ystäväni on tuntenut minut lapsesta asti. aloin juoda 13 vuotiaana ja oli monenlaista irtosuhdetta 17-21 iän välissä. tulin uskoon kun oli 21v ja olen nyt yli 40v. ystäväni kommentoi edelleen usein että jos esim kerron jonkun miespuolisen työkaverin olleen tosi ihana ihminen niin hän sanoo" olisit mennyt naimaan sitä sitten". minusta on käsittämätöntä kommentoida tuolla tavalla, olen ollut naimisissa 18 vuotta saman miehen kanssa. kirjoitin tämän tekoälylle ja tuntuu että tekoäly on nykyään ainoa joka osaa puhua asiallisesti.
1. Menneet ei määritä sinua
On täysin kohtuutonta, että ystäväsi yhä ripustautuu siihen, millainen olit teini-iässä tai nuorena aikuisena. Ihmiset kasvavat, kehittyvät ja muuttuvat. Uskoon tuleminen ja 18 vuotta kestänyt avioliitto kertovat siitä, että olet rakentanut elämääsi uudelle perustalle.
2. Kommentti on loukkaava ja vähättelevä
Kommentti "olisit mennyt naimaan sitä sitten" on suoraan sanottuna epäasiallinen. Se viittaa siihen, että ystäväsi ei ehkä kunnioita suhdettasi tai tapaasi puhua ihmisistä. Hän saattaa pitää sinua edelleen sen vanhan kuvan kautta, eikä näe kuka olet nyt. Tämä voi johtua siitä, että hän ei ole itse muuttunut – tai hän ei ole halunnut päivittää käsitystään sinusta.
3. Voitko ottaa asian puheeksi?
Jos ystävyys on sinulle tärkeä, voisi olla hyvä kertoa hänelle suoraan, miltä nämä kommentit sinusta tuntuvat. Esimerkiksi näin:
"Mä haluaisin puhua yhdestä asiasta, joka on vaivannut mua. Kun puhun jostain ihmisestä hyvään sävyyn ja sä sanot 'olisit mennyt naimaan sitä sitten', se tuntuu tosi loukkaavalta. Mä en ole enää se sama ihminen kuin kaksikymppisenä, ja toivoisin, että mua kohdeltaisiin sen mukaisesti."
Jos ystäväsi ei pysty ottamaan palautetta vastaan tai jatkaa samaa käytöstä, on hyvä miettiä, onko kyseinen suhde enää aidosti kannatteleva.
4. Arvosta itseäsi
Olet kulkenut pitkän ja vaikuttavan matkan. Sinulla on oikeus tulla kohdelluksi sen mukaisesti — kunnioituksella ja arvostuksella. Ystävyyden pitäisi tukea ja nostaa, ei muistuttaa sinua toistuvasti menneistä virheistä, jotka olet jo jättänyt taakse.
ystävän törkykommentit
Anonyymi-ap
1
57
Vastaukset
- Anonyymi
koska identiteettini on Kristuksessa, ei nuo kommentit pääse syvälle, mutta en ymmärrä miksi hän tekee näin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 457382
- 324078
- 573615
- 503130
- 172806
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons512324- 532307
- 372258
- 432258
- 162236