Taas pääsee tienhoito pälkähästä

Rattimatti

On se jumalauta kumma juttu, miten Tieliikennelaitos osaa rimpuilla itsensä näistä tilanteista ulos. Nyt tässä Konginkankaan tapauksessa liukkauden torjuntaa ei mainita ollenkaan, ja vielä kehtaavat toitottaa ennakoivasta tienhoidosta. Nelostie ei ole noilla main "pöytäsuoraa"(heittoja on tiessä) ja sitten puhutaan vain ja ainoastaan rekkakuskin tekemistä virheistä. Tieliikennelaitos ylintä johtoa myöten oikeuteen, tässä on säästökuurin tulos!

31

1991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...että joku uskaltaa sanoa asiat niinkuin ne ovat. Eihän se ole niin yksinkertaista,että se "paha" rekkakuski oli ainoa syyllinen!

    • näin.

      Pitää ihan ihmetellä,miten ammattikuljettajat selviävät maanteillä!! Täällä päin Itäsuomea missä asun,niin tien pitto on aivan ala-arvoista.Pääteissä on paikoitellen sellaisia pitkiä painumia ja aallokko asfalttia,että...HUH-HUH!!! Aurauksen ajankohdat aivan surkeat...hiekkaa ei tahdo löytyä teille,mutta sitä kirottua suolaa kyllä löytyy,vaikka edes tie ei ole liukas!!

    • Pave

      Mistä johtuu että ko. kohdilla tietä kunnostettiin seuraavana kesänä? Olisiko hieman kallistuksia ja muuta korjailtu että saadaan tie näyttämään parempikuntoiselta kuin mitä oli onnettomuuden aikana?

      • uusimisesta oli tehty jo ennen onnettomuutta


      • sinivilkku
        puukuski kirjoitti:

        uusimisesta oli tehty jo ennen onnettomuutta

        Ihmetyttää vaan, että miksei sitä vertailuajoa suoritettu _ennen_ päällystystä.

        Vaikka paikka oli korjattu niin vertailuajossa silti kahteen otteeseen perävaunu reagoi heittoihin tiessä.


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        Ihmetyttää vaan, että miksei sitä vertailuajoa suoritettu _ennen_ päällystystä.

        Vaikka paikka oli korjattu niin vertailuajossa silti kahteen otteeseen perävaunu reagoi heittoihin tiessä.

        Tuollaisen vertailuajon suunnitteleminenkin voi helposti viedä lähes puoli vuotta. Ensin pitää saada riittävästi tietoa tapahtuneesta onnettomuudesta. Ja sen pohjalta vasta voidaan laatia suunnitelmia mitä mitataan ja miten. Ja sitten vaaditaan vielä mittalaitteisto ja sekin pitää vielä testata, että se antaa oikeaa tietoa. Eli kyse ei ole mistään hätäisestä läpiajosta.


      • Rattimatti
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Tuollaisen vertailuajon suunnitteleminenkin voi helposti viedä lähes puoli vuotta. Ensin pitää saada riittävästi tietoa tapahtuneesta onnettomuudesta. Ja sen pohjalta vasta voidaan laatia suunnitelmia mitä mitataan ja miten. Ja sitten vaaditaan vielä mittalaitteisto ja sekin pitää vielä testata, että se antaa oikeaa tietoa. Eli kyse ei ole mistään hätäisestä läpiajosta.

        Näinhän se varmaan on. Toisaalta kumminkin ihmetyttää, missä tienpidon laadunvalvonta oikein kulkee. Tiemestarit kuitenkin kulkevat tarkkailemassa oman piirinsä tiestöä, jolloin tällaiset merkittävät muutokset tienpinnassa tulisi havaita. Tietysti pienellä ajoneuvolla kulkiessaan ne töyssyt ei tunnu niin realistisilta kuin isolla ajoneuvolla, mutta pitäisihän sitä silmääkin olla mukana pelissä. Väylä on kuitenkin yksi maan merkittävimpiä, joten pitäisi olla valmiudet hoitaa tuollaiset epäkohdat ilman suurempia rituaaleja. Tässä olisi myös tieviranomaisilla itsetutkiskelun paikka.


      • Rattimatti kirjoitti:

        Näinhän se varmaan on. Toisaalta kumminkin ihmetyttää, missä tienpidon laadunvalvonta oikein kulkee. Tiemestarit kuitenkin kulkevat tarkkailemassa oman piirinsä tiestöä, jolloin tällaiset merkittävät muutokset tienpinnassa tulisi havaita. Tietysti pienellä ajoneuvolla kulkiessaan ne töyssyt ei tunnu niin realistisilta kuin isolla ajoneuvolla, mutta pitäisihän sitä silmääkin olla mukana pelissä. Väylä on kuitenkin yksi maan merkittävimpiä, joten pitäisi olla valmiudet hoitaa tuollaiset epäkohdat ilman suurempia rituaaleja. Tässä olisi myös tieviranomaisilla itsetutkiskelun paikka.

        Urakoitsija saa esimerkiksi bonusta siitä, jos talvihoidon kustannuksissa jäädän alle budjetoidun = annetun määrärahan. Tämä on aika hyvä syy luistaa silloin tällöin aurauksista sun muista :D


      • Kallonkutistaja
        puukuski kirjoitti:

        Urakoitsija saa esimerkiksi bonusta siitä, jos talvihoidon kustannuksissa jäädän alle budjetoidun = annetun määrärahan. Tämä on aika hyvä syy luistaa silloin tällöin aurauksista sun muista :D

        Mutta huonosta hoidosta voi myös rapsahtaa sakkomaksua, joihin ei säästöt riitäkään.


      • Kallonkutistaja
        Rattimatti kirjoitti:

        Näinhän se varmaan on. Toisaalta kumminkin ihmetyttää, missä tienpidon laadunvalvonta oikein kulkee. Tiemestarit kuitenkin kulkevat tarkkailemassa oman piirinsä tiestöä, jolloin tällaiset merkittävät muutokset tienpinnassa tulisi havaita. Tietysti pienellä ajoneuvolla kulkiessaan ne töyssyt ei tunnu niin realistisilta kuin isolla ajoneuvolla, mutta pitäisihän sitä silmääkin olla mukana pelissä. Väylä on kuitenkin yksi maan merkittävimpiä, joten pitäisi olla valmiudet hoitaa tuollaiset epäkohdat ilman suurempia rituaaleja. Tässä olisi myös tieviranomaisilla itsetutkiskelun paikka.

        Itsetutkiskelun paikka on kaikilla eli moni on hoitanut hommiaan hälläväliätyyliin. "Järjestelmä" siis kestäisi vielä yhden tai pari virhettä, mutta yksi tai pari lisää onkin jo tuhoisaa.

        Tällä kertaa tiessä oli heittoa ja se oli liukas. Sen lisäksi mm. ajoneuvo ajoi ylinopeutta ja oli ylikuormattu, ajo- ja lepoaikoja oli ylitetty. Kaikki seikat siis vievät samaan suuntaan, kohti tuhoa. Ja kun mukana ei ollut enempää hyvää onnea, niin huonosti kävi.


    • Henkilöautoilija

      Itse puhun alueesta jossa itse elän. Tunnen myös henkilökohtaisesti Lapin tiepiirin tiejohtaja Pöyryn.

      Totuus on se, että Tiehallinto pitää tiet siinä kunnossa kuin sille on valtion budjetissa myönnetään rahaa ja kuten tiedetään nämä rahat eivät ole enään lähelläkään sitä tasoa kuin ne olivat vielä 80 -luvun lopulla.
      Parempaan tasoon on mahdoton päästä. Rahaa ei ole. Lisäksi tiehallinon henkilöstöä on enään vain murto-osa esim. 15 vuoden takaisesta tasosta.

      Urakoitsijoiden palveluksessa olevat ex. tiemestarit ovat vaikean paikan edessä joka talvi kun olemattomilla rahoilla pitäisi pitää tiet liikennöitävässä kunnossa. Siinä taito punnitaan.

      Uudellemaalle kyllä rakennetaan. En osaa sanoa tarkkaa lukua, mutta valtaosa liikenneministeriön hallinnonalan rahoista menee reilusti alle 10 000 neliökilometrin alueelle.

      Täällä pohjoisessa sen sijaan ei pidetä enään talvella edes P-paikkoja aurattuna. Kohta varmaan pidetään aurattuna vain toinen ajokaista ennen auraamisen totaalista lopettamista. Kaikki tielläliikkujat ovat varmasti huomanneet, että teiden talvihoidon taso on romahtanut dramaattisesti viimeisen viiden vuoden aikana.

      Tätä kompensoidaan kautta laajan lapin maan alentamalla myös kesänopeusrajoituksia ja tämä se vasta on täydellistä työmatkalaisten kiusaamista ja piittaamattomuutta.

      Esim Kittilän viimekesäisiin tulvavaurioiden korjaamiseen tiehallinto käytti lähes 600 t e ja tämän poliitikot lupasi suoralta kädeltä lisäbudjetissa Lapin tiepiirille. Mutta ei tullut ei. Saapa nähdä onko tuo 600 t e pois talvitienhoidosta ja tuleeko raatoja sen takia.

      • Jonna

        Kuljettaja menetti ajoneuon hallinan.
        Jos kukjettaja olisi ajanut sallittua nopeutta kaikki olis taphtunut hitaamin. Perävaunusssa oli ylipainoa. Suomessa on talvella lunta ja jäätä ajotielläkin .Perävaunussa ei ollut nastarenkaita.


      • Hanna Karttunen ins.

        Miten ne tiehallinnon rahat riittää teiden korjailuun. Ylisuuret ja ylipainoiset rekat vaurioittavat tiestöä. Jos Rekat noudattaisivat edes lakisääteisä painorajoituksia jotka nekin ovat liian korkeita paino nykyiselle tiestölle voitaisiin edes kuvitella että tiestö pysyisi kunnossa. Sitä saa mitä tilaa.


      • vasikkajonna
        Jonna kirjoitti:

        Kuljettaja menetti ajoneuon hallinan.
        Jos kukjettaja olisi ajanut sallittua nopeutta kaikki olis taphtunut hitaamin. Perävaunusssa oli ylipainoa. Suomessa on talvella lunta ja jäätä ajotielläkin .Perävaunussa ei ollut nastarenkaita.

        Ei ajanut ylinopeutta. Kannattaako kommentoida jos ei tiedä mitään?


      • Rattimatti
        Jonna kirjoitti:

        Kuljettaja menetti ajoneuon hallinan.
        Jos kukjettaja olisi ajanut sallittua nopeutta kaikki olis taphtunut hitaamin. Perävaunusssa oli ylipainoa. Suomessa on talvella lunta ja jäätä ajotielläkin .Perävaunussa ei ollut nastarenkaita.

        Vähän vaikuttaisi, että et.


      • Rattimatti
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

        Miten ne tiehallinnon rahat riittää teiden korjailuun. Ylisuuret ja ylipainoiset rekat vaurioittavat tiestöä. Jos Rekat noudattaisivat edes lakisääteisä painorajoituksia jotka nekin ovat liian korkeita paino nykyiselle tiestölle voitaisiin edes kuvitella että tiestö pysyisi kunnossa. Sitä saa mitä tilaa.

        Sinäkin jauhat pikkuautosi nastarenkailla syksyisin ja keväisin asvaltin urille muiden autoilijoiden kanssa. Että se siitä.


      • Hanna Karttunen ins.
        Rattimatti kirjoitti:

        Sinäkin jauhat pikkuautosi nastarenkailla syksyisin ja keväisin asvaltin urille muiden autoilijoiden kanssa. Että se siitä.

        Hämeenlinnan tien uudelle asvaltille maaliiknnekeskuksesta kun lähetään pohjoiseen päin ajamaan tulee jo kesällä paripyörän painaumat vaikka mulla ei ole nastoja alla.
        ( renkasistani ovat kaikki nastat ironneet, liikaa tehoa tubossa)
        Ei nastat kulutas tiestöä ,vaan ylikuormat ja liianpainavt rekat murtavat asvaltin kuin asvaltin näillä liikennemäärillä.


      • Rattimatti
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

        Hämeenlinnan tien uudelle asvaltille maaliiknnekeskuksesta kun lähetään pohjoiseen päin ajamaan tulee jo kesällä paripyörän painaumat vaikka mulla ei ole nastoja alla.
        ( renkasistani ovat kaikki nastat ironneet, liikaa tehoa tubossa)
        Ei nastat kulutas tiestöä ,vaan ylikuormat ja liianpainavt rekat murtavat asvaltin kuin asvaltin näillä liikennemäärillä.

        Kyllä nastarenkaat syö asvaltin, varsinkin vilkkailla teillä. Turha pistää tätä pelkästään raskaanliikenteen piikkiin. Taidat olla varsinainen ässä liikenteessä, valistat muita liikenteestä ja ajoneuvon kunnosta ja itsellä asiat retuperällä. Tuolla olis sulle sopivampiakin keskustelun aiheita tarjolla ulkona näistä auto- ja liikenneasioista.


      • Jarski
        Rattimatti kirjoitti:

        Kyllä nastarenkaat syö asvaltin, varsinkin vilkkailla teillä. Turha pistää tätä pelkästään raskaanliikenteen piikkiin. Taidat olla varsinainen ässä liikenteessä, valistat muita liikenteestä ja ajoneuvon kunnosta ja itsellä asiat retuperällä. Tuolla olis sulle sopivampiakin keskustelun aiheita tarjolla ulkona näistä auto- ja liikenneasioista.

        Pitääpä taas kirjoittaa faktaa tien kulumisesta. Jos puhutaan ihan kulumisesta, siis ei raskaan liikenteen aiheuttamasta painumisesta, suolaaminen on yksi pahimpia kuluttajia. Se saattaa olla nykyään selvästi isompi syy kuin nastarenkaat.

        Kun tie on jään tai lumen peitossa, sen pinta on suojattu. Kuivalla kelillä, esimerkiksi kesällä, pinta kuluu, mutta kuluminen on aika vähäistä verrattuna siihen, kun tien pinta on märkä. Veden vaikutus perustuu sen aiheuttamaan paineeseen tien koloissa. Kun tie on märkä, kolot ovat täyttyneet vedellä. Kolon yli menevä rengas puristaa vettä, joka nesteenä ei käytännössä puristu. Renkaan aiheuttama paine siis tunkee vettä eteenpäin, mikä aiheuttaa kolon laajenemisen, eli käytännössä tie säröytyy. Pikkuhiljaa säröt kasvavat ja yhtyvät, minkä jälkeen tiestä irtoaa paloja.

        Tuo on ihan tutkittua tietoa. Ilmiö tietysti pahenee, kun suolaaminen lisääntyy. Lisäksi raskas liikenne kuluttaa enemmän, koska ne aiheuttavat isompia paineita säröihin. Jos siis teiden kuluminen huolestuttaa, kannattaa vähentää suolaamista.


    • ;-)

      Tieliikennelaitosko on syyllinen siihen, että suomessa on talvi ja sen mukaiset ajo-olosuhteet?

      Tieliikennelaitosko on velvollinen järjestämään meille ympärivuotisen kesän maanteille?

      Tieliikennelaitosko on vastuussa, jos ajan ylinopeutta?

      • Rattimatti

        Pitämään huolen, ettei tiestö ja varsinkaan runkoväylät rapistu. Kyllä valtiolta toivoisi ymmärrystä tienpidon rahoitukseen ja tiehallinnolta toimia.


    • V-12

      Nykyisin näyttää olevan ongelma sopeuttaa nopeudet tiekelin mukaan. Osoituksena tämä ja viime talven ketjukolarit. Ajelkaa täällä susirajan yläpuolella niin tiedätte. Nykyautot on liian hienoja ja persetuntumalla ei ajeta vaan luotetaan eletroniikaan ja mittariston diskovaloihin, mutta fysiikan lait pelaavat aina niitä ei voi kumota.

    • se nimi

      nyt olikaan? Tieliikennelaitos??? mikäs se on? Tiehallinnosta ja TIELIIKELAITOKSESTA olen kuullut mutta että Tieliikennelaitos!

      • Ammattimies!!

        liukkaus ulottui etelä-suomeen asti,ajelin samana yönä linja-autoa Espoossa,kuulin auton radiosta että Konginkankaalla on tapahtunut raju onnettomuus. Myöskin Espoossa sivutiet jäätyivät peilikirkkaalle jäätikölle ja oli vaikeuksia päästä pysäkeiltä liikkeelle,ihmettelin että miksi? Nelostietä ei oltu suolattu jo hyvissä ajoin illalla, kun etelässäkin kello 21 jälkeen alkoi tienpinnat jäätyä. Se on väärää tietoa,etteikö voinut tietää että keli liukastuu pakkasen kiristyessä,todellakaan ei ollut kyse paikallisesta liukkaudesta, Tietenkin kun ei tielaitos, hoitanut tehtäviään niin oli kysymys paikallisesta liukkaudesta!


      • Espoossakin ?
        Ammattimies!! kirjoitti:

        liukkaus ulottui etelä-suomeen asti,ajelin samana yönä linja-autoa Espoossa,kuulin auton radiosta että Konginkankaalla on tapahtunut raju onnettomuus. Myöskin Espoossa sivutiet jäätyivät peilikirkkaalle jäätikölle ja oli vaikeuksia päästä pysäkeiltä liikkeelle,ihmettelin että miksi? Nelostietä ei oltu suolattu jo hyvissä ajoin illalla, kun etelässäkin kello 21 jälkeen alkoi tienpinnat jäätyä. Se on väärää tietoa,etteikö voinut tietää että keli liukastuu pakkasen kiristyessä,todellakaan ei ollut kyse paikallisesta liukkaudesta, Tietenkin kun ei tielaitos, hoitanut tehtäviään niin oli kysymys paikallisesta liukkaudesta!

        Kysyn vaan


      • Burjaatti
        Espoossakin ? kirjoitti:

        Kysyn vaan

        Espoossa tiet hoitaa tänä talvena YIT Rakennus Oyj. Maan kattava kartta urakoitsijoista on nähtävissä Tiehallinnon kotisivuilla kohdassa Kunnossapito.


    • vaajakoski

      Nyt vois kyllä lopettaa puheet tien kunnosta.
      Jos onnettomuus olisi tapahtunut jossain lusi- vaajakoski välillä niin olisi aiheellista moittia nelostien kuntoa, vaan jyykylästä pohjoiseen paana on niin leveetä että kyllä pitäis tiellä pysyä vaikka rajoitinta vasten.....

    • Tuoda

      Mahtoiko sitä rekkaa ajaa amattikuskin sijaan tiemestari, kun ei osannut enakoida keliä ja käytää turvallista (riittävän alhaista) nopeutta?
      Suomi on kuitenkin pohjoinen maa, joten täällä on aina välillä liukasta ja tosiasia on, ettei se keli sitä autoa aja (vai onko joku kuullut, etä keli olisi ajanut pysäköidyn rekan metsään?)vaan kuljettaja!

      • ptdq

        "(vai onko joku kuullut, etä keli olisi ajanut pysäköidyn rekan metsään?)vaan kuljettaja!"

        Olen todistanut tilannetta, jossa sorarekka (siis täysperä-sellainen) on pysähtynyt tielle kasetoimista varten. Kun kuski nousi autosta irroittaakseen kärryn letkuja, kärry kaatui ojaan tien kallistuksen suuntaan. Oli kasetoinut muutaman kerran samassa paikassa päivän aikana ja lämpimät renkaat tehneet tiestä hiukka liukkaan.

        Tämä vaan kertomuksena niille, joiden kokemus liukkaudesta ja ajamisesta perustuu pelkästään henkilöauton kuljettamiseen. Raskas kalusto on eri asia ja itse todellakin nostan hattua niille, jotka ammatikseen yhdistelmiä teillämme kuskaavat. On helppo katsella tietokoneen ruudulta animaatioita onnettomuuksista ja kertoa miten olisi pitänyt toimia...


      • Rattimatti
        ptdq kirjoitti:

        "(vai onko joku kuullut, etä keli olisi ajanut pysäköidyn rekan metsään?)vaan kuljettaja!"

        Olen todistanut tilannetta, jossa sorarekka (siis täysperä-sellainen) on pysähtynyt tielle kasetoimista varten. Kun kuski nousi autosta irroittaakseen kärryn letkuja, kärry kaatui ojaan tien kallistuksen suuntaan. Oli kasetoinut muutaman kerran samassa paikassa päivän aikana ja lämpimät renkaat tehneet tiestä hiukka liukkaan.

        Tämä vaan kertomuksena niille, joiden kokemus liukkaudesta ja ajamisesta perustuu pelkästään henkilöauton kuljettamiseen. Raskas kalusto on eri asia ja itse todellakin nostan hattua niille, jotka ammatikseen yhdistelmiä teillämme kuskaavat. On helppo katsella tietokoneen ruudulta animaatioita onnettomuuksista ja kertoa miten olisi pitänyt toimia...

        Kerran jätin säiliöperäkärryn linja-autofirman pihaan purkupaikalle odottelemaan, että sain nupin ensin jaettua. Laitoin pyöräkiilat alle, ensimmäisen akselin renkaan alle ketjunpätkän ja menoksi. Kun palasin takaisin tyhjentämään perävaunua, se oli siirtynyt noin metrin sivuttain. Pihassa oli kallistusta niin vähän, että sitä tuskin silmällä pystyi havaitsemaan. Lämpimät renkaat sulatti jään renkaiden alta. Onneksi ei karannut kauemmaksi vaan pysähtyi lumipenkkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      177
      4814
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3376
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2223
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1994
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1936
    6. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      679
      1903
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      117
      1831
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      138
      1747
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1515
    10. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1431
    Aihe