Miten katsotaan sävellaji?

erertert

jos pitää jonkun kappaleen sävellaji selvittää korvakuulolta eikä ole nuotteja niin katsotaanko kyseisen kappaleen sävellaji ensimmäisestä laulunuotista vaiko säestysnuotista?


kyselenkö tyhmiä nyt? :o

21

5350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gramofooni

      Opiskele ihmeessä lisää. Nuihin ei kannata edes vastata, koska et selvästikään ole itse tehnyt mitään.

      • erertert (9v)

        mutten voi kaikkea osata heti :(


    • pongo

      Sävellajia ei saa selville ensimmäisestä laulunuotista eikä edes säestyksen ensimmäisestä nuotista. Lienetkö tangokisailija? Noh, joka tapauksessa huomaat, että laulussa on tietty perussävel, ja useimmiten laulu loppuu siihen ääneen. Huom: useimmiten. Ei ikävä kyllä aina.
      Säestyksessä toistuu usein tämä perussointu, ja jos laulu loppuu perussäveleeseen, on myös säestyssointu silloin sen kaipaamasi sävellajin perussointu.
      Mutta tarkastele kappaletta hännästä nenään päin, lopussa kiitos usein seisoo.

    • Timppa

      Jollei ole nuotteja (kuten sanot), milläs katsot (laulu- tai säestys)nuoteista (joita siis ei ole)?

      Korvakuulolta sävellajin nimeäminen ilman nuotteja edellyttää absoluuttista sävelkorvaa.

    • piano man

      Se että kysymyksesi on loogisesti hämärä, on yksi asia, mutta:

      mihin tarvitset tietoa kappaleen sävellajista korvakuulolta?

      Jos sinulla on nuotit, näet sävellajin etumerkinnästä, ja jos sinulla ei ole nuotteja, niin tieto sävellajista on merkityksetön.

      • pongo

        Katsos, moni laulaa "absoluuttisesti" jonkun biisin aina samalta korkeudelta (koska esim. ei pääse ylemmäs tai alemmas). Ja nyt jos tämä henkilö haluaa laululleen säestyksen, eli joku on sanonut, että "joo esitetään pois vain tädin synttäreillä, missäs sävellajissa se menee?", niin silloin esitetään alkuperäisen kaltainen kysymys. Ja tuo KATSOMINEN on tässä katsottava synonyymiksi valitsemiselle.


      • dfhdfhdhfd
        pongo kirjoitti:

        Katsos, moni laulaa "absoluuttisesti" jonkun biisin aina samalta korkeudelta (koska esim. ei pääse ylemmäs tai alemmas). Ja nyt jos tämä henkilö haluaa laululleen säestyksen, eli joku on sanonut, että "joo esitetään pois vain tädin synttäreillä, missäs sävellajissa se menee?", niin silloin esitetään alkuperäisen kaltainen kysymys. Ja tuo KATSOMINEN on tässä katsottava synonyymiksi valitsemiselle.

        olettekohan nyt ihan tosissanne?? taidatte todellakin olla nuottien orjia ja mikään teillä ei onnistu ilman nuotteja??

        en tiedä mikä teillä on käytäntö mutta meillä kevyessä musiikissa ainakin sävelläji katsotaan ihan vain vaikkapa kitaraa rämpyttämällä. otetaanpa vaikka esimerkki UKKOO NOOA se menee

        C G C G C G jne....tämä menee siis C:stä selkiskö kaikille.


        miksi teette asioista niin vaikeita?


      • joopa joo
        dfhdfhdhfd kirjoitti:

        olettekohan nyt ihan tosissanne?? taidatte todellakin olla nuottien orjia ja mikään teillä ei onnistu ilman nuotteja??

        en tiedä mikä teillä on käytäntö mutta meillä kevyessä musiikissa ainakin sävelläji katsotaan ihan vain vaikkapa kitaraa rämpyttämällä. otetaanpa vaikka esimerkki UKKOO NOOA se menee

        C G C G C G jne....tämä menee siis C:stä selkiskö kaikille.


        miksi teette asioista niin vaikeita?

        Et selvästikään tajunnut mistä tässä keskustelussa on kysymys...


      • werwewer
        joopa joo kirjoitti:

        Et selvästikään tajunnut mistä tässä keskustelussa on kysymys...

        minullekkin mistä tässä on kysymys?


      • pongo
        dfhdfhdhfd kirjoitti:

        olettekohan nyt ihan tosissanne?? taidatte todellakin olla nuottien orjia ja mikään teillä ei onnistu ilman nuotteja??

        en tiedä mikä teillä on käytäntö mutta meillä kevyessä musiikissa ainakin sävelläji katsotaan ihan vain vaikkapa kitaraa rämpyttämällä. otetaanpa vaikka esimerkki UKKOO NOOA se menee

        C G C G C G jne....tämä menee siis C:stä selkiskö kaikille.


        miksi teette asioista niin vaikeita?

        Että kitaraa rämpyttämällä oikeen! Entäpäs, kun olet valinnut...no, sanotaan nyt vaikkapa Bondin Goldfinger-rallin ja tunnin päästä on yllätyskeikka, eikä kukaan lavalla sinua odottavasta bändistä ole ikinä kuullutkaan koko biisiä, koska he ovat syntyneet vuonna 1988, eivätkä harrasta elokuvia?


      • piano man
        dfhdfhdhfd kirjoitti:

        olettekohan nyt ihan tosissanne?? taidatte todellakin olla nuottien orjia ja mikään teillä ei onnistu ilman nuotteja??

        en tiedä mikä teillä on käytäntö mutta meillä kevyessä musiikissa ainakin sävelläji katsotaan ihan vain vaikkapa kitaraa rämpyttämällä. otetaanpa vaikka esimerkki UKKOO NOOA se menee

        C G C G C G jne....tämä menee siis C:stä selkiskö kaikille.


        miksi teette asioista niin vaikeita?

        Vastasit kieltämättä hieman ohi aiheen.

        Kysymys ei ollut iänikuisesta korvakuulo-nuottikirjoitus -vastakkainasettelusta, vaan sävelteoriasta, siis sävellajista, niiden suhteen.

        Tuo sinun esimerkkisi ei muuten ollut aivan toimiva (c ja g vuorotellen...?). No, Ukko Nooa menee kyllä esittämälläsi tavalla, mutta yleistyksenä: se että kipale alkaa toonika- ja dominanttisoinnulla ei vielä kerro meille sävellajia. Oletko kuullut modulaatiosta? Lastenlauluja lukuunottamatta ensimmäinen sävel EI kerro sävellajia. Viimeinen kylläkin varsin usein (kunhan unohdamme aiemmin mainitussa tangossa ja mm. jazzissa yleiset septimiloppusoinnut).


      • piano man
        werwewer kirjoitti:

        minullekkin mistä tässä on kysymys?

        suhteesta korvakuuloon ja nuottikirjoitukseen, etenkin ensin mainitun mahdollisuuksista "toteuttaa" sävelteoriaa.


      • piano man
        pongo kirjoitti:

        Katsos, moni laulaa "absoluuttisesti" jonkun biisin aina samalta korkeudelta (koska esim. ei pääse ylemmäs tai alemmas). Ja nyt jos tämä henkilö haluaa laululleen säestyksen, eli joku on sanonut, että "joo esitetään pois vain tädin synttäreillä, missäs sävellajissa se menee?", niin silloin esitetään alkuperäisen kaltainen kysymys. Ja tuo KATSOMINEN on tässä katsottava synonyymiksi valitsemiselle.

        Itse pohjasin vastaukseni SOITTAJAN näkökulmasta. Laulajalle sävellajilla tuskin on merkitystä, koska hän laulaa vain melodiaa. Melodian pätevä laulaja kykenee rakentamaan päässään jo ensimmäisen nuotin jälkeen, huolimatta sävelkorkeudesta.

        Ja mitä tulee soittajaan: korvakuulosoittajalle tieto sävellajista on olennainen säestyksessä, tottakai. Itselläni oli vastatessani se virheellinen oletus, että nuotteja osaamaton ei hallitse myöskään eri sävellajien sointurakenteita. Näin ei välttämättä tietenkään ole, tosin... yleensä ne vaihtoehdot korvakuulosoittajalla ovat c-duuri, a-molli, ja ehkä g-duuri ja e-molli. Tuolle mainitsemallesi "valitsemiselle" on siis mielestäni olemassa reunaehdot.

        Mulla on tällä hetkellä varsin paljon univelkaa, joten jos puhuin läpiä päähäni, niin saa ystävällisesti mainita.


      • öööööööööö
        piano man kirjoitti:

        Itse pohjasin vastaukseni SOITTAJAN näkökulmasta. Laulajalle sävellajilla tuskin on merkitystä, koska hän laulaa vain melodiaa. Melodian pätevä laulaja kykenee rakentamaan päässään jo ensimmäisen nuotin jälkeen, huolimatta sävelkorkeudesta.

        Ja mitä tulee soittajaan: korvakuulosoittajalle tieto sävellajista on olennainen säestyksessä, tottakai. Itselläni oli vastatessani se virheellinen oletus, että nuotteja osaamaton ei hallitse myöskään eri sävellajien sointurakenteita. Näin ei välttämättä tietenkään ole, tosin... yleensä ne vaihtoehdot korvakuulosoittajalla ovat c-duuri, a-molli, ja ehkä g-duuri ja e-molli. Tuolle mainitsemallesi "valitsemiselle" on siis mielestäni olemassa reunaehdot.

        Mulla on tällä hetkellä varsin paljon univelkaa, joten jos puhuin läpiä päähäni, niin saa ystävällisesti mainita.

        otetaanpa esimerkki et sun pitää yhtäkkiä puhelimessa sanoa jollekkin kappaleen sävellaji et tämä puhelimen toisessa päässä oleva henkilö voi vaikkapa transponoida taustat jne... tämä henkilö sanoo "odottappas niin otan kitaran ja katson mistä sävellajista mulla kappale menee" kevyessä musiikissa sävellaji/korkeus katsotaan ensimmäisestä soinnusta...ainakin meidän piireissä :)


      • pongo
        öööööööööö kirjoitti:

        otetaanpa esimerkki et sun pitää yhtäkkiä puhelimessa sanoa jollekkin kappaleen sävellaji et tämä puhelimen toisessa päässä oleva henkilö voi vaikkapa transponoida taustat jne... tämä henkilö sanoo "odottappas niin otan kitaran ja katson mistä sävellajista mulla kappale menee" kevyessä musiikissa sävellaji/korkeus katsotaan ensimmäisestä soinnusta...ainakin meidän piireissä :)

        Joopajoopajoo. KORKEUDEN voit katsoa kitaran ekasta soinnusta tai vaikka säkkipillin törähdyksestä, mutta SÄVELLAJIA et siitä saa.


      • itsekkin
        pongo kirjoitti:

        Joopajoopajoo. KORKEUDEN voit katsoa kitaran ekasta soinnusta tai vaikka säkkipillin törähdyksestä, mutta SÄVELLAJIA et siitä saa.

        en ole tuota teoriapuolta liiemmin opiskellut mutta jos otetaan vaikka jokin laulu ja sinne sanojen yläpuolelle merkitty soinnut niin onko se niin kuin sävellaji vaiko korkeus :o ???

        mitä eroa niillä niinkuin on?? jos sanotaan vaik et joku biisi menee c:stä niin tarkoittaako se sävellajia vai mitä?? katsotaanko sävellaji sitten siitä mihin sointuun biisi loppuu vai??

        täs menee kyl ihan sekaisin :(


      • piano man
        itsekkin kirjoitti:

        en ole tuota teoriapuolta liiemmin opiskellut mutta jos otetaan vaikka jokin laulu ja sinne sanojen yläpuolelle merkitty soinnut niin onko se niin kuin sävellaji vaiko korkeus :o ???

        mitä eroa niillä niinkuin on?? jos sanotaan vaik et joku biisi menee c:stä niin tarkoittaako se sävellajia vai mitä?? katsotaanko sävellaji sitten siitä mihin sointuun biisi loppuu vai??

        täs menee kyl ihan sekaisin :(

        kysymyksiä, mutta kehotan yhden jos toisenkin keskustelijan täällä ottamaan jonkin sävelteorian alkeiskirjan käteensä ja harrastamaan sisälukutaidon kehittämistä. =)


      • piano man
        öööööööööö kirjoitti:

        otetaanpa esimerkki et sun pitää yhtäkkiä puhelimessa sanoa jollekkin kappaleen sävellaji et tämä puhelimen toisessa päässä oleva henkilö voi vaikkapa transponoida taustat jne... tämä henkilö sanoo "odottappas niin otan kitaran ja katson mistä sävellajista mulla kappale menee" kevyessä musiikissa sävellaji/korkeus katsotaan ensimmäisestä soinnusta...ainakin meidän piireissä :)

        Pongohan jo mainitsikin olennaisimman eli sävellaji EI ole yhtä kuin sävelkorkeus.

        Teidän kevyen musiikin piirinne taitaa olla varsin kapea vai onko repertuaarinne kapea? Voin tältä istumalta sanoa kymmeniä kappaleita, joissa ensimmäinen sointu ei kerro meille mitään kappaleen sävellajista. Totta on, että usein ensimmäinen sointu kertoo meille jotain laulun sävellajista, mutta tähän nähden jopa tuo viimeinen sävel on vahvempi indikaattori!

        Itse kuulun myös vahvasti kevyen musiikin nurkkakuntaan, mutta tämä koko aihepiirihän ei ole kiinni siitä. Klassinen, kevyt, Pohjanmaan pelimannimusiikki... kaavat eivät muutu mihinkään.

        Olen tullut siihen tulokseen, että koko tämä keskustelun avaus oli tarkoitettu provoksi. Kiitos vaan sinulle erertert...(luulen tietäväni tämän henkilön muita täällä käyttämiä nikkejä ja hänen taustansa, mutta katsotaan jatkossa mitä tapahtuu)! =)


      • piano man
        pongo kirjoitti:

        Katsos, moni laulaa "absoluuttisesti" jonkun biisin aina samalta korkeudelta (koska esim. ei pääse ylemmäs tai alemmas). Ja nyt jos tämä henkilö haluaa laululleen säestyksen, eli joku on sanonut, että "joo esitetään pois vain tädin synttäreillä, missäs sävellajissa se menee?", niin silloin esitetään alkuperäisen kaltainen kysymys. Ja tuo KATSOMINEN on tässä katsottava synonyymiksi valitsemiselle.

        Jos todella tilanne on niin, että tämä laulaja haluaa selvittää korvakuulolta ilman nuotteja laulamansa laulun sävellajin, hän TARVITSEE välttämättä tuon absoluuttisen sävelkorvan.

        Itse sentään näen pianostani alentamani ja ylentämäni sävelet, mutta tuo sinun laulajasi on täysin korvansa varassa.


      • erertert
        piano man kirjoitti:

        Jos todella tilanne on niin, että tämä laulaja haluaa selvittää korvakuulolta ilman nuotteja laulamansa laulun sävellajin, hän TARVITSEE välttämättä tuon absoluuttisen sävelkorvan.

        Itse sentään näen pianostani alentamani ja ylentämäni sävelet, mutta tuo sinun laulajasi on täysin korvansa varassa.

        piano man höpötötät? mullahan on absoluuttinen nävel sorva!!! :) mut mun ongelma on se et olen huuro! ;)


    • Anonyymi

      Jos joku esittää kysymyksen, miksi siihen pitää vastata pilkaten kysyjää, miksi ei voi vastata kysymykseen ilman omien mielipiteiden kertomista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1854
    Aihe