kannattaako

ukkometsoa...

..ampua, vaikka hollille saisikin? Omilla mehtämailla on ollut pari vuotta mehtokanta, joka näyttää olevan voimistumaan päin. Olen lukenut, että jos ukkomehdon ampuu voivat koppelot siirtyä pois hakemaan uutta kukkoa, kun ei nuoret kelpaa.

Olen miettinyt olisiko syytä pitäytyä pyissä ja teerissä kokonaan kun niitäkin saa. On se mehto vaan niin komia lintu, että sykähdyttää kun semmoisen näkee. Tosin paistikin maistuu mieluisalta. Olen aika aloittelija, joten neuvoista kiitos!

4

996

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koppelotko vieraisiin

En ole ainakaan kuullut, että koppelot lähtisivät kokeneemman ukon hakuun. Minun metsästysmaillani metsokanta on niin pieni, ettei täällä oikein pääse tekemään vertailuja. Kait sitä on jotenkiin tutkittu, eihän toisin paikoin olevalle koppelon rauhoituksella muuten oikein olisi järkeä.
      Kaikki tämä mutu tietoa, kertokaa viisaammat asian oikea laita.

• harkiten

Olen huomannut omilla metsästysmaillani että jos siellä on kohtuullinen metsokanta niin sieltä voi ampua yhden tai kaksi lintua ilman että sillä olisi juuri merkitystä kantaan. Tässä korostuu juuri sinun oma harkinta kyky... Olen "rauhoittanut" metsot kokonaan jos kanta on heikko niin silloin se ei ole romahtanut kokonaan vaikka välissä onkin ollut heikompi vuosi. Maltti on valttia... Kanta kestää paremmin ukkojen verottamista kuin koppeloiden; eli ammu ukkometso koppelon sijaan mikäli vain mahdollista.

• Erämies

on kannalle tärkeä. Huonona lintuvuonna voisi olla viisaampaa jättää ampumatta. Monesti seurat rauhoittavat koppelon jos metsokanta on heikko. Tälle ei kuitenkaan ole oikein kestävää perustetta, sillä nuori koppelo ei ole kannalle läheskään yhtä tärkeä kuin se vanha homenokka. Näin siksi, että nuorten lintujen talvikuolleisuus on poikkeuksellisen suuri. Myös ensimmäinen pesintä epäonnistuu useammin kuin vanhoilta linnuilta. Jos niitä vanhoja metsoja alueella on mukavasti, ei kanta siitä romahda yhden ampumisella.

• pyymies

No arvioi oman metsäpalstasi metso kanta. Seuraa tilannetta vaikka pari vuotta ja mieti sitten uudestaan. Jos kanta sallii voit ampua vaikka heti pois alta mutta pysyttelisin silti yhdessä metsossa per vuosi korkeintaan. Joinakin vuosina kannattaa olla ampumattakin. Kuten sanoit että metsokanta näyttää olevan voimistumaan päin niin odota muutama syksy niin hyvä tulee. Pienpetokannan alhainen määrä auttaa kanalintuja kuten varmaan tiedätkin... metsästä siis niitä pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe