kukinta toisena vuonna

gladiolukset

Kertokaapa viisaammat että onko tarkoituksena saada juuri ensimmäisen istutuskauden aikana saada juurakko, siis siitä sipulista joka kesällä maahan istutetaan ja syksyllä pois nostetaan?Vai miksi se pitää nostaa?Tiedän että ovat hallanarkoja mutta onko joku muu syy?

edelliseltä asukkaalta oli jäänyt maahan pari vanhaa galadiolusta jotka nostin ja oli tehnyt peräti kolme erillistä jurakkomaista mukulaa.No, jaoin ne ja ajattelin jospa ne sitten ensi kesänä lähtisivät.

Oli todella ilahduttavaa ajatella että ensi kesänä toivottavasti pääsee iloitsemaan sitten kukkaloistosta:)

4

554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elli

No siinähän se syy onkin, PALELTUVAT talven aikana,eikä keväällä tule mitään.
      Kun ne nyt nostit,sillä pitäis olla sipuli,jossa on juuret.Ravistelet mullat pois ja laitat ne kuivumaan ja viet säilöön talveksi.Keväällä laitat maahan.

• terrttu

niitä säilötään? Ihan vaan sellasenaan jossain avoimessa(?) purkissa/laatikossa ? vaiko mullassa? Viileässä kellarissa? vai kelpaako n. 20 asteinen varasto? Annetaanko sipuleiden olla kuivana koko talven ja keväällä vasta kastellaan kun työnnetään maahan?

• elli
        terrttu kirjoitti:

niitä säilötään? Ihan vaan sellasenaan jossain avoimessa(?) purkissa/laatikossa ? vaiko mullassa? Viileässä kellarissa? vai kelpaako n. 20 asteinen varasto? Annetaanko sipuleiden olla kuivana koko talven ja keväällä vasta kastellaan kun työnnetään maahan?

Minulla ne on vain paperin päällä alakerrassa 5-10*.Joku laatikko tai mitä nyt keksitkin,varasto on hyvä.
        Gladioluksen varret katkotaan noin 10 sentin mittaisiksi ja jätetään siihen kuivumaan.
        Keväällä katkotaan ne varret niin, että jää vain se sipuli.Ennen istuttamista, minä laitan ne sipulit päiväksi veteen ja sitten multaan.
        Joo,siis kuivana koko talven...kyllä se siitä ;-)

• neuvosta
        elli kirjoitti:

Minulla ne on vain paperin päällä alakerrassa 5-10*.Joku laatikko tai mitä nyt keksitkin,varasto on hyvä.
        Gladioluksen varret katkotaan noin 10 sentin mittaisiksi ja jätetään siihen kuivumaan.
        Keväällä katkotaan ne varret niin, että jää vain se sipuli.Ennen istuttamista, minä laitan ne sipulit päiväksi veteen ja sitten multaan.
        Joo,siis kuivana koko talven...kyllä se siitä ;-)

Kiitos neuvoista!
        Kuivumassa ovat ilmavassa paikassa ja tosiaan sipuleihin olikin kasvanut kesän aikana mukavat juuret.Mihin aikoihin olette muuten itse istuttanut keväällä maahan (vyöhyke 2)? Oletteko odottaneet kesäkuun puolelle ja onko kukinta ollut siten kauhean myöhään, melkein syksyllä??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7195
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4018
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      54
      3513
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      42
      3010
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2766
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    8. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2207
    9. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2193
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      45