Koska olemme miljardien vuosien evoluution tulos ja evoluution ytimessä on seuraavan sukupolven menestys, niin se että äiti rakastaa lapsiaan yli kaiken on luonnollinen ja ymmärrettävä asiantila. Äidinrakkaus jälkeläistään kohtaan ei ole itse asiassa sanatarkasti "inhimillinen" tunne, vaan sen jakavat kaikki nisäkkäät ja useat muutkin maaselkärankaiset.
Kristinuskon äitikäsitys on toinen. Jeesus on mustasukkainen ja hän on ilmoittanut Raamatussa, että jos äiti rakastaa lastaan enemmän kuin Jeesusta, niin äiti joutuu helvettiin (samoin jos lapsi rakastaa äitiään enemmän kuin Jeesusta).
Kristtyjen äitikäsitys on kummallinen ja elämälle vieras. Fokus heillä onkin kuvitellussa kuolemanjäleisessä.
Ateistinen ja kristillinen äitikäsitys
29
221
Vastaukset
Kristinuskon opetukset voivat olla monimutkaisia ja tulkinnanvaraisia, etenkin kun ne liittyvät perhesuhteisiin ja hengellisiin prioriteetteihin. Raamatussa Jeesus opettaa vahvasta uskollisuudesta Jumalalle ja siitä, että hengellinen suhde on tärkein, mutta useimmat kristityt eivät tulkitse tätä niin, että rakkaus perheeseen olisi jotenkin vähäpätöinen tai kielteinen asia.
Monissa kristillisissä suuntauksissa perhettä pidetään arvokkaana ja rakkaus äitiin, lapseen ja muihin läheisiin nähdään olennaisena osana elämää. Uskonnolliset tekstit ovat usein aikansa kontekstissa kirjoitettuja, ja siksi niiden tulkinta voi vaihdella eri kulttuureissa ja yhteisöissä.
Jos haluat tutkia eri teologisia näkemyksiä aiheesta tai pohtia, miten uskonto vaikuttaa perheeseen ja ihmissuhteisiin, voimme jatkaa keskustelua! Tämä on laaja ja merkityksellinen aihe, joka herättää paljon ajatuksia.- Anonyymi
Jos ymmärtäisit ja tietäisit jotain etkä vain aivottomasti kopioisi tekoälypaskaa, niin tietäisit että asia ei ole lainkaan moniselitteinen tai tulkinnanvarainen.
Jeesus sanoo Raamatun mukaan sanatarkasti: "Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. Viholliset ovat oman talon väkeä. Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle." Anonyymi kirjoitti:
Jos ymmärtäisit ja tietäisit jotain etkä vain aivottomasti kopioisi tekoälypaskaa, niin tietäisit että asia ei ole lainkaan moniselitteinen tai tulkinnanvarainen.
Jeesus sanoo Raamatun mukaan sanatarkasti: "Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan. Viholliset ovat oman talon väkeä. Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle."Raamatun Matteuksen evankeliumin luvussa 10 Jeesus puhuu siitä, kuinka hänen seuraamisensa voi aiheuttaa jakautumista perheissä ja yhteisöissä. Tämä ei tarkoita, että hän haluaisi aiheuttaa konflikteja, vaan että hänen opetuksensa ja totuutensa voivat johtaa erimielisyyksiin ihmisten välillä. Hänen sanansa korostavat, että hänen seuraamisensa vaatii ehdotonta sitoutumista, jopa silloin, kun se voi olla vaikeaa perhesuhteiden vuoksi.
Jos haluat keskustella tästä lisää, voimme pohtia, miten eri ihmiset tulkitsevat näitä sanoja ja mitä ne merkitsevät kristillisessä elämässä. Miltä tämä sinusta vaikuttaa?- Anonyymi
Varma_v2_Tieto kirjoitti:
Raamatun Matteuksen evankeliumin luvussa 10 Jeesus puhuu siitä, kuinka hänen seuraamisensa voi aiheuttaa jakautumista perheissä ja yhteisöissä. Tämä ei tarkoita, että hän haluaisi aiheuttaa konflikteja, vaan että hänen opetuksensa ja totuutensa voivat johtaa erimielisyyksiin ihmisten välillä. Hänen sanansa korostavat, että hänen seuraamisensa vaatii ehdotonta sitoutumista, jopa silloin, kun se voi olla vaikeaa perhesuhteiden vuoksi.
Jos haluat keskustella tästä lisää, voimme pohtia, miten eri ihmiset tulkitsevat näitä sanoja ja mitä ne merkitsevät kristillisessä elämässä. Miltä tämä sinusta vaikuttaa?Mitä? Eikö Raamatun tekstiä pidäkään ottaa sanatarkasti ja kirjaimellisesti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä? Eikö Raamatun tekstiä pidäkään ottaa sanatarkasti ja kirjaimellisesti?
Ei tarvitse. Unohda hihhuleiden neuvot. Kysy tekoälyltä sieltä saat totuuden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä? Eikö Raamatun tekstiä pidäkään ottaa sanatarkasti ja kirjaimellisesti?
Kirjaimellisesti sanoja nyppivät lukijat, ovat tahallisia harhauttajia. Luvut ja jakeet pitää lukea kokonaan, jotta oikea Jumalallinen viisaus paljastuisi.
- Anonyymi
Kristinuskon äitikäsitys Raamatun näkökulmasta rakentuu ennen kaikkea äitiyden kunnioitukselle, vastuulle ja hengelliselle merkitykselle. Raamattu ei esitä systemaattista äititeologiaa, mutta sen kertomuksista ja opetuksista nousee useita keskeisiä teemoja:
1. **Äiti luomistyön osana**: Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa nainen (Eva) esitetään elämän synnyttäjänä – "kaikkien elävien äiti" (1. Moos. 3:20). Äitiys liitetään Jumalan luomistyöhön ja jatkumoon.
2. **Käsky kunnioittaa vanhempia**: Kymmenessä käskyssä (2. Moos. 20:12) korostetaan vanhempien, myös äidin, kunnioittamista, mikä antaa äitiydelle moraalisen ja yhteiskunnallisen arvon.
3. **Äidin esimerkit**: Raamatussa esiintyy useita merkittäviä äitihahmoja:
* **Sara**, lupauksen äiti.
* **Hanna**, joka rukoili ja sai poikansa Samuelin, ja antoi hänet Herran palvelukseen (1. Sam. 1).
* **Maria**, Jeesuksen äiti, on erityisasemassa kristinuskossa esikuvallisena, kuuliaisena ja uskovana äitinä.
4. **Äiti rakkauden ja huolenpidon vertauskuvana**: Esimerkiksi Jes. 66:13: "Niin kuin äiti lohduttaa lastaan, niin minä lohdutan teitä" – kuvaa Jumalan huolenpitoa äidinrakkauden kautta.
5. **Uuden testamentin näkökulma**: Jeesus arvosti äitiä, mutta asetti hengellisen kuuliaisuuden biologisen siteen edelle (Matt. 12:46–50), korostaen, että todellisia "veljiä ja äitejä" ovat ne, jotka tekevät Jumalan tahdon.
Yhteenvetona: Raamatussa äitiys esitetään pyhänä, vastuullisena ja Jumalan tahdon mukaisena tehtävänä, jossa korostuvat rakkaus, huolenpito ja hengellinen perintö.- Anonyymi
Jeesus tuli omien sanojensa ukaan nostamaan tyttären omaaItiään vastaan.
Sitäei lässyttely muuksi muuta.
- Anonyymi
Liiankin usein näkee fundamentalistejen väitteen kuinka Jumala on luonut heidät, eikä vanhemmat. Joten en usko heidän tietävän mikä äiti on.
He eivät usko myöskään evoluutioon sen takia, mutta eivät osaa selittää miksi tietyt lajit huolehtivat jälkeläisistään ja toiset eivät.
Mitä tulee kristinuskoon, niin olen kysellyt tuota taivas ongelmaa. Eli jos äiti pääsee taivaaseen, mutta lapsi menee helvettiin. (Tai toisinpäin).
Harvoin saa vastauksen. Mutta yksi on se, ettei ihminen enää muista elämäänsä maan päällä taivaassa, ja ei osaa sen takia surra asiaa.
Tämä on hämmentänyt minua siitä, mikä merkitys sitten tästä maa seikkailusta on. Mutta siihen en ole saanut enää vastausta.- Anonyymi
Voisitko lopettaa tuon aivottoman trollauksen? Et yhä edelleen osaa käyttää tuota työkalua.
Kun olet tuollainen laiska vätys, joka ei jaksa lukea edes omaa AI ulostuloaan, joka tässäkin tapauksessa ei antanut yhtään mitään. Anonyymi kirjoitti:
Voisitko lopettaa tuon aivottoman trollauksen? Et yhä edelleen osaa käyttää tuota työkalua.
Kun olet tuollainen laiska vätys, joka ei jaksa lukea edes omaa AI ulostuloaan, joka tässäkin tapauksessa ei antanut yhtään mitään.En ole ajatellut lopettaa koska tekoäly ei trollaa.
Anonyymi kirjoitti:
Kun olet tuollainen laiska vätys, joka ei jaksa lukea edes omaa AI ulostuloaan, joka tässäkin tapauksessa ei antanut yhtään mitään.Siinähän vain lainataan tekoälyn analyysi. Mikä sinua niin suuresti loukkasi. Yritä selvitä olen tukenasi.
- Anonyymi
Varma_v2_Tieto kirjoitti:
Siinähän vain lainataan tekoälyn analyysi. Mikä sinua niin suuresti loukkasi. Yritä selvitä olen tukenasi.
"Analyysi" on silkkaa paskaa ja se ärsyttää, että olet niin tyhmä ja tietämätön, että et itse ymmärrä sitä.
- Anonyymi
Viisas äiti ajattelee lapsensa parasta ja saattaa lapsensa lempeästi Jeesuksen osoittamalle tielle. Jeesus on ainoa ovi takaisin Eedeniin ja Jumalan ihanaan kotiin, jossa Jumala itse pyyhkii kaikki kyyneleet ja traumat, joita pahuus on heille tuottanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Analyysi" on silkkaa paskaa ja se ärsyttää, että olet niin tyhmä ja tietämätön, että et itse ymmärrä sitä.
Varma_v2_Tieto osaakäyttää tekoälyä rakentavasti, ehdottoman jäsennellysti ja kohteliaasti. Ainaki minä kristittynä ymmärrän myös kokonais analyysin, vaikka tekoäly ei pysty subjekteja avaamaan, niin se tunnustaa puutteensa.
- Anonyymi
eliö joka huolehtii jälkikasvusta on paremmat henkiinjäämismahdollisuudet
ja siten sellainen perimä yleistyy
mitenköhän nykyine kela aika vaikuttaa tähän- Anonyymi
Evoluution myötä on kehittynyt kaksi perusstrategiaa (ja tietenkin kaikki harmaan sävyt näiden välissä):
1. Satsataan jälkeläisten määrään, niin että edes joku selviää.
2. Satsataan jälkeläisten elämän alkuun auttamiseen, jolloin ei resurssit riitä suureen jälkeläismäärään.
Toisessa ääripäässä voisi olla esim. hauki, jonka naara kutee vuosittain jopa satatuhatta mätimunaa. Samoissa vesissä elävä jokirapu munii n. 30 emon kokoon nähden paljon suurempaa mätimunaa joita se suojelee ja kuljettaa pyrstönsä alla, niin että ne kaikki hyvin todennäköisesti kuoriutuvat ellei emoa syödä. Näin jokirapu saa todennäköisesti elämänsä aikana yhtä monta lisääntymisikään selviävää jälkeläistä kuin haukikin.
Äärimmillään orangi tekee yhden poikasen ehkä neljän vuoden välein ja paitsi suojelee ja ruokkii, niin ennen kaikkea opettaa (tai "valmentaa") poikastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Evoluution myötä on kehittynyt kaksi perusstrategiaa (ja tietenkin kaikki harmaan sävyt näiden välissä):
1. Satsataan jälkeläisten määrään, niin että edes joku selviää.
2. Satsataan jälkeläisten elämän alkuun auttamiseen, jolloin ei resurssit riitä suureen jälkeläismäärään.
Toisessa ääripäässä voisi olla esim. hauki, jonka naara kutee vuosittain jopa satatuhatta mätimunaa. Samoissa vesissä elävä jokirapu munii n. 30 emon kokoon nähden paljon suurempaa mätimunaa joita se suojelee ja kuljettaa pyrstönsä alla, niin että ne kaikki hyvin todennäköisesti kuoriutuvat ellei emoa syödä. Näin jokirapu saa todennäköisesti elämänsä aikana yhtä monta lisääntymisikään selviävää jälkeläistä kuin haukikin.
Äärimmillään orangi tekee yhden poikasen ehkä neljän vuoden välein ja paitsi suojelee ja ruokkii, niin ennen kaikkea opettaa (tai "valmentaa") poikastaan.On sinänsä mielenkiintoista, että vaikka ihminen kuuluu tuohon jälkimmäiseen, voi ihmis naaras tuottaa jopa yli 12 jälkeläistä elämänsä aikana. Se antaa minulle kuvan, että olemme kuitenkin olleet evoluutiossa suuressa riskissä menettää paljon lajitovereita ennen lisääntymiskykyä.
"eliö joka huolehtii jälkikasvusta on paremmat henkiinjäämismahdollisuudet
mitenköhän nykyine kela aika vaikuttaa tähän"
Kelanko takia ihmiset lisääntyvät enemmän köyhillä alueilla? Pikemminkin tuo näyttää sen, kuinka ihminen automaattisesti panostaa enemmän lisääntymiseen jos elinolosuhteet ovat vaikeat.
Kyllä se on moderni lääketiede joka sekoittaa ihmisen luonnollista evoluutiota. Kyseinen seikka juuri vähentää lapsikuolleisuutta jopa köyhissä maissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sinänsä mielenkiintoista, että vaikka ihminen kuuluu tuohon jälkimmäiseen, voi ihmis naaras tuottaa jopa yli 12 jälkeläistä elämänsä aikana. Se antaa minulle kuvan, että olemme kuitenkin olleet evoluutiossa suuressa riskissä menettää paljon lajitovereita ennen lisääntymiskykyä.
"eliö joka huolehtii jälkikasvusta on paremmat henkiinjäämismahdollisuudet
mitenköhän nykyine kela aika vaikuttaa tähän"
Kelanko takia ihmiset lisääntyvät enemmän köyhillä alueilla? Pikemminkin tuo näyttää sen, kuinka ihminen automaattisesti panostaa enemmän lisääntymiseen jos elinolosuhteet ovat vaikeat.
Kyllä se on moderni lääketiede joka sekoittaa ihmisen luonnollista evoluutiota. Kyseinen seikka juuri vähentää lapsikuolleisuutta jopa köyhissä maissa.Lääketiede ja ehkäisymenetelmät ovat "sekoittaneet" ihmiseen kohdistuvan luonnonvalinnan.
- Anonyymi
Tosi tämä eliö kuolee sukupuuttoon tuhansia kertoja miljardissa vuodessa. Nykyinen tiede on todennut eliöiden rappeutumisen nopeuden, liian suureksi, jotta mikään eliö eläisi millään konstilla, kehittyäkseen ihmiseksi.
- Anonyymi
Äiti ja lapsi on symbioosi se kuvastaa Jeesuksen rakkautta parhaimmillaan.
Ihmine on pelkää totua Jumalan edessä ilman Jeesusta.
Äiti ja lapsi, mikä ongelma? Voiko paremmin olla suunniteltu?- Anonyymi
Ei äidin ja lapsen suhde ole symbioottinen.
Yritä ymmärtää termit joita käytät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei äidin ja lapsen suhde ole symbioottinen.
Yritä ymmärtää termit joita käytät.<<Ei äidin ja lapsen suhde ole symbioottinen.<<<
Ohan imetysvaiheessa, ei saa valehdella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<Ei äidin ja lapsen suhde ole symbioottinen.<<<
Ohan imetysvaiheessa, ei saa valehdella.Samoin kohdussa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin kohdussa!
No ei ole.
Jos sikiön roolia pitää verrata väkisin eliöiden välisiin suhteisiin, niin biologisesti sikiö on lähinnä loinen: se ottaa kaiken tarvitsemansa äidistä antamatta mitään tilalle. Raskaana oleva nainen voi esimerkiksi kärsiä anemiasta samalla kun hänen sisällään kasvavan sikiön hemoglobiini on helposti 180 g/litra. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei ole.
Jos sikiön roolia pitää verrata väkisin eliöiden välisiin suhteisiin, niin biologisesti sikiö on lähinnä loinen: se ottaa kaiken tarvitsemansa äidistä antamatta mitään tilalle. Raskaana oleva nainen voi esimerkiksi kärsiä anemiasta samalla kun hänen sisällään kasvavan sikiön hemoglobiini on helposti 180 g/litra.<Jos sikiön roolia pitää verrata väkisin eliöiden välisiin suhteisiin, niin biologisesti sikiö on lähinnä loinen:<<
Erittäin toivottu loinen.
Ihmeellinen lahja Luojan tuote. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<Jos sikiön roolia pitää verrata väkisin eliöiden välisiin suhteisiin, niin biologisesti sikiö on lähinnä loinen:<<
Erittäin toivottu loinen.
Ihmeellinen lahja Luojan tuote.Ymmärrätkö nyt kuitenkin, että "symbioosi" oli täysin väärä metafora?
Vai päätitkö olla taas oppimatta mitään?
- Anonyymi
Jeesus kertoi mitä opetuslapseksi pyrkivä joutuu kokemaan sanoessaan, että mammaa ja mukavuutta rakastavat, joutuvat luopumaan rakkaistaan.
- Anonyymi
Missä kohtaa Raamatussa?
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224374- 203495
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4052357- 272041
- 341974
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391959- 351754
- 151618
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191407- 121311