Voiko olla adventisti, vaikka ei uskoisi Ellen G. Whiten oleva profeetta (sanansaattaja). Erotetaanko adventtikirkosta, jos julkisesti kertoo pitävänsä EGW.n kirjoituksia raamatun vastaisena harhaoppina.
Olen lukenut paljon teidän vastauksianne muihin EGW koskeviin kysymyksiin, mutta en ole tästä asiasta saanut täyttä varmuutta.
JARLAU, ANNU, LAINTAULUT
27
1287
Vastaukset
Adventtikrikossa saa olla omaa mieltä.
Monilla onkin erilaisia tulkintoja.
Sanoisin että Jumalan siveyslaki on mittapuu jäsenyyteen, ja sitä tahallisesti rikkovat ja katumattomat kääntymättömät eivät voi olla kirkkomme jäseniä.
Eli siis mielipidevapaus on jokaisella, mutta syntielämän tahallinen katumaton vietto ei ole kristityn tuntomerkki ja sopivaa ja ko. henkilöitä ei voida pitää jäsenyydessä.
Kuitenkin A-kirkossa on ns. "kylmenneitä" jotka ovat hiljaisesti poistuneet omille teilleen ja jääneet pois, mutta ovat kirjoilla eikä heitä ole erotettu.
Periaatteessa hän joka ei usko EGW:n opetusta, joutuu Raamatunkin kanssa ristiriitaan, mutta EGW:n profeetallisuuteen uskominen ei ole jäsenyyden ehto ja uskoisin että käytännössä ko. henkilö jätettäisiin rauhassa kasvamaan ja ajattelemaan asioita, eikä joutuisi erotetuksi sen perusteella että miettii vielä EGW:tä profeettana.
Ei EGW ole uskomme perusta, vaan Jeesus ja Raamatun opetus.
Sattuu vaan niin tietysti että profeetta opettaa yksin ja vain Raamattua ja uskoa Jeesukseen.
EGW on 100% sovussa Raamatun kanssa.
Tämä on minun näkemykseni asiasta.
Siunausta
Jari- David Koresh
Uusi Daavidin Oksa! Maailmanloppu tulee 22.6.2007! On aika eristäytyä lahkon suojiin!
- tapahtuu
armosta. Kaikki opettaa armoa, ei teoilla ole väliä...
tapahtuu kirjoitti:
armosta. Kaikki opettaa armoa, ei teoilla ole väliä...
Olen vastannut jo edellä tähän jos luet.
Kesää.........
JariJarlau! Sanot tuossa että
""EGW on 100% sovussa Raamatun kanssa""
Eivät kaikki ole kanssasi samaa mieltä.
Ellen.G.White on ristiriidassa raamatun kanssa yli 50 kertaa!!
Nämä aiheet löytyvät seuraavasta sivustosta.
http://koti.mbnet.fi/kyti/ellen_whiten_lisaykset_ja_ristiriidat_raamatun_kanssa.htm
Tämä ei ole hyökkäys adventtikirkkoa ja adventisteja vastaan vaan Ellen. G Whiten opetuksia vastaan.JoikaM40 kirjoitti:
Jarlau! Sanot tuossa että
""EGW on 100% sovussa Raamatun kanssa""
Eivät kaikki ole kanssasi samaa mieltä.
Ellen.G.White on ristiriidassa raamatun kanssa yli 50 kertaa!!
Nämä aiheet löytyvät seuraavasta sivustosta.
http://koti.mbnet.fi/kyti/ellen_whiten_lisaykset_ja_ristiriidat_raamatun_kanssa.htm
Tämä ei ole hyökkäys adventtikirkkoa ja adventisteja vastaan vaan Ellen. G Whiten opetuksia vastaan.mihin propagandasivut perustuvat.
Ei niistä löydä totuutta, mutta haluavat löytävät korvasyyhynsä.
Valheita ja väärinkäsitystä, ennakkoluuloja.
Raamatun tulkintaa yhden jakeen prusteela huomioimatta koko opetusta ja samoin EGW tulkinta.
Netissä on kokonaiset kotisivutkin ereonnen katkeroituneen jäsenen kirjoitusta joissa ei ole totta himpun vertaa.
Jarijarlau kirjoitti:
mihin propagandasivut perustuvat.
Ei niistä löydä totuutta, mutta haluavat löytävät korvasyyhynsä.
Valheita ja väärinkäsitystä, ennakkoluuloja.
Raamatun tulkintaa yhden jakeen prusteela huomioimatta koko opetusta ja samoin EGW tulkinta.
Netissä on kokonaiset kotisivutkin ereonnen katkeroituneen jäsenen kirjoitusta joissa ei ole totta himpun vertaa.
JariEi vaikuta olevan katkeroituneen ihmisen sivustot.
Kyösti on adventistina kohdannut ristiriitaa Ellen. G Whiten opetuksissa ja alkanut niistä kertomaan. Hänet erotettiin koska ei taipunut kirkon näkemyksiin Ellenin suhteen.
Minusta on oikein on jos suhtaudutaan kriittisesti kaikkien ihmisten opetuksiin.
Ja näin tehtäisiin jokaisessa kirkossa ja seurakunnassa. Tarkistetaan ja korjataan näkemykset jos aihetta.
Adventtikirkon sivut ja perus opinkohdista
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/jla.html
noihin asioihin voin yhtyä.
Mutta Ellen.G Whiten kaikkiin kirjoituksiin en voi yhtyä.JoikaM40 kirjoitti:
Ei vaikuta olevan katkeroituneen ihmisen sivustot.
Kyösti on adventistina kohdannut ristiriitaa Ellen. G Whiten opetuksissa ja alkanut niistä kertomaan. Hänet erotettiin koska ei taipunut kirkon näkemyksiin Ellenin suhteen.
Minusta on oikein on jos suhtaudutaan kriittisesti kaikkien ihmisten opetuksiin.
Ja näin tehtäisiin jokaisessa kirkossa ja seurakunnassa. Tarkistetaan ja korjataan näkemykset jos aihetta.
Adventtikirkon sivut ja perus opinkohdista
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/jla.html
noihin asioihin voin yhtyä.
Mutta Ellen.G Whiten kaikkiin kirjoituksiin en voi yhtyä.olen lukenut kaikki EGW kirjat jotka on suomennettu ja tiedän mitä sanoin asiassa.
Käsitykseni ei muutu.
En näe ristiriitaa Raamatun suhteen EGW:ssä, mutta ihmisillä opn korvasyyhynsä.
En jatka aiheesta.
Tuli sanottua jo.
Jari
Vastaan omasta puolestani,vaikka kysytkin Annulta ja Jarlaulta. Kokemuksesta tiedän,että voi olla adventisti,vaikkei pitäisikkään EGW:tä profeettana. Itse asiassa sitä ei olla koskaan minulta edes kysytty,että pidänkö hantä sellaisena. Voi olla,että jos alkaa julkisesti ja jatkuvasti seurakunnassa esittämään hänen olleen väärän profeettan,niin olo voi käydä hankalaksi. Näin on kaiketi käynyt Kyösti Keltaiselle. Olen myös vieraillut hänen sivuillaan,joten tiedän vain hänen versionsa asioista. Itse olen sitä "tyyppiä"adventisti, ettei minua haittaa vaikken voisikkaan yhtyä ihan kaikkeen mitä hän on kirjoittanut. Ellen G. White on itsekkin sanonut,että raamattu pitää laittaa hänen kirjoitustensa edelle. Sehän on ihan luonnollistakin,jos hänen kirjoituksessaan on ristiriita raamatun kanssa.
Jos minulta kysyttäisiin,vastaisin,että pidän häntä tavallisena erehtyvänä ihmisenä,joka sai paljon viisautta "ylhäältä",ja myös profetioita. Sen lisäksi hän kirjoitti omia jalostuneita mielipiteitään. Jumala ei tee kenestäkään ihmisestä robottiaan,vaan kaikille hän on suonut oman vapaan tahdon. Ja kun Häneltä viisautta ja ymmärrystä anoo,niinkuin kuningas Salomokin aikoinaan,niin Hän sitä antaa.- Heppu
Kuulutko sähköankeriaan, mummon vai korallin jengiin?
- annu42
Minä en ainakaan tiedä, että ketään olisi erotettu sen vuoksi, että Ellen ei olisi profeetta (tai mieluumin sanansaattaja). Keltasta en tunne, mutta sivuilla olen käynyt lukemassa juttuja. Uskon, että minunkin seurakunnassani on ihmisiä, jotka eivät niin suurta painoa Ellenin kirjoituksille anna, ja yleensä he ovat nuoria ja keski-ikäisiä. Me ikäihmiset annamme arvon hänelle ainakin omassa seurakunnassamme.
Minäkin olen sen verran kriittinen, että ajattelen aivoillani. Jos joku neuvo tai asia on kotoisin 1800-luvun alkupuolelta, sen täytyy punnita sen ajan tiedon mukaan. Polkupyörällä ajoa ja tenniksen peluuta ei voi tänään arvostella samalla tavalla kuin silloin. Moni muukin asia on muuttunut niistä ajoista. Perusasiat Ellenin kirjoituksissa kuitenkin pitävät paikkansa, ja myös se, mikä tulee meidän pelastukseen kuulua: Jeesus Vapahtajana, syntien sovittajana ja meidän todellisena vanhurskautenamme.
Ellen kirjoitti myös, kuten kansannainen, joka ei ollut saanut sivistävää koulutusta. Kun hän sanoo: Minulle näytettiin, minä uskon, että hän kirjoittaa juuri sen, miten hän asian ymmärsija miten hän sen osasi paperille kirjoittaa niin, että se vastasi hänen saamaansa näkemystä. Monesti hän joutui korjaamaankin asioita, koska ei ollut ymmärtänyt ensi kerralla, mikä oli näyn tarkoitus. Olen nähnyt tekstit, jotka hän omin käsin sen aikaisilla kynillä oli vuosikymmenien aikana kirjoitellut, ja olin aivan mykkänä hämmästyksestä, miten tarkasti hän oli organidsoinut niiden painatustyötä. Jokaisen vuoden kirjoitukset olivat aikajärjestyksessä, merkinnät korjauksista paikallaan, merkinnät painoksista ja kirjoista, joihin ne oli painettu päivämäärineen paikallaan. Häntä oli ohjannut "suuri järki". Minä en ainakaan pysty siihen edes tänä päivän tietokoneineni. Se täytyi heti nöyrästi todeta. Siksi, että näin ne, olen kuin Tuomas, joka uskoi, kun näki. Jeesus sanoo myös teille, joilla ei ole ollut tilaisuutta käydä Andrews Yliopiston kirjastossa katsomassa: "Autuaat olette te, jotka uskotte (sanomiini), vaikka ette näe."
Seurakunta on paikka, jossa opetetaan kaikkea, mitä Jeesus opetti opetuslapsilleen. Siihen kuuluu Raamatussa oleva Jeesuksen opetus ensi sijaisesti. Vasta toisella tilalla, jos sopusointu löytyy, tulevat Ellenin, Lutherin, tms. herätyspuhujien kirjoitukset.
Lainaan muitakin kirjoittajia, kun heidän käsityksensä esim. kuolemasta ovat samat kuin Raamatussa. Helvetistäkin on monenlaisia opetuksia, mutta ainoastaan Raamatun opetus on armollisen Jumalan opetusta. Kaste ja ehoollinenkin ovat erilaisia eri "lahkoilla", joita me olemme kaikki. Siispä Raamattu on opin alku, yksin Raamattu.- Varoitus
Olen syvästi järkyttynyt kirjoituksestasi!!!
"Jeesus sanoo myös teille, joilla ei ole mahdollisuutta käydä Andrews yliopiston kirjastossa katsomassa; Autuaita olette te kun uskotte (sanomiini)vaikka ette näe".
Minusta tuo on Jumalan pikkaamista. Tästä näkee, että EGW on teille epäjumala. Sydämen kyllyydestä suu puhuu. - kohtalon lapsi
Ei ellu ite noita kaikkia tekstejään ole kirjoittanut. Kirjoitusten takana on joukko jesuiittoja, jotka haluavat vastustaa uskonpuhdistusta.
Miksiköhän ellun hautakivenä on obeliski (okkultistien tunnuspaasi joka kuvaa penistä). - Demigod
kohtalon lapsi kirjoitti:
Ei ellu ite noita kaikkia tekstejään ole kirjoittanut. Kirjoitusten takana on joukko jesuiittoja, jotka haluavat vastustaa uskonpuhdistusta.
Miksiköhän ellun hautakivenä on obeliski (okkultistien tunnuspaasi joka kuvaa penistä).Oiskohan se Ellen ollut Helluntalainen, Kun Elsa
antoi noita Helluntai sympooleja. Näet en minä oo kuullut Noista Jesuiitoista muuta kuin Helluntai Opetuksissa. Tää juttu oli mulle iha uutta - annu42
Varoitus kirjoitti:
Olen syvästi järkyttynyt kirjoituksestasi!!!
"Jeesus sanoo myös teille, joilla ei ole mahdollisuutta käydä Andrews yliopiston kirjastossa katsomassa; Autuaita olette te kun uskotte (sanomiini)vaikka ette näe".
Minusta tuo on Jumalan pikkaamista. Tästä näkee, että EGW on teille epäjumala. Sydämen kyllyydestä suu puhuu.Minä luen Raamatun kirjoittajien, Paavalin, Johanneksen ja Jesajankin ym. kirjoja, enkä pidä heitä silti Jumalana. Heidän sanansa kuitenkin on Jumalasta lähtöisin, joten pidän niitä kunniassa ja jumalallisena opetuksena.
Aivan samalla tavalla kuin hekin saivat sanomia, sai niitä tämä vaatimaton ihminen nuoresta, heikosta neitosesta harmaapäiseen vanhukseen asti 70 vuotta. Pidän niitäkin arvossa ja jumallallisena ilmoituksena, mutta en pidä tätäkään kirjoittajaa silti Jumalana.
On ihana asia, että Jumala puhui ihmisten kautta meille, että me saimme uskon Jumalan sanaan kuulemisesta ja lukemisesta. Jos vielä olen saanut lisävaloa näiden muiden kirjoituksista, en pidä sitäkään pahana, koska uskon ymmärrykseni niistä vain lisääntyneen. Ellei näin olisi tapahtunut, olisin vielä synneissäni ja pelastusta vailla. - Toinen varoitus
annu42 kirjoitti:
Minä luen Raamatun kirjoittajien, Paavalin, Johanneksen ja Jesajankin ym. kirjoja, enkä pidä heitä silti Jumalana. Heidän sanansa kuitenkin on Jumalasta lähtöisin, joten pidän niitä kunniassa ja jumalallisena opetuksena.
Aivan samalla tavalla kuin hekin saivat sanomia, sai niitä tämä vaatimaton ihminen nuoresta, heikosta neitosesta harmaapäiseen vanhukseen asti 70 vuotta. Pidän niitäkin arvossa ja jumallallisena ilmoituksena, mutta en pidä tätäkään kirjoittajaa silti Jumalana.
On ihana asia, että Jumala puhui ihmisten kautta meille, että me saimme uskon Jumalan sanaan kuulemisesta ja lukemisesta. Jos vielä olen saanut lisävaloa näiden muiden kirjoituksista, en pidä sitäkään pahana, koska uskon ymmärrykseni niistä vain lisääntyneen. Ellei näin olisi tapahtunut, olisin vielä synneissäni ja pelastusta vailla.Vertasit Jeesuksen ylösnousemukseen uskomista ja ellenin teksteihin uskomista keskenään. Autuas se joka uskoo vaikka ei näe. Minusta se oli kyseenalaista ja siihen vastauksesi ei antanut mitään uutta.
Ellen ei ollut nöyrä, hän piti itseään sanansaattajana joka on enemmän kuin profeetta. Hän kuuluu tuohon 144000. Hänen sanansa on suoraan JUmalalta saatua ja ne ovat katkeamaton ketju totuutta, jossa ei ole yhtään virhettä. - annu42
Toinen varoitus kirjoitti:
Vertasit Jeesuksen ylösnousemukseen uskomista ja ellenin teksteihin uskomista keskenään. Autuas se joka uskoo vaikka ei näe. Minusta se oli kyseenalaista ja siihen vastauksesi ei antanut mitään uutta.
Ellen ei ollut nöyrä, hän piti itseään sanansaattajana joka on enemmän kuin profeetta. Hän kuuluu tuohon 144000. Hänen sanansa on suoraan JUmalalta saatua ja ne ovat katkeamaton ketju totuutta, jossa ei ole yhtään virhettä.Voin mielestäni lainata Jeesuksen sanoja, jos laitan ne vielä lainausmerkkeihin, että tiedetään lainaksi. Ellen oli nöyrä, sillä Jumala piti hänet nöyränä koko 70-vuotisen toiminnan aikana. Jos hän olisi ollut joku pyrkyri, hän olisi loistanut ylinnä perustettavan adventtikirkon johtajistossa. Kuitenkin hän oli vain rivijäsen, joka antoi sanomia, kun asiat oli ensin löydetty Raamatusta. Hänen sanomansa vahvistivat ne tiedot, joita Raamatun tutkijat olivat löytäneet. Hän valittikin tilannetta, kun ei pystynyt tutkimaan asioita Raamatusta, kuten muut pystyivät.
Jos hänen tuli nuhdella jotakin henkilöä virheistä, hän sanoi: "Jos yhtä nuhdellaan erityisestä vääryydestä, veljien ja sisarien tulee huolellisesti tutkia itseään nähdäkseen, missä määrin he ovat syyllistyneet samaan syntiin. ---Nuhdellessaan yhden virheitä, Herra haluaa oikaista monia." 2T112
Hän katsoi työnsä olevan muutakin kuin profeetan toimintaa. Mistä luet, että hän kuului 144000, koska meillä ei ole sellaisia tietoja, kuka mihinkin kuuluu? Mielestäni meillä opetetaan sitä vertauskuvalliseksi luvuksi. Taidat sekoittaa nyt JT-oppeihin.
Ellen saikin sanomansa Jumalalta, joten ei siinä ole mitään omituista. Jumala voi puhutella vaikka sinua Pyhän Henkensä kautta. Kirjoita täällä sanomat, kun niitä saat. Takaan, että saat mielenkiintoisen vastaanoton. Ei Ellenkään ollut heti kunnioitettu sanansaataja -(Profeetta) omassa kirkossaan, sillä vastustus oli alussa kovaa, mutta se laantui, kun sanomat osoittautuivat todeksi. - Vale E
annu42 kirjoitti:
Voin mielestäni lainata Jeesuksen sanoja, jos laitan ne vielä lainausmerkkeihin, että tiedetään lainaksi. Ellen oli nöyrä, sillä Jumala piti hänet nöyränä koko 70-vuotisen toiminnan aikana. Jos hän olisi ollut joku pyrkyri, hän olisi loistanut ylinnä perustettavan adventtikirkon johtajistossa. Kuitenkin hän oli vain rivijäsen, joka antoi sanomia, kun asiat oli ensin löydetty Raamatusta. Hänen sanomansa vahvistivat ne tiedot, joita Raamatun tutkijat olivat löytäneet. Hän valittikin tilannetta, kun ei pystynyt tutkimaan asioita Raamatusta, kuten muut pystyivät.
Jos hänen tuli nuhdella jotakin henkilöä virheistä, hän sanoi: "Jos yhtä nuhdellaan erityisestä vääryydestä, veljien ja sisarien tulee huolellisesti tutkia itseään nähdäkseen, missä määrin he ovat syyllistyneet samaan syntiin. ---Nuhdellessaan yhden virheitä, Herra haluaa oikaista monia." 2T112
Hän katsoi työnsä olevan muutakin kuin profeetan toimintaa. Mistä luet, että hän kuului 144000, koska meillä ei ole sellaisia tietoja, kuka mihinkin kuuluu? Mielestäni meillä opetetaan sitä vertauskuvalliseksi luvuksi. Taidat sekoittaa nyt JT-oppeihin.
Ellen saikin sanomansa Jumalalta, joten ei siinä ole mitään omituista. Jumala voi puhutella vaikka sinua Pyhän Henkensä kautta. Kirjoita täällä sanomat, kun niitä saat. Takaan, että saat mielenkiintoisen vastaanoton. Ei Ellenkään ollut heti kunnioitettu sanansaataja -(Profeetta) omassa kirkossaan, sillä vastustus oli alussa kovaa, mutta se laantui, kun sanomat osoittautuivat todeksi.Olet pastoriksi huonosti lukenut EGW:n kirjoja..mm. "hengellisiä kokemuksia" ja "Todistusaarteissa" hän uskoo kuuluvansa 144.000 joukkoon...melko vaatimaton nainen?
Kotinsa hän teki orjineen kuin olisi halunnut jäädä tänne maan päälle?
Ongelma Adventisteilla on se, että vain harvat ovat lukeneet EGW:n kirjoja ja useimmat jotka ovat...ovat todennneet ne Raamatun kanssa ristiriitaisiksi ja itsensä pagioitujen tekstien kanssa ristiriitaisiksi ilman plagiaatin lähdettä, mikä selittää EGW:n oudon tavan saada valtaa?
Ei ole myöskään jäänyt dokumentoimatta ne henkilöriidat, mitä syntyi johdon ja EGW:n välillä muiden todetessa , ettei EGW ole rehellinen eikä johdonmukainen Raamatun sanomalle?mm. tri Kellogg..
Hänen miehensä James piti myös Elleniään, vaimoaan puhe ja kirjoituskiellossa , kunnes hurmoshenkiset jäsenet vaativat häntä päästävän esille...näkyjään ja uniaan selittämään?
Kaikki nämä väitteet ovat dokumentoitavissa.
Mitäköhän siitä tulisi ajatella?
Tiedän myös Newboldista valmistuneita pastoreita, jotka on erotettu sen takia, että ovat ilmaisseet haluansa olla uskollisempia Raamatulle kuin EGW:lle...taidat tietää sinäkin Annu ja myös sen ettei kansainvälinen SDA-Seitsemännen Paivän Adventtiliike ole hyväksynyt naispappeutta...joihin itse kuulut? - Ok kul..
kohtalon lapsi kirjoitti:
Miksiköhän ellun hautakivenä on obeliski (okkultistien tunnuspaasi joka kuvaa penistä).Tiettävästi adventistit leikkivät spiritismi ja spiritualismi sanoilla , jotka liitetään tähän ns. naisprofeettaan....se on kuitenkin keinotekoinen erotteluyritys ja tarkoittanee samaa asiaa?
Ellen oli yhteydessä mm.kuollleeseen mieheensä Jamekseen ja teki hänen ohjeidensa mukaan päätöksiä ja kirjoituksia...nekin on dokumentoitu ja kirkon virallisen johdon tiedossa...myös muut "näyt ja ilmestykselliset unet" ovat kyseenalaisten henkien aikaansaamia?
Mutta säätiö tuottaa kirjoja ja kymmeneysten maksajia ja liike menestyy köyhissä maissa....sivistysmaissa valhe on jo paljastumassa ja liike on pysähtynyt...ja kuolemassa...?
Katsotaan miten liikkeen hedelmät kehittyvät vai alkavatko mädät omenat käydä ja porukka humaltua jostakin muusta hengestä? - mielenkiintoista
Vale E kirjoitti:
Olet pastoriksi huonosti lukenut EGW:n kirjoja..mm. "hengellisiä kokemuksia" ja "Todistusaarteissa" hän uskoo kuuluvansa 144.000 joukkoon...melko vaatimaton nainen?
Ongelma Adventisteilla on se, että vain harvat ovat lukeneet EGW:n kirjoja ja useimmat jotka ovat...ovat todennneet ne Raamatun kanssa ristiriitaisiksi ja itsensä pagioitujen tekstien kanssa ristiriitaisiksi ilman plagiaatin lähdettä, mikä selittää EGW:n oudon tavan saada valtaa?
Ei ole myöskään jäänyt dokumentoimatta ne henkilöriidat, mitä syntyi johdon ja EGW:n välillä muiden todetessa , ettei EGW ole rehellinen eikä johdonmukainen Raamatun sanomalle?mm. tri Kellogg..
Hänen miehensä James piti myös Elleniään, vaimoaan puhe ja kirjoituskiellossa , kunnes hurmoshenkiset jäsenet vaativat häntä päästävän esille...näkyjään ja uniaan selittämään?
Tiedän myös Newboldista valmistuneita pastoreita, jotka on erotettu sen takia, että ovat ilmaisseet haluansa olla uskollisempia Raamatulle kuin EGW:lle...taidat tietää sinäkin Annu ja myös sen ettei kansainvälinen SDA-Seitsemännen Paivän Adventtiliike ole hyväksynyt naispappeutta...joihin itse kuulut?Ongelma on se, että adventistit lukevat ja uskovat Elleniä...
kun taas ongelma on se, että vain harvat lukevat Elleniä...
Mitenkähän lienee? - annu42
Vale E kirjoitti:
Olet pastoriksi huonosti lukenut EGW:n kirjoja..mm. "hengellisiä kokemuksia" ja "Todistusaarteissa" hän uskoo kuuluvansa 144.000 joukkoon...melko vaatimaton nainen?
Tiedän myös Newboldista valmistuneita pastoreita, jotka on erotettu sen takia, että ovat ilmaisseet haluansa olla uskollisempia Raamatulle kuin EGW:lle...taidat tietää sinäkin Annu ja myös sen ettei kansainvälinen SDA-Seitsemännen Paivän Adventtiliike ole hyväksynyt naispappeutta...joihin itse kuulut?Olen tavallinen kansannainen, rivijäsen, joka on kyllä paljon lukenut Elleniä. Olen myös viikottain tutkinut Raamattua kohta 22 vuotta, ja hieman jo ennemminkin, joten kai sitä jotakin oleellista päähän on jäänyt. Adventtikirkon pastorin blogi kertoo sinulle, mitä hän itse pastorina ajattelee naispastoriudesta. Olen samaa mieltä, siinä ei ole miestä, ei naista, ei juutalaista, ei kreikkalaista, on vain kaikki yhtä Kristuksessa. Joissakin kulttuureissa ei kirkkomme voisi ajatellakaan naista pastoriksi, mutta täällä länsimaissa se nyt sallitaan. Siinä kai saamme itse määrätä, miten teemme. Meidänkin seurakunnaltamme pyydettiin lausuntoa 1980-luvulla, ja vastasimme hyväksyvämme asian. Siispä naiset ovat työssä seurakunnissaan valintansa mukaan. Se siitä sitten.
Tottakai minäkin toivon olevani 144000 joukossa, mutta heitä on kyllä miljoonia, joten pieni on sinun laumasi, jos vain tuon luulet pääsevän lasimerelle. 1800-luvun henkilökohtaisista asioista ei ole niinkään hyvää kuvaa kuin sinulla, joten valistusta tarvitaan. Sitähän me täällä saamme. - Uskova 1
Vale E kirjoitti:
Tiedän myös Newboldista valmistuneita pastoreita, jotka on erotettu sen takia, että ovat ilmaisseet haluansa olla uskollisempia Raamatulle kuin EGW:lle...taidat tietää sinäkin Annu ja myös sen ettei kansainvälinen SDA-Seitsemännen Paivän Adventtiliike ole hyväksynyt naispappeutta...joihin itse kuulut?Joskus otin taksin Helsingistä lentokentälle ja taksi oli Newboldin käynyt adventistipappi. Ajoi taksia, piti sapattia, mutta muuten ei innostunut Ellenin hapatuksista ja siinä kai syy olikin, ettei töitä ja palkkaa riittänyt omasta kirkosta, vaan piti ajaa yökaudet taksia.
- jos ajaa
Uskova 1 kirjoitti:
Joskus otin taksin Helsingistä lentokentälle ja taksi oli Newboldin käynyt adventistipappi. Ajoi taksia, piti sapattia, mutta muuten ei innostunut Ellenin hapatuksista ja siinä kai syy olikin, ettei töitä ja palkkaa riittänyt omasta kirkosta, vaan piti ajaa yökaudet taksia.
Onko siinä nyt jotain erikoista ja ihmeellistä jos ajaa taksia.Etkö sinä Eksyttäjä 1 enää muuta
keksi? - Uskova 1
jos ajaa kirjoitti:
Onko siinä nyt jotain erikoista ja ihmeellistä jos ajaa taksia.Etkö sinä Eksyttäjä 1 enää muuta
keksi?Ei asian ydin ollut siinä taksin ajamisessa, vaan jäin vain miettimään Vale E:n kirjoitusta:
"Tiedän myös Newboldista valmistuneita pastoreita, jotka on erotettu sen takia, että ovat ilmaisseet haluansa olla uskollisempia Raamatulle kuin EGW:lle...taidat tietää sinäkin Annu ..."
Eli oliko hän juuri näitä Vale E:n mainitsemia erotettuja pastoreita. Vai oliko hyllytetty?
Mutta kun tässä nyt "ääneen" ajattelen, niin Annuhan on kertonut, että adventtikirkolla ei ole tarpeeksi pappeja, vaan naisia myöten pitää seurakunnissa maallikot sapattisaarnat. Miten sitten on varaa pistää nuori pappi taksikuskiksi, jollei juuri oppiriitojen takia?
Olisi kiva saada vastauskin. - Että et hyväksy....
Uskova 1 kirjoitti:
Ei asian ydin ollut siinä taksin ajamisessa, vaan jäin vain miettimään Vale E:n kirjoitusta:
"Tiedän myös Newboldista valmistuneita pastoreita, jotka on erotettu sen takia, että ovat ilmaisseet haluansa olla uskollisempia Raamatulle kuin EGW:lle...taidat tietää sinäkin Annu ..."
Eli oliko hän juuri näitä Vale E:n mainitsemia erotettuja pastoreita. Vai oliko hyllytetty?
Mutta kun tässä nyt "ääneen" ajattelen, niin Annuhan on kertonut, että adventtikirkolla ei ole tarpeeksi pappeja, vaan naisia myöten pitää seurakunnissa maallikot sapattisaarnat. Miten sitten on varaa pistää nuori pappi taksikuskiksi, jollei juuri oppiriitojen takia?
Olisi kiva saada vastauskin.Naisia, ja vielä kauheampaa on jos nainen on evankelista ja ihmiset kuuntelevat mielellään
niitä "saarnoja" jos ei saarnata ollenkaan, niin
sitten kivet huutavat tai lapset saarnaavat.
Jumala käyttää työssään ketä hän haluaa ja usein
ne heikoimmat ovat nöyrempiä kuin....
Ei ihminen voi pistää rajoja Jumalalle, ajat voivat muuttua pahemmiksi ja sanan kuuleminen
vaikeutuu paitsi tietenkin valtakirkoissa, koska nehän kohta kaikki yhdistyvät...mutta älä pelkää
sinä piskuinen lauma. - laintaulut
Uskova 1 kirjoitti:
Ei asian ydin ollut siinä taksin ajamisessa, vaan jäin vain miettimään Vale E:n kirjoitusta:
Olisi kiva saada vastauskin.Kannattaisi tälläiset kysymykset laittaa suoraan seurakunnan johtohenkilöille, heillä saattaisi olla ensikäden tietoa pastoreiden tilanteesta. Vaikka suoraan johtaja Atte Helmiselle tai pääsihteeri Anne Leskiselle, yhteystiedot löytyy Adventtikirkon virallisilta sivuilta. Turha spekuloida ajatusleikeillä vaikka ne metkoja ovatkin. Tai sitten et uskalla lähestyä suoraan, ettei vaan "harhaopit" tartu?
- Heppu
Kannattaa kysyä mereneläviltä, vastauksetkin on sitä luokkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7395003Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192125MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401898- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711493OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941154