Teräspotkureista on liikkeellä kaikenlaisia juttuja, mutta heitänpä tähän
omakohtaisia kokemuksia kuluvalta kesältä. Luulin, että jutut vetolaitteen
vaurioista potkurin ottaessa johonkin kiinnui olivat huhuja, mutta itsekin
olen valmis muuttamaan mieltäni.
Tristan 820 veneeseeni laitettiin talvella uusi (käytetty) VP KAD42 entisen
41:n tilalle ja tietenkin koneen mukana tullut DuoProp vetolaite. Harkinnan
jälkeen päädyin tersäpotkureihin, joista C4:t tuntuvat olevat 1:1,78 välityksellä
yhdistelmään oikein sopivat: täydessä kesälomalastissa täysillä tankeilla
2 hengen kuormalla 32,4kn@3850 rpm, kun AQAD41 DP 1:1,95 A5:lla kuljetti n. 27 kn.
Matkanopeus muuttui aiemmasta 24 kn@3350 rpm nykyiseen 27,5 kn@3350 (kaikki
nopeudet GPS:stä, tosin muisti voi vähän pettää kierrosten suhteen).
Potkurit sinänsä ovat toimineet hyvin, pito tuntuu erinomaiselta (tosin
hyvä se on DP:ssä alupotkureillakin). Hyötysuhteen lisääntymisesta en osaa
sanoa, koska en ole ajanut samaa venettä samalla koneella alupotkureilla,
mutta ihan potkureiden rakennetta vertaamalla (teräspotkurissa ohuempi ja
tarkemmin työstetyt lavat) uskoisin tämänkin pitävän paikkaansa.
Viime viikonloppuna vetolaitteesta alkoi kesken matkaa kuulua kovaa rutinaa,
matkavauhdista (n.26-27 kn) pysäyttäminen vei aikansa. Vetolaite toimi, mutta
tyhjäkäynnilläkin vaihde päällä ääni oli aika epämääräinen. Kone seis ja
vetolaite yläasentoon, jolloin rutina tuntui potkureita käsinkin pyörittämällä.
Potkureista en vedessä käsin tunnustelemalla tuntenut vaurioita. Onneksi sää
oli hyvä ja veneessä myös Trossi-vakuutus, joten hinaaminen kotisatamaan
sujui ongelmitta ja kustannuksitta.
Vene ylös ja vetolaite irti, tässäkään vaiheessa en vieläkään havainnut ulkoisia
vaurioita. Vetari pajalle, jossa potkureita irroitettaessa etummaisen yhdessä
lavassa tuli ilmi sormenpään kokoinen painauma. Seuraavaksi öljyt pois ja siinä
vaiheessa alkoi epäily vakavammasta vauriosta vahvistua: öljy oli täynnä
metallihilettä, väristä päätellen vettä siinä ei joukossa ollut. Sitten alavaihde
auki ja totuus paljastui: pystyakselilta hammaspyörästä puuttui yksi hammas
ja etummaisen potkurin akselilta yli puolet hampaista olivat viottuneet ja/tai
katkenneet. Takimmaisen potkurin hammaspyörä näytti ehyemmältä, mutta sitä ei
tässä vaiheessa irroitettu.
En missään vaiheessa kesän kuluessa enkä tuolla reissullakaan huomannut mitään
pohja- tai uppotukkikosketusta, mutta potkurin jäljestä päätellen kyseessä on
uppotukin aiheuttama hipaisu. Tämän iskun voimasta hammaspyörään on tullut
vaurio, joka sitten samalla tai ajan kuluessa särki hampaita enemmänkin.
Näin maallikkona täytyy ihmetellä, että tuollainen hipaisu, jonka jälki on
juuri ja juuri potkurissa havaittavissa, aiheuttaa vetolaitteelle noin
totaalisen vaurion. Olisiko alumiinipotkuri vastaavasta tilanteessa antanut
periksi ja säästänyt vetarin pahemmilta tuhoilta? Netistä löytyy tapauksia,
jossa teräspotkuriin ei ole jäänyt edes jälkeä, mutta vaihteistoon on kuitenkin
tullut vastaava vaurio. Kaikki jututtamani asiantuntijat ovat olleet sitä
mieltä, että DP ei mene hammaspyörästön osalta rikki ilman ulkoista syytä,
tiedä häntä.
Asian käsittely vakuutusyhtiössä on vielä kesken, täytyy vain toivoa, että
potkurissa oleva vaurio riittää todistukseksi uppotukkiin ajosta, koska
itse en sitä havainnut. Tarkastaja käy katsomassa vetarin 30.08., kirjottelen
sitten, miten Pohjola tähän asiaan suhtaui. Korjaajan mukaan kyseessä on
vetolaitteen osalta totaalivaurio, koska metallihiukkasia sisältänyt öljy
on kiertänyt myös ylävaihteen laakereihin ja myös ylävaihteistossa voi olla
hiushalkeamia. Kallis paukku, alavaihde >3500 e, uusi vetari >7000 e, ainoa lohtu on se, jos veneeseen saa uuden vetarin vakuutuksen omavastuun hinnalla.
Laitoin tänne muutaman kuvan puretusta alavaihteesta:
http://albumit.eiri.fi/pickup.jsp?PID=533da8ef71ba024d76f9667
Kommentteja ja kokemuksia saa kertoa...
Kokemuksia VP DP teräspotkureista
15
6001
Vastaukset
- R K-S
Vastaavanlaiset vauriot tulevat myös alummiinipotkurilla. Volvo DP-perä on erittäin arka. Pieninkin kosketus potkurissa aiheuttaa vaurioita. Vastaavanlainen tapaus sattui kaverille. Hän ajoi poijukettinkiin kiinni. Irroitti kettingistä ja jatkoi matkaa. 2-3 tunnin ajon jälkeen koko vetolaite hajalla.
Potkureissa tuskin havaittavia vaurioita. Kun asiaa ihmeteltiin, niin paikalla sattunut asentaja sanoi heti perän nähtyään: Se on ajanut johonkin kiinni. Ja niin löytyi nuo pienet painumat potkureissa.- Katsastusmies-1
Kokemuksia on kahdesta omaan poijukettinkiin peruuttamisesta. Molemmilla kerroilla potkurit korjattiin eikä vetolaitteessa ollut mitään.
Ajoin yli 1 500 tuntia edellisellä vetolaitteella ja alapää vaihdettiin kun akseli meni kieroon vääntämällä, eli perä upposi syvälle hiekkaan/soraan jysäyttämällä ja silloin se sisempi akseli vääntyi ulomman putkiakselin juuresta yli sallitun heiton.
Muut rajutkin kiveenajot alupotkurilla eivät särkeneet "paikkoja".
En siltikään suosittele kenellekkään kokeilemista :)
- Katsastusmies-1
Minulla ei ole omakohtaista kokemusta teräspotkureista, mutta sitäkin enemmän alumiinisista. Kiveenajoa on esiintynyt aikoinaan muutaman kerran edellisellä vetolaitteella.
Muutama kohtuullisen pahakin kiveenajo on koettu.
Kaikissa kiveenajotilanteissa ovat potkurit olleet oikein kunnolla rusetilla. Akselit ja sisäkalut on joka kerran jälkeen tarkistettu ja mitattu eikä mitään ongelmia esiintynyt. Vetolaitteen alapää vaihdettiin akselin kieroutuman vuoksi mutta siihen ei ollut syynä kivelle ajo, vaan pohjakosketus paikallaan ollessa luonnonsatamassa. Ahvenanmaalla ruotsinlaivan 1 metrin peräaalto kalautti vetolaitteen syvälle hiekka/kivipohjaan ja se sisempi akseli taipui yli sallitun.
Siis alumiinipotkuri on niin "pehmeä" että kovin harvoin akselit tai rattaat hajoavat kiveen ajettaessa.
Teräspotkureista tiedän useampiakin samankaltaisia haavereita kuin sinulle nyt sattunut.
Itse olen ajanut VOLVO:lla 17 kautta alupotkureilla. Se minkä mahdollisesti häviän huippunopeudessa ja hyötysuhteessa voitan mahdollisessa kiveenajossa.
Hyötysuhteesta voin mainita että veneeni, raskas syvä V-pohjainen Norjalainen kulki AQAD 41:sellä ja A5:silla 27 kn 3750 kierroksella.
KAD 43:lla ja B4:silla alupotkureilla huippu on 31,5 kn 3750 kierroksella. Mukava matkavauhti raskaastikuormatulla veneellä (5 - 5,5 to) on 25 - 27 kn kierroksilla 3200 - 3400.
Minä tein tarkat mittaukset 41:sellä ja 43:sella joista on käppyrtä. Voin lähettää mikäli kiinnostaa.vaan on niin että KAD 43-300 koneisiin ei volvo suosittele aluja, vain rst on ok.kuulemma on lapoja vääntynyt ja jopa repeytynyt, alavääntö ja teho liiaksi alulle.
- JRxxx
Eikös KAD42 ole 30 hevosen verran tehokkaampi kuin AQ41, eli lienee vaikea/mahdoton sanoa teräspotkurin vaikutusta nopeuteen, ellei kokeile samaa konetta sekä alu- että teräsruseteilla.
Kokemuksesi sopivat kyllä hyvin yhteen muualta kuullun ja vähän omienkin kokemusten kanssa. Esimerkiksi alupotkurin kolhiminen poijuketjuun ei tee mitään DP-vetolaitteelle...- Katsastusmies-1
Mutta kun tuo AriT ilmoitti oman veneensä suhteen nopeudet vanhalla ja uudella koneella, niin tein samoin. Ero onkin siinä että hänellä on teräshuiskat minulla alusellaiset.
Näyttäisi olevan aavistuksen korkeampi huippunopeus teräspotkureilla suhteessa aluihin huomioiden veneiden painoero.
- uistelija
Tosta tuli mieleeni, että mun DP vetarin öljyntyhjennys tikussa on ollut öljyn vaihdon yhteydessö pieniä metalli "jyväsiä". Tikku taitaa olla jotenkin magneettinen kun jäävät siihen hyvin kiinni. "Klöntin" koko on ehkä 4mm x 4mm x 2mm eli ei kovin paljon. Öljyn seassa sitä ei ole. Jotain kulumistahan tuolla tuntuu tapahtuvan, mutta lieneekö vaarallista?
Kerran olen kolhaissut potkureita, mutta ne jäivät pikku korjauksen jälkeen käyttökelpoisiksi eli isoa vikaa ei tullut. Perällä ajettu sen jälkeen 100h. Vetari on nyt irti ihan muista syistä ja akseleita pyöritellessä jonkinmoista kahinaa kuuluu, mutta en sanoisi sitä mitenkään epäilyttävän kuuloiseksi. Tosin ei ole kokemusta muista kunnossa olevista/viallisista vetareista.
Mitäs arvon raati ajattelee? Onko muilla sitä metalli hilettä sisällä?- Vaihteiston asiantuntija
Melko varmasti on tulossa pahempia ongelmia jos kerran perävaihteistosta löytyy metallia ja tuo mainitsemasi 4x4x2 mm palanen on kyllä em. paikasta irronneena aika iso pala epäilisin hampaista irtoamista? ja irronneen palan vierestä alkaa todennäköisesti irtoamaa jatkuvasti lisää ja enenevässä määrin joten suosittelen ehdottomasti vaihteen avaamista ja vaihdat vialliset osat, etteivät muut mahdollisesti vielä ehjät osat vaurioidu.
Taas mainitsemasi "kahina" viittaa vierintälaakereiden vierintäpintojen vaurioon ja samalla tulisi ko.laakeritkin vaihdettua.
Ehjä ja kunnossa oleva laakeri ei anna juuri mitään ääntä pyöritettäessä.
Öljyntyhjennys proput tehdään hyvin usein magneetisiksi jotta kaikki irtoava rauta metalli tarttuisi siihen kiinni eikä tulisi niin pian muita vaurioita ja samalla öljynvaihdon yhteydessä
jo pystyy ennakoimaan korjauksen tarvetta ja mittatikkusi on ilmeisesti samoin tehty. - Katsastusmies-1
Omissa vetolaitteissani ja perämoottoreissa on aina ollut öljypropun magneetissa pientä "metallinöyhtää" syksyisin kun öljyt vaihdetaan. Minun mielestäni se on normaalia eikä millään tavalla hälyyttävää, ellei sitten ole suuria paloja ja siruja mukana.
Nykyisen vetolaitteen propussa on kaikkina neljänä syksynä uudetsa saakka ollut tuota "nöyhtää". - uistelija
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Omissa vetolaitteissani ja perämoottoreissa on aina ollut öljypropun magneetissa pientä "metallinöyhtää" syksyisin kun öljyt vaihdetaan. Minun mielestäni se on normaalia eikä millään tavalla hälyyttävää, ellei sitten ole suuria paloja ja siruja mukana.
Nykyisen vetolaitteen propussa on kaikkina neljänä syksynä uudetsa saakka ollut tuota "nöyhtää".Eli tarkennetaan vielä tuota edellistä: öljynvaihto propussa oli klöntti aivan pientä hielettä joka koko oli toi mainittu. Noin isoja paloja ei ole irti. Ilmeisesti siis se nöyhtä on ihan normaalia.
- *asentaja*
Meillä omassa seurassani on kaksi Volvolla ajavaa (230hv ja 260hv)
Tämä jolla on 230 hv volvo vaihtaa alupotkurit
2-3 vuoden välein ja syy on kuulemma, että potkurit muuttuvat tänä aikana niin, että kierrokset eivät ole ne mitkä kuuluisi.
Vene on Flipper 909 joka lienee aika raskas tälle 230 hv:n moottorille.
Mukana olen ollut tässä toisessa joka on siis isommalla koneella ja sekään ei mielestäni jaksa kunnolla vielä viedä samanlaista Flipperiä.
Hänellä taas on ongelmana ilmansuodattimen tukkeutuminen, niitä kun vaihtaa 2-3 kesässä niin menee sopivilla kierroksilla.
Itselläni ei ole kokemusta vetolaitteelisesta (akselivetoinen 2-moottorinen Sea Ray 305)
Nyt kumminkin olen aikeissa vaihtaa vähän pienempään, jossa todennäköisesti olisi joku vetolaite, siksi asia kiinnostaa myös.
Myös olen kuullut, että USA:han vietäessä Volvo joutuu antamaan "ohjeen", että vetolaite on huollettava 1000 tunnin välein, (lienee tämän USA:laisen tuoteturvalain seuraus) meillähän täälläpäin ei valmistaja kerro mitään kokonaistuntimääristä.
Jokatapauksessa n. 1000 tuntia alkaa olemaan "riskirajoilla", näin olen ymmärtänyt??- VPDiesel
Itsellä tupla Pentat (200 hv kappale)ja duopropit. En ole huomannut mitään potkurin omanaikaisia vääntymiä ja vauhtikin on vallan mainio eli 40 solmua. Alut ihan jo senkin takia että jos karahtaa (huom.ei tarvitse olla navigointivirhe,vaan riittää esim juuri uppotukki) niin ei mene sitten uusiksi koko vetolaitteistot kaikkineen (TOOOODEEELLLA KALLISTA) vaan uusilla potkureilla/potkurien hiomisella selvitään.
Aikanaan perämoottorilla tuli löydettyä kivi ja tukki jos toinenkin,ja niissä on ihan turvallisuudesta kyse,koska teräspotkurin kanssa repeytyisi koko alapää vaihteistotorpedoineen kaikkineen...Että kyllä alumiini on järkevin ratkaisu ellei ihan kisaa sitten aja. - Volvo
VPDiesel kirjoitti:
Itsellä tupla Pentat (200 hv kappale)ja duopropit. En ole huomannut mitään potkurin omanaikaisia vääntymiä ja vauhtikin on vallan mainio eli 40 solmua. Alut ihan jo senkin takia että jos karahtaa (huom.ei tarvitse olla navigointivirhe,vaan riittää esim juuri uppotukki) niin ei mene sitten uusiksi koko vetolaitteistot kaikkineen (TOOOODEEELLLA KALLISTA) vaan uusilla potkureilla/potkurien hiomisella selvitään.
Aikanaan perämoottorilla tuli löydettyä kivi ja tukki jos toinenkin,ja niissä on ihan turvallisuudesta kyse,koska teräspotkurin kanssa repeytyisi koko alapää vaihteistotorpedoineen kaikkineen...Että kyllä alumiini on järkevin ratkaisu ellei ihan kisaa sitten aja.Asiastahan on virinyt mukava keskustelu, pitääpi laittaa omakin lusikka soppaan. Ensimmäinen tuntuma teräspotkuireihin oli Nord Star 24 veneellä ja KAD 32 koneella, potkurit A6 alu ja nopeus muistaakseni kuormattuna 31 solmua kierroksia muistaakseni 3800.
Vaihdoin teräspotkurit C5, nopeus samalla koneella, veneellä ja kuormalla 1 solmu korkeempi, polttoaineen kulutus matkanopeudella hiukan pienempi ja kuorman kesto hiukan parempi. Samoisin että 1600 EUR investointi ei välttämättä kannattanut.
Seuraava kone oli KAD44 (260hv) ja siinä tosiaan niinkuin joku mainitsi ei enää kestä alut, ajankanssa muuttavat muotoaan ja suorituskyky menee, joskus on jollain hajonnutkin potkurit.
41:ssä ei vielä juuri eroa huomaa mutta kyllä KAD44 ja KAD300:ssa huomaa jo selvän eron. - Jussi
Volvo kirjoitti:
Asiastahan on virinyt mukava keskustelu, pitääpi laittaa omakin lusikka soppaan. Ensimmäinen tuntuma teräspotkuireihin oli Nord Star 24 veneellä ja KAD 32 koneella, potkurit A6 alu ja nopeus muistaakseni kuormattuna 31 solmua kierroksia muistaakseni 3800.
Vaihdoin teräspotkurit C5, nopeus samalla koneella, veneellä ja kuormalla 1 solmu korkeempi, polttoaineen kulutus matkanopeudella hiukan pienempi ja kuorman kesto hiukan parempi. Samoisin että 1600 EUR investointi ei välttämättä kannattanut.
Seuraava kone oli KAD44 (260hv) ja siinä tosiaan niinkuin joku mainitsi ei enää kestä alut, ajankanssa muuttavat muotoaan ja suorituskyky menee, joskus on jollain hajonnutkin potkurit.
41:ssä ei vielä juuri eroa huomaa mutta kyllä KAD44 ja KAD300:ssa huomaa jo selvän eron.Itselläni oli KAD 44 koneesta aivan samoja kokekuksia kuin "Volvolla". Ensimmäisen kauden jälkeen alu-potkurit olivat täynnä pientäkoloa. Vaihdoin pykälää jyrkempii teräspotkureihin, nopeus ei paljon muuttunut, mutta kiihtyvyys ja kuorman kesto paranivat.
- AriT
Vahingosta meni reilu viikko ennen kuin Pohjolan vahinkotarkastaja ehti pajalle vetaria katsomaan. Päätös sinänsä oli mieluinen eli keskustelujen jälkeen suostui siihen, että vakuutusyhtiö kustantaa uuden DP-D1:n hankinnan vähennettynä omavastuulla (840 e) ja ikävähennyksellä (rikkoutunut oli vm. -98, josta -15%) eli maksettavaa jäi uudesta vetarista n. 1800 e (uushankintahinta vaihto-osana n. 7800 e - hyvitys vanhasta n. 1400 e). Lisäksi maksavat nosto- ja lasku- sekä telakointikulut vetarin irroituksen ja asennuksen.
Vaikka ylävaihde näytti päällisin puolin ehjältä, perusteluna uuden vetarin saannille oli mahdolliset piilevät vauriot, jotka saattaisivat jatkossa aiheuttaa ongelmia (ja kustannuksia vakuutusyhtiölle). Lisäksi yläkertaan olisi joutunut vaihtamaan vähintään laakerit, joten korjauskustannukset tehdaskunnostettu alavaihde olivat lähellä uuden hintaa.
Kerrankin tuntui vakuutusyhtiön korvauskäsittely oikeudenmukaiselta, kiitoksia hyvästä palvelusta Pohjola-yhtiöt sekä VS-Marin Savonlinna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394923Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6614109Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732291Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162057MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401858- 961696
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671441OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 941134
- 871131