Adventtikirkon synty ?

ADVENTTIKIRKON SYNTY.

Maailmassa on tuhansia kirkkoja. Monet ovat uskonpuhdistuksen seurausta ja Jumala on vilpittömän totuuden pyrkimyksen vuoksi siunannut näitä seurakuntia jotka pyrkivät pois pimeän keskiajan lankeemuksesta kohti valoa. Raamattu oli keskiajalla kansalta salattu kirja.

Kun vilpitön totuudenetsijä ja Raamatuntutkija löysi Raamatusta uutta valoa, hänen ympärilleen syntyi liike ja liikeen kasvaessa kirkko tai seurakunta. Martti Luther oli vain yksi heistä. Näin päästiin vähitellen yhä lähemmäksi Raamatun totuutta. Seitsemännen päivän Adventtikirkko on näistä uskonpuhdistusliikkeistä viimeisimpiä. Adventtikirkkokin löysi Raamatusta uutta valoa jota edeltäjillä ei ollut. Mm. Taivaallinen pyhäkkö (Hepr 8 luku), kolmen enkelin sanomat (Ilm 14:6-13) ja Ilm 13 luvun tapahtumat selkiytyivät myös Ellen G. Whiten kautta jonka välityksellä seurakunnassa toimi profetian Hengen lahja. Adventtikirkossa hyödynnettiin myös edeltävien uskonpuhdistajien löytämä kaikki valo joka johti pois pimeästä keskiajasta lähemmäksi puhdasta Raamatun oppia. Adventistit ymmärsivät myös Raamatun opetuksen että Jumalan laki on voimassa kaikkina maailmanaikoina (Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Ilm 14:12) ja haluavat olla uskollisia Raamatulliselle viikon seitsemännelle päivälle joka on Jumalan itsensä säätämä lepopäivänä. Adventistit tahtovat tunnustaa kaikki lain 10 käskyä, ei vain 9 käskyä. (Jaak 2:10-12)

On puhuttu että adventistit odottivat Jeesuksen paluuta vuosina 1843 ja 1844.
Tuohon aikaan ei Adventtikirkkoa vielä ollut olemassa! Ennen Adventtikirkon syntyä William Miller tutki Raamattua vilpittömästi ja hän löysi opin taivaallisesta pyhäköstä. (Dan 8:13-14) VT:n pyhäkköpalvelus vertauskuvasi tätä oikeaa Jeesuksen taivaallista pyhäkköpalvelua. (3 Moos 16:16,19,30) Oppi on vuorenvarma Raamatun opetus, mutta "Milleristit" erehtyivät ajattelemaan "pyhäkön puhdistamisen" tarkoittavan maan puhdistamista ja vetivät johtopäätöksen että Jeesus tulisi tuolloin. Kun aika meni ohi kaksi kolmannesta Jeesuksen odottajista luopui uskostaan, mutta kolmannes jatkoi varman Raamatun opetuksen miettimistä. Selvisi että kysymys olikin pyhäkön puhdistamisesta taivaassa, ja Kristus astuisi tuolloin pyhäkön kaikkein pyhimpään suorittamaan viimeistä ylimmäispapillista palvelustaan taivaan pyhäkössä.
Nämä Jeesuksen odottajat 1843 ja 1844 koostuivat useiden seurakuntien mm. babtistien, metodistien ja presbyteerien jäsenistä. Seitsemännen päivän Adventtikirkko perustettiin myöhemmin 1860 luvulla. Adventistit ymmärsivät myös että kirkon tärkein tehtävä on Jeesuksen pelastustyöstä huolehtiminen (Matt 28:18-20, Mark 16:15-16) ja niinpä kirkko toimiikin jo lähes kaikissa maailman valtioissa suorittaen Ilmestyskirjan 14 luvun julistukseen kuuluvaa työtä. (Matt 24:14, Mark 13:10)

Seitsemännen päivän adventtikirkko on edelleenkin uskonpuhdistusliike ja kirkon
toiminta-ajatus perustuu ehdottomaan uskollisuuteen Raamatun sanalle. Koska Adventtikirkon oppi perustuu yksin Raamattuun ja Raamatun ymmärtämiseen oli käytettävissä Jumalan profetian Hengen lahja, löysi kirkko heti perustamisestaan lähtien Raamatun totuuden eikä opetuksia ole tarvinnut vuosien saatossa tarkastaa. Adventtikirkon opit ovat kestäneet miljoonien vilpittömien Raamatulla tarkastelun ja koettelun ja täyttävät kaikki lopun ajan seurakunnalta edellytettävät vaatimukset.

9

499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Te adventistit uskotte melko omaperäisesti. Eivät kaikki kristityt ajattele tavallanne.

Viittaan näihin kohtiin

(""vuosilukuja 1844""), ( pyhäpäivään liittyvä pedonmerkki, sineetti" ), ("tutkivatuomio, pyhäkköoppi "), ("Jeesus yhtä kuin enkeli miikael") (" helvetti ei iankaikkinen")

Noita olen kyllä kovasti pohdiskellut ja rukouksin kulkenut. Olen yrittänyt sovittaa nuo asiat uskooni. Mutta en vain koe noita millään oikeaksi. Oma seurakuntani jossa olen vuosikymmeniä ollut mukana koen parhaiten itselleni sopivaksi.

Siunausta!

• Minusta on pääasia että olet vilpitön .
        Se on tärkeintä Jumalan edessä.

Jos aivan vilpittömästi koete ttet voi niitä vilpittömässä uskossa hyväksyä, niin kaiken järjen mukaan et Jumalan edessä syyllisty mihinkään.

Luuk 12:47-48.

Kuitenkin oletan ettet ole perehtynyt niihin aivan tosissasi Raamatun kanssa rauhassa tutkien, vaan olet äkkiä koettanut asiaa ymmärtää.

Tuo 1844 perustuu selkeään Raamatun profetiaan.
        Myös pedonmerkille löytyy perustelut.
        Pyhäkköoppi on selvä Raamatun oppi. Nythän vasta pyhäkkö oikea onkin. Se ensimmäinen oli vain kuva ja varjo ja vertaus.
        Jeesus Mikaeliona perustuu siihen että vain Jeesus voi olla taivaallisten sotajoukojen ylipäällikkö. Tässä tämä löogiikka. Ei Mikael.
        Helvetti on ikuinen, mutta kidutus ei ole ikuinen.
        Sietäisi hävetä joka Jumalaa kehtaa opettaa sadistina.
        Sinä et ole perehtynyt!
        Ei me keksitä oppejamme. Ne ovat Raamatun opetusta.

laitan tähän kaksi kirjettä ainakin.
        Jaa, oli vain yksi tehtynä aiheista:

Tämä selviää, kyesele lisää:

"HELVETTI." -KIDUTTAAKO JUMALA IKUISESTI HELVETISSÄ?

Helvetti on Jumalattomien kadotuksen tuli. Sen kreikankielinen nimitys "gehenna" johtuu hebrean sanoista Ge Hinnom (Hinnomin laakso) joka sijaitsi Jerusalemin eteläpuolella.
        Hinnomin laaksossa oli kaatopaikka Jeesuksen aikaan jossa poltettiin kaupungin jätteitä ja rikollisten ruumiitkin. Se oli ollut myös epäjumalan palvontapaikka jossa poltettiin eläviä lapsia. (2 Kun 23:10)
        Jeesus käytti tätä kaatopaikkaa vertauskuvana helvetin tulelle joka aikojen lopussa kuluttaa jumalattomat. (Mal 3:19-21, Ilm 20:9-15, 19:20, 20:10,14,15, 21:8)
        (Matt 5:22,29-30, 10:28, 18:9, 23:15,33, 3:12, Mark 9:43,45,47, Luuk 2:12:5, 3:17, Jaak 3:6, Ps 37:20)

Oppi ikuisesti kiduttavasta tuskasta on tullut sielun kuolemattomuusopin kautta. Sielunvihollinen tahtoo esittää Jumalan luonteen väärässä valossa. Vihollinen esittää Jumalan kostonhaluiseksi tyranniksi, jossa Luoja ja pelastetut katselisivat ja nauttisivat tuskissaan kirkuvista ihmisistä halki loputtomien ikuisuuksien. Jumala on rakkaus. Julmuus on saatanallista.
        Monet uskonmiehet ovat opettaneet tätä oppia, mutta heillä ei ollut sitä valoa, mikä meillä on nykyaikana. Jokainen vastaa oman aikakautensa valosta Jumalan edessä.
        Syntiä ei ikuisteta, vaan hävitetään kokonaan pois maailmankaikkeudesta. (Ilm 21:4)
        Ikuisen piinan oppi on aiheuttanut paljon pahaa. Harvat ryhtyvät rakastamaan sadistista Jumalaa? Moni kääntymys on jäänyt tekemättä, ja monta jumalanpilkkaajaa tullut lisää, kun Raamatun rakkauden uskonto on jäänyt ymmärtämättä julman ikuisen piinan opin vuoksi.

Raamatun tulkinta "aina ja ikuisesti, iankaikkisesti" on harhaanjohtava. Suomenkielestä on vaikea löytää sopivaa sanaa kuvaamaan hävityksen kestoa. "Iankaikkinen" johtuu sanoista ikä kausi. (Iänkaiken.) Kreikan "aion" kuvaa elinikää, aikakautta ja aikaa jonka asia tai esine on olemassa.
        Sodoman ja Gomorran kaupungit hävitettiin myös iankaikkisella tulella, mutta Kuolleen meren rannoilta jossa kaupungit sijaitsivat eivät enää liekit nouse. (Juud 7)

Jeesus sanoi: "Heidän matonsa ei kuole, eikä tuli sammu.( Mark 9:48, Jes 66:24) " Tämä kuvaa rangaistuksen lopullisuutta. Kaatopaikalla tekivät tuhojaan myös madot. Helvetin tulen rangaistuksesta ei ole enää ylösnousemustoivoa. Synnin palkka on kuolema, ei ikuinen elämä helvetissä. (Room 6:23)

Helvetin tuli ei ole kidutuspaikka, vaikka siihen toki liityy kärsimystä.
        Taivaasta lyövä tuli on jumalattomien hävitystapa.

Rakkaudellinen Jumala tahtoo aina pelastaa ihmisen. Jumalan Henki vetoaa jokaiseen ihmiseen useasti elämän aikana kääntymyksen puolesta. (Hes 33:11, Apt 7:51)
        Ihmisellä on näin vapaa tahto päättää ikuisesta kohtalostaan.

• jarlau kirjoitti:

Minusta on pääasia että olet vilpitön .
        Se on tärkeintä Jumalan edessä.

Jos aivan vilpittömästi koete ttet voi niitä vilpittömässä uskossa hyväksyä, niin kaiken järjen mukaan et Jumalan edessä syyllisty mihinkään.

Luuk 12:47-48.

Kuitenkin oletan ettet ole perehtynyt niihin aivan tosissasi Raamatun kanssa rauhassa tutkien, vaan olet äkkiä koettanut asiaa ymmärtää.

Tuo 1844 perustuu selkeään Raamatun profetiaan.
        Myös pedonmerkille löytyy perustelut.
        Pyhäkköoppi on selvä Raamatun oppi. Nythän vasta pyhäkkö oikea onkin. Se ensimmäinen oli vain kuva ja varjo ja vertaus.
        Jeesus Mikaeliona perustuu siihen että vain Jeesus voi olla taivaallisten sotajoukojen ylipäällikkö. Tässä tämä löogiikka. Ei Mikael.
        Helvetti on ikuinen, mutta kidutus ei ole ikuinen.
        Sietäisi hävetä joka Jumalaa kehtaa opettaa sadistina.
        Sinä et ole perehtynyt!
        Ei me keksitä oppejamme. Ne ovat Raamatun opetusta.

laitan tähän kaksi kirjettä ainakin.
        Jaa, oli vain yksi tehtynä aiheista:

Tämä selviää, kyesele lisää:

"HELVETTI." -KIDUTTAAKO JUMALA IKUISESTI HELVETISSÄ?

Helvetti on Jumalattomien kadotuksen tuli. Sen kreikankielinen nimitys "gehenna" johtuu hebrean sanoista Ge Hinnom (Hinnomin laakso) joka sijaitsi Jerusalemin eteläpuolella.
        Hinnomin laaksossa oli kaatopaikka Jeesuksen aikaan jossa poltettiin kaupungin jätteitä ja rikollisten ruumiitkin. Se oli ollut myös epäjumalan palvontapaikka jossa poltettiin eläviä lapsia. (2 Kun 23:10)
        Jeesus käytti tätä kaatopaikkaa vertauskuvana helvetin tulelle joka aikojen lopussa kuluttaa jumalattomat. (Mal 3:19-21, Ilm 20:9-15, 19:20, 20:10,14,15, 21:8)
        (Matt 5:22,29-30, 10:28, 18:9, 23:15,33, 3:12, Mark 9:43,45,47, Luuk 2:12:5, 3:17, Jaak 3:6, Ps 37:20)

Oppi ikuisesti kiduttavasta tuskasta on tullut sielun kuolemattomuusopin kautta. Sielunvihollinen tahtoo esittää Jumalan luonteen väärässä valossa. Vihollinen esittää Jumalan kostonhaluiseksi tyranniksi, jossa Luoja ja pelastetut katselisivat ja nauttisivat tuskissaan kirkuvista ihmisistä halki loputtomien ikuisuuksien. Jumala on rakkaus. Julmuus on saatanallista.
        Monet uskonmiehet ovat opettaneet tätä oppia, mutta heillä ei ollut sitä valoa, mikä meillä on nykyaikana. Jokainen vastaa oman aikakautensa valosta Jumalan edessä.
        Syntiä ei ikuisteta, vaan hävitetään kokonaan pois maailmankaikkeudesta. (Ilm 21:4)
        Ikuisen piinan oppi on aiheuttanut paljon pahaa. Harvat ryhtyvät rakastamaan sadistista Jumalaa? Moni kääntymys on jäänyt tekemättä, ja monta jumalanpilkkaajaa tullut lisää, kun Raamatun rakkauden uskonto on jäänyt ymmärtämättä julman ikuisen piinan opin vuoksi.

Raamatun tulkinta "aina ja ikuisesti, iankaikkisesti" on harhaanjohtava. Suomenkielestä on vaikea löytää sopivaa sanaa kuvaamaan hävityksen kestoa. "Iankaikkinen" johtuu sanoista ikä kausi. (Iänkaiken.) Kreikan "aion" kuvaa elinikää, aikakautta ja aikaa jonka asia tai esine on olemassa.
        Sodoman ja Gomorran kaupungit hävitettiin myös iankaikkisella tulella, mutta Kuolleen meren rannoilta jossa kaupungit sijaitsivat eivät enää liekit nouse. (Juud 7)

Jeesus sanoi: "Heidän matonsa ei kuole, eikä tuli sammu.( Mark 9:48, Jes 66:24) " Tämä kuvaa rangaistuksen lopullisuutta. Kaatopaikalla tekivät tuhojaan myös madot. Helvetin tulen rangaistuksesta ei ole enää ylösnousemustoivoa. Synnin palkka on kuolema, ei ikuinen elämä helvetissä. (Room 6:23)

Helvetin tuli ei ole kidutuspaikka, vaikka siihen toki liityy kärsimystä.
        Taivaasta lyövä tuli on jumalattomien hävitystapa.

Rakkaudellinen Jumala tahtoo aina pelastaa ihmisen. Jumalan Henki vetoaa jokaiseen ihmiseen useasti elämän aikana kääntymyksen puolesta. (Hes 33:11, Apt 7:51)
        Ihmisellä on näin vapaa tahto päättää ikuisesta kohtalostaan.

Joku tällä foorumilla kysyi jokin aika sitten,että olenko susi lammasten vaatteissa? Unohdin vastata hänelle,että susi on vasta susi lammasten vaatteissa,kun pukeutee ne ylleen. Olen mielestäni kuitenkin huono adventisti,kun minua eivät ole koskaan kiinnostaneet liioin sarvet eikä pedotkaan. V.1844 ,pedonmerkki,pyhäkkö oppi ja "helvetti"oppi ovat myös "oppeja",jotka eivät ole minulle tärkeitä. Siis minä painin paljon kevyemmässä sarjassa,pienempien ongelmien kanssa. Silti voin sanoa,että adventtiseurakunta on minun seurakuntani.

• Helena
        PikkuKonna kirjoitti:

Joku tällä foorumilla kysyi jokin aika sitten,että olenko susi lammasten vaatteissa? Unohdin vastata hänelle,että susi on vasta susi lammasten vaatteissa,kun pukeutee ne ylleen. Olen mielestäni kuitenkin huono adventisti,kun minua eivät ole koskaan kiinnostaneet liioin sarvet eikä pedotkaan. V.1844 ,pedonmerkki,pyhäkkö oppi ja "helvetti"oppi ovat myös "oppeja",jotka eivät ole minulle tärkeitä. Siis minä painin paljon kevyemmässä sarjassa,pienempien ongelmien kanssa. Silti voin sanoa,että adventtiseurakunta on minun seurakuntani.

Adventtikirkko on minunkin kirkkoni, heti sen jälkeen kun ymmärsin, että ei pidä katsoa vain ihmisiin vaan Jeesukseen.

• PikkuKonna kirjoitti:

Kiitos.

Minkälaiset asiat Sinua kiinnostaa?

En minä sanoisi että ihmisen usko pitäisi olla
        jatkuvaa toitotusta ja ajattelua oppikysymyksistä.
        On kuitenkin hyvä tietää ja tuntea asiat.

Mukavaa jos kerrot mistäpäin suomea?

Siunausta
        Jari

• jarlau kirjoitti:

Kiitos.

Minkälaiset asiat Sinua kiinnostaa?

En minä sanoisi että ihmisen usko pitäisi olla
        jatkuvaa toitotusta ja ajattelua oppikysymyksistä.
        On kuitenkin hyvä tietää ja tuntea asiat.

Mukavaa jos kerrot mistäpäin suomea?

Siunausta
        Jari

No ei nyt sentään! Että mistäpäin suomea olen??? Asun ja "vaikutan" Turun seudulla. Siihen kun kysyt,että mitkä asiat minua kiinnostavat,on minun ehkä vaikeampi antaa yksiselitteistä vastausta,ehkä se ilmenee myöhemmin,tai sitten ei. Siunausta sinullekkin ja kaikille foorumilla kirjoittaville.

• PikkuKonna kirjoitti:

No ei nyt sentään! Että mistäpäin suomea olen??? Asun ja "vaikutan" Turun seudulla. Siihen kun kysyt,että mitkä asiat minua kiinnostavat,on minun ehkä vaikeampi antaa yksiselitteistä vastausta,ehkä se ilmenee myöhemmin,tai sitten ei. Siunausta sinullekkin ja kaikille foorumilla kirjoittaville.

Siunausta vaan.

Minusta on yvä jos hankit teoriatiedon kuitenkin, mutta elä Herrassa ja iloitse evankeliumista.

Teet varmaan periaatteessa oikein.
        Minä olen mennyt teologian syövereihin, mutta ihan vaan auttamismielessä evankeliumin työnä.

Asuin Turussa 83-84.
        Olin Hellas Pianolla EErikinkadulla myyjänä.
        Riitaannuin esimieheni kanssa. Tämän teatterineuvoksen kanssa joka tekee siellä kesäteatteria.

Jaa opiston kortteja, ja hyvä.

Siunausta

Jari

• jarlau kirjoitti:

Siunausta vaan.

Minusta on yvä jos hankit teoriatiedon kuitenkin, mutta elä Herrassa ja iloitse evankeliumista.

Teet varmaan periaatteessa oikein.
        Minä olen mennyt teologian syövereihin, mutta ihan vaan auttamismielessä evankeliumin työnä.

Asuin Turussa 83-84.
        Olin Hellas Pianolla EErikinkadulla myyjänä.
        Riitaannuin esimieheni kanssa. Tämän teatterineuvoksen kanssa joka tekee siellä kesäteatteria.

Jaa opiston kortteja, ja hyvä.

Siunausta

Jari

Kyllä se teoriatietokin on tuonne "ämpäriin" vuosien saatossa on tarttunut. En missään tapauksessa kiellä,ettei sekin olisi tärkeää,mutta...Me olemme luonteiltamme ja kyvyiltämme erilaisia,näin voimme täydentää toinen toisiamme.

• PikkuKonna kirjoitti:

Kyllä se teoriatietokin on tuonne "ämpäriin" vuosien saatossa on tarttunut. En missään tapauksessa kiellä,ettei sekin olisi tärkeää,mutta...Me olemme luonteiltamme ja kyvyiltämme erilaisia,näin voimme täydentää toinen toisiamme.

Ei sitä teoriaa tarvitse jatkuvasti toitottaa.

Minä olen kanssasi aivan sama mieltä iste asiassa.
        Jos ei opettajan hommiin ryhdy, ei liene tärkeätä jatkuvasti teoriaa korostaa.

Elo Herrassa syntuiä karttaen, on sitä mitä pitää.
        Evankeliumin työsäö jokaisella on omat lahjansa,
        mutta kukaan ei ole vapaa sielujen pelastustyöstä.
        JOkaiselle on joku talentti sillä silmällä, etä voittaisi sieluja Herralle.

En moiti Sinua missään tapauksessa.

Siunausta

Jari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4983
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4219
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2105
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1483
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94