Volvo ad41 ongelma!!!!

Nytsemyrkynlykkäs

Keväällä jouduttiin uusimaan Volvo AD41:stä startti (700e!) kun oli ruostunut eikä pyörinyt enää ollenkaan. Nyt syksyllä ihmeteltiin kun ei taas pyörinyt. Otettiin startti pois ja taas sama oire, eli ruostunut jumiin! Startti näyttää olevan "uinut" merivedessä, mutta mistä vesi sinne menee??? Voiko vetolaitteen palkeen vuoto aiheuttaa tuon, entä muita mahdollisia syitä? HELPPIÄ KIITOS!

19

5917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haja

      Kyllä tuo epäilemäsi palje on mahdollinen syy siihen miksi startille pääsee vettä. Nimittäin, jos palje vuotaa, niin se on todennäköisesti täynnä vettä ja välikotelossa olevat vetoakselin stefat voi vuotaa vettä. Jos ne vuotavat niin vesi pääsee vauhtipyöräkoteloon ja startille. Toinen mieleen tullut mahdollisuus on ulospäin vuotava välijäähdytin, mutta sen kyllä näkee kurkkaamalla konehuoneeseen, silloin vettä on konehuoneessa muutenkin. Eihän sadevesi pääse valumaan startille?

    • myöskin paljetta

      Kyllä tuo palje vialta vaikuttaa, mutta yksi asia pistää epäilemään: murrosnivelen toiminta. Paljonko on tullut ajettua? Meinaan murrosnivel ja koneen puolen laakerointi ilmoittaa kyllä hyvinkin nopeasti "merivesikylvystä" eli alkaa pitämään aikamoista meteliä.

      Jos palje on hajalla muista suosiolla vaihaa murrosnivelen laakerit sekä koneen puolesta adapterin sisällä olevat laakerit! Muuten ei hyvä seuraa. On valitettavan kallis remontti varsinkin jos ei itse osaa tehdä.

      Nimimerkillä: valitettavasti kokemusta on...

    • Mr. Diesel

      Jos palje on rikki ja väliakselin tiivisteet ja laakerit on hajalla, niin kyllä se vesi sitä kautta menee vauhtipyörän koppaan ja sieltä starttiin. Vetolaitetta pitäis välillä huoltaa ja tarkistaa. Nyt saat tehdä remonttia, eikä se jää siihen 700,- vaan lisäkustannuksia tulee. Onko varma, että pilssissä ei ole myös ollut vettä?

      • Jussi

        Itselläni hajosi myös startti viiden vuoden ajon jälkeen, mutta vika ei ollut viallinen palje, vaan kilven valussa ollut huokonen, josta vesi pääsi vauhtipyörä koteloon ja ruostutti startin.
        Volvon kustannuksella kone otettiin veneestä pois ja kilpi korjattin ja vaihdettiin uusi startti, vaikka kone oli viisivuotta vanha. Vikaa oli etsitty aiempina vuosina palkeesta ja palkeen huonosta tiiveydestä kiristyspintojen valuvirheiden vuoksi.
        Kone oli ollut koko ajan merkkihuollon huollettavana ja Volvo sai tiedot kaikista tehdyistä toimenpiteistä. Jos olisin huoltanut konetta itse, Volvo tuskin olisi maksanut varsin kalliita korjautoimenpiteitä viidenvuoden jälkeen.


      • tehnyt
        Jussi kirjoitti:

        Itselläni hajosi myös startti viiden vuoden ajon jälkeen, mutta vika ei ollut viallinen palje, vaan kilven valussa ollut huokonen, josta vesi pääsi vauhtipyörä koteloon ja ruostutti startin.
        Volvon kustannuksella kone otettiin veneestä pois ja kilpi korjattin ja vaihdettiin uusi startti, vaikka kone oli viisivuotta vanha. Vikaa oli etsitty aiempina vuosina palkeesta ja palkeen huonosta tiiveydestä kiristyspintojen valuvirheiden vuoksi.
        Kone oli ollut koko ajan merkkihuollon huollettavana ja Volvo sai tiedot kaikista tehdyistä toimenpiteistä. Jos olisin huoltanut konetta itse, Volvo tuskin olisi maksanut varsin kalliita korjautoimenpiteitä viidenvuoden jälkeen.

        Tuo viimeinen vaihtoehto kuulostaa uskottavalta.Vaihdoin juuri laakerit koneen "häntään".Laakerit (skf)maksoi 43e, mutta työtähän se teettää kun koneen joutuu nostamaan pois.Koneen perässä oleva laakerit(2kpl) ja 2 kpl stefoja ei pidä vettä, stefojen tarkoitus on pitää vaseliini laakereiden välissä.Jos vettä on päässyt palkeen kautta niin kauan että pari starttia on ruostunut niin en usko että hännän laakerit ja kardaanin ristikot enää toimisi.Jos välijäähdytin vuotaisi olisi "vesi" nestettä ja koneen jäähdytys järjestelmä tyhjenisi, eikä glygoli ruostuta noin rajusti.


      • Jussi kirjoitti:

        Itselläni hajosi myös startti viiden vuoden ajon jälkeen, mutta vika ei ollut viallinen palje, vaan kilven valussa ollut huokonen, josta vesi pääsi vauhtipyörä koteloon ja ruostutti startin.
        Volvon kustannuksella kone otettiin veneestä pois ja kilpi korjattin ja vaihdettiin uusi startti, vaikka kone oli viisivuotta vanha. Vikaa oli etsitty aiempina vuosina palkeesta ja palkeen huonosta tiiveydestä kiristyspintojen valuvirheiden vuoksi.
        Kone oli ollut koko ajan merkkihuollon huollettavana ja Volvo sai tiedot kaikista tehdyistä toimenpiteistä. Jos olisin huoltanut konetta itse, Volvo tuskin olisi maksanut varsin kalliita korjautoimenpiteitä viidenvuoden jälkeen.

        on huokoinen niin sieltä vesi pääsee vain pilssiin,tietty 50 litraa ,niin sitten menee jo startillekkin. eli vauhtipyöränkoteloon vesi pääsee vain palkeen/ tai väliakselin kotelon (vauhtipyöränkotelon,sama palikka) viallisuuden takia.


      • Jussi
        sr.v kirjoitti:

        on huokoinen niin sieltä vesi pääsee vain pilssiin,tietty 50 litraa ,niin sitten menee jo startillekkin. eli vauhtipyöränkoteloon vesi pääsee vain palkeen/ tai väliakselin kotelon (vauhtipyöränkotelon,sama palikka) viallisuuden takia.

        Kilpi oli ehkö virkeellinen nimitys, puhuvat "kaavelista" suppilomainen valuossa johon palje moottorin puolella kiinnittyy.
        Tässä oli vuotava valu huokonen.


      • AriT
        tehnyt kirjoitti:

        Tuo viimeinen vaihtoehto kuulostaa uskottavalta.Vaihdoin juuri laakerit koneen "häntään".Laakerit (skf)maksoi 43e, mutta työtähän se teettää kun koneen joutuu nostamaan pois.Koneen perässä oleva laakerit(2kpl) ja 2 kpl stefoja ei pidä vettä, stefojen tarkoitus on pitää vaseliini laakereiden välissä.Jos vettä on päässyt palkeen kautta niin kauan että pari starttia on ruostunut niin en usko että hännän laakerit ja kardaanin ristikot enää toimisi.Jos välijäähdytin vuotaisi olisi "vesi" nestettä ja koneen jäähdytys järjestelmä tyhjenisi, eikä glygoli ruostuta noin rajusti.

        Minulla meni muutama vuosi sitten AQAQ41:stä startti ilmeisesti edellisen (tai sitä edellisen) omistajan aikana sattuneen välijäähdyttimen rikkoutumisen jälkitautina.

        Välijäähdytin on Volvossa suoraan startin yläpuolella ja tuossa minun koneessani jäähdytinkotelon pohjaa oli jossain vaiheessa korjattu hitsaamalla. Välijäähdyttimessähän kiertää merivesi, jota kotelon vaurion kautta voi tippua startin päälle. Pienet määrät eivät varmaankaan näy pilsissä, mutta pienikään määrä suolavettä startin päälle tippuessaan ei tee hyvää...


      • Toivo
        Jussi kirjoitti:

        Itselläni hajosi myös startti viiden vuoden ajon jälkeen, mutta vika ei ollut viallinen palje, vaan kilven valussa ollut huokonen, josta vesi pääsi vauhtipyörä koteloon ja ruostutti startin.
        Volvon kustannuksella kone otettiin veneestä pois ja kilpi korjattin ja vaihdettiin uusi startti, vaikka kone oli viisivuotta vanha. Vikaa oli etsitty aiempina vuosina palkeesta ja palkeen huonosta tiiveydestä kiristyspintojen valuvirheiden vuoksi.
        Kone oli ollut koko ajan merkkihuollon huollettavana ja Volvo sai tiedot kaikista tehdyistä toimenpiteistä. Jos olisin huoltanut konetta itse, Volvo tuskin olisi maksanut varsin kalliita korjautoimenpiteitä viidenvuoden jälkeen.

        Kilven vuoto on selvä valmistusvirhe ja takuulla tai huollon merkkiliikkeessä teettämisellä ei ole mitään merkitystä. Valmistaja tai myyjä on kiistattomasti korvausvelvollinen.


      • R K-S
        Jussi kirjoitti:

        Kilpi oli ehkö virkeellinen nimitys, puhuvat "kaavelista" suppilomainen valuossa johon palje moottorin puolella kiinnittyy.
        Tässä oli vuotava valu huokonen.

        on todellakin se suppilomainen alumiinivalua oleva osa joka kiinnittyy moottorin sylinteriryhmään ja kiinnittää sen myös vetolaitteeseen. Sen peräosa, joka on peräpeilin ulkopuolella on kuitenkin nivelen palkeen peittämä. Olisi kiva tietää, miten siitä pääsee vettä kytkinkoppaan sisään, jos palje on ehjä.
        Epäilen muita vaihtoehtoja.


      • pääsee
        R K-S kirjoitti:

        on todellakin se suppilomainen alumiinivalua oleva osa joka kiinnittyy moottorin sylinteriryhmään ja kiinnittää sen myös vetolaitteeseen. Sen peräosa, joka on peräpeilin ulkopuolella on kuitenkin nivelen palkeen peittämä. Olisi kiva tietää, miten siitä pääsee vettä kytkinkoppaan sisään, jos palje on ehjä.
        Epäilen muita vaihtoehtoja.

        Kyseisen kaavelin sisältä löytyy kaksi stefaa ja kaksi kuulalaakeria. Stefat eivät pidä vettä (ainakaan kovin montaa vuotta) koska se ei ole niiden funktio. Niiden tarkoitus on pitää rasvat laakereilla. Paljoa ne ei vuoda, mutta kuitenkin pikkuhiljaa.

        Ja kun stefat vuotaa niin vettä pääsee laakereiden läpi kytkin koppaan (tai miksi sitä sanotaan missä vetolevy ja startin hammasratas on) ja siltä startin vauhtipyörä heittää vettä startille --> ja potsloijaa. Kyllä hajoaa.

        Volvon kaverit tiesivät sanoa, että palkeen hajoamisen huomaa kuulemma useimmiten siinä vaiheessa, kun startti ei toimi.


      • R K-S
        pääsee kirjoitti:

        Kyseisen kaavelin sisältä löytyy kaksi stefaa ja kaksi kuulalaakeria. Stefat eivät pidä vettä (ainakaan kovin montaa vuotta) koska se ei ole niiden funktio. Niiden tarkoitus on pitää rasvat laakereilla. Paljoa ne ei vuoda, mutta kuitenkin pikkuhiljaa.

        Ja kun stefat vuotaa niin vettä pääsee laakereiden läpi kytkin koppaan (tai miksi sitä sanotaan missä vetolevy ja startin hammasratas on) ja siltä startin vauhtipyörä heittää vettä startille --> ja potsloijaa. Kyllä hajoaa.

        Volvon kaverit tiesivät sanoa, että palkeen hajoamisen huomaa kuulemma useimmiten siinä vaiheessa, kun startti ei toimi.

        että palje ja väliakselin stefat ja laakerit on rikki. Se kertoo hunosta huollosta.


      • onkohan noin
        R K-S kirjoitti:

        että palje ja väliakselin stefat ja laakerit on rikki. Se kertoo hunosta huollosta.

        Voihan se olla, että palkeen rikkoutuminen voi johtua puutteellisesta huollosta, mutta ei aina näin. Palkeen vaihdossa voi esim. käydä vahinko ja asennuksessa tulee reikä palkeeseen tai jostain muusta syystä jää vuotamaan. On myöskin mahdollista, että palkeen saa koskettamaan murrosniveltä, jos erehtyy käyttämään konetta täyden trimmin kanssa (epätodennäköistä, tiedän mutta...).

        Akselin stefat eivät kestä vettä (näin uskon vahvasti) vaikka olisivat uudet. Nimittäin juuri tänä vuonna ne vaihdon ja aika rimpulat ovat. Jos vettä tulee palkeeseen niin sitten on laakerit paskana.

        Nuo kyseiset laakerit eivät kyllä kuulu edes himohuoltajan perushuoltoihin. Koneen irroitus jne. ei ole ihan pikkujuttu. Erään kymmeniä vuosia alalla olleen mukaan kyseiset laakerit eivät hajoa jos sinne ei pääse vettä. Eli huoltotarvetta ei kyllä ole normaaleilla huviveneen käyttötunneilla. Toki rasvaa on suotavaa välillä lisätä.

        "Shit happens" voisi kuvata parhaiten tuon alueen ongelmia.


    • Nytsemyrkynlykkäs

      kaikille vinkeistä. Huollot on varmastikin jäänyt tekemättä, palkeen vaihdosta puhumattakaan. Vene hankittiin viime keväänä ja entinen omistaja väitti kirkkain silmin että säännöllisesti on huollettu volvolla & mitään ongelmia ei ole ollut. Polttoaine järjestelmä meni uusiksi siellä olleen runsaan veden vuoksi ja kaiken huipuksi selvisi että moottori on vm.90 vaikka myyjä väitti sen olevan -92! Reklamaatiota on luvassa myyjän suuntaan!!!

      • R K-S

        Siitä rippuu paljon saatko korvauksen. Remonttia kuitenkin tulee.


      • Toivo
        R K-S kirjoitti:

        Siitä rippuu paljon saatko korvauksen. Remonttia kuitenkin tulee.

        Jos pystyt todistamaan että sinua on petetty niin on aivan sama ostitko yksityiseltä vai yrityksestä.Jos ostit yksityiseltä voit jopa helpommin saada korvausta uhkaamalla raastuvalla, kuin kovaksi keitetyiltä venekauppiailta.


      • nytsemyrkynlykkäs
        Toivo kirjoitti:

        Jos pystyt todistamaan että sinua on petetty niin on aivan sama ostitko yksityiseltä vai yrityksestä.Jos ostit yksityiseltä voit jopa helpommin saada korvausta uhkaamalla raastuvalla, kuin kovaksi keitetyiltä venekauppiailta.

        neuvotellaan nyt myyjän kanssa. Palailen asiaan kun homma alkaa selvitä...


    • -volvo-

      AD41:n startti on alimmaisena. Jos pilssissä on joskus ollut vettä vähänkin enemmän, niin veneen noustessa plaaniin tuo vesi kasautuu juuri startin kohdalle. Jos startti kastuu niin hetken päästä alkaa pätkimään.

    • nytsemyrkynlykkäs

      Asiasta päästiin sopuun myyjän kanssa. Vene & moottori viedään huoltoon ja tarvittavat osat uusitaan, myyjä kustantaa. Reilua toimintaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7626
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7285
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5334
    4. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4875
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      243
      4393
    6. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4365
    7. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4356
    8. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      4038
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      59
      3173
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2616
    Aihe