Tuossa aiemmassa ketjussa, jossa puhuttiin lahjojen hinnoista, tuli useampaankin kertaan esille että lapsille pitäisi antaa aikaa eikä lahjoja.
Kirjoitin ketjuun itsekin, että hukutan lapseni lahjoihin.
Ei se silti ole mitään morkkisten hyvittämistä. Itse olen kotiäiti ja silti haluan järjestää tuon lahjavuoren aattoillaksi! Uskon, että minulla on aikaa lapsilleni muutenkin, arkena koulun jälkeen ja viikonloppuisin sekä lomilla.
Enkä halua vähätellä perheitä, joilla on taloudellisesti tiukkaa. Varmasti itsekin siinä tilanteessa miettisin tarkemmin.
Ketjussahan kyseltiin oman perheen tapoja.
Joululahjoista
8
1049
Vastaukset
- Sami_
Meillä ei osteta lahjoja lahjojen vuoksi, vaan hankintoja yleensä ajoitetaan jouluksi. Minusta on tyhmää rahan haaskausta ostaa lahjoja vain siksi että niitä olisi paljon.
Meillä lapset tekevät toivomuslistan ja sen perusteella hommaan joululahjat. On sovittu että yks kalliimpi lahja toteutuu. Mitään krääsää ei osteta.Joka joulu ovat olleet ylenkiitollisia lahjoista vaikka niitä ei nyt vuorikaupalla olekaan, mutta kun osa toiveista toteutuu se riittää. Olen yh-äiti ,eikä sitä rahaakaan ole ylenpalttisesti ostella.
- Nitta-83
Me kirjoitamme pukille yhdessä kirjeen johon keräämme lapsen toiveet, ja lähetämme sen pukille (isovanhemmille) ja sitten suku käy siellä kurkimassa toiveita.
Mulla ei ole paljoa varaa hassata lahjoihin enkä aiokkaan. Kuitenkin olen tässä seurannut mikä olisi pojalle se tärkein asia ja sen hän tulee saamaan, koska hän ansaitsee sen. Aikuisten kesken ei ostella kallista, kunhan muistetaan jollain tavalla, tutuille lähetän kortit kuten kavereillekin. Kortitkin teemme itse kuten kaiken muunkin, niin siinäkin on jo sitä "lahjaa".
Kuitenkin, joulussa on niin paljon tärkeämpiä asioita kuin lahjat ja raha. Ja itse ainakin ennemmin satsaan tunnelmaan, ruokailuun ym yhdessä oloon kuin paketteihin. Kuitenkin lahjat ja pukki ovat lapsille tärkeät ja omani tulee ne saamaan mutta joku raja niissäkin.
- TeePussi
>> Ketjussahan kyseltiin oman perheen tapoja.>>
Näinhän se oli. Luulen, että aihe aiheutti juuri sen takia paljon keskustelua, kun toisilla ei todellakaan ole rahaa ostella paljon lahjoja. Ja sitten voi tulla sitä huonommuuden yms. tunteita, kun ei pystytä ostamaan lapsille yhtä paljon ja kalliita lahjoja kuin muut.
Todennäköisesti jos meillä olisi enemmän rahaa niin lapset saisivat meiltäkin enemmän, kuin yhdet-kahdet lahjat. Mutta onneksi on sukulaisia jotka antavat myös lahjoja.Meidän perheessä on sillai että sukulaisilta eikä kummeilta ei tule lahjoja, ainoastaan mummit muistaa.Lasten oma isäkään ei muista lapsia.
- TeePussi
irkku66 kirjoitti:
Meidän perheessä on sillai että sukulaisilta eikä kummeilta ei tule lahjoja, ainoastaan mummit muistaa.Lasten oma isäkään ei muista lapsia.
näin, kun teidän perheessä. Itse haluaisin ainakin ajatella, että se joulun valmistelu, leivonta, koristelu, kuusi & yhdessäolo yms. ovat kumminkin tärkeimpiä kuin lahjat. Muistot jouluista säilyvät, mutta tavarat eivät säily niin kuin muistot.
Sinulla on jo sen verran isommat lapset, että he todennäköisesti ymmärtävät tilanteen, että ei ole rahaa tuhlata päättömästi.
Onnellista joulua teillekin ! TeePussi kirjoitti:
näin, kun teidän perheessä. Itse haluaisin ainakin ajatella, että se joulun valmistelu, leivonta, koristelu, kuusi & yhdessäolo yms. ovat kumminkin tärkeimpiä kuin lahjat. Muistot jouluista säilyvät, mutta tavarat eivät säily niin kuin muistot.
Sinulla on jo sen verran isommat lapset, että he todennäköisesti ymmärtävät tilanteen, että ei ole rahaa tuhlata päättömästi.
Onnellista joulua teillekin !että kaikki tuo leivonta,yhdessäolo, kuusi jne. ovat kaikkein paras joululahja ja se että on rauhallista Jouluna.
Hyvää Joulun odotusta sullekin!- Nitta-83
irkku66 kirjoitti:
että kaikki tuo leivonta,yhdessäolo, kuusi jne. ovat kaikkein paras joululahja ja se että on rauhallista Jouluna.
Hyvää Joulun odotusta sullekin!Tulee jo ihan joulufiiliksiä kun näitä lukee. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1052983- 101864
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371855Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3901706Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191277
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039