perhosenkotelo

mitä tehdä

kerätessäni vadelman oksia sirkoille huomasin vasta sisällä, että yhdessä lehdessä roikkui vihreä perhosenkotelo, eli talvehtiko se vai kuoriutuuko se vielä syksyllä ja kannattako se ottaa sisälle vai viedä takaisin ulos
tiedosta kiitos

6

3795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jan

Vie takaisin ulos niin siitä kuoriutuu vielä joskus perhonen. Esim. sen vadelmapuskan juuressa keskellä puskaa on ihan hyvä paikka. Kotelo vaatii tietyn määrän viileää ja kylmää että se kehitttyy oikealla tavalla.

• mitä tehdä

kiitos vastauksesta

• tuomas l.

kyllä se siellä sisälläkin saattaa kuoriutua, mutta todennäköisempää on, että sirkkasi syövät lehdet ennenkuin sieltä mitään ulos tulee. jos kotelona talvehtivien lajien koteloita pitää huoneenlämmössä koko talven, niin saattaa olla että joulu- tammikuussa löydät huoneistostasi tuoreen, vastakuoriutuneen perhosen.

itse joskus junnuna keräsin metsätieltä talteen horsmakiitäjän toukan ja laitoin purkkiin, missä oli hiekkaa pohjalla ja päällä pieni multakerros enkä laittanut sitä viileään, että se saisi viettää ns. "normaalin talven". tuloksena oli joulunpyhinä jalkalamppua kiertävä komea naaras! yksilö oli hieman pienempi kuin luonnossa aikuiseksi kehittyneet, talvisen diapaussin läpikäyneet yksilöt.

• mitä tehdä

Uteliaisuuttani kävin tarkistamassa mitä kuuluu kotelolle ja yllätys, yllätys se oli kuritunut ja lähtenyt. Kuivuneessa lehdessä roikkui vain "kotelon pieni kansi" eli kiitos vielä kaikille kiinnostuneille.

• Igor

A pista sjina se toukka shuuhusi, niin hjuva tulee

• toukat

ovat rasvaisia ja täynnä vitamiineja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe