Olen kuullut, että jobbarit saa nostettua Saksassa alle 3500 kg kokonaispainoisten pakujen kokonaispainoa rekisteriotteessa sen verran että saa Suomessa rekisteröityä ka:ksi, eli siis yli 3500 kiloksi.
Miten se tapahtuu ja mitä edellytyksiä siihen vaaditaan?
Miten sprintteri kuorma-autoksi
9
15346
Vastaukset
- Josut
Olen tuonut Sprinterin ja Peugeot boxerin ulkomailta ja siellä ne ovat olleet 3500kg kokonaispainoilla. Rekisteröintikatsastuksen yhteydessä tehty muutoskatsastus korkeammille painoille. Sprinter 3550kg Pösö 3510kg.
Maahantuojalta tarvii todistuksen mitä muutoksia tarvii tehdä. Sprineriin todistus oli 105,- ja pösöön ilmainen.
Sprinteriin vaadittiin kallistuksen vakaaja taka-akseliin(pakuissa on lisävarusteena ja osassa autossa on se) Sivuvilkut kuorma-autossa suureman malliset. Pösössä ei mitään muutoksia autoon.
Tyyppikilpeen muutos kokonaispainosta.
Lisäksi oltava kuorma-auton vaatimat roiskeläpät, kuorma-sidonnat, peruutus summeri.
Kannattaa ostaa sellainen malli joka on 3500kg kokonaispainolla niin muutokset pienemmät kuin esim 2800kg:n autoon.(jousitus,iskarit,renkaat)
Kun auto on rekisteröintikatsastettu kuorma-autoksi (ja tuotu EU:sta) ei tullin veropäätöstä tarvi koska kuorma-autoissa ei ole autoveroa.- Josut
Jäi äskeisestä pois että ABS jarrut on pakolliset
1.4.2001 jälkeen ensirekisteröidyssä kuorma-autoissa, eli jos niitä ei ole ei kannata yrittääkään tuoda.
VW LT ja Sprinter on hyvin usein ABS:llä mutta Ducato/Boxer/Jumper tarkista, on olleet lisävarusteena.
- MB Sprinter
autoja saksasta nimenomaan kuorma-autoina. kokemusta useilta vuosilta. Neuvot ovat edelleen täysin ilmaisia. LTA Oy /Artsi 050 3377377
- nopeuden rajoitin
ja ajopiirturi.
Rajoitin tulossa pakolliseksi vuonna... no kohta.
Ja piirturihan on pakollinen.
Jos et pidä köröttelystä ja tuot omaan käyttöön.
Meillä seuraava sprinter on pakettiauto just tästä syystä!- edelliseen
Digitaalinen jopiirturi on pakollinen 5.8.2005 lähtien rekisteröitävissä ensi kertaa käyttöönotettavissa yli 3,5 t ajoneuvoissa, joita käytetään henkilö- ja tavaraliikenteessä, sekä niissä autoissa, joihin ajopiirturi joudutaan vaihtamaan.
Olen kuullut,että piirturipakko olisi lykkääntynyt, mutta ne todennäköisesti joutuu laittamaan takautuvasti, kunhan niitä alkaa saamaan (siis 5.8 jälkeen rekisteröityihin).
Nopeudenrajoitin tulee pakolliseksi 1.1.2006 niihin autoihin, jotka on käyttöönotettu 1.1.2005 alkaen.
Jossain vaiheessa rajoitinpakko tulee myös 2002 alkaen käyttöönotettuihin, mutta en tiedä milloin.
Ainakin Ducatossa ainoa ero 3500kg pakun ja 3510kg kuorma-auton välillä on tyyppikilven viereen liitetty tarra, jossa lukee korvaavat painot.
- Jorrma
Kiitos hyvistä vastauksistanne. Sain juuri sitä tietoa mitä hainkin. Saatan soittaa sinulle Artsi ensiviikolla, jos tarvitsen vielä lisätietoa.
Jorrma - Paku vai kuormuri?
Onko asioihin tullut isoja muutoksia?
Kun kuorma-auto niin http://kuljetuspalvelu.blogspot.com sivun minne eksyin mukaan pitää olla kuskillakin jokin päivitetty C-kortti viimeistään syksyllä 2014
pieni pää pyörällä näissä trafi.fi ohjeissa - EnnemminPaku
Jos rekisteröit itsellesi, saat ajaa yksityisajosi vapaasti. Jos auto on firman nimissä, täytyy mennä koulun penkille.
Syksyllä on kevytkuorkkeja paljon saatavilla, firmat vaihtavat pakuihin. - Anonyymi
Hei, mites toisinpäin? Eli kevyt K-A:sta pakettiautoksi? Mitä tarvii tehdä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305760- 345243
- 292974
- 342424
- 372108
- 152068
- 351882
- 121681
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594