Tila-autojen vertailutestit lehdissä Tuulilasi ja Teknikens Värld. Niissä on samat autot mukana, mutta paljon ristiriitaisuuksia.
Eniten hämmästyttää erot tavaratilojen koossa. Niitähän mitataan absoluuttisilla arvoilla, juomakoreilla eikä millään mutu-tuntumalla.
Otetaan vertailuun esim. Zafira - Grand Scenic:
Zafirassahan ei saa keskipenkkejä irti, vaan istuinsohva on yhtenäinen ja sen saa vain nostettua pystyyn etupenkkien selkänojia vasten. Tämä tietenkin lyhentää tavaratilan maksimaalista pituutta. Teknikens Värld toteaakin että "muunneltavuuden puutteiden vuoksi on Zafirassa koko vertailuryhmän pienin tavaratila". Sohva pystyssä ja penkit kumossa mahtui Zafiraan 39 juomakoria. Grand Sceniciin mahtui keskipenkit poistettuna 49 juomakoria. Hitonmoinen ero! Teknikens Värld toteaakin lopuksi tavaratiloista että "Grand Scenic ja Touran ovat irroitettavien keskipenkkien ansiosta omassa luokassaan tavaratilojen koossa".
No niin, sitten Tuulilasin vertailuun: "Zafiraan sopii enimmillään uskomattomat 31 koria". "Grand Sceniciin sopii 26 koria". Siis mitä vi**ua? Lehdessä sanotaan, että GS ja Touran olisi mitattu ilman keskipenkkejä, mutta toisaalla taas mainitaan, että tavaratila laajennetaan nostamalla keskipenkit pystyyn. Onko Tuulilasi mitannut maksimaalisen tavaratilan penkit ylösnostettuina, vaikka muuta väittävätkin? Minä en ainakaan keksi muuta selitystä.
Summa summarum. Onko pienin tavaratila sittenkin suurin? Onko Suomen Opeleissa suuremmat tavaratilat kuin muualla? Kusetetaanko meitä Tuulilasin lukijoita?
Kumpi autolehti valehtelee?
18
3653
Vastaukset
- meksu II
Meinasin lentää perseelleni kun jossain farkkuvertailussa oli Megane II farmari, Corolla farkku ja olikohan kolmantena Focus tai Opel mutta whatever.
Jollain juomakorilla tehdyssä vertailussa suurin oli ylivoimaisesi Corolla ja Megane pienin. Paitsi että corolla on VDA litrojenkin mukaan ylivoimaisesti pienin farmari luokassaan, olin juuri käynyt lastenvaunujen ja mittanauhan kanssa vertailemassa mm. megane II:n ja corollan ja raakannut gorillan saman tien mäkeen surkean pienen tavaratilan takia.
Corolla ei ollut ylivoimaisesti luokkansa pienin ainoastaan mittanauhan mukaan (jokaiseen mittaamani suuntaan) vaan myös ihan silmämääräisesti kun tilaan heitti kokoontaitetut lastenvaunut jotka kyllä sinne mahtuivat mutta ei sitten paljon muuta.
Corollan tapauksessa en keksi mitään selitystä sille että mittakoreja muka mahtui enemmän koska tila oli pieni jokaiseen suuntaan mutta muutenhan tuo kori on aivan liian suuri mittayksiköksi.
Jos ajatellaan että mitataan verhon alle mahtuvat korit voi käydä niin että lattiapinta-alaltaan suurimmassa autossa verho on juuri pari senttiä niin alhaalla että yksi korikerros ei mahdu kun taas muuten pienemmässä kilpailijassa verho on juuri kriittiset sentit korkeammalla.- make
Sama juttu täälläkin, mittanauhaa on käytetty. Mittasin Grand Scenicin ja Zafiran tavaratilan ja GS oli joka suuntaan suurempi. Vain korkeus oli samaa luokkaa, mutta varsinkin pituussuunnassa ero oli valtavan suuri GS:n eduksi. Tämän perusteella uskon mennen tullen ruotsalaisten mittaustuloksia ja Tuulilasi voi painua ¤$*?¤%*.
- meksu II
make kirjoitti:
Sama juttu täälläkin, mittanauhaa on käytetty. Mittasin Grand Scenicin ja Zafiran tavaratilan ja GS oli joka suuntaan suurempi. Vain korkeus oli samaa luokkaa, mutta varsinkin pituussuunnassa ero oli valtavan suuri GS:n eduksi. Tämän perusteella uskon mennen tullen ruotsalaisten mittaustuloksia ja Tuulilasi voi painua ¤$*?¤%*.
jos mittayksikkönä käytetään juomakoria, voisi teoriassa käydä näin:
Auto A:n tavaratila ja verhon sijoitus on juuri millilleen sen kokoinen että tavaratilaan sopii vaikkapa pitkittäin 2 ja sivuttain 4 koria kolmeen kerrokseen. Eli yhteensä 2*4*3 = 24 koria.
Auto B:n tavaratila ja verhon sijoitus on puolestaan sellainen että samalla tavalla pitkittäin sijoitettuna koreja mahtuisi melkein kolme mutta tila jää pari senttiä vajaaksi ja vastaavasti sivuttain niitä menisi samaan paria senttiä vajaa viisi.
Eli tämän mittaustavan mukaan koreja mahtuisi yhteen kerrokseen vain samat 2*4 vaikka lattiapinta-ala on melkein 90% suurempi!!! (laskekaa vaikka).
Lisäksi auto B:n verho on menty sijoittamaan juuri pari senttiä liian matalalle jolloin koreja mahtuukin virallisesti vain kahteen kerrokseen.
Virallinen auto B:n tilavuus olisi siis 2*4*2 = 16 koria eli se on kolmanneksen pienempi!!! kuin auto A vaikka todellisuudessa pelkästään verhon alla oleva tilavuus on lähes kaksinkertainen (3*5*3= 45 koria) ja ero sen kun kasvaa kun tavaratila mitataan kattoon saakka ! - make
meksu II kirjoitti:
jos mittayksikkönä käytetään juomakoria, voisi teoriassa käydä näin:
Auto A:n tavaratila ja verhon sijoitus on juuri millilleen sen kokoinen että tavaratilaan sopii vaikkapa pitkittäin 2 ja sivuttain 4 koria kolmeen kerrokseen. Eli yhteensä 2*4*3 = 24 koria.
Auto B:n tavaratila ja verhon sijoitus on puolestaan sellainen että samalla tavalla pitkittäin sijoitettuna koreja mahtuisi melkein kolme mutta tila jää pari senttiä vajaaksi ja vastaavasti sivuttain niitä menisi samaan paria senttiä vajaa viisi.
Eli tämän mittaustavan mukaan koreja mahtuisi yhteen kerrokseen vain samat 2*4 vaikka lattiapinta-ala on melkein 90% suurempi!!! (laskekaa vaikka).
Lisäksi auto B:n verho on menty sijoittamaan juuri pari senttiä liian matalalle jolloin koreja mahtuukin virallisesti vain kahteen kerrokseen.
Virallinen auto B:n tilavuus olisi siis 2*4*2 = 16 koria eli se on kolmanneksen pienempi!!! kuin auto A vaikka todellisuudessa pelkästään verhon alla oleva tilavuus on lähes kaksinkertainen (3*5*3= 45 koria) ja ero sen kun kasvaa kun tavaratila mitataan kattoon saakka !Niin siinä voi käydä. Varsin hämmästyttävän suuria virheellisiä eroja pääsee syntymään. Niin on tapahtunut myös Tuulilasin mittauksissa. Ruotsalaisilla on pienemmät mittakorit ja siksi virhettä ei ole päässyt syntymään, vaan Grand Scenic oli 25% tilavampi kuin Zafira. Ero olisi vieläkin suurempi, jos mittayksikkönä käytettäisiin vaikka litran tölkkejä. Mitä pienempi mittayksikkö, sitä pienempi virhe.
Nyt ainakin tiedämme sen, että suomalaisten autolehtien juomakorimittauksilla ei välttämättä ole mitään tekemistä totuuden kanssa, vaan aina on itse lähdettävä mittanauha kädessä autokauppaan. - Tuulilasin testeissä
make kirjoitti:
Niin siinä voi käydä. Varsin hämmästyttävän suuria virheellisiä eroja pääsee syntymään. Niin on tapahtunut myös Tuulilasin mittauksissa. Ruotsalaisilla on pienemmät mittakorit ja siksi virhettä ei ole päässyt syntymään, vaan Grand Scenic oli 25% tilavampi kuin Zafira. Ero olisi vieläkin suurempi, jos mittayksikkönä käytettäisiin vaikka litran tölkkejä. Mitä pienempi mittayksikkö, sitä pienempi virhe.
Nyt ainakin tiedämme sen, että suomalaisten autolehtien juomakorimittauksilla ei välttämättä ole mitään tekemistä totuuden kanssa, vaan aina on itse lähdettävä mittanauha kädessä autokauppaan.Tuo esimerkki oli vain kärjistys siitä mitä tapahtuu kun tavaratilaa mitataan kappaleella joka on selvästi liian suuri mitattavaan tilaan joka ei aina edes ole säännöllisen kuution muotoinen.
Mittakoreillahan jäävät lähes poikkeuksetta noteeraamatta monissa autoissa olevat suuren lentolaukun vetävät kolot pyöränkoteloiden vieressä jne.
Mutta yhtä kaikki, Tuulilasin käyttämällä mittaustavalla on tuon ääri-esimerkin mukaan mahdollista saada tulos jonka mukaan lähes kaksinkertaisen kokoinen tavaratila näyttääkin melkein kolmanneksen pienemmältä!
Tätä ei todellakaan kompensoi se että Tuulilasin testissä mainitaan sitten tekstin joukossa ohimennen että kolmannen rivin tai kerroksen mahtuminen jäi parista sentistä kiinni kun pisteet ja loppuarvosanat annetaan kuitenkin vain virallisesti konttiin sovitettujen korien mukaan. - mittakori
make kirjoitti:
Niin siinä voi käydä. Varsin hämmästyttävän suuria virheellisiä eroja pääsee syntymään. Niin on tapahtunut myös Tuulilasin mittauksissa. Ruotsalaisilla on pienemmät mittakorit ja siksi virhettä ei ole päässyt syntymään, vaan Grand Scenic oli 25% tilavampi kuin Zafira. Ero olisi vieläkin suurempi, jos mittayksikkönä käytettäisiin vaikka litran tölkkejä. Mitä pienempi mittayksikkö, sitä pienempi virhe.
Nyt ainakin tiedämme sen, että suomalaisten autolehtien juomakorimittauksilla ei välttämättä ole mitään tekemistä totuuden kanssa, vaan aina on itse lähdettävä mittanauha kädessä autokauppaan.Käsittääkseni tämä virallinen VDA-litratilavuus joka kaikista autoista ilmoitetaan saadaan 10*10*20cm laatikoilla joita autotehdas saa sitten sovittaa haluamakseen katsomalla tavalla takakonttiin niin paljon kuin pystyy.
Juomakorien käyttäminen mittayksikkönä on yksinkertaisesti typerää ja täysin harhaanjohtavaa ellei kyseessä ole joku Hartwallin jakelurekka jolla ei olekaan tarkoitus kuljettaa muuta ja jonka tavaratila nimenomaan on mitoitettu korien mukaan.
Tuo VDA briketti on käytännössä paljon todenmukaisempi koska aina suuria matkatavaroita takaluukkuun sullottaessa viimeiseksi jätetään jotain kasseja ja pusseja jotka saadaan siten sullottua viimeisiinkin vapaaksi jääneisiin koloihin.
Toinen järkevä mitta on suurin mahdollinen kuutio joka takaluukkuun sopii eikä vain sisään vaan ovestakin. Olen itsekin sullonut kerran Gigantin parkkipaikalla 5d japsin takaluukkuun laajakuva-TV:n laatikkoa joka auton mittakuvan mukaan sopi juuri ja juuri takaluukkuun mutta kun pe*keleen japsit eivät muistaneet mainita että maksimikokoinen laatikko ei muuten mahdukaan ovesta sisään vaikka tavaratilaan muuten sopisikin!! - mja
mittakori kirjoitti:
Käsittääkseni tämä virallinen VDA-litratilavuus joka kaikista autoista ilmoitetaan saadaan 10*10*20cm laatikoilla joita autotehdas saa sitten sovittaa haluamakseen katsomalla tavalla takakonttiin niin paljon kuin pystyy.
Juomakorien käyttäminen mittayksikkönä on yksinkertaisesti typerää ja täysin harhaanjohtavaa ellei kyseessä ole joku Hartwallin jakelurekka jolla ei olekaan tarkoitus kuljettaa muuta ja jonka tavaratila nimenomaan on mitoitettu korien mukaan.
Tuo VDA briketti on käytännössä paljon todenmukaisempi koska aina suuria matkatavaroita takaluukkuun sullottaessa viimeiseksi jätetään jotain kasseja ja pusseja jotka saadaan siten sullottua viimeisiinkin vapaaksi jääneisiin koloihin.
Toinen järkevä mitta on suurin mahdollinen kuutio joka takaluukkuun sopii eikä vain sisään vaan ovestakin. Olen itsekin sullonut kerran Gigantin parkkipaikalla 5d japsin takaluukkuun laajakuva-TV:n laatikkoa joka auton mittakuvan mukaan sopi juuri ja juuri takaluukkuun mutta kun pe*keleen japsit eivät muistaneet mainita että maksimikokoinen laatikko ei muuten mahdukaan ovesta sisään vaikka tavaratilaan muuten sopisikin!!Keskustelusta saa sen käsityksen, että testissä laatikot lastataan lattiasta kattoon. Todellisuudessa tällaista tilaa (korkeutta) ei ole käytettävissä, paitsi jos kuski on halukas menettämään onnettumuustilanteessa päänsä. Lastaaminen yli penkkien selkänojan tason vaatii kolarinkestävän suojaverkon. Ja tämän verkon saatavuus olisi testaavan lehden selvitettävä. Esimerkiksi Grand Sceniciin saa turvaverkon vain tehdastilauksena. Jälkeenpäin sitä ei voi asentaa, koska kattokiinnikkeet puuttuvat, ellei niitä ole alunperin tilattu. ("Lyhyeen" Sceniciin saa jälkikäteen turvaverkon, hintaan 206,30 e).
Tässä puhutaan siis oikeasta turvaverkosta, ei mistään muovikatteisiin ruuvattavasta koiraverkosta.
Toinen asia on, miten penkkien selkänojat kestäisivät edes matalan lastin törmäyksen kolaritilanteessa. Hidastuvuus voi olla 30 G eli 10 kg;n kaljakori törmää selkänojaan 300 kg:n voimalla. Epäilen että takapenkkien taittuvat selkänojat antavat tällöin periksi ja matkustajat saavat tavarat niskaansa. Varsinkaan kun selkänojia ei ole tuettu yläosastaan. -- Niinpä näihin kuormaustesteihin sopii suhtautua vain suuuntaa antavina. Esimerkiksi se kirjoittaja joka ilokseen sai IKEAsta ostamansa mööpelit mahtumaan GS:n sisälle, olisi kolaritilanteessa ollut paremmassa turvassa, jos olisi vaan laittanut ne katolle, kuten meinasi.
Myönnän kyllä että edellä kuvattu turva-ajattelu on kaukana todellisuudesta. Itsekin on tullut "lyhyellä" Scenicillä ajettua vaikka minkälaisen lastin seassa. Mutta lastatessa edes yritän ajatella äkkipysähdystä. - Vähäinenkin ajattelemattomuus kostautuu. Kerran kuljetin vaimon pikku Cliolla yhden 150 cm x 40 cm lastulevyn. Se mahtui sisään ainoastaan niin, että seisoi toisesta päästään repsikan istuimen päällä (sitä ei voi taittaa alas) - Itse asiassa levy oli niskatuen päällä. Yhdessä jarrutuksessa sitten levy yllättäen liukuikin kojelaudalle, sillä seurauksella että muovipintaan tuli vieläkin näkyvää skrubua. Onneksi ei osunut lasiin.
PS.
Teknikens Värld lehden numerossa 24/2003 testattiin VW Touran, Ford C-Max ja Renault (lyhyt) Scenic Limsakoreja mahtui VW:hen 38, Fordiin 34 ja Renaultiin 35 kpl. Ja Tuulilasi ei siis saanut edes Grandiin mahtumaan kuin 26 koria.
Turha mainitakaan ettei Teknikens Världin:n testikuvissa ollut turvaverkosta tietoakaan. - make
mittakori kirjoitti:
Käsittääkseni tämä virallinen VDA-litratilavuus joka kaikista autoista ilmoitetaan saadaan 10*10*20cm laatikoilla joita autotehdas saa sitten sovittaa haluamakseen katsomalla tavalla takakonttiin niin paljon kuin pystyy.
Juomakorien käyttäminen mittayksikkönä on yksinkertaisesti typerää ja täysin harhaanjohtavaa ellei kyseessä ole joku Hartwallin jakelurekka jolla ei olekaan tarkoitus kuljettaa muuta ja jonka tavaratila nimenomaan on mitoitettu korien mukaan.
Tuo VDA briketti on käytännössä paljon todenmukaisempi koska aina suuria matkatavaroita takaluukkuun sullottaessa viimeiseksi jätetään jotain kasseja ja pusseja jotka saadaan siten sullottua viimeisiinkin vapaaksi jääneisiin koloihin.
Toinen järkevä mitta on suurin mahdollinen kuutio joka takaluukkuun sopii eikä vain sisään vaan ovestakin. Olen itsekin sullonut kerran Gigantin parkkipaikalla 5d japsin takaluukkuun laajakuva-TV:n laatikkoa joka auton mittakuvan mukaan sopi juuri ja juuri takaluukkuun mutta kun pe*keleen japsit eivät muistaneet mainita että maksimikokoinen laatikko ei muuten mahdukaan ovesta sisään vaikka tavaratilaan muuten sopisikin!!Jotain käytännön kanssa ristiriitaista tuntuu VDA-mittauksissakin olevan. Mihin korkeuteen niitä mittoja laitetaan? Pinotaanko ne ikkunan alareunan tasalle, suojaverhon alapuolelle, takapenkkien selkänojien yläreunan tasalle vai kattoon asti? Välillä näkee niin uskomattomia "virallisia" tilavuusmittoja, että epäilyttää tämänkin mittaustavan luotettavuus. Esim. Touranin VDA-tilavuus on suurempi kuin Grand Scenicin, vaikka GS:n pohjapinta-ala on selvästi suurempi!
- palikan koko
mittakori kirjoitti:
Käsittääkseni tämä virallinen VDA-litratilavuus joka kaikista autoista ilmoitetaan saadaan 10*10*20cm laatikoilla joita autotehdas saa sitten sovittaa haluamakseen katsomalla tavalla takakonttiin niin paljon kuin pystyy.
Juomakorien käyttäminen mittayksikkönä on yksinkertaisesti typerää ja täysin harhaanjohtavaa ellei kyseessä ole joku Hartwallin jakelurekka jolla ei olekaan tarkoitus kuljettaa muuta ja jonka tavaratila nimenomaan on mitoitettu korien mukaan.
Tuo VDA briketti on käytännössä paljon todenmukaisempi koska aina suuria matkatavaroita takaluukkuun sullottaessa viimeiseksi jätetään jotain kasseja ja pusseja jotka saadaan siten sullottua viimeisiinkin vapaaksi jääneisiin koloihin.
Toinen järkevä mitta on suurin mahdollinen kuutio joka takaluukkuun sopii eikä vain sisään vaan ovestakin. Olen itsekin sullonut kerran Gigantin parkkipaikalla 5d japsin takaluukkuun laajakuva-TV:n laatikkoa joka auton mittakuvan mukaan sopi juuri ja juuri takaluukkuun mutta kun pe*keleen japsit eivät muistaneet mainita että maksimikokoinen laatikko ei muuten mahdukaan ovesta sisään vaikka tavaratilaan muuten sopisikin!!on 5x10x20 cm
- VDA mittauksissa
make kirjoitti:
Jotain käytännön kanssa ristiriitaista tuntuu VDA-mittauksissakin olevan. Mihin korkeuteen niitä mittoja laitetaan? Pinotaanko ne ikkunan alareunan tasalle, suojaverhon alapuolelle, takapenkkien selkänojien yläreunan tasalle vai kattoon asti? Välillä näkee niin uskomattomia "virallisia" tilavuusmittoja, että epäilyttää tämänkin mittaustavan luotettavuus. Esim. Touranin VDA-tilavuus on suurempi kuin Grand Scenicin, vaikka GS:n pohjapinta-ala on selvästi suurempi!
Etenkin VW konsernin tuotteiden kanssa on virallisten VDA mittojen ja suomeen tuotavien mallien välillä melkein sadan litran heittoja !!! mikä johtuu siitä että autolehtien ulkomailla tehdyissä koeajoissa ja ensiesittelyissä käytetään paikkapullolla varustettuja keski-Euroopan markkinoille tarkoitettuja malleja kun taas suomeen autot tuodaan täysikokoisella vararenkaalla joka syö tilaa 80-90 litraa.
Viimeinen esimerkki tästä on uusi Passat farmari jonka "luokkansa suurin" tavaratila kutistui suomeen tuoduissa malleissa keskinkertaiseksi juuri tästä syystä.
VDA-lukemia ilmoitetaan yleensä kaksi: farmarien ja 5-ovisten tapauksessa ensimmäinen on tavaratila verhoon saakka täytettynä (siis kaikki mikä mahtuu näkösuojaan penkkejä taittamatta) ja toinen lukema tarkoittaa maksimitilaa takapenkit taitettuna kattoon asti täytettynä.
- tekee
virheitä ja varmasti tuo juomakorien kääntäminen 90astetta muuttaisi tilanteen tai sitten korit eivät ole samankokoisia
- mittari
tuo juomakori. Sehän antaa vertailukelpoista tietoa vain juomakorien kuljetukseen. 10 litran laatikot tai pelkkä tilavuus ja tavaratilan mallin arvostelu olisivat tasapuolisempia. Onneksi omakin järki vielä pelaa sen verran, etten näitä testejä kaikilta osin purematta niele.
Järkevimmät autotestit ovat talvivertailu ja käyttötesti. - Rellukuski
mittari kirjoitti:
tuo juomakori. Sehän antaa vertailukelpoista tietoa vain juomakorien kuljetukseen. 10 litran laatikot tai pelkkä tilavuus ja tavaratilan mallin arvostelu olisivat tasapuolisempia. Onneksi omakin järki vielä pelaa sen verran, etten näitä testejä kaikilta osin purematta niele.
Järkevimmät autotestit ovat talvivertailu ja käyttötesti.Käytiin IKEAssa kaupassa, aika satsi tuli ostoskärryyn. Mielessäni mietin: "ei nämä millään mahdu kyytiin. Pitäisiköhän laittaa katolle?" Onneksi on kattotelineet aina mukana. (Rellu orig, yhteen liitettyinä takana. huom, eivät suhise ajossa, siis pidän aina kyydissä.)
Sitten ruvettiin lastaamaan. Keski-takapenkki irti, iso laatikko nostettiin (2200*950*120mm) sellaisenaan sisään paljon pienempiä laatikoita.
Kaikki mahtui ilman ahdistusta.
Ja sitten varsinainen asia: Onneksi en ottanut autoa ostaessa aut. käsijarrua ja rulokaappia. Niiden "puutteen" ansiosta olen selvinnyt monesta muustakin kuljetustarpeesta kivutta. Etupenkkien väli on leveähkö ja sopii monenlaisten esineiden kuljetukseen. Sitäpaitsi turvavyö on paljon helpompi kiinnittää ilman rulokaappia.
Ja tänään käytettiin 7 henkilöä samalla autolla anoppilassa. Hiljaisessa autossa voitiin ajella rennosti ääntä korottamatta, juttua piisasi.
Renault Grand Scenic=viittä vaille täydellinen yleis-kulkuväline (täydellistä tuskin löytyykään). - onneksi
Rellukuski kirjoitti:
Käytiin IKEAssa kaupassa, aika satsi tuli ostoskärryyn. Mielessäni mietin: "ei nämä millään mahdu kyytiin. Pitäisiköhän laittaa katolle?" Onneksi on kattotelineet aina mukana. (Rellu orig, yhteen liitettyinä takana. huom, eivät suhise ajossa, siis pidän aina kyydissä.)
Sitten ruvettiin lastaamaan. Keski-takapenkki irti, iso laatikko nostettiin (2200*950*120mm) sellaisenaan sisään paljon pienempiä laatikoita.
Kaikki mahtui ilman ahdistusta.
Ja sitten varsinainen asia: Onneksi en ottanut autoa ostaessa aut. käsijarrua ja rulokaappia. Niiden "puutteen" ansiosta olen selvinnyt monesta muustakin kuljetustarpeesta kivutta. Etupenkkien väli on leveähkö ja sopii monenlaisten esineiden kuljetukseen. Sitäpaitsi turvavyö on paljon helpompi kiinnittää ilman rulokaappia.
Ja tänään käytettiin 7 henkilöä samalla autolla anoppilassa. Hiljaisessa autossa voitiin ajella rennosti ääntä korottamatta, juttua piisasi.
Renault Grand Scenic=viittä vaille täydellinen yleis-kulkuväline (täydellistä tuskin löytyykään).Onneksi otin sen kyynärnojan laatikolla ja verrattoman sähköisen käsijarrun.Mäkilähdöt ovat vaivttomia,ja laatikkoon mahtuu kaiken laista tilpehööriä.Kaikenkaikkiaan olen autoon tyytyväinen,sen kummemin erittelemättä mitään.(ohjaus mielestäni erinomainen)(minulla pitempi versio)
- Rellu F1
Satuin lukemaan(toyota/yleistä), että pisteet olis laskettu väärin ja tulokset olis väärin itel ei ole lehtee et vois tarkistaa, mutt....?
- PerttuliP
Kyllä herätti ihmetystä Tuulilasin vertailu. Varsinkin tuo tilojen koko ei mahdu meikäläisen kaaliin ollenkaan. Touran, Corolla Verso ja Focus C-max oli itsellä vuosi takaperin vertailussa GS:n kanssa ja kyllä minusta GS:ssä oli parhaiten tilaa.
Toinen ihmetyksen aihe on jo lähes legendaksi muodostunut tunnoton ohjaus. Kyllähän se itseäkin aluksi vierastutti, mutta en minä sitä tunnottomaksi voi sanoa. Tottumuskysymys enemmänkin. - Keiju
Vertailin minäkin Grand Scenickin, Zafiran ja Corolla Verson tavaratiloja keskenään. Autot oli pihalla vierekkäin, kun siirtelin mökkitavaroita autosta toiseen. Lopputulos oli että Opel ja Renault olivat omaa luokkaansa tiloissa. Niiden tiloissa ei juurikaan käytännössä eroa huomannut, mutta kun keskimmäinen takapenkkirivi oli käytössä eli 5 hengen asennossa, niin Zafiraan jäi enemmän tavaratilaa.
- Anonyymi
Tilaa Suomen Autolehti. Tämä on ainoa ammattilehti tällä alalla, tätä voisi täydentää TM:n tilauksella. TM ei ole autolehti vaan yleistekniikan aikakauslehti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224074- 183116
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3902201Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391929- 271881
- 311777
- 321629
- 141397
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681250- 121211