Tekiperäkärry ei ole läheskään yhtä liikuteltava, kuin yksitelinen peräkärry, jota pystyy käsin liikuttamaan, vaikka olisi kuormaa päällä.
Teliperäkärryä ei niin vaan käännetä käsivoimin kahden telin takia edes tyhjänäkään.
Teliperäkärry
5
102
Vastaukset
- Anonyymi
Aloittaja tarkoitti yksiAKSELISTA peräkärryä ja on aiheessaan täysin oikeassa. Jarruttoman kevytperävaunun kohdalla kaksiakselisuudesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Laillinen kantavuus pienenee, kärryn pyörät murtaa käännettäessä ja kärry on tyhjänäkin vaikea käsin liikutella.
Ainoa etu on se että kärry pysyy koukusta irrotettuna paremmin vaakasuorassa ilman nokkapyörää. Juuri tuon kahden akselilla varustetun perävaunun pyöriin kärryä käännettäessä kohdistuva murto hajottaa pyöränlaakerit ja renkaat nopeammin verrattuna yksiakseliseen perävaunuun.
Vasta noin 1800 kilogramman kokonaispainon ylittävän jarrullisen perävaunun olleessa kyseessä tulee kaksiakselinen kyseeseen ja tarpeellisemmaksi. Alle 1800 kg kokonaispainon omaavat kärryt useinkin järkevää varustaa yhdellä akselilla.
T. Kärryvalmistaja vuodesta 1988- Anonyymi
1 akselisiin liittyen, mitä pienempi omapaino jarruttomissa perävaunuissa niin sitä huonompi todellinen kantavuus, koska rakenne ei kestä todellista painoa ja että se paine tulee jousien päällä ja heiluu.
Pienimmän paperikantavuuden jarruton hitsattu, V putkiaisainen vaunu 1000kg akselilla kestää eniten TODELLISTA PAINOA parhaiten kunnossa, eikä väsymistä näy.
- Anonyymi
Laillisuus on se kysymys joka on hankala käytännössä. Tahtoo useinkin otettua ylikuormaa ihan satunnaisesti ja ostin jo vuosia sitten telikärryn kantavuden tähden. 800-1100 kg on se johon maksimi osuu. ja totta on että on hanakalempaa siirtä tyhjää kärryä jostain ahtaasta mihin kärryn käsin siirrän ja ian vaan pihamaalla jos pitää siirrellä. Mutta ei ole kestäviä ei telejä oikein olemassa ilman jarruja. Tuli laittettua 2 akselia linkkuun kun eivät kestä ylikuormaa ja siksi ostin teliperäkärryn ja ongelmat on poissa. Jarrullisia kärryjä en aio koskaan ostaa. Jos tietää että pikkukuormilla pärjää silloin ehdottomatasti vain yksi akselinen juuri hanaklemman käytön vuoksi. Pikku neuvo : älkää ikinä koskaan ajako kuormaa jossa on aisaa nostava vaikutus. Sitä ei hallitse kukaan maanpäällä ei kukaan. Vain jossain voi siirtää pois edestä semmoisen kuorman muutamia metrejä vain.
- Anonyymi
Yksiakselinen jarruton on täällä kestänyt parikymmentä vuotta. Renkaat on oltava
c- renkaita. Omassa kärryssä 185x14 C.
Rengasparin laillinen kantavuus n. 1800 kg.
Välillä ollut kuormaa jopa 2 tonnia.
Ja ei, kärry ei ole kyläpajan huonekaluputkesta tehty eikä mikään ns. tehdasvalmisteiseksi mielletty, ei edes ulkomaalainen. Sarjakärryt tehdään bisneksenä ohuista materiaaleista ja kevyille kuormille. - Anonyymi
4 pyörää alkaa harrittamaan myös helpommin, painoa enemmän, jos ruostuvia putkia ja ajeltu hiekkateillä monttuihin niin kovaa vääntöä osiin. Osia pitää uusia jossakin vaiheessa vielä ehjänä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225234- 254398
- 282541
- 342264
- 372008
- 151928
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121541
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211277Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101194