Puhutaan tehoista 350-400 hv.Koneita tulee veneeseen 2 kpl.Mikä on paras moottori?
Puhuvat että volvot olisivat pienvenetavaraa ja että oikeat kestävät koneet olisi sitten jotain Cummins/Caterpillat-tavaraa (eli pienoismalleja laivan moottoreista,ajaa helposti 10 000 tuntia ilman mitään ongelmaa)?
Kokemuksia!?
Paras iso diesel?
35
11324
Vastaukset
- ei manne
MAN
- eki
volvot ihan pienvenetavaraa ole,kyllä sieltäkin koneita löytyy,eivätkä catit ja cumminsit mitään laivakoneita sen enempää ole,cateissa ollut paljon ongelmia,samaten 4 litran volvoissa,isot litrat pienet kierrokset ja koneet kestää.cummins tai man olisivat valintani.tänä päivänä koneet ovat rungoltaan usein samoja,loppusilaus ja väri sekä tarrat muuttavat sitten merkkiä.
- rautaa
Moottorit riippuvat vähän veneen ominaisuuksista. Joku mahdollisimman isotilavuuksinen hidaskiertoinen mylly kestää esim. scania.
- Elwood
Minä laittaisin 7? sarjan volvot (jos kyseessä on työkäyttö).. työkone käytössä peruskorjaus välinä käytetään 15 000 tuntia.
Montako sataa tuntia olet ajatellut ajaa kesässä? - Mile
Noi rekan koneista tehdyt on varmasti kestävimpiä pelejä mitä löytyy, Scania, Valmet, MAN, jne .. mutta kaikki hirvittävän painavia rohjoja. Jos niistä kutitellaan päälle toista tuhatta heppaa, niin asia on toinen.
Mutta riippuu kokonaan käytöstä , nuo ovat paikallaan charter veneissä, hinaajissa ja vastaavissa, mutta eivät ehkä omimmillaan liukuvissa huviveneissä.
koneita kannattaa katsella: http://boatdiesel.com/
sieltä löytyy myllyt, vaihteet potkurilaskurit jne. osa toiminnoista vaatii maksullisen rekisteröitymisen ... ( koneita voi hakea ilmaiseksi)
mutta jos tehopainosuhteella on mitään merkitystä, löytyvät tuon teholuokan parhaat ( tehopainosuhteeltaan) GM 6.5 L V-8 pohjalta marinoiduista koneista , Peninsular, tai Sweden Marine Diesel koneista, edellisiä edustaa FSD Group Turun suunnalla ja jälkimmäisiä Tekno Marine Espoossa. Molemmilla painoa vain n. 400 kg.
Tolla nettisivulla oli juttua myös dieseleiden kestävyydestä tai paremminkin kuormituksen vaikutuksesta niiden kestävyyteen.
Perinteisestihän meridieselit ovat olleet matalaviritteisiä, tai sitten tehot rajoitettu jonnekin puoleen siitä mitä niistä on käytetty maaliikenteessä , ja sillä saatu kestoikää nostettua - nykyisin tilanne on päin vastoin, koneista rutistetaan turbolla ja suurella syötöllä tehoja paljon enemmänkin kuin mitä maakulkuneuvoista uskalletaan ottaa irti - ja sillä on aivan varmasti kestoikää alentava vaikutus samaan tapaan kuin lastuvirityksellä vanhempien volkkarin TDI mallien kanssa ( vaikka jotkut toisin väittävät, niin niiden 90 ja 110 heppasten koneiden alakerta oli erilainen , runkolaakerit oli tehokkaammassa versiossa tukevammat, ja jotain muutakin eroa niissä oli aivan rakenteellisestikin).
Nanni tekee myös kiinnostavaa konetta Toyotan dieselistä 320 hp tehoisena. - raskasasentaja
kyllä minä kallistuisin volvon ja scanian puolelle,parraaten toimivia ja luotettavia.volvoon on vähän halvemmat varaosat.
- Jussi
Scania ja Sisu Diesel ovat vahvoja,peruskorjausväli 20000 tunnin tienoilla vähän käytöstä riippuen.Varaosat edullisia ja Sisu Diesel vielä kotimainenkin
- seuraavat
koneet osoittautuneet parhaiksi.
- Yanmar se on kone joka on alunpitäen suunniteltu merikoneeksi ei siis marinoitu "yleiskone"
- MTU eli Mercedes siinä pätee sama kun edellisessä.
Tietämäni mukaan muut koneet ovat merikoneiksi marinoituja teollisuus ym.koneita.- muka ei
ole tehty merikoneiksi? Paskapuhetta.Ota sellaset koneet millä on hyvä huolto organisaatio jne.
- masa
muka ei kirjoitti:
ole tehty merikoneiksi? Paskapuhetta.Ota sellaset koneet millä on hyvä huolto organisaatio jne.
Volvoa ei kyllä voi suositella,ovat korkeaviritteisiä ja varaosat maksaa ihan älyttömiä
masa kirjoitti:
Volvoa ei kyllä voi suositella,ovat korkeaviritteisiä ja varaosat maksaa ihan älyttömiä
valitettavan huonoa kokemusta (asiakaspalvelu, osat, aikataulut)...
- Elwood
masa kirjoitti:
Volvoa ei kyllä voi suositella,ovat korkeaviritteisiä ja varaosat maksaa ihan älyttömiä
Esim. 70 sarjan koneisiin saa varaosia kuorma-auto puolelta jos ei halua penta osia käyttää.
Ketä kiinnosta varaosa hinnat kun niitä ei tarvi ;)? - masa
Elwood kirjoitti:
Esim. 70 sarjan koneisiin saa varaosia kuorma-auto puolelta jos ei halua penta osia käyttää.
Ketä kiinnosta varaosa hinnat kun niitä ei tarvi ;)?Niinpä niin,kyllä niitä varaosia kuitenkin tarvitaan,ainakin volvoissa,ja kyllä ne siellä autopuolella on ihan yhtä sikahintaisia.
- Ivecoisti
Moi. Olen tähän mennessä käyttänyt Ivecon 380 heppaista SRM -sarjan dieseliä 12000 tuntia ainoastaan määräaikaishuollot tekemällä, eikä koneessa ole ollut vian vikaa. Virityssuhteet ei ole ihan samat kuin liukuvien veneiden tehodieselissä. Huipputeho 1800 rpm ja kone painaa toista tonnia. 12 l, 6 sylinteriä, turbo, välijäähdytin... hyvä laite sanokoon muut mitä sanoo.
Minulla on pienempi 250 hp 6-syl 6-litrainen
2700 rmp turbolla ja välijäähdyttimellä
varustettu kuorma-autoluokan kone. Reilu 10 litraa tunnissa 5 tonnin puoliplaanarilla kierrokset 2000 rpm!
Arastelin hieman Volvon ja Yanmarin jälkeen,
mutta en enää.
Tapimerissa kohdellaan kuin kuningasta kun tilaa perusvaraosia, jotka toimitetaan pikaisesti kotiin ja niistä annetaan vielä alennusta.
Samoin kysymyksiin on tullut melkein per heti asialliset vastaukset. Ja huolto pelannee
raskaan maantiekaluston takia ympäri rannikkoa.a.k.o kirjoitti:
Minulla on pienempi 250 hp 6-syl 6-litrainen
2700 rmp turbolla ja välijäähdyttimellä
varustettu kuorma-autoluokan kone. Reilu 10 litraa tunnissa 5 tonnin puoliplaanarilla kierrokset 2000 rpm!
Arastelin hieman Volvon ja Yanmarin jälkeen,
mutta en enää.
Tapimerissa kohdellaan kuin kuningasta kun tilaa perusvaraosia, jotka toimitetaan pikaisesti kotiin ja niistä annetaan vielä alennusta.
Samoin kysymyksiin on tullut melkein per heti asialliset vastaukset. Ja huolto pelannee
raskaan maantiekaluston takia ympäri rannikkoa.sentään kulutus ihan noin mene. Dieselissähän kun 50hv:n tuottaminen kuluttaa noin 10-11 l/t . eli sinullakin kesän keskikulutus,hitaine satama-ajoineen on "reilu 10 L" tunnissa. kyseinen moottori tuottanee 2000 1/min noin 150hv ,eli kulutus n.30 l tunnissa.
sr.v kirjoitti:
sentään kulutus ihan noin mene. Dieselissähän kun 50hv:n tuottaminen kuluttaa noin 10-11 l/t . eli sinullakin kesän keskikulutus,hitaine satama-ajoineen on "reilu 10 L" tunnissa. kyseinen moottori tuottanee 2000 1/min noin 150hv ,eli kulutus n.30 l tunnissa.
tuntimittari tai polttoainepumpun mittari eivät toimi oikein!
2000 rpm tasaisessa matka-ajossa (Espoo - Maarianhamina - Espoo) kulutus oli 10-12 litraa
2000 rpm:llä. Siitä kun kierroksia nostaa, niin
johan alkaa Iveco juodakin eri lailla. ;-)- Dieselasentaja
a.k.o kirjoitti:
tuntimittari tai polttoainepumpun mittari eivät toimi oikein!
2000 rpm tasaisessa matka-ajossa (Espoo - Maarianhamina - Espoo) kulutus oli 10-12 litraa
2000 rpm:llä. Siitä kun kierroksia nostaa, niin
johan alkaa Iveco juodakin eri lailla. ;-)Nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa;
kulutus=200g/hevosvoimatunti.
Esim jos otetaan tehoa;
50hv kulutus on 10L/h,
100hv kulutus on 20L/h jne. - Lukuja..
Dieselasentaja kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa;
kulutus=200g/hevosvoimatunti.
Esim jos otetaan tehoa;
50hv kulutus on 10L/h,
100hv kulutus on 20L/h jne.omassa veneessä tupla-dieselit,yhteensä 750 hv Dieselvoimaa (liukuva) ja kulutus 65 L/H kun pitäisi olla tolla yleispätevällä kaavallasi yli tuplasti enemmän ja kun ottaa huomioon että 2 konetta vielä sitäkin enemmän? Höpöhöpö..
- eki
Dieselasentaja kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa;
kulutus=200g/hevosvoimatunti.
Esim jos otetaan tehoa;
50hv kulutus on 10L/h,
100hv kulutus on 20L/h jne.nuo kulutukset täysillä vai jollain määrätyllä kierrosnopeudella tai esim.koneen jollain % teholla.itselläni 6 kone 5,9 ltr.250 hv turbolla ja välijäähdytyksellä,vene 12m pitkä uppoumarunkoinen ja paino n.8t.kulutus 1600 kierr.10ltr tunnissa,2000 kierroksella n.18 ltr.
huippukierroksilla 2400 en ole tuntia ajellut joten kulutusta en tiedä. - Dieselasentaja
eki kirjoitti:
nuo kulutukset täysillä vai jollain määrätyllä kierrosnopeudella tai esim.koneen jollain % teholla.itselläni 6 kone 5,9 ltr.250 hv turbolla ja välijäähdytyksellä,vene 12m pitkä uppoumarunkoinen ja paino n.8t.kulutus 1600 kierr.10ltr tunnissa,2000 kierroksella n.18 ltr.
huippukierroksilla 2400 en ole tuntia ajellut joten kulutusta en tiedä.Jos koneesi antaa 2400 rpm:llä tuon ilmoittamasi (ilmoitetun) nimellistehon eli 250 hv on kulutus tuolloin 0,2x250=50L/h.
Koneesi antaa 1600 rpm:llä (todellista) tehoa n.90-100 akselihevosvoimaa.
Tietyn tehon tuottamiseen kuluu tietty määrä polttoainetta (energiaa)
Mutta mitkä ovat koneiden todelliset tehot siis akselihevosvoimat?
Suinkaan ne eivät ole markkinamiesten ilmoittamat tehot jotka on pitkälle teoreettisia ja koepenkissä ilman vastuksia saatuja tehoja. - Toivo
Dieselasentaja kirjoitti:
Jos koneesi antaa 2400 rpm:llä tuon ilmoittamasi (ilmoitetun) nimellistehon eli 250 hv on kulutus tuolloin 0,2x250=50L/h.
Koneesi antaa 1600 rpm:llä (todellista) tehoa n.90-100 akselihevosvoimaa.
Tietyn tehon tuottamiseen kuluu tietty määrä polttoainetta (energiaa)
Mutta mitkä ovat koneiden todelliset tehot siis akselihevosvoimat?
Suinkaan ne eivät ole markkinamiesten ilmoittamat tehot jotka on pitkälle teoreettisia ja koepenkissä ilman vastuksia saatuja tehoja.Kun mittaat paljonko polttoainetta kuluu niin saat tietää todellisen tehon määrätyllä nopeudella. Eli kulutus vastaa otettua tehoa eli jos kulutus on 10 litraa sadalla niin tehoa otetaan noin 50hv aivan riippumatta siitä millä kierrosluvulla tai minkä tehoinen moottori on veneessä
- osateholla ajetaan
Dieselasentaja kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa;
kulutus=200g/hevosvoimatunti.
Esim jos otetaan tehoa;
50hv kulutus on 10L/h,
100hv kulutus on 20L/h jne...ei vaan kaikki ole ymmärtäneet että eihän sitä jatkuvasti täyttä ajeta. Jos joku epäilee, niin kulutusmittari letkuun ja hanat kaakkoon. Ei ole kovin monen % eroja kunnossaolevien moottoreiden kesken. Venedieselissä liikkumiseen vaadittava kulutus on helpompi todeta koska veneellä liikuttaessa on aina "vastamäki" eikä voi ajaa eri kierrosluvuilla suhteessa nopeuteen, kuten autossa.
- eki
osateholla ajetaan kirjoitti:
..ei vaan kaikki ole ymmärtäneet että eihän sitä jatkuvasti täyttä ajeta. Jos joku epäilee, niin kulutusmittari letkuun ja hanat kaakkoon. Ei ole kovin monen % eroja kunnossaolevien moottoreiden kesken. Venedieselissä liikkumiseen vaadittava kulutus on helpompi todeta koska veneellä liikuttaessa on aina "vastamäki" eikä voi ajaa eri kierrosluvuilla suhteessa nopeuteen, kuten autossa.
perustelen kulutusta pelkästään tankattuun polttoainemäärään,en ole käyttänyt moottoria penkissä vaan teho on ilmoitettu valmistajan minulle toimittamassa käyttöohjekirjassa.tuskin kukaan muukaan koneitaan penkissä käyttää.tehohan ilmoitetaan jollain määrätyillä kierrosluvuilla ei käsittääkseni koskaan huippukierroksilla,ainakaan normaali käyttökoneilla.nyrkkisäännöt ovat juuri niitä,aikakin on ehkä tekniikan kehityksen mukaan ajannut joidenkin nyrkkisääntöjen ohi?mene ja tiedä.ajelen kuitenkin näillä tehoilla ja kulutuksilla koska itse en koneita ala rakentamaan,en osaa:)
- Toivo
eki kirjoitti:
perustelen kulutusta pelkästään tankattuun polttoainemäärään,en ole käyttänyt moottoria penkissä vaan teho on ilmoitettu valmistajan minulle toimittamassa käyttöohjekirjassa.tuskin kukaan muukaan koneitaan penkissä käyttää.tehohan ilmoitetaan jollain määrätyillä kierrosluvuilla ei käsittääkseni koskaan huippukierroksilla,ainakaan normaali käyttökoneilla.nyrkkisäännöt ovat juuri niitä,aikakin on ehkä tekniikan kehityksen mukaan ajannut joidenkin nyrkkisääntöjen ohi?mene ja tiedä.ajelen kuitenkin näillä tehoilla ja kulutuksilla koska itse en koneita ala rakentamaan,en osaa:)
Polttoaineen kulutuksen veneessä määrää veneen koko ja muoto sekä nopeus. Eikä moottoriteho tai sen kierrosluku.Moottorin pitää olla vain riittävän isotehoinen.
- tottakai
Eli isot Caterpillarit ammattikäytössä täyshuoltovälit jopa 35000h, se niistä volvon paskoista..
- AmmattilainenTT
Amerikkalainen tai englantilainen laatu-diesel oikea valinta jos hankintasumma ei pelota.Nää Volvot ja Scaniat ja Mannit on marinoituja rekan koneita,suunniteltu maantielle..Toisin kuin oikeat isot moottorit (samoja kuin laivoissa,mutta pienempiä,sama konstruktio suunnilleen=tehty KESTÄMÄÄN).
- masa
AmmattilainenTT kirjoitti:
Amerikkalainen tai englantilainen laatu-diesel oikea valinta jos hankintasumma ei pelota.Nää Volvot ja Scaniat ja Mannit on marinoituja rekan koneita,suunniteltu maantielle..Toisin kuin oikeat isot moottorit (samoja kuin laivoissa,mutta pienempiä,sama konstruktio suunnilleen=tehty KESTÄMÄÄN).
Mistäpä se moottori sen tietää pyöriikö rekan nokalla vai pilssissä
- eki
masa kirjoitti:
Mistäpä se moottori sen tietää pyöriikö rekan nokalla vai pilssissä
ellei niille erikseen kerrota,mistähän muuten catin maansiirtokoneet ym.ostavat moottorinsa.eiköhän tottuus ole kuitenkin että ne rungot ja perusosat ovat samat sekä maantiellä että vesillä useimmiten,marinointiosat tulevat sitten taas usein samoilta alihankkijoilta.laivakoneet ovat sitten asia erikseen,niitähän tekee italialaiset wärtsilä nimellä,man tekee ym.eli eihän sekoitella vene ja laivakoneita.
- Tanpan
masa kirjoitti:
Mistäpä se moottori sen tietää pyöriikö rekan nokalla vai pilssissä
Se tietää sen siitä,että kun se on suunniteltu rekkaan niin se toimii ideaalisti rekassa,ei veneen pilssissä.Käyttäkääs järkeä,sen verran erilaiset olosuhteet on venemoottorilla kuin rekankoneella,ihan lähtien jo siitä että rekkasuunnitteiset koneet on suunniteltu kiertämään paljon enemmän,ja toimimaan erilaisilla kierrosluvuilla(muuttuvat ajossa jatkuvasti) siinä missä laivamoottorille vaatimus on mahd.matalakierroksisuus ja ajetaan siirtymät tasaisella kierrosmäärällä.Ihan 2 eri lähtökohtaa suunnitella moottori.
Että kyllä se 2800 kierrosta kiertävä Caterpillarin lohko on kovin sana kun haetaan oikeasti kestäviä isoja dieseleitä akselivetoisiin veneisiin.
Nämä Volvo Pentat ja muut on sitten tosiaan marinoituja maantienliikenteen moottoreita,hyviä pienemmissä teholuokissa toki.Bensapuolellahan Penta käyttää suoraan Chevroletin autonkopio lohkoja kai vieläkin (5.0, 5.7, 4.3L Kaikki GM:n autoista peräisin).Nämä siis hyvä koneita pienempiin veneisiin,mutta kun kysyjä haki nyt isoja ja kestäviä dieseleitä,niin ei lähdetä sekoittamaan kaveria näillä volvoilla ja mercruisereilla.. - Jake
Tanpan kirjoitti:
Se tietää sen siitä,että kun se on suunniteltu rekkaan niin se toimii ideaalisti rekassa,ei veneen pilssissä.Käyttäkääs järkeä,sen verran erilaiset olosuhteet on venemoottorilla kuin rekankoneella,ihan lähtien jo siitä että rekkasuunnitteiset koneet on suunniteltu kiertämään paljon enemmän,ja toimimaan erilaisilla kierrosluvuilla(muuttuvat ajossa jatkuvasti) siinä missä laivamoottorille vaatimus on mahd.matalakierroksisuus ja ajetaan siirtymät tasaisella kierrosmäärällä.Ihan 2 eri lähtökohtaa suunnitella moottori.
Että kyllä se 2800 kierrosta kiertävä Caterpillarin lohko on kovin sana kun haetaan oikeasti kestäviä isoja dieseleitä akselivetoisiin veneisiin.
Nämä Volvo Pentat ja muut on sitten tosiaan marinoituja maantienliikenteen moottoreita,hyviä pienemmissä teholuokissa toki.Bensapuolellahan Penta käyttää suoraan Chevroletin autonkopio lohkoja kai vieläkin (5.0, 5.7, 4.3L Kaikki GM:n autoista peräisin).Nämä siis hyvä koneita pienempiin veneisiin,mutta kun kysyjä haki nyt isoja ja kestäviä dieseleitä,niin ei lähdetä sekoittamaan kaveria näillä volvoilla ja mercruisereilla..Miksiköhän esim uusi Volvo D6 310 hv on 200 kg painavampi kuin vaikka Yanmar? Olisiko D6 suunniteltu veneeseen, ja materiaalit sen mukaisia?
- Jandell
Jake kirjoitti:
Miksiköhän esim uusi Volvo D6 310 hv on 200 kg painavampi kuin vaikka Yanmar? Olisiko D6 suunniteltu veneeseen, ja materiaalit sen mukaisia?
Varmasti voittaa Yanmarinin,mutta entä Catin? Otetaan vaikka 375 hv versio,10 litraa,kiertää max.2800 rr ja painaa 850 kg.Ei varmasti pauku paikat ihan heti...
- eki
Tanpan kirjoitti:
Se tietää sen siitä,että kun se on suunniteltu rekkaan niin se toimii ideaalisti rekassa,ei veneen pilssissä.Käyttäkääs järkeä,sen verran erilaiset olosuhteet on venemoottorilla kuin rekankoneella,ihan lähtien jo siitä että rekkasuunnitteiset koneet on suunniteltu kiertämään paljon enemmän,ja toimimaan erilaisilla kierrosluvuilla(muuttuvat ajossa jatkuvasti) siinä missä laivamoottorille vaatimus on mahd.matalakierroksisuus ja ajetaan siirtymät tasaisella kierrosmäärällä.Ihan 2 eri lähtökohtaa suunnitella moottori.
Että kyllä se 2800 kierrosta kiertävä Caterpillarin lohko on kovin sana kun haetaan oikeasti kestäviä isoja dieseleitä akselivetoisiin veneisiin.
Nämä Volvo Pentat ja muut on sitten tosiaan marinoituja maantienliikenteen moottoreita,hyviä pienemmissä teholuokissa toki.Bensapuolellahan Penta käyttää suoraan Chevroletin autonkopio lohkoja kai vieläkin (5.0, 5.7, 4.3L Kaikki GM:n autoista peräisin).Nämä siis hyvä koneita pienempiin veneisiin,mutta kun kysyjä haki nyt isoja ja kestäviä dieseleitä,niin ei lähdetä sekoittamaan kaveria näillä volvoilla ja mercruisereilla..ihme se catin lohko muihin verrattuna on,samaa rautaa nekin käyttävät.kuten tuoss aiemmin sanoin mahdollisimman vähän kierroksia ja suuri litramäärä niin kestävät.eiköhän tuollainen 2-2400 kierrosta ole maksimi jos todellista kestävyyttä haetaan.merikytkimellä ne potkurikierrokset sitten haetaan.elektroniikkaa niin vähän kun mahdollista koska ei ne sähkölaitteet kosteutta kovinkaan hyvin kestä.bensakoneista en tiedä koska sellaista en koskaan perämootoria lukuun ottamatta ole käyttänyt,olympia ja wickström aikoinaan mutta painivat eri sarjassa.
- Elwood
eki kirjoitti:
ihme se catin lohko muihin verrattuna on,samaa rautaa nekin käyttävät.kuten tuoss aiemmin sanoin mahdollisimman vähän kierroksia ja suuri litramäärä niin kestävät.eiköhän tuollainen 2-2400 kierrosta ole maksimi jos todellista kestävyyttä haetaan.merikytkimellä ne potkurikierrokset sitten haetaan.elektroniikkaa niin vähän kun mahdollista koska ei ne sähkölaitteet kosteutta kovinkaan hyvin kestä.bensakoneista en tiedä koska sellaista en koskaan perämootoria lukuun ottamatta ole käyttänyt,olympia ja wickström aikoinaan mutta painivat eri sarjassa.
Ei siinä catissa ole mitään ihmeellistä, hyvällä ystävälläni on työkalussa iso cat ja hän puhuu paska pillarista kun siitä tulee puhetta.
Kannattaa kuitenkin miettiä minkälaista on oma käyttö. onko mitään mieltä laittaa 12l moottoria ja säätää sitä kevyelle kuormalle jos seuraava peruskorjaus tulee vastaan 300 vuoden kuluttua.
Minusta merimoottorin perusasioihin kuuluu yksinkertainen rakenne ja se että se käy vaikka sähköt häviää. - joopajoo
Jake kirjoitti:
Miksiköhän esim uusi Volvo D6 310 hv on 200 kg painavampi kuin vaikka Yanmar? Olisiko D6 suunniteltu veneeseen, ja materiaalit sen mukaisia?
yanmarin valikoimista löytyy takuulla painavampi moottori kuin Volvolta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394953Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6724188Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671461OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911164
- 941144