Virtsatietulehdus

seksin jälkeen

Onko kellään kokemusta vastaavasta, ja vinkkejä, millä saisi tämän vaivan loppumaan. Minulla on poikaystävä ulkomailla, ja välillä tulen Suomessa käymään pidemmäksi aikaa. Aina sama juttu, kun tulen takaisin, ja harrastan seksiä niin reilun kuuden tunnin kuluttua alkaa kirvelemään kamalasti vessassa käynnin jälkeen, mielettömät alamaha kivut, ja koko virtsaputki ja rakko kouristelee. Yleensä tämä kaikki alkaa noin 2 aikaa yöllä, siinä on sitten kiva odotella aamuun asti ja itkeä suurinpiirein koko yö hirveissä tuskissa. Kun ei pääse päivystykseen yöaikaa. Pissa näyte otetaan ja aina on raju akuutti virtsatietulehdus. Kolme kertaa jo tänä vuonna ollut. Lääkrillä olen käynnyt. yt oikein pelottaa koko seksin harrastaminen kun olisi taas lähtö edessä. Osaisiko kukaan siis antaa vinkkejä? Ja kyllä käydään molemmat pesulla ennen ja jälkeen seksin ja käyn myös pissalla enen ja jälkeen. Ja koetan juoda paljon. Mutta tuloksetta. Neuvoja siis kaivataan.

19

26849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että...

Särkylääkkeet eivät auta tähän. Olen kokeillut myös erittäin voimakkaita kipulääkkeitä, joissa on asetyylisalisyylihappoa, codeiinia ja parasetamolia. Suomessa käytössä mm. syöpä- ja leikkauskivuissa. Mutta tuloksestta.

• ottaa

karpalokapseleita, C-vitamiinia joka päivä ja lämpimiä kylpyjä.Vaikkapa Tri Tolosen karpalokapseleita!!!

• vinkistä

Sellainen tuli vielä mieleen, että otan 1g C-vitamiinia joka päivä.. Joten virtsan pitäisi kyllä olla tarpeeksi hapanta estämään bakteerikasvuston kasvu...

• nelikymppinen rouva

Minulla samanlaisia vaivoja,kannattais käydä esim. omalla gynellä ja pyytää estoläkitys.Yksi tabletti etukäteen otettuna estää tulehduksen.Todella ikävä ja tuskallinen vaiva joten kannattaa kokeilla.

• ilkeä vaiva

ei ole hyväksi aina,vaivat vaan pahenee mutta lämmin huopa käärittynä alavartaloon auttaa.

• kätilö
        ilkeä vaiva kirjoitti:

ei ole hyväksi aina,vaivat vaan pahenee mutta lämmin huopa käärittynä alavartaloon auttaa.

Olen samaa mieltä tuon mahdollisen estolääkityksen suhteen. Se yleensä ratkaisee monen vaivan.
        Ja haluaisin vielä tarkentaa tuota pesulla käymistäsi. Kuinka huolellisesti peseydyt yhdynnän jälkeen? Onnistuuko virtsaaminen heti?

• kätilölle ja muille.
        kätilö kirjoitti:

Olen samaa mieltä tuon mahdollisen estolääkityksen suhteen. Se yleensä ratkaisee monen vaivan.
        Ja haluaisin vielä tarkentaa tuota pesulla käymistäsi. Kuinka huolellisesti peseydyt yhdynnän jälkeen? Onnistuuko virtsaaminen heti?

Virtsaaminen onnistuu heti ihan normaalisti, eihän sieltä tietty paljoa tule, kun ei vasta kävi vessassa ennen hommia. Normaalilla alapää pesulla, käytän myös saippuaa vedellä laimennettuna (siis sellaista mitä voi käyttää myös intiimialueiden pesuun.

No mulle lääkäri kirjoitti reseptin Trimopaniin, ja sanoi, että yksi tabletti heti yhdynnän jälkeen. En muistanut kysyä tarvitseeko minun ottaa uusi tabletti esim. seuraavana päivänä. Joten kysyin tätä asiaa toiselta lääkäriltä ohimennen (kävin lääkärissä muusta syystä) ja hän taas sanoi että yksi tabletti 3 tuntia ennen yhdyntää... Ja apteekissa ihmeteltiin kun Trimopan on 160mg mikä yleensä käytetään virtsatieinfektion HOITOON, ja estoon on 100mg ja apteekissa he sanoivat, että kannaattaa vielä kysyä lääkäriltä mitä hän on ajatellut, ja ehdottivat, että voisin ottaa puolikkaan joka päivä.

Olen siis todella sekaisin, että milloin ja paljon tätä antibioottia tulisi ottaa. Gynen tutkimukset normaalit. Lisäksi infektion hoitoon joudun nykyään syömään kaksi antibioottikuuria, koska ensimmäinen ei tehoa.

Virtsassa on aina valkosolut hieman koholla, punasoluja oli kerran ainakin 5 silmämääräisesti katsottuna, lisäksi nitriitit ovat plussaa (mitä se tarkoittaa muuten, tietääkö kukaan?) samaten valkuiaisaineet. Crp oli 19, kerran kun se otettiin kun epäilivät että olisi levinnyt munuaisaltaisiin, ei kuitenkaan. Arvo silloin kuulemma noin. 40.

• kätilö
        kätilölle ja muille. kirjoitti:

Virtsaaminen onnistuu heti ihan normaalisti, eihän sieltä tietty paljoa tule, kun ei vasta kävi vessassa ennen hommia. Normaalilla alapää pesulla, käytän myös saippuaa vedellä laimennettuna (siis sellaista mitä voi käyttää myös intiimialueiden pesuun.

No mulle lääkäri kirjoitti reseptin Trimopaniin, ja sanoi, että yksi tabletti heti yhdynnän jälkeen. En muistanut kysyä tarvitseeko minun ottaa uusi tabletti esim. seuraavana päivänä. Joten kysyin tätä asiaa toiselta lääkäriltä ohimennen (kävin lääkärissä muusta syystä) ja hän taas sanoi että yksi tabletti 3 tuntia ennen yhdyntää... Ja apteekissa ihmeteltiin kun Trimopan on 160mg mikä yleensä käytetään virtsatieinfektion HOITOON, ja estoon on 100mg ja apteekissa he sanoivat, että kannaattaa vielä kysyä lääkäriltä mitä hän on ajatellut, ja ehdottivat, että voisin ottaa puolikkaan joka päivä.

Olen siis todella sekaisin, että milloin ja paljon tätä antibioottia tulisi ottaa. Gynen tutkimukset normaalit. Lisäksi infektion hoitoon joudun nykyään syömään kaksi antibioottikuuria, koska ensimmäinen ei tehoa.

Virtsassa on aina valkosolut hieman koholla, punasoluja oli kerran ainakin 5 silmämääräisesti katsottuna, lisäksi nitriitit ovat plussaa (mitä se tarkoittaa muuten, tietääkö kukaan?) samaten valkuiaisaineet. Crp oli 19, kerran kun se otettiin kun epäilivät että olisi levinnyt munuaisaltaisiin, ei kuitenkaan. Arvo silloin kuulemma noin. 40.

Ihan ensiksi tuosta nitriitistä. Eräät virtsatieinfektioiden aiheuttajat muuttavat virtsassa olevan nitraatin nitriitiksi. Testi osoittaa mahdolliset mikrobit, jotka ovat tätä nitriittiä aiheuttaneet. Nitriittipositiivinen tulos viittaa aina hoitoa vaativaan virtsatieinfektioon. Muutenkin nuo laboratoriotuloksesi ovat selvästi tulehdukseen viittaavia.
        Tuo vaara munuaisaltaisiin leviämisestä on todellinen, kun virtsatientulehduksia on noin usein. Jos tulehdus leviää usein munuaisiin asti, on aina olemassa se riski että munuaiset vaurioituvat.
        Onko sinun kohdallasi ikinä puhuttu lääkärillä, että saisit lähetteen näihin vaivoihin erikoistuneelle lääkärille eli urologille? Mielestäni noin usein uusiutuva virtsatientulehdus olisi tutkittava. Taudin uusiessa noinkin tiheästi tutkitaan usein jäännösvirtsatutkimus sekä tehdään kystoskopia (virtsarakon tähystys).
        Tuo mitä apteekissa sanottiin on totta. Usein Trimopania määrätään estohoitoon korkeintaan 100mg/vrk. Mutta annostus on eri, jos se määrätään otettavaksi aina yhdynnän jälkeen. Silloin se on 100-300 mg. Sinun kannattaa nyt ottaa yhteyttä siihen lääkäriin, joka sinulle alunperin lääkkeen määräsi ja varmistaa asia.

• jälleen
        kätilö kirjoitti:

Ihan ensiksi tuosta nitriitistä. Eräät virtsatieinfektioiden aiheuttajat muuttavat virtsassa olevan nitraatin nitriitiksi. Testi osoittaa mahdolliset mikrobit, jotka ovat tätä nitriittiä aiheuttaneet. Nitriittipositiivinen tulos viittaa aina hoitoa vaativaan virtsatieinfektioon. Muutenkin nuo laboratoriotuloksesi ovat selvästi tulehdukseen viittaavia.
        Tuo vaara munuaisaltaisiin leviämisestä on todellinen, kun virtsatientulehduksia on noin usein. Jos tulehdus leviää usein munuaisiin asti, on aina olemassa se riski että munuaiset vaurioituvat.
        Onko sinun kohdallasi ikinä puhuttu lääkärillä, että saisit lähetteen näihin vaivoihin erikoistuneelle lääkärille eli urologille? Mielestäni noin usein uusiutuva virtsatientulehdus olisi tutkittava. Taudin uusiessa noinkin tiheästi tutkitaan usein jäännösvirtsatutkimus sekä tehdään kystoskopia (virtsarakon tähystys).
        Tuo mitä apteekissa sanottiin on totta. Usein Trimopania määrätään estohoitoon korkeintaan 100mg/vrk. Mutta annostus on eri, jos se määrätään otettavaksi aina yhdynnän jälkeen. Silloin se on 100-300 mg. Sinun kannattaa nyt ottaa yhteyttä siihen lääkäriin, joka sinulle alunperin lääkkeen määräsi ja varmistaa asia.

Kiitos tuosta nitriitti selvennyksestä.

Minulla tulehdus ei ole siis ikinä levinnyt munuaisiin saakka.

Ei ole mainittu urologille menosta, ulkomailla sanoivat, että jossei mene toisen antibioottikuurin jälkeen pois, niin sitten gynelle?

Siis minulla ei ole ikinä ennen ollut virtsatietulehdusta. Vasta sen jälkeen kun alotin pillerit, ja seksin harrastaminen muuttui ajoittan epäsäännölliseksi, eli pari kuukautta normaali ja sitten kuukauteen ei mitään. Joten aina tauon jälkeen se tulee kun on jälleen harrastanu seksiä. Mutta kun taas tottuu niin ei ole mitään tulehduksi. Eikö jotkut naiset kärsi tästä vaivasta? Englanniksi taisi olla honeymoon cystitis? Kaipaako tämä siis urologille menoa, vaikka virtsatietulehdus on selvästi yhteydessä seksiin pitkään ajan jälkeen.

Muuten minulla ei ole tähän asiaan muita vaivoja, paitsi välillä minusta näyttää kuin virtsan päällä olisi kiiltävä kerros, aivan kuin vedessä johon laitetaan öljyä? Mutta mitään vaivoja ei kuitenkaan ole.

Ajattelin, että varaan yksityiselle lääkärille vielä ajan kun vajaan kolmen viikon päästä taas lähden ulkomaille. Mietinkin, että voisiko lääkäri kirjoittaa minulle respetin antibioottiin, esim. Selexen 200mg, jonka voisin aloittaa heti jos ja kun oireet ilmenevät, niin monta kertaa olen tämän kokenut, että tunnistan oireet vallan hyvin.

Lisättäköön vielä sellainen, että kun tulehdus iskee virtsa itessään ei ole versitä, vaan sameaa ja hiutaleista, mutta kun paperilla pyyhii (edestä taaksepäin ;) ) niin tulee vaaleanpunaista, eli hiukan verta.

• kätilö jälleen
        jälleen kirjoitti:

Kiitos tuosta nitriitti selvennyksestä.

Minulla tulehdus ei ole siis ikinä levinnyt munuaisiin saakka.

Ei ole mainittu urologille menosta, ulkomailla sanoivat, että jossei mene toisen antibioottikuurin jälkeen pois, niin sitten gynelle?

Siis minulla ei ole ikinä ennen ollut virtsatietulehdusta. Vasta sen jälkeen kun alotin pillerit, ja seksin harrastaminen muuttui ajoittan epäsäännölliseksi, eli pari kuukautta normaali ja sitten kuukauteen ei mitään. Joten aina tauon jälkeen se tulee kun on jälleen harrastanu seksiä. Mutta kun taas tottuu niin ei ole mitään tulehduksi. Eikö jotkut naiset kärsi tästä vaivasta? Englanniksi taisi olla honeymoon cystitis? Kaipaako tämä siis urologille menoa, vaikka virtsatietulehdus on selvästi yhteydessä seksiin pitkään ajan jälkeen.

Muuten minulla ei ole tähän asiaan muita vaivoja, paitsi välillä minusta näyttää kuin virtsan päällä olisi kiiltävä kerros, aivan kuin vedessä johon laitetaan öljyä? Mutta mitään vaivoja ei kuitenkaan ole.

Ajattelin, että varaan yksityiselle lääkärille vielä ajan kun vajaan kolmen viikon päästä taas lähden ulkomaille. Mietinkin, että voisiko lääkäri kirjoittaa minulle respetin antibioottiin, esim. Selexen 200mg, jonka voisin aloittaa heti jos ja kun oireet ilmenevät, niin monta kertaa olen tämän kokenut, että tunnistan oireet vallan hyvin.

Lisättäköön vielä sellainen, että kun tulehdus iskee virtsa itessään ei ole versitä, vaan sameaa ja hiutaleista, mutta kun paperilla pyyhii (edestä taaksepäin ;) ) niin tulee vaaleanpunaista, eli hiukan verta.

Uskoisin että urologi voi paremmin auttaa tämäntyyppisissä asioissa kuin gynekologi, joka on erikoistunut vähän eri tyyppisiin vaivoihin. Mutta tuskin sinun urologille tarvii mennä, jos saisit asianmukaisella lääkityksellä asiasi kuntoon.
        Kaiketi tilanteessasi ehdottomasti on viisainta, että sinulla olisi kotona antiobioottia (esim Trimopania), jota voisit sitten ottaa kerta-annoksen aina yhdynnän jälkeen. Tätä honeymoon cystitis -käsitettä käytetään juuri tälläisissä tapauksissa.
        Toivottavasti pääset lääkärille, jonka avulla saat sopivan lääkityksen itsellesi eikä sinun tarvitsisi enää kärsiä tästä vaivasta.

ps. Hienoa että pyyhit edestä taakse ;)

• vielä kerran
        kätilö jälleen kirjoitti:

Uskoisin että urologi voi paremmin auttaa tämäntyyppisissä asioissa kuin gynekologi, joka on erikoistunut vähän eri tyyppisiin vaivoihin. Mutta tuskin sinun urologille tarvii mennä, jos saisit asianmukaisella lääkityksellä asiasi kuntoon.
        Kaiketi tilanteessasi ehdottomasti on viisainta, että sinulla olisi kotona antiobioottia (esim Trimopania), jota voisit sitten ottaa kerta-annoksen aina yhdynnän jälkeen. Tätä honeymoon cystitis -käsitettä käytetään juuri tälläisissä tapauksissa.
        Toivottavasti pääset lääkärille, jonka avulla saat sopivan lääkityksen itsellesi eikä sinun tarvitsisi enää kärsiä tästä vaivasta.

ps. Hienoa että pyyhit edestä taakse ;)

Joo, kiitos vielä kerran :).

Varmaan varaan sinne yksityiselle ajan. Sattuukohan se tähystys muuten jos se vaikka laittaa mut sinne.. Paikallispuudutushan siinä on, mut mut..

ps. haha ;)

• kätilö
        vielä kerran kirjoitti:

Joo, kiitos vielä kerran :).

Varmaan varaan sinne yksityiselle ajan. Sattuukohan se tähystys muuten jos se vaikka laittaa mut sinne.. Paikallispuudutushan siinä on, mut mut..

ps. haha ;)

Itseasiassa olen ollut kyseisessä tähystyksessä muutama vuosi sitten. Sitä jännitti kauheasti mutta todellakin yllätyin suuresti siitä, kuinka kivuton se oli. Tämä puudutsgeeli, mitä siinä käytetään on todella tehokasta. Ja urologi kyllä kuuntelee sinun tuntemuksia koko aja, lopettaa vaikka jos sattuu. Tähystyksen jälkeen kun puudutsaine lakkaa vaikuttamasta, saattaa olla hieman kirvelyä tai kipua virtsatessa.

• sinulle kätilö
        kätilö kirjoitti:

Itseasiassa olen ollut kyseisessä tähystyksessä muutama vuosi sitten. Sitä jännitti kauheasti mutta todellakin yllätyin suuresti siitä, kuinka kivuton se oli. Tämä puudutsgeeli, mitä siinä käytetään on todella tehokasta. Ja urologi kyllä kuuntelee sinun tuntemuksia koko aja, lopettaa vaikka jos sattuu. Tähystyksen jälkeen kun puudutsaine lakkaa vaikuttamasta, saattaa olla hieman kirvelyä tai kipua virtsatessa.

Kävin tänään yksityisellä lääkärillä, ja hän ei katsonut aiheelliseksi ainakaan vielä tehdä tähystyksiä tai muita. Mutta kiva tietää, ettei se niin kauheasti ainakaan satu, jos sellainen on joskus edessä. Lääkäri kirjoitti minulle reseptillä valmiiksi Selexid 200mg:sta että voin ottaa samantien kun oireet ilmenevät. Ja Litalginia lievittämään kipuja. Eiköhän se siitä. Kiiots kuitenkin vielä kerran :).

• soffi3
        kätilölle ja muille. kirjoitti:

Sun kaverin täyttyy käydä lääkärille . Kaikki johtu hänestä. Hänelle kunnon lääkitys!!!
        Hänellä voi olla klamydia .

• viisi vuotta jäljes

Minulla ollut samajuttu seitsemän kertaa peräkkäin. Lääkärissä käyty myös ja aina akuutti virtsarakontulehdus.Sain lääkäriltä reseptin vahvaa antibioottia joka pitää ottaa runsaan veden kanssa heti seksin jälkeen (selexid 200mg /1tab heti) Lisäksi limakalvoja vahvistavaa lääkettä aluksi 2 kertaa viikossa ja tehosi! Tsemppiä vaiva oli tosi inhottava.

• .....

Kun lopettaa e-pillerit niin vaiva yleensä häviää. Pillerit muuttaa limakalvoja. Ikinä en enää moisiin koske.

• Tytskä87
        ..... kirjoitti:

Kun lopettaa e-pillerit niin vaiva yleensä häviää. Pillerit muuttaa limakalvoja. Ikinä en enää moisiin koske.

Joo,itsekkin oli kaksi vuotta pillereitten käytön aikaan kroonisia virtsateiden tulehduksia,välillä näkyi testeissä,välillä ei.On varmaan ollut tuo honeymoon cystitis.Kummasti kun lopetin pillereitten käytön loppui myös tulehdukset...Mutta se voi olla myös sattumaa...Puoli vuotta pillereitten lopettamisen jälkeen erosin poikaystävästäni enkä sen jälkeen seksiä harrastanu joten voi johtua myös siitä että oli vaan tuuria eikä ton puolen vuoden aikana tullut tulehdusta vaikka seksiä harrastettiin kumminkin eksän kanssa.Epäilen että pillerit kuivattaa limakalvoja,vaikka lääkäreiltä kun kysyy nii eihän ne mitään vaikuta...!!!

• Hyhhyhhyiiii

Luulishan tuon nyt jo yksinkertaisemmanki naisihmisen tajuavan, että jos tauon jälkeen harrastaa seksiä miesystävänsä kanssa ja joka kerta iskee joku tulehdus, niin kyseinen mies käy hässimässä paussin aikana muita ja antaa kotiutuessa kivat tervetuliaiset tulehdusten muodossa. Pistäisin tuollaisen pettäjän kiertoon saman tien... toinen vaihtoehto on se, että miehen intiimihygienia on todella pahasti retuperällä ja sillä muhii kaiken aikaa joku krooninen tulehdus vehkeissänsä!

• Anonyymi

Juurikin näin turhaa valittaajospitää miesten kanssa hosua ja ilman kumeja antaa painaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      4094
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      256
      3674
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2094
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1726
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      16
      1482
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1429
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      404
      1320
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1219
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      76
      1053
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      30
      1050
    Aihe