mul on saab 900 vm88.ollu kolme kuukautta.ajettu 201000.koska jakoketju kandeis vaihtaa ku ei hajuakaan koska on vaihdettu.onko iso homma katsoa onko kunnossa????
jakoketju
9
3428
Vastaukset
- Tomppa
Yksilöllistähän se on. Venttiilikopan irrottamalla näkee jo vähän ketjun kuntoa, ja tietysi ainakin yläpään hammasrattaiden kunnon.
Vaihto on aika iso homma. Vaatii käsittääkseni moottorin irroituksen.
Itselläni on 900 t8, ajettu 320tkm ja 900i 350tkm, kumpaankaan ei ole vaihdettu koskaan.
Sitten kun vaihto tulee ajankohtaiseksi, kannattaa tehdä vähän isompikin remontti samalla. Esim porata sylinterit jne...- dimebak
Teetätin omaani isohkon remontin, jolloin autolla oli ajettu 320 000km. Tässä yhteydessä vaihdettiin jakoketju, joka tosin piti jo suhtkoht kovaa ääntä. Tosin asentaja sanoi, että ketjulla olisi ajellut vielä pitkään. Eli, jos ketju ei pidä ääntä, niin ei sitä kannata vaihtaa. Ja Teillä, kun on vielä ysisataset (minulla 99 B-moottorilla) niin ketju on muistaakseni vielä pidempi ikäinen kuin B-moottorisessa.
- 9k-turbo
dimebak kirjoitti:
Teetätin omaani isohkon remontin, jolloin autolla oli ajettu 320 000km. Tässä yhteydessä vaihdettiin jakoketju, joka tosin piti jo suhtkoht kovaa ääntä. Tosin asentaja sanoi, että ketjulla olisi ajellut vielä pitkään. Eli, jos ketju ei pidä ääntä, niin ei sitä kannata vaihtaa. Ja Teillä, kun on vielä ysisataset (minulla 99 B-moottorilla) niin ketju on muistaakseni vielä pidempi ikäinen kuin B-moottorisessa.
Jostain syystä mun autoon on edellinen omistaja vaihdattanut nokkaketjun 203000km:ssa.
Taitaa tosiaan olla yksilöllistä.
Kone on B202. - Mertmi
9k-turbo kirjoitti:
Jostain syystä mun autoon on edellinen omistaja vaihdattanut nokkaketjun 203000km:ssa.
Kone on B202.kuulemani mukaan tuo ketju menee nopeemmin ku 8-venttiilisessä. Mut eikös tuossa 16-venttiilisessä ole jokin tarkistus "indikaattori" mistä näkee konetta avaamatta ketjun venyneisyyden?
- Tomppa
9k-turbo kirjoitti:
Kone on B202.Liekö siihen moottoriin tehty samalla joku muu moottorin irrottamisen vaatinut remontti?
Voi olla, voi olla ettei... - Mike
Mertmi kirjoitti:
kuulemani mukaan tuo ketju menee nopeemmin ku 8-venttiilisessä. Mut eikös tuossa 16-venttiilisessä ole jokin tarkistus "indikaattori" mistä näkee konetta avaamatta ketjun venyneisyyden?
Nyt mittarissa 412 000 km ja koneessa pyörii alkuperäinen ketju - eikä kovin kauhiaa elämääkän pidä. i16
- 900LPT
Todennäköisesti äänen aiheuttaja on kiristimessä olevan kumutallan loppuun kuluminen eli kiristin painaa suoraan metallia ketjua vasten. Ketju kyllä kestää, mutta ääni on melko ikävä.
- maisteri
Mulla oli aikanaan peräkkäin kaksi 900:sta, toinen vm. -84 8-venttiilinen ja toinen vm -92 16-venttiilinen. Ekassa oli mittarissa 290 tkm vaihdossa ja toisessa 260 tkm eikä ketjua ollut vaihdettu kumpaankaan. Yksi Saab-asentaja sanoi, että sitten voi alkaa harkitsemaan jos ketju alkaa pitämään ääntä. On vissiin merkkinä automaattikiristäjän väsymisestä.
- Anonyymi
Taspainoketju rattaat pois jos on jakoketju kestää 500k
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738