Tätä asiaa on täällä monesti ihmetylty, että miksi Fiatissa on polttimot niin lyhytikäisiä?
Yksinkertainen vastaus: Koska fiatin "ajovalo muisti" on niin vanhanaikainen. Ts. siinä on vain virtalukossa on ja off toiminto. Ei ole sellaista kuin oli japanilaisissa jo 20v. sitten, että valot syttyvät vasta startin jälkeen, kun moottori on jo käynistynyt n. sekunnin viiveellä. Fiatissa palaa valot kokoajan myös startatessa ja silloin on jännite vaihtelut liian suuret ja startin jälkeen antaa liian suuren jännitteen. Tästä juuri aiheutuu polttomojen lyhyt ikä?
Itse olen ratkaissut asian niin että sammutan valot aina katkaisimesta ennen moottorin sammuttamista ja laitan ne päälle vasta, kun olen käynistänyt moottorin (jos muistan). Eli olen mennyt ajassa yli 20 vuotta taaksepäin kun olen hankkinut fiiun.
Miksi ajovalot polttimot kuluvat nopeasti
17
2205
Vastaukset
- ???
Kyllä sulla on sitte ISOT ongelmat!!
Parempi vaan että sentäs saa ajovalot pois päivälläkin, ihan homojen hommaa polttaa päivisin valoja. Kyllä tavallisen kännissä saa olla jos ei kirkkaalla päivänpaisteella näe autoa! Sitä paitsi sen lain piti alunperin koskea vain moottoripyöriä ja mopoja. Laskeppas paljonko valtio tienaa polttoaine veroja lisää ajovalopakon ansiosta. No mä autan hiukka. Auto kuluttaa n. 1-2 dl enemmän polttoainetta tunnissa kun valot päällä. Kerro se luku omalla ajokilometri/ajotunti määrällä. Kerro tämä luku n. kahdella miljoonalla autolla jotka Suomessa on. Kerro tämä luku polttoaineen litra hinnalla(6.50mk) Ja katso paljonko tulee... Sen lisäksi vielä polttimoiden palamisesta aiheutuneet kustannukset, yksittäiselle autoilijalle, liikennöitsijälle, korjaamoille ym.
Kyllä tulee TODELLA iso kokonaispotti. Että sellasen lait menivät " suuressa viisaudessa" keksimään.
PS. Joissakin Euroopan valtiossa saa sakon ajovalojen päiväkäytöstä!
Itse ajan ilman ajovaloja kirkkaalla kelillä.- Cromassa
oli ainakin vuonna 1986(siis 16-vuotta sitten).
Lisäksi oli tiputettu jännite päiväkäyttöön ja valot sammuivat päiväasennossa startatessa.
Vuosimallin 83-Argentassa oli vielä saattovalotkin joissain malleissa, kuten myös 132:ssa jo 70-luvulla... - arto
Vaan fiatin polttimoiden nopeaa loppuun palamista.
- niinkö?
harvassa taitaa olla pelit,joissa valot starttauksen ajaksi sammuu ajovaloautomatiikan ollessa kytkettynä.Ja onko se nyt niin suuri kustannus vaihdella vähän tiheemmin polttimoita,kuin ainainen räpeltäminen valokytkimen kanssa.Saattaahan siinä tosin näpit vähän likaantua,mutta ompahan hyvä syy pitää konehuone puhtaana.
- brava
Höpö höpö teoria näin sähkömiehen mielestä. Eihän se jännite starttauksen jälkeen yli 14 volttiin nouse. Jatkuva todella nopea vilkuttelu voisi lyhentää ikää. Kannattaa käyttää laadukkaita polttimoita. Ja onhan uudet H1 ja H7 lyhyt ikäisempiä kuin H4 lamput. H7 saattaa loppua alle 10 tkm ajettuna. Itselläni on kestänyt H1 n. 30 tkm ja autolla on nyt ajettu 60 tkm ja mitään muita lamppuja ei ole tarvinnut vaihtaa, eli mistään sähköongelmasta ei voi puhua. Palaisihan muutkin lamput sitten nopeammin.
- arto
Kyllä latauksen säädin päästää ylijännite piikin startin jälkeen, koska kulutus on ollut suuri eikä ehdi heti perässä. Voithan mitata jos et usko.
- autoasentaja-68
Kyllä akku pahimmat jännitepiikit tasaa, vaikka niitä tulisikin(pyh ja pyh). Valojen kestoon vaikuttaa oleellisesti myös polttimon lämpötila. Eli kun valot ovat likaiset, umpiossa lämpötila nousee->polttimon lämpötila nousee->polttimo ei kestä. Perus H4 polttimo on kestävä autossa kuin autossa.
- arto
autoasentaja-68 kirjoitti:
Kyllä akku pahimmat jännitepiikit tasaa, vaikka niitä tulisikin(pyh ja pyh). Valojen kestoon vaikuttaa oleellisesti myös polttimon lämpötila. Eli kun valot ovat likaiset, umpiossa lämpötila nousee->polttimon lämpötila nousee->polttimo ei kestä. Perus H4 polttimo on kestävä autossa kuin autossa.
Akku ei ole mikään virran tasaaja.
- sx
eipä ole mennyt, johtuisko siitä, että palaneen tilalle ostetaan se "halpahalli" poltin??
- jake
jo 87 unossa valot sammuivat startin ajaksi ja varmaan jo ennen sitäkin
- arto
Sitten on Fiat mennyt ajassa taaksepäin.
- jake
arto kirjoitti:
Sitten on Fiat mennyt ajassa taaksepäin.
eikös ne muka nykyisin sammu? tuohan on lähinnä sitä varten että käynnistykselle riittää tarpeeksi virtaa eikä mihinkään lamppujen säästöön tehty, samalla se katkaisee sähköt kaikista muistakin sähkölaitteista joita ei tarvitse käynnistyksen aikana
- matti66
lakkaa ostamasta niitä halpa polttimoita. ei sen puoleen pimahtaa ne muissakin autoissa...
- HOTAKAINEN
Rele ohjaus niin kestvät kauemmin ja samalla saa enemmän valotehoa.
Polttimolle tulevat johdot kannattaa samalla vaihtaa paksumpiin.
Paksumpi johto siirtää enenmmän virtaa ja kestää kuormaa. - arto
Naapurini autosta paloi jatkuvasti polttimot ja syytä siihen haettiin monessa korjaamossa, mutta mitään vikaa ei autosta löytynyt vaihdettiin releet ym. mitä muuta korjaamot kehtasivat yrittää laskuttaa. Mutta polttimoita vain siitä huolimatta paloi tuhka tiheään. Sitten eräs autoinsinööri kuuli tuosta ja hän kysyi juuri tuota asiaa, että starttaatko ja sammutatko valot päällä? Naapurini vastasi myöntävästi, koska hänellä oli samassa avainnipussa niin auton kuin autotallin avain ja hän avasi ja sulki käyttäen apuna auton valoja. Ensiksi hänestä tuntui tuo ajatus aivan hullulta, mutta päätti kuitenkin kokeilla ja mitä sitten tapahtui ei enään polttimoita palanutkaan tiheään vaan aivan normaaliin tapaan.
Tämä tarina on tosi.- kyi
Nykyisissä autoissa käytetään lähes poikkeuksetta h7-polttimoita. Ne käyvät kuumina ja ilmatila lampussa on pienempi kuin perinteisellä h4:lla. Itselläni on Punto vm 2000. Olen aina startannut valot päällä ja alussa paloikin ajovalopolttimot noin puolen vuoden kuluttua. Ostin sitten ns. halpahallipolttimot, jotka eivät kestäneet kuin pari kuukautta ja olivat valoteholtaan heikot. Sitten uhrasin vähän enemmän rahaa ja ostin GE (general electric) merkkiset polttimot. Ne ovat kestäneet nyt ainakin puolitoista vuotta (n. 30000 km). USAssa näille polttimoille annetaan 2 vuoden takuu. Tutuiltani olen kuullut, että sama tauti on muissakin autoissa mm. Primera.
- Anonyymi
sika
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396925
- 323908
- 453280
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372092
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482047- 391980