Kumminpäin se oli?

Anonyymi-ap

Polkupyörän mittarin lukema/renkaan kehä? Nyt näyttää 600 metrille noin 30 metriä liian vähän, joten täytyykö lisätä mittariin kehämittaa vaiko vähentää? Ei satu kohdalleen tuolla, että työntää pyörää yhden renkaan kierroksen verran ja mittaa matkan. Taulukot ei anna myöskään oikeita tuloksia. Joten kokeilemalla pykälä kerrallaan, mutta alas- vai ylöspäin?

75

363

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lukemaa pitää suurentaa niin alkaa näyttämään enemmän.

      • Anonyymi

        Minulla on puhelimessa tällainen sovellus. Tämä ei kyllä ole kovin tarkka, koska se antaa täsmälleen samalla kävelyreitillä eri kilometrimääriä, silloin sen antama keskinopeuskin täytyy olla pielessä. Ainut mikä pitää paikkansa varmuudella on kulunut aika.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sports_Tracker


    • Anonyymi

      Etkö voi laittaa mittariin millimetreinäkin renkaan ulkohalkaisijan 2 x Pii x halkaisija x kierrokset tulee se matka.

      Vanteen koolla et voi laskea koska renkaan paksuus vaikuttaa paljon, pitää mitata itse se koko.

      • Anonyymi

        Kumi painuu myös, joten se muuttaa käytännön tilanteessa halkaisijaa ja kehämittaa.


      • Anonyymi

        Kaava meni väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaava meni väärin.

        Kiitos !

        Tästä tiedosta oli paljon hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos !

        Tästä tiedosta oli paljon hyötyä.

        "Etkö voi laittaa mittariin millimetreinäkin renkaan ulkohalkaisijan 2 x Pii x halkaisija x kierrokset tulee se matka."

        Kannattaa nyt ihan uudelleen katsoa, mikä tuossa menee pieleen. Netti kyllä kertoo vastauksen heti.


    • Anonyymi

      jos on vaikka puhelimessa ääninauhuri niin magneettinen juttu vanteeseen kiinni joka tekee pulssin sille ääninauhurille aina kun pyörä pyörähtää voi tallentaa erilaisia nopeuksia jne, koko pyörälylenkin ajan.

      Sitten voit tarkastella jälkeenpäin sitä dataa.

    • Anonyymi

      Kun nyt olet testailemassa niin kokeile samalla paljonko renkaan ilmanpaine vaikuttaa matkamittarin lukemaan.

      • Anonyymi

        Ilmanpaine renkaassa on mikä on, sitä ei tarvitse huomioida, jos se on aina kutakuinkin sama. Tietenkin se on huomioitavaa mikä mainitaan jo aiemmassa viestissä, että kumi painuu jonkun verran ajotilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmanpaine renkaassa on mikä on, sitä ei tarvitse huomioida, jos se on aina kutakuinkin sama. Tietenkin se on huomioitavaa mikä mainitaan jo aiemmassa viestissä, että kumi painuu jonkun verran ajotilanteessa.

        Kumi ei painu juuri minkään verran kuin yhdestä kohdasta. Sillä ei ole mitään vaikutusta ellei rengas ole ihan lussu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumi ei painu juuri minkään verran kuin yhdestä kohdasta. Sillä ei ole mitään vaikutusta ellei rengas ole ihan lussu.

        Ei painukaan kuin yhdestä kohdasta. Mutta renkaan pyöriessä yhdestä kohtaa painuminen, vaikka se kohta vaihtuukin, vaikuttaa kehämittaan, jonka perusteella mittari toimii ja antaa lukemia. Ajattele nyt vähän. Se nyt kummallista muuten olisikin, jos se kumi painuisi koko kehämitaltaan jatkuvasti eikä vain siltä kohtaa, joka koskettaa ajopintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumi ei painu juuri minkään verran kuin yhdestä kohdasta. Sillä ei ole mitään vaikutusta ellei rengas ole ihan lussu.

        Mittareissa mennään millimetrisäädöillä kehämitassa. Laskepa minkä verran tekee käytännössä vallitsevaan kehämittaan, jos rengas painuu ajotilanteessa 3 millimetriä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittareissa mennään millimetrisäädöillä kehämitassa. Laskepa minkä verran tekee käytännössä vallitsevaan kehämittaan, jos rengas painuu ajotilanteessa 3 millimetriä ?

        Laskin, heitto on 0,17% jos vanne on 28".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskin, heitto on 0,17% jos vanne on 28".

        Millähän laskukaavalla? Minkäkokoinen kumi muuten oli laskukaavassasi? Minkä verran kehämitassa eroa millimetreinä? Täytyy ottaa laskussa huomioon, että se käytännön tilannetta vastaava rengas on 6 mm halkaisijaltaan pienempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän laskukaavalla? Minkäkokoinen kumi muuten oli laskukaavassasi? Minkä verran kehämitassa eroa millimetreinä? Täytyy ottaa laskussa huomioon, että se käytännön tilannetta vastaava rengas on 6 mm halkaisijaltaan pienempi.

        Mitähän tuossa yritettiin kysyä ja sanoa?

        En käy täällä opettamaan aikuisille alakoulun matematiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskin, heitto on 0,17% jos vanne on 28".

        Jos vanne on kuvaamasi 28", sovitaanko 40-622, heitto olisi tuolla annetulla 3 millimetrilllä kuitenkin jopa 0,4 %.

        Se tarkoittaa kilometrin matkalla 4 metrin virhettä, joten ei ole kyllä paljon. Tietenkin jos ajaa 100 kilometriä kilpaa, 400 metriä on iso matka. Mutta se on kaikille sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuossa yritettiin kysyä ja sanoa?

        En käy täällä opettamaan aikuisille alakoulun matematiikkaa.

        Joo. Sinun ei kannata opettaa minkäänlaista matematiikkaa, kun et itse osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskin, heitto on 0,17% jos vanne on 28".

        >>>Laskin, heitto on 0,17% jos vanne on 28".<<<


        Laskit väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Laskin, heitto on 0,17% jos vanne on 28".<<<


        Laskit väärin.

        Näytäpä nyt sitten itse se kaava, jolla itse laskit oikean vastauksen ja mikä se on?

        Et osaa, vai? Kaikki tiesivät sen, sillä olet pelkkä kouluja käymätön tyypillinen suunsoittaja.

        (Tässä sinun on hyvä vedota siihen, että et halua kertoa sitä kaavaa. Sitten nauretaan yhdessä tyhmyydellesi, eikö niin.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytäpä nyt sitten itse se kaava, jolla itse laskit oikean vastauksen ja mikä se on?

        Et osaa, vai? Kaikki tiesivät sen, sillä olet pelkkä kouluja käymätön tyypillinen suunsoittaja.

        (Tässä sinun on hyvä vedota siihen, että et halua kertoa sitä kaavaa. Sitten nauretaan yhdessä tyhmyydellesi, eikö niin.)

        En käy täällä opettamaan aikuisille alakoulun matematiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En käy täällä opettamaan aikuisille alakoulun matematiikkaa.

        ---(Tässä sinun on hyvä vedota siihen, että et halua kertoa sitä kaavaa. Sitten nauretaan yhdessä tyhmyydellesi, eikö niin.)

        Mikä tuli välittömästi todistetuksi! Nauretaan yhdessä tuolle tyhmälle 🤣!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytäpä nyt sitten itse se kaava, jolla itse laskit oikean vastauksen ja mikä se on?

        Et osaa, vai? Kaikki tiesivät sen, sillä olet pelkkä kouluja käymätön tyypillinen suunsoittaja.

        (Tässä sinun on hyvä vedota siihen, että et halua kertoa sitä kaavaa. Sitten nauretaan yhdessä tyhmyydellesi, eikö niin.)

        Laitoin mittariin millimetreinä renkaan ulkohalkaisijan 2 x Pii x halkaisija x kierrokset tulee se matka.

        Sain renkaan halkaisijaksi 2 x Pii x 1,40 m x 1 kierros on yhteensä vajaa kahdeksan metriä yhdellä pyörähdyksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytäpä nyt sitten itse se kaava, jolla itse laskit oikean vastauksen ja mikä se on?

        Et osaa, vai? Kaikki tiesivät sen, sillä olet pelkkä kouluja käymätön tyypillinen suunsoittaja.

        (Tässä sinun on hyvä vedota siihen, että et halua kertoa sitä kaavaa. Sitten nauretaan yhdessä tyhmyydellesi, eikö niin.)

        Se "kaava" on vähän vaikea selittää, kun et näytä ymmärtävän asioita ja osasyy on myös se, että olen huono kertomaan sanallisessa muodossa asiaa.

        Lähtökohta on ensinnäkin outo, jos kerrotaan, että on laskettu 28 tuuman vannekoon mukaan ja saatu tulokseksi 0,17%. Eihän se vannekoko voi olla lähtökohta, koska kehämittaan (joka syötetään mittariin) vaikuttaa sillä vanteella olevan kumin koko. Sen lisäksi siihen vaikuttaa se, minkä verran kumi painuu ajaessa kosketuspinnassaan tiehen. Silloinhan kehämitta käytännössä ei ole se, joka teoriassa saataisiin vaikka mitattua mittanauhalla renkaan ympärysmittana, siis kehämittana. Eli jos oletettu painuma (joka ei tietenkään voi olla mikään vakio esim. maastosta riippuen, vaan jonkinmoinen keskimääräinen arvio) on kolme millimetriä, se tarkoittaa, että renkaan halkaisija täytyykin ymmärtää itseasiassa 6 millimetriä pienemmäksi kun mittariin syötetään kehälukema.

        Eli se kaava olisi vain niin, että kun tuossa kysyttiin sitä eroa millimetreissä, ensin laskettaisiin renkaan, jonka halkaisija on X, kehämitta, sitten laskettaisiin kehämitta renkaasta, jonka halkaisija on 6 millimetriä pienempi kehämitta, siinä olisi se ero millimetreinä.
        Koska en ole laskenut noita eroja minkään todellisen rengaskoon perusteella, käytän vain symbolia X kuvaamaan, kuinka tuo kysytty ero lasketaan.
        Kehämitan laskemiseen toki voin antaa kaavan, Se ei ole kovin vaikea.
        Pii kertaa halkaisija= ympärysmitta (kehämitta).
        Prosentteina se ero voidaan tietenkin sitten ilmaista laskemalla, minkä verran tuo millimetrimäärien ero on kyseisinä yksikköinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin mittariin millimetreinä renkaan ulkohalkaisijan 2 x Pii x halkaisija x kierrokset tulee se matka.

        Sain renkaan halkaisijaksi 2 x Pii x 1,40 m x 1 kierros on yhteensä vajaa kahdeksan metriä yhdellä pyörähdyksellä.

        Kahdeksan metriä yhdellä pyörähdyksellä? Aika huikeeta.

        Valitettavasti anonyymikirjoittajien kesken menee sekaisin, kuka mitäkin on laskenut, mutta itse kerroin ikäänkuin ulkopuolisena klo 12:41:29 oman näkemykseni asiaan.

        Asia saa minun puolestani olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahdeksan metriä yhdellä pyörähdyksellä? Aika huikeeta.

        Valitettavasti anonyymikirjoittajien kesken menee sekaisin, kuka mitäkin on laskenut, mutta itse kerroin ikäänkuin ulkopuolisena klo 12:41:29 oman näkemykseni asiaan.

        Asia saa minun puolestani olla.

        Iso rengas tarttee olla, jos yhdellä pyörähdyksellä etenee kahdeksan metriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso rengas tarttee olla, jos yhdellä pyörähdyksellä etenee kahdeksan metriä.

        Laskijalla taitaa isopyörä heittää aika pahasti.
        Sitten se nauraa yhdessä itsekseen muille:))))))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso rengas tarttee olla, jos yhdellä pyörähdyksellä etenee kahdeksan metriä.

        Kahdeksan metriä yhdellä pyörähdyksellä tarkoittaa, että renkaan ympärysmitta on kahdeksan metriä. Silloin sen halkaisijan täytyy olla sellaiset 2, 5 metriä.
        Tuumakokona sellainen on sellainen sata tuumaa. Suunnilleen, noin isoista lukemista kun puhutaan, en viitsi millin päälle laskea.
        Iso on rengas, juu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahdeksan metriä yhdellä pyörähdyksellä? Aika huikeeta.

        Valitettavasti anonyymikirjoittajien kesken menee sekaisin, kuka mitäkin on laskenut, mutta itse kerroin ikäänkuin ulkopuolisena klo 12:41:29 oman näkemykseni asiaan.

        Asia saa minun puolestani olla.

        "Eli jos oletettu painuma (joka ei tietenkään voi olla mikään vakio esim. maastosta riippuen, vaan jonkinmoinen keskimääräinen arvio) on kolme millimetriä, se tarkoittaa, että renkaan halkaisija täytyykin ymmärtää itseasiassa 6 millimetriä pienemmäksi kun mittariin syötetään kehälukema."

        Mitähän tuo tarkoittaa?

        Täällä alkaa olla ihmiset jo aivan sekaisin, kaavat ihan peellään ja kaikki anonyymejä. Mutta mistä tuon puhutun 3 mm sijaan tuleekin 6 mm?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin mittariin millimetreinä renkaan ulkohalkaisijan 2 x Pii x halkaisija x kierrokset tulee se matka.

        Sain renkaan halkaisijaksi 2 x Pii x 1,40 m x 1 kierros on yhteensä vajaa kahdeksan metriä yhdellä pyörähdyksellä.

        Mistä ihmeestä revit tuon väärän kaavan, et kai kopioinut sitä tuolta edeltä ylhäältä? Se heppuhan oli ihan humalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli jos oletettu painuma (joka ei tietenkään voi olla mikään vakio esim. maastosta riippuen, vaan jonkinmoinen keskimääräinen arvio) on kolme millimetriä, se tarkoittaa, että renkaan halkaisija täytyykin ymmärtää itseasiassa 6 millimetriä pienemmäksi kun mittariin syötetään kehälukema."

        Mitähän tuo tarkoittaa?

        Täällä alkaa olla ihmiset jo aivan sekaisin, kaavat ihan peellään ja kaikki anonyymejä. Mutta mistä tuon puhutun 3 mm sijaan tuleekin 6 mm?

        "mistä tuon puhutun 3 mm sijaan tuleekin 6 mm?"


        Sinä ainakin näytät asiasta olevan aivan pihalla, kun et edes tuota tajua. Jos painuma olisi vaikka 10 millimetriä, silloin täytyisi ajatella niin, että renkaan halkaisija onkin 20 millimetriä pienempi, kun siihen mittariin asetetetaan kehämittaa. Kuinka saatanan vaikeaa sinulle kaikki asiat on ymmärtää?

        Ajatellaanpa (kun se mittari tahtoo renkaan ulkokehän millimetreinä asetuksiin), että yrität saada sen millimetrimäärän selville vaikka sillä keinolla, että työnnät pyörää niin, että rengas pyörähtää yhden kierroksen ja sitten mittaat sen matkan, se on jotain (ei varmaan kahdeksaa metriä) ja asetat sen lukeman mittariin, se lukema ei pädekään todellisuudessa, eli silloin kun ajat sillä pyörällä. Koska ajaessa se kumi painuu hieman, sen kehämitta ei silloin ole se sama, jonka sait, kun kevyesti työnsit sitä pyörää. Eli tälllöin pitää ajatella niin, että ajaessa se kehämitta onkin pienempi, joka tarkoittaa, että halkaisijan suhteen, jos sitä kautta alat asiaa laskemalla laskemaan, täytyy huomioida se kumin painuma kaksinkertaisena (esim 2 kertaa 3). Tajuatko vieläkään?

        Proesenttilukemien eroilla ei sinänsä tee mitään kyseisessä asiassa, koska mittariin on syötettävä millimetrimääriä, ei prosentteja.


      • Anonyymi

        Eix vaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eix vaan?

        Mitä selität?

        Lainaus. Mikä on esimerkiksi ero, jos noin 7 barin paineeseen pumpattu 28" maantiepyörän renkaan kulkema matka mitataan ilman kuljettajaa ja kuljettajan kanssa? Ilman kuljettajaa renkaan ympärysmitalle saadaan arvo 2111 mm. Jos huomioidaan oikeaoppisesti, että rengas painuu kasaan kuljettajan painon alla, ympärysmitta on tällöin 2103 mm. Ero näiden välillä on vain 8 mm, joka on noin 0,4 % (8/2103*100). Sadan kilometrin matkalla tämä tekisi siis lisämatkaa noin 400 metriä. Ei siis kovin merkittävä ero, jos puhutaan maantiepyöristä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "mistä tuon puhutun 3 mm sijaan tuleekin 6 mm?"


        Sinä ainakin näytät asiasta olevan aivan pihalla, kun et edes tuota tajua. Jos painuma olisi vaikka 10 millimetriä, silloin täytyisi ajatella niin, että renkaan halkaisija onkin 20 millimetriä pienempi, kun siihen mittariin asetetetaan kehämittaa. Kuinka saatanan vaikeaa sinulle kaikki asiat on ymmärtää?

        Ajatellaanpa (kun se mittari tahtoo renkaan ulkokehän millimetreinä asetuksiin), että yrität saada sen millimetrimäärän selville vaikka sillä keinolla, että työnnät pyörää niin, että rengas pyörähtää yhden kierroksen ja sitten mittaat sen matkan, se on jotain (ei varmaan kahdeksaa metriä) ja asetat sen lukeman mittariin, se lukema ei pädekään todellisuudessa, eli silloin kun ajat sillä pyörällä. Koska ajaessa se kumi painuu hieman, sen kehämitta ei silloin ole se sama, jonka sait, kun kevyesti työnsit sitä pyörää. Eli tälllöin pitää ajatella niin, että ajaessa se kehämitta onkin pienempi, joka tarkoittaa, että halkaisijan suhteen, jos sitä kautta alat asiaa laskemalla laskemaan, täytyy huomioida se kumin painuma kaksinkertaisena (esim 2 kertaa 3). Tajuatko vieläkään?

        Proesenttilukemien eroilla ei sinänsä tee mitään kyseisessä asiassa, koska mittariin on syötettävä millimetrimääriä, ei prosentteja.

        Tässä ei saa sanoa että olipa tuossa äkäinen poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumi ei painu juuri minkään verran kuin yhdestä kohdasta. Sillä ei ole mitään vaikutusta ellei rengas ole ihan lussu.

        Umpigummi ei painu ollenkaan edes yhdestä kohdasta. Ei ole yhtään lussu umpigummi mistään kohdasta. Umpigummi paras gummi. Pure Jenkki. Armeijassa olin gummipääkomppaniassa ja minun polkupyörijässä oli umpigummi ja sen halkaisija oli sata tuumaa. Niin minä sen kerran laskin siellä gummipääkomppaniassa, että niin sen täytyy olla, ei se muuten kahdeksaa metriä yhdellä kierroksella mene eteenpäin millään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä selität?

        Lainaus. Mikä on esimerkiksi ero, jos noin 7 barin paineeseen pumpattu 28" maantiepyörän renkaan kulkema matka mitataan ilman kuljettajaa ja kuljettajan kanssa? Ilman kuljettajaa renkaan ympärysmitalle saadaan arvo 2111 mm. Jos huomioidaan oikeaoppisesti, että rengas painuu kasaan kuljettajan painon alla, ympärysmitta on tällöin 2103 mm. Ero näiden välillä on vain 8 mm, joka on noin 0,4 % (8/2103*100). Sadan kilometrin matkalla tämä tekisi siis lisämatkaa noin 400 metriä. Ei siis kovin merkittävä ero, jos puhutaan maantiepyöristä.

        Elä helevetissä laina. Osta oma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Umpigummi ei painu ollenkaan edes yhdestä kohdasta. Ei ole yhtään lussu umpigummi mistään kohdasta. Umpigummi paras gummi. Pure Jenkki. Armeijassa olin gummipääkomppaniassa ja minun polkupyörijässä oli umpigummi ja sen halkaisija oli sata tuumaa. Niin minä sen kerran laskin siellä gummipääkomppaniassa, että niin sen täytyy olla, ei se muuten kahdeksaa metriä yhdellä kierroksella mene eteenpäin millään.

        Vaseliinimies havaittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä selität?

        Lainaus. Mikä on esimerkiksi ero, jos noin 7 barin paineeseen pumpattu 28" maantiepyörän renkaan kulkema matka mitataan ilman kuljettajaa ja kuljettajan kanssa? Ilman kuljettajaa renkaan ympärysmitalle saadaan arvo 2111 mm. Jos huomioidaan oikeaoppisesti, että rengas painuu kasaan kuljettajan painon alla, ympärysmitta on tällöin 2103 mm. Ero näiden välillä on vain 8 mm, joka on noin 0,4 % (8/2103*100). Sadan kilometrin matkalla tämä tekisi siis lisämatkaa noin 400 metriä. Ei siis kovin merkittävä ero, jos puhutaan maantiepyöristä.

        Oikeaoppisesti kumeihin maksimit sopivat paineet, istumaan satulaan, jonka jälkeen mittauksia venttiilin 1-10 kpl ympyräkierähdyksen matkalle. Yleensä matka yhdelle pyörähdykselle on jotakin välillä 2 - 2,3 metriä. Sitä saatua lukua voi sitten verrata taulukkoarvoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeaoppisesti kumeihin maksimit sopivat paineet, istumaan satulaan, jonka jälkeen mittauksia venttiilin 1-10 kpl ympyräkierähdyksen matkalle. Yleensä matka yhdelle pyörähdykselle on jotakin välillä 2 - 2,3 metriä. Sitä saatua lukua voi sitten verrata taulukkoarvoon.

        Lopputulos on eri jos laiha aja tai lihava aja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeaoppisesti kumeihin maksimit sopivat paineet, istumaan satulaan, jonka jälkeen mittauksia venttiilin 1-10 kpl ympyräkierähdyksen matkalle. Yleensä matka yhdelle pyörähdykselle on jotakin välillä 2 - 2,3 metriä. Sitä saatua lukua voi sitten verrata taulukkoarvoon.

        Höpöpuhetta. Kahdeksan metriä se on. Se on laskettu, siihen ei taulukoita tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöpuhetta. Kahdeksan metriä se on. Se on laskettu, siihen ei taulukoita tarvita.

        Umpigummipää eli Vaseliinimies oli laskenut väärällä kaavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ei saa sanoa että olipa tuossa äkäinen poika.

        Majoneessia vaseliinipojan perseposkien väliin. Niin sitten nauraa yhdessä itsekseen, kun on rasvattu pylly ja sadan tuuman renkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuossa yritettiin kysyä ja sanoa?

        En käy täällä opettamaan aikuisille alakoulun matematiikkaa.

        Paljonko vaikuttaa jos rengas on ihan lussu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeaoppisesti kumeihin maksimit sopivat paineet, istumaan satulaan, jonka jälkeen mittauksia venttiilin 1-10 kpl ympyräkierähdyksen matkalle. Yleensä matka yhdelle pyörähdykselle on jotakin välillä 2 - 2,3 metriä. Sitä saatua lukua voi sitten verrata taulukkoarvoon.

        10 bar on sellainen sopiva lähtökohta siihen mittariin. Sitten voi verrata taulukkoja toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 bar on sellainen sopiva lähtökohta siihen mittariin. Sitten voi verrata taulukkoja toisiinsa.

        Rekka- ja kuorma-autojen kumeissa on 8 - 10 baria, ei polkupyörissä. Jos polkupyörään pumppaa 10 baria, se on kuin kivireki. Sitten vaan vertaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekka- ja kuorma-autojen kumeissa on 8 - 10 baria, ei polkupyörissä. Jos polkupyörään pumppaa 10 baria, se on kuin kivireki. Sitten vaan vertaamaan.

        Eihän nyt kumeista ollut kysekään enää. Vaan mittarista. Sinne pumpataan sellaiset kymmenen bar paineet ja sitten vertaillaan taulukoita. Se oli vähän jo niin kuin vitsi, kun pöljäilyksi on mennyt koko ketju.

        Mutta kymmenen bar paine polkupyörän kumin paineessakaan ei muuten ole mikään mahdottomuus, kapearenkaisissa se on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän nyt kumeista ollut kysekään enää. Vaan mittarista. Sinne pumpataan sellaiset kymmenen bar paineet ja sitten vertaillaan taulukoita. Se oli vähän jo niin kuin vitsi, kun pöljäilyksi on mennyt koko ketju.

        Mutta kymmenen bar paine polkupyörän kumin paineessakaan ei muuten ole mikään mahdottomuus, kapearenkaisissa se on pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

        Totta, sen verran sekaisin on aloitus (ketju: heh..) mennyt, kun se on täynnä pilailua. Enää täällä ei voi luottaa edes itseensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekka- ja kuorma-autojen kumeissa on 8 - 10 baria, ei polkupyörissä. Jos polkupyörään pumppaa 10 baria, se on kuin kivireki. Sitten vaan vertaamaan.

        Voiko sitä rekka-auton ajokiekkoa jotenkin säätää, että se näyttäisi jotenkin vähemmän tai enemmän tai edes oikeasti maileja? Niin kuin maileja siis, ei viestejä tarkoiteta nyt, vaan noita ajettuja matkoja maileina per kilovattititunti, vai mikä se nyt Suomessa on se aikajuttu? Huntti tai joku tutti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko sitä rekka-auton ajokiekkoa jotenkin säätää, että se näyttäisi jotenkin vähemmän tai enemmän tai edes oikeasti maileja? Niin kuin maileja siis, ei viestejä tarkoiteta nyt, vaan noita ajettuja matkoja maileina per kilovattititunti, vai mikä se nyt Suomessa on se aikajuttu? Huntti tai joku tutti?

        Välikaasua piti olla entisajan vehkeissä kun ei ollut syntetisaattoria vaihtamiskopassa ja ohjauspyörän elikäs ratin ympärysmittahan oli sellainen kahdeksan metriä, kun ei ollut sitä ohjausehostinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välikaasua piti olla entisajan vehkeissä kun ei ollut syntetisaattoria vaihtamiskopassa ja ohjauspyörän elikäs ratin ympärysmittahan oli sellainen kahdeksan metriä, kun ei ollut sitä ohjausehostinta.

        Laskit tuon ohjauspyörän ympärysmitan väärin eli Vaseliinimiehen kaavalla.

        Jos välijäähdytin on paskana, turbo alkaa viheltää. Ajokiekko ei tykkää siitä.


    • Anonyymi

      Ei ole kovin vaikea rakentaa itsekin tuollainen juttu joka tallentaa koko lenkin ajankin nopeutta, kiihtyvyyttä jne: magneetti vain pinnaankin kiinni ja runkoon kiinni pikkuinen kela jostaq johto vaan suoraan puhelimen mikrofoniliitäntään, nauhoitus ääninauhurilla puhelimesta päälle.

      Tallennat sen äänitiedoston, se kela aiheuttaa mikrofoniliitäntään pulsseja aina kun pyörä pyörähtää.

      Sitten voit siirtää tietokoneellekin sen äänitiedoston jossa on ne pulssit "äänenä" ja analysoida vieläkin tarkemmin.

      • Anonyymi

        Voiko laittaa sellaisen isommankin kelan? Olisi 15 kilogramman mig hitsauslankakela, jos siitä vetäisi piuhat puhelimeen, tulisiko isompi pulssikin sitten? Yltäisi vaikka kotin saakka lankapuhelimeen ja naapurinkin puhelimeen ja tietokoneeseen, ehkä jopa älytelevisioon? Ei se varmaan toimisi?


      • Anonyymi

        Minusta Abu on yliarvostetttu kela. Daiwat ja Shimanot on jopa parempia ja ainakin halvempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta Abu on yliarvostetttu kela. Daiwat ja Shimanot on jopa parempia ja ainakin halvempia.

        Abu-keloissa on on induktanssi nykyään ihan sekundaa verrattuna 1970-luvun tasoon. Japanilaiset on menneet ajat sitten ohi laadussa, vaikka kokoonpano tapahtuukin halpamaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abu-keloissa on on induktanssi nykyään ihan sekundaa verrattuna 1970-luvun tasoon. Japanilaiset on menneet ajat sitten ohi laadussa, vaikka kokoonpano tapahtuukin halpamaissa.

        Jep, japanilaiset ovat kohtuullisen hyviä. mutta vanhat Cardinal 33/3, 44/4 ja 66/6 sarjat ovat edelleen parhaita koskaan tehtyjä keloja.


    • Anonyymi

      Osta kalastussiimaa jättipuolalla, esim. 500 m. Sitä lasket perääsi ja sen loppuessa pysäytät ja kelaat pois, sitten lähdet liikkeelle ja lasket uudelleen.

      • Anonyymi

        Tämä keino eliminoi renkaan tms. aiheuttaman virheen.


      • Anonyymi

        Mittapyörä helpompi ja tarkempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittapyörä helpompi ja tarkempi.

        Mistä sellaisen saa, johon voi myös luottaa? Olisi sellaiselle käyttöä. Puhelimen GPS näyttää mitä milloinkin matkaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sellaisen saa, johon voi myös luottaa? Olisi sellaiselle käyttöä. Puhelimen GPS näyttää mitä milloinkin matkaksi.

        Puhelimen GPS on tarpeeksi tarkka. Tarkkuus paranee kenties myös, mitä pidemmän matkan pyöräilee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhelimen GPS on tarpeeksi tarkka. Tarkkuus paranee kenties myös, mitä pidemmän matkan pyöräilee.

        GPS:n tarkkuus ei parane eikä huonone kuljetun matkan mukaan.

        Ja mikä nyt kenellekin on riittävän tarkka? Jos puhelimen GPS antaa samalla reitillä eri kerroilla 0-400 metrin heittoja, onko se tarkka? Tuo matka on noin 5 km siitä päätellen, että GPS antaa matkan pituudeksi 4800-5200m, miten milloinkin.


        https://www.mhy.fi/paijat-hame/uutiset/tarkkuus-gps-loytaa-rajat-ja-pyykit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sellaisen saa, johon voi myös luottaa? Olisi sellaiselle käyttöä. Puhelimen GPS näyttää mitä milloinkin matkaksi.

        "Mittapyörä Glunz M7
        Kuvaus
        Todella tukeva Saksalainen mittapyörä. Mittaus aina 9999,99 metriin asti. Tarkkuus 0,02%. Rakenne terästä ja alumiinivalua, muovipinnoitettu kumipyörä. Paino noin 3,2 kg. Pyörä suurikokoinen ja toimii varmasti myös epätasaisessa maastossa. Varsi taittuu kokoon, joten vie vähän kuljetustilaa. Saatavana myös kisko-ohjurilla!"

        Geos piste fi


      • Anonyymi

        Siima venyy ja tekee mutkia maastoon aseteltaessa, maan pinnasta irti nostettaessa ilmavirta heiluttaa siimaa.
        Ei kelpaa täydellisyyttä hakeville pylräilypalstalaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siima venyy ja tekee mutkia maastoon aseteltaessa, maan pinnasta irti nostettaessa ilmavirta heiluttaa siimaa.
        Ei kelpaa täydellisyyttä hakeville pylräilypalstalaisille.

        Pylräily = pyöräily.
        Pahoittelut kirjoitusvirheestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        GPS:n tarkkuus ei parane eikä huonone kuljetun matkan mukaan.

        Ja mikä nyt kenellekin on riittävän tarkka? Jos puhelimen GPS antaa samalla reitillä eri kerroilla 0-400 metrin heittoja, onko se tarkka? Tuo matka on noin 5 km siitä päätellen, että GPS antaa matkan pituudeksi 4800-5200m, miten milloinkin.


        https://www.mhy.fi/paijat-hame/uutiset/tarkkuus-gps-loytaa-rajat-ja-pyykit

        Sijaintitietojen tarkkuus asetus parantaa sijaintia.

        https://support.google.com/android/answer/15157297?hl=fi

        "Sijaintitietojen tarkkuus auttaa laitetta selvittämään sijaintinsa nopeammin ja tarkemmin kuin pelkkä GPS ja laitteen anturit."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siima venyy ja tekee mutkia maastoon aseteltaessa, maan pinnasta irti nostettaessa ilmavirta heiluttaa siimaa.
        Ei kelpaa täydellisyyttä hakeville pylräilypalstalaisille.

        Tulee käyttää 0,10 mm paksuista ja pinnoittaa se maanpinnan yläpuolelle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        GPS:n tarkkuus ei parane eikä huonone kuljetun matkan mukaan.

        Ja mikä nyt kenellekin on riittävän tarkka? Jos puhelimen GPS antaa samalla reitillä eri kerroilla 0-400 metrin heittoja, onko se tarkka? Tuo matka on noin 5 km siitä päätellen, että GPS antaa matkan pituudeksi 4800-5200m, miten milloinkin.


        https://www.mhy.fi/paijat-hame/uutiset/tarkkuus-gps-loytaa-rajat-ja-pyykit

        Virhe pienenee suhteessa kuljetun matkan. Esim. 200 m virhe 1 km matkalla, on suhteessa suuri verrattaessa samaan 200 m virheeseen 800 km matkalla.


    • Anonyymi

      Polvista johtuen myös ketjukehän halkojasta puolet tulee lisätä laskelmiin.

      • Anonyymi

        Riippuu pyörästä. Jos ketjukehä on soikea, kuten se käytännön syistä on, on otettava neliöjuuri keskiarvosta, joka lasketaan ketjun pituuden neliöstä.


    • Anonyymi

      Tämäkin ketju on hyvä huono esimerkki vänkäämisestä ja suurin osa vieläpä täyttä huuhaata. Ei päätä eikä häntää. Nykyaikana myydään aivan hyviä GPS-paikannukseen perustuvia matkamittareita. Ei tarvitse kalibroida eikä säätää.

      • Anonyymi
        UUSI

        Etupyörän kierroksia mittaavan laitteen etuina on ainakin patterin kesto.


    • Anonyymi
      UUSI

      GPS ei toimi jos kun yleensä satelliiitit eivät varsinkaan sotatilanteissakaan toimi.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ulkopuoliseen "tietoon" ei voi luottaa, vain tyhmä luottaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Vain itse tuottamaansa "tietoon" voi luottaa. Jos itse vakuuttaa itselleen asian olevan kuvaamallaan tavalla, niin se on silloin niin.


    • Anonyymi
      UUSI

      Garmin kertoo sivuillaan jostain mallistaan: "Distance - Most rides have less than 0.05% distance error.". Kuulostaa pieneltä. Valmistajan lupauksiin kannattaa tietenkin suhtautua hieman kriittisesti.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4504
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3635
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2397
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2101
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1994
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1784
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1668
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1487
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1351
    Aihe