Jeep-Valmet

Vielä huh

Huh ja huh. Näin tässä huoltsikalla vanhan
Wagoneerin, jotain 74-76-mallinen. Takaluukussa
oli Valmetin tarra ja kone kävi siihen malliin,
että keula tutisi. Pakko oli kysyä oliko nokalla
tosiaan traktorin kone. Kuski sanoi, että ehta
Valmetti jotain alle 3-litraa/65 hv siellä on ja
3-pykäläinen manuaali, eikä ole edes omatekemä,
vaan ei ole autokaan oma. Onko näitä joskus
muuteltu oikein virallisesti maahantuojan
toimesta (ollut kyllä huhua) vai onko kyläsepän
koneswappi. Taitaa olla kyyti kylmää tuolla
yhdistelmällä.

15

3321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M-mies

      No ei se kyyti ainakaan ole kylmää sen takia, että
      kone on traktorin. Valmetin kone on kova syömään
      löpöä, ja kaikki mikää palaa, muuttuu lämmöksi.

    • LiikenneTraktori

      .. oikeassa olet maahantuoja (Maan Auto,
      Herttoniemessä) noita 70-luvun lopussa daisseloi,
      mutta valinta oli todellinen nokivasara. Lodju
      oli Jeepin omaa, muistaakseni kutvosen takaa tuo
      3-lovinen hämmennettävä löytyi. Ääni noissa on
      sellainen, että koko kylä herää
      tuohon 'säksätykseen'...

      • jurkka

        tampereen seudulla liikkuu moisia
        laitteita kohtuu useita, ja ovat kovassa
        offaus käytössä. kyllä pelaa
        ja musta savu taakse jää...

        miinuksena jos nekatiivista hakemalla hakee
        on keulapaino; talvella ei kovin höttösille soille
        kantsi mennä, siinä missä bensakoneisella.

        kuulin propagandaa erään pitkän linjan
        valmet-wagoneer harrastajalta; kulutus on
        reilusti alle kympin (tarkoittaa siis että se on
        oikeasti alle sen) ja kulkee huippua joku 130 kmh

        kyseinen heebo on reissannu valmetwagollaan
        skotlantia myöten.


      • Huh
        jurkka kirjoitti:

        tampereen seudulla liikkuu moisia
        laitteita kohtuu useita, ja ovat kovassa
        offaus käytössä. kyllä pelaa
        ja musta savu taakse jää...

        miinuksena jos nekatiivista hakemalla hakee
        on keulapaino; talvella ei kovin höttösille soille
        kantsi mennä, siinä missä bensakoneisella.

        kuulin propagandaa erään pitkän linjan
        valmet-wagoneer harrastajalta; kulutus on
        reilusti alle kympin (tarkoittaa siis että se on
        oikeasti alle sen) ja kulkee huippua joku 130 kmh

        kyseinen heebo on reissannu valmetwagollaan
        skotlantia myöten.

        Olet siis oikeassa suunnassa, sillä tämä punainen
        yksilö esiintyy Kangasalla vakituiseen. Tämä ei
        rengastuksen tai alustansa puolesta kylläkään
        vaikuttanut off-peliltä, vaan aikasen normaalilta
        käyttöversiolta. Tuo 130 huippu taitaa näille
        etupainoisille ajo-ominaisuuksille riittääkin,
        mutta omaa kokemusta on vain normaalista
        kutoskoneisesta.


      • Mike
        jurkka kirjoitti:

        tampereen seudulla liikkuu moisia
        laitteita kohtuu useita, ja ovat kovassa
        offaus käytössä. kyllä pelaa
        ja musta savu taakse jää...

        miinuksena jos nekatiivista hakemalla hakee
        on keulapaino; talvella ei kovin höttösille soille
        kantsi mennä, siinä missä bensakoneisella.

        kuulin propagandaa erään pitkän linjan
        valmet-wagoneer harrastajalta; kulutus on
        reilusti alle kympin (tarkoittaa siis että se on
        oikeasti alle sen) ja kulkee huippua joku 130 kmh

        kyseinen heebo on reissannu valmetwagollaan
        skotlantia myöten.

        Pieleen meni kommentit kylmyydestä ja
        kulutuksesta. Totta on se, että kyseinen suomi-
        kyhäelämä ei lämpene mitenkään erikoisen nopeasti
        mutta autossa kyllä tarkenee takuulla -30
        kelilläkin. Lämppärin kennossa riittää puhtia
        kunhan kone lämpenee.

        Moottori on sitäpaitsi uskomattoman
        pieniruokainen - edustaahan se sentään
        suoraruiskutus tekniikkaa - viimeisen 100 000
        km:n ja 5 vuoden matkalta pidetty ajopäiväkirja
        kertoo koko ajan keskikulutukseksi 10,5 l/100 km.
        Omasta mielestäni luku ei lainkaan paha autolle
        jonka omapaino on 2110 kg! Kulutus tietysti
        riippuu siitäkin kuinka isolle koneen syöttöjä on
        ruuvattu. Tehoa kyllä lähtee haluttaessa, mutta
        niin tulee silloin nokeakin.

        Huippunopeus asettuu 120 km/h nurkille kun kone
        on kerännyt täydet kierrokset, joita se ottaa
        noin 3000 rpm

        Moottorina on 411 B sarjan (4 syl, 4,2L) Valmetin
        kone, ainakin -78 mallisissa. Periaatteessa sama
        härveli löytyy Valmet 702 traktorista. 3-lovinen
        manuaali puolestaan ollut alunperin kiinni
        maahantuojan koneswapin hylkäämässä kuutosessa.


      • Jeep Tre
        Mike kirjoitti:

        Pieleen meni kommentit kylmyydestä ja
        kulutuksesta. Totta on se, että kyseinen suomi-
        kyhäelämä ei lämpene mitenkään erikoisen nopeasti
        mutta autossa kyllä tarkenee takuulla -30
        kelilläkin. Lämppärin kennossa riittää puhtia
        kunhan kone lämpenee.

        Moottori on sitäpaitsi uskomattoman
        pieniruokainen - edustaahan se sentään
        suoraruiskutus tekniikkaa - viimeisen 100 000
        km:n ja 5 vuoden matkalta pidetty ajopäiväkirja
        kertoo koko ajan keskikulutukseksi 10,5 l/100 km.
        Omasta mielestäni luku ei lainkaan paha autolle
        jonka omapaino on 2110 kg! Kulutus tietysti
        riippuu siitäkin kuinka isolle koneen syöttöjä on
        ruuvattu. Tehoa kyllä lähtee haluttaessa, mutta
        niin tulee silloin nokeakin.

        Huippunopeus asettuu 120 km/h nurkille kun kone
        on kerännyt täydet kierrokset, joita se ottaa
        noin 3000 rpm

        Moottorina on 411 B sarjan (4 syl, 4,2L) Valmetin
        kone, ainakin -78 mallisissa. Periaatteessa sama
        härveli löytyy Valmet 702 traktorista. 3-lovinen
        manuaali puolestaan ollut alunperin kiinni
        maahantuojan koneswapin hylkäämässä kuutosessa.

        Allekirjoittanut ajaa otsikkoautolla kulutuksen
        ollessa alle 10 l /100 km. kun laittaa 35" pyörät
        niin menee kaupunkiajossa mukavasti
        tyhjäkäyntikierroksilla sellasta viittä -
        kuuttakymppiä. huiput 140 km/h moottorin
        kiertäessä 3300 r/min. Itselläni on 4
        vaihteisella manuaalilaatikolla varustettu
        kulkine. Perävälitys 3.54.

        Kulutuksen, vääntömomentinnousun ja
        polttoainetalouden kannalta parempaa moottoria ei
        tuollaiseen autoon ole tehtykään. kysessähän on
        tosiaan suoraruiskutus turbo diesel. Jos jotain
        negatiivista haluaa hakemalla hakea, niin onhan
        tuo voimakone aika painava... 450 - 500 kg?


      • Mike
        Jeep Tre kirjoitti:

        Allekirjoittanut ajaa otsikkoautolla kulutuksen
        ollessa alle 10 l /100 km. kun laittaa 35" pyörät
        niin menee kaupunkiajossa mukavasti
        tyhjäkäyntikierroksilla sellasta viittä -
        kuuttakymppiä. huiput 140 km/h moottorin
        kiertäessä 3300 r/min. Itselläni on 4
        vaihteisella manuaalilaatikolla varustettu
        kulkine. Perävälitys 3.54.

        Kulutuksen, vääntömomentinnousun ja
        polttoainetalouden kannalta parempaa moottoria ei
        tuollaiseen autoon ole tehtykään. kysessähän on
        tosiaan suoraruiskutus turbo diesel. Jos jotain
        negatiivista haluaa hakemalla hakea, niin onhan
        tuo voimakone aika painava... 450 - 500 kg?

        Omasta koneestani puuttuu tuo turbo vaikka
        niitähän saisi asennussarjoina eikä hintakaan
        muistaakseni ollut kovin paha.

        Koneen kuivapaino oli 440 kg ilman apulaitteita
        joten aika raskas on mylly. Taloudellinen
        todellakin, hyvä käynnistymään mutta voi sitä
        ääntä ja sen voimakkuutta. Turbo varmaan osaltaan
        pehmentää pakoääntä.


    • jj

      Jaa ei parempaa konetta autoon laitettukaan??? Koitapa vaikka FIAT-IVECO 3,5 koneella, ääni on kuin ompelukoneesta, kulutus vieläkin pienempi, itse pääsin kesäturneella jopa alle 7l/100km! FIAT -sukuisuudestaan huolimatta (tai juuri siitä johtuen) on ko. kone myös erittäin kestävä, vähintään puoli miljoonaa ajelee olemattomallakin huollolla.
      Virossa on kaverilla Wagge M.A.N:n 6,9 litraisella koneella (150hv) 5 v M.A.N manuaali, perkele sitä kiihtyvyyttä ja vääntöä:) Ovat kevyitä nuo koneet ja todella pieniä mitoiltaan, plussana käsittämättömän hyvä kylmäkäynnistyvyys (jos onpi paikat kunnossa).

    • Ram paloautot vm.-82

      Dodge Ram 3500-4500 custom 5,9 V8 bensa 4bbl, TF 727 ja 4-veto automaatti Danan akseleilla. Autot on vm. 1982 paloautoja ja olisin kiinnostunut vaihtamaan Valmet TDI 4-mukisen uuden koneen kumpaankin. Mitenkähän sopii ko. automaatin kanssa ja vetopyörästöjen välitysten kanssa? Haluaisin pitää automaatti vaihteisena. Kiitos tiedoista!!!

      • Tekn.

        Tässä kun odotellaan asiantuntijoiden vastauksia, niin kyllähän ne välitykset kaiketi muuten sopivat, mutta jos moottoreiden kierroslukualue hieman poikeaa, niin auton nopeudessa se näkyy. Muuttuuko nopeus niin paljon, että pitää perävälitystä muuttaa on sitten toinen juttu.
        Jos auton huippunopeus hieman laskee, onko sillä käytännön merkitystä?
        Jos TDI kierrokset ovat pienemmät kuin alkuperäisen moottorin, niin joudut ajamaan hieman suuremmilla kierroksilla, onko se paha asia.


    • Retkuilija

      Olen itsekin nähnyt tuollaisen sekoituksen, voi helvetti sitä rötinää, tärinää ja savutusta!

    • 7+6

      Mikähän mahtaa olla wagoneerin kiihtyvyys tuolla koneella - nollasta sataan alle minuutti ??

      • ..........

        Ei kai sillä ihan sataa edes pääse? Mutta kone kestää epäilemättä maailman tappiin. Mielelläni moisen huolisin!


    • Anonyymi

      Itselläni ei näistä ole kokemusta, mutta olen aina mietiskellyt tätä Valmet-Wagoneer-kombinaatiota. Mitä järkeä on valmistajan ollut tehdä kuusisylinterinen manuaalivaihteinen Wagoneer ulkomaan markkinoille, kun kaikki Wagoneerit normaalisti olivat kasikoneella ja automaattivaihteistolla? Cherokeehan oli se ''karvalakkimalli', jossa oli kutoskone ja manuaalivaihteisto. Miksi näitä Valmet-Jeeppejä kutsuttiin Wagoneeriksi?

      t. Ari Mentura

      • Anonyymi

        Cherokeella oli vähän urheilullisempi ja nuorekkaampi imago. Wagoneer taasen konservatiivisempi. Näin markkinoitiin. Käytännössä ei ollut mitään eroa. Kyllä USAn kotimaan markkinoillekin kannatti tehdä kuutoskoneisia. Suomessa bensa Wagoneerit eivät olleet ihan harvinaisuuksia, sillä ne olivat edullisia autoverottomuudesta johtuen ja hyvän kuljetuskyvyn omaavia nelivetoisia ei paljoa ollut saatavilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4374
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3495
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2357
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2041
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      1974
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1959
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1754
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1618
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1407
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1311
    Aihe