400 V sähköautojen arvo tulee laskemaan nopeammin tulevaisuudessa verrattuna 800 V -autoihin, ja tässä ovat tärkeimmät syyt:
⸻
1. Teknologinen vanheneminen
• 800 V-järjestelmä on tulossa uudeksi standardiksi nopeassa pikalatauksessa ja suorituskyvyssä.
• Kun 800 V yleistyy, 400 V nähdään vanhentuneena teknologiana, aivan kuten nykyään vanhemmat polttomoottoriautot ilman turboja tai automaattivaihteistoa.
→ Tämä laskee kysyntää ja hintaa 400 V autoissa.
⸻
2. Pikalatausinfran kehitys suosii 800 V autoja
• Uudet pikalaturit (esim. IONITY, Kempower) tarjoavat 250–350 kW tehoa, joita vain 800 V autot voivat täysin hyödyntää.
• Kuluttajat alkavat arvostaa 15–20 minuutin latausaikoja, joihin 400 V ei kykene – ainakaan yhtä johdonmukaisesti.
→ 400 V-autot vaikuttavat hitaammilta ja epämukavammilta käytössä tulevaisuudessa.
⸻
3. Suorituskyky- ja hyötysuhde-erot korostuvat
• Tulevaisuuden sähköautot hyödyntävät 800 V:n kevyempää ja energiatehokkaampaa rakennetta → parempi toimintamatka ja kiihtyvyys samalla painolla.
• 400 V nähdään enemmän “vanhan koulun sähköautona”.
⸻
4. Jäännösarvon laskupaine
• Auton ostajat tulevat yhä teknologiatietoisemmiksi → 800 V nähdään arvokkaampana, pitkäikäisempänä sijoituksena.
• Vuosien 2026–2030 aikana 800 V voi olla useimmissa uusissa sähköautoissa → 400 V:n käytettyjen arvo kärsii.
⸻
Poikkeus:
• Edulliset 400 V -autot (esim. Dacia Spring, MG4, Renault Zoe) voivat silti pitää arvonsa budjettisegmentissä, koska halpa hinta houkuttelee.
⸻
Yhteenveto:
• Kyllä, 400 V sähköautojen arvo todennäköisesti laskee nopeammin tulevina vuosina verrattuna 800 V malleihin.
• Tämä johtuu ennen kaikkea lataustehon, energiatehokkuuden ja teknologiatrendeihin mukautumisen eroista.
Jos suunnittelet sähköauton ostoa ja haluat hitaammin arvonsa menettävän mallin, 800 V järjestelmä on hyvä tulevaisuusvarma valinta.
400v sähköautojen arvot laskevat nyt hurjalla tahdilla. Valitse viisaasti
14
115
Vastaukset
- Anonyymi
Kiitos tiedosta. Valitsen nyt viisaasti 800v järjestelmän
- Anonyymi
Sähkösuristin = mahatauti
- Anonyymi
Olen todennut, että normi kansalaisen ajoilla eli 15 -30 tkm.n vuotuisella ajoilla ja kotilataus mahdollisuudella latausnopeudella ei ole käytännön merkitystä. Pikalatureita tulee käytettyä vain lomareissulla jolloin ei yleensä kiirettä pidetä.
- Anonyymi
Halvat kiinalaiset sähköautot romahdutfavat kaikkien sekä uusien että käytettyjen hinnat.
- Anonyymi
Käytetty sähköauto täytyy pystyä ostamaan aina ns käteisellä.
- Anonyymi
Unohdit, että 800 V pikalataus on paljon kalliimpaa ja useimmat lataavat jatkossakin autonsa kotona max 11-22 kW latureilla.
- Anonyymi
Montako olet myynyt vai odotteletko yhä sitä ensimmäistä tilausta?
- Anonyymi
Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !
Muuten electric car on järjetön riski ! - Anonyymi
Sähköautoja joissa on 800 V lataus on ollut jo yli 2 vuotta, mutta ei niiden lataus niin radikaalisti nopeampaa ole edes 800 V laturilla. Ainakin Kian, Hyundain ja joissain Porschen ja Audin sähköautoissa ja varmasti monessa muussakin sähköautossa on ollut jo ajat sitten 800 V latausmahdollisuus. 800 V etuja liioitellaan pahasti eikä latausnopeus käytännössä ole merkittävästi nopeampi. Myös 400 V latureilla saa nopeat latausnopeudet.
Lisäksi latausnopeus on kiinni monesta muustakin asiasta kuin volttien määrästä. Muutoinhan kaikki sähköautot lataisi samaa nopeutta. - Anonyymi
Minä maksan siitä mitä konkreettisesti san autosta en siitä että se on jollain tietyllä tavalla tehty. Enhän minä valitse mikroaaltouuniakaan sen perusteella illä prosessorilla sen ohjaus on tehty.
Jos auto latautuu riittävän nopeasti minun tarpeisiini, se riittää. Ihan sama onko se 800V vai 400V latausjänitettä tukeva.
Voisiko aloittaja kertoa mitä lisäarvoa tuo 800V latausjännte tuo muuta kuin ehkä nopeampi lataus joissain tilanteissa?
Kerro niin että tällainen elketroniikka/sähköinsinöörikin sen ymmärtää, eli jätä ne mainosliirumit pois ja keskity asiaan. - Anonyymi
Sähköautojen halpeneminen edellyttää juuri näitä teknologian baby steppejä.
Vanhaa tekniikkaa myydään halvemmalla kuin ennen ja uudessa tekniikassa on sekä parannuksia ominaisuuksiin, että myös mitä ilmeisimmin näköpiirissä mahdollisuus tuottaa uutta teknologiaa halvemmalla kuin vanhaa. Eli vanha tekniikka halpenee nopeasti ja uudella tekniikalla on potentiaalia halventua vielä enemmän.
Vielä on matkaa polttomoottoriautojen hintatasoon, joten tällaista kehitystä tarvitaan. Edelleen sähköauton hinta tippuu nopeammin kuin polttomoottoriauton ja tätä pitääkin jatkua vielä viitisen vuotta. Sen jälkeen sähköautot alkavat olla sekä teknisesti kypsää tekniikkaa, että hinnaltaan houkuttelevia.
Periaatteessa tällä hetkellä sähköautojen tekniikka edelleen hakee sitä "lopullista" standardiaan. Vasta kun se saavutetaan, alkaa sen tekniikan hidas hiominen kohti tehokkainta mahdollista valmistusprosessia. Onko tuo 800V akustokaan vielä se jota aletaan hioa, vai onko 1200V tai 1600V se mihin asti mennään. Akkukemioistakaan ei olta vielä selvää, voittaja voi olla joku mikään tämän hetken top 3 kemioista. Ja kemioissakaan ei puhuta hienosäädöstä vielä, vaan kokeilussa on kovin monta uutta sekoitusta.- Anonyymi
Kaikki kehittyy aina, mutta eipä sillä ole merkitystä kun nykyinenkin on hyvin käyttökelpoinen ja sillä voi ajaa tulevat vuodet kuten nytkin. Tuota asiaa voidaan miettiä vähän kuin älyluureja, toiset maksavat pitkälti yli 1000 euroa ja eroa vaikka 500 euron luuriin ei ole käytännössä mitään merkittävää, tuskin kukaan edes huomaisi eroa jos ei kerrottaisi hintoja.
- Anonyymi
Minulle tuo ei juuri vaikuta. Lataan yleensä joko kotona tai mökillä. Se reilu 300 km menee sujuvasti lataamatta välillä. Kaupallisia latureita käytän todella harvoin.
- AnonyymiUUSI
Tämä on hyvä mutta tyypillinen kuvaus sähköauton käytöstä, sekä tietysti sähköauton tekniikasta !?
Auto (kone) on määritellyt ihmisen ajokäyttäytymisen, niin että hän pitää luonnollisena auton asettamia ehtoja !?
1. Ajoreitti on tarkkaan määritelty latausmahdollisuuksien mukaisesti !
2. Muu reititys on sähköauton vuoksi hankalaa ja aikaa vievää, että sitä ei suosita !
No, mikä saa ihmisen luovuttamaan omaa päätöksentekoaan autolle ??
-todennäköisesti vahva tunne ilmastonmuutoksen helpottamiseksi ?
Maailman CO2 päästöt !
Kiina 32%
Suomi 0,01%
Kysymys kuuluu !
Miten Suomesta oikeasti voidaan ilmastonmuutokseen vaikuttaa ??
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224324- 193391
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4022331- 272011
- 341954
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391949- 351704
- 151578
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191337- 121301