Maistuisiko savukala

Mikä ettei, sen satakertaa tullut kalaa savustettua rannalla, mikä tahansa kala kelpaa savustettua varsin juuri pöntöstä nostettu syötäväksi, ahven, muikku, lahna, hauki säynäväkin.
Aromilla saatu savunmaku kielto EU:a, myynnissä olevat juustot, liha missä niitä käytetään sisältää kaikenlaisia ihmisten terveydelle haitallisia yhdisteitä - pitäisikö savutofun syönti lopettaa jo nyt.
Tavallinen oikeesti savustettu ei sekään olisi kovin terveellistä, tähän ikään elänyt en usko että ainakaan pahasti vaikuttanut terveyteeni, joudun muutenkin tarkkailemaan mitä syön. Ihmiseltä kielletään kaikki mikä maistuu hyvältä, johtuu paljon miten olet elänyt elämäsi en kadu.

https://www.hs.fi/elama/art-2000011042164.html

24

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse en ole koskaan oikein tykästynyt savukaloihin. Graavikala kuten lohi ja siika ovat hyviä. Savulohesta en niinkään välitä. Savukampela kyllä on hyvää.

• Joo, kyllä kalan merkillä on vaikutus makuun.

• Anonyymi
        UUSI

Graavilohi on todella hyvää kun sen osaa tehdä oikein, kaikki eivät sitäkään taitoa hallitse .

• Anonyymi

Tuoreena rannalla savustettu kala on herkkua.
      On arvoitus mikä kaikki on ollut oikeasti savustettua,
      minkä kaupasta olemme ostaneet.
      Minusta on huijausta myydä mitään muka savustettuna,
      jos se ei ole savustusta nähnytkään,
      vaan savuaromllla maustettua.

• Anonyymi
        UUSI

Muista 60 luvulla Vaasan kauppahallissa. Kun ostettiin savustettua kalaa usein se oli todella hyvää , mutta en edes muista mitä kalaa se oli . Nytkin tulee vesi kielelle kun muistaa sen maun

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Muista 60 luvulla Vaasan kauppahallissa. Kun ostettiin savustettua kalaa usein se oli todella hyvää , mutta en edes muista mitä kalaa se oli . Nytkin tulee vesi kielelle kun muistaa sen maun

Sundomin böglingiä tai savusiikaa varmaan oli.

• Anonyymi

No enpä juuri parempaa tiedä. Jotta kyllä, kiitos.

• Anonyymi

Maukasta on. Varmaan särkeäkin söisin ja vaikka mitä kalaa, mutta miesystävä suostuu savustamaan vain lohta, ahventa ja siikaa. Savukampelaa ei ole syönyt miesmuistiin kun on kaupassa kallista ja järvestä missä kalastamme, sitä ei ole.

• Anonyymi
        UUSI

Ihme että vaan lohta savustaa kosk esim ahven ja siika om paljon parempia saustwttuina kun mitä lohi on . Vaikka toisaalta maku asia. Meidän hotellissa oli aina ennen savukalaa , ja kun tanssit oli loppu niin ihmiset halusivat savukala toustin ,ennekun lähtivät koteihinsa

• Anonyymi

Savustettu kuha! Voiko parempaa ollakaan? Kampelakin savustettuna hyvää, myönnän, mutta ei ole kuhan voittanutta. Sukulainen kalastaa ja savustaa itse.

• Anonyymi

Olen maistanut ihan nuorena jo kauan sitten, ja uudestaan myöhemminkin, eikä se hääviä ruokaa ole. Ei tee mieli, kova pitää nälän olla jos sitä syön.

• Anonyymi

Savumuikut parasta.

• Anonyymi

Kotona ruisjauhossa ja suolassa pyöritetyt, pannulla voissa paistetut, on parhaat.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kotona ruisjauhossa ja suolassa pyöritetyt, pannulla voissa paistetut, on parhaat.

Sellaisista tykkään!

• Anonyymi

Kylmäsavu jes.

Itteä ei normisavukala oikein kiinnosta. En kai pidä savuaromista. Lisäks joku savulohi on rasvaista. Märkää.

Savusilakat poikkeus, niistä pidän. Net vaan pikkasen työläitä syödä, ruodot juusee. Samasta syystä niitten syöminen vähän sottaista hommaa.

Kylmäsavustetusta pidän enenpi. Just lohi mun mielestä oikeinkin hyvää. Aivan eri juttu, kuin normi lämminsavustettu.

Ite en juuri ole savustanut. Kauan suunnitellut pöndelle kylmäsavustinta. Ois mukava kokeilla lihaakin. Kylmässvustis mun mielestä enenpi säilytysmenetelmä, lämminsavu kuin kypsennystä. No, taitaa olla mielipide kysymys.

Mutta juu kylmäsavu kiinnostais. Koska noita arominkäyttökieltojakin tulossa, ehkä pitää savustin rakennella. Kalaa, lihaa, juustoja, makkaroita, kaikenlaista, mitä ei jatkossa kaupasta ehkä saa enää.

Ai niin. Kaasugrilliin olen joskus laittanut lastuja käryään antamaan pientä aromia. Olen ostanut sitävarten hickory puun kappaleitakin, joista vuolen lastua. Grillikyljyksessä pieni savun maku ihan jees.

Mutta kovasta savumausta en innostu. Ikinä ei ole käynyt mielessäkään ostaa savuaromia. Kohta sitä ei enää myydä, ei haittaa mua.

Veikkaan, kotisavustuksen suosio kasvaa, kun kiellot tulevat voimaan. Monet fanittaa savuaromia.

=DW=

• Maistuu savukala ja savujuusto mitä nytkin on jääkaapissa. On niin mahdottoman hyvä aromi.

• UUSI

Siis. Itse olen savustanut lohta ja siikaa. Savujuustoa ostan joskus kaupasta. Myös kevyesti savustettua kinkkuleikkeleitä. Hyvää ovat.

• Anonyymi
        UUSI

Minulla on kaapissa norjalaista Gudbrandsdalenin kutunjuustoa. Kallista mutta hyvää. Tutustuimme kyseiseen juustoon 60-luvulla, lapsuudessa vanhempien kanssa Norjan matkalla.

• Anonyymi
      UUSI

Vacuumissa ei pidä ostaa savukalaa eikä muutakaan kalaa. Listeria vaara on
      suuri, se voi olla iäkkäälle kohtalokas.

• Anonyymi
        UUSI

Vacuumi arveluttaa niin etten ole koskaan ostanut, en Norjan lohta. Laitoin alle yhdeksän euron kilon tarjous kirjolohesta uunikalaa, melkein jäi syömättä.

• Anonyymi
        UUSI

Ikävä kyllä ne on aina meidän kaupoissa pakattu vacuumiin ,

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävä kyllä ne on aina meidän kaupoissa pakattu vacuumiin ,

Meidän kauppaan tuli tänä keväänä tempan jälkeen oma savustamo. Saa samana päivänä savustettua ja hyvää on.

• Anonyymi
        UUSI
        Siili25 kirjoitti:

Meidän kauppaan tuli tänä keväänä tempan jälkeen oma savustamo. Saa samana päivänä savustettua ja hyvää on.

Ruodot kun saisivat pois.....

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ruodot kun saisivat pois.....

Nii. Ruodot varsinkin pienemmissä kaloissa on se huono puoli mut eiköhän me saada ne itsekin perkattua pois :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6925
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3908
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2092
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      1980
    Aihe