Olisin kiinnostunut kaikenlaisista kokemuksista
166:en kehittelyrityksistä, eli oletteko vaihtaneet
iskareita, pakopuolta, viritelleet, asentaneet
korisarjoja tai muuta sellaista. Itselläni on TS
malli. Myös muissa koreissa istuvat TS kuskit
voivat kertoa kokemuksistaan.
166:n kehittely
22
2059
Vastaukset
- Jarkko
Kyllähän 166 T.S:n koneeseen pystyy vaikuttamaan
suorituskykyä piristävästi muutamilla muutoksilla.
Aluksi hyvä vapaavirtaussuodatin (vakiokoteloon),
sekä pakoputkisto uusiksi KATista taaksepäin,
esim. NOVITECin ruostumattomalla putkistolla.
2-litraisessa koneessa boxin ohjelmaa muutetaan
lataamalla siihen uusi ohjelma alkuperäisen
tilalle.
Vielä kun otat muuttuvapituuksisesta imusarjasta
sen pitemmän osan pois, niin siinä pitäisi olla
kohtuukustannuksin ensalkuun mukavasti piristystä
moottorin puolesta.
Vanteilla saa ulkonäköä muutettua kivasti, 156:n
tapaisia sivuhelmoja en ole nähnyt 166:een.- Timo
Paljonko mahtaa teho nousta noilla tempuilla?
Toinen juttu on se, että asian ydinhän ei ole se
huipputeho, montako hevosvoimaa koneesta irtoaa
sillä tietyllä kierrosluvulla, vaan se miten teho
on käytettävissä. Suuresta huipputeohosta on
vähän iloa, jos tehokäyrä on terävä piikki ja
moottori muilla kierroksilla voimaton.
Miten mahtavat muutokset vaikuttaa tehokäyrään?
Lieneekö mitattu, ja onko tuloksia olemassa? - 166
Timo kirjoitti:
Paljonko mahtaa teho nousta noilla tempuilla?
Toinen juttu on se, että asian ydinhän ei ole se
huipputeho, montako hevosvoimaa koneesta irtoaa
sillä tietyllä kierrosluvulla, vaan se miten teho
on käytettävissä. Suuresta huipputeohosta on
vähän iloa, jos tehokäyrä on terävä piikki ja
moottori muilla kierroksilla voimaton.
Miten mahtavat muutokset vaikuttaa tehokäyrään?
Lieneekö mitattu, ja onko tuloksia olemassa?Olisi todellakin mielenkiintoista nähdä
puolueettomia testejä näiden toimenpiteiden
vaikutuksesta. Ei niin että epäilisin näitä
kokeilleitten tarinoita mutta varsinkin siitä minkä
tuloksen tuo uudelleenohjelmointi voi antaa
näytetään olevan varsin eri mieltä.
Mielenkiintoista on myös mitä tapahtuu päästöille
ja tuleeko katsastuksen kanssa ongelmia sen kanssa.
Näitä ilmanpuhdistimia olen nähnyt arvosteltavan
sillä perusteella että ne päästäisivät enemmän
"roskaa" moottoriin ja näin vaikuttaisivat
haitallisesti kestävyyteen. Osaako joku arvioida
tätä? Pakoputkiston vaihtoon liittyy äänikysysmys,
soundi voi mielellään olla sporttisempi muttei
kuitenkaan häiritsevä.
- Festo75
eiköhän Aresessa asiat ole jo mietitty puolestasi.
- 166
Uskon kyllä että siellä on paljon mietitty ja
kokeiltu mutta tosiasia lienee myös että lopputulos
aina jossain määrin on kompromissi jossa yritetään
ottaa huomioon paljon eri tekijöitä ja luoda
lopputulos joka sopii "keskivertoalfistalle". Täten
voi hyvinkin olla niin että lopputulosta voi
kehittää edelleen omia toiveita silmälläpitäen.
Mutta kuten kirjoitin toisaalla en ole minäkään
vielä vakuuttunut siitä mitä on saavutettavissa ja
minkälaisin seurauksin. Siitähän tässä
keskustellaan. - 6-pyttyinen
166 kirjoitti:
Uskon kyllä että siellä on paljon mietitty ja
kokeiltu mutta tosiasia lienee myös että lopputulos
aina jossain määrin on kompromissi jossa yritetään
ottaa huomioon paljon eri tekijöitä ja luoda
lopputulos joka sopii "keskivertoalfistalle". Täten
voi hyvinkin olla niin että lopputulosta voi
kehittää edelleen omia toiveita silmälläpitäen.
Mutta kuten kirjoitin toisaalla en ole minäkään
vielä vakuuttunut siitä mitä on saavutettavissa ja
minkälaisin seurauksin. Siitähän tässä
keskustellaan.Terve,
sinuna kävelisin takaisin kauppaan ja vaihtaisin
enemmän vakiokilowatteja pellin alle.
Yllä olevia viritysvinkkejä (nimim. Jarkko) en
ainakaan itse lähtisi toteuttamaan. TS-koneen
(lue vapaastihengittävän koneen) uudelleen
ohjelmointi kuulostaa enemmän riskiltä kuin sen 2-
3 hevosvoiman väärtiltä, minkä sillä nyt
maksimissaan saa. Entäpä sitten putki katista
taaksepäin? Ääntä sillä saa, tehoa ei. Tässä on
ihan fysikaalinen juttu kyseessä eli pakokaasu
jäähtyy koko ajan koneesta poistuessaan, jolloin
kaasun tilavuus pienenee => vakioputkella pärjää
pitkälle, vaikka roplaisi vähän konettakin.
Ääntähän putkella toki saa lisää. Pelkällä
lyhyellä imusarjalla tuskin tarvitsee
alakierrosväännöstä enää unelmoida... Suodattimen
vaihdosta testit yleensäottaen sanovat, että
vakiokoteloon laitettava vapaavirtaussuodatin
tuottaa 0:sta muutamaan miinus hevoseen ja täysin
korvaavat vapaavirtaussuodattimet antavat jonkun
hepan plussaa. Vapaastihengittävässä noittenkin
heppojen kanssa on vähän kyseenalaista, kun
vahvana miinuspuolena on ko. avoimen suodattimen
talvikäyttö.
Sen kyllä ymmärtää, että tehopuoli kiinnostaa.
Varsinkin juuri tuo TS-koneen resonointi myös
keskialueella luo "kuminauhamaista" kiihtyvyyden
tuntua, eikä varsinaista fiilistelypiikkiä tule
oikein missään. On siinä sitten normaaliajossa
toki hyvätkin puolensa... - 166
6-pyttyinen kirjoitti:
Terve,
sinuna kävelisin takaisin kauppaan ja vaihtaisin
enemmän vakiokilowatteja pellin alle.
Yllä olevia viritysvinkkejä (nimim. Jarkko) en
ainakaan itse lähtisi toteuttamaan. TS-koneen
(lue vapaastihengittävän koneen) uudelleen
ohjelmointi kuulostaa enemmän riskiltä kuin sen 2-
3 hevosvoiman väärtiltä, minkä sillä nyt
maksimissaan saa. Entäpä sitten putki katista
taaksepäin? Ääntä sillä saa, tehoa ei. Tässä on
ihan fysikaalinen juttu kyseessä eli pakokaasu
jäähtyy koko ajan koneesta poistuessaan, jolloin
kaasun tilavuus pienenee => vakioputkella pärjää
pitkälle, vaikka roplaisi vähän konettakin.
Ääntähän putkella toki saa lisää. Pelkällä
lyhyellä imusarjalla tuskin tarvitsee
alakierrosväännöstä enää unelmoida... Suodattimen
vaihdosta testit yleensäottaen sanovat, että
vakiokoteloon laitettava vapaavirtaussuodatin
tuottaa 0:sta muutamaan miinus hevoseen ja täysin
korvaavat vapaavirtaussuodattimet antavat jonkun
hepan plussaa. Vapaastihengittävässä noittenkin
heppojen kanssa on vähän kyseenalaista, kun
vahvana miinuspuolena on ko. avoimen suodattimen
talvikäyttö.
Sen kyllä ymmärtää, että tehopuoli kiinnostaa.
Varsinkin juuri tuo TS-koneen resonointi myös
keskialueella luo "kuminauhamaista" kiihtyvyyden
tuntua, eikä varsinaista fiilistelypiikkiä tule
oikein missään. On siinä sitten normaaliajossa
toki hyvätkin puolensa...Kiitos kommenteistasi. Toki olen tuotakin puolta
asiasta ajatellut eli pyttyjä lisäämällä asia
tietenkin hoituu, tosin ei ihan ilmatteeksi. En ole
varma että juuri tällä hetkellä olisin motivoitunut
siihen kauppaan. TS:äni on hyvin varusteltu ja tosi
siisti ja olen siihen suht tyytyväinen mutta hieman
lisää suolaa ei haittaisi. Kuvailit moottorin
luonnetta osuvasti. Luuletko muuten että se koskee
nimenomaan alkutuotannon 166:sia joissa väännön
huippu sijoittui alemmas (2800 r/min) kuin 156:ssa?
Olen ainoastaan koeajanut 156:en ja siitä on jo
aikaa. Toisaalta ei 155 16 V TS:kään "kiekaissut"
samalla tavalla kuin "aito" kevytmetalli TS
jollainen oli 75:ssani. Tietysti välityssuhteet yms
vaikuttavat myös asiaan.
Täytyypä kai sitten hankkia joku muu hauska peli
rinnalle kuten esim gtv 6 tai ehkäpä Bertone ja
hyväksyä TS sellaisenaan jos ei joku ny pysty
vakuuttamaan jostain toimivasta
potenssikäsittelystä. - Festo75
166 kirjoitti:
Kiitos kommenteistasi. Toki olen tuotakin puolta
asiasta ajatellut eli pyttyjä lisäämällä asia
tietenkin hoituu, tosin ei ihan ilmatteeksi. En ole
varma että juuri tällä hetkellä olisin motivoitunut
siihen kauppaan. TS:äni on hyvin varusteltu ja tosi
siisti ja olen siihen suht tyytyväinen mutta hieman
lisää suolaa ei haittaisi. Kuvailit moottorin
luonnetta osuvasti. Luuletko muuten että se koskee
nimenomaan alkutuotannon 166:sia joissa väännön
huippu sijoittui alemmas (2800 r/min) kuin 156:ssa?
Olen ainoastaan koeajanut 156:en ja siitä on jo
aikaa. Toisaalta ei 155 16 V TS:kään "kiekaissut"
samalla tavalla kuin "aito" kevytmetalli TS
jollainen oli 75:ssani. Tietysti välityssuhteet yms
vaikuttavat myös asiaan.
Täytyypä kai sitten hankkia joku muu hauska peli
rinnalle kuten esim gtv 6 tai ehkäpä Bertone ja
hyväksyä TS sellaisenaan jos ei joku ny pysty
vakuuttamaan jostain toimivasta
potenssikäsittelystä.Aresessa oli asiat mietitty puolestasi.
- 166
Festo75 kirjoitti:
Aresessa oli asiat mietitty puolestasi.
... kommenttehisi, kiitos!. Ainoa "sanoma" mikä
sinulla tuntuu olevan on "mitään ei kannata tehdä
eikä oikeastaan olla edes kiinnostunut siitä". Sen
ymmärsin jo eka kerran jälkeen joten ei ole mitään
tarvetta toistaa sitä. - 6-pyttyinen
166 kirjoitti:
Kiitos kommenteistasi. Toki olen tuotakin puolta
asiasta ajatellut eli pyttyjä lisäämällä asia
tietenkin hoituu, tosin ei ihan ilmatteeksi. En ole
varma että juuri tällä hetkellä olisin motivoitunut
siihen kauppaan. TS:äni on hyvin varusteltu ja tosi
siisti ja olen siihen suht tyytyväinen mutta hieman
lisää suolaa ei haittaisi. Kuvailit moottorin
luonnetta osuvasti. Luuletko muuten että se koskee
nimenomaan alkutuotannon 166:sia joissa väännön
huippu sijoittui alemmas (2800 r/min) kuin 156:ssa?
Olen ainoastaan koeajanut 156:en ja siitä on jo
aikaa. Toisaalta ei 155 16 V TS:kään "kiekaissut"
samalla tavalla kuin "aito" kevytmetalli TS
jollainen oli 75:ssani. Tietysti välityssuhteet yms
vaikuttavat myös asiaan.
Täytyypä kai sitten hankkia joku muu hauska peli
rinnalle kuten esim gtv 6 tai ehkäpä Bertone ja
hyväksyä TS sellaisenaan jos ei joku ny pysty
vakuuttamaan jostain toimivasta
potenssikäsittelystä.Moi,
juu itselläni aika samanlainen historia Alfojen
suhteen. Ensin 75 TS, sitten 75 3.0 V6 America ja
nyt -99 156 2.0 TS.
Mielestäni sama kuminauhamainen meininki oli
havaittavissa jo 75:ssa, ei tosin yhtä selvästi.
V6:nen oli mielestäni mahtava, ei kikkailua
vääntökäyrän laventamiseksi vaan parempaa ja
parempaa vetoa aina siihen asti kun rajoitin
puuttuu peliin.
Tietysti eihän tämä mikään alfan tauti ole,
päinvastoin. Koeajolle voi valita minkä tahansa
kilpailijaksi rinnastettavan vehkeen, jossa
numeroarvoista päätellen menohaluja riittäisi.
Kiihdyttely ei vain uusissa (hyvissä ja
koirankoppia suuremmissa) autoissa tahdo tuntua
missään.
Paras ratkaisu pulmaan lieneekin tuollaisen
vanhemman vehkeen osto rinnalle. Toinen olisi
tietysti tuo V6, mutta taitaa olla vähän turhan
janoinen ainakin minulle käyttöautona. - Jarkko
6-pyttyinen kirjoitti:
Moi,
juu itselläni aika samanlainen historia Alfojen
suhteen. Ensin 75 TS, sitten 75 3.0 V6 America ja
nyt -99 156 2.0 TS.
Mielestäni sama kuminauhamainen meininki oli
havaittavissa jo 75:ssa, ei tosin yhtä selvästi.
V6:nen oli mielestäni mahtava, ei kikkailua
vääntökäyrän laventamiseksi vaan parempaa ja
parempaa vetoa aina siihen asti kun rajoitin
puuttuu peliin.
Tietysti eihän tämä mikään alfan tauti ole,
päinvastoin. Koeajolle voi valita minkä tahansa
kilpailijaksi rinnastettavan vehkeen, jossa
numeroarvoista päätellen menohaluja riittäisi.
Kiihdyttely ei vain uusissa (hyvissä ja
koirankoppia suuremmissa) autoissa tahdo tuntua
missään.
Paras ratkaisu pulmaan lieneekin tuollaisen
vanhemman vehkeen osto rinnalle. Toinen olisi
tietysti tuo V6, mutta taitaa olla vähän turhan
janoinen ainakin minulle käyttöautona.Itsekin ajelin aiemmin 2.0 T.S:lla ja kyllä
kieltämättä joskus tuntui sen kiihtyvyys
turhan "kuminauhaiselta", vaikka kone on
luokassaan yksi parhaimmista.
Vaihdoin sen sittemmin 156 V6:een
ja "kuminauhaisuus" loppui kyllä siihen.
Kulutus ei kuitenkaan ole ollut niin suuri, kuin
kuvittelin aiemmin.
- Alfista
Laitoin 156:een lastun ohjelmoinnin sekä
vapaavirtaussuodattimen. Mielestäni kannatti.
Huiput nousivat 10km/h ja auto on vireämpi.
Onko yhteensä 3000.- arvoista, voi miettiä itse,
mutta minä laitan seuraavaankin.
Mietin myös vakavasti 2 litraisen
kompressoriahtamista. Jos se toimii Mersulla,
niin miksei Alfalla? Hinta 25-30 tonnia jolla
tehoa lisää 40%
http://www.tmuukkonen.fi/
http://www.z-engineering.com- Timo
...Muukkoselta tuli taannoin joku mainoskirje,
jossa tarjottiin 2-litraiseen Alfan 16 v
moottoriin (155/156) mm. pakettia, joka sisälsi
vapaavirtaussuodattimen, uudet nokka-akselit,
lastun (tai uuden ohjelman?) sekä tehoputkiston,
ja näillä opeilla piti saataman tehoa lisää
jotakin 25 - 30 hv. Paketin tarjoushinta
silloin taisi olla kymppironnin nurkilla.
Onko jollakulla kokemusta tällaisesta
satsista? Olen kuullut että tyhjäkäynti muuttuisi
täristäväksi, ja auto menettäisi muutenkin
arkiajoon tarvittavia ominaisuuksiaan.
Liekkö tässä perää, onko joku kokeillut tätä
pakettia? - Jake
Timo kirjoitti:
...Muukkoselta tuli taannoin joku mainoskirje,
jossa tarjottiin 2-litraiseen Alfan 16 v
moottoriin (155/156) mm. pakettia, joka sisälsi
vapaavirtaussuodattimen, uudet nokka-akselit,
lastun (tai uuden ohjelman?) sekä tehoputkiston,
ja näillä opeilla piti saataman tehoa lisää
jotakin 25 - 30 hv. Paketin tarjoushinta
silloin taisi olla kymppironnin nurkilla.
Onko jollakulla kokemusta tällaisesta
satsista? Olen kuullut että tyhjäkäynti muuttuisi
täristäväksi, ja auto menettäisi muutenkin
arkiajoon tarvittavia ominaisuuksiaan.
Liekkö tässä perää, onko joku kokeillut tätä
pakettia?otin 156:ni tällaisen paketin, kuitenkin ilman
nokka-akselien vaihtoa.
Käynti oli edelleen tasaista, moottori vastasi
herkemmin kaasuun, vääntöä tuli selvästi lisää ja
voi pojat, mitkä äänet!!
Soitinta en ole sen jälkeen Alfassani juuri
kunnellut, kun on ollut korvaa hiveleviä
pakomurinoita tarjolla sopivassa suhteessa.
Tämä ääni ei kuitenkaan millään tavoin häiritse
matka-ajossa.
Aina löytyy niitä, jotka kieltävät kaiken
hauskan, mutta onneksi on edelleen valinnan
vapaus meillä kaikilla... - 166
Jake kirjoitti:
otin 156:ni tällaisen paketin, kuitenkin ilman
nokka-akselien vaihtoa.
Käynti oli edelleen tasaista, moottori vastasi
herkemmin kaasuun, vääntöä tuli selvästi lisää ja
voi pojat, mitkä äänet!!
Soitinta en ole sen jälkeen Alfassani juuri
kunnellut, kun on ollut korvaa hiveleviä
pakomurinoita tarjolla sopivassa suhteessa.
Tämä ääni ei kuitenkaan millään tavoin häiritse
matka-ajossa.
Aina löytyy niitä, jotka kieltävät kaiken
hauskan, mutta onneksi on edelleen valinnan
vapaus meillä kaikilla...Mielenkiintoista! Tähän pakettiin siis kuului uusi
pakoputkikin, vai kuinka. Uusitaanko se koko
matkalta katalysaattorin takaa?
Kiitän tässä yhteydessä kaikkia keskusteluun
osallistuneita ja totean että eriävät käsitykset
toimenpiteiden tehokkuudesta ovat tässäkin käyneet
selvästi ilmi. Täytyypä tässä nyt sitten harkita
päätöstä omalta kohdaltani.
- TJ
Oman autoni on 155 2.0 TS 16V eli moottori on
vanhempi versio ilman muuttuvapituuksista
imusarjaa. Autoon asennettiin pari vuotta sitten
Superchip: olin käyttämässä 155:ttä Muukkosella
muissa asioissa, kun Petterson ehdotti lastun
vaihtoa. Minä olin melko skeptinen 'teholastun'
suhteen, mutta koska asennus vei vain muutaman
minuutin, eikä ollut mitään hävittävää, päätin
kokeilla. Heti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen
oli selvä muutos havaittavissa: kone ottaa
kierroksia nopeammin. Muutaman kilometrin
testilenkki häivytti skeptisen asenteen:
moottorin 'käyttökelpoinen' vääntö oli parantunut
selvästi. Esimerkiksi ohituskiihtyvyys nelosella
välillä 100-140 sai melkoisen piristyksen.
En kertonut lastunvaihdosta kenellekkään, ja
seuraavana päivänä 155:llä ajoi kaksi jo aiemmin
autolla ajanutta tuttavaa. Molemmat antoivat
melko samanlaisen kommentin "Mitä tälle autolle
on tehty? Kiihtyy tosi hyvin.." Vasta tämän
jälkeen kerroin lastuvirityksestä.
Mitään huonoja puoli ei Superchipissä ole ollut,
paitsi että lisätehoon tottui parin viikon
jälkeen. Superchipiä ei ainakaan aiemmin saanut
156/166 2.0 TS moottorille.
Myöhemmin vaihdoin myös vapaavirtaus-
ilmansuodattimen (alkuperäiseen koteloon). Sen
vaikutuksesta tehoon on vaikea sanoa mitään,
mutta imuäänet parani.
Yksi keino tehon (ja käyttövarmuuden) lisäykseen
on tasapainoakselien hihnan poisto.
Alfa Romeo 166 2.0 TS virityksestä Petterson
T.Muukkosella osaa kertoa tarkemmin lisää, koska
hänellä on ollut ainakin yksi 166 2.0 TS
viritettävänä. Auto oli mitattu penkissä ennen ja
jälkeen: ero oli 15hv.- 166
Kopioin tähän tanskalaiskaverin rohkaisevia
kokemuksia UniChip virityksestä. Ne Muukkosen
systeemithän ei oo niitä vai?(siis erillinen
yksikkö jonka voi tarpeen tullen poimia pois ja
täten palauttaa auton alkuperäiskuntoon). Tämän
tarinan taulukot menee tässä kopioidessa varmaan
ihan sekaisin eli on helpompi lukea juttu (Ruotsin
klubin) osoitteesta http://alfaromeo.org/ , sitten
"Diskutera" vasemmasta laidasta, sitten viesti
"Unichip plottar?" joka on kirjoitettu tänään.
Hi all
The issue of chip tuning pops up in the Forum all
the time and I have a few times contributed as I
have considered it for my Alfa - and advocated for
map-able chips. Similar engines performed very
different, some actually don?t need any or very
little tweaking to response well, others will not
at all
without being dismantled, rebalanced, horned and
lots of other interesting things. Even to day,
when robots managed by computers build engines
these differences is present.
I therefore decided to have a UniChip by the New
Zealand Company Dastek - www.dastek.com.
Their Scandinavian agents TS Motorsport -
www.tsmotor.com - fitted and mapped it; I live in
Denmark but very near to the TS Motor in
Helsingborg, Sweden, but dealers are found in many
countries.
Dastek claim that they aim to give back the control
of engines to engineers and mechanics in these
days of electronic engine management - but look at
the webs.
Did I get what I wanted - well, look at the power
and torque figures. Especially the torque at
low?ish
revs is much improved, all 2,0 16v have a
hesitation between 2500 and 3500 RPM, which is the
range I use most in daily driving. I timed the
acceleration (not very scientistic, just a
stopwatch and
an eye at the tachometer) in 2nd to 5th gears in
the 2000 to 5000 RPM range before and after the
UniChip - an article on tuning classic cars
reminded me of I this old tip for tuners. I have
curves of
the performance, but unfortunately, I couldn?t copy
the curves into the Forum - if anyone like see
them, mail me.
Nm Nm
RPM No chip UniChip
1500 142 157,2
2000 148,5 169,5
2500 163,5 196,3
3000 171,4 203
3500 178,9 209,6
4000 195,7 212,4
4500 194,5 215,4
5000 192,3 213,1
5500 188,7 210,5
6000 185,9 208,7
6500 178,6 203,6
7000 157,2 185,3
HP HP
RPM No Chip UniChip
1500 29,9 33,1
2000 41,7 47,6
2500 57,4 68,9
3000 72,2 85,5
3500 87,9 103,0
4000 109,9 119,3
4500 122,9 136,1
5000 135,0 149,6
5500 145,7 162,5
6000 156,6 175,8
6500 163,0 185,8
7000 154,5 182,1
STD Unichip STD Unichip STD Unichip STD Unichip
Change Change
RPM 2-3000 2-3000 3-4000 3-4000 4-5000 4-5000 2-
5000 2-5000 sec. %
Gear
5 15,67 13,65 13,71 12,84 20,87 18,81 50,25 42,34 -
7,91 -15,74
4 8,11 7,89 8,50 7,27 9,06 7,95 25,67 23,11 -2,56 -
9,97
3 4,69 3,48 4,21 4,00 3,90 4,16 12,80 11,20 -1,60 -
12,50
2 1,99 1,65 1,60 1,51 3,60 2,08 7,19 5,35 -1,84 -
25,59
As it happened, it turned out that my car is one of
the lucky ones, giving better figures standard
than Alfa claim - the guy that did the mapping said
that he very seldom sees such over performing
figures from any car maker.
The figures being as they are (before and after) I
got queues and asked how the dynamometer
calculates the figures. What is does is, first the
car is accelerated at full throttle through the rev
range and then declutched to run the speed off by
it self all in fourth speed. In this way the
dynamometer calculates the times the acceleration
and deceleration took and get the net figures
(eliminated from friction loss in the transmission
and tyres).
The car and service history: It?s a 155 2,0 TS 16v
S, first reg. July ?96 I took over in April ?00.
Mileage at fitting and test 126000 km, regularly
serviced every 20000 km, new cam variator at
60000, belts, tension pulleys, spark plugs and air
filter at 120000 km. Only modification: Slightly
taller tyres (205/50-16) giving 35,3 km/1000 RPM in
fifth (34,3 standard).
Driving impressions: As the timing chart shows a
useful gain is achieved without being dramatic.
My first impression on a longish motorway journey
was a more eager and responsive engine
needing less throttle opening maintaining speed
going up hill. Engine sounded more eager, too; as
the exhaust had started leaking from the front end,
but it hadn?t. Since, I been with the car on a
roundtrip to Italy for a week (3100 km) and I felt
no lack of power on motorways, on overtaking or in
the mountains, but I haven?t, either, on other long
trips before. You soon get used to changes, even
the eager sound is gone or I?ve got used to it. It
is early days, jet - I had the chip fitted 4 weeks
ago
-but it seems that fuel economy has improved 3-5%.
Am I satisfied: Yes, but going by the figures - I
have gained around 18% torque where I need it and
186 HP is astonishing - it doesn?t feel that much,
though. It might be I got used to the change
quickly or it?s a tribute to the standard Alfa?s
performance. It has not become more temperamental
than before. At ? 335 for the chip and ? 205
fitting and mapping I don?t find it expensive. If I
later
want to do more to the engine I just have to have
it remapped or when I buy an other Alfa I remove it
(and this one returns to standard) and have it
fitted and mapped for the new one - and so on.
Alfisti regards
Erik - Timo
...mielenkiintoiselle. Ilmeisesti myös
"psykologinen" vaikutus on aika hyvin eliminoitu,
jos asiasta tietämätönkin huomasi eron. Silti
olisi kiinnostava saada jostakin myös
mittausarvoja, joskin takapuolituntumallahan sitä
autoa yleensä ajetaan, eikä sekuntikello
kädessä...
Toinen puoli kolikkoa on tietysti se, että
jotenkin viehättäisi myös ajatus auton
säilyttämisestä täysin alkuperäisenä. - Timo
166 kirjoitti:
Kopioin tähän tanskalaiskaverin rohkaisevia
kokemuksia UniChip virityksestä. Ne Muukkosen
systeemithän ei oo niitä vai?(siis erillinen
yksikkö jonka voi tarpeen tullen poimia pois ja
täten palauttaa auton alkuperäiskuntoon). Tämän
tarinan taulukot menee tässä kopioidessa varmaan
ihan sekaisin eli on helpompi lukea juttu (Ruotsin
klubin) osoitteesta http://alfaromeo.org/ , sitten
"Diskutera" vasemmasta laidasta, sitten viesti
"Unichip plottar?" joka on kirjoitettu tänään.
Hi all
The issue of chip tuning pops up in the Forum all
the time and I have a few times contributed as I
have considered it for my Alfa - and advocated for
map-able chips. Similar engines performed very
different, some actually don?t need any or very
little tweaking to response well, others will not
at all
without being dismantled, rebalanced, horned and
lots of other interesting things. Even to day,
when robots managed by computers build engines
these differences is present.
I therefore decided to have a UniChip by the New
Zealand Company Dastek - www.dastek.com.
Their Scandinavian agents TS Motorsport -
www.tsmotor.com - fitted and mapped it; I live in
Denmark but very near to the TS Motor in
Helsingborg, Sweden, but dealers are found in many
countries.
Dastek claim that they aim to give back the control
of engines to engineers and mechanics in these
days of electronic engine management - but look at
the webs.
Did I get what I wanted - well, look at the power
and torque figures. Especially the torque at
low?ish
revs is much improved, all 2,0 16v have a
hesitation between 2500 and 3500 RPM, which is the
range I use most in daily driving. I timed the
acceleration (not very scientistic, just a
stopwatch and
an eye at the tachometer) in 2nd to 5th gears in
the 2000 to 5000 RPM range before and after the
UniChip - an article on tuning classic cars
reminded me of I this old tip for tuners. I have
curves of
the performance, but unfortunately, I couldn?t copy
the curves into the Forum - if anyone like see
them, mail me.
Nm Nm
RPM No chip UniChip
1500 142 157,2
2000 148,5 169,5
2500 163,5 196,3
3000 171,4 203
3500 178,9 209,6
4000 195,7 212,4
4500 194,5 215,4
5000 192,3 213,1
5500 188,7 210,5
6000 185,9 208,7
6500 178,6 203,6
7000 157,2 185,3
HP HP
RPM No Chip UniChip
1500 29,9 33,1
2000 41,7 47,6
2500 57,4 68,9
3000 72,2 85,5
3500 87,9 103,0
4000 109,9 119,3
4500 122,9 136,1
5000 135,0 149,6
5500 145,7 162,5
6000 156,6 175,8
6500 163,0 185,8
7000 154,5 182,1
STD Unichip STD Unichip STD Unichip STD Unichip
Change Change
RPM 2-3000 2-3000 3-4000 3-4000 4-5000 4-5000 2-
5000 2-5000 sec. %
Gear
5 15,67 13,65 13,71 12,84 20,87 18,81 50,25 42,34 -
7,91 -15,74
4 8,11 7,89 8,50 7,27 9,06 7,95 25,67 23,11 -2,56 -
9,97
3 4,69 3,48 4,21 4,00 3,90 4,16 12,80 11,20 -1,60 -
12,50
2 1,99 1,65 1,60 1,51 3,60 2,08 7,19 5,35 -1,84 -
25,59
As it happened, it turned out that my car is one of
the lucky ones, giving better figures standard
than Alfa claim - the guy that did the mapping said
that he very seldom sees such over performing
figures from any car maker.
The figures being as they are (before and after) I
got queues and asked how the dynamometer
calculates the figures. What is does is, first the
car is accelerated at full throttle through the rev
range and then declutched to run the speed off by
it self all in fourth speed. In this way the
dynamometer calculates the times the acceleration
and deceleration took and get the net figures
(eliminated from friction loss in the transmission
and tyres).
The car and service history: It?s a 155 2,0 TS 16v
S, first reg. July ?96 I took over in April ?00.
Mileage at fitting and test 126000 km, regularly
serviced every 20000 km, new cam variator at
60000, belts, tension pulleys, spark plugs and air
filter at 120000 km. Only modification: Slightly
taller tyres (205/50-16) giving 35,3 km/1000 RPM in
fifth (34,3 standard).
Driving impressions: As the timing chart shows a
useful gain is achieved without being dramatic.
My first impression on a longish motorway journey
was a more eager and responsive engine
needing less throttle opening maintaining speed
going up hill. Engine sounded more eager, too; as
the exhaust had started leaking from the front end,
but it hadn?t. Since, I been with the car on a
roundtrip to Italy for a week (3100 km) and I felt
no lack of power on motorways, on overtaking or in
the mountains, but I haven?t, either, on other long
trips before. You soon get used to changes, even
the eager sound is gone or I?ve got used to it. It
is early days, jet - I had the chip fitted 4 weeks
ago
-but it seems that fuel economy has improved 3-5%.
Am I satisfied: Yes, but going by the figures - I
have gained around 18% torque where I need it and
186 HP is astonishing - it doesn?t feel that much,
though. It might be I got used to the change
quickly or it?s a tribute to the standard Alfa?s
performance. It has not become more temperamental
than before. At ? 335 for the chip and ? 205
fitting and mapping I don?t find it expensive. If I
later
want to do more to the engine I just have to have
it remapped or when I buy an other Alfa I remove it
(and this one returns to standard) and have it
fitted and mapped for the new one - and so on.
Alfisti regards
Erik...kuulostaa, jos tehoa jo ilman lastua on 163 hp
kierroksilla 6500, jos oikein ymmärsin. - TJ
Timo kirjoitti:
...mielenkiintoiselle. Ilmeisesti myös
"psykologinen" vaikutus on aika hyvin eliminoitu,
jos asiasta tietämätönkin huomasi eron. Silti
olisi kiinnostava saada jostakin myös
mittausarvoja, joskin takapuolituntumallahan sitä
autoa yleensä ajetaan, eikä sekuntikello
kädessä...
Toinen puoli kolikkoa on tietysti se, että
jotenkin viehättäisi myös ajatus auton
säilyttämisestä täysin alkuperäisenä.Ei tullut tehtyä ENNEN-mittauksia (kiihtyvyys),
koska en tiennyt Muukkoselle mennessäni, että
tulen ostamaan Superchipin. Minulla oli
aikaisemmin sellainen käsitys, että "teholastut"
ovat humpuukia, mutta ex-tempore tehty Superchip
testilenkki omalla 155:llä muutti käsitystä. Voi
olla että jossain toisessa moottorissa vaikutus
ei ole sama.
Superchip asennettuna olen muutaman kerran
mitannut 0-100 km/h kiihtyvyyden mittavälineinä
sekuntaattori & auton oma mittari. Tulos on ollut
joka kerta 8,4 sekunnin luokkaa. Virhemarginaali
tällaisessa mittauksessa saattaa olla aika suuri.
Muukkosella käydessä on joskus ollut puhetta myös
156 2.5 V6 virityksestä. Aika hyviä tuloksia oli
tullut (muistaakseni 238hp mitattu). Eri asia
tietenkin on, tarvitseeko Alfan 2.5 V6 (tai 2.0
TS 16V) viritystä laisinkaan. Auton pitäminen
originaali-kunnossa on toisaalta hyvä ja
kannatettava asia.
- Jake
Vaikka Alfan moottorit ovat erinomaisia jo
vakiona, niitä suunniteltaessa on myös otettu
huomioon myös tehonlisäys, joka kuuluu ko.
merkkiin oleellisena osana identiteettiä.
2.5 V6 on mitoitettu huomattavaankin
tehonlisäykseen, vaikka antaa jo vakionakin hyvän
tehon.
Tehtaalla onkin usein lähdetty siitä, että
asiakkaalle jätetään jonkin verran pelivaraa
omien makujensa mukaan tapahtuvaan auton
muuttamiseen ja kehittelyyn, tietyissä puitteissa. - VBGFGFN
oisko kellään tietoa että pALJON TOLLAISEN ALFA ROMEO 166 2.0 TWINSPARKIN VIRITYS MAKSAISI
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181730Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738