Miten voidaan sallia rekkoihin niin painavat perävaunut että ne ohjaavat vetoautoa.Eiko vetoauton olisi tarkoitus ohjata perävunua.
Ja sitten vielä kun laitetaan sinne perävaunuun ylipainoa.
Lopputulos on 23 kuollutta ja 15 loukkantunutta.
Ainut hyvä mitä taästä seuraa on nopeusraoittimien säätäminen 80 kmh jarrutus matkat lyhenee. Rekkojen ohittaminen helpottuu.
Miten voidaan sallia rekkoihin niin painavat perävaunut että ne ohjaavat vetoautoa.Eiko vetoauton...
45
8163
Vastaukset
- vastus
Rekka on vetäjä puoliperävau. Eihän sellaiseen kukaan laita niin painavaa perävaunua, että se alkaisi ohjaamaan vetoautoa!! Ohjaus tapahtuu ajoneuvoyhdistelmissä ratista kääntämällä..
Lopputulos on aina osiensa summa, se pitäisi jopa insinöörin tajuta.- vaikka voi'ssa paistaisi
Tyhjänpäiväistä saivartelua siitä, mitä sana "rekka" tarkoittaa. Onko tosiaan siis niin, että rekkakuskeja ovat vain puoliperävaunua nupilla vetävät? Lauloiko K. Tapiokin vain puoliperävaunumiehistä? Mitä väliä on amerikkalaisen kantasanan merkityksellä, jos kaikki kuitenkin ymmärtävät rekan tarkoittavan jonkinlaisella vaunulla varustettua kuorma-autoa. LÄSSYNLÄSSYN
- YrjöJurri
vaikka voi'ssa paistaisi kirjoitti:
Tyhjänpäiväistä saivartelua siitä, mitä sana "rekka" tarkoittaa. Onko tosiaan siis niin, että rekkakuskeja ovat vain puoliperävaunua nupilla vetävät? Lauloiko K. Tapiokin vain puoliperävaunumiehistä? Mitä väliä on amerikkalaisen kantasanan merkityksellä, jos kaikki kuitenkin ymmärtävät rekan tarkoittavan jonkinlaisella vaunulla varustettua kuorma-autoa. LÄSSYNLÄSSYN
Iltapäivälehdistö otsikoi: "taas sorarekka kolarissa kehä kolmosella". Toki me ikuiset pikkupojat tiedämme, mikä ero rekalla ja ajoneuvoyhdistelmällä, myös mikä ero on pelkällä soranupilla ja kasettiyhdistelmällä.
Suurelle yleisölle ja iltapäivälehtien toimittajalle kaikki kuorma-autot ovat "rekkoja". - pakettiautot
YrjöJurri kirjoitti:
Iltapäivälehdistö otsikoi: "taas sorarekka kolarissa kehä kolmosella". Toki me ikuiset pikkupojat tiedämme, mikä ero rekalla ja ajoneuvoyhdistelmällä, myös mikä ero on pelkällä soranupilla ja kasettiyhdistelmällä.
Suurelle yleisölle ja iltapäivälehtien toimittajalle kaikki kuorma-autot ovat "rekkoja".ovat joillekin synonyymi sanalle rekka.Kerran selvitin asiaa eräälle,kun menin nupilla hakemaan kärryä.Nainen sanoi puhelimeen,"joku poika tuli isolla rekka-autolla hakemaan tavaraa" Korjasin,että tulin hakemaan rekkaa... selvitin mikä ero on rekalla,täysperällä,mikä on yhdistelmä jne. Enää en jaksa korjailla,mutta huomaan että lehtienkin toimittajat viljelevät sanaa rekka lähes joka kolarin yhteydessä,vaikka kyseessä olisi pakettiauto tai jako rimpula. Ei siis ihme että asiaa tietämättömillä on sellainen kuva,että raskaskalusto aiheuttaa kaikki tämän maan kolarit,kun otsikot kirkuu " rekka tappoi taas",vaikka kyseessä olisi jonkun pikkuauton ajautuminen väärälle kaistalle kuorma-auton alle...
- kerran
pakettiautot kirjoitti:
ovat joillekin synonyymi sanalle rekka.Kerran selvitin asiaa eräälle,kun menin nupilla hakemaan kärryä.Nainen sanoi puhelimeen,"joku poika tuli isolla rekka-autolla hakemaan tavaraa" Korjasin,että tulin hakemaan rekkaa... selvitin mikä ero on rekalla,täysperällä,mikä on yhdistelmä jne. Enää en jaksa korjailla,mutta huomaan että lehtienkin toimittajat viljelevät sanaa rekka lähes joka kolarin yhteydessä,vaikka kyseessä olisi pakettiauto tai jako rimpula. Ei siis ihme että asiaa tietämättömillä on sellainen kuva,että raskaskalusto aiheuttaa kaikki tämän maan kolarit,kun otsikot kirkuu " rekka tappoi taas",vaikka kyseessä olisi jonkun pikkuauton ajautuminen väärälle kaistalle kuorma-auton alle...
kielitoimistosta että mitä sana rekka tarkoittaa, täti oli alkuun että häh? ootko tosissas? Mutta suostui sitten koneelta kaivamaan ja kappas, siellä lukee että perävaunullista kuorma-autoa se tarkoittaa. Eli ei pelkästään toimittajien vika.
- täysperävaunuyhdistelmäajon...
kerran kirjoitti:
kielitoimistosta että mitä sana rekka tarkoittaa, täti oli alkuun että häh? ootko tosissas? Mutta suostui sitten koneelta kaivamaan ja kappas, siellä lukee että perävaunullista kuorma-autoa se tarkoittaa. Eli ei pelkästään toimittajien vika.
Voiko siis oikeastaan puhua Konginkankaan tapauksessa törmäyksestä LINJA-autoon, kyseessähän oli tilausajoja hoitava yksilö, joka ei aja linjaliikennettä. Valittakaa tästäkin kielitoimistoon ja jatkakaa miljardien ihmisten opettamista, kun eivät käsitä kuinka on täysin väärin kutsua kaikkia yhdistelmäajoneuvoja rekoiksi. Soittakaa myös TV-uutisiin, kun puhuvat jatkuvasti Vaalimaan rekkajonoista, kun pitäisi puhua täysperävaunuyhdistelmäajoneuvojonoista. Ja ovatko ne jonojakaan, kun voivat olla myös rinnakkain ja osa levähdyspaikoilla. Tässä miettimistä kielenhuoltajayhdistelmäajoneuvonkuljetusammattilaisille.
- karkoski
täysperävaunuyhdistelmäajon... kirjoitti:
Voiko siis oikeastaan puhua Konginkankaan tapauksessa törmäyksestä LINJA-autoon, kyseessähän oli tilausajoja hoitava yksilö, joka ei aja linjaliikennettä. Valittakaa tästäkin kielitoimistoon ja jatkakaa miljardien ihmisten opettamista, kun eivät käsitä kuinka on täysin väärin kutsua kaikkia yhdistelmäajoneuvoja rekoiksi. Soittakaa myös TV-uutisiin, kun puhuvat jatkuvasti Vaalimaan rekkajonoista, kun pitäisi puhua täysperävaunuyhdistelmäajoneuvojonoista. Ja ovatko ne jonojakaan, kun voivat olla myös rinnakkain ja osa levähdyspaikoilla. Tässä miettimistä kielenhuoltajayhdistelmäajoneuvonkuljetusammattilaisille.
Siellä VAALIMAALLA muuten on ihan aikuisten oikeesti paljon PERÄVAUNULLISIA REKKOJA ja REKKOJA. Tosi pieni osa niistä siellä jonottavista on täysperävaunuyhdistelmiä.
Vähän tarkkuutta nyt asioihin, jos kerran SAIVARRELLAAN...;))) - oli linja-auto
täysperävaunuyhdistelmäajon... kirjoitti:
Voiko siis oikeastaan puhua Konginkankaan tapauksessa törmäyksestä LINJA-autoon, kyseessähän oli tilausajoja hoitava yksilö, joka ei aja linjaliikennettä. Valittakaa tästäkin kielitoimistoon ja jatkakaa miljardien ihmisten opettamista, kun eivät käsitä kuinka on täysin väärin kutsua kaikkia yhdistelmäajoneuvoja rekoiksi. Soittakaa myös TV-uutisiin, kun puhuvat jatkuvasti Vaalimaan rekkajonoista, kun pitäisi puhua täysperävaunuyhdistelmäajoneuvojonoista. Ja ovatko ne jonojakaan, kun voivat olla myös rinnakkain ja osa levähdyspaikoilla. Tässä miettimistä kielenhuoltajayhdistelmäajoneuvonkuljetusammattilaisille.
Aivan varmasti oli linja-auto! Käy vaikka kattoon samanlaisen rekisteriotteesta peijooni!
- Pax
karkoski kirjoitti:
Siellä VAALIMAALLA muuten on ihan aikuisten oikeesti paljon PERÄVAUNULLISIA REKKOJA ja REKKOJA. Tosi pieni osa niistä siellä jonottavista on täysperävaunuyhdistelmiä.
Vähän tarkkuutta nyt asioihin, jos kerran SAIVARRELLAAN...;)))Tuo on muuten taivahan tosi!
- Rekkanainen
vaikka voi'ssa paistaisi kirjoitti:
Tyhjänpäiväistä saivartelua siitä, mitä sana "rekka" tarkoittaa. Onko tosiaan siis niin, että rekkakuskeja ovat vain puoliperävaunua nupilla vetävät? Lauloiko K. Tapiokin vain puoliperävaunumiehistä? Mitä väliä on amerikkalaisen kantasanan merkityksellä, jos kaikki kuitenkin ymmärtävät rekan tarkoittavan jonkinlaisella vaunulla varustettua kuorma-autoa. LÄSSYNLÄSSYN
Rekka EI OLE puoliperä nuppi!!! Rekka on se pelkkä puoliperävaunu, siis vain VAUNU ja nuppi on REKANVETÄJÄ!!!!!
- teppo
Ennemmin sinun kannattaa kysymystäsi lainsäätäjältä udella. Varsinkin kun poliisi sakottaa vetoauton ylipainosta hyvin herkästi mutta kun sama ylikuorma laitetaan perävaunuun niin johan poliisit katsovat sormien läpi...
Noista rajoittimen alentamisen "hyvistä" puolista vielä lisää:
-Todella suuri osa kuskeista ajaisi rajoitinta vasten mikä ei vastoin yleistä luuloa ole tällä hetkellä todellisuutta.
-Mäet pitenisivät (mennään hitaammin ylös) ja taas se rekka keräisi jonoa kun aina sinne perään liimaantuu joku kuka ei osaa ohittaa.
-Polttoainekulut mitä luultavimmin kasvaisivat kun koko ajan ajetaan rajoitinta vasten (jatkuvaa kiihdyttämistä ja hidastumista).
Eikä sitä rajoittimen nopeusasetusta kylläkään olla mihinkään alentamassa. Löytyy meinaan EU-direktiivistä se suurin sallittu asetusnopeus ja voisin hyvinkin kuvitella että EU-tasolla Konginkankaan valitettava onnettomuus ei aiheuta kovinkaan suuria paineita muutoksen tekemiseen.
PS. Konginkankaalla perävaunussa ei muuten ollut ylipainoa.
PPS. Kyllä se perävaunu silti lähtee tiestä irti vaikka vetoauto olisikin painavampi.- ylinopeutta
ei yhdistelmällä ainakaan. Toisaalta,kun monesti huoltoasemalla maakunnissa tuli joku henkilöauton kanssa liikkeellä oleva kyselemään,tulit tuolta päin jonne ollaan menossa.oliko siellä liukas keli? Mitä osaa vastata? On ihan eriasia onko sama liukasta henkilöautolla kuin yhdistelmällä tai linja-autolla ajaessa. Ihmiset jotka ajavat pikkuautoilla,kauhistelevat kun on liukasta ja ajavat tietyllä säällä 70kh/h. Sitten ohi pyyhältää linja-auto n.100km/h jasitten kauhistellaan kuinka linja-autokuski ajaa noin kovaa kun on näin liukas...liukasta on henkilöautolla,ei silti linja-autolla tietyissä keleissä. Sama toisinpäin,kun täysperä tai rekka menee edellä 70k...75km/h pikkuauoilijat ei tajua,että kuski ajaa pikku slsdissa kokoajan jos nostee vauhtia edes 8okm/h kun he itse puottelevat ohi kun liukas ei ole aina pikkuautolla,mutta 40kertaa painavammalla on liukasta,soittelevat jotkut vielä torvea kun yks kiusallaan muka tekee liikenne ruuhkaa ajamalla niin että perille pääsee kuitenkin. Ihmiset ei tiedä,ei haluakaan tietää,tai eivät vain välitäkän tietää,jotkut ovat vain tietävinään,millaista on raskaalla kalustolla ajaminen talvella.
- juha
mielenkiinnosta kysyisin: Eikö kärryssä ollut yhtään
ylikuormaa? koska silloinhan vetäjä olis painanu n. 30tn ja kärry olis kait 34tn. Eli ei käytännössä painoeroa ollenkaan. en löytäny mistään tietoa tuosta ylikuormasta - karkoski
juha kirjoitti:
mielenkiinnosta kysyisin: Eikö kärryssä ollut yhtään
ylikuormaa? koska silloinhan vetäjä olis painanu n. 30tn ja kärry olis kait 34tn. Eli ei käytännössä painoeroa ollenkaan. en löytäny mistään tietoa tuosta ylikuormastaYleensä yhdistelmissä perävaunun ja vetäjän sallittu kokonaispaino on SUUREMPI kuin YHDISTELMÄN. Antaa mahdollisuuden kuormata yhdistelmä täysille painoille, vaikkei tavaroiden paino/kpl sitä soisikaan, koska on mahdollista kuormata autoa ja perävaunua hieman erilaisessa suhteessa.
Tässä tapauksessa kuorma-auton sallittu paino oli 26.000kg, ja se painoi 28.320kg.
Perävaunun sallittu paino oli 36.000kg, ja se painoi 35.785kg.
35.785 28.320=64.105kg. Eli kun SUURIN SALLITTU YHDISTELMÄPAINO on 60.000kg, niin siitä tulee se 4.105kg.
Käytännössä tuolla ei aikuisten oikeesti oo mitään merkitystä. Jos karkaa näpeistä, niin se karkaa, oli sitten kymppitonni enemmän tai vähemmän, kun se kerran noinkin tasaisesti jakautuu se paino.
Kaikki FAKTAT löytyy täältä:
http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/sz08kg46qva.pdf
Hemmetin pitkä kertomushan se on, mutta vie pohjan aika monilta täällä esiintyviltä "asiantuntijoilta" ja heidän kommenteiltaan...:)
- FM.
Insinööri varmaan osaa laskeskella miten nopeuden rajoituksen alentaminen vastaa siihen jonon kerääntymiseen näillä Suomen "ensiluokkaisilla" valta??teillä. Uskonpa, että hlöautojen ohituskolarit lisääntyvät. Pitkällä tähtäimellä taas tulee entistä enemmän raskaita yhdistelmiä liikenteeseen.
Pahimpia epäkohtia, josta raportissa mainitaankin, on ajosuunnittelun/järjestelyn asettaminen vastuuseen "ihan oikeasti". Siinä mennään oikeaan suuntaan. Lisäksi kärryn kok.painoa ja max.pituutta tulisi pienentää.
Linja-autoja koskien ihmetyttää tuo 100km/h rajoitus. 50-100kg ihmismöykyt ovat irrallaan siellä 2 m korkeudessa ja kun tulee äkkipysäys...aika pahaa jälkeä. Miksei linjureilla 80 km/h...menisi linjat uusiksi ja tulisi työpaikkoja lisää jne...kaikki hyötyisi..;) Ja kuormurikuski saa aika roiman sakon, jos jättää esim. 100 kg rautamöykyn sitomatta..- Hanna Karttunen ins.
TOIVOISIN ETTÄ TÄLLÄINEN MURHENÄTELMÄ EI TOISTUISI. Jotta se ei toistuisi vaaditaan toimenpiteitä, aino mihin helposti voidaan vaikuttaa on ylipainosta ja varsinkin perävaunujen ylijuormaamisesta luopuminen, nopeuden ehdoton alentaminen kun kuskit eivät sitä itse osaa tehdä. Lisäksi ppitäisi vielä pudottaa suuriompia sallittuja kuormapainoja , varsinkin jos kuljetetaan iralista ja vaikeasti kiinitettävää materiaalia, esim paperirullia.
Nopeuden alentaminen rekoille ei lisää ruuhkia kun ne voivat päästää ohitse henkilöautot jos jonoja syntyy, tieten kin poliisi valvoisi että näin tapahtuisi. Lisäksi ohittamin helpottuu huomattavasti kun rekka kulkee hitaamin ja tulee vähemmän vaaratilanteita. - että juu
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
TOIVOISIN ETTÄ TÄLLÄINEN MURHENÄTELMÄ EI TOISTUISI. Jotta se ei toistuisi vaaditaan toimenpiteitä, aino mihin helposti voidaan vaikuttaa on ylipainosta ja varsinkin perävaunujen ylijuormaamisesta luopuminen, nopeuden ehdoton alentaminen kun kuskit eivät sitä itse osaa tehdä. Lisäksi ppitäisi vielä pudottaa suuriompia sallittuja kuormapainoja , varsinkin jos kuljetetaan iralista ja vaikeasti kiinitettävää materiaalia, esim paperirullia.
Nopeuden alentaminen rekoille ei lisää ruuhkia kun ne voivat päästää ohitse henkilöautot jos jonoja syntyy, tieten kin poliisi valvoisi että näin tapahtuisi. Lisäksi ohittamin helpottuu huomattavasti kun rekka kulkee hitaamin ja tulee vähemmän vaaratilanteita.hiano provo
- tässä näkee
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
TOIVOISIN ETTÄ TÄLLÄINEN MURHENÄTELMÄ EI TOISTUISI. Jotta se ei toistuisi vaaditaan toimenpiteitä, aino mihin helposti voidaan vaikuttaa on ylipainosta ja varsinkin perävaunujen ylijuormaamisesta luopuminen, nopeuden ehdoton alentaminen kun kuskit eivät sitä itse osaa tehdä. Lisäksi ppitäisi vielä pudottaa suuriompia sallittuja kuormapainoja , varsinkin jos kuljetetaan iralista ja vaikeasti kiinitettävää materiaalia, esim paperirullia.
Nopeuden alentaminen rekoille ei lisää ruuhkia kun ne voivat päästää ohitse henkilöautot jos jonoja syntyy, tieten kin poliisi valvoisi että näin tapahtuisi. Lisäksi ohittamin helpottuu huomattavasti kun rekka kulkee hitaamin ja tulee vähemmän vaaratilanteita.kun asiantuntijat vastaavat...meillähän on Suomessa joka paikassa niin suorat ja leveät tiet että joka paikassa pääsee ohi, vaikka ohitettava ajoneuvo olis kuinka pitkä tahansa... taitaa inssi asua tuolla kehä3:lla
- kuski/inssi/vaikkamitä
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
TOIVOISIN ETTÄ TÄLLÄINEN MURHENÄTELMÄ EI TOISTUISI. Jotta se ei toistuisi vaaditaan toimenpiteitä, aino mihin helposti voidaan vaikuttaa on ylipainosta ja varsinkin perävaunujen ylijuormaamisesta luopuminen, nopeuden ehdoton alentaminen kun kuskit eivät sitä itse osaa tehdä. Lisäksi ppitäisi vielä pudottaa suuriompia sallittuja kuormapainoja , varsinkin jos kuljetetaan iralista ja vaikeasti kiinitettävää materiaalia, esim paperirullia.
Nopeuden alentaminen rekoille ei lisää ruuhkia kun ne voivat päästää ohitse henkilöautot jos jonoja syntyy, tieten kin poliisi valvoisi että näin tapahtuisi. Lisäksi ohittamin helpottuu huomattavasti kun rekka kulkee hitaamin ja tulee vähemmän vaaratilanteita.Kun ihmiset (yleistys, mutta valitettavan totta) ajavat rekan perässä 2 kaistaisella tiellä.
Henkilöauto kurkkii ja kyttää rekan takapuskurissa kiinni. Sitten kun tulee sopiva väli henkilöauto hyökkää ohi eteen ja kohta taas sama juttu seuraavan kohdalla.
Liukkaalla aiheutuu vaaratilanteita kun henkilöauto palaa omalle kaistalle takaisin (turvavälit, liukastelu).
Tätä tapahtuu 80km ja 100km nopeusrajoitusalueella samaan tapaan.
Henkilöauto ajaa 110-130 helposti ohittaessaan ja vaarantaa liikenteen.
Pohjoisessa viimekin talvelta tiedän muutaman kuolonkolarin jossa kolari aiheutui "kiireisen turistin" palatessa omalle kaistalle ja auton lähtiessä hallinnasta vastaantulijan keulaan.
Näissä ei ollut rekkaa mukana, mutta silti omalle kaistalle ei pystytty palaamaan asiallisesti.
Vaadimmekin siis henkilöautoihin 11okm/h asetettavaa nopeudenrajoitinta. Ja moottoriteille 110km/h rajoitusta kuten Ruotsissa jo on.
Sillä nopeudella ehtii aivan hyvin perille.
Ja Poliisia valvomaan turvaväliä, myös meidän henkilöautoilijoiden... - rekat
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
TOIVOISIN ETTÄ TÄLLÄINEN MURHENÄTELMÄ EI TOISTUISI. Jotta se ei toistuisi vaaditaan toimenpiteitä, aino mihin helposti voidaan vaikuttaa on ylipainosta ja varsinkin perävaunujen ylijuormaamisesta luopuminen, nopeuden ehdoton alentaminen kun kuskit eivät sitä itse osaa tehdä. Lisäksi ppitäisi vielä pudottaa suuriompia sallittuja kuormapainoja , varsinkin jos kuljetetaan iralista ja vaikeasti kiinitettävää materiaalia, esim paperirullia.
Nopeuden alentaminen rekoille ei lisää ruuhkia kun ne voivat päästää ohitse henkilöautot jos jonoja syntyy, tieten kin poliisi valvoisi että näin tapahtuisi. Lisäksi ohittamin helpottuu huomattavasti kun rekka kulkee hitaamin ja tulee vähemmän vaaratilanteita.miksi h-autojen pitää saada ajella ilman rajoitinta ja tehdä mitä idioottimaisimpia ohituksia järjettömillä ylinopeuksilla kenenkään niihin puuttumatta .kyllä siihen heti ollaan viisastelemassa jos rekka ja linja auto kolaroivat kerran 50 vuodessa niin pahasti että useampi kuolee ja jokunen loukkaantuu mutta ku henkilö autot revittelee ylinopeuksia ja kuollonkolareita lähes päivittäin niin ei kukaan puhu rajoittimista eikä ajo ajasta vaikka ihminen on yhtä kuollut kuoli se h-auto onnettomuudessa tai rekka kolarissa.ja en ymmärrä sitä miksi niitä rekkoja täytyy näin talvella edes ohitella ku ne pää sääntöisesti ajavat RAJOITUSTEN mukaan eli 80 tunnissa.eikö se ole yhtä paha rike jos h-autokuski ajaa ylinopeutta kun että rekkakuski sen tekee.AIVAN saman vaaratilanteen se h-autoilijakin aiheuttaa eli olisi oikeuden mukaista ja järkevää asentaa rajoittimet h-autoihinkin ja säätää ne kesä ajaksi 120km/h ja talvella olisi säädettävä 80km/h.se toisi jopa työpaikkoja suomeen ku ois pakollista muuttaa säädöt aina talvinopeuksille.sillä eihän suomen teillä saa lujempaa ajaakkaan.
rekat kirjoitti:
miksi h-autojen pitää saada ajella ilman rajoitinta ja tehdä mitä idioottimaisimpia ohituksia järjettömillä ylinopeuksilla kenenkään niihin puuttumatta .kyllä siihen heti ollaan viisastelemassa jos rekka ja linja auto kolaroivat kerran 50 vuodessa niin pahasti että useampi kuolee ja jokunen loukkaantuu mutta ku henkilö autot revittelee ylinopeuksia ja kuollonkolareita lähes päivittäin niin ei kukaan puhu rajoittimista eikä ajo ajasta vaikka ihminen on yhtä kuollut kuoli se h-auto onnettomuudessa tai rekka kolarissa.ja en ymmärrä sitä miksi niitä rekkoja täytyy näin talvella edes ohitella ku ne pää sääntöisesti ajavat RAJOITUSTEN mukaan eli 80 tunnissa.eikö se ole yhtä paha rike jos h-autokuski ajaa ylinopeutta kun että rekkakuski sen tekee.AIVAN saman vaaratilanteen se h-autoilijakin aiheuttaa eli olisi oikeuden mukaista ja järkevää asentaa rajoittimet h-autoihinkin ja säätää ne kesä ajaksi 120km/h ja talvella olisi säädettävä 80km/h.se toisi jopa työpaikkoja suomeen ku ois pakollista muuttaa säädöt aina talvinopeuksille.sillä eihän suomen teillä saa lujempaa ajaakkaan.
KYLLÄ!
- ajamisen
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
TOIVOISIN ETTÄ TÄLLÄINEN MURHENÄTELMÄ EI TOISTUISI. Jotta se ei toistuisi vaaditaan toimenpiteitä, aino mihin helposti voidaan vaikuttaa on ylipainosta ja varsinkin perävaunujen ylijuormaamisesta luopuminen, nopeuden ehdoton alentaminen kun kuskit eivät sitä itse osaa tehdä. Lisäksi ppitäisi vielä pudottaa suuriompia sallittuja kuormapainoja , varsinkin jos kuljetetaan iralista ja vaikeasti kiinitettävää materiaalia, esim paperirullia.
Nopeuden alentaminen rekoille ei lisää ruuhkia kun ne voivat päästää ohitse henkilöautot jos jonoja syntyy, tieten kin poliisi valvoisi että näin tapahtuisi. Lisäksi ohittamin helpottuu huomattavasti kun rekka kulkee hitaamin ja tulee vähemmän vaaratilanteita.laita on Hannalla, kun noin lyhyessä tekstissä on seitsemän (7) kirjoitusvirhettä.
- Rattimatti
ajamisen kirjoitti:
laita on Hannalla, kun noin lyhyessä tekstissä on seitsemän (7) kirjoitusvirhettä.
insinööriksi tituleerataan. Lintsannut äidinkielen tunneilta?
- Rattimatti
Hanna Karttunen ins. kirjoitti:
TOIVOISIN ETTÄ TÄLLÄINEN MURHENÄTELMÄ EI TOISTUISI. Jotta se ei toistuisi vaaditaan toimenpiteitä, aino mihin helposti voidaan vaikuttaa on ylipainosta ja varsinkin perävaunujen ylijuormaamisesta luopuminen, nopeuden ehdoton alentaminen kun kuskit eivät sitä itse osaa tehdä. Lisäksi ppitäisi vielä pudottaa suuriompia sallittuja kuormapainoja , varsinkin jos kuljetetaan iralista ja vaikeasti kiinitettävää materiaalia, esim paperirullia.
Nopeuden alentaminen rekoille ei lisää ruuhkia kun ne voivat päästää ohitse henkilöautot jos jonoja syntyy, tieten kin poliisi valvoisi että näin tapahtuisi. Lisäksi ohittamin helpottuu huomattavasti kun rekka kulkee hitaamin ja tulee vähemmän vaaratilanteita.Haluaisinpa nähdä insinööri-ihmisen ajeleskelevan yhdistelmällä talvikelissä 60-70 km/h:ssa sisämaan mäkisillä osuuksilla. Kuinka monta kertaa pitäisi käydä hinaamassa pois mäestä tai montako kertaa mäki tultaisiin perse edellä alas? Monikohan takaa tuleva rusentuisi alle? Kesällä voi ajaa vaikka 20 km/h:ssa.
Mitenkähän insinööri-ihminen sitoisi irtolannoite- tai irtokalkkikuorman? Paperirullat on yllättävän helppoja siihen nähden sitoa. (Huomasikohan mitään?...heh heh)
- ihmettelevä
miksi rekkoja täytyy ohitella varsinkaan talvella ku on99%sesti 80 rajoitukset koko maassa??????
- Rattimatti
Ihmisluonto ei anna periksi ajella ison auton perässä. Sitä pidetään vain häiriötekijänä pienten henkilöautojen niin kiireisessä maailmassa.
- vetoauto
painaa 7-10 tuhattakiloa,tyhjä perävaunu eli puoliperävaunu eli rekka 10000-11000 kg,meinaatkos ettei sinne voi laittaa tavaraa ettei vaan perävaunu eli puoliperävaunu eli rekka vie autoa eli veturia eli nuppia eli vetäjää. Kuulepa,sinne jo tyhjänä 10000kg painavaan tuubiin työnnetään tavaraa niin että kyllä se painaa riittävästi enemmän kuin vetoauto,kyllä sillä perille pääsee,mutta liukkaisiin mäkiin pitääsaada vauhtia kolme kilometriä kerättyä ennenkuin mäen nousun voi aloittaa 75km/h...95km/h sillä keräytyneellä vauhdilla. Tuli on hyvä renki,huono isäntä,sama koskee vauhtiakin...se massa joka vie väärässä paikassa kauan umpimetsään,auttaa pääsemään mäet ylös,mutta siihen massaan pitää saada se vauhti ensin. Täysperäyhdistelmän suurinsallittu kokonaispaino on nykyisellään ylli 60000kg,ellei jopa 66 tms. Se on 66 kpl henkilöautoja,joka ei kiihdy kuin henkilöauto,silti silläkin pääsee perille mutta vauhtia pitää saada mäkiin,hyvissäajoin,muuten tullaan peräluisua poikittain mäkeä alas...kuinka monta henkilöautoa siinä stten murjoutuu alle...ne kaikki jotka siellä perässä roikkuu,tai vastaavasti jarrutus tilanteessa,on aivan sama onko vauhtia 60km/h tai 90 km/h jarrutuksessa,paikki mikä eteen jää,murskautuu...joten menkää vaan ohi,ei se kiellettyä ole,mutta kun ohi menee ei saa jäädä eteen roikkumaan,vaan pitää jatkaa samaa vauhtia tai ainakin niin että etäisyys kasvaa. ANTEEKSI,ETTÄ AJAN NIIN LÄHELLÄ EDESSÄSI.
- volvo
jos tiet haluttas turvallisemmaks,kaikki kuljetukset ajettas puolikkaalla.Jokainen voi liukkaalla/lumisella tiellä ajaessa sen todeta kun ajaa rekan perässä,täysperä huojuu ja heiluu kaistan leveydeltä,mut puolikas tulee nätisti veturin perässä.No tietenkää täysperäkärryjä ei voi kieltää,mutta tämä tarina pitää paikkansa.
- mutta
puolikkaan perään juoksemaan pistetyt vasikat pitäis kieltää talvella, ensinnäkin ne on joka paikassa kiinni, toiseksi se näkyy huojuvan yhtälailla kuin täysperävaunu ja onhan se kiikkerämpikin kun ne akselit on keskellä->tarkka kuormattava. Kommentoikaa ketkä ajaa tämmöistä moduulia
mutta kirjoitti:
puolikkaan perään juoksemaan pistetyt vasikat pitäis kieltää talvella, ensinnäkin ne on joka paikassa kiinni, toiseksi se näkyy huojuvan yhtälailla kuin täysperävaunu ja onhan se kiikkerämpikin kun ne akselit on keskellä->tarkka kuormattava. Kommentoikaa ketkä ajaa tämmöistä moduulia
Puhuttelin täsä hilijattain henkilöä joka ajaa,
kuulemma jos tie ei oo helevetin hyvin suolattu
ja/tai hiekotettu,nii vaik kuin keskellä ajaa,
ni vasikka tulee aina metrin verran "ojanpuolella"..,ja se on palijo pahempi ku täysperä..Ihan kaikkea etes voi ajaa puolikkaalla,miten
esim koukku/vl.ajot ajas puolikkaalla..,saati
kasettihommisa..,niillä puolikkailla taivu,eikä
pääse muutenkaa samaan paikkaan ku nupilla..,
kaikenlisäks jos täysperää (ei) vejetä sellasella
jäykkä aisasella dollyllä,eikä pakosti muutenkaa
etutelisenä ja se on kunnosa,varustettu (olosuhteisiin nähen) asianmukaisilla renkailla
eikä mikkää (ilmajousisisa iskarit)on oltava
kunnosa kuulakehä,ja akselit suunnattu oikee
nii ne mihinkää huoju..,ainakaa -89 3aks.parab
jousitettu Jyki ,tai -90 ilimajousitettu Kaupe,
jossa KONIn iskarit..- volvo
Trucker84 kirjoitti:
Ihan kaikkea etes voi ajaa puolikkaalla,miten
esim koukku/vl.ajot ajas puolikkaalla..,saati
kasettihommisa..,niillä puolikkailla taivu,eikä
pääse muutenkaa samaan paikkaan ku nupilla..,
kaikenlisäks jos täysperää (ei) vejetä sellasella
jäykkä aisasella dollyllä,eikä pakosti muutenkaa
etutelisenä ja se on kunnosa,varustettu (olosuhteisiin nähen) asianmukaisilla renkailla
eikä mikkää (ilmajousisisa iskarit)on oltava
kunnosa kuulakehä,ja akselit suunnattu oikee
nii ne mihinkää huoju..,ainakaa -89 3aks.parab
jousitettu Jyki ,tai -90 ilimajousitettu Kaupe,
jossa KONIn iskarit..mutta mitä ei voi ajaa puolikkaalla,ajettas nupilla.Ja taksat sen mukasiksi,helppo on vaatia turvallisuutta,mutta maksumies puuttuu.
volvo kirjoitti:
mutta mitä ei voi ajaa puolikkaalla,ajettas nupilla.Ja taksat sen mukasiksi,helppo on vaatia turvallisuutta,mutta maksumies puuttuu.
liikennemäärille?
- volvo
puukuski kirjoitti:
liikennemäärille?
ilonpilaaja,nyt pitää taas ruveta miettimään.
- Rattimatti
volvo kirjoitti:
ilonpilaaja,nyt pitää taas ruveta miettimään.
Ehdotuksellasi saisit viherpiipertäjät kimppuusi. Syyttäisivät pakokaasupäästöjen lisääntymisestä.
- stycke
puukuski kirjoitti:
liikennemäärille?
Karkeasti ottaen neljä täyspitkää vastaa kuutta puoliperävaunuhdistelmää. Kun ajatellaan sitä, että nyt on vaikea löytää motivoituneita kuljettajia, mistä ihmeestä niitä tehtäisiin vielä lisää?
- Rattimatti
stycke kirjoitti:
Karkeasti ottaen neljä täyspitkää vastaa kuutta puoliperävaunuhdistelmää. Kun ajatellaan sitä, että nyt on vaikea löytää motivoituneita kuljettajia, mistä ihmeestä niitä tehtäisiin vielä lisää?
Pistetään naisväen kanssa touhuksi. Parinkymmenen vuoden päästä voidaan alkaa kouluttaa näitä "lemmen tuloksia". Pientä viivettä voisi esiintyä työvoiman saatavuudessa.
- luulen että
Palstoilta tuttu:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000617&subcat=59 - Rattimatti
Pitäis olla neliakselinen veturi ja kolmiakselinen kärry, mutta valtio suosii dieselverossa näitä isoja perävaunuja. Ja pienikin kärry voi lähteä viemään. Jos mopo lähtee käsistä, kuskista tulee matkustaja. Mistäs tiedät perävaunuissa olevan ylipainoa? Siitäkö, kun rekat kiihtyy niin hitaasti. Kyllä pitää olla faktatietoa ja käytännön kokemusta tällaiseen arvioon, ei oletuksia. Ja tekstistäsi vielä paljastuu oma kiireesi, rekasta pitää päästä ohi. Kyllä liikenneturvallisuus on korvien välissä!
- LDB
Ei muuta kuin rajottimet pois, vitusti kuormaa ja menoksi. Se osuu jos osuu. Niin kauan ku Suomes on kaks autoo niin ne osuu jossain vaihees toisiinsa ja niin viedään kirkonmultiin. Ja jos ei osu toisiin niin kännissä puuhun. Se on tuurin kauppaa toi liikenne. Aina tulee kuolemaan...joskus vaan liian paljo yhellä kertaa. Fakta: kuolonkolareista, joissa raskaskalusto mukana, 80% on henkilöautoilijan aiheuttama.
- hhehee
hahahaa... Kyllä se on helvetimoinen piipitys sit jos rekkojen nopeudet pudotetaan 70-80km/h,ja ollaan sit tien tukkona ku ei nissanin ratin ja penkin välissä ole uskallusta lähtee ohi. Ne jonot tulee olee helvettilliset siellä takana. Ja sen jälkeen on hyvä vertailla tilastoja ku huomataan että nopeuden alentaminen vain kasvatti ohitus kolareita..
Tieverkon kunnostamisella ja parantamisella jolla levennetään kaistoja ym, voi olla sentääs vaikutusta turvallisuuteen. - pööö
Hanki elämä kun vielä elät
- muuta
Amerikan liikennekameroissa ei näy ns. täysperävaunuja muuten kuin erikoiskuljetuksia (isojen koneiden hinauksia) tekemässä. Kuorma-auto on siellä vetäjä puoliperävaunu. Mistä johtuu? Onko kysymyksessä sikäläinen laki vai mikä. Niin pitäisi olla meilläkin, tiet ovat täällä huonommat.
- Insirööri
Sinunlaistesi tyhmien mulkkujen pitäisi tyytyä bussikyytiin. ;D
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3218267Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1016513Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1753755- 772998
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402610- 452573
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222316- 1242301
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962054Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista281687