Voiko toimivan purjeveneen

tehdä itse

Tuossa aikaisemmassa Finn-26 keskustelussa oli mainittu rakenteilla oleva purjevene jota tehtiin vanhaan runkoon. Kävin projektin sivuilla www.kotinet.com/telakka ) ja jäin hiukan ihmettelemään saako itse rakentamalla noin halvalla veneen. Jäin myös ihmettelemään tuolla lailla tehdyn veneen toimivuutta ja turvallisuutta. Venettä nimittäin tehdään hyvin sekalaisista osista, tekisi mieli sanoa jopa kierrätysmateriaalista.

64

25142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulla

      että nuo itserakennetut ovat täysin valmiita milloinkaan. Suurin osa jää kokonaan kesken tai menee vesille puolivalmiina. Työn jälki on yleensä aivan kamalaa, materiaaleina käytetään mitä löytymään sattuu lastulevystä alkaen. Sitten kun on vähänkin veneen näköinen pannaan myyntiin pikapikaa ja ihmetellään kun kukaan ei halua ostaa vaikka on ihan uusi.

      • taidolla

        Poropeukalon tarinoita.


      • Tietoa

        jos haluaa parhaan mahdollisen lopputuloksen, veneen jossa on hyva laatu ja itselle sopivat ratkaisut se on tehtäväitse tai valvottava tekeminen


    • se vaikka

      runko on vanha jos vaan on kunnossa.rakentaja näyttä tietävän ainakin mistä pitää huonoja kohtia etsiä ja tekee ne kuntoon. Ei kai tuosta ainakaan huonomppa tule kun on joku 30vuotta vanha veistämöntekemä. osien ikä ei tarkoita että ne olis kelvottomia. Happoteräs ei ruostu ja huomioi että tulee sisältä uudenveroine.

    • kaikki veneet...

      Ei ole vielä markkinoilla liukuhihnalta tulevia robotin tekemiä veneitä, että kaikki veneet on joku tehnyt... ja tekeehän jotkut hurjat talojakin itse ja kuulemma ihan toimiviakin

      • fendert

        Itse rakennetusta saattaa tulla parempi kuin
        teollisesti valmistetusta. Kyse on osaamisesta.
        Nykyaikainen vene:
        Runko laminoidaan siellä missä se halvimmalla
        syntyy. Alihankkijan vasttu
        Puuosat tehdään halvimman tarjouksen mukaan.
        Alihankkijan vastuu ?
        Kokoonpanon tekeen kolmas yritys
        Koneasennukset neljäs yritys
        Sähköt viides reppufirma
        Elikä samaa venetta saattaa kasata 5-8 eri
        pienyritystä.
        Kuka valvoo laatua ???


    • sen voi

      Mitä ihmettelemistä tuossa nyt on, itserakennettuja veneitä löytyy joka satamasta. Lisäksi on turha miettiä kestävyyttä tai hintoja, kaikki riippuu rakentajan taidoista ja lompakon paksuudesta. Joku tekee veneen 10.000 eurolla, toinen saa uppoamaan samalaiseen 40.000 egeä, kummallakin voi silti olla hyvä vene

    • paatista

      Kaikesta näyttää että tekijä osaa homman. Tuskin 26:ssa on tuollaisia pitkittäis ja poikittais jäykistyksiä mitkä hän on laminoinut joten luja tulee rungosta. Kunhan ei vaan sorru mihinkään halpa kamaan takiloinnissa ja rustit kannattaa tehdä kunnolla. kunolliset primerit vedenalaiseen osaan, vaikka ovatkin kalliita. Ihmiset niitä veneitä on tehny maailman sivu!

      • kuuluvat

        Finn-26 veneisiin, ainakin jos on tehty piirrustusten mukaisesti. Omassa veneessäni ainakin on. Sen sijaan nuo poikittaisjäykisteet jotka näkyvät esim.http://www.kotinet.com/telakka/2005/sisust_muot.htm ovat ylimääräistä.Varmasti tukevat tosi hyvin ainakin keulan kylkiä, niillä kun on taipumusta lepattaa aallokossa. Tuolla lailla on myös ilmeisesti helppo kiinnittää sivujen verhoilu, siis jos tulee puusta/listoista. Omastani puuttuivat muuten kunnolliset kölitukit, ne jouduttiin laminoimaan myöhemmässä vaiheessa. Ensimmäisen pohjakosketuksen jälkeen nimittäin tuli muutama murtuma pilssikaivon reunoille. Täydestä seisomakorkeudesta joutui luopumaan samalla kerralla.


    • selfmade

      Monet ovat kiertäneet pallon itserakennetulla purjeveneellä. Mitä on matkakertomuksia tullut luettua, niin usein veneet ovat toimineet, välillä taasen ei.
      Että näin.

    • s/y Avec

      Tämä kysymys kuuluu samaan sarjaan, kuin Marttaseuralta kysytyt: "Voiko kotona tehdä pullaa?" ja "Voiko muussia tehdä myös perunoista?" Nykyinen uusavuttomuus se vaan ulottuu veneilijöihinkin. Auvuttomuuskehitys on ollut teknisten alojen kehityshistorioista nopeinta.

      • Uu-savuton

        Voisitko täsmentää, mitä "Ausvuttomuuskehitys on ollut teknisten alojen kehityshistorioista nopeinta." oikein tarkoittaa. Jos tarkoitat, että joskus oli aika, jolloin lasikuituveneen pyöräytys kuului jokamiehen taitoihin siinä missä lihapullien teko jokanaiselle, olet väärässä. Lasikuituveneen historia on lyhyt, kehitys nopea ja taito vain pienen porukan käytössä. Vaikeaahan se ei sinällään ole oppia. Ei uusavuttomuutta ole sellainen, ettei joku ole mukana kehityksen rytmissä ja osaa tehdä kaikkea mitä joku muukin, vaan sitä, ettei osaa aiemmin kaikkien normaalina taitona pitämiä asioita. Kuten vaikka perunamuusin tekoa.

        1800-luvulla olit kait uusavuton mies, jos et osannut rakentaa taloa pelkällä kirveellä ja sahalla, vaan tarvitsit nauloja!


      • Reunapeukalo
        Uu-savuton kirjoitti:

        Voisitko täsmentää, mitä "Ausvuttomuuskehitys on ollut teknisten alojen kehityshistorioista nopeinta." oikein tarkoittaa. Jos tarkoitat, että joskus oli aika, jolloin lasikuituveneen pyöräytys kuului jokamiehen taitoihin siinä missä lihapullien teko jokanaiselle, olet väärässä. Lasikuituveneen historia on lyhyt, kehitys nopea ja taito vain pienen porukan käytössä. Vaikeaahan se ei sinällään ole oppia. Ei uusavuttomuutta ole sellainen, ettei joku ole mukana kehityksen rytmissä ja osaa tehdä kaikkea mitä joku muukin, vaan sitä, ettei osaa aiemmin kaikkien normaalina taitona pitämiä asioita. Kuten vaikka perunamuusin tekoa.

        1800-luvulla olit kait uusavuton mies, jos et osannut rakentaa taloa pelkällä kirveellä ja sahalla, vaan tarvitsit nauloja!

        Lyhythän historia on, historiana. 60-luvun lopussa rakennettiin soutuvene lähes koko kylälle ja pari myyntiin kustannusten helpottamiseksi. No, siitähän on vasta neljä vuosikymmentä....
        Myöhemmin on sitten tumpuloitu alipainesäkkien kanssa vaihtelevin tuloksin. On kiva kuulua "harvojen" joukkoon!


      • s/y Avec
        Uu-savuton kirjoitti:

        Voisitko täsmentää, mitä "Ausvuttomuuskehitys on ollut teknisten alojen kehityshistorioista nopeinta." oikein tarkoittaa. Jos tarkoitat, että joskus oli aika, jolloin lasikuituveneen pyöräytys kuului jokamiehen taitoihin siinä missä lihapullien teko jokanaiselle, olet väärässä. Lasikuituveneen historia on lyhyt, kehitys nopea ja taito vain pienen porukan käytössä. Vaikeaahan se ei sinällään ole oppia. Ei uusavuttomuutta ole sellainen, ettei joku ole mukana kehityksen rytmissä ja osaa tehdä kaikkea mitä joku muukin, vaan sitä, ettei osaa aiemmin kaikkien normaalina taitona pitämiä asioita. Kuten vaikka perunamuusin tekoa.

        1800-luvulla olit kait uusavuton mies, jos et osannut rakentaa taloa pelkällä kirveellä ja sahalla, vaan tarvitsit nauloja!

        No sitähän minä juuri tarkoitan, että kehitys uusavuttomuuteen on ollut jopa nopeampaa, kuin tekniikan kehitys monilla aloilla. Viitetaustani on maalta, kun lapsena, siis 1960 -luvulla, kävin hiitolomalla isovanhempieni luona, oli siinä pienessä talossa metsän keskellä lähes kaikki esineet itse käsin tehtyjä. Rakennukset, huonekalut, reet ja kärryt. Ja puuastioita oli myös paljon. No radio oli kyllä kaupasta ostettu ja separaattori ja kaasuvalot. Vaari veisti tuvassa veneen steeviä, kun ulkona oli niin kova pakkanen.
        En tarkoita että kaipaisin jotain vanhoja hyviä aikoja, minulle vain on periytynyt asenne, että kaikkea pitäisi osata. Ja halu tehdä omin käsin. No, oli minusta hassua, että joku kysyy, että VOIKO veneen tehdä itse. Jos kommenttini "osui nilkkaan" niin ei se sellaiseksikaan ollut tarkoitettu, mutta hyvä, jos osui.
        Tietysti kysyjä voi myös tarkoittaa "toimivalla purjeveneellä" jotain sellaista, johon 70-luvulla konstruoitu FINN 26 ei ollenkaan yllä, mutta minä en ymmärrä sitäkään, sitten. "Telakkavastaava" varmasti onnistuu projektissaan, uskon minä. Ainakin tavattoman monet ovat onnistuneet, minäkin.


      • Retro
        s/y Avec kirjoitti:

        No sitähän minä juuri tarkoitan, että kehitys uusavuttomuuteen on ollut jopa nopeampaa, kuin tekniikan kehitys monilla aloilla. Viitetaustani on maalta, kun lapsena, siis 1960 -luvulla, kävin hiitolomalla isovanhempieni luona, oli siinä pienessä talossa metsän keskellä lähes kaikki esineet itse käsin tehtyjä. Rakennukset, huonekalut, reet ja kärryt. Ja puuastioita oli myös paljon. No radio oli kyllä kaupasta ostettu ja separaattori ja kaasuvalot. Vaari veisti tuvassa veneen steeviä, kun ulkona oli niin kova pakkanen.
        En tarkoita että kaipaisin jotain vanhoja hyviä aikoja, minulle vain on periytynyt asenne, että kaikkea pitäisi osata. Ja halu tehdä omin käsin. No, oli minusta hassua, että joku kysyy, että VOIKO veneen tehdä itse. Jos kommenttini "osui nilkkaan" niin ei se sellaiseksikaan ollut tarkoitettu, mutta hyvä, jos osui.
        Tietysti kysyjä voi myös tarkoittaa "toimivalla purjeveneellä" jotain sellaista, johon 70-luvulla konstruoitu FINN 26 ei ollenkaan yllä, mutta minä en ymmärrä sitäkään, sitten. "Telakkavastaava" varmasti onnistuu projektissaan, uskon minä. Ainakin tavattoman monet ovat onnistuneet, minäkin.

        Tuota Finn-projektia voisi lähestyä myös muodissa olevan retro-buumin kautta. Ehkä halutaankin tehdä nimenomaan vene joka tuo mieleen vanhat hyvät ajat. Kuka tietää vaikka muutaman vuoden kuluttua otetaan muotteja vanhoista lujitemuovisista klassikkoveneistä ja niitä ruvetaan taas valmistamaan nykytekniikalla varustettuna. Auto- ja kodintekniikapuolellahan tämä on jo toteutunut. Finn-26 edustaa hyvin oman aikansa käsitystä purjeveneestä.


      • Arkimies
        Retro kirjoitti:

        Tuota Finn-projektia voisi lähestyä myös muodissa olevan retro-buumin kautta. Ehkä halutaankin tehdä nimenomaan vene joka tuo mieleen vanhat hyvät ajat. Kuka tietää vaikka muutaman vuoden kuluttua otetaan muotteja vanhoista lujitemuovisista klassikkoveneistä ja niitä ruvetaan taas valmistamaan nykytekniikalla varustettuna. Auto- ja kodintekniikapuolellahan tämä on jo toteutunut. Finn-26 edustaa hyvin oman aikansa käsitystä purjeveneestä.

        Eiköhän Finn 26 palvele vielä pitkään palkansaajankin kukkarolle sopivana perheveneenä? Näin voisi päätellä ainakin paikallisia laitureita silmäilemällä.
        Tokihan perijäsukupolvi on jo lähentelemässä keski-ikää ja veneisiin satsataan.. välillä huhujen mukaan melkoisesti lainattujakin. Usein myös venekoko ylittää paitsi omat kyvyt myös perhemiehistön voimat.
        Mitähän on se "nykytekniikka", jolla vene pitäisi varustaa? Keskuspölynimuriko?


      • puuveneet
        Retro kirjoitti:

        Tuota Finn-projektia voisi lähestyä myös muodissa olevan retro-buumin kautta. Ehkä halutaankin tehdä nimenomaan vene joka tuo mieleen vanhat hyvät ajat. Kuka tietää vaikka muutaman vuoden kuluttua otetaan muotteja vanhoista lujitemuovisista klassikkoveneistä ja niitä ruvetaan taas valmistamaan nykytekniikalla varustettuna. Auto- ja kodintekniikapuolellahan tämä on jo toteutunut. Finn-26 edustaa hyvin oman aikansa käsitystä purjeveneestä.

        Puiset purjeveneet ovat klassikkoja jos mitkä. Mistään muovikiposta tuskin koskaan tullaan mitään "retroja" tekemään, kuttaperkkaveneet ovat vain välivaihe. Kun lasikuidun tilalle saadaan luonnonmukaisempi ja paremmin venekäyttöön sopiva materiaali, siirtyy koko muovivene-kulttuuri historiaan


      • korvata
        puuveneet kirjoitti:

        Puiset purjeveneet ovat klassikkoja jos mitkä. Mistään muovikiposta tuskin koskaan tullaan mitään "retroja" tekemään, kuttaperkkaveneet ovat vain välivaihe. Kun lasikuidun tilalle saadaan luonnonmukaisempi ja paremmin venekäyttöön sopiva materiaali, siirtyy koko muovivene-kulttuuri historiaan

        nahalla. Olisi luonnonmukainen ja uusiutuva materiaali. Ja saisi ökymallin helposti, kettua tai minkkiä karvapuoli ulospäin kylkiin, ei jäisi kenellekkään epäselväksi onko pesetaa


      • korvata
        puuveneet kirjoitti:

        Puiset purjeveneet ovat klassikkoja jos mitkä. Mistään muovikiposta tuskin koskaan tullaan mitään "retroja" tekemään, kuttaperkkaveneet ovat vain välivaihe. Kun lasikuidun tilalle saadaan luonnonmukaisempi ja paremmin venekäyttöön sopiva materiaali, siirtyy koko muovivene-kulttuuri historiaan

        nahalla. Olisi luonnonmukainen ja uusiutuva materiaali. Saisi ökymallin helposti, kettua tai minkkiä karvapuoli ulospäin kylkiin, ei jäisi kenellekkään epäselväksi varallisuus


      • puuveneilläkin
        puuveneet kirjoitti:

        Puiset purjeveneet ovat klassikkoja jos mitkä. Mistään muovikiposta tuskin koskaan tullaan mitään "retroja" tekemään, kuttaperkkaveneet ovat vain välivaihe. Kun lasikuidun tilalle saadaan luonnonmukaisempi ja paremmin venekäyttöön sopiva materiaali, siirtyy koko muovivene-kulttuuri historiaan

        jos tilalle löytyy helpompihoitoinen ja paremmin venekäyttöön sopiva materiaali. Laivoissahan tämä on jo toteutunu.


      • mainsail
        Arkimies kirjoitti:

        Eiköhän Finn 26 palvele vielä pitkään palkansaajankin kukkarolle sopivana perheveneenä? Näin voisi päätellä ainakin paikallisia laitureita silmäilemällä.
        Tokihan perijäsukupolvi on jo lähentelemässä keski-ikää ja veneisiin satsataan.. välillä huhujen mukaan melkoisesti lainattujakin. Usein myös venekoko ylittää paitsi omat kyvyt myös perhemiehistön voimat.
        Mitähän on se "nykytekniikka", jolla vene pitäisi varustaa? Keskuspölynimuriko?

        eivät uudet kesämökitkään ole enää mitään 60-70 lukujen alkeellisia mökkipahoja,vaan nekin elävät tätä aikaa sähkölämmityksineen ,mikroineen jne. miksi veneen pitäisi juuttua ilman mukavuuksia olevaksi? ja muistan kun pikkuveneillä odoteltiin kihdin laidoilla tuulen heikkenemistä.nyt vaan mennään.
        ja noista materiaaleista sen verran,että osta valmis lasikuituvene,niin voit keskittyä oleelliseen eli purjehtimiseen ja mukavaan asumiseen sen lomassa.yleensäkin nämä jotka rakentavat veneensä itse,ovat kokemukseni mukaan hiukkasen eri porukkaa kuin purjehtijat,joille itse purjehdus on tärkeää.ei gotlant runttia,suursaarta tai edes seurojen tiistaikisoja kierrä näitä itse rakennettuja kyhäelmiä.eikä niitä paljon muutenkaan tuolla merellä näe,vaan lilluvat satamissa (usein kuivilla parin ensimmäisen vuoden jälkeen).poikkeus on tietysti nuo dunckkerismin edustajat maailman merillä.mutta eivät hekään itse purjehtimisesta ole kiinnostuneita,vaan ihan jostain muusta siihen liittyvästä.
        ja finn 26 veneestä sen verran,että siihen ei ole mahdollista saada seisomakorkeutta,mikäli meinaa laminoida tarpeeksi kestävän pohjapalkiston.muista ettet tee suoria kulmia materiaaleihin laminoidessasi.


      • s/y Avec
        korvata kirjoitti:

        nahalla. Olisi luonnonmukainen ja uusiutuva materiaali. Ja saisi ökymallin helposti, kettua tai minkkiä karvapuoli ulospäin kylkiin, ei jäisi kenellekkään epäselväksi onko pesetaa

        Minulla on kirja, kirjoittaja mustaakseni joku Severin? "Nahkaveneellä yli Atlantin". Siinä tehdään retro jostain 1500 -luvulta, ja todellakin purjehditaan sillä Pohjois-Atlantin yli Britanniasta Amerikkaan. Eskimoiden kajakit ovat myös nahkaa.


      • Arkimies
        mainsail kirjoitti:

        eivät uudet kesämökitkään ole enää mitään 60-70 lukujen alkeellisia mökkipahoja,vaan nekin elävät tätä aikaa sähkölämmityksineen ,mikroineen jne. miksi veneen pitäisi juuttua ilman mukavuuksia olevaksi? ja muistan kun pikkuveneillä odoteltiin kihdin laidoilla tuulen heikkenemistä.nyt vaan mennään.
        ja noista materiaaleista sen verran,että osta valmis lasikuituvene,niin voit keskittyä oleelliseen eli purjehtimiseen ja mukavaan asumiseen sen lomassa.yleensäkin nämä jotka rakentavat veneensä itse,ovat kokemukseni mukaan hiukkasen eri porukkaa kuin purjehtijat,joille itse purjehdus on tärkeää.ei gotlant runttia,suursaarta tai edes seurojen tiistaikisoja kierrä näitä itse rakennettuja kyhäelmiä.eikä niitä paljon muutenkaan tuolla merellä näe,vaan lilluvat satamissa (usein kuivilla parin ensimmäisen vuoden jälkeen).poikkeus on tietysti nuo dunckkerismin edustajat maailman merillä.mutta eivät hekään itse purjehtimisesta ole kiinnostuneita,vaan ihan jostain muusta siihen liittyvästä.
        ja finn 26 veneestä sen verran,että siihen ei ole mahdollista saada seisomakorkeutta,mikäli meinaa laminoida tarpeeksi kestävän pohjapalkiston.muista ettet tee suoria kulmia materiaaleihin laminoidessasi.

        Kisaveneistä on aikojen kuluessa huomattava osa ollut puolivalmisteista rakennettuja tai peräti one-off- veneitä, joten se siitä ja asiantuntemuksestasi. Kotisatamissani lillii myös huomattavan arvokkaita ostoveneitä suuri joukko lähes käyttämättömänä. Vaan mukava on omistaa, eikä luopuakaan malta, vaikkei aika riitäkkään.

        Ai nykytekniikalla tarkoitetaan mukavuusvarustelua?! Entä veneen koko?
        Alle 30-jalkaisiin nykyveneisiinkään tuskin saa mahdutettua tilavaa suihkua ja täyden seisomakorkeuden tavoittelukin johtaa usein melko kömpelöihin ratkaisuihin ja kansilla liikkuminen muodostuu suoranaiseksi turvallisuusriskiksi.
        Veneen omistajana palaisin myös kustannuksiin, suihkuilla ja kylmiöillä varustetut veneet karkaavat palkansaajaperheen resursseilta, niin kustannuksissa kuin käsittelyssäkin.


      • laivoihin
        puuveneilläkin kirjoitti:

        jos tilalle löytyy helpompihoitoinen ja paremmin venekäyttöön sopiva materiaali. Laivoissahan tämä on jo toteutunu.

        On kohtuutonta verrata veneiden ja laivojen materiaaleja. Vaikka laivoja ei enää puusta tehdäkkään, ei ole odotettavissa että puun käyttö veneenrakennusmateriaalina loppuisi jonkun uuden aineen keksimisen jälkeen.


      • ajatteliko
        laivoihin kirjoitti:

        On kohtuutonta verrata veneiden ja laivojen materiaaleja. Vaikka laivoja ei enää puusta tehdäkkään, ei ole odotettavissa että puun käyttö veneenrakennusmateriaalina loppuisi jonkun uuden aineen keksimisen jälkeen.

        laivanrakentajat 300 vuotta sitten juuri noin?


    • S/Y ...

      Toki voi tehdä.
      Säästämisestä ei kannata juuri haaveilla.
      Kestää 2 ... 3 kertaa aiottua kauemmin ja maksaa 3 ... 10 kertaa aiottua enemmän.

      Hyvät piirustukset, rakennustekniikan tunteminen on avuksi ja jonkinlaista näyttöa osaamisesta on hyvä olla. Auttaa myös kova esityö asioiden selvittelemiseksi.

      Pitkää pinnaa ja ymmärtäviä läheisiä ihmisiä.

      Etuja, tietääpä mikä on kunto ja missä mikin on sitten kun käytössä vikoja ilmaantuu. Saa halutunlaisen veneen? Vene on aina kompromissien summa. Jos et usko mene lähimpään satamaan ja katso kuinka monta käsitystä oikeasta veneestä on sielläkin.

      Olen tehnyt liki kymmentä venettä osan alusta loppuun saakka,viimeisin on 10m teräksinen purjevene... 18v seilattu 20000 mpk.
      On vielä kesken ja pysyykin keskeneräisenä... ei haittaa kaikki pelaa.

      Riippuu siis mihin riman asettaa.
      Älä tingi kuitenkaan mistään turvallisuuteen liittyvästä!

      En suosittele!

    • Telakkavastaava

      Nöyrimmästi pyydän anteeksi että sekaannun asiaan joka vähän kuuluu minullekkin. Aloin ihmetellä kävijöiden määrää http://www.kotinet.com/telakka sivuilla. Seuraavaksi alkoi tulla palautetta sivujen kautta normaalista poikkeavia määriä,kunnes eräässä vihjattiin täällä olevaan mielenkiintoiseen keskusteluun. Ihmettelijälle joka murehtii rungon ikää ja "kierrätysosia" pari sanaa: 1.runko on priimakunnossa kun se joskus veteen pulahtaa, ei oikein innosta ajatus että siinä vaiheessa asiasta on epäilyksiä 2.Kaikki turvallisuuteen vaikuttavat varusteet ja osat tulevat olemaan uusia 3.Koska Finn-26 venettä on runsaasti käytössä, on paljon tietoa sen "heikkouksista". Niinpä voi nuo kohdat tehdä kerralla kuntoon. 4. Veneen rakentaminen voi olla yllättävän rentouttavaakin puuhaa jos ei tee siitä maailman tärkeintä asiaa. Vaikka minulla on budjetti ja aikataulu, voin nimenomaan aikatauluun heittää vuoden-pari lisää heti kun siltä alkaa tuntumaan. Kuka tietää vaikka pitsinnypläys alkaisi välillä kiehtomaan.

      • vaivaa

        kovin paljon aikaa kuluttaa näiden keskustelujen kanssa. Siitä ei loppua tule. Teet sen veneprojektisi valmiiksi niin siinäpähän näkevät sitten. Muista päivittää sivuja niin selviää monelle vastaavasta asiasta uneksivalle kuinka paljon veneen tekeminen vaatii työtä ja viitseliäisyytä. Minulle on ainakin selvisi että ei tuo ole joka pojan hommaa. Pitää olla tietoa monenlaisista materiaaleista ja niiden käytöstä. Puutyöt,metallityöt, sähkö- ja konehommat,lasikuitutyöt, tekstiilit jne. Pitää olla tietoa tai tietäviä kavereita, muuten menee pieleen. Lisäksi asenne projektia kohtaan täytyy olla kunnossa, muuten alkaa löytyä syitä miksi sen voisi jättää keskenkin.


      • Nikkari

        Tuo mita sanot heikkouksien tietämisestä on totta. Joka venetyypissä on heikot kohtansa ja kun rakentaa tuollaista venettä joita on jo satoja? vesillä voi nuo kohdat tehdä vahvemmin. Ei tarvitse sitten korjailla. En tosin tiedä Finn-26 heikkouksia mutta lienet ottanut ne selville.


      • Elwood

        Toisten tekemistä on helppo arvostella ja yleensä pahimpia arvostelijoita ovat sellaiset jotka eivä osaa tehdä muuta käsillään kuin kaivaa nenää ;).

        Minä aloitin omani valmiista muotista ja jos seuraavan teen, niin runkokin tulee olemaan omaa suunnittelua.

        Joku tuossa ketjussa epäili ettei omavalmistetta käytettäisi, mutta tämä ei päde ainakaan minun osalta. Tiesin millaisen veneen tarvin ja tein sellaisen.

        Hauskoja hetkiä projektin parissa toivottaa...


    • tämän

      keskustelun perusteella, että veneitä tekevät omin käsin ne jotka osaavat. Muut keskittyvät lähinnä ihmettelemään ja varoittelemaan moiseen uhkarohkeuteen ryhtymisestä. Näyttäisi, että veneenrakennus on kansan kahtia jakavaa puuhaa. Ilmeisesti kuitenkin mukavaa ajankulua kun ottaa sopivan rennosti.

      • Kokemuksella

        Veneen rakennus on vaativa työ. Jos siihen ryhtyy leikkimielellä, ilman asianmukaista koulutusta ja välineistöä, ei lopputulos voi olla hyvä. Ei voida ajatella, että rakennetaan vene ajankuluksi. Hyvän ja turvallisen veneen rakentaminen vaatii pitkäaikaista suunnittelua. Koko prosessin ajan on kaikki yksityiskohdat tehtävä huolellisesti. Mikäli rakentaminen viivästyy taloudellisista tai ajankäyttöön liityvistä syistä, veneprojektin jatkuvuus on yleensä kyseenalaista kiinnostuksen laannuttua.


      • minkälainen
        Kokemuksella kirjoitti:

        Veneen rakennus on vaativa työ. Jos siihen ryhtyy leikkimielellä, ilman asianmukaista koulutusta ja välineistöä, ei lopputulos voi olla hyvä. Ei voida ajatella, että rakennetaan vene ajankuluksi. Hyvän ja turvallisen veneen rakentaminen vaatii pitkäaikaista suunnittelua. Koko prosessin ajan on kaikki yksityiskohdat tehtävä huolellisesti. Mikäli rakentaminen viivästyy taloudellisista tai ajankäyttöön liityvistä syistä, veneprojektin jatkuvuus on yleensä kyseenalaista kiinnostuksen laannuttua.

        projektisi oli. Siis tyo kun jäi kesken. Loppuiko raha vai aika. Ja myisitkö pois halvalla, olen etsiskellyt sopivaa projektia.


      • Turhaako unelmoin
        Kokemuksella kirjoitti:

        Veneen rakennus on vaativa työ. Jos siihen ryhtyy leikkimielellä, ilman asianmukaista koulutusta ja välineistöä, ei lopputulos voi olla hyvä. Ei voida ajatella, että rakennetaan vene ajankuluksi. Hyvän ja turvallisen veneen rakentaminen vaatii pitkäaikaista suunnittelua. Koko prosessin ajan on kaikki yksityiskohdat tehtävä huolellisesti. Mikäli rakentaminen viivästyy taloudellisista tai ajankäyttöön liityvistä syistä, veneprojektin jatkuvuus on yleensä kyseenalaista kiinnostuksen laannuttua.

        Millä koulutuksella uskaltaa alkaa venettä tekemään? Ajattelin tekaista omaksi huviksi ja ajankuluksi talven aikana 32 jalkaisen purkkarin. Alkoi vain tuo koulutusasia mietityttämään, riittääköhän ammatikoulussa 40 vuotta sitten hankittu hitsarin koulutus lasikuitupaatin tekemiseen. Olen myös osallistunut kansalaisopiston järjestämiin harrastuspiireihin, tehnyt esimerkiksi pahkatöitä ihan itse.


      • Kokemuksella
        minkälainen kirjoitti:

        projektisi oli. Siis tyo kun jäi kesken. Loppuiko raha vai aika. Ja myisitkö pois halvalla, olen etsiskellyt sopivaa projektia.

        En voinut kuvitella asialliseen viestiini saamiani vastauksia. Projektini kohteena oli pienehkön purjealuksen valmistaminen perinteisin menetelmin. Tilapäinen likvideettiongelma sekä runsaan työkuormituksen tuoma tarvittavan ajan puute katkaisivat hyvin alkaneen työn. Valitettavasti kyseinen kohde ei enään ole saatavilla jatkorakennustoimenpiteiden kohteeksi. Kaupungin ympäristöviranomaisen kehoituksesta jouduin sen poistamaan rakennuspaikaltaan. Kohde on nyt käsitelty asianmukaisesti siten kuin jätehuoltolaki määrää.


      • Kokemuksella
        Turhaako unelmoin kirjoitti:

        Millä koulutuksella uskaltaa alkaa venettä tekemään? Ajattelin tekaista omaksi huviksi ja ajankuluksi talven aikana 32 jalkaisen purkkarin. Alkoi vain tuo koulutusasia mietityttämään, riittääköhän ammatikoulussa 40 vuotta sitten hankittu hitsarin koulutus lasikuitupaatin tekemiseen. Olen myös osallistunut kansalaisopiston järjestämiin harrastuspiireihin, tehnyt esimerkiksi pahkatöitä ihan itse.

        Katsoisin sopivan koulutuksen käsittävän veneen rakentamisessa tarvittavien elementtien rakenteen ymmärtämiseen ja asentamiseen tarvittavien valmiuksien hankkimista. Toki lisäopiskelu esimerkiksi kansalaisopiston harrastepiireissä lisää edellämainituja valmiuksia. En kuitenkaan pidä suotavana yksinomaan niiden antaman tietämyksen pohjalta alkamaa vesikulkuneuvoja valmistamaan. Yleisenä ohjeena voidaan pitää tarvittavan tietämyksen hankkimista joko itse opiskelemalla tai asianmukaisen koulutuksen hankkimista riittävän pätevyyden omaavassa oppilaitoksessa.


      • Reunapeukalo
        Kokemuksella kirjoitti:

        Katsoisin sopivan koulutuksen käsittävän veneen rakentamisessa tarvittavien elementtien rakenteen ymmärtämiseen ja asentamiseen tarvittavien valmiuksien hankkimista. Toki lisäopiskelu esimerkiksi kansalaisopiston harrastepiireissä lisää edellämainituja valmiuksia. En kuitenkaan pidä suotavana yksinomaan niiden antaman tietämyksen pohjalta alkamaa vesikulkuneuvoja valmistamaan. Yleisenä ohjeena voidaan pitää tarvittavan tietämyksen hankkimista joko itse opiskelemalla tai asianmukaisen koulutuksen hankkimista riittävän pätevyyden omaavassa oppilaitoksessa.

        Näinhän se pojat on, että toiset tekevät mitä haluavat, toiset mitä osaavat. Toisilta ei synny kukkakeppikään ja toiset veistelevät puhdetöinään kaappikelloja ja viuluja. Mielipiteen ilmaisulle asiasta kuin asiasta eräille ei tunnu olevan estettä.
        Rakensin ensimmäisen veneeni sinä talvena, jolloin täytin 12 vuotta. Isä opasti, muttei juurikaan koskenut teelmykseeni. Lopputuloksena oli nk toleranssijolla, joka mitattiin. Sen jälkeen olen sotkeentunut milloin käytetyn korjaukseen, milloin puolivalmisteen rakentamiseen. Leipätyöksi muodostuivat vähän isommat alukset, mutta silti rakentelu on rentouttavaa ja taas sormia syyhyttää.
        Takavuosina Vene-lehdessä esiteltiin silloisen Turun teknillisen oppilaitoksen laivanrakennuksen yliopettajan oma veneprojekti. Kaivakaapa esiin ja arvioikaa koulutuksen merkitystä lopputulokseen.


      • ylämäkeä
        Reunapeukalo kirjoitti:

        Näinhän se pojat on, että toiset tekevät mitä haluavat, toiset mitä osaavat. Toisilta ei synny kukkakeppikään ja toiset veistelevät puhdetöinään kaappikelloja ja viuluja. Mielipiteen ilmaisulle asiasta kuin asiasta eräille ei tunnu olevan estettä.
        Rakensin ensimmäisen veneeni sinä talvena, jolloin täytin 12 vuotta. Isä opasti, muttei juurikaan koskenut teelmykseeni. Lopputuloksena oli nk toleranssijolla, joka mitattiin. Sen jälkeen olen sotkeentunut milloin käytetyn korjaukseen, milloin puolivalmisteen rakentamiseen. Leipätyöksi muodostuivat vähän isommat alukset, mutta silti rakentelu on rentouttavaa ja taas sormia syyhyttää.
        Takavuosina Vene-lehdessä esiteltiin silloisen Turun teknillisen oppilaitoksen laivanrakennuksen yliopettajan oma veneprojekti. Kaivakaapa esiin ja arvioikaa koulutuksen merkitystä lopputulokseen.

        Laivan rakennuksella ja veneen (alle 20m)rakennuksella hyvin vähän yhteistä,hyvä esimerkki ed mainittu jos oikein muistan tapauksen ,ei muuta kuin kaikki kynnellekykenevät rakentelemaan pessimisteistä välittämättä, itse rekentelin 30-56 jalkaisia raudasta ja aloitin (yksin)suuremmasta päästä.


    • Laskutaitoinen

      Ei ole mitenkään mahdollista saada venettä valmiiksi tuolla rahalla. Jokainen vähäkin asiaa ymmärtävä tietää että menee vähintään nelinkertainen summa ja sittenkintaso om vaatimaton. Kun siihen laskee työlle jonkin hinnan tulee paljon kalliimpi kuin ostaa valmiin

      • ylämäkeä

        En kommentoi saako kaveri tuolla rahalla valmiiksi, mutta oman työn hinnoittelussa ei ole mitään järkeä kun itselle rakentaa ,saman ajan joku voi käyttää vaikka sohvalla makaamiseen tai juosta kieli pitkällä pitkin polkuja.


      • Halpa kuin kala

        Kaverin ei tarvitse ilmeisesti ihan listahinnoilla tarvikkeita ja varusteita ostella, tai sitten kustannusarviossa joku mättää eikä ihan vähän..?


      • uudelleen
        Halpa kuin kala kirjoitti:

        Kaverin ei tarvitse ilmeisesti ihan listahinnoilla tarvikkeita ja varusteita ostella, tai sitten kustannusarviossa joku mättää eikä ihan vähän..?

        tarkemmin http://www.kotinet.com/telakka/budget.htm lainaus:"rungon ja moottorin hinta niin edullinen että en kehtaa kertoa. Masto, purjeet ja suurin osa kansivarusteista entisestä veneestä, arvostettu sillä hinnalla jonka oikeasti maksavat". Jos nämä muutaman satasen muut ostokset on pari tonnia. Lainaus: http://www.kotinet.com/telakka/ostoslista.htm" - hartsia 160 kg, katkokuitumattoa 60 kg, rovinkia 20 kg, topcoat, kovetin
        - vanerit, lakat, maalit,ruuvit,liimat
        - vannasputki , tiivisteboxi , joustolaippa, tukilaakeri
        - keulakaide
        - peräsinakseli
        - lämpöeristeet."
        Ainakin tällä kaavalla on ihan oikeat hinnat.


      • tietysti sitten
        uudelleen kirjoitti:

        tarkemmin http://www.kotinet.com/telakka/budget.htm lainaus:"rungon ja moottorin hinta niin edullinen että en kehtaa kertoa. Masto, purjeet ja suurin osa kansivarusteista entisestä veneestä, arvostettu sillä hinnalla jonka oikeasti maksavat". Jos nämä muutaman satasen muut ostokset on pari tonnia. Lainaus: http://www.kotinet.com/telakka/ostoslista.htm" - hartsia 160 kg, katkokuitumattoa 60 kg, rovinkia 20 kg, topcoat, kovetin
        - vanerit, lakat, maalit,ruuvit,liimat
        - vannasputki , tiivisteboxi , joustolaippa, tukilaakeri
        - keulakaide
        - peräsinakseli
        - lämpöeristeet."
        Ainakin tällä kaavalla on ihan oikeat hinnat.

        jos runko, moottori, purjeet, masto ja helat eivät ole maksaneet mitään niin sitten. Sitä on vaan itse tottunut siihen, että kaikki maksaa. Ja melkoinen fakiiri saa olla, jos nuo vielä hankintalistalla olevat tavarat hankkii 2850:lla.
        Ei siinä mitään, hyvä, että tällaisia projekteja on mutta tämä kustannusarvio antaa kyllä mielestäni täysin harhaanjohtavan kuvan niille jotka harkitsevat vastaavaan hommaan ryhtymistä.


      • herkkua
        tietysti sitten kirjoitti:

        jos runko, moottori, purjeet, masto ja helat eivät ole maksaneet mitään niin sitten. Sitä on vaan itse tottunut siihen, että kaikki maksaa. Ja melkoinen fakiiri saa olla, jos nuo vielä hankintalistalla olevat tavarat hankkii 2850:lla.
        Ei siinä mitään, hyvä, että tällaisia projekteja on mutta tämä kustannusarvio antaa kyllä mielestäni täysin harhaanjohtavan kuvan niille jotka harkitsevat vastaavaan hommaan ryhtymistä.

        että joku uskaltaa tommoista budjettia pitää edes näkyvissä. Antaa väärän kuvan kyllä yleisestä hintatasosta.


      • Reunapeukalo
        tietysti sitten kirjoitti:

        jos runko, moottori, purjeet, masto ja helat eivät ole maksaneet mitään niin sitten. Sitä on vaan itse tottunut siihen, että kaikki maksaa. Ja melkoinen fakiiri saa olla, jos nuo vielä hankintalistalla olevat tavarat hankkii 2850:lla.
        Ei siinä mitään, hyvä, että tällaisia projekteja on mutta tämä kustannusarvio antaa kyllä mielestäni täysin harhaanjohtavan kuvan niille jotka harkitsevat vastaavaan hommaan ryhtymistä.

        Eiköhän näissä puuhissa jokainen laske ja vastaa omista kustannusarvioistansa? Tokihan toisten kokemuksista on hyvä ottaa oppia, mutta harvoin niitä 1:1 voi soveltaa. Hankinnoissa tarvittavat kanavat ovat hyvin erilaisia ja tuurillakin on usein osansa.
        Valmiit piirustuspaketit sisältävät yleensä hyvän materiaalilistan ja suuntaa antavan kustannusarvion jo "esittelypaketissa", yleisohjeena voisi sanoa, että kaikki liikenevä menee eikä oikein riitäkään.
        Finn 26 on kokoluokaltaan järkevä ja tekemisessä on oikeaa meininkiä, ottakaapa oppia.
        Pakostakin tulee mieleen, moniko näistä avuttomista omistaa veneen ja miten he sen kanssa selviytyvät??


      • vastuutonta
        Reunapeukalo kirjoitti:

        Eiköhän näissä puuhissa jokainen laske ja vastaa omista kustannusarvioistansa? Tokihan toisten kokemuksista on hyvä ottaa oppia, mutta harvoin niitä 1:1 voi soveltaa. Hankinnoissa tarvittavat kanavat ovat hyvin erilaisia ja tuurillakin on usein osansa.
        Valmiit piirustuspaketit sisältävät yleensä hyvän materiaalilistan ja suuntaa antavan kustannusarvion jo "esittelypaketissa", yleisohjeena voisi sanoa, että kaikki liikenevä menee eikä oikein riitäkään.
        Finn 26 on kokoluokaltaan järkevä ja tekemisessä on oikeaa meininkiä, ottakaapa oppia.
        Pakostakin tulee mieleen, moniko näistä avuttomista omistaa veneen ja miten he sen kanssa selviytyvät??

        luoda kuva että veneen voi rakentaa noin halvalla. Vaikuttaa haitallisesti yleiseen hintatasoon.


      • Joe
        vastuutonta kirjoitti:

        luoda kuva että veneen voi rakentaa noin halvalla. Vaikuttaa haitallisesti yleiseen hintatasoon.

        "Vaikuttaa haitallisesti yleiseen hintatasoon."

        No ehkä ei sentään..;-)


    • Kyselijä

      Kuis tommoiseen omatekemään suhtautuu katsastajat. Jaentäs jos lähtee oikein ulkomaille, eiks tarvi olla kaikelaisia alvitodistuksia ja aluspapereita sun muuta ce-todistetta. Tuleeko ongemia?

      • ylämäkeä

        Tietysti rakennelmat pitää olla katsastuksen läpäisevät katsastat tai et, muut paperit ei ongelma.


      • tane

        Kaipaako joku tuommoista ja mistä sen saa?


      • Alittelija itsekin
        tane kirjoitti:

        Kaipaako joku tuommoista ja mistä sen saa?

        EU:n alueella purjehtivilta suomalaisilta huvialuksilta saattaa toisen EU-maan viranomainen vaatia todistusta siitä, että aluksesta on suoritettu Suomessa liikevaihtovero tai arvonlisävero. Tämä koskee vain 1.1.1987 jälkeen valmistuneita veneitä, sillä sitä vanhemmista vero katsotaan suoritetuksi.

        Arvonlisäverotodistuksen, eli VAT-sertifikaatin, antaa pyynnöstä verovirasto. Sen saamiseksi pitää pyydettäessä antaa tullausselvitys EU:n ulkopuolelta tai ennen vuoden 1995 alkua EU-maasta ostetusta veneestä. Vuoden 1995 jälkeen EU-maasta tuodulla veneellä pitäisi periaatteessa ostovaiheessa olla myyntimaan VAT-sertifikaatti tai vastaava luotettava selvitys arvonlisäveron maksusta ostomaahan. Tämä siksi, että ei tule ikävää yllätystä arvonlisäveron muodossa, mikäli veroa ei ole EU:ssa maksettukaan.


      • tane
        Alittelija itsekin kirjoitti:

        EU:n alueella purjehtivilta suomalaisilta huvialuksilta saattaa toisen EU-maan viranomainen vaatia todistusta siitä, että aluksesta on suoritettu Suomessa liikevaihtovero tai arvonlisävero. Tämä koskee vain 1.1.1987 jälkeen valmistuneita veneitä, sillä sitä vanhemmista vero katsotaan suoritetuksi.

        Arvonlisäverotodistuksen, eli VAT-sertifikaatin, antaa pyynnöstä verovirasto. Sen saamiseksi pitää pyydettäessä antaa tullausselvitys EU:n ulkopuolelta tai ennen vuoden 1995 alkua EU-maasta ostetusta veneestä. Vuoden 1995 jälkeen EU-maasta tuodulla veneellä pitäisi periaatteessa ostovaiheessa olla myyntimaan VAT-sertifikaatti tai vastaava luotettava selvitys arvonlisäveron maksusta ostomaahan. Tämä siksi, että ei tule ikävää yllätystä arvonlisäveron muodossa, mikäli veroa ei ole EU:ssa maksettukaan.

        vaan että kun on omatekemä miten siihen tuon todistuksen hommaa


      • Reunapeukalo
        tane kirjoitti:

        vaan että kun on omatekemä miten siihen tuon todistuksen hommaa

        Dokumentit mukaan ja tiskille, kuten tehdään ostetunkin kanssa.


      • dokumentteja
        Reunapeukalo kirjoitti:

        Dokumentit mukaan ja tiskille, kuten tehdään ostetunkin kanssa.

        omatekemästä venhosta on olemassa? Maksamattomia laskuja ja kuitteja voi löytyä.


      • viis siitä
        dokumentteja kirjoitti:

        omatekemästä venhosta on olemassa? Maksamattomia laskuja ja kuitteja voi löytyä.

        ja mee tiskille ja sano, että tein tällasen. Siinä sitten ihmettelevät tiskin toisella puolella sitä sun venettä.

        Ehkä saat jonkun todistukse, ehkä et.


    • suuri

      Kattelin tuota tekniikapuolta. Yanmar 2gm on liian suuri kone tuon kokoiseen veneeseen. Siinä on 15 / 18 hepoa ja puolet riittäis kevyesti. Miksihän pitää vielä tehdä keppivedolla, onhan nykyään tarjolla parempiakin ratkaisuja. Tulee varmaan talipoksillakin.

      • Reunapeukalo

        Mikä vika on keppivedossa? Entä mitä haittaa on parista lisäkilowatista? Kuinka paljon liian suuri? 15mm? 2kg?
        Tuliko mieleen, että talipoksiin saa varaosia vuosikymmenien kuluttuakin, vaan mites on "huipputekniikan" laita?


      • pieni

        toisilla sitten suurempi. Suuremman kanssa pääsee vähemmällä, ei tarvi aina painaa täysillä.


      • pärjää,
        pieni kirjoitti:

        toisilla sitten suurempi. Suuremman kanssa pääsee vähemmällä, ei tarvi aina painaa täysillä.

        pitää vaan ajaa isommilla kierroksilla.


      • kierroksilla
        pärjää, kirjoitti:

        pitää vaan ajaa isommilla kierroksilla.

        voipi tulla voiteluongelmia ja mäntä kärsii


    • olla totta

      ihan utopistinen ajatus tuo projekti,mutta juttua riittää. Yksi persaukinen on alkanut ihan itte venettä rakentamaan ja 55 kateellista etsii esiin kaikki syyt miksi ei tule onnistumaan. Ilmeisesti mukana keskustelussa muutama omankin "rojektin" tehnyt, jotka yrittävät selittää homman järkevyyttä. No, saapahan tekijä syväluotauksen suomalaisen purjehtijan sielunmaisemaan jos näitä vielä eksyy plaraaman.

    • Kale

      Toimivan veneen voi tehdä itse. Ja vielä hyvän. Nimimerkillä itsetehdyllä kilpaillut. Ja jokuhan veneen on aina tehnyt, pitää vaan käyttää aikaa pyytää neuvoja ja omata kärsivällisyyttä.
      Tuossa projektissa varmasti ainoa kyvymysmerkki on vanhan venee rikin ja seilien sopiminen Finnin runkoon, mutta kokeilee ja tarvittaessa vaihtaa.

      • Telakkavastaava

        Alkuperäinen Finn-piirustuksissa, toppi:
        Mastoliikki 8,00 m
        Puomiliikki 2,60 m
        Etuliikki fokka   9,3m
        Alaliikki fokka   3,20 m   

        Jos teen osatakilan nykyisillä vermeillä:

        Mastoliikki    7,90 m
        Puomiliikki    2,95 m
        Etuliikki fokka   8,4 m
        Alaliikki fokka   3,20 m

        Jos teen topin:
        Mastoliikki    7,90 m
        Puomiliikki    2,95 m
        Etuliikki fokka   9,1 m
        Alaliikki fokka   3,20 m

        Toimiiko ? Vai takiloinko kutteriksi?

        Eikä sitten kannata kertoa että on ollut korkeampaa toppia ja vielä korkeampaa osatakilaa, nuo eka mitat vaan ovat minulla olevissa piirustuksissa


    • Anonyymi

      Ei toimi tuo osoite

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe