Gallup: parantajasi

finninaamaneito

Elikkä mikä on tepsinyt akneesi, niillä joilla jokin on jo tepsinyt...? Monta keskustelua tällä palstalla on eri keinoista mutta kootaan tähän yhteen lyhyesti mikä on auttanut. Ilmeisesti on todella henkilökohtainen juttu mikä tepsii kenellekin. Laita otsikoksi mikä sulle on tepsinyt.

Itselleni on tetrasyklin tuonut avun, söin 3kk viime talvena. Samalla aloitin käyttämään Herbinan kuivalle iholle tarkotettua puhdistusmaitoa ja kasvovettä ja Herbinan fresh care kosteusvoidetta. Finnejä ei tullut antibioottien ansiosta ja iho parani kun sai kosteutta. Antibiootista ei mulle tullut muita haittavaikutuksia kuin että alkoholi nous helpommin päähän.

210

134150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salla

Tuo kyseinen antibiootti on helpottanut tätä elämää kummasti! Valitettavasti en käyttänyt 3kk niin kuin olisi pitänyt, vaan käytin ainoastaan 1½kk ja sen takia finnit tulivat takaisin =( Kuurin aikana naama oli kuin milläkin mallilla!! =)) Nyt aion mennä uusimaan reseptin, niin hyvää ainetta se oli!!!

• tytteli;)

Dalacin ja diane nova e-pillerit!!Dalacinin vaikutus näkyi jo yhden käyttö kerran jälkeen,suosittelen;)Kelle sopii mikäkin..mutta älä tyydy yhteen lääkitykseen ellei tuloksia näy..ei tarvi kärsiä..söin minäkin "turhaan"vuoden verran minulle tehottomia lääkkeitä acneen..

• auttaa
        tytteli;) kirjoitti:

Dalacin ja diane nova e-pillerit!!Dalacinin vaikutus näkyi jo yhden käyttö kerran jälkeen,suosittelen;)Kelle sopii mikäkin..mutta älä tyydy yhteen lääkitykseen ellei tuloksia näy..ei tarvi kärsiä..söin minäkin "turhaan"vuoden verran minulle tehottomia lääkkeitä acneen..

Olen syönnyt ihoystävällisiä Diane Nova e-pillereitä jo vuosia ja iho-ongelmat loppuivat samantien ja kun vielä muuten hoitaa ihoa ( Clerasilin tuotteita olen käyttänyt) pysyy iho todella hyvänä.
        Diane Nova pillereistä saa Kelalta korvaustakin.

• Kyllästynyt
        auttaa kirjoitti:

Olen syönnyt ihoystävällisiä Diane Nova e-pillereitä jo vuosia ja iho-ongelmat loppuivat samantien ja kun vielä muuten hoitaa ihoa ( Clerasilin tuotteita olen käyttänyt) pysyy iho todella hyvänä.

Söin itse Roaccutan -kuurin (puolisen vuotta) kahdeksan vuotta sitten ja aloitin samalla Diane Novat. Iho parani täysin. Viime kesänä halusin pillereistä eroon ja vaihdoin toiseen ehkäisymuotoon. Heti, kun lopetin pillerit, iho muuttui taas taliseksi ja pahoja märkäpäitä alkoi tulla. Eli ei todellakaan voida puhua lopullisesta vaikutuksesta ainakaan allekirjoittaneen kohdalla!
        Nyt en enää tiedä, mitä teen ihoni kanssa, koska en halua enää syödä pillereitä, kun olen nähnyt, mitä on olla ilman niitä. Vuodessa olen hoikistunut kokoon 36 koosta 38, ja muuten ihoa lukuunottamatta olo on loistava! Ei mieliala- ja haluttomuusongelmia! Koska taas en halua ottaa enää pillereitä, Roaccutan on poissuljettu vaihtoehto. Mitäs siis tekisin? Onko antibiooteista pysyvää apua? Ei varmaan...

• omgiab
        tytteli;) kirjoitti:

maitohan se on paras lääke heti veden jälkeen :) minulla ei ole oikeastaan koskaan mitään finnejä ollut eikä ihottumaakaan pahemmin, ja maitoa juon 2litraa päivässä ja minulla on vielä laktoosiintoleranssi, eli senkään ei pitäisi haitata kenenkään maidonjuontia :)

• Toistaiseksi hallinnassa
        Kyllästynyt kirjoitti:

Söin itse Roaccutan -kuurin (puolisen vuotta) kahdeksan vuotta sitten ja aloitin samalla Diane Novat. Iho parani täysin. Viime kesänä halusin pillereistä eroon ja vaihdoin toiseen ehkäisymuotoon. Heti, kun lopetin pillerit, iho muuttui taas taliseksi ja pahoja märkäpäitä alkoi tulla. Eli ei todellakaan voida puhua lopullisesta vaikutuksesta ainakaan allekirjoittaneen kohdalla!
        Nyt en enää tiedä, mitä teen ihoni kanssa, koska en halua enää syödä pillereitä, kun olen nähnyt, mitä on olla ilman niitä. Vuodessa olen hoikistunut kokoon 36 koosta 38, ja muuten ihoa lukuunottamatta olo on loistava! Ei mieliala- ja haluttomuusongelmia! Koska taas en halua ottaa enää pillereitä, Roaccutan on poissuljettu vaihtoehto. Mitäs siis tekisin? Onko antibiooteista pysyvää apua? Ei varmaan...

Itse söin yli puoli vuotta tetrasykliiniä akneen. Mutta apua siitä ei ollut kuin se, että sai ihosta tulehduksen pois, näppylöitä kyllä tuli koko ajan yhä. Geelejä, Avitcid-voidetta, Dalacin-liuosta...
        Kieltäydyin Roaccutanista, koska tiedän miten rankka kuuri se on. Pitäis ottaa melkein puolen vuoden sairasloma jos siihen ryhtyis. Aloitin Diane NOvan, joka on vähentänyt myös hiusten rasvaisuutta ja nyt iho on nätissä kunnossa. Arpihoitona säännöllinen ihonpuhdistus ja -hionta kosmetologilla, kosmetologin suosittelemat hyvät (ja kalliit) ihonpuhdistustuotteet BIONin sarjasta.

Hiukka hölmöltä vaan tuntuu syödä pillereitä, kun ei ole vakituisessa suhteessakaan. Tosin painonnoususta olen pelkästään ilahtunut, koska olin aiemmin liiankin ruipelo!

• yhtä taistelua
        Kyllästynyt kirjoitti:

Minulla sama juttu: 9 kuukauden roaccutan-kuuri 8 vuotta sitten, joka todella paransi ihoani niin, että olin siihen jo tyytyväinen. Pari vuotta kuurin jälkeen gynekologi ehdotti diane nova-pillereitä, kun on vähän tuota akneakin, ja mie tietty suostuin. Mitään puhetta ei ollut siitä, mitä tapahtuisi pillereiden käytön lopettamisen jälkeen. Lopetin pillerit lähes kolme vuotta sitten, iho oli loistavassa kunnossa, mutta muuttui parissa kuukaudessa pahemmaksi kuin aikaisemmin. Pillerit vaihtuivat yasminiin, mutta niillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta. 2 vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen iho oli niin tulehtunut, että en pystynyt nukkumaan kipujen takia. Ihotautilääkäri määräsi 3 kuukauden kuurin nizoralia, vuodeksi dalacinia ja lisäksi vielä arpia ehkäisevää voidetta (kirvelee pirusti). Nyt puolen vuoden hoitojen jälkeen iho ei ole enää kipeä, mutta ensimmäistä kertaa täynnä arpia, eikä aknekaan ole mihinkään kadonnut. Vatsa ei oikein kestä lääkkeitä ja jouduin lopettamaan dalazinin käytön ja uusia märkäpääfinnejä ilmestyy taas kuin sieniä sateella. Olo on aika neuvoton...

• nanna
        auttaa kirjoitti:

Lääkäri vaihtoi minun pillerit aikoinaan pienien iho ongelmien takia diane novaan. Söin niitä aikani ja vuosi sitten lopetin niiden syömisen ja hups minulla tuli aikuisiän akne. Kävin ihotautilääkärillä ja hän vähätteli ongelmaa, vaikka minulle tulee tulehtuneista finneistä todella pahoja arpia. Söin antibiootit ja aloitin diane novat uudelleen. Iho oli hetken parempana, mutta kohta kuurin loputtua ihon kunto huononi taas. Uudet antibiootit ja sama homma. Ihotautilääkäri ei halua määrätä vahvempia lääkkeitä!

Miettikää kaksi kertaa ennenkuin alatte syödä diane novaa. Mitäs sitten kun haluatte joskus lopettaa niiden syönnin?

Syön helokinkukkakapseleita, kalkkia ja sinkkiä kun kuuri ei ole päällä (sinkkiä ei saanut syödä lääkekuurin aikana)Käyn joka kuukausi ihonpuhdistuksessa mutta iho ei ole palautunut ennalleen.

• Katsu-03
        Toistaiseksi hallinnassa kirjoitti:

Itse söin yli puoli vuotta tetrasykliiniä akneen. Mutta apua siitä ei ollut kuin se, että sai ihosta tulehduksen pois, näppylöitä kyllä tuli koko ajan yhä. Geelejä, Avitcid-voidetta, Dalacin-liuosta...
        Kieltäydyin Roaccutanista, koska tiedän miten rankka kuuri se on. Pitäis ottaa melkein puolen vuoden sairasloma jos siihen ryhtyis. Aloitin Diane NOvan, joka on vähentänyt myös hiusten rasvaisuutta ja nyt iho on nätissä kunnossa. Arpihoitona säännöllinen ihonpuhdistus ja -hionta kosmetologilla, kosmetologin suosittelemat hyvät (ja kalliit) ihonpuhdistustuotteet BIONin sarjasta.

Hiukka hölmöltä vaan tuntuu syödä pillereitä, kun ei ole vakituisessa suhteessakaan. Tosin painonnoususta olen pelkästään ilahtunut, koska olin aiemmin liiankin ruipelo!

Diane Novasta ei tosiaankaan ollut minulle muuta kuin haittaa! Söin niitä aika kauan, noin pari vuotta, ja iho kyllä oli aika hyvällä mallilla. Mutta kun lopetin niiden syönnin,niin saldona oli 30 kg lisäpainoa ja finnit tuli pahempana takaisin!
        Että näin minun kohdalla.Sitten saankin taistella liikakiloja vastaan finnejä vastaan. Ja pillereillä tulleet liikakilot on todella vaikea karistaa! En tiiä kuinka tässä enää jaksais mitään tehdä kun mikään ei tehoa.

• tyytyväinen
        Kyllästynyt kirjoitti:

Itse söin Roaccutan kuurin 2003 vuoden alkupuoliskon. Samalla käytin Diane Nova - pillereitä, joita olin syönyt myös muutama vuosi aikaisemmin. Tuolloin (olin 15-vuotias) pillerit eivät vaikuttaneet akneeni mitenkään.
        Roaccutan - hoito tepsi kyllä minulla tosi hyvin! Kuuri ei minusta ollut rankka (paitsi kuin ehkä alkoholin käytön rajoituksen osalta ;) ) ja tulokset ovat olleet pysyviä - ainakin toistaiseksi. Finnin finniä ei ole sen jälkeen ollut. Lopetin Diane Nova - pillerit samaan aikaan Roaccutanin kanssa.

Akneisen ihon kans taistelevan kannattaa muistaa, että kuivuus teettää lisää näppyjä. Itse ainakin kuivatin aikaan ihoani vaikka millä saadakseni rasvasuuden pois. Nyt käytän Body Shopin Jojoba-sarjaa, joka sopii hyvin pintakuivalle, mutta näppyihin taipuvaiselle iholleni.
        Muistakaa, että kosteus on eri asia kuin rasvaisuus!

Tsemppiä kaikille ja hyvää kesää :)

• aikuinen rupikonna
        Kyllästynyt kirjoitti:

itsellä sama tilanne 15-vuotiaana roaccutan, ja siihen päälle 10 vuotta diane novaa... puol vuotta syömättä nyt ollaan taas lähtökuopissa.. lekuri kiels roaccutanin ja migreenejä en takas taho.

• wsdhtf

lopetin täysin kaikkien vehnää ja leivontahiivaa sisältävien ruoka-aineiden syönnin (eli ranskanleipä, pullat, pizzat yms.) ja lähes kaikkien säilykkeiden syönnin (purkitettua makrillia syön edelleen).

• susu

mulla rupes paranemaan ku lopetin kaljan juonnin :)

• joo

linna shampoo!!!! hierot yöks sitä finnin kohdalle niin kyllä lähtee.

• taika

sehän on nyt niin että lääkärit määräilee kaikenlaisia antibiootteja ja kosmetologit kasvohoitoja, mutta jos finnit tulee nuoruusiässä, on kyse hormooneista ja jos ne tulee naisille, kannattaa ehottomasti mennä terveyden hoitajan kautta gynekologille joka määrää sulle e-pillerit, kuten DIANE NOVAn, joka tasapainottaa sun hormoonitoiminnan niin että parin kuukauden päästä sulle ei tule enää näpyn näppyä, et saa mitään huonovointisuutta aiheuttavaa lääkekuuria vaan ihan luonnollisen lääkkeen, jolla ehkäiset samalla raskauden. ja kannattaa syödä niitä pillereitä ainakin se puol vuotta vaikka ei ois muuten ehkäisylle tarvetta(, mielummin vuosiakin!) sen jälkeen voit ruveta hoitamaan kasvojasi ulkoisesti! eikä mitään shamppoita naamaan..:) hammastahnaa voi näpylle laittaa yön ajaksi, kuivattaa sen..

• finnitön
        taika kirjoitti:

sehän on nyt niin että lääkärit määräilee kaikenlaisia antibiootteja ja kosmetologit kasvohoitoja, mutta jos finnit tulee nuoruusiässä, on kyse hormooneista ja jos ne tulee naisille, kannattaa ehottomasti mennä terveyden hoitajan kautta gynekologille joka määrää sulle e-pillerit, kuten DIANE NOVAn, joka tasapainottaa sun hormoonitoiminnan niin että parin kuukauden päästä sulle ei tule enää näpyn näppyä, et saa mitään huonovointisuutta aiheuttavaa lääkekuuria vaan ihan luonnollisen lääkkeen, jolla ehkäiset samalla raskauden. ja kannattaa syödä niitä pillereitä ainakin se puol vuotta vaikka ei ois muuten ehkäisylle tarvetta(, mielummin vuosiakin!) sen jälkeen voit ruveta hoitamaan kasvojasi ulkoisesti! eikä mitään shamppoita naamaan..:) hammastahnaa voi näpylle laittaa yön ajaksi, kuivattaa sen..

Vuosia Diane Novaa käyttäneenä voin sanoa ettei sekään välttämättä riitä vaikka osalle se voikin olla the hoito. Minulle tehosi vasta roa.

• taika kirjoitti:

käytin kyseistä diana novaa mut, se teki mulle sen et join pari olutta tai siideriä ni oli ihan hirvee olo seuraavana päivänä, oli pakko lopettaa sen takia kesän ajaks, koska kesällä kuiteki on kiva käydä terassilla parilla.. muuten oli hyvä!!

• tytsy
        taika kirjoitti:

Akne ei nuoruusiässä aina tule hormoonien kautta. Itselle alkoi noin 15- vuotiaana tulla näppyjä ja kokeilin erilaisia rasvoja ja voiteita apteekin tuotteista kosmetologien mömmöihin, lisäksi aloin syömän pillereitä. Mikään ei auttanut vaan menin ihotautilääkärin luo, joka kertoi että minulla on onteloakne, mikä ei parane kuin lääkekurilla.
        Tosin lääkekuuri oli rankka ja kesti noin vuoden. Kuurin aikana mm.maksan toiminta ei ole kunnossa. Eli kannattaa miettiä tarkoin aloittaako syömään lääkkeitä vaan antaako ajan kulua. Suosittelen puhumista ihotautilääkärin kanssa!

• zorba
        taika kirjoitti:

Olisi huomattavasti suositeltavampaa popsia tetrasykliiniä (joka on hyvin mieto antibiootti, jolla ei ole periaatteessa sivuvaikutuksia) kuin alkaa popsia aknen takia e-pillereitä, jolla voi olla huomattavan paljon haittavaikutuksia (painonnousua, riskit tupakoijilla jne.).

• joo
        zorba kirjoitti:

Olisi huomattavasti suositeltavampaa popsia tetrasykliiniä (joka on hyvin mieto antibiootti, jolla ei ole periaatteessa sivuvaikutuksia) kuin alkaa popsia aknen takia e-pillereitä, jolla voi olla huomattavan paljon haittavaikutuksia (painonnousua, riskit tupakoijilla jne.).

vieläkin on niitä jotka luulevat että pillerit nostavat painoa.. kun asia on niin että pillerit saattavat nostattaa ruokahalua ja se on itsestä kiinni syökö enemmän vai hillitseekö nälän.. nestettä saattaa pillerit vähän kerätä, mutta mun paino ei ole noussut mihinkään suuntaan kun aloitin pillerien syönnin.

• mimmuliinu
        taika kirjoitti:

Heips, tiedätkös voiko tuota DIANE NOVAa käyttää saman aikaisesti roaccutan kanssa???

• pillereiden kanssa
        joo kirjoitti:

vieläkin on niitä jotka luulevat että pillerit nostavat painoa.. kun asia on niin että pillerit saattavat nostattaa ruokahalua ja se on itsestä kiinni syökö enemmän vai hillitseekö nälän.. nestettä saattaa pillerit vähän kerätä, mutta mun paino ei ole noussut mihinkään suuntaan kun aloitin pillerien syönnin.

En ymmarra tuota miksi aina puhutaan etta e-pillerit eivat nosta painoa. Mulla ainakin paino nousi vaikka soinkin ihan samallalailla kuin ennen e-pillereita. Seksihalut havisi tyystin eika mikaan muukaan kiinnostanut. Laheisetkin kyseleivat etta mika neitia vaivaa kun ei mikaan kiinnosta. Niinpa lopetin 6 kk jalkeen ja siirryin ehkaisy renkaan kayttoon. Seurauksena oli painon tippuminen ja mielialan kohenenminen. (Seksi halutkin tuli takasin.) Lahipiirikin on huomannut positiivisen muutoksen.

• diane nova auttoi mua
        pillereiden kanssa kirjoitti:

En ymmarra tuota miksi aina puhutaan etta e-pillerit eivat nosta painoa. Mulla ainakin paino nousi vaikka soinkin ihan samallalailla kuin ennen e-pillereita. Seksihalut havisi tyystin eika mikaan muukaan kiinnostanut. Laheisetkin kyseleivat etta mika neitia vaivaa kun ei mikaan kiinnosta. Niinpa lopetin 6 kk jalkeen ja siirryin ehkaisy renkaan kayttoon. Seurauksena oli painon tippuminen ja mielialan kohenenminen. (Seksi halutkin tuli takasin.) Lahipiirikin on huomannut positiivisen muutoksen.

Jos pillerit nostavat painoa, se johtuu kuulemma siitä, että joillain ne keräävät nestettä kehoon. Itse sain myös pillerit akneen, ei ollut paha mutta mulle tuli todella kivuliaita finnejä selkään ja kasvoihin. Painoni nousi viitisen kiloa, koska lopetin lenkkeilyn ja söin kuin hevonen! Nestettä kertyi jalkoihin, niin että illalla nilkat saattoivat olla ihan turvoksissa.
        Meni monta vuotta ennenkuin palasin takaisin normaalipainooni, sekin johtui kovasta stressistä. Olen kokeillut myös muita pillereitä, mutta tämä sopii mulle parhaiten. En ajattele, että pillereistä tulisi jotain erityisiä psyykkisiä vaivoja, en oikeastaan edes ajattele syöväni lääkkeitä päivittäin.

• vieläki finnejä
        taika kirjoitti:

mä oon syöny diane novaa ku kuulin että ne auttas finneihin mut eipä auttanu tuli vaan muita sivuvaikutuksia,eli eipä nekään sovi kaikille...

• ärtyisä
        taika kirjoitti:

Vaikka kaikki niin kehuu Diana Nova e-pillereitä, minä kuitenkin vielä sanoisin niille ketkä sitä harkitsevat että miettikää vielä.
        Se ei välttämättä ole unelmien täyttymys.
        Minulla nimittäin vaikutti kysyinen pilleri myös muullakin tavalla. Pilleri teki minusta entistä hermostuneemman ja ärtyisän. Kiukustuin joka asiasta ja itku oli herkässä. Olin todella vihainen monesta pienestäkin asiasta ja tajusin sen vuoden käytön jälkeen. Huomasin olevani vihainen mitättömistä asioista, enkä mahtanut sille mitään. Vaihdoin e-pillerimerkkiä ja oloni parantui.

Nyt olen lopettanut pillerit kokonaan ja etsin toista vaihtoehtoa finnien karkoittamiseen. E-pillereitä ilman kokonaan siis olen paljon onnellisempi ja myös laihtunut huomattavasti.

• just nii
        finnitön kirjoitti:

Vuosia Diane Novaa käyttäneenä voin sanoa ettei sekään välttämättä riitä vaikka osalle se voikin olla the hoito. Minulle tehosi vasta roa.

Olispa mulla finnejä!!! en tunne itseäni joukkoon kuuluvaksi ilman finnejä!!

• just nii
        just nii kirjoitti:

Olispa mulla finnejä!!! en tunne itseäni joukkoon kuuluvaksi ilman finnejä!!

No ei vaa. en tosiaakaa halua finnejä! mull on leuassa finni. sellanen mikä näkyy kymmenen sentin päähän!!!!! apuaaaa!!!

• 20v tyttö
        zorba kirjoitti:

en voi käyttää tetrasykliiniä sisältäviä antibiootteja, koska saan niistä rankat sivuoireet. mahtavatko olla mietoja siis?
        diane novaan kokeilin. Rintani tulivat kipeiksi ja kasvoivat kuppikoolla ja muutenkin tuntui paisuneelta, mikä itse asiassa oli aika ärsyttävää, eikä ero muihin pillereihin finnien kohdalla ollut huomattavissa, joten vaihdoin takaisin nuva ringiin. Oikeastaan ainoa sivuoireeton apu on ollut ihotautilääkärin määräämästä skinoren lääkevoiteesta. akneni ei ole kovin vakava, mutta se ei näytä iän kanssa poistuvan.

• Kari Jurri
        zorba kirjoitti:

Saattaa kuulostaa typerältä mutta hammastahna tappaa todella tehokkaasti finnit. Pieni sipaisu illalla ennen nukkumaanmenoa hammastahnaa finneille ja nukkumaan, aamulla sitten kasvojen puhdistus.

• Riina
        ärtyisä kirjoitti:

Vaikka kaikki niin kehuu Diana Nova e-pillereitä, minä kuitenkin vielä sanoisin niille ketkä sitä harkitsevat että miettikää vielä.
        Minulla nimittäin vaikutti kysyinen pilleri myös muullakin tavalla. Pilleri teki minusta entistä hermostuneemman ja ärtyisän. Kiukustuin joka asiasta ja itku oli herkässä. Olin todella vihainen monesta pienestäkin asiasta ja tajusin sen vuoden käytön jälkeen. Huomasin olevani vihainen mitättömistä asioista, enkä mahtanut sille mitään. Vaihdoin e-pillerimerkkiä ja oloni parantui.

Nyt olen lopettanut pillerit kokonaan ja etsin toista vaihtoehtoa finnien karkoittamiseen. E-pillereitä ilman kokonaan siis olen paljon onnellisempi ja myös laihtunut huomattavasti.

Oon syönyt Diane Novia aknen hoitoon nyt 6vuotta. Finnit ovat hävinneet mutta nyt olen alkanut harkitsemaan pillerien vaihtoa. Oon nykyään todella kärttyinen ja ärtyisä, mikä haittaa parisuhdetta ja työntekoa. Kenelläkään kokemuksia hyväksi havaitusta merkistä? Pelottaa et finnit tulevat takaisin. Mulla nousi paino 15kg kun aloitin Diane Novat, onko mahdollista et paino tippuu pillerivaihdon myötä? Ennen Diane Novia söin 2kk Mercilonia, mikä aiheutti aknen.

• Rusketus:)
        ärtyisä kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, kun aloin käyttää keväällä itseruskettavaa voidetta kasvoihin, akne lähti kuin käden käänteessä pois! Merkki taisi olla Lorealin joka sisälsi AHA-johdannaisia jotka samalla kuorivat ihoa hellävaraisesti. Olen syönnyt myös Diane Novaa nyt jo 4 vuotta mutta sillä ei tullut niin näkyviä tuloksia. Kannattaa kokeilla, mulle ainakin auttoi:)

• PikkuKärpässieni
        diane nova auttoi mua kirjoitti:

Jos pillerit nostavat painoa, se johtuu kuulemma siitä, että joillain ne keräävät nestettä kehoon. Itse sain myös pillerit akneen, ei ollut paha mutta mulle tuli todella kivuliaita finnejä selkään ja kasvoihin. Painoni nousi viitisen kiloa, koska lopetin lenkkeilyn ja söin kuin hevonen! Nestettä kertyi jalkoihin, niin että illalla nilkat saattoivat olla ihan turvoksissa.
        Meni monta vuotta ennenkuin palasin takaisin normaalipainooni, sekin johtui kovasta stressistä. Olen kokeillut myös muita pillereitä, mutta tämä sopii mulle parhaiten. En ajattele, että pillereistä tulisi jotain erityisiä psyykkisiä vaivoja, en oikeastaan edes ajattele syöväni lääkkeitä päivittäin.

Jos haluaa kokeilla e-pillereitä finnejä vastaan,
        missä tutkimuksissa on käytävä?
        Gynekologinen tutkimus pakollinen?
        Ottaisin pillerit vain finnien takia.

• Josotus

Roaccutan-napit on oikeen viimeisen päälle aknelääke. Lähtee kyllä kaikki mahdolliset finnit ja muut aknesta aiheutuneet iho-ongelmat. Noin 6kk jakso, kaksi nappia aamuin illoin.

Huonot puolet ovat lääkkeen kallis hinta, ja troppi on niin vahvaa että joutuu käymään seurantaverikokeissa, että tiedetään ettei keho joudu liian koville lääkityksen takia.

• Sami

Rotan myrkkyä!! Tappaa kaikki hyvätki bakteerit ja myöhemmin haittaa jos on kuurin syöny! Näkyy maksassa vielä vuosienkin päästä.. Akne on maksan sairaus ja suositeltavampaa ois kokeilla luonnollisempia parannus konsteja! Kysyä homeopaatilta tai vastaavalta..

• sami
        Sami kirjoitti:

Rotan myrkkyä!! Tappaa kaikki hyvätki bakteerit ja myöhemmin haittaa jos on kuurin syöny! Näkyy maksassa vielä vuosienkin päästä.. Akne on maksan sairaus ja suositeltavampaa ois kokeilla luonnollisempia parannus konsteja! Kysyä homeopaatilta tai vastaavalta..

Lisäys vielä edelliseen.. Ite siis olen syöny tuon kuurin. Mutta jos oisin tienny että limakalvot on sitten pysyvästi kuivat ja iho kuivuu todella helposti ja maksassakin se näkyi vielä ja kuurin syömisestä on sentään jo kohta viis vuotta!

• ikuinen ihovirhe

Söin Roaccutan-kuurin opiskeluaikanani vuonna 93(?) ja kuuri tepsi silloin acneen, mutta aiheutti rintaani elinikäiset pahannäköiset arvet. Lääkäri oli todella yllättynyt mennessäni näyttämään arpiani. Hän sanoi "ohhoh". Yritin hakea korvauksia pilalle menneeseen ihooni "lääkevahinkojostakin" (en nyt muista oikeaa nimeä) ja sieltä tuli palaute, että tämä keloidimuodostus (arpikudosalttius) on kuulemma luontainen ominaisuus, joka ei ole aiheutunut lääkkeestä. Tosi asia on, että joudun kärsimään lopun ikääni pahemmannäköisestä arpi-ihosta kuin mitä acne olisi ollut. Syynä tähän oli ainoastaan tuon Roaccutankuurin syöminen. En voi suositella sitä kenellekään!

• Kokeiltu on

Joo, mä kokeilin kyseistä lääkettä sen puoli vuotta, lähtivät finnit pariksi vuodeksi ja tulivat takaisin! "Lysti" maksoi minulle kaikkine kuluineen 135euroa/kkx6kk=810Euroa

JA NE KIROTUT FINNIT ON TAAS TULLU TAKASIN!!!

• Sami myös
        Sami kirjoitti:

Itselläni oli parikymppisenä paha akne. Ensin kokeiltiin tetrasykliiniä (antibiootti) kolmen kuukauden ajan - ilman tulosta. Tämän jälkeen, kun kasvoissa oli jo aikamoisen isoja paiseita, suositteli ihotautien erikoislääkäri Roaccutania. Ongelmia sen käytössä on auringonvalolta suojautuminen, lääkkeen käytön aikana "lisääntyminen" kielletty ja tietty se (ainakin silloin) kova hinta. Vaikka maksoikin mummoissa 360 mk/kk ja sitä söin kuusi kuukautta, ei ole se jälkeen tarvinnut finnejä pelätä. Hyvä lääke ja kannattaa maksaa vaivoineen kaikkineen. Varsinkin, jos lääkäri sitä mieltä on! Ja kannattaa tietysti käyttää ihon puhdistamiseen aikaa ja vaivaa, esim. sebamed yms. pesunesteet ynnä desinfioivat myrkyt naamaan niin kyllä lähtee...

• avuton
        Sami myös kirjoitti:

Itselläni oli parikymppisenä paha akne. Ensin kokeiltiin tetrasykliiniä (antibiootti) kolmen kuukauden ajan - ilman tulosta. Tämän jälkeen, kun kasvoissa oli jo aikamoisen isoja paiseita, suositteli ihotautien erikoislääkäri Roaccutania. Ongelmia sen käytössä on auringonvalolta suojautuminen, lääkkeen käytön aikana "lisääntyminen" kielletty ja tietty se (ainakin silloin) kova hinta. Vaikka maksoikin mummoissa 360 mk/kk ja sitä söin kuusi kuukautta, ei ole se jälkeen tarvinnut finnejä pelätä. Hyvä lääke ja kannattaa maksaa vaivoineen kaikkineen. Varsinkin, jos lääkäri sitä mieltä on! Ja kannattaa tietysti käyttää ihon puhdistamiseen aikaa ja vaivaa, esim. sebamed yms. pesunesteet ynnä desinfioivat myrkyt naamaan niin kyllä lähtee...

Voiko terveyskeskuslääkäri määrätä tätä Roaccutania?

• ...
        avuton kirjoitti:

Voiko terveyskeskuslääkäri määrätä tätä Roaccutania?

ei.
        ainoastaan ihotautien erikoislääkäri voi määrätä roaccutankuurin.
        eli joko pyydät lähetteen tk:n kautta ihotautilääkärille (saattaa olla 6kk jonot) tai sitten menet yksityiselle puolelle.Lääkärin vastaanotonhinta n. 50-70e riippuen lääkäristä ja paikkakunnasta.

• nimetön

Minulla ei ole ikinä ollut pahaa akne ongelmaa, mutta hoidan ihoa näin.

Käytän kasvojen pesuun Lidlin "baby bath" saippuatonta "suihkugeeliä" illalla. Laitan kevyesti ESSEX PLUS (esim. apteekista saa) voidetta. Aamulla huuhdon kasvot ilman pesuainetta. Laitan Q10 voidetta missä on UV suoja.. Sekin näitä Lidlin voiteita. :) eikä kasvojen ihonhoito tule kalliiksi.

Olen jo vuoden käyttänyt noita voiteita ja kasvoni ovat silottuneet ja mummoni sano että "sullahan on vauvan 'pers-hipiä'." Iho on tasainen, ja väri on tasainen.. ei punoita.. Finnejä ei tule, kun pitää ruokavalion monipuolisena. Ei saa syödä paljon rasvaisia juustoja, eikä muutakaan rasvaista. Alkoholia ei saa käyttää!! Sehän se vasta kuivattaa.

Sitten pitäisi muistaa päivittäin liikunta että tulee ihan hikipintaan ja hengästyttää.

Ps. ne lidlin voiteet on "for men", mutta voi niitä naisetkin käyttää. Olen muuten mies.. huh huh.. :D Aika akkamaistako?

• pöllö

EI siinä paljon enää ruokavaliot, liikunnat yms. sano jos on oikeasti akneongelma. Ärsyttääkin kun joku siloposki tulee tänne anteleen ohjeita miten finnitön naama pidetään pepunpehmeänä. ei kait se nyt mikään ongelma ole. VUOSIA akneihosta kärsineenä voin sanoa, että ruokavaliosta ei ole ollut mitään apua. Ei myöskään liikunnasta, liikkunut olen aina. Varmasti em. ohjeet pitävät ihon heleämpänä ja parempana, mutta eivät ne akneongelmaa ratkaise. Roacuttan sitten lopulta paransi ihon eikä finnit ole tullut takaisin vaikka nyt on jo hyvällä omalla tunnolla uskaltanut suklaatakin syödä. Ja vaikka söis purkillisen sipsejä niin ei finnejä!!!

• zorba
        pöllö kirjoitti:

EI siinä paljon enää ruokavaliot, liikunnat yms. sano jos on oikeasti akneongelma. Ärsyttääkin kun joku siloposki tulee tänne anteleen ohjeita miten finnitön naama pidetään pepunpehmeänä. ei kait se nyt mikään ongelma ole. VUOSIA akneihosta kärsineenä voin sanoa, että ruokavaliosta ei ole ollut mitään apua. Ei myöskään liikunnasta, liikkunut olen aina. Varmasti em. ohjeet pitävät ihon heleämpänä ja parempana, mutta eivät ne akneongelmaa ratkaise. Roacuttan sitten lopulta paransi ihon eikä finnit ole tullut takaisin vaikka nyt on jo hyvällä omalla tunnolla uskaltanut suklaatakin syödä. Ja vaikka söis purkillisen sipsejä niin ei finnejä!!!

Joo, se on aivan totta. Ihmisillä, joiden iho toimii ihanteellisella tavalla (ja suurin huoli on se yksi mahdollinen finni) on aika turha tulla selittään, kuinka "tällainen ja tällainen ruokavalio ja perus yhden euron rasva" toimii. Sitten kun oikeasti aknen kanssa kamppaileva kokeilee, josta seuraa vaan ihon ongelmien tuplaantuminen, niin ei sitten taas yhtään vituta.

• sarkasmi-sami
        pöllö kirjoitti:

"Ärsyttääkin kun joku siloposki tulee tänne anteleen ohjeita miten finnitön naama pidetään pepunpehmeänä. ei kait se nyt mikään ongelma ole."

Niinpä! Vähän sama asia kuin lähtisimme täältä Suomesta Afrikkaan kertomaan, kuinka meillä huolehditaan, että leijonat eivät syö karjaamme...

• minä

Roaccutan ja Diane Nova.

• siloposki

oli todella paha akne, johon kokeiltiin KAIKKEA - lukemattomia eri ihonhoitotuotteita, jotain lääkevoidetta, antibiotteja (esim. tetrasykliinenjä), eikä mikään näistä auttanut. sain vihdoin ihotautilääkäriltä roaccutan - kuurin, jossa siinäkin oli annostus ensin liian pieni, mutta kun sitä nostettiin, iho parani nopeasti ja täydellisesti. Sivuvaikutuksia ei tullut, ainoastaa huulet kuivuvat vähän entistä helpommin. Nyt minulla on sileä ja kaunis iho ollut jo yli kaksi vuotta. :)

• Minnuli

Roaccutan kannattaa ottaa mahdollisista sivuvaikutuksista huolimatta (ellei lasta juuri ole hankkimassa). Se auttaa pysyvästi ja tieto siitä auttaa kestämään hetkellisen limakalvojen kuivumisen (silmät, huulet). Antibioottikuurejakin ehdin kokeilla, mutta niistä tuli aina hiivatulehdus. Pillereitä söin kymmnen vuotta, myös Diane Novaa, lopulta nekin aiheuttivat hiivaa (suosittelen lämpimästi hormonikierukkaa; helppo, halpa ja menkat loppui). Pienellä annostuksella sivuvaikutukset ovat siedettävät. Ota kuuri talvella, niin ei tarvi vältellä aurinkoa.

Ihotautilääkärille kannattaa mennä ajoissa eikä tuskailla aikuisiän aknen kanssa vuosikausia. Itseäni harmitti eniten se, että olin kymmenen vuotta laittanut rahaa kalliiseen kosmetiikkaan, kun apu tuli puolen vuoden kuurista. Roaccuttanista on muuten patentti jo mennyt umpeen, joten apteekki voi vaihtaa sen halvempaan.

• tanjan82

Minulle myös tehosi roaccutan, mutta oli vain turhan tuju, tuli toinen ihotauti, tai siis tauti ja tauti, mutta todella kuiva iho, nimittäin menee välillä aivan vereslihalle, aiaiaiai...Muuten hyvä. Ja Dalacin lääkkeen kanssa akne vain paheni ja paheni.. Sen jätin samantien pois.

• Todellinen arpinaama

Mulla oli mielettömän paha akne aikoinaan. Roaccutan tuli niihin aikoihin markkinoille ja sain sitä 3kk:n kuurin. Auttoi hyvin (sivuvaikutuksena mm. suupielten kuivumista) ja luulin jo, että pysyvästi. Mutta...
        Kymmenisen vuoden jälkeen akne iski uudestaan, hiukan lievempänä, mutta törkeänä silti. Roaccutan-kuuri uudestaan ja tepsi. Kunnes taas vuoden kuluttua, sama juttu.
        Olen syönyt kai viisi-kuusi Roaccutan kuuria, pari kertaa tuplakuurin.
        Olen huomannut, että talven tullen ja ilman kuivuessa ja kylmetessä yliaktiiviset talirauhaset tukkeutuu ja akne "aktivoituu". Kesällä, kun on lämmintä ja hikoilee ja tali pääsee virtaamaan ulos avoimista rauhasista, iho on huomattavasti parempi.
        Talvella pyrin siis pitämään kodissani jonkinasteista kosteutta ja saunomaan mahdollisimman usein.
        Akne jätti kasvoihini runsaat, ikuiset arvet, mutta onneksi on ihmisiä, jotka näkevät Minut niiden takaa. Itse en niitä enää juurikaan noteeraa.

• roombafan

Kaikkea tuli koetettua mutta Roacuttanilla se viimein lähti..

• konna

roaccutan

• ...

Oon kokeillut vuosien varrella joitain lyhytkestoisia kuureja (n. 3 kk), toukokuussa lopetin roaccutan-kuurin, jota söin reilu puoli vuotta. Hyvin auttoi! Uusia finnejä ei ole enää noussut, ja iho jotenkin tasoittui muutenkin, vanhat kuopat hävisivät. Nyt oikein helteillä on muutama näppy tullut, mutta liekö ruokavaliolla osuutta asiaan. Neljä kuukautta oon pitänyt hiilaritonta diettiä, ja aloittanut säännöllisen ulkoilun, joka pvä n. 2-3 h koiran kanssa. Nyt helteillä on sitten maistunut suklaajätski ja keksit, että ehkä siinä syy pariin näppyyn. Suosittelen roaccutania, vaikka maksaakin maltaita ja kuivatti ainakin mulla joka kohdan aivan korpuksi. Mutta en kadu!

• Pärstä kuin perunamaa

Roaccutan, ainoa oikea. Kaikki muu tuli kokeiltua, ennenkuin tuon antoivat, ainoa joka tepsi.

• ja tyytyväinen yhä

eli kaksi kuuria roaa, ensin puoli vuotta 1989 ja kolme kuukautta 1992. Arpia jäi, mutta se on pieni murhe.

• Kristiina

Olen 36-vuotias ja minulla on ollut akne 15-vuotiaasta. Olen kokeillut kaikkea maan ja taivaan välillä.

Siirryin nelisen vuotta sitten kasvisruokavalioon ja se on tuonut helpotuksen vaivaan. Finnejä on huomattavasti vähemmän. En käytä myöskään maitotuotteita paitsi kovia juustoja. Kun siirryin kasvisruokavalioon ALKU OLI JÄRKYTTÄVÄ! Elimistö alkoi oikein puhdistuskuurin. Selkäni oli täynnä finnejä. Naama ja etenkin leukaperät täynnä valtavia finnejä. Olin aivan spitaalitautisen näköinen. Parissa kuukaudessa toivuin tästä rytäkästä ja sen jälkeen finnejä on ollut vähemmän. En tarvitse edes Dalacinia enää. Hikoilu auttaa. Seuraavana päivänä iho on selvästi parempi. Samoin Molkosan...se on paras konsti. Saa tavallisesta kaupasta. Kaikki sokeri ja rasva pahentaa.

Mulla on niin rasvainen iho että käytän vain talvisin naamavoiteita.

t.kristiina

• usa tytto

amerikassa uusi laake kuin proactiv solution auttaa...hyva tuote, en tieda onko suomen markkinoilla viela, mutta taalta sita saa..

• jhgfjhjhg

Eikö kenelläkään ole differin auttanut? :/

Ei tee enää mieli jatkaa aineen käyttöä, kun mistään kuule aineelle kehuja...

• kaiken kokeillut
        jhgfjhjhg kirjoitti:

Eikö kenelläkään ole differin auttanut? :/

Ei tee enää mieli jatkaa aineen käyttöä, kun mistään kuule aineelle kehuja...

Söin pitkät roaccutan-kuurit, joilla acne saatiin kuriin. Differin-geeli roaccutanin lopettamisen jälkeen toimi loistavasti. Nyt Diane Nova pitää naaman sileänä. Ja saa kela-korvauksen! eli pillerit samalla ja hinta vain kolmasosa kanssasisarten maksamasta.

• jjjj

PRO ACTIV SOLUTION -sarjan saa tilattua TV shopista joko puhelimitse tai www-sivuilta.
        hinta . 70 euroa mutta riittää n.3 kuukaudeksi.

• hele

Kokeilkaapa sekaiholle Lumenen turvenaamiota. Tosi hyvä tuote ainakin minulle nelikymppiselle.

• nainen

Iho sileä kuin vauvan peppu :)

• Diane-fani

Ehdottomasti paras vaihtoehto, ei mitään sivuvaikutuksia ja iho on tosiaan kuin vauvan peppu :):)

• sopivaa ehkäisyä etsimässä
        Diane-fani kirjoitti:

Ehdottomasti paras vaihtoehto, ei mitään sivuvaikutuksia ja iho on tosiaan kuin vauvan peppu :):)

kuinka paha akne teillä diane novan käyttäjillä on ollut? minulla on jonkun verran näppyjä otsassa ja poskissa, mutta ei mitään pahaa aknea.
        finnien tulo lisääntyi, kun aloitin pari kuukautta sitten ehkäisyrenkaan käytön. nyt mietityttää, että kannattaisiko vielä kärsivällisesti jatkaa renkaan käyttöä, jos elimistö vaikka tottuisi ja iho tasaantuisi vai pitäisikö suosiolla vaihtaa ehkäisymenetemää. jos ei ole pahaa aknea, niin onko diane nova liian voimakasta?

• diane nova ja cypretyl
        sopivaa ehkäisyä etsimässä kirjoitti:

kuinka paha akne teillä diane novan käyttäjillä on ollut? minulla on jonkun verran näppyjä otsassa ja poskissa, mutta ei mitään pahaa aknea.
        finnien tulo lisääntyi, kun aloitin pari kuukautta sitten ehkäisyrenkaan käytön. nyt mietityttää, että kannattaisiko vielä kärsivällisesti jatkaa renkaan käyttöä, jos elimistö vaikka tottuisi ja iho tasaantuisi vai pitäisikö suosiolla vaihtaa ehkäisymenetemää. jos ei ole pahaa aknea, niin onko diane nova liian voimakasta?

olen käyttänyt vuosikausia diane novaa ja hetkeksi kun jätin pois alkoi iho oireilla. ei naamassa niinkään vaan selkä ja rinta tosi pahana. palasin takaisin diane novaan, apteekissa vaihtoivat cypretyl-merkkiseen ja toimii yhtä hyvin. on myös edullinen.

diane novasta on myös matalahormoonisempi vaihtoehto, voit kysyä lääkäriltä sitä jos se auttaisi lievempään akneen(en muista varmasti, olisko ollu yasmin). tämä oli minulla hetken mutta ei ollut niin toimiva kuin diane.

• varsinkaan enää
        sopivaa ehkäisyä etsimässä kirjoitti:

Mun akne ei ollut kovin paha. Omasta mielestäni oli, mutta kosmetologi luulis sitä "loppuvaiheen paranemassa olevaksi akneksi". Söin Diane novaa ja auttoi heti. Lopetin ja alkoi taas näppyjä esiintyä, tällä kertaa dekoltee alueella! Ei kiva. aloitan varmasti uudestaan. Mulle ei tullut siitä myöskään muita sivuoireita kuten joistakin muista e-pillereistä, kuten masennusta tai haluttomuutta. elämä jatkui iloisena, ja aknettomana ehkä iloisempana :) Mutta tuohan nyt on hyvin yksilöllistä. Luulen että mitä matalampi hormonitaso, sitä huonommin sopii mulle, kun omat hormonitasot taitavat olla korkealla ;) Naisen logiikkaa.

• Juige

Mul ei tosta aknesta oo mitään mut,mä oon tosta "antibiottien käytöstä alkoholin kanssa" kysyny viideltä eri lääkäriltä, että onko mitään vaikutusta, ni ne kaikki sano et "ei oo, mut jos oksentaa, ni pitää ottaa uus lääke et vaikutus ei lakkaa"!!!

• pöllö

ROA-kuuri tehosi lopullisesti. Ei enää finnin finniä kuukausiin. Jatkohoitona käytän Avitcid-voidetta joka toinen ilta. Ihon pesuun ihan Dovea, sen kummosempaa ei tarvita ja siinä on kosteusvoidetta mukana, joten ei kuivata. Ihotautilääkärin suosituksesta.

Ennen roaa kokeillut
      DIfferin-geeliä: ei apua
      Diane Nova: vähensi mutta ei parantanut
      tetrasykliini: ekalla kerralla hetkellinen apu, tokalla ei enää apua
      Dalacin: ei apua
      Basiron: vähensi, ei riitävää apua
      Avitcid: -II-

• siloposki

Tuohon kannattaa vain lisätä, että ensimmäiseksi lääkäriin, koska paha ongelma lähtee vain apteekkitavaralla eikä vippaskonsteilla.

Itselleni tuli aktiiviurheilijan aikanani niin paha ja kivulias akne, että menin lääkäriin, ja Dalacin auttoi. Sen jälkeen olen syönyt säännöllisesti e-vitamiinia ja käyttänyt kosteusvoidetta. Ei enää mitään ongelmaia sen jälkeen. Eikä muuten johtunut ainakaan ulkoisesti nautituista aineista...mutta vuosia kestävä voima- ja kuntoharjoittelu saattaa kyllä muuttaa omaa hormonituotantoa, jopa miehellä kuten satoin havaita. Alkoholi, tupakka, rasvojen ja sokerin liikakäyttö saattavat aiheuttaa myös ihon ongelmia. Pitää muistaa, että iho on yksi ihmisen tärkeimpiä "sisäelimiä" lämpö- ja tuntoaistin sekä lämmönsäätelyn toteuttajana...

• 30+

Sain avun Roaccutanista.
        Nuorena oli kovin rasvainen ihotyyppi ja aikuis-iälle se jatkui ja muuttui aikuistyypin akneksi.
        Nyt olen syönyt yli 5-vuotta Roaccutania jatkuvastijoka päivä 20mgja iho on pysynyt siistinä.Jos jääpäiviä väliin niin sen huomaa heti ihossa.
        Jos joku väittää että sitä syödään max.½vuottaei pidä paikkaansa.
        Maksa-arvot tarkistetaan puolen vuoden välein, samoin veren rasva-arvot.
        Minulla kaikki on ollut yli 5-vuotta aivan normaalit, jopa alakantissa joten joskus kunnollisen aloitusannostuksen jälkeen on hyväpitää jopavuosia pieni annostus päällä jolloin iho ei enää kuivu karrelleeikä huulet, vain iho pysyy hyvänä eikä rasvoitu.
        Minullaon tehty diagnoosi perioraalidermatiitti (aikuisacne).
        Kannattaa jatkaa kuuria pidempään ja vähentää annosta pikkuhiljaa jopa vuosia kestävässä hoidossa, näin tulokset ovat hyviä eikä ylläpitohoito enää rasita elimistöäkään.

• Jani

Joo, elikkä siis Piimax, joka on luontaistuote, se on hyväksi iholle, hiuksille ja kynsille. Sitä kun aikoinaan rupesin syömään, niin finnit vähenivät ihan merkittävästi ja hiukset alkoivat kasvamaan kovalla vauhdilla..

• Zin

Sinkki, C-vitamiini, D-vitamiini, helokkiöljy yms. Aloin syödä mahdollisimman monipuolisesti ja napsia paljon vitamiineja, hivenaineita ja luontaistuotteita. Ja vähensin alkoholinkäyttöä kertaan tai pariin viikossa. Tuloksia tuli nopeasti.

• nina

Sinkki, beetakaroteeni ja b-vitamiinit tekevät hyvää iholle. Vaikutus on todella silminnähtävä, suosittelen!

• blaah...

ei ne vitamiinit mitään auta vaikka niitä napsis millä mitalla nim.kokemusta on

• tiitutirlantaa

Mulla alkoi akne (keskivaikea) viime syksynä ja viimeiset näppylät näin naamassani kesäkuun alussa (reiluun kuukauteen ei oo tullut mitään, jee).

Kyseiset tuotteet toivat avun:
      - apocyclin-kuuri (tammi-toukokuu)
      - sup-hoito (maalis-huhti)
      - kosmetologilla käynnit 4krt (maalis-kesä)
      - gerneticin puhd.tuotteet ja voiteet (maalis-kesä)
      - nykyään käytän bionin puhd.tuotetta aamuin illoin kasvojen pesuun

- liikunnan lisääminen (talvella hiihto, kesällä rullaluistelu ja pyöräily) ulkona oleilu

• Tiina

Mulla alkoi akneongelmat vasta 23- vuotiaana (12 vuotta sitten) vääränlaisten e- pillereiden syömisen seurauksena. Sain hoidoksi Diane Nova- pillerit, jotka auttoivat. Kymmenisen vuotta sujuikin sitten ihan kohtalaisesti.

Ihoni tulehtui kolme vuotta sitten tosi pahasti ja söin antibiootteja n. viiden kuukauden ajan ja sain hoitavaa voidetta iholle. Akne helpottui muttei parantunut ihan kokonaan. Tuosta on nyt aikaa kohta kolme vuotta ja tällä välin olen lopettanut tupakanpolton, jonka uskon vaikuttavan ihon hyvin vointiin merkittävästi.

Uskon kuitenkin, että tehokkain apu akneen on säännöllinen hoito. Käytän apteekista saatavaa Vichy- hoitosarjan puhdistusainetta ja se kirkastaa ja puhdistaa kuivattamatta ihoa. Sarjassa on myös akneiholle sopiva hoitovoide.

Muista ulkoilla ja syödä terveellisesti. Lepo on myös tärkeää ihon hyvinvoinnille. Niin, ja tilkkanen hyvää viiniä silloin tällöin tekee hyvää sielulle ja sydämelle (ja iholle)... :-)

-tiina

• Ulkomailla

Palaminen auringossa ja sen jälkeen panthenolilla sen hoito. Moneen viikkoon ei aknesta ole kuulunut mitään. Ja kosteusvoidessa käytän aina kun tuntuu että kuivuu iho

• hepo

Joo se on tehokas lääke jos malttaa olla vaikka puoli vuotta siemailematta alc.juomia ja ei hankkiudu raskaaksi samana aikana.Tää nyt koskee niitä tyypejä joilla on siis kystinen acne eikä mikään pikku finni nokassa.Kystinen acne on joko selässä tai naamassa tai sekä että mutta merkkejä on esim.paukama naamassa ja sen jos puhkasee niin visva lentää yleensä siihen peiliin minkä edessä mollua rutistat.Ja siihen paikkaan yleensä tulee pikku arpi rutistelun seurauksena.Kaikille ei välttämättä riitä ees pual vuotta vaan kuuri joudutaan uusimaan ja joskus voidaan joutua kärkkyyn ihonhiontaa plastiikkagirurgilta et saadaan acneihon..siinä tapauksessa et finnejä tai siis ROACCUTTAN-lääke ie oo mikään finnivoide vaan tuhoaa talirauhaset..et saadaan iho kuntoon..mut hionta voi aiheuttaa punoitusta jne..

• munuaiset P.nä

... tiedän kaverin joka nautti alkoholia tai jotain särkylääkettä kuurin aikana.
        elinaikaa vuosi tai 10 v, munuaisen siirto on ainoa mahdollisuus saa da lisää elinainkaa... puoli vuotta melkein sairaalassa...kotisonia, turvotusta... huh

• Alkoholi
        munuaiset P.nä kirjoitti:

... tiedän kaverin joka nautti alkoholia tai jotain särkylääkettä kuurin aikana.
        elinaikaa vuosi tai 10 v, munuaisen siirto on ainoa mahdollisuus saa da lisää elinainkaa... puoli vuotta melkein sairaalassa...kotisonia, turvotusta... huh

Monessako lääkepakkauksessa olet nähnyt tekstin, jossa tuotetta suositellaan alkoholin kanssa käytettäväksi?

Voi herranjumala, sinunkin pitäisi ymmärtää, että tervejärkinen ihminen kyllä ymmärtää olla ottamatta alkoholia lääkekuurin kanssa, jos pakkauksen kyljessä on punainen kolmio TAI/JA siinä varoitetaan käyttämästä alkoholin kanssa.

Oletko varma että puhut tutustasi, vai kenties itsestäsi? Omista virheistäsi kärsit itse.

-Alkoholin vaikutuksen alainen-

• Hipsu

Eli siis vähähiilarinen ruokavalio auttoi.

• Mirella

Kärsittyäni vuosia aknesta vielä aikuisiässäkin, sain lopulta ihoni kuntoon terveellisellä ruokavaliolla (ei askeettisella). Myös vitamiinit, esim. B-vitamiiniyhdistelmä, auttoi.

• Mika

Eka kuuri ei riittänyt, mutta tokalla lähti :)

• dood

ekalla kuurilla lähti :) roa varma valinta.

• iiilliii
        dood kirjoitti:

ekalla kuurilla lähti :) roa varma valinta.

Ihana aine. Joskin sivuvaikutuksena saattaa iho hieman kuivua, mutta se ei oo kovin suuri hinta.

• ex-finninaama

Minun akneoireeni alkoivat ala-asteella n. 11-vuotiaana ja kestivät 18-vuotiaaksi asti. Kokeilin kosmetologien ihonpuhdistukset (ei apua), lääkekuurit (apu vain niihin sairaisiin parisenttisiin patteihin muttei koko ihoon), lääkevoiteet (ei apua), kosmetiikkakauppojen ihonpuhdistustuotteet, tavallisemmat ihonpuhdistustuotteet. Ei apua mistään näistä.

Aloitin suunnilleen yhtä aikaa pillereiden ja Skinorenin (pieniä määriä) ja välillä Hydrocortisonin käytön. Pesin kasvot vain kerran päivässä (Herbinan peruskasvojenputsariaine) välttääkseni ihon turhaa kuivattamista ja hankaamista. Ja erityisen tärkeää on, ettei koskettele kasvojaan!!!! Ei nojaa poskeen lukiessa yms. Siinä avut.

Kaikki aknesta kärsivät naiset, alkakaa syömään pillereitä (jos terveytenne vain sen sallii). Samalla ao. voiteita naamaan ja pesu Herbinan kasvojenputsarilla runsaan veden kanssa kerran päivässä. Ja älkää kosketelko kasvojanne.

• toimi

dosyklin 150mg toimi hyvin.tuloksia alkoi näkyä 2 kuukauden käytön jälkeen ja 5 kk käytön jälkeen lopetin lääkkeen jolloin kaikki olivat hävinneet.nyt on kulunut vuosi ja ei ole tullut takisin!!

• mie vaan

mistä sait tuota dosykliniä? varmaankin reseptilääkettä...? minkä hintaista? kiitos :)

• mindiko

Kaikki kohta kuluttu ja naama finninen ja arpinen! Miettii aina miks hemmetissä finnejä ei tullu selkää, miks kaikkien piti alkaa kukkia naamassa missä kaikki ne näkee!?!? :(

Oon nyt parikymppinen, akne alkoi noin seittemän vuotta sitten. Lääkkeitä käytetty kuutisen vuotta (välillä pitkiäkin taukoja).

Monenlaisii tullu kokeiltua.. Mahotonta edes muistaa kaikkia antibiootteja, mutta ainaskii tetrasykliiniä, apocycliniä ja dalasiniä (taplettein, liuoksena ja emulsiona).. Kauppojen tuotteista puhumattakaan!

Nyt olen sitten muutaman vuoden jo taistellut roaccutan -lääkkeen kanssa. Rasva-arvot on ollu aina vissii niin korkeat, jotta roaa ei oo voinu käyttää, kun lyhyitä jaksoja ja sityten taukoa ja eihän se lääke niin vaikuta! Paljon verikokeita (enemmän mitä yleensä lääkkeen aikana), koska rasva-arvot oli välillä ihan pilvissä! Naama kukki ja mieliala pahimmillaan oli todella surkea aknen takia!

joskus vuos sitten sain toisen lääkityksen rinnalle (lipathyl), mikä laski veren rasva-arvoja ja roaa pysty taas syömään, mutta pienellä annoksella (yks tapletti joka toinen pvä).. Aknea vieläkin.. Paraneminen todella hidasta ja ärsyttävää..

Itsetuntu huonontunut finninaaman myötä, mutta joutunut oppia elämään asian kanssa.. Onko samanlaisia kokemuksia, ettei ole voinut roaccutani syyä kunnolla? Miulla vielä yli 200 taplettii jälellä, toivoen parasta..

Mukavaa kesää kaikille, koitetaan naatiskella näpyistä huolimati! :]

• milla

Minulla ongelma alkoi murrosiän alussa ja jatkui 18-vuotiaaksi. kokeilin kaikkia a-vitamiinivoiteita yms. apteekin rasvoja, muutin ruokavalion, söin e-pillereitä, kävin kosmetologilla useasti, liikuin ja huolehdin kasvojenhoidosta varmasti hyvin mutta mikään ei tuntunut auttavan. Useiden antibioottikuurien jälkeen ihotautilääkäri määräsi minulle roan, joka auttoi ensin hyvin mutta aiheutti sitten maksa-arvojen hillittömän nousun...niin jäi kuuri kesken. Acnea on niin monen laista. Itselläni oli perinteinen nuoruusiän acne, joka helpotti lopulta iän kasvaessa ja hyvillä hoitorutiineilla. Monta tonnia siihen ehtikin kulua:) Kaikilla ei kuitenkaan ole sama aiheuttaja ja näin ollen olisi tärkeää käydä näyttämässä acnea ihotautilääkärille . Itselleni acne toi jotain hyvääkin, nimittäin ammatin. Toimin nykyään kosmetologina. Kaikki acne-ihoiset asiakkaani saavatkin minulta aina kunnon ohjauksen eteenpäin jos tarve vaatii. Katsoin että pari henkilöä oli kehunut täällä b-vitamiinia acnen poistajana...joillekkin se saattaa auttaa mutta kannattaa olla lukijoiden hieman varovaisia sillä b-vitamiini voi myös pahentaa eräitä acne-laatuja! Aurinko tekee hyvää iholle mutta palaminen EI! Ja muistakaa että acne-ihokin kaipaa kosteutusta. Monesti hairahdutaan käyttämään vaan paljon kuivattavia tuotteita jolloin tukkeumat pahentuvat. Joidenkin lääkkeiden ja rasvojen yhteydessä kuivamista ei tietenkään voi estää.

• ent.akneiho

olen kärsinyt pahasta akne ongelmasta
      mut erik.ihotauti läkyri kirjoitti roacutan
      lääkityksen kyl iho tuli siistiks huom:rasvaiset ruoat ja sipsit ja muut rasvaiset ruuat pois
      joskus voi napostella herkkuja

• jarre

eka roaccutan kuuri oli joskus 5 vuotta sitten, toimi akneen ihan hyvin. huulet kuivu täysin, tai oikeastaan koko huulien ihon uusiutumisprosessi nopeutu niin että esim ennen ruokailua normaalilta näyttäneet huulet muuttuivat ruuan aikana täysin valkoseks eli huulten iho alko kuoritumaan. hyvin kiusallista ja tämmöstä tapahtu oikeastaan päivittäin vaikka miten rasvasi. myös muita ikäviä sivuvaikutuksia oli.

1½ vuotta sitten armeijassa, heikoista hygieniaoloista johtuen, pyysin lääkäriltä uuden roaccutan kuurin, vähän kevyempänä, edellinen kuuri vielä muistissa. naama oli taas kunnossa, mutta vaikea se oli siitä iloita kun tunti rasvaamisesta huulet olivat rapakunnossa (ja korostan, ettei se ollut mitään yksinkertaista 'kuivumista'). lopetin kuurin ehkä puolessa välissä, em. syystä johtuen sekä erinäisistä lihassäryistä. jälkiviisana voi sanoa että tyhmästi tehty sillä akne palasi suht pian.

silti, nyt reilu vuosi kuurin loppumisesta, huulten ja kasvojen kosteustasapaino ei todellakaan ole kohdallaan ja olen varma etten enää yhteenkään roaccutan kuuriin alennu. mielummin kärsin aknesta ja käytän muita keinoja sitä vastaan.

• eeeh

Turha nuita antibiootteja on mihinkään akneeseen syödä. Ne syö elinikää vaan.

• just
        eeeh kirjoitti:

Turha nuita antibiootteja on mihinkään akneeseen syödä. Ne syö elinikää vaan.

Pakkoha niitä on syyä ku muuten ei mikää tehoa :P
        Tiedätköhä itse asiasta mitään?? varmasti siloposki kun mikä.....

• Heipi
        just kirjoitti:

Pakkoha niitä on syyä ku muuten ei mikää tehoa :P
        Tiedätköhä itse asiasta mitään?? varmasti siloposki kun mikä.....

Harmi vaan että isotretinoiini ei ole antibioottia nähnytkään. Se on all-trans-retinoiinihapon stereoisomeeri, joka vähentää talirauhasten talineritystä, jolloin aknebakteerien kasvualusta vähenee ja akne parantuu. Lääke ei tapa eikä estä bakteereja lisääntymästä, siis se ei ole lainkaan antibiootti. Isotretinoiinilla on raportoitu olevan lihaskipuja aiheuttavia haittavaikutuksia, kuten myös voimakasta ihon ja limakalvojen kuivattamista. Myös itselläni huulet ovat olleet kertakaikkinen ongelma-alue. Joka ikisen syönnin jälkeen on pakko rasvata huulet kunnolla eikä siltikään rasvaus tahdo riittää. Ymmärrän kyllä niitä, joilla isotretinoiinin haittavaikutukset ovat ongelma, mutta pitää vaan yrittää kestää, sillä vaikutus on usein pysyvä, joskaan ei aivan kaikilla.

• parantunut

Kärsin aknesta nuorempana, ja lähes kaikki hoitokeinot käynyt läpi. Tässä lista:

Roaccutan (kallis, mutta toimii. Limakalvot ja iho kuivuvat tosin pahasti. Toimii takuuvarmasti.)

Hyvä hygienia. (Peseytyminen 1-2 kertaa päivässä, pesuaineena Sebamed apteekista)

Hyvä kosteusvoide (Vähärasvainen)

Sopivasti liikuntaa ja terveelliset ruokailutavat.

AURINKO ja UV-SÄTEILY. Tätä suosittelen eniten, UV-säteily vähentää paitsi aknea, saat kauniin rusketuksen) Talvisin 2-3 kertaa/vk SUP-valohoito.

Sitten miinukset:

- Kaupasta saatavat finninpoistajat, esim. Clerasil

- Tetrasykliini (Yhtä tyhjän kanssa, ei toiminut)

- Erilaiset reseptillä saatavat hoitovoiteet (Heikko toimivuus, paha ihon punoitus)

• Roaa harkitseva

Se on ilmeisesti kaikkein tehokkain. Miten pitkä kuuri yleensä on?

• finninaama
        Roaa harkitseva kirjoitti:

Se on ilmeisesti kaikkein tehokkain. Miten pitkä kuuri yleensä on?

Moi,

Itse söin pari vuotta sitten kuurin roaccutanin rinnakkaisvalmistetta. Ei se kauhean kallista tainnut olla. Kuuri kestää useita kuukausia, ehkä lääkkeiden hinnat oli joitain satoja euroja miinus kelan korvaama osuus.

• nainen

Elikkäs iltaisin ennen sänkyyn menoa putsaan kasvoni ensin pumpulilla ja neo-amiseptilla. Sen jälkeen laitan partavettä kasvoilleni. Partavesi kuivattaa myös yksittäiset finnit muualta kehosta.
      Niin hullulta kuin tämä naisen tekemäksi kuulostaakin, niin se toimii :)

• joku vaan

eihän siitä sentään partaa ala kasvamaan

• Anu

Mulla auttoi pahkinan syomisen lopettaminen kaikissa muodoissa, myos mantelit yms. Sain aknen vasta 28v ja siita jai pahannakoiset jaljet poskipailleni. Enpa olisi uskonut etta pahkina oli kaiken pahan alku ja juuri:(

• 384675

Mulla auttoi pahkinan syomisen lopettaminen kaikissa muodoissa, myos mantelit yms. Sain aknen vasta 28v ja siita jai pahannakoiset jaljet poskipailleni. Enpa olisi uskonut etta pahkina oli kaiken pahan alku ja juuri:(

• on acnea ja Acnea

Teinivuosina väsytti tuttujen jatkuvat neuvot, kuinka pitäisi syödä. Kivulias hormonitoiminnan aiheuttama acne ei parane ruokavaliolla! Ainoa lääke löytyi apteekista.

• 12345
        on acnea ja Acnea kirjoitti:

Teinivuosina väsytti tuttujen jatkuvat neuvot, kuinka pitäisi syödä. Kivulias hormonitoiminnan aiheuttama acne ei parane ruokavaliolla! Ainoa lääke löytyi apteekista.

loytyi apteekista. Mulle ei apua sielta loytynyt. Kuten ei antibioteista, Dalacineista, kosmetologien hoidoista jne. Ehkapa minun akneni on erilainen sinun aknesi kanssa, mutta sama lopputulos, rumat arvet ja isot kipeat pahkurafinnit.

• Han Zolo
        on acnea ja Acnea kirjoitti:

Ruokavaliolla on kaikki merkitys! D3-vitamiinia purkista (ei tyhjään vatsaan, liukenee paremmin) ja lopeta gluteiiniviljojen syöminen... siinä se! Apteekista saa reseptillä esim. antibiootteja, mutta ne auttavat tasan niin kauan kuin niitä syöt ja kun lopetat, niin finnit palaa entistä kauheampina. Lisäksi niissä on sivuvaikutuksia :( Eli höpö höpö ettei ruokavaliolla olisi merkitystä!!!

• typyli

Alotin Diane novat ja lähdin sitten muutaman viikon päästä Kreetalle. Siellä ne finnit lähti eikä oo takasin tullu mitä ny pari pientä välillä talvella.

• tipe

naama palaa niin lähtee näppylät.

• just

MITÄHÄN VIELÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• tilli

bellavita kosteusvoide(sisältää a-vitamiinia),c-vitamiini,b-vitamiini,helokki-öljykapselit,zunkkivoide pelkästään nyppyjen päälle),lisä-aineettomat ruuat

monivitamiinit,lisä-aineet pahentaa..

• kipe

Kärsin pahasta aknesta ja lääkkeitä kokeiltiin laidasta laitaan. Avun sain viimein syömällä Roaccutan-kuurin ja samaan aikaan söin myös Diane Nova e-pillereitä, koska roaccutan kuurin aikana ei saisi tulla raskaaksi.
      Roaccutan kuurista sain sivuvaikutuksena ihon kuivumisen ja huulista lähti nahka, mutta ahkeralla ihon rasvauksella siitä selvittiin. Nyt iho on ollut hyvässä kunnossa jo yli kolme vuotta.

• ex-aknestikko(ko?)

Minäkin kokeilin teini-iässä kaikki mahdolliset konstit tetrasykliineistä säännölliseen ihon puhdistuttamiseen kosmetologilla, mutta näkyvän avun sain vasta Roaccutan-kuurista. Akne kylläkin uusiutui myöhemmin, jolloin hankin Diane Nova -kuurin, joka on sittemmin pitänyt aknen poissa. Kerran yritin sitten lopettaa pillerit, mutta näpyt palasivat muutaman kuukauden sisään ja jouduin palaamaan niihin. Tässä taas mietinkin että josko kohta taas uskaltaisin kokeilla miltä elämä ilman minkäänlaisia napsuja tuntuu...

• Ana

Diane Nova auttoi ainakin minulla, tosin se kuivatti vuosien käytön jälkeen liikaa limakalvoja, jolloin siirryin Marvelon-merkkisiin e-pillereihin. Ne eivät ole kuivattaneet yhtä paljon ihoa ja limakalvoja joten sopivat ilmeisesti lievemmästä aknesta kärsiville. Diane nova nosti myös minun painoa melkoisesti mutta Marvelon ei. Suosittelen!!

• kati

täällä on kovasti kehuttu roaccutan lääkekuuria finnien tuhoajana. olen itsekkin ajatellut ehdottaa sitä ihotautilääkärilleni, mutta yksi asia mietityttää; koska roa-kuuri kuivattaa ihoa saako se ihon näyttämään vanhalta ja ryppyiseltä?

-ei mikään teini enää-

• Minnuli

Siis kuurin aikana iho ja limakalvot kuivuu, joillakin enemmän ja joillakin ihan järkyttävästi. Jos pienellä annoksella aloittaa, tietää miten oma kroppa reagoi.

En tullut ryppyiseksi hoidon aikana enkä sen jälkeenkään. Käytin noin puoli vuotta ja nyt on iho ollut sileänä kolme vuotta. Mikä onni ja autuus!

Kuuri ei sovi kaikille: ei alkoholia, ei aurinkoa maksitehoinen tuplaehkäisy...

• ehdottomasti

!!!

• Tästä on aikaa sitte jo jotain 15 vuotta. Sillon mä kävin sellasessa valohoidossa. Maattiin sellasessa solariumin kaltasessa laitteessa, mutta niitä samoja säteitä ei tullu ku solariumissa. Alotin jostain kolme kertaa viikossa (muistaakseni). Sitä kuin kauan siellä maattiin niin en muista. Se autto aika tehokkaasti, mutta niin kun jo alussa kerroin aikaa on vierähtänyt tuosta...

• Inka

Oiskohan ollut sellaista hoitoa mitä myös psoriaatikoille ja atoopisesta ihosta kärsiville annetaan. En muista myöskään hoidon nimeä. Miten sait sitä hoitoa? Määräsikö lääkäri,vai mitä kautta?
        Kiinnostas kovasti koska itse en voi syödä mitään hormoonia (e-pillereitä) sisältävää verenpaineen takia. Antibiooteista ei ole mitään hyötyä. Nyt on keinot vähissä. Voisin jopa kokeilla ruokavaliota jos keksisin minkälainen ruokavalio akneen tepsii. Niin oon jo 35 vee ja akne tuli minulle ekakertaa elämässäin juuri siksi että jouduin lopettamaan e-pilleriden syönnin : /

• miinastiina

Kertookaahan nyt roaa käyttäneet että mitä se kuuri teillä maksoi.. Hintahan toki vaihtelee annostuksen mukaan mutta kun useassa viestissä kerrotaan sen olevan todella kallista..Eli tahtoisin konkreettista tietoa että millaisista summista puhutaan..

• -?-

Mene armeijaan, siellä saa kuurin ilmaiseksi.

• entinen käyttäjä

hinta oli muistaakseni ilman kelakorvausta joku 175e /rasia
        rasiassa oli 100 tai 200 kapselia

kelakortilla hinnaks tuli joku ~100e

söin ite vissiin neljä boksia noita :P

• Heipi
        entinen käyttäjä kirjoitti:

hinta oli muistaakseni ilman kelakorvausta joku 175e /rasia
        rasiassa oli 100 tai 200 kapselia

kelakortilla hinnaks tuli joku ~100e

söin ite vissiin neljä boksia noita :P

Isotretinoiinivalmisteista tällä hetkellä halvin on Isotretinoin Alpharma, hinta 76e/100kpl 20mg:n kapseleita. Lääke on peruskorvattava, jolloin potilas saa korvausta 50% lääkkeen 10 euroa ylittävästä osasta. 70 kg painava ihminen tarvitsee 350-420 kpl 20 mg:n kapselia pysyvään vaikutukseen. Jos ostaa 4 eri kertaa 100kpl tätä lääkettä, kustannukset 172e. Jos ei satu painamaan juuri 70 kg:a, voin sanoa että tarvitset 100-120mg isotretinoiinia yhtä painokiloasi kohden. 70 kg painava tarvitsee siis 7000-8400 mg isotretinoiinia.

• Samamies44

Roaccutan. Sillä ne lähti.

• myös

Tepsi mulla. Tai söin sen halvemman version joka juuri sillon oli tullu. v.2003. Puoli vuotta ja ei sen jälkeen finnin finniä. Iho ei rasvotu enää ollenkaan. Se makso puoli vuotta sillon sellanen 400-500e. koska jouduin käymään myös yksityisellä lääkärillä. mutta saattaa olla halvempi jo tänä päivänä. Suosittelen ehottomasti, kyllä se hinta siitä kannattaa maksaa;)

• princessa.
        myös kirjoitti:

Tepsi mulla. Tai söin sen halvemman version joka juuri sillon oli tullu. v.2003. Puoli vuotta ja ei sen jälkeen finnin finniä. Iho ei rasvotu enää ollenkaan. Se makso puoli vuotta sillon sellanen 400-500e. koska jouduin käymään myös yksityisellä lääkärillä. mutta saattaa olla halvempi jo tänä päivänä. Suosittelen ehottomasti, kyllä se hinta siitä kannattaa maksaa;)

..tosin ei kaikilla pysyvästi. Oon syönyt kuurin kaks kertaa lievään akneen. Ensimmäisellä kerralla huulet kuivahti ja nenästä tuli verta. Toisella kerralla vähän pahemmat sivuvaikutukset eli hiukset alkoi lähteen ja huulista lähti kappaleita koko ajan. Naama kylläkin on finnitön toistaiseksi. :)

• tyttönen

kun minä murkku iässä kärsin kovasti kovasti kovasti aknesta ja rippikouluun meno lähestyi . Ja itseasiassa vielä rippikoulussa samalla viikolla rupesin käyttämään mäntysaippuaa ..eli palana (mistä leikkasin siivuja) .
      Sillä pesin kasvoni aamuin illoin, oikein hieroen ja hyvällä vaahdolla. Sen jälkeen pisara kosteusvoidetta ..tämä tietysti , koska tämä mäntysaippua kuivattaa tosi paljon. Mutta itselläni oli siis kovasti rasvainen iho joten aina en edes laittanut kosteuttavaa voidetta. No rippikuvassa minulla on tosi sileä iho. Ja ajatelkaa ei yhtään finnin finniä... Tämän neuvon on aikoinaan antanu mummoni äidille ja äitini neuvoi siis minua käyttämään tätä. Rippikoulun jälkeen en käyttänyt tätä enää niin useasti. Kerran tai kaksi viikossa....

• vinkumaan

Heitin sen nyppynaaman pellolle tietysti. Siinä lähti akne kuin kuppa töölöstä.

• tehosi!

Suosittelen homeopaattista hoitoa!

• nykyään taas ilman näppyjä

Todellinen ongelma sinulla !
      Itse olen syönyt jo parikin lääkekuuria ja taas alkoi otsa kukkia. Sitten tulin perehtyneeksi Antti Heikkilänn "vähähiilihydraattiseen ruokavalioon" ja päätin kokeilla, sillä voisin hävitä vain finnini ja muutaman kilon :)
      Olen jättänyt ruokavaliosta pois sokerin, perunan, riisin ja valkoisen vehnäjahon. (=ei pehmiksiä, ei margariini vaan voita, ei limuja vaan viiniä. Syön "EI-kevyt" -tuotteita, lihaa, kalaa ja kanaa ja olen jopa laihtunut. Mutta mikä tärkeintä, otsani ei enää kuki ja minulla ei ole nälkä!

Kyllä se vaan on niin, että mitä suuhunsa pistää, se näkyy kropassa.

Heikkilältä on julkaistu kaksi hyvää kirjaa : Hyvänolon keittokirja sekä Hyväolon keittokirja 2, joissa selvitetään kaikki asitat suoraan ja selkeästi.

• Nanna

Kuinka tiukka on ruokavaliosi? Syötkä kaurapuuroa tai silloin tällöin täysjyväleipää, näkkäriä/hapankorppuja?
        Itse olen ollut nyt hieman samoilla linjoilla reilun viikon ja huhuh, kuinka on otsaan puskenut näppyä. Sieltä ne ovat olleet kadoksissa jo kauan, pikemminkin ongelmanani on ollut leuan alueen finnit ja lähdinkin kokeilemaan Heikkilä-Zone linjaista vähä/hyvähiilihydraattista ruokavaliota ihooni!
        Kerro vinkkejä, olisi mukava kuulla lisää!!

• ja sitten

nousee kolesteroli ja tulee kaik muut vaivat

• sepä juuri

En jaksanut koko ketjua lukea läpi, mutta vilkaisin noita ruokavaliovinkkejä. Ja olen melko samaa mieltä asiasta. Itselläni ainakin auttoi vhh-ruokavalio...iho on nyt kunnossa.

Ei maksa mitään kokeilla sitä! Lisäohjeita vaikkapa www.karpit.net sivustolta. Hakua käyttämällä löytynee monia iho-ongelmista parantuneita ja heidän vinkkejään. Ennemmin ruokaremontti kuin lääkehoidot!

• ms näppy

onko kukaan kokeillu tv-shopissa mainostettavaa proactiv -sarjaa finneihin? olen miettinyt tilaisinko sen, mutta vähän arveluttaa...

• Heidi

...niin kannattaa käyttää Diane Nova ehkäisypillereitä. Mulla täys sammakkonaama muuttui kuin kukkaseksi, eikä muuta tarvittu.
      Jos lääkäri määrää ne vielä juuri siihen akneesi, saat Kela-korvauksen, ja pillerit puolella oikeasta hinnasta.
      Maksavat normaalisti noin 30 euroa tai vähän päälle (3kk satsi), ja saat ne Akneen määrättynä Kela-korvauksella noin 15 eurolla, jos haet aina sen 3kk satsin kerralla.

• akka

Moni täällä tuntuu hehkuttavan Diane Novan paremmuutta, mutta kannattaa ottaa huomioon myös tällaiset itseni kaltaiset tapaukset, jotka ei pillereitä pysty syömään. Minulla pillerit heittää nupin aivan sekaisin. Mieliala ailahtelee itkuraivari -kohtauksista euforiaan kymmenkunta kertaa päivässä, ja pieninkin ärsytys saa räjähtämään silmille... Miten kukaan tuollaisen ihmisen kanssa kestää elää? Tuskin kukaan. En edes itse kestänyt lopulta itseäni, ja oli lopetettava pillerit kokonaan. Ja tilanne oli aivan sama lukuisten muidenkin eri merkkien kohdalla.

• neeskutti
        akka kirjoitti:

Moni täällä tuntuu hehkuttavan Diane Novan paremmuutta, mutta kannattaa ottaa huomioon myös tällaiset itseni kaltaiset tapaukset, jotka ei pillereitä pysty syömään. Minulla pillerit heittää nupin aivan sekaisin. Mieliala ailahtelee itkuraivari -kohtauksista euforiaan kymmenkunta kertaa päivässä, ja pieninkin ärsytys saa räjähtämään silmille... Miten kukaan tuollaisen ihmisen kanssa kestää elää? Tuskin kukaan. En edes itse kestänyt lopulta itseäni, ja oli lopetettava pillerit kokonaan. Ja tilanne oli aivan sama lukuisten muidenkin eri merkkien kohdalla.

Eihän mun viestini varmasti kaikille ollut tarkoitettukkaan, ne ottaa neuvosta vaarin ketkä voi.
        Onhan miehilläkin aknea, eivätkä he voi syödä pillereitä.
        En tiedä oletko kokeillut, mutta on myös sellainen pillerimerkki kuin Yasmin/Yasmine, en muista kumpi noista, mutta neuvolassa mulle sanottiin että nuo vievät pois ainakin PMS oireita.
        ...Mutta jos raivosi johtuu nimenomaan pillereistä, niin en osaa sanoa mikä auttaa, akneen sekä raivoon. (muu kuin sitten se pillereiden lopettaminen.
        Äh... olipa sekava selitys, mutta ytimen varmaan tajusit.

• kaunis iho :)

eli multa niskasta on akne hävinnyt kun käytin dalacsiniä. Mutta kun kuuri loppui näpyt palasivat innokkaina toinen toisensa jälkeen :(

Kosmetologilla käynneistä on ollut suuri apu! tänks! :)

Kiitos kemisteille kuivalle iholle tarkoitetuista ihonhoitotuotteista! Mulle esim. sellasesta yhestä lumenen kosteussuihkeesta on ollut suuri apu ja aurinko on myös hävittänyt finnejä mun niskasta. Nyt yläselkäni iho on tosi kaunis :)

Eli lääkkeeksi akneen: kosmetologit, kosteuttavat tuotteet ja aurinko. Tätät reseptiä kandee siis koklata. Hyvällä säkällä voi tepsii muillekin kun vaan mulle :)

• physica

Itselläni oli akneongelma aina lähelle 30 ikää. Ei mikään kaikista pahin tautimuoto mutta kuitenkin sen verran paha että naamassa oli lähes koko ajan useita (kymmeniä) kivuliaita ja tulehtuneita märkänäppyjä ja samoin selässä. Käytin aikoinaan varmaan kaikkia senaikaisia paikallishoitoja ja pari puolenkin vuoden tetrasykliinikuuria, joista oli aina joksikin aikaa apua. Epätoivo alkoi iskemään joskus 25 iässä että näinkö tämä paranee ikinä, sitten tauti alkoi ilmeisesti ihan ajan myötä rauhoittumaan. Lopulta huomasin että minulle paras hoito oli bentsoyyliperoksidivoide iltaisin josta pääsin vihdoin noin vuosi sitten eroon.

Mutta pähkinänkuoressa:

Naisille: taudin asteesta riippuen paljon mainittu Diane nova on melkein kaikille suositeltava

ja kaikille:

Lievään tautiin: apteekin itsehoitotuotteet riittävät joillekin, tai sitten reseptillä saatavat voiteet.

Keskivaikea tauti voi parantua ajan kanssa itsestään kuten minulla (voi mennä todella kauan kuten minulla), sitä voi odotella tetrasykliinikuurien sekä paikallisvoiteiden kanssa, täytyy vain löytää itselle toimiva hoito ja kärsivällisyyttä.. Roaccutan tulee jo keskivaikeassakin taudissa harkittavaksi jos tulehtuneita, kipeitä näppyjä on paljon ja arpia tulee helposti. Eikä sitä välttämättä jaksa odotella yli 10 vuotta ihon paranemista.. Täytyy vain muistaa että se on oikeasti aika raju lääke.

Vaikeimmassa finnitaudissa ei kannata odotella kovin pitkään Roaccutanin aloittamista, lievemmistä hoidoista ei yleensä ole mitään apua.

• auttoi

mulla todella hävisi kaikki finnit. Loistavaa!

• ...

kuinka nopeasti? kestikö yli kolme kuukautta?

• A,B,E

Minulla ei ollut paljon finnejä. Rupesin kuitenkin syömään A,B ja E vitamiinejä. Finnit hävisi ja iho sileni huomattavasti.

• ujo

mulla auttoi hiiva, siis tuo jota leivontaan käytetään. Tiedän myös kaverin jolla oli tosi paha lärvi ja eikun hiivaa peliin. (Äitini konsti).

• mankeli9999999

Söin antibiootia Apocyklin ja voidetta Skinoren. Lopetti suklaan ja rasvaisten ruokien syönnin.

• jensku

uimahallin kloorivesi auttoi omalla kohdallani finneihin joskus nuoruudessani. Siis aina uimisten jälkeen ihoni oli paljon parempi ja finnit katosivat..

• lisää uintia?

juu samaa mulla joka kerta kun kävin uimassa... :)

• PetrA

itselläni ei pahemmin aknea ole ollut, mutta finnejä naamassani on ollut ihan normaalisti niinkuin nuorilla yleensä on.. olen päässyt niistä eroon pesemällä naamaani aamuin illoin ja aina pesun jälkeen laittanut finni kohdille teatree öljyä, joka kuivattaa finnejä..
      Teatree öljyä käytän nykyään kerran päivässä pesun yhteydessä ja naamallani ei finnejä näy.
      Teatree öljyä voit ostaa esim. luontaistuote kaupoista.. kannattaa kokeilla.. mulla se ainki tepsi..

• saa kysellä lisää

Tuttavani lapsille annettiin maitohappobakteereja ja muitakin lisäravinteita, eli ravitsemuksesta on paljon kiinni miltä iho näyttää. Välttämättä voiteet tai muut iholle laitettavat tuotteet eivät paranna ihon virheitä.Lääkäri tosin sanoi, että atoopikko on aina atoopikko, mutta toisin kävi.

• Finnit

Itselläni ei ole ollut aknea, ainoastaan ongelmia tietyillä alueella.

Itselleni on tepsinyt PureZone pesuaineet sekä Nivean For Men-kasvonpuhdistusgeeli. Kosteusvoidetta laittanut ainakun pessyt tuolla Purezonella, mutta Nivean kansa harvoin käytän.

Fnnien kuivattamiseeen parasta on ehdottomasti Theracos,sitä saa kosmetiikkaliikkeiden kautta ainakin, jopa apteekeista jos en väärin muista.

Tuote on lähinnä finnin desinfioimista ja suojaamista varten sen puhkeamisen jälkeen, mutta voi käyttää myös ennaltaehkäisyyn. kuivattaa tehokkaasti :)

Ja tietysti, kuten tyttöystäväni tapasi sanoa, paras lääke siihen on kun sitä ei räpelöi :D

• jee

ihotauti lääkäri määräsi minulle painoni mukaan tarpeellisen määrän roaccuttania ja kehotti käyttään kuurn ajan kosteusvoidetta koska naama kuivuis niin paljon. ja kyl kuivukin. ja kun kuuri saatu päätökseen niin ei paljon oo enään aknesta jälkeäkään. satunnaisia finnejä saattaa tulla sillon tällön niinkun jokaiselle ihmiselle.

• kun aloitin

säännöllisen viinan juonnin ja sukupuoliyhdynnät..sanokaa mitä vaan mutta näin kävi mulla.18v.

• teppo

Minulle oli ainakin luontevinta poistattaa koko nenä.

• tero

Näin yli kolmekymppisenä ei enää pahemmin finnit vaivaa.

• Pitkä pinna

..finniä silmiin ja sanon sille, kuka täällä oikein määrää. Ei se kuuntele.. ei oo kuunnellu 25 vuoteen. Aina on vaan pukkaamassa talkoilla lisää..

Tuosta Roaccutan -lääkkeestä sen verran, että se on lääke, eikä mikään tahaton sellainen.. http://www.ihotaudit.net/roaccutan.htm

• 3 v finnittömänä

E-pillereistä auttaa parhaiten Diane Nova - se onkin alunperin ollut aknelääke ja vasta sen jälkeen ehkäisy. Yhdessä Dalacin-emulsion kanssa hyvä teho. Se ihana lääkäri antoi kerralla kunnon tropit, edellä mainittujen lisäksi pahimpiin paiseisiin voi sivellä Skinoren-voidetta, joka kuivattaa tehokkaasti märkäiset.
      Lisäksi kannattaa valita mietoja hajusteettomia puhdistus- ja hoitotuotteita. Jos ei halua ostaa kallista kosmetiikkaa, esim. apteekin Eucerin-sarja (erityisesti kasvovesi)on hyvä tai vieläkin edullisempi puhdistus löytyy supermarketista Erisan merkkisenä. Kasvovoiteekseni sopii parhaiten perusvoide Ceralan. Hoitaa ja parantaa.
      Lopetin juuri Diane Novan kolmen vuoden jälkeen, ja iho alkoi kyllä pian huononemaan... taistelen vielä dalacinin voimin, mutta voi olla että aloitan dianen uudestan. Lääkäri muuten antoi dalaciniakin suoraan vuoden reseptillä, jota olen sitten vain uusinut, eikä puhunut mitään että käyttö pitäis lopettaa jossain vaiheessa, joten olen mättänyt sitä naamaan aina kun meinaa alkaa kukkia. Auttaa muuten myös bikinialueen sheivausihottumaan :)

• kaikki

juoksin alkuun tk:ssa, jossa mulle määrättiin jopa 3n viikon hydrokortisoni kuuri,kun eivät reppanat tienneet että mulla oli akne!sitten söin tetrasykliinit ehkä pari kuukautta! kun ei apua löytyny tepastelin ihotautilääkärille,se määräs ensin laimeemman roaccutanin ja voiteita dalacin!rupes tulosta tulemaan, myt ei lähteny kokonaan!viimesex söin tosi topakan roaccutan kuurin, nahkat kuoriutui naamasta!!kiva oli käydä kaupassa, joo ja oli mulla vielä jotain ihoa hiovaa voidetta!!HELVETILLINEN TAUTI!!vie tehokkaasti itsetunnon enkä toivois kenellekään1:)

• jörsä

minulla auttoi kun aloin ottaa pari-kolme kertaa viikossa oluset.

• Heipi

Itse olen myös ns. hankalampi aknepotilas, sillä tasan yksi hoitomuoto tepsi tautiini, arvaatte varmaan mikä se oli: isotretinoiini (Roaccutan). Isotretinoiinia saa nykyisin ns. geneerisenä rinnakkaisvalmisteena, halvin tällä hetkellä Isotretinoin Alpharma, hinta tällä hetkellä 76e/100 kpl 20mg:n kapseleita. Lääke on hyvä sen vuoksi, että se tekee kasvoihin pysyvän vaikutuksen, jonka saavuttamiseksi tarvitaan tutkimusten mukaan 100-120mg isotretinoiinia painokiloa kohden. 70kg painava henkilö tarvitsee siis 7000-8400 mg isotretinoiinia. Tämä tarkoittaa 350-420 kpl 20 mg kapseleita. Kustannuksiksi tulee yhteensä 266-319e...aika kallista siis, mutta jos haluaa päästä aknestaan eroon, kannattaa hankkiutua ihotautilääkärille, jotka siis ainoastaan saavat ko. lääkettä määrätä.
      Itse kokeilin kaikki seuraavat lääkkeet: sisäiset: tetrasykliini (Oricyclin, Apocyclin), paikalliset: klindamysiini (Dalacin), tretinoiini (Avitcid), atselaiinihappo (Skinoren), bentsoyyliperoksidi (Basiron AC), eikä mistään näistä ollut tippaakaan apua. Keveämmät hoitomuodot kuten puhdistusemulsiot oli aikoja sitten käyty läpi. Ruokavalioista ja liikunnasta puhumattakaan, niillä ei mitään vaikutusta. Tetrasykliinistä sen verran, että sitä ei kannattaisi kenenkään syödä akneen, sillä se antibiootti vie aknen pois ainoastaan väliaikaisesti, ja sen runsas käyttö akneen lisää huomattavasti sen resistenssitilannetta ja sitten kun pitäisi esim. keuhkokuume tms. hoitaa sillä, niin eipä yllättäen lähdekään, kun bakteerit ovat ns. tottuneet siihen ts. ovat resistenttejä. Suosittelen vaihtoehdoiksi joko ne keveämmät hoitomuodot (kaupan ja apteekin itsehoitovalmisteet), tai jos ne eivät auta, niin isotretinoiini ainakin auttaa!
      Joku taisi kysyä, voiko etinyyliestradiolia (Diane Nova) käyttää yhtäaikaa isotretinoiinin kanssa, vastaus on: kyllä voi ja pitääkin käyttää isotretinoiinin teratogeenisten vaikutusten takia (sikiövauriot), jos on nainen ja sukupuolisuhteessa, miesten ei toki tarvitse huolehtia siitä, onko parisuhteessa vai ei, miehet kun eivät yllättäen voi raskaaksi tulla.

• hoitotuotteet

ovat auttaneet ainakin itselläni. Käytän siis lumenen puhdistusmaitoa/emulsiota ja kasvovettä aamuin illoin. Illalla levitän vielä lumenen yövoidetta ja aamulla päivävoidetta. Hyvin on finnit pysyneet kurissa. Mutta pitää muistaa, että tämä täytyy tehdä huolella aamuin illoin eikä vain silloin kun muistaa ja viitsii. Lisäksi olen käyttänyt kuorintavoidetta kerran viikossa. Itselläni myös ruokavalio ja kuukautiset vaikuttavat finnien syntyyn.

• neiti finni

Vaikuttaako ne e-pillerit jollain tavalla vauvaan jos imettää ja syö niitä pillereitä samaan aikaan??

Mulla on itsellä ilmestynyt ekat finnit naamaan joskus 7v ja on siitä lähtien ollut pysyvästi naamassa, olen tällä hetkellä 17 vuotta. Jos noita ei voi käyttää niin mitä suosittelette?

• ex-kraateri

Söin monta vuotta Diane Novaa, ja hyväksi sen olen havainnut. Ennen e-pillereitä söin monta antibioottikuuria (en muista merkkejä). Kun lopetin kuurit, finnit tulivat takaisin. Viimeksi kun menin apteekista hakemaan pillereitä, kysyi työntekijä, haluanko halvemman vaihtoehdon Diane Novasta. Rinnakkaispillerien nimi on Cypretyl, ja siinä on samat vaikuttavat aineet kuin Diane Novassa.

• Heipi

Etinyyliestradiolia ja syproteroniasetaattia vaikuttavina aineinaan omaavia aknelääkkeitä eli käytännössä ehkäisypillereitä on markkinoilla tasan kaksi: Scheringin Diane Nova ja Ratiopharmin Cypretyl. Hinnat tällä hetkellä ovat seuraavat 3x21 kpl:n pakkauksille: Diane Nova: 17,09e, Cypretyl: 15,11. Kela-korvausta käyttöaiheella akne saa 10 euroa ylittävästä osasta 50%. Kela-korvauksen jälkeen hinnaksi tulee Diane Novalle 13,55e ja Cypretylille 12,56e. Näin ollen 3 kuukaudessa säästää 0,99e. Ei kovin iso summa. Näin ollen kyllä suosittelen kaikille lääkkeen pitämistä Diane Novassa, sillä sen valmistaja Schering Oy on lääkkeen kehittänyt ja keksinyt ja edelleen tekee lääketutkimusta parempien e-pillereiden löytämiseksi. Ratiopharm taas puolestaan valmistaa ainoastaan ns. kopiolääkkeitä, eikä yritäkään tehdä mitään lääketutkimuksen eteen. Jos jonain päivänä haluat vielä sivuvaikutuksettomampaa ehkäisylääkettä, anna roposi Scheringille ja osta alkuperäinen Diane Nova.

• ex-kraateri
        Heipi kirjoitti:

Etinyyliestradiolia ja syproteroniasetaattia vaikuttavina aineinaan omaavia aknelääkkeitä eli käytännössä ehkäisypillereitä on markkinoilla tasan kaksi: Scheringin Diane Nova ja Ratiopharmin Cypretyl. Hinnat tällä hetkellä ovat seuraavat 3x21 kpl:n pakkauksille: Diane Nova: 17,09e, Cypretyl: 15,11. Kela-korvausta käyttöaiheella akne saa 10 euroa ylittävästä osasta 50%. Kela-korvauksen jälkeen hinnaksi tulee Diane Novalle 13,55e ja Cypretylille 12,56e. Näin ollen 3 kuukaudessa säästää 0,99e. Ei kovin iso summa. Näin ollen kyllä suosittelen kaikille lääkkeen pitämistä Diane Novassa, sillä sen valmistaja Schering Oy on lääkkeen kehittänyt ja keksinyt ja edelleen tekee lääketutkimusta parempien e-pillereiden löytämiseksi. Ratiopharm taas puolestaan valmistaa ainoastaan ns. kopiolääkkeitä, eikä yritäkään tehdä mitään lääketutkimuksen eteen. Jos jonain päivänä haluat vielä sivuvaikutuksettomampaa ehkäisylääkettä, anna roposi Scheringille ja osta alkuperäinen Diane Nova.

jaa, no ei ole kovin kauan aikaa ku ostin diane novaa, niin makso vielä 20,95, siis ilman kelakorvausta. Että kannattaa varmaan lääkärille sitten sanoa, että kirjoittaa sen kela-korvauksen siihen reseptiin. Ja viimeksi kun ostin diane novaa, niin taisi maksaa juuri tuon mainitsemasi 17,09. Mulle ainakin ihan sama kumman valmistamaa pilleriä käytän, jos vaikutus on sama.

• dippadaa

Diane Nova ei todellakaan auttanut, vaan PAHENSI. Söin silti sinnillä niitä hormoninappeja melkein vuoden, kunnes lopetin. Sitten tuli tetrasyklinit, auttoi jonkin verran mutta nimenomaan vain sen ajan kun vedin kolmea nappia päivässä. Rasvaisia voiteita naamaan aamuin illoin, yök!!
      Jatkuva antibioottien syöminen ei todellakaan ole elimistölle hyväksi, päinvastoin! Enkä todellakaan tajua miksi k.o. tautiin määrätään E-PILLEREITÄ, jotka vain siirtävät ongelmaa, eivät siis missään nimessä paranna sitä!!
      Roaccutan -kuuri päälle ja sillä siisti. Eipä tarvi tapella aknen kanssa.

• pimple

Mikään ei paranna tätä aknea ennen vaihdevuosia. Käytin reseptittä saatavia finnivoiteita, ei auttanut. Luontaistuotteita, ei auttanut. Dalacinia ja Avitcidia, ei apua. Teepuuöljy, ei apua. Tetrasykliini, auttoi vähän aikaa, sitten finnit palasivat vaikka söin edelleen tabletteja. Sitten kaksi kuuria Roacuttania, finnit palasivat molemmilla kerroilla n. 2 kk:n jälkeen.
        Nyt syön sitten Diane Novaa, joka ei tee ihosta aivan hyvää, mutta pitää sen siedettävässä kunnossa. Yritin kerran olla ilman Dianea, mutta kahden viikon jälkeen naama kukki taas.
        Lääkäri sanoi, että kyseessä on krooninen hormonaalinen akne, joka ei välttämättä parannu ennen vaihdevuosia.
        Nyt on ikää 20 ja akne alkoi 8-vuotiaana. Että näin.

• PKMIe

Minulle iski aikuisiän akne alle kolmikymppisenä ja iho oli tosi pahana. aikani kokeilin kaikenlaisia mahdollisia puhdistuaineita ja hoitoja. Sitten lääkärini suositteli minulle noita DN-pillereitä. Paranihan ihon laatu kyllä huomattavasti. Tuntui oikein mukavalta.
        Mutta sitten eräänä aamuna alkoi tuplanäköhäiriö eli näin kaiken kahtena . Ensin vain herättyäni muutaman minuutin mutta sitten se paheni ollen jo tunnin luokkaa. Passittivat sitten pikaisesti minut silmäpolille jossa todettiin oikean silmän olevan osittain jumissa eli silmän liikerata oli vain puolet normaalista. Muuta vikaa kun ei löytynyt eikä syytä niin kehottivat lopettamaan pillerien syönnin. Ja siitähän se sitten tasaantui noin kuukaudessa. Jälkeenpäin kyseltyäni totesivat sen olleen pillerien aiheuttaman "halvauksen" silmälihaksissa .
        Tämä nyt oli vain yksittäinen tapaus . Minulle ei siis ne sopineet mutta olen kyllä kuullut että hyviä tuloksia on saatu pillerihoidolla.
        Nyt iho on pysynyt hyvänä kun leikkausten kautta on kuukautiset loppuneet ja jatkuva anemia on poissa!

• Siloposki

Ihotautien erikoislääkäriltä saamani D-vitamiinihappo tehosi todella hyvin. Nyt on vuosi tuosta kuurista eikä ole ollut finneistä enään haittaa!

ps. muistaakseni tuo saamani lääke oli sellainen, että sitä ei saa kirjoittaa kuin erikoislääkäri.

• make

Minä söin ensin lääkkeitä jonka nimeä en muista ja käytin skinoreniä samanaikaisesti. Ensin pari kuukautta ja sitten neljä lisää. Tämän jälkeen roaccutan (8,5kk, välillä katkolla) ja alkuun oli rinnalla jokin toinen lääke (ei sama kuin aiemmin, nimeä en muista) ja lisäksi kaksi kertaa myöhemmin kortisoonikuuri pahimpien paiseiden avaus. Tämän jälkeen alkoivat finnit vähetä. Kaksi vuotta siihen meni ensimmäisestä lääkekuurista, mutta lopputulos on kohtuullisen hyvä. Tosin nyt 18-vuotiaana edelleen silloin tällöin tulee muutamia finnejä.

• Spiritkid.

Minulla oli akne ongelmana yli 10 v sitten, todella paha ja ärtynyt kystinen akne, jonka kärsimystä lisäsi herkkä ja pintakuiva iho... Olin kai pahentanut asiaa väärällä hoidolla ja väärillä tuotteilla, mutta apu löytyi Taivaan lahjana ammattitaitoiselta kosmetologilta:

-ensin lääkäriltä antibioottikuuri pahimman tulehduksen poiskitkemiseksi

-sitten muutama kerta DR. SChrammekin yrttisyväkuorintaa, jolloin iho alkoi uusiutua

-sitten Gerneticin loistava ihonhoitosarja, joka on kehitetty nimenomaan erilaisten häiriötilojen tasapainottamiseen. Toisin kuin monet ns. aknetuotteet,Gernetic EI kuivata ihoa korpuksi, vaan uusii ja tasapainottaa. en olis osannut kuvitella, että niin tehokasta apua on olemassa.

En soisi kenenkään laittavan elimistöään sekaisin vahvoilla lääkkeillä ja hormonivalmisteilla, kun ihoa voi hoitaa hellemminkin ja tehokkaasti! Rahaahan kaikki maksaa, mutta eivät roaccutakaan ja e-pillerit ole ilmaisia.
      Minullekin suositteli kerran lentokoneessa vieressäni istunut lääkäri noita Diane Nova-pillereitä... Turhaan, olen parantunut ilman :)

Nyt on iho ollut viime vuosina pikemminkin kuiva ja atooppinen, ei aknesta tietoakaan :) Tuo gernetic-sarja on hyvä myös kuivalle ja herkälle iholle, taidan taas kohta käyttää sitä - se auttaa todella vaivaan kuin vaivaan. Suosittelen kokeilemaan!

• kokemusta

Roacutan autto eikä ole sen jälkeen vaivannu ollenkaan...

• pauliina

Usalainen BiON -hoitosarja tepsii. Katso kuvasarja www.bion-research.com
      Hoitosarjan kanssa syön kalkkia ja pellavasiemenöljyä. Akne ruokkii itse itseään, kyse on kalkin puutteesta ja pellavasiemenöljy taas pehmittää ihohuokosia.
      BiON- sarjan maahantuoja on TOPKAT KOSMETIK OY (Malminkatu 12) Helsingissä.

• Piparminttupipsa46

Käytin helokki- ja kalanmaksaöljykapseleita, ne
        kun tekevät iholle kuulema hyvää. Kärsin koko
        ajan finneistä. Lopetin em. tuotteiden käytön ja
        suklaan kokonaan. Eipä enää finnin finniä. CLINI-
        QUE:n ihonhoitosarja on the best.

• jade-70
        Piparminttupipsa46 kirjoitti:

Käytin helokki- ja kalanmaksaöljykapseleita, ne
        kun tekevät iholle kuulema hyvää. Kärsin koko
        ajan finneistä. Lopetin em. tuotteiden käytön ja
        suklaan kokonaan. Eipä enää finnin finniä. CLINI-
        QUE:n ihonhoitosarja on the best.

mulla tuli myös kaameeet näppylät kun aloitin omega kalanmaksaöljykapselaiden käytön! Olen lopettanut ne reilu viikko sitten ja nyt finnitkin näyttää kuivuneen. sain finnejä jopa olkapaihinkin! minulla on aina ollut sitä ennen hyvä iho.

• daala88

Mulla tepsi noi, kaiken maailman tahnoja olen vuosien varrella kokeillut:Skinoren,Avitcid jne. Niistä iho vain ajan mukaa ärtyi ja finnejä tuli lisää.
      Nyt on akne pois ja iho sekä koko keho ns. kuivettunut eli noi papanat toimi ihan ok:sti.
      Tosin onhan naama vähän häijyn näkönen taukoviikon aikana mut sen kestää...joku aika sitten kokeilin vanhaa Acnex-kasvovettä - tuli ihan vedet silmiin ja kirveli ihan saatanasti, eli aika myrkkyjä ovat...

• GTV

lääkäriin. lääkäri määräsi lääkkeitä ja kasvohoitoa. erityisesti minulle, miespuolinen, joka ei voinut myöntää itselleen ettei tämä ole normaalia. Kolme kuukautta lääkkeitä ja kunnon liikuntaa niin näppylät hävisivät ja ei enää tarvitse hävetä tätä `ruttoa´.

• Ex-finninaama

Moi!

Minä söin myös Roaccutan-kuurin ja sain siitä avun, mutta raskaudet ovat huonontaneet ihoani. Diane Nova pillerit olen kokeillut myös, ne tepsivät hyvin ennen raskauksia. Nyt kun raskauksien jälkeen kokeilin niitä, ne eivät tehonneet. Huhtikuussa aloin syömään sinkkitableteita ja huomasin 2-3 viikossa, että finnejä ei tullutkaan naamaani enää yhtä paljon,kuin tavallisesti. Näistä sinkkitableteista olen saanut avun ja aion käyttää niitä jatkossakin. Olenkin lukenut jostain, että sinkin puute aiheuttaa aknea.

• VASTA PAransi

roaccutan tuo kallis lääke vei tyttäreni hirveän aknen pois. Hänestä tuli aivan kaunis nuori nainen!! Kuurista on jo viisi vuotta mutta akne ei ole palaanut! SUOSITTELEN.

Lääke sopii vain huolellisille, eii raskauksia ei viinaa!!!!!!!!!!!

Pelasti hänet

• Nimetön

sillä lähti, ja jos ei, niin suurempi annos :)

• Make

sama kun yskään eli pussi päähän

• black metal is the law

joo mulla oli nuorena hirvee akne.
      mutta se lähti aikuistumisen myötä!!!!
      (nauraa hillittömästi)

• mpp

Mä söin kuukausikaupalla tetrasykliinejä ennen kuin ihotautilääkäri laittoi 6kk:n Roaccutan-kuurille. Se auttoi, sain lopettaa jopa 1,5kk ennen määräaikaa kun näpyt olivat kaikki poissa. Eivätkä ole tulleet takaisin, vaikka kuurin lopetuksesta on yli 3 vuotta. Tietenkin haitat on aika ikäviä (huulet verillä, iho kuin hiukkapaperia) mutta niihin voi pyytää eri lääkerasvoja ihan reseptillä. Raskaaksi ei saa missään nimessä hankkiutua. Maksa-arvot pitää testata säännöllisesti. Alkoholia ei suositella käytettäväksi, mutta kyllä minä ainakin silloin tällöin dokasin ihan normaalisti, ilman mitään haittoja lääkekuuriin.

• dippadaa

No eikai se viina siihen lääkekuuriin mitenkään vaikutakaan, vaan MAKSAAN.

• Anna

Viestiisi vastannut oli ihan oikeassa, vaikka kielenkäyttö olikin lapsellista. Eli moni kuuri vaikuttaa maksa-arvoihin, katsotaan verikokeella seurattuna. Vrsinkin huonontaen tilannetta niillä jolla on maksa ongelmaa jopa synnynnäisestikin. Ja varsinkin yhdistettynä alkoholiin, josta voi seurauksena myös tulla äkillinen reaktio ja sekavuutta. Alkoholi nostattaa maksa-arvoja ja näin ollen epäterveellistä, varsinkin runsaina annoksina ja usein!. Moni on kuollut maksa-kirroosiin 40-50 vuotiaanakin. Lisäksi akneiholle mm. siiderit, viinit huonoja.
        Eiköhän tässä ollut valistusta kyllikseen!

• Anna

Minulla oli teini vuonna lievä akne, jossain vaiheessa pahanakin. Tällä hetkellä sekaiho, jonka kanssa pärjään hyvin.

Tässäpä ohjeita:
      Juo hyvin, varsinkin vettä 2-2,5 l/vrk. Jätä oikein rasvaiset pois: suklaa, rasvaiset juustot, (kevyet käy) kerma, sipsit, ylimääräiset karkkien ja jätskien syömiset. Puhdista ihosi SÄÄNNÖLLISESTI vähintään x1/vrk kunnolla, kesäisin varsinkin x2/vrk. Pesu akneihoisen, helposti rasvoittuvan tuotteella esim. loreal pure zone on hyvä merkki, yes rocherilta saa (vihreä kasvojen pesupullo) jne. älä käytä kasvovettä, vaan rasvaa öljyttömällä kosteusvoiteella koko kasvot. Käytä turvenaamiota 1-2/viikossa. Voit vapaasti käydä saunassa, tämän jälkeen on melkeimpä paras puhdistaa kasvot ja laittaa naamio 10 jopa 20 min, jonka jälkeen kosteus-emulmiota/geeliä. Liiku hyvin ja pidä huolta että suolisto pelaa, virtsa tulee. kuitupitoista, puurot, myslit, leivät. Käytä hengittäviä vaatemateriaaleja ja käy suihkussa riittävän usein. (vartaloillekin on kevyitä voiteita esim. humektan apteekista ( älä käytä välttämättä kasvoihin, geeli/kosteusvoiteet kasvolle parempia. Vältä liikaa ihomeikkiä varsinkin puuteria se vain pahentaa, käytä paikallistuotteita finneille ja esim. rasvoittavan ihon meikkivoidetta (öljytön)jos tarvis, itse käytin glerasil puikkoa pitkään. Rentoutuminen on tärkeää, kauhea stressi pahentaa ihotilannetta. Jolloillekin ihotauti lääkäreiden kuurit auttaa, vältä alkoholia! varsinkin siideri, viini pahentaa ihoa. Itse aloittaessanin e- pillerit nyt avoliitossa 4 vuotta auttoivat myös(käytän mercilon merkkiä), hormonaaliset syyt vaikuttavat paljon. Aiemmin oli runsas ja epäsännölliset vuodot. Mutta nämä ovat tuoneet minulle taas kauniin ihon. IHO TARVITSEE KOSTEUTTA EI "RASVAA" sitä se saa tarpeeksi ruoasta. Syö monipuolisesti ja nuku mahd. hyvin. Mukavaa kesän jatkoa!

• Mimmu

Haluisin vaan lisätä tähän sun kirjoitukseen muutaman asian. Nää keinot oli tietysti niitä mitkä sulla toimi hyvin, mutta mun täytyy sanoa että suurimmalle osalle noista kotikonsteista ei oo kauheesti hyötyä.
        Mä olen viimeisen kymmenen vuotta puhdistanut ihoni säännöllisesti 2krt/päivässä (Huom. joka ikinen päivä), olen syönyt viimeiset kuusi vuotta kasvisruokaa (myös kalaa), en syö karkkia, sipsiä tms. rasvaisia ruokia kuin korkeintaan kerran kuussa. Liikun säännöllisesti mm. ulkoilen, jumppaan, hölkkään jne. Käyn suihkussa aina liikkumisen jälkeen.
        Akne kuitenkin on ja pysyy. Kun olin taistellut itku kurkussa 10 vuotta noilla kotikonsteilla aknea vastaan hankkiuduin lääkäriin ja hän laittoi minut heti roaccutan kuurille. Sillä pääsin aknesta vihdoin eroon. Aina ei siis auta vaikka hoitaisi itseään kuinka hyvin tahansa..Akne on ja pysyy. Olen vieläpä huomannut että ystäväpiirissäni parhaiten hygieeniastaan yms. huolehtivat juuri akneihoiset. Siloposket voivat nukkua helpostikin meikit naamassa..

• paitsi aika

Odota 10 vuotta niin ohi menee. kaikki konstit olen kokeillut ja minuun ei tepsinyt e- pillerit, ei clerasil ei vesi ei mikään vain aika. Nyt olen 35 ja viimeset ongelmat poistui vuosi sitten.

• milla

auttoi n. puolessa vuodessa jo tosi näkyvästi

• mariikka

Hei
      Minun lapsilla loppui akne heti kun löpetettiin margariinin käyttö ja siirryttiin voihin. nyt ei ole aknesta tietoakaan.

• Siloposki

Ihotautilääkärini määräsi ensin kaikenmaailman rasvat ja Dalaciniakin kokeilin, kunnes vihdoin sain aloittaa Roaccutanit. Aluksi akne meni pahempaan suuntaan, mutta katosi sitten hitaasti mutta varmasti. Liian monta vuotta siitä jouduinkin kärsimään. Roaccutan tosin aiheuttaa limakalvojen kuivumista sekä joillakin psyykkisiä oireita. Lääkekuurin aikana et saa tulla raskaaksi, etkä juoda alkoholia ja lisäksi maksa-arvoja täytyy seurata. Suosittelen Roaccutaneja!

• auttoi

eli kun tuli ikää, finnit lähti1

• auttoi

Minä sain kasvoni kuntoon Tahitian Nonimehulla. Otin sisäisesti ja pyyhin myös ulkoisesti illalla.Samalla lähti muitakin vaivoja.

• --ooo--

pitää juoda paljon vettä..ihon saa kosteammaksi kun juo vettä..kuuminakin päivinä ottaa vesipullon mukaan ja litkuttaa siitä..minulla ainakin hävisi..jos se ihme ruumin vesipitoiusuus laskee rajan alle syntyy helpommin finnejä..(80% ruumiista vettä)

• .--jeps--.

pitää juoda paljon vettä..ihon saa kosteammaksi kun juo vettä..kuuminakin päivinä ottaa vesipullon mukaan ja litkuttaa siitä..minulla ainakin hävisi..jos se ihme ruumin vesipitoiusuus laskee rajan alle syntyy helpommin finnejä..(80% ruumiista vettä)

• pimple

Minulla auttoi aikuisakneen kalanmaksaöljytablettien syöminen yhdistettynä aurinkoon.

• Pimple_head

Osaako joku kertoa avun ongelmaani, joka siis on päänahan finnit..
      Pesen päänahan säännöllisesti kerran päivässä, mutta ei siitä ole mitään apua.
      Muilla kaljuilla/sänkipäillä en ole nähnyt finnejä päässä, joten mistähän se johtuu itselläni on...?

• Antsu

Maidonjuonnin lopettaminen poisti finnit ja mahavaivat. Jos on mahavaivoja kannattaa kokeilla parin kolmen viikon ajan täysin laktoositonta ruokavaliota.

Itse syön ainoastaan vähän juustoa leivän päällä. Silloin tällöin saa syödä muutaman palan suklaata ja korkeintaan pari kertaa viikossa pikarin laktoositonta jugurttia, joskun jäätelöä. Suuremmat lankeamiset näkyvät heti näämassa. Kalkin saannista huolehdittava kalkkitableteilla, talvella D-vitamiinia.

• Sade

Minulle auttoi Kosmetologi ja hänen suosittelema
      Bion hoitosarja Akneiholle. Olen ollut finninaama
      tosi pitkään n. 10v. Ihotautilääkärien lääkkeet ei auttanut mun ongelmaan.SUOSITTELEN !!!

• Sade

Minulle auttoi Kosmetologi ja hänen suosittelema
      Bion hoitosarja Akneiholle. Olen ollut finninaama
      tosi pitkään n. 10v. Ihotautilääkärien lääkkeet ei auttanut mun ongelmaan.SUOSITTELEN !!!

• Sopuli

Mulla on auttanu apteekista saatava AKNEX,mut sitä pitää käyttää päivittäin,eikä saa jäädä välejä.Oon käyttäny myös Pirkka puhdistusainetta ja hyväks on todettu.

• Abc

Mulle ainakin auttoi tosi hyvin Clearasilin muistaakseni juuri finnejä vastaan tarkoitettu puhdistusaine. Tästä tosin on n. 15 v. aikaa, joten samaa tuotetta ei enää välttämättä ole myynnissä. Nykyäänkin pukkaa muutaman finnin jos syö runsaasti rasvaista ruokaa, joten ruokavaliollakin voinee vaikuttaa esim. teini-iän finniongelmiin.

• Paula

Mulla silonen iho ja finni naamassa maks kerran kuukaudessa... Aknenaama tosi ällö.... :(

• Ei sitä kukaan naamaansa ja ihonlaatuaan, saati sitten akneihoa valitse!

• Ei sitä kukaan naamaansa ja ihonlaatuaan, saati sitten akneihoa valitse!

• petu

ruotsalaisilla on hyvä konsti tähän.Ahvenanmaalaisilla myös koska he eivät halua puhua suomea.Ruotsinkieliset kutsuvat meitä suomalaisia finneiksi elikkä kaikenmaallisen epäpuhtauden esikuvaksi.Jesse, nuoriso ohjelmassa ftv:ssä ilmoitti että me suomalaiset olemme märkäpää näppylöitä ja purekansaa? Haluaisin tältä juutalais-toimittajalta selityksen meidän Suomalaisten epäpuhtauden sijoista ja siitä miksi juuri hän on niin "puhdas".

• bion....

Mulla auttoi myös Bion-sarja, nyt kehtaa kulkea ilman meikkiäkin mistä ei aikaisemmin voinut uneksiakaan. Kysykää ainakin tuosta sarjasta kosmetologilta! www.bion-research.com

• Timy

8 vuotta olen tapellu innejä vastaan. Nyt ajan kanssa ne ovat alkaneet lähteä ja tetracyklin kuurin kanssa. Dalacinii kuuri teracyslin kuurin perään. Laserhoidossa ja hionnassa kosmetoloogilla käynyt arpien ja ihon elvyttämisen vuoksi. Enää ei voisi uskoa että aknen olisin sairastanut. Sen lisäksi tetracyslin herkisti auringolle kesällä joten iho näyttää hyvin päivettyneeltä ja rusketus tasaiselta. Kesällä on tietty vaikutusta ja auringolla. Talvellahan se talin eritys on suurempaa.

En suosittele rankkoja kuureja kyll ennen 21 vuoden ikää ne kun eivät tepsi kuin muutaman vuoden, jos sitäkään. Antibioottien syönnistä saa lisävaivoja ja sairastut helpommin muihin sairauksiin että vatsasi kärsii siitä. Itse olen kokeillut kaikkia mahdollisia ihohoitokeinoja ja välillä lannistunut koko hommaan.

Paras hoito löytyi kuitenkin homeopaatilta. Lääkkeet vain ovat kalliit, mutta niissä ei olut sivuvaikutuksia. Kuurin alussa mätä tuli ulos ruumiista kerralla.

Huom. Lääkärit eivät suosittele ikinä homeopatiaa koska pitävät sitä lumehoitona, kokemukset kuitekin ovat olleet muuta.

Eli iän kanssa finnit lähtevät. Pitäkää kasvot puhtaina, mutta liika peseminen lisää finnien määrää, jos iho kuivuu ja sitä täytyy rasvata jatuvasti. Itse käytän kosteutavia kasvovoiteita ja saippuoita apteekista, joissa ei ole rasvaa tai jotka eivät kuivata ihoa.

Huom. Sama kasvohoito ei toimi kaikiille. Saippuoiden valinnassa kannataa käydä selvittämässä ihotyypilleen sopivat aineet kosmetoloogilta tai kokeilemalla apteein tuotteita. Ongelma on kuitenkin tuttu apteekn iho hoito tuotteitakin myyville henkilöille.

• anonn1

olen kokeillut pro active tuotetta mutta tuloksetta.. nyt olen vaihtanut apocyclin lääkkeisiin mutta ei ole auttanut vielä... mikä hoitoaine olisi vielä hyvä lääkkeen kanssa?

• Lukekaa aloitusviest
        anonn1 kirjoitti:

olen kokeillut pro active tuotetta mutta tuloksetta.. nyt olen vaihtanut apocyclin lääkkeisiin mutta ei ole auttanut vielä... mikä hoitoaine olisi vielä hyvä lääkkeen kanssa?

Hei sori vaan, mutta tässä ketjussa puhutaan siitä, mikä paransi aknen, ei siitä mikä ei auttanut!

• jiwjmro
        Lukekaa aloitusviest kirjoitti:

Hei sori vaan, mutta tässä ketjussa puhutaan siitä, mikä paransi aknen, ei siitä mikä ei auttanut!

Mulla on auttanut ainakin vähän luonnonkosmetiikkaan siirtyminen. Luonnonkosmetiikka kun pyrkii palauttamaan ihon oman tasapainon. Käytin ennen vahvoja pesuaineita ja tulin niille kaikille ns immuuniksi ja iho paheni aina mitä vahvempaa ainetta käytti. Lisäksi meikkivoide kannattaa valita tarkasti. Meikkivoiteenakin käytän vain luonnonkosmetiikkaa, koska muissa tuotteissa on kauheasti kaikkia säilöntäaineita ja mineraaliöljyjä, jotka lisäävät näppyjä.

Syön myös Diana novaa (muistaakseni aloitin syömisen pari vuotta sitten). Sekin on kyllä auttanut, ei tule enää muualle kuin otsaan finnejä. En ymmärrä mikä otsassani on vialla! Muun ihon olen saanut sellaiseen kuntoon, että voi olla ilman meikkiäkin, mitä nyt joskus jotain satunnaisia näppyjä tulee. Otsaan vaan tulee vieläkin joskus isojakin finnejä. Lisäksi jos otsaan tulee finni, se saattaa pysyä siinä jopa yli kaksikin viikkoa! Voisiko otsassani kenties olla joku muu tauti kuin ihan normaali akne? Mutta jokatapuksessa otsankin finnit on vähentyneet huimasti. Kesäisin otsakin on virheetön.

Olen miettinyt, että johtuisiko talvella tulevat finnit D-vitamiinin puutteesta? Onko kukaan kokeillut syödä noita D-vitamiineja, onko auttanut?

• mies 19v.

Basiron oli itellä se parantava tekijä. Lievä akne kesti yläasteen puolestavälistä aina lukion kolmannelle saakka, kunnes kävin apteekista hakemassa putkilon tota kyseistä tököttiä. Kesti pari viikkoa, ennen kuin naama tuohon tottui kunnolla. Alotin ton käytön 12.10 ja nyt naamaan ei tule finnin finniä ja punaiset läikätkin ovat lähes sataprosenttisesti parantuneet. Kannattaa muuten tehdä kuten acne.orgin regime neuvoo. Eli muistaa laittaa tota ainetta runsaasti, eikä lopeta missään nimessä kesken, vaikka välillä tuntuu että ei auta. Kunnon tuloksia ei näy vasta kun muutaman viikon päästä.

• mies 19v.

niin siis tuossa pitää muistaa käyttää myös kosteusvoidetta. Sekä basiron että kosteusvoide tulee hieroa todella hellävaraisesti ihoon. Ei saa hankaa kovaa, vaan antaa niiden imeytyä ikään kuin itsestään. Mulle toimii parhaiten Humektan - kosteusvoide, on saatavana nettiapteekeista. 100ml putkilo maksaa alle kympin. Basiron maksaa päälle kympin. Kannattaa oikeasti kokeilla :)

• Gluteenia

Lopettakaa gluteeniviljojen syönti kokonaa, ei saa syödä siis yhtään mitään mikä sisältää edes pienen määrän GLUTEENIA!!
      Ei siis edes kaurapuuroa joka on gluteenitonta, mutta kuitenkin tuotettu samalla linjalla gluteenia sisältävien viljojen kanssa.

Itse lopetin äskettäin gluteeniviljojen syönnin ja aloin syömää myös maitohappobakteereja.
      Tämä voi siis toimia jos olet herkistynyt tietämättäsi viljoille, ei välttämättä toimi kaikilla koska akne voi johtua useammasta eri syystä.

En siis ole lääkäri tai mikää vastaava
      mutta voihan sitä kokeilla jättää siis kaikki gluteeni pois.

Tuntuu toimivan minulla, Olen 22-mies ja ongelmani alkoi noin 2 vuotta sitten, olen syönyt 6 kuukauden antibioottikuurin, toimi kuurin aikana mutta lopetettuani kuurin akne palasi hiljallee mutta varmasti.

Vaihdettuani ruokavalioni vähähiilihydraattiseksi ja gluteenittomaksi niin otsassa ei ole enää tulehtuneita näppylöitä eikä leuassa jossa niitä oli paljon.

Käytän lisäksi dalacinia ja differin-geeliä joiden käytön lopetan kohtapuoliin kun naama alkaa näyttämään hyvälle.

!!!Lääkkeillä hoidetaan oireita, ei itse syytä. Siksi välttämättä edes roaccutan kuuri ei auta pysyvästi!!!

Jos tätä gluteenitonta ruokavaliota kokeilee ei siitä saa lipsua yhtään tai se ei auta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13