Corollan rengasmelu hallintaan

Anonyymi-ap

Hybridi Corollaa pidetään meluisana autona, mutta tuskin kukaan on kunnolla tutkinut sitä, millä tavalla häiritsevän terävät rengasäänet siirtyvät kabiiniin. Olen vuosia miettinyt asiaa, mutta vasta muutama viikko sitten lopullisesti tajusin rengasäänien kulkureitin. Onneksi asia on kohtuullisen helposti ja erittäin halvalla korjattavissa. Jos nouatatte seuraavaa toimintaohjetta, niin ihan omin voimin voitte saada pahimpia rengasääniä kohtuullisesti vaimennettua. Tämä sama ohje löytyy myös aiemmasta keskustelusta

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18936767/meluongelma-mahdollisesti-ratkaistu


SUPPEA TOIMINTAOHJE RENGASÄÄNIEN VAIMENTAMISEKSI

(Takuuta onnistumisesta ei anneta)

Kokeilin eilen aloituksessa mainitun intohimoisen Toyota-miehen antamia ohjeita terävien rengasäänien vaimentamiseksi. Tein kaikki temput saamieni ohjeiden mukaisesti, ja nyt olen aika tyytyväinen lopputulokseen. Aivan selvästi nyt ollaan oikealla tiellä. Terävintä rengasmelua saadaan yksinkertaisella konstilla sen verran alemmaksi, että se ei enää ajoa häiritse. Temppu on niin yksinkertainen ja halpa, että jokaisen DIY-miehen kannattaa sitä kokeilla. Mikäli lopputulos ei tyydytä, niin kaikki on äärimmäisen helposti palautettavissa ennalleen.

Olen joskus aiemminkin maininnut siitä, että ajossa ikävin korkeataajuinen rengasmelu tuntuu tulevan suunnilleen turvavöiden ylemmän kiinnityskohdan paikkeilta. Etu- ja takaovien välissä oleva pylväs johtaa siis rengasmelun jollakin konstilla kabiiniin. Toyota-miehemme esitti ajatuksen, että pylväs on alapäästä muotoiltu niin, että se toimii tavallaan mikrofonikalvona, joka alkaa karhealla tienpinnalla ajettaessa värähdellä resonanssitaajuudellaan. Koska pylväs on tehty ohuehkosta pellistä, niin silloin pellin värähtely pääsee helposti välittymään värähtelevän peltialueen välityksellä onton pylvään sisälle, jolloin ääni pääsee vapaasti etenemään pylvään sisällä turvavöiden kiinnityskohtaan ja ylemmäksikin. Toyotamiehemme mukaan terävät rengasäänet saadaan riittävästi vaimennettua, kun pylvään mikrofoniset alueet vaimennetaan jollakin sopivalla materiaalilla. Silloin resonanssi ei enää herää, eivätkä rengasäänet pääse pylvään sisälle ja sitä kautta kabiiniin asti.

Näiden mikrofonisten eli herkästi resonanssiin menevien alueiden etsiminen on hyvin helppoa ihan korvakuuloltakin. Pylvään alapäätä kannattaa koputella kevyesti jollakin pyöreäreunaisella puupalikalla ja samalla voi kuunnella syntynyttä ääntä. Mikäli koputtelu aiheuttaa kellomaista metallista sointia, niin se on merkki siitä, että aluetta pitäisi vaimentaa soinnin estämiseksi. Vaimennus on kaikkein helpointa suorittaa itseliimautuvalla taipuisalla vettä kestävällä vaimennusmatolla, koka on se helppo leikata saksilla oikeaan muotoon. Ainakin Biltemasta saa ostaa sellaista 1,5 mm paksua itseliimautuvaa vaimennusainetta, jota minä käytin kokeilussani. Aine saisi kyllä olla vähän paksumpaa ja painavampaa, jotta sen vaimennusteho olisi parempi. Liimasin tällaista ainetta värähteleviin kohtiin, ja sen jälkeen kiinnitin vaimennusaineen päälle Sicaflex massalla vanhasta kuorma-auton sisärenkaasta leikatun samanmuotoisen palasen. Tällä konstilla sain mikrofoniset alueet hyvin tehokkaasti vaimennettua. Nyt kevyt koputtelu puupalikalla ei aiheittanut yhtään metallista sointia, joten vaimennus onnustui.

Tein vaimennuskokeilut vm 2017-mallisella farmari Auriksella, joka on rakenteeltaan melkein samanlainen kuin myöhemmät Corolla-mallit.
Värähtelevät alueet löytyvät helposti kynnyskotelon ylälaidan ja takaoven rajoittimen väliseltä alueelta eli noin 40 cm matkalta. Pahin värähtelyalue on noin 6 cm kynnyskotelon ylälaidasta alkava kohouma, joka on erityisen tehokas värähtelevä membraani. Seuraavaksi pahin alue on takaoven saranan ja rajoittimen välinen alue, joka soi myös erittäin hyvin. Näille alueille kannattaa liimata vaimennusainetta, niin metallinen sointi lakkaa. Jokainen voi itse kokeilla koputtelemalla, mikä alue missäkin autotyypissä kannattaisi vaimentaa. Vaimennusmattoa kannattaa kiinnittää vain tasaisille alueille, sillä muutoin se ei pysy kauaa kiinni.

Vaimentimien asennuksen jälkeen ajelin autolla erilaisilla teillä, ja mielestäni vaimennus onnistui ihan kohtuullisesti. Mitään järisyttävää parannusta näin kevyellä vaimennuksella ei tietenkään voi saada, mutta se pahin korkeataajuinen rengasääni näytti vaimentuneen riittävästi. Kyllähän rengasäänet aina kantautuvat auton sisälle, mutta nyt äänet eivät tulleet turvavöiden kiinnityskohdasta vaan paljon laajemmalta alueelta. Jätän siis vaimentimet paikoilleen, koska niistä tuntui olevan apua ainakin Auriksessa.


Koputustestin tulokset seuraavassa viestissä

29

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkoa aloituskirjoitukseen


      Tänään kävin naapurikaupungin isossa autoliikkeessä koputtelemassa käytettyjä autoja ohjeessa esitetyllä tavalla. Koputtelin kaikkia automerkkejä, mutta eniten kuitenkin koputtelin muutamia Toyotan malleja. Koputtelujen perusteella tein summittaisen arvion eri automallien tarvitsemasta vaimennuksesta, mikäli rengasäänet halutaan kuriin.

      Avensis: Koputusten perusteella Avensin on suhteellisen hyvä. Pieni lisävaimennus ei tee pahaa, mutta aika helpolla selvitään

      Auris vm 2017: Auris vaatii vähän enemmän vaimennusta kuin Avensis, mutta ilman vaimennustakin se on parempi kuin myöhemmät Corolla-mallit.

      Corolla Farmari: Koputtelujen perusteella Corolla on paljon meluisampi kuin vanhempi Auris. Corollassa pylväs on erittäin herkkä resonansseille alhaalta ylös asti, joten se vaatisi vaimennuksen koko matkalle, jos rengasäänet halutaan riittävästi vaimentaa.

      Yaris: Viimeisissä Yaris-malleissa pylväs on erittäin resonanssiherkkä koko matkalla, mutta pylvään alaosa on aivan kauhea. Pienikin koputtelu aiheuttaa voimakkaan peltisen soinnin. Yaris vaatii tehokkaan vaimennuksen

      RAV4: Pylväs on erittäin resonanssiherkkä koko matkalla, mutta varsinkin pylvään alaosa antaa liian voimakkaan peltisen soinnin. RAV4:ssä pylväs pitäisi vaimentaa tehokkaasti koko matkalta.

      Koputtelin myös muitakin merkkejä. Pylvään resonanssiherkkyys oli monessa merkissä melkoisen suuri. Yhdessä uudehkossa Mersussakin oli hyvin paha resonanssialue, joten ei Toyota ole ainoa automerkki, joka on unohtanut tämän asian. Poikkeuksellisen hyvin tässä pikaisessa koputustestissäni pärjäsi yksi vaatimaton KIA-malli sekä yksi halpa Rellu.

      • Anonyymi

        Eniten olisi tehnyt mieli koputella Toyota Camrya, mutta sellaista ei autokaupasta löytynyt. Jotenkin perinteiseen tapaan rakennettu Camry miellyttää minua hyvin paljon.


    • Anonyymi

      Toyotasi heikko kohta, koska katkeaa siitä turvallisuus syistä.

    • Anonyymi

      Koputtelu tepsii aina kaikkea tutkittaessa!

      • Anonyymi

        Kun ensin nätisti koputtelee sievän neitosen ovea, niin saataa siinä lopuksi päästä makuuhuoneeseen asti "koputtelemaan".


    • Anonyymi

      Mitähän automyyjä tuumaisi jos menisin uutta esittelyautoa koputtelemaan? Katsoisi varmaan pitkään ja koputtaisi omaa ohimoaan.

      • Anonyymi

        Miten oikealla tavalla suoritettu kevyt koputtelu voisi pilata auton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten oikealla tavalla suoritettu kevyt koputtelu voisi pilata auton?

        Kevyestä koputtelusta ei jää autoon mitään jälkiä. Pelko on ihan turhaa. Tietysti koputtelijan täytyy ymmärtää aika paljon erilaisista metallirakenteista. Tyhmeliini saattaisi tehdä koputuskokeen pajavasaralla, ja silloinhan auto menisi heti korjaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyestä koputtelusta ei jää autoon mitään jälkiä. Pelko on ihan turhaa. Tietysti koputtelijan täytyy ymmärtää aika paljon erilaisista metallirakenteista. Tyhmeliini saattaisi tehdä koputuskokeen pajavasaralla, ja silloinhan auto menisi heti korjaukseen.

        Vastahan oli uutinen, jossa haettiin katsastajalta korvauksia, kun oli tylpällä rengasraudalla koputellut Corollan helmoja. Meni läpi monesta kohdin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten oikealla tavalla suoritettu kevyt koputtelu voisi pilata auton?

        Kuka on puhunut mistään auton pilaamisesta, vaan asiakkaan henkisestä tasosta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyestä koputtelusta ei jää autoon mitään jälkiä. Pelko on ihan turhaa. Tietysti koputtelijan täytyy ymmärtää aika paljon erilaisista metallirakenteista. Tyhmeliini saattaisi tehdä koputuskokeen pajavasaralla, ja silloinhan auto menisi heti korjaukseen.

        Yleensä koputtelu suoritetaan etusormen toisella nivelellä. Toyotisteille tuli heti huoli vaurioista joita moinen kovakourainen käsittely saattaisi sydänkäpysilleen tuottaa. Siirtomaatavarakaupoissa käydessäni minäkin tutkin jokaisen tuotteen piimäpurkista jauhelihapakettiin koputtelemalla. Asiantuntevuutta viinakaupan myyjien silmissäkin nostaa kun koputtelen vuosikertaviinien kylkiä tarkasti kulostellen. Koputtelemisiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä koputtelu suoritetaan etusormen toisella nivelellä. Toyotisteille tuli heti huoli vaurioista joita moinen kovakourainen käsittely saattaisi sydänkäpysilleen tuottaa. Siirtomaatavarakaupoissa käydessäni minäkin tutkin jokaisen tuotteen piimäpurkista jauhelihapakettiin koputtelemalla. Asiantuntevuutta viinakaupan myyjien silmissäkin nostaa kun koputtelen vuosikertaviinien kylkiä tarkasti kulostellen. Koputtelemisiin!

        Kyllä viinin laadukkuus selviää vain maistamalla. Vain maistamalla se Koskenkorvan tehokin selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on puhunut mistään auton pilaamisesta, vaan asiakkaan henkisestä tasosta?

        Kertoisitko oikein selkokielellä, mitä asiakkaan henkisestä tasosta kertoo se, jos hän autoliikkeessä kevyesti koputteleen uuden automallin ovia ja muita rakenteita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko oikein selkokielellä, mitä asiakkaan henkisestä tasosta kertoo se, jos hän autoliikkeessä kevyesti koputteleen uuden automallin ovia ja muita rakenteita?

        Tekeekö TM autotestinsä koputtelemalla vai tieteellisesti kuvaten ja mitaten? Kop, kop, kop, avaa hakas!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekeekö TM autotestinsä koputtelemalla vai tieteellisesti kuvaten ja mitaten? Kop, kop, kop, avaa hakas!

        Olen paljon tutkinut ja mittaillut liian lerppujen autonovien resonansseja. Olen käyttänyt koputteluun 65 g painavaa pientä etusormen ja peukalon välissä pidettävää kumivasaraa (varren pituus 23 cm) , jossa iskupinta on päällystetty pehmeällä sametilla. Tällä konstilla saadaan pienillä taajuuksilla esiintyvät resonanssikohdat ovista parhaiten esiin.


    • Anonyymi

      Minä laitoin eristevaahtoa Biltemasta ostin ja suihkauttelin joka kohtaan ympäri corollan runkoa porasin reikiä helmapelteihin ja tavaratilasta lokareihin ja sinne vaan saumavaahtoa! Corolla 2021 hiljeni kerralla!

      • Anonyymi

        Turhia reikiä autoihin ei olisi syytä porailla korroosiovaaran vuoksi. Tietysti jokainen voi tehdä maksetulle autolleen mitä haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhia reikiä autoihin ei olisi syytä porailla korroosiovaaran vuoksi. Tietysti jokainen voi tehdä maksetulle autolleen mitä haluaa.

        Niihin pistin kumitulpat, ei ruostu muutenkaan nykyajan kalvanoidut pellit.


    • Anonyymi

      No nyt on poika nähnyt vaivaa kun on melkoisen huuhaan kirjoittanut.

      • Anonyymi

        Onko reikien poraaminen autoon huu-haata?


    • Anonyymi

      Haaaah:

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18943280/nykyinen-corolla-meluisin-yli-40-vuoteen!

    • Anonyymi

      Tuossa on ihan mahdollinen syy ja ääni tulee juurikin korvan kohdalle tosin Toyotat pitäisi purkaa ihan pellille ja eristää kokonaan koska koko kori voi resonoida ohuesta pellistä johtuen

      • Anonyymi

        Ei Toyotaa tarvitse kokonaan purkaa. Terävimpiä rengasääniä saa riittävästi vaimennettua, kun käy parkkipaikalla liimaamassa palaset sopivaa vaimennusainetta pahiten resonoiviin paikkoihin. Helpommaksi homma ei enää tule, mutta uskoa asian onnistumiseen ei kaikilla näytä olevan.


    • Anonyymi

      Yksinkertaisinta on jättää Toyota ostamatta ja ostaa länsimainen auto.

      • Anonyymi

        Moni haluaa kuitenkin ostaa mainion itselataavan hybridi-Toyotan, sillä HYBRID SYNERGY DRIVE voimalinja on edelleenkin markkinoiden paras ja kestävin. Kaupunkiajossa hybridi-Toyota on täysin lyömätön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni haluaa kuitenkin ostaa mainion itselataavan hybridi-Toyotan, sillä HYBRID SYNERGY DRIVE voimalinja on edelleenkin markkinoiden paras ja kestävin. Kaupunkiajossa hybridi-Toyota on täysin lyömätön.

        Tuo on jo mennyttä vaparipolttisaikaa. Huutoa kun polkaisee.


    • Anonyymi

      Pelkkä rengasmelun pieni vaimentaminen ei poista kurjuutta. Suuret melut tulee alustan rakenteista suoraan koriin, surkeat tiivisteet suhisee ovissa ja ikkunoissa ja äänieritysmassan puute kierroskoneen iloisen huudatuksen lisäksi kruunaa melun.

      • Anonyymi

        " Pelkkä rengasmelun pieni vaimentaminen ei poista kurjuutta. Suuret melut tulee alustan rakenteista suoraan koriin, surkeat tiivisteet suhisee ovissa ja ikkunoissa ja äänieritysmassan puute kierroskoneen iloisen huudatuksen lisäksi kruunaa melun. "


        Kun voimakkaat rengasäänet pääsevät liian helposti kabiiniin, niin silloin muita melunlähteitä on vaikea hahmottaa. Kokeiluisani havaitsin, että pelkkien alustaäänien suhteen Toyota on aika hiljainen. Tiivisteistäkään ei kuulunut pahaa suhinaa.

        Voimakkaat rengasäänet antava ajajalle sen vaikutelman, että alustasta kuuluu kauheasti ääniä ja tiivisteetkin suhisevat mahdottomasti. Kun terävimmät rengasäänet poistetaan, niin alustaäänet ja suhinatkin tuntuivat poistuvan siinä samalla. Toyotan paha meteli on osittain psyykkinen juttu.


    • Anonyymi
      UUSI

      Nyt kaikki voivat ajella hiljaisella Corollalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4374
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3495
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2357
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2041
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1974
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1754
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1618
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1407
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1311
    Aihe