synnytyksen jälkeen..

Nitta17

jos joku vois kertoo mulle, miten kätilö tutkii kohdun synnytyksen jälkeen? vai onko suomessa sellaista käytäntöä? jostain muistan lukeneeni että kun istukka on tullut ulos, kätilö tutkisi kohdun ettei sinne jää mitään mikä aiheuttaisi tulehduksen.. ja siinä kirjassa oli jotain, että joko hengitä syvään tai pyydä lisää epiduraalia.. alkoi pelottamaan koko homma! itsellä ei ole vielä synnytys lähelläkään, mutta haluaisin saada tietoa tästä jo etukäteen. ja sitten se peräruiske.. mitä se käytännössä tarkottaa?? kuulostan kyllä todella tyhmältä, mutta ei kaikkea voi aina tietää, eihän? kiitos vastauksista jo etukäteen...

6

1776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laitetaan heti kun menet synnytysosastolle eli ruiskutetaan vettä peräsuoleen että suolisto tyhjenee.Sitten saat istua vähän aikaa wc:n puolella. Ei ole mitenkään kamala toimenpide.

• jenni

Synnytyksen jälkeen kätilö painaa kohtua vatsan päältä, jotta ylimääräinen veri ym. tulee ulos nopeammin, se tuntuu ikävältä muttei liiemmin satu.. se tehdään monta kertaa vielä osastollakin.

• tutkiminen

Kohtu tutkitaan vatsan päältä painamalla. Tuntuu vähän ikävältä, mutta kun samalla hengittää ulospäin niin se auttaa. Kätilö kyllä kertoo sulle miten hengitellä ja peräruisketta ainakaan mä en saanut. Kyllä luonto hoiti sen suolen tyhjennyksen ennen sairaalaan lähtöä.

• Sara

Peräruiskeen sain kahdesti (olin osastolla synnytystä edeltävän yön, koska synnytys ei edistynyt säännöllisistä supisteluista huolimatta), ei ollut yhtään paha kokemus. Ainoastaan hirvitti, että kykenenkö supistelujen lomassa "pidättämään" vettä sisälläni. Hyvin se kuitenkin sujui, ei tullut tyhjennystä sänkyyn tai käytäville vaan ihan pönttöön :). Kohdun painaminen masun päältä ei ainakaan minulle sattunut yhtään ja sitä sitten paineltiin aina välillä osastollakin synnytyksen jälkeen. Myöskään välilihan leikkaus (en edes tiennyt milloin se leikattiin) tai tikkien ompelu ei ollut paha kokemus. Ainut vähän rankempi juttu oli se, kun sain synnytyksen loppuvaiheessa oksitosiiniä (lääke joka voimistaa supisteluja), kun vauva ei meinannut tulla ulos. Tuolloin hikipisarat valuivat, mutta kun keskityin hyvin ottamaan supistukset vastaan ja ponnistamaan (luontainen reaktio ja välttämätön se keskittyminen)niin ei tuokaan kokemus loppupeleissä paha ollut. Kannattaa rohkeasti mennä kipua kohti, se kumma kyllä helpottaa. Ja mulla oli vielä sitten lopulta imukuppisynnytys. En tajunnut siitä imukupista mitään, kun keskityin ottamaan vastaan / menemään vastaan kovia supistuksia ja ponnistamaan.

Älä pelkää liikaa (mä kyllä pelkäsin), hyvin se sujuu. Kipu ei ollut niin pahaa kuin etukäteen ajattelin. Rohkealla asenteella ja sellaisella, että minähän tästä hyvin selviän. Voimia!

• Nitta17

kiitos kaikille vastauksista :) kyl se helpottaa kun saa vähän tietoo asioista, mitkä on epäselviä.. synnytys on vasta kesällä.. sitä odotellessa :) mutta kiitos, huojensi kummasti mieltä!

• hanzq

Peräruisketta EI pakosti laiteta...
      Mutta, jos siellä suolessa jotain on, niin peräruiskeen avullahan se tulee paremmin ulos ennen synnytystä. Ei sitten tule siinä synnyttäessä :)

Mulle esimerkiksi ei laitettu peräruisketta, kun ei ollut mitä pitäisi ulos saada :P

Ja ei mulla synnytyksen jälkeen mitenkään erityisesti tutkittu alakertaa.
      Kätilö painoin vatsan päältä kohdun tyhjäksi ja sitten sairaalassaoloaikana kokeiltiin kohtua vatsan päältä muutaman kerran, että on palautunut normaaliin kokoon.

Ja ennen kotiinlähtöä vilkaisivat etteivät tikit ole auenneet ja että eivät haavat vuoda (välilihan leikkaus muutama repeämä)

Lisäksi piti seurata, jos jälkivuodon seassa tulee isompia klimppejä tai hyytymiä.

Se, kun kohtua siitä masun päältä heti synnytyksen jälkeen painellaan, ei satu, mutta tuntuu vähän ikävältä.

Hyvin se sinun synnytys sitten aikanaan menee :)
      Etkä sinä miltään tyhmältä kuulosta, samanlaisia kysymyksiä mulla oli aikanaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      106
      3014
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1874
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      394
      1723
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1631
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1287
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe