Tässä selitettynä niille jotka eivät ymmärrä miksi 800v on nykyaikaa ja täysin ylivoimainen vs vanha kivikautinen 400v järjestelmä. Erot ovat valtavat ja niillä on ajossa paljon merkitystä ja myös arvonaleneman määrässä.
1. Jännite: 400 V vs. 800 V – mitä se tarkoittaa?
• 400 V-järjestelmä:
Yleisin vanhemmissa ja edullisemmissa sähköautoissa.
• 800 V-järjestelmä:
Uudempi teknologia. Käytössä uusissa pian tulevissa sähköautoissa yleisesti.
⸻
2. Suurimmat erot ja edut
1. Latausnopeus
• 800 V:
Mahdollistaa erittäin nopeat DC-pikalataukset – jopa 350 kW (esim. 5–80 % varaus alle 20 min).
• 400 V:
Yleensä rajoittuu maks. 150–250 kW, mutta käytännössä monet jäävät 50–120 kW tasolle.
Selkeä etu 800 V: nopeampi lataus lyhyemmässä ajassa.
⸻
2. Lämmöntuotto ja energiatehokkuus
• 800 V:
Samaa tehoa siirrettäessä virta on puolet pienempi kuin 400 V:lla → vähemmän lämpöhäviöitä, ohuemmat kaapelit, parempi hyötysuhde.
• 400 V:
Paksummat kaapelit, enemmän lämpöhäviöitä → painavampi ja tehottomampi rakenne.
Etuna 800 V: kevyempi, viileämpi ja tehokkaampi järjestelmä.
⸻
3. Tehonhallinta ja suorituskyky
• 800 V:
Mahdollistaa paremman tehonhallinnan, jolloin esim. moottori voi ottaa ulos suurempaa tehoa → parempi suorituskyky (esim. Taycanin kiihtyvyys).
• 400 V:
Riittävä useimmille, mutta huipputehot ja toistettava suorituskyky voivat kärsiä.
Vanhan 400v ja uuden 800v sähköjärjestelmän erot pähkinänkuoressa
24
143
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä tuota vanhaa kannattele ennää ostella.
- Anonyymi
Nyt kannaattaakin todella odottaa että saa 800v sähköauton. 400v mallit jäävät käsiin.
- Anonyymi
Hurjat on erot huhhuh. Miksi joku enää ostaisi vanhaa 400v teknologiaa joka vanhenee nyt käsiin?
- Anonyymi
Sähköautomarkkinat odottavat nyt 800v järjestelmän yleistymistä. Silloin massat lähtevät vasta liikkeelle ostohousut jalassa. 400v järjestelmä on täysin lapsen kengissä.
- Anonyymi
Sähköautomyyjäkin minulle suositteli että kannattaa osottaa 800v järjestelmää jonka jälkeen lähdetään ostoksille.
- Anonyymi
Se on ihan suositeltavaa jossei halua menettää rahojaan vanhaan tekniikkaan.
- Anonyymi
Onhan tuo merkittävä tekninen askel. Eikai muuten kaikki merkit niitä lähtisi pian tuomaan?
- Anonyymi
No ei toki. Kyllä se on tulevaisuutta. Merkittävä parannus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei toki. Kyllä se on tulevaisuutta. Merkittävä parannus.
Tiedätkö mitä? Se näkyy myös 400v vanhan tekniikan omaavien hyvityshinnassa nytkun 800v yleistyy. Pää kylmänä nyt ja odotetaan uutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö mitä? Se näkyy myös 400v vanhan tekniikan omaavien hyvityshinnassa nytkun 800v yleistyy. Pää kylmänä nyt ja odotetaan uutta.
Aina kannatta odottaa vain jotain uutta. Tämä onkin kovin perinteinen suomalainen ajatusmalli varsinkin autojen kanssa😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina kannatta odottaa vain jotain uutta. Tämä onkin kovin perinteinen suomalainen ajatusmalli varsinkin autojen kanssa😂
Kun kyseessä on kallis ostos kuten auto niin aina kannattaa harkita pitkään ostamista. Jos auto toimii niin sillä voidaan ajaa vaikka muutaman vuoden lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö mitä? Se näkyy myös 400v vanhan tekniikan omaavien hyvityshinnassa nytkun 800v yleistyy. Pää kylmänä nyt ja odotetaan uutta.
Ei mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kyseessä on kallis ostos kuten auto niin aina kannattaa harkita pitkään ostamista. Jos auto toimii niin sillä voidaan ajaa vaikka muutaman vuoden lisää.
Kyllä ja tämä näkyykin katukuvassa varsin hyvin. Lieneekö aina syynä ”uuden” odottaminen vai persaukisuus..
- Anonyymi
Taycanin korista saa pahemman sähköiskun. Ei siinä muuta eroa ole ollut.
"ohuemmat kaapelit"
Ei teiltä sähköautoilijoilta ainakaan seikkailumieltä puutu. - Anonyymi
Ainoa joka myt on hyvä ja fiksu ostos on 800v järjestelmä.
- Anonyymi
Kerro missä on saatavana 800 voltin sähköä Suomessa.
- Anonyymi
Kukaanhan ei enää pärjää alle 350 kW lataustehoilla. Saako edes myydä autoja, jotka eivät kykene tuohon.
- Anonyymi
Mitä käytännön hyötyä saisin tuosta? Kotona on kuitenkin vain 11kW laturi seinässä.
- AnonyymiUUSI
Jos autolla ajaa max pari tuntia vuorokaudessa, niin pienempikin riittää.
- Anonyymi
Vain 800v on tulevaisuudessa yhteensopiva uusien latureiden kanssa.
- AnonyymiUUSI
Höpöttele sinä ihan mitä tahansa. Mikä laturi sinulla on RC-autossa?
- AnonyymiUUSI
Mulle on riittänyt ihan hyvin 140 kW maksimilatausteho. Latailujen keskiteho on ollut ehkä jotain 7 kW. Harvoin on tarvinnut mitään yli 22 kW tehoja.
- AnonyymiUUSI
800v järjestelmä on muutenkin energiatehokkaampi. Ei tuolla 400v tee tulevaisuudessa mitään.
- AnonyymiUUSI
Onhan se hienoa, että kehitys kehittyy, mutta minä lataan silti melkein aina 11kW kotilaturissa. Seuraavaksi ttulee 11kW matkslatuti mökillä. Sitten tulee pitkä väli, ja kaupalliset laturit hyvin harvoin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod223994- 182996
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3882155Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391919- 271851
- 311727
- 321619
- 141367
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681230- 121171