Kestääkö Ivecon vaihteisto?

Touko2

Käytetyn matkailuauton hankintaa suunnittelevana kyselen jotta kestääkö takavetoisen 2,5TD Ivecon vaihteisto paremmin kuin Ducaton?

12

2831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos vain

      Osaa ajaa ja käyttää oikein.
      Kaikki saa rikki väärällä käytöllä.

      • Epeli.

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.


      • Epeli.
        Epeli. kirjoitti:

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.

        Tarkoitin siis molemmissa.


      • Touko2
        Epeli. kirjoitti:

        Tarkoitin siis molemmissa.

        käyttelen sopivasti kierroksia ja kalusto onkin kestänyt mm. vaununvetoa. Käytetyn hankintaa suunnitellessa vain mietityttää, että voiko vaihteistovika olla piilevänä edellisen/edellisten käyttäjien jäljiltä.


      • Turbovaanari
        Touko2 kirjoitti:

        käyttelen sopivasti kierroksia ja kalusto onkin kestänyt mm. vaununvetoa. Käytetyn hankintaa suunnitellessa vain mietityttää, että voiko vaihteistovika olla piilevänä edellisen/edellisten käyttäjien jäljiltä.

        Yleensä, mutta jos on murtumia, jotka sitten hajoavat, niin niitä ei voi havaita.
        Tosin näitä raaka-ainevikoja saattaa olla uudessakin autossa ja erikoisesti Saksalaisissa merkeissä olen tälläisiin ongelmiin työpaikallani törmännyt.
        Mutta jos toimii äänettömästi ja vaihteet menevät normaalisti päälle, niin todennäköisesti on kunnossa.
        Tietysti voi katsoa, mitä "mömmöä" sieltä laatikon pohjatulpasta tulee.
        Pieni metallipäly on normaalia, mutta jos on metallinpaloja niin kannattaa miettiä,mistä ne ovat lähtöisin.


      • Petri
        Epeli. kirjoitti:

        on varmaan samaa tekniikkaa.En kyllä tunne asiaa 100% varmuudella,mutta oletan niin.Suurin virhe vaihteiden käytössähän on vitosen käyttö väärin.Sillä ei saa vedättää raskaasti pienillä kierroksilla,eikä vastamäissä.Se on vain aakeitten laakeitten Pohjanmaan vaihde.

        Ducato on etuvetoinen ja iveco takavetoinen, joten sama tekniika on aika häilyvä käsite. Ivecoita 15 vuotta korjanneena voin sanoa ettei tietooni ole tullut yhtään tapausta että ivecon vaihteistoja olisi "räjähtänyt" muutamiin olen joutunut vaihtamaan sivuakselin pääty laakereita, tässäkin hommassa suurin aika menee laatikon pois ja takaisin laittoon. En muista vuotta mutta iveco daily on valittu vuoden kuorma-autoksi euroopassa, se jo todistaa että kyseessä on auto jolla on tarkoitettu kuljettaa tavaraa/asuntokoppia päällä. Joten 5 vaihteen hajoaminen ivecossa on tuntematon käsite, ainakin minulle.


    • PLa

      eikä sukulaisuus-suhde Ducaton kanssa ole muuten kuin pääomistajan kautta.

      Historiallisesti Iveco on laajan kuorma-autovalmistajien yhteenliittymä, jonka pääomistajaksi Fiat-konserni lienee nyt tullut.

      Tiettävästi sukulaisuutta ei ole tekniikan puolella.

      Ainoa murhe, mikä aiheutti omalta osaltani Ivecon hylkäämisen, oli yhteinen huolto-organisaatio ja siitä johtuvat ongelmat, esim varaosatoimitusten suhteen.

    • Tietoa

      Tiedän kokemuksesta, että Dailyn laatikko kestää. Se on ZF:n tekemä tosi työkalu. Oikein käytettynä ja huollettuna kestää miljoona kilometriä.

    • Anonyymi

      Omassa matkailuautossa 4200 kg. vitonen ei ole ylivaihde, joten sitä voi käyttää huoletta. Ykkönen on ihan ryömintävaihde. Öljytilavuus on tosin vähäinen.

    • Anonyymi

      Kyllä kestää Ducaton laatikko jos rumatikki . Palstavahti Joksy

      • Anonyymi

        Älähän nyt Jokinen taas höpise, Ducaton laatikon kestolle on aivan sama mikä lämmittäjä autossa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyt Jokinen taas höpise, Ducaton laatikon kestolle on aivan sama mikä lämmittäjä autossa on.

        Ei kestä ilman rumatikkiä. Rumatikki ja vaihteisto elää symbioosissa. Yksin ei vaihteisto kestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5474
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4810
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2721
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2344
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1591
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1462
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1429
    Aihe