Iilimato

Puutarhuri_56

Hei,
http://img361.imageshack.us/img361/913/iilimato3sb.jpg
Tietääkö kukaan mistä kuvan iilimato on voinut tulla puutarhan koriste altaaseen.
Pesin altaan 11.9 ja tänään 13.9 huomasin pohjalla tämän iilimadon.
Sadevettä ei ollut lammikossa kuin n.10 litraa eli noin muutaman sentin kerros 40x40cm alueella.
Allas sijaitsee nurmikolla ja on betoninen , siihen tuleva vesi on vain katolta tulevaa sadevettä.
Lammikon pesin kaivo vedellä joka tulee lähes 30 metrin syvyydestä ja on savista . Asun siis Piikkiössä ja tämä alue on hyvin savista , koska tämä on entistä meren pohjaa.
En ole koskaan aiemmin nähnyt täällä iilimatoa.

Ihmettelen vaan mistä kummasta iilimato on voinut tupsahtaa altaaseen.

5

4807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

Iilimato voi siirtyä lammikosta toiseen linnun kyydissä. Ehkäpä lammikossasi kävi vierailulla joku kahlaaja tai vesilintu.

Suomessa ei taida ollamaalla liikkuvia iilimatoja kuten tropiikissa on.

Kuvan otus on hevosjuotikas, joka on inhasta olemuksestaan huolimatta ihmiselle täysin vaaraton. Niitä "oikeita" iilimatoja, eli verijuotikkaita, löytyy Suomesta nykyään kai suunnilleen jostain Ahvenanmaalta - liito-oravat ja valkoselkätikat ovat niihin verrattuna suorastaan yleisiä.

Verijuotikkaan tunnistaa helposti sen selässä olevista pitkittäisistä raidoista, jotka ovat joko vaaleita, tai sitten ruokailun seurauksena kirkkaan verenpunaisia.

Niin, ja vastauksena varsinaiseen kysymykseesi: tuo harmiton otus on tosiaan todennäköisimmin päätynyt lammikkoosi lentokyydillä.

• Nimetön

Haluaisin kysyä että tarttuvatko iilimadot iholle jos olet loikoillut jossain ranta vedessä? Olen vain kuullut juttuja että kaveriin on tarttunut iilimato mutta en tiedä onko se totta. Jos ne tarttuvat nii imevätkö ne verta?

• kahlaaja
        Nimetön kirjoitti:

Haluaisin kysyä että tarttuvatko iilimadot iholle jos olet loikoillut jossain ranta vedessä? Olen vain kuullut juttuja että kaveriin on tarttunut iilimato mutta en tiedä onko se totta. Jos ne tarttuvat nii imevätkö ne verta?

Kyllä ne saattaa tarttua, mutta ei ne ihoa saa rikki. Tosin kyllä niitä houkuttelee, jos sinulla on esim vuotava avo haava. Jos sellainen on, voivat ne siihen tarttua ja verta imeä. Muuten tietääkseni ei.

• Inhat iilit
        kahlaaja kirjoitti:

Kyllä ne saattaa tarttua, mutta ei ne ihoa saa rikki. Tosin kyllä niitä houkuttelee, jos sinulla on esim vuotava avo haava. Jos sellainen on, voivat ne siihen tarttua ja verta imeä. Muuten tietääkseni ei.

Näyttää olevan ikuisuuskysymys tämä iilimato . Minäkään en tiedä,miks iili(musta ja kiiltävä) tarttuu altaassa kinttuun,ellei se ime verta, Ja tänäkeväänä (2013) on meidän iilit villiintyneet. Niitä on sadoittain ja ne liikkuvat myös MAALLA. Eli siis luikertelevat kuin madot. Ja ovat hyviä uimareita. Olen nyt kokeillut suolalla hävittämistä,mutta ei tepsi. Kuuma vesi tappaa yhtä nopeaa kuin ravut,mutta kun ne pitää ensin poimia. ja allas on 50 metrinen. Hohhoijjaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6953
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3928
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3300
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2909
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2686
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2186
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2133
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2067
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      39
      2000
    Aihe