Vanhan 400v ja uuden 800v sähköjärjestelmän erot pähkinänkuoressa

Anonyymi-ap

Tässä selitettynä niille jotka eivät ymmärrä miksi 800v on nykyaikaa ja täysin ylivoimainen vs vanha kivikautinen 400v järjestelmä. Erot ovat valtavat ja niillä on ajossa paljon merkitystä ja myös arvonaleneman määrässä.

1. Jännite: 400 V vs. 800 V – mitä se tarkoittaa?
• 400 V-järjestelmä:
Yleisin vanhemmissa ja edullisemmissa sähköautoissa.
• 800 V-järjestelmä:
Uudempi teknologia. Käytössä uusissa pian tulevissa sähköautoissa yleisesti.


2. Suurimmat erot ja edut

1. Latausnopeus
• 800 V:
Mahdollistaa erittäin nopeat DC-pikalataukset – jopa 350 kW (esim. 5–80 % varaus alle 20 min).
• 400 V:
Yleensä rajoittuu maks. 150–250 kW, mutta käytännössä monet jäävät 50–120 kW tasolle.

Selkeä etu 800 V: nopeampi lataus lyhyemmässä ajassa.



2. Lämmöntuotto ja energiatehokkuus
• 800 V:
Samaa tehoa siirrettäessä virta on puolet pienempi kuin 400 V:lla → vähemmän lämpöhäviöitä, ohuemmat kaapelit, parempi hyötysuhde.
• 400 V:
Paksummat kaapelit, enemmän lämpöhäviöitä → painavampi ja tehottomampi rakenne.

Etuna 800 V: kevyempi, viileämpi ja tehokkaampi järjestelmä.



3. Tehonhallinta ja suorituskyky
• 800 V:
Mahdollistaa paremman tehonhallinnan, jolloin esim. moottori voi ottaa ulos suurempaa tehoa → parempi suorituskyky (esim. Taycanin kiihtyvyys).
• 400 V:
Riittävä useimmille, mutta huipputehot ja toistettava suorituskyky voivat kärsiä.

24

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä tuota vanhaa kannattele ennää ostella.

    • Anonyymi

      Nyt kannaattaakin todella odottaa että saa 800v sähköauton. 400v mallit jäävät käsiin.

    • Anonyymi

      Hurjat on erot huhhuh. Miksi joku enää ostaisi vanhaa 400v teknologiaa joka vanhenee nyt käsiin?

    • Anonyymi

      Sähköautomarkkinat odottavat nyt 800v järjestelmän yleistymistä. Silloin massat lähtevät vasta liikkeelle ostohousut jalassa. 400v järjestelmä on täysin lapsen kengissä.

    • Anonyymi

      Sähköautomyyjäkin minulle suositteli että kannattaa osottaa 800v järjestelmää jonka jälkeen lähdetään ostoksille.

      • Anonyymi

        Se on ihan suositeltavaa jossei halua menettää rahojaan vanhaan tekniikkaan.


    • Anonyymi

      Onhan tuo merkittävä tekninen askel. Eikai muuten kaikki merkit niitä lähtisi pian tuomaan?

      • Anonyymi

        No ei toki. Kyllä se on tulevaisuutta. Merkittävä parannus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei toki. Kyllä se on tulevaisuutta. Merkittävä parannus.

        Tiedätkö mitä? Se näkyy myös 400v vanhan tekniikan omaavien hyvityshinnassa nytkun 800v yleistyy. Pää kylmänä nyt ja odotetaan uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö mitä? Se näkyy myös 400v vanhan tekniikan omaavien hyvityshinnassa nytkun 800v yleistyy. Pää kylmänä nyt ja odotetaan uutta.

        Aina kannatta odottaa vain jotain uutta. Tämä onkin kovin perinteinen suomalainen ajatusmalli varsinkin autojen kanssa😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kannatta odottaa vain jotain uutta. Tämä onkin kovin perinteinen suomalainen ajatusmalli varsinkin autojen kanssa😂

        Kun kyseessä on kallis ostos kuten auto niin aina kannattaa harkita pitkään ostamista. Jos auto toimii niin sillä voidaan ajaa vaikka muutaman vuoden lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö mitä? Se näkyy myös 400v vanhan tekniikan omaavien hyvityshinnassa nytkun 800v yleistyy. Pää kylmänä nyt ja odotetaan uutta.

        Ei mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kyseessä on kallis ostos kuten auto niin aina kannattaa harkita pitkään ostamista. Jos auto toimii niin sillä voidaan ajaa vaikka muutaman vuoden lisää.

        Kyllä ja tämä näkyykin katukuvassa varsin hyvin. Lieneekö aina syynä ”uuden” odottaminen vai persaukisuus..


    • Anonyymi

      Taycanin korista saa pahemman sähköiskun. Ei siinä muuta eroa ole ollut.

      "ohuemmat kaapelit"
      Ei teiltä sähköautoilijoilta ainakaan seikkailumieltä puutu.

    • Anonyymi

      Ainoa joka myt on hyvä ja fiksu ostos on 800v järjestelmä.

    • Anonyymi

      Kerro missä on saatavana 800 voltin sähköä Suomessa.

    • Anonyymi

      Kukaanhan ei enää pärjää alle 350 kW lataustehoilla. Saako edes myydä autoja, jotka eivät kykene tuohon.

      • Anonyymi

        Mitä käytännön hyötyä saisin tuosta? Kotona on kuitenkin vain 11kW laturi seinässä.


      • Anonyymi
        UUSI

        Jos autolla ajaa max pari tuntia vuorokaudessa, niin pienempikin riittää.


    • Anonyymi

      Vain 800v on tulevaisuudessa yhteensopiva uusien latureiden kanssa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Höpöttele sinä ihan mitä tahansa. Mikä laturi sinulla on RC-autossa?


    • Anonyymi
      UUSI

      Mulle on riittänyt ihan hyvin 140 kW maksimilatausteho. Latailujen keskiteho on ollut ehkä jotain 7 kW. Harvoin on tarvinnut mitään yli 22 kW tehoja.

      • Anonyymi
        UUSI

        800v järjestelmä on muutenkin energiatehokkaampi. Ei tuolla 400v tee tulevaisuudessa mitään.


    • Anonyymi
      UUSI

      Onhan se hienoa, että kehitys kehittyy, mutta minä lataan silti melkein aina 11kW kotilaturissa. Seuraavaksi ttulee 11kW matkslatuti mökillä. Sitten tulee pitkä väli, ja kaupalliset laturit hyvin harvoin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      3994
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      18
      2996
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      388
      2155
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1919
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1851
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1727
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1619
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1367
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      68
      1230
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1171
    Aihe