Upeat ruusut!

Milloin leikata?

Osaisikohan joku kokeneempi ruusunkasvattaja neuvoa aloittelijaa..? On eka kesä takana omassa talossa ja puutarhassa. Edellinen asukas on istuttanut etupihalle upeat, korkeiksi kasvavat jaloruusut, jotka kukkivat osittain vieläkin ja nuppujakin on 20-30! Vanhat kukinnot ja kiulukat oon leikannut jonkun ohjeen mukaan pois (haittaavat kuulemma uutta kukintaa) ja silloin tällöin muutaman kukan maljakkoonkin.

Mutta... Milloin se oikea matalaksi leikkaamisen aika oikein on?

Useimmiten ohjeissa/kirjoissa sanotaan, että pitää leikata syksyllä alas ja peitellä hyvin havuilla, lehdillä ym. Toisaalta edellinen asukki jätti varret pitkiksi ja talveksi suojaamatta. Loppukeväästä leikkasimme kaikki varret alas (olivat ihan mustia ja kuolleita), uudet varret kasvoivat nopeasti tilalle ja kukkaloisto oli aivan upea ja on siis vieläkin.

Olisin kiitollinen hyvistä neuvoista! :)

3

638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiulukoita

Pitäsi tietää mitä ruusuja ne ovat.Jaloruusut eivä tee kiulukoita.Ovat varmaankin jotain pensasruusuja,mutta mitä ?

• olla...?

No kun en ole varma edes onko ne kiulukoita mitä olen poistellut! :D Siis se vanhan kukan alla oleva iso patti. Joka tapauksessa, löysin lappusia edellisen asukin jäljiltä. Se jätti fiksusti kaikki vyötteet meille, että tiedettäisiin mitä lajikkeita pihassa on.

Veikkaisin, että kyseessä on vaaleanpunainen ryhmäruusu Queen Elisabeth. Kokemuksia?

• leikkaus
        olla...? kirjoitti:

No kun en ole varma edes onko ne kiulukoita mitä olen poistellut! :D Siis se vanhan kukan alla oleva iso patti. Joka tapauksessa, löysin lappusia edellisen asukin jäljiltä. Se jätti fiksusti kaikki vyötteet meille, että tiedettäisiin mitä lajikkeita pihassa on.

Veikkaisin, että kyseessä on vaaleanpunainen ryhmäruusu Queen Elisabeth. Kokemuksia?

Anna kukkia niin kauan kuin kukkii.Sitten leikaat vähän,niin että saat ne peitettyä.Älä peittele ennen kuin maa on jäätynyt.Peitä havuilla ja lumi on hyvä suoja.
        Keväällä vasta isompi leikkaus,jätä silloin noin neljä viisi silmua.
        Mutta kyllä tiedät kuinka menetellään,koska ruususi kukki komeasti tänä kesänä.Jos varsi on aivan musta, silloin maata myöden.
        Kesällä kannattaa todella leikata aina kukkineet pois,silloin se kukkii enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7465
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4108
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3635
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3150
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2826
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      52
      2386
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2327
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43