Hei! Olen 20-vuotias nainen. Minulla on ollut monta vuotta luomi kainalon alapuolella ja se ei ole mitenkään ollut kipeä tai oireillut, mutta nyt viikko sitten se kohosi hieman ja tänään huomasin että siinä on musta piste keskellä luomea. Joten nyt kysynkin onko syytä käydä poistattamassa mahdollisimman nopeasti.
Onko syytä pelätä syöpää
5
69
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Ei kuulosta pahalta mitenkään, ihan normaalia luomen kasvua välillä muuttua, myös täysin normaalia luomelle, että keskelle tulee musta piste, kun luomi vähän kasvaa. Jos haluat sen luomen poistoon, varaa aika lääkärille ja kerro vaikka, että se luomi kutisee, silloin pääsee ehkä helpommin poistoon.
Minulta on poistettu ainakin 20 isoa luomea, vain yksi oli pahanlaatuinen ja sekin se, mitä en itse olisi koskaan epäillytkään,sattumalöydös koko melanooma. Monta poistatin esteettisistä syistä, yksi iso rusinan kokoinen ja monta isoa vatsalla, kaikki kuitenkin hyvälaatuisia, ainoastaan yhdessä kutisevassa todella pienessä pisteen kokoisessa luomessa reidessä olikin sitten melanooman alku, mutta sekin aina kesäisin auringolle altistuvassa paikassa, joten ehkä siinä se syy, miksi melanooma löytyi siitä kohtaa jo parikymppisenä.- AnonyymiUUSI
Ja anteeksi, ainakin 20 isoa luomea poistettu sen lisäksi, että tuo yksi kutiseva pilkkuluomi olikin pahanlaatuinen, se ei tosiaan haitannut esteettisesti mutta oli ainoa luomi, joka haittasi kutinallaan. Ja selästä minulla on poistettu myös yksi iso luomi, joka repesi monesti (vesiliukumäet lapsena, vanhempana rintaliivit), sekin oli hyvänlaatuinen. Moni ylöspäin kasvava luomi myös saa sen keskipisteen tai tummemman kohdan itselleen.
Ovatko luomet rumia. Kyllä. Ovatko ne vaarallisia tai aina syöpään liittyviä muutoksineen? Eivät ole. Kasvavatko ne tai tuleeko niitä lisää vanhetessa? Kyllä. Ovatko ne silti sen enempää riski saada syöpä kuin ilman luomia? Kyllä ja ei, eli jos luomia on paljon, yli 50, riski saada ihosyöpä on isompi. Riski ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti syöpää, ja Suomessa on yleistä, että ihmisillä on 50 tai enemmän luomia kehossaan, minulla varmaan jo tässä iässä ainakin 200 ellei pieniä jo sata enemmän, ja jo kohta eläkeiässä olen silti ilman syöpää miinus tuo yksi reilu parikymppisenä todettu melanooma.
- AnonyymiUUSI
Mulla on sata varmana rintasyöpä. On paiseet ja kivut ja imusolmukkeet suurentunu. Kuolen ku kuolen.
- AnonyymiUUSI
Rintasyöpä ei välttämättä aiheuta kipua.
- AnonyymiUUSI
No miksi et mene mammografiaan jolloin sinut voidaan tutkia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197616Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista817104- 955314
- 524825
- 2434373
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494346- 444285
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san284018- 593153
- 482606