Animaatio

Tarkkasilmä

Jos katsotte onnettomuustutkintalautakunnan tekemän animaation, huomaatte että kuskille on olut tärkeempää pelastaa rekka kuin varmistaa muiden tielläliikkujien turvallisuus.
Rekan perävaunuhan lähtee heilumaan millon kummallekkin puolelle ja kuljettaja saa sen oikaistua , mutta korjausliikkeet ovat liian suuria ja perävaunu ajautuu aina ylitse.
Lainaus:
Alamäen kaarteessa, noin 550 m ennen törmäyspaikkaa, ajoneuvon perävaunu alkoi heittelehtiä ja noin 150 m ennen törmäyspaikkaa perävaunun takaosa suistui tien oikeaan luiskaan lumihankeen takapyörien käydessä enimmillään noin neljän metrin päässä asfaltin reunasta.

Jos kuljettaja olisi antanut vauhdin hiljentyä eikä olisi yrittänyt vetää perävaunu takaisin tielle bussin eteen , vaan antanut perävaunun vajota oikealle ojaan olisi vältytty 23 koulonuhrilta. Kuljettajalle oli siis selvästikkin tärkeämää rekan pitäminen tiellä ja lastin pelastus kuin muiden tielläliikkujien
turvalisuuden takaaminen.

Miten voidaan tehdä bussin kuljettajasta syyllinenkun ei väitänyt , ehän hänellä ollut aikaa ja mahdolisuutta, toisin kuin rekankuljettajalla oli jo perävaunu turvassa melkein ojassa. Olisihan hän voinut vetää kokonaan vielä ojaan.

25

2399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikennöitsijä

      Tuskin itekkään vedät sitä 10000 euron ladaasi puuhun jos jänis juoksee tielle

      • vedän

        kuin vasten toista ajoneuvoa! Tämä kannattaa sisäistää jokaisen


      • Pave
        vedän kirjoitti:

        kuin vasten toista ajoneuvoa! Tämä kannattaa sisäistää jokaisen

        taidat mieluummin vetää käteesi? Ilmeisesti et todellakaan ole ajanut isoa yhdistelmää ja varsinkaan talvikelissä? Se on tuossa vaiheessa turha edes sanoa että että mieluummin vetää ojaan jos kuskista on tullut jo matkustaja. Siinä vaiheessa on sama vaikka ei tee mitään tai yrittää kaikkensa, mutta jos yksinkertaisesti on tilanne se että ei voi tehdä mitään niin ei siihen ainakaan minkäänlaiset jälkiviisaudet auta. Ja varsinkin jos tiestön kunto on se että auto lähtee jostain heitosta heijausliikkeeseen niin kyllä silloin syyttävä sormi voisi osoittaa vaikka jonnekin muualle kuin ko. kuskin suuntaan.


      • rekkaa

        lojuisi päivittäin ojassa niiden väistettyä muuta liikennettä? Olenpa joskus kuullut, kuinka raskas ajoneuvo väisti väärällä kaistalla ajanutta pienenpäänsä ojaan. Rekka vahigoittui korjauskelvottomaksi, kuski säilyi suht kunnossa, ja HENKILÖAUTO JATKOI MATKAA PYSÄHTYMÄTTÄ! Että näin.

        OLETTEKO KOSKAAN AJATELLEET, ETTÄ KYSEINEN AMMATTIAUTOILIJA VOI KÄYDÄ LUKEMASSA NÄITÄ VIESTEJÄ? ONKO OIKEUTETTUA SYYTTÄÄ YKSITYISTÄ HENKILÖÄ TÄLLÄ TAVALLA?

        VOIMIA KAIKILLE NIILLE AMMATTILAISILLE, JOTKA OVAT JOUTUNEET SYYTTÄÄN ONNETTOMUUTEEN! OLEN TEIDÄN PUOLELLANNE!

        terv. minäkin odotan rekkamiestäni kotiin


      • rekkaa kirjoitti:

        lojuisi päivittäin ojassa niiden väistettyä muuta liikennettä? Olenpa joskus kuullut, kuinka raskas ajoneuvo väisti väärällä kaistalla ajanutta pienenpäänsä ojaan. Rekka vahigoittui korjauskelvottomaksi, kuski säilyi suht kunnossa, ja HENKILÖAUTO JATKOI MATKAA PYSÄHTYMÄTTÄ! Että näin.

        OLETTEKO KOSKAAN AJATELLEET, ETTÄ KYSEINEN AMMATTIAUTOILIJA VOI KÄYDÄ LUKEMASSA NÄITÄ VIESTEJÄ? ONKO OIKEUTETTUA SYYTTÄÄ YKSITYISTÄ HENKILÖÄ TÄLLÄ TAVALLA?

        VOIMIA KAIKILLE NIILLE AMMATTILAISILLE, JOTKA OVAT JOUTUNEET SYYTTÄÄN ONNETTOMUUTEEN! OLEN TEIDÄN PUOLELLANNE!

        terv. minäkin odotan rekkamiestäni kotiin

        Henkilöauto ajelee ihan sellaisella isommalla tiellä. Jarruttaa kääntyäkseen vasemmalle. Jää odottamaan vastaan tulevaa rekkaa. Henkilöauton takaa tohottaa matkailuauto eikä saa autoaan pysähtymään. Väistää kyllä ettei mene perään. Mutta arvatkaas minne? VASTAANTULIJOIDEN kaistalle!!

        Täysperävaunuyhdistelmän kuljettaja väistää metsikköön. Koko yhdistelmä nurin. Että näin.

        Kenenkähän vika lienee?


    • Ykä 59

      "Jos kuljettaja olisi antanut vauhdin hiljentyä"??

      Kun loivasti kaartuvassa alamäessä lähtee jäisellä tiellä raskas perävaunu liitoon, siinä ei kuskilla ole enää paljon tehtävissä. Täytyy muistaa, että yhdistelmän kuljettaja vilkutti valoja vastaantulevan varoitukseksi hän olisi ajanut 100% varmuudella luiskasta alas jos olisi kyennyt. Kun peilijäällä raskas perävaunu puski ohi, kuljettaja oli jo ollut hyvän aikaa matkustaja.

      Olen kerran joutunut perästä seuraamaan kamppailua Jyväskylän jälkeen Tikkakosken kohdalla, kun lumimyräkässä tuuli tempaisi heijariliikkeen perävaunuun. Kuski kamppaili tyhjän kärryn kanssa kilometrin, ennen kun sai pelin talttumaan, sekin pysähtyi vielä taidolla ja tuurilla.

      • jokke , 560hv

        Jos ja jos, tätä se aina on. Kyseinen liikennöitsijä antaa lopputilin jos vehkeet kaataa (läheltä seurannut). Koska väsyneenä ei saa ajaa ja ylinopeutta ei saa olla.


    • LDB

      tykkäätkö kattoa paljonki piirrettyjä? Muista että se animaatio ei välttämättä ole PRIKULLEEN totuutta. Se on sinnepäin...

    • vision

      Samaa mieltä Tarkkasilmän kanssa. Miettikää itse kun seuraavan kerran olette valaisemattomalla tieosuudella ja rekka tulee vastaan. Tuleeko perävaunu rekan kaistaa vai sinun kaistaa? Et varmasti pysty sitä näkemään, ei valoja ja sinulla lyhyet päällä kohtaamistilanteessa. Ihme, että bussikuski ehti edes jarruttaa. Aikamoista viisastelua jos väittää, että bussikuskin olisi omalla toiminnallaan pitänyt pystyä parempaan. Rekkakuskilla oli aikaa tehdä päätöksiä, kun tiesi tilanteen mutta tehty päätös oli pahasti väärä ...............

      • karkoski

        jo useiden satojen metrien päästä kirkkaalla kelillä ainakin ison auton ohjaamoon, jossa ei istuta ihan niin alhaalla kuin henkilöautossa...


      • Kallonkutistaja
        karkoski kirjoitti:

        jo useiden satojen metrien päästä kirkkaalla kelillä ainakin ison auton ohjaamoon, jossa ei istuta ihan niin alhaalla kuin henkilöautossa...

        Mutta kun ne kulmavalot olivat siellä vetoauton takana piilossa, kun kärry oli käymässä oikealla puolella ojassa.


      • khk

        "Rekkakuskilla oli aikaa tehdä päätöksiä, kun tiesi tilanteen mutta tehty päätös oli pahasti väärä.."

        Vai oli rekkakuskilla aikaa tehdä päätöksiä? HAHAHAHAAAAAAAAAA!
        Kyllä taas huomaa, että täällä liikkuu 13v nappuloita, jotka ovat joskus nähneet "rekka-auton" kuvan jossain lehdessä.
        Kuvastuu loistavasti kirjoittajan täysi tietämättömyys aiheesta.
        Väitän, ettet ole KOSKAAN ajanut täysperävaunuyhdistelmää KUORMATTUNA!

        Kyllä se kuski tuossa tilanteessa vain joutuu seuraamaan vierestä, miten se perävaunu siellä kulkee. Keinot on vähissä. Jos muuta väität, niin osoitat vain tietämättömyytesi. Eli kannattaa olla vain hiljaa ja lukea mitä ihmiset, jotka todella tietävät aiheesta, kirjoittavat.

        T: perseestä


      • rahti-78

        Joo onhan siellä varmaan tullu mieleen kaikenlaista, mutta siinä tilanteessa ei tosiaankaan ollu enää tehtävissä mitään, hyvä kun on saanut pidettyä veturin omalla kaistalla.


      • khk kirjoitti:

        "Rekkakuskilla oli aikaa tehdä päätöksiä, kun tiesi tilanteen mutta tehty päätös oli pahasti väärä.."

        Vai oli rekkakuskilla aikaa tehdä päätöksiä? HAHAHAHAAAAAAAAAA!
        Kyllä taas huomaa, että täällä liikkuu 13v nappuloita, jotka ovat joskus nähneet "rekka-auton" kuvan jossain lehdessä.
        Kuvastuu loistavasti kirjoittajan täysi tietämättömyys aiheesta.
        Väitän, ettet ole KOSKAAN ajanut täysperävaunuyhdistelmää KUORMATTUNA!

        Kyllä se kuski tuossa tilanteessa vain joutuu seuraamaan vierestä, miten se perävaunu siellä kulkee. Keinot on vähissä. Jos muuta väität, niin osoitat vain tietämättömyytesi. Eli kannattaa olla vain hiljaa ja lukea mitä ihmiset, jotka todella tietävät aiheesta, kirjoittavat.

        T: perseestä

        Kaikkihan täällä yrittää olla asiantuntijoita :D
        Ennen kaikkea ne, jotka tietävät vähiten.


        Jos ajatellaan sitä bussikuskin toimintaa, niin eipä ole kovin moni kyseenalaistanut sitä. Syytetään VAIN sitä rekkakuskia.

        Mietitään vähän: todennäköisesti bussikuskillakin on ollut alhainen vireystila. Varmaan on painanut pääkopassa ajatus siitä miten pitkä matka on vielä edessä. Väsyttää. Mieleen vain hiipii se matkan mittavuus. Ajetaanpa vähän kovempaa (100-105km/h:ssa, myötäleissä kovempaa 113km/h:ssa rajoituksen ollessa 80). Väsyttää. Vitja että sinne on vielä pitkä matka. Mahdollisesti satanut vähän vettäkin. Pimeää. Väsyttää. On sinne kyllä pitkä matka, oltaisiinpa lähempänä. Tullaan pitkälle suoralle. Suoran päässä näkyy vastaantulevan rekan valot. Tässähän on hyvä suora ajella, ajan vähän kovempaa kuin sallittua 80:ä. Vaihdan jo lyhyet. Rekka lähestyy. Olisi niin mukava olla jo nukkumassa. Rekka alkaa vilkutella kaukovaloja. Mitä? Miksihän tuo vilkuttelee valojaan. Väsyttää. Onkohan siellä hirviä tiellä kun vilkuttelee? Vai kenties tie tukossa. Silmiä painaa. No löysäänpä varalta hieman kaasua. Hitsi kun on pimeää. Miksihän tuo vilkuttelee valojaan? Kylläpä kauas on pitkä matka. Pidän nopeuden hyvänä matkavauhtina, hirviä siellä varmaan vain on. Onkohan tuo rekka omalla kaistalla, valot on jotenkin hassusti? Sitten bussin valoihin alkaakin piirtyä perävaunu.

        Sitten onkin jo myöhäistä hölläillä


      • karkoski
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Mutta kun ne kulmavalot olivat siellä vetoauton takana piilossa, kun kärry oli käymässä oikealla puolella ojassa.

        ..ja silloin, kun kärry oli ojassa sivuluisussa, näkyi SIVUVALOT. Kun kärry taas tuli takaisin tielle, näkyi kulmavalot. Todennäköisesti sivuvalotkin erottuivat, mikäli se oli asteenkin verran vinossa...

        Katseleppas niitä pieniä tuikkuja sillai oikein ajatuksen kanssa, niin niitä näkyy yllättävänkin paljon, mikäli ei katso johonkin muualle, kuten esim ajovaloihin tai tien omaan reunaan tai johonkin muualle..

        Mutta joka tapauksessa, EN tosiaankaan TIEDÄ ihan tarkalleen, mikä se näkyväisyys siellä oli, mutta kirkkaalla ilmalla ne ainakin näkyy jo matkojen päästä, ja niistä erottaa tosi hyvin kaikki perävaunun heilahdukset, kun ne kulmavalot ikäänkuin "vilkkuu" sieltä vetäjän kontin takaa..


      • ...

        Ei rekkakuskilla mitään ollu enää tehtävissä siinä vaiheessa kun näki linja-auton.


      • karkoski
        puukuski kirjoitti:

        Kaikkihan täällä yrittää olla asiantuntijoita :D
        Ennen kaikkea ne, jotka tietävät vähiten.


        Jos ajatellaan sitä bussikuskin toimintaa, niin eipä ole kovin moni kyseenalaistanut sitä. Syytetään VAIN sitä rekkakuskia.

        Mietitään vähän: todennäköisesti bussikuskillakin on ollut alhainen vireystila. Varmaan on painanut pääkopassa ajatus siitä miten pitkä matka on vielä edessä. Väsyttää. Mieleen vain hiipii se matkan mittavuus. Ajetaanpa vähän kovempaa (100-105km/h:ssa, myötäleissä kovempaa 113km/h:ssa rajoituksen ollessa 80). Väsyttää. Vitja että sinne on vielä pitkä matka. Mahdollisesti satanut vähän vettäkin. Pimeää. Väsyttää. On sinne kyllä pitkä matka, oltaisiinpa lähempänä. Tullaan pitkälle suoralle. Suoran päässä näkyy vastaantulevan rekan valot. Tässähän on hyvä suora ajella, ajan vähän kovempaa kuin sallittua 80:ä. Vaihdan jo lyhyet. Rekka lähestyy. Olisi niin mukava olla jo nukkumassa. Rekka alkaa vilkutella kaukovaloja. Mitä? Miksihän tuo vilkuttelee valojaan. Väsyttää. Onkohan siellä hirviä tiellä kun vilkuttelee? Vai kenties tie tukossa. Silmiä painaa. No löysäänpä varalta hieman kaasua. Hitsi kun on pimeää. Miksihän tuo vilkuttelee valojaan? Kylläpä kauas on pitkä matka. Pidän nopeuden hyvänä matkavauhtina, hirviä siellä varmaan vain on. Onkohan tuo rekka omalla kaistalla, valot on jotenkin hassusti? Sitten bussin valoihin alkaakin piirtyä perävaunu.

        Sitten onkin jo myöhäistä hölläillä

        Just jotain tuollaista minäkin oon KUVITELLUT mielessäni, mutta sinä onnistuit sen hyvin sanoiksi pukemaan..

        Rekkakuski oli ollut matkustaja siinä tilanteessa pitkään, mutta bussikuskilla olisi ollut vielä MAHDOLLISUUS pelastaa tilanne... tosin kynnys kurvata täydestä vauhdista pöpelikköön on melko korkea. JOS sitä vauhtia olisi HETI otettu tehokkaasti pois, kun niitä valoja siellä vilkuteltiin, ja TODENNÄKÖISESTI kulma- ja sivuvaloista olisi tilanteen pystynyt päättelemään, niin hallittu ojaanajo olisi kyllä PITÄNYT pystyä tekemään..

        Jostain löysin sen yhden turmasta selvinneen kaverin haastattelun, mutten enää sitä onnistunut löytämään... siinähän se takapenkillä istunut matkustaja oli sanonut vieruskaverilleen, että "KOHTA TAPAHTUU JOTAIN", kun SE OLI SIELTÄ TAKAPENKILTÄKIN jo tajunnu, että edessä on joku hämminki. Vasta sen jälkeen oli bussi alkanut jarruttamaan....!!??

        Kovin ovat hiljaa tuostakin asiasta nykyään.


      • karkoski kirjoitti:

        Just jotain tuollaista minäkin oon KUVITELLUT mielessäni, mutta sinä onnistuit sen hyvin sanoiksi pukemaan..

        Rekkakuski oli ollut matkustaja siinä tilanteessa pitkään, mutta bussikuskilla olisi ollut vielä MAHDOLLISUUS pelastaa tilanne... tosin kynnys kurvata täydestä vauhdista pöpelikköön on melko korkea. JOS sitä vauhtia olisi HETI otettu tehokkaasti pois, kun niitä valoja siellä vilkuteltiin, ja TODENNÄKÖISESTI kulma- ja sivuvaloista olisi tilanteen pystynyt päättelemään, niin hallittu ojaanajo olisi kyllä PITÄNYT pystyä tekemään..

        Jostain löysin sen yhden turmasta selvinneen kaverin haastattelun, mutten enää sitä onnistunut löytämään... siinähän se takapenkillä istunut matkustaja oli sanonut vieruskaverilleen, että "KOHTA TAPAHTUU JOTAIN", kun SE OLI SIELTÄ TAKAPENKILTÄKIN jo tajunnu, että edessä on joku hämminki. Vasta sen jälkeen oli bussi alkanut jarruttamaan....!!??

        Kovin ovat hiljaa tuostakin asiasta nykyään.

        Miekin luin jostain lehdestä jonkun kyytiläisen haastattelun (oisko ollut AKT:n jäsenlehti?). Siinä oli todellakin mainittu, että takana olleet matkustajat olivat havainneet valojen vilkuttelun kauan ennen kuin bussin kuljettaja oli reagoinut asiaan. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kyllä se rekan kuljettaja on ollut matkustaja jo sieltä mäen harjalta asti (ainakin jos se animaatio pitää yhtään paikkaansa). Mahdollisesti oli matkustaja jo ennen kuin bussin valot edes alkoi näkyä horisontissa. En ole ikinä kulkenut kyseisellä tienosalla, joten en tiedä ihan varmaksi niitä näkemäolosuhteita.

        Mutta kukapa sitä huvikseen ojaankaan väistää? Se kynnys ajaa ojaan on TODELLA korkea kun on ihmisiä kyydissä, joten enpä ala syyttelemään ketään sen enempää. Se vain pitäisi AINA malttaa hiljentää jos jotakin outoa tulee näköpiiriin eikä luottaa siihen tuuriinsa.


      • karkoski
        puukuski kirjoitti:

        Miekin luin jostain lehdestä jonkun kyytiläisen haastattelun (oisko ollut AKT:n jäsenlehti?). Siinä oli todellakin mainittu, että takana olleet matkustajat olivat havainneet valojen vilkuttelun kauan ennen kuin bussin kuljettaja oli reagoinut asiaan. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kyllä se rekan kuljettaja on ollut matkustaja jo sieltä mäen harjalta asti (ainakin jos se animaatio pitää yhtään paikkaansa). Mahdollisesti oli matkustaja jo ennen kuin bussin valot edes alkoi näkyä horisontissa. En ole ikinä kulkenut kyseisellä tienosalla, joten en tiedä ihan varmaksi niitä näkemäolosuhteita.

        Mutta kukapa sitä huvikseen ojaankaan väistää? Se kynnys ajaa ojaan on TODELLA korkea kun on ihmisiä kyydissä, joten enpä ala syyttelemään ketään sen enempää. Se vain pitäisi AINA malttaa hiljentää jos jotakin outoa tulee näköpiiriin eikä luottaa siihen tuuriinsa.

        Nimittäin just tuota, että kun vastaantuleva roiskii niitä pitkiä, niin ENSIMMÄINEN teko on VAUHTI POIS. Ihan sellaiseks lirutteluks. SITTEN pähkäillä sitä, oliko syytä vai ei.

        Sattuipa kerran niinkin, että ajoin jäistä ja pimeää tietä pitkin. Oli erittäin tiukka sumu, näkyvyyttä KORKEINTAAN sata metriä. Edessäni oli jyrkkä alamäki ja sen jälkeen ylämäki, joka kaartui vasemmalle. Mäennotkossa oli henkilöauto lipsahtanu päin jäistä auravallia ja kääntynyt poikittain vastaantulijoiden kaistalle. Tilannenopeuteni oli sellainen, että ojaanajo olisi muutoin ollut ainoa vaihtoehto, mutta YRITIN kuitenkin mennä vaan oikean puolen pyörillä päin sitä auravallia ja sitten samantien takaisin tielle. Se onnistui. Noustuani mäen päälle näin puuauton tulevan täysi höyry päällä kohti sitä mäennyppylää. Roiskaisin muutaman kerran pitkiä. Puuauton keula painui välittömästi ja kärry huojahteli muutamia kertoja, kun se aloitti jarruttamisen oikein TOSISSAAN. Kerroin la-puhelimessa tilanteen, ja kaveri kertoi ARVANNEENSA sen, että "siellä notkossa on TAAS joku hässäkkä." Lähti sellaisesta reilusta juoksuvauhdista sitten laskemaan sinne notkoon ja sanoi tilanteen olevan jo sellainen, että niillä on jo auto käynnissä ja vekslaavat sitä jo kuumeisesti takaisin oikeaan ajosuuntaan. NÄIN toimi mielestäni todellinen AMMATTIMIES. Kannattaisi varmaan itsekunkin miettiä seuraavan kerran tätä, kun joku roiskii pitkiä pimeällä tiellä....


      • karkoski
        karkoski kirjoitti:

        Nimittäin just tuota, että kun vastaantuleva roiskii niitä pitkiä, niin ENSIMMÄINEN teko on VAUHTI POIS. Ihan sellaiseks lirutteluks. SITTEN pähkäillä sitä, oliko syytä vai ei.

        Sattuipa kerran niinkin, että ajoin jäistä ja pimeää tietä pitkin. Oli erittäin tiukka sumu, näkyvyyttä KORKEINTAAN sata metriä. Edessäni oli jyrkkä alamäki ja sen jälkeen ylämäki, joka kaartui vasemmalle. Mäennotkossa oli henkilöauto lipsahtanu päin jäistä auravallia ja kääntynyt poikittain vastaantulijoiden kaistalle. Tilannenopeuteni oli sellainen, että ojaanajo olisi muutoin ollut ainoa vaihtoehto, mutta YRITIN kuitenkin mennä vaan oikean puolen pyörillä päin sitä auravallia ja sitten samantien takaisin tielle. Se onnistui. Noustuani mäen päälle näin puuauton tulevan täysi höyry päällä kohti sitä mäennyppylää. Roiskaisin muutaman kerran pitkiä. Puuauton keula painui välittömästi ja kärry huojahteli muutamia kertoja, kun se aloitti jarruttamisen oikein TOSISSAAN. Kerroin la-puhelimessa tilanteen, ja kaveri kertoi ARVANNEENSA sen, että "siellä notkossa on TAAS joku hässäkkä." Lähti sellaisesta reilusta juoksuvauhdista sitten laskemaan sinne notkoon ja sanoi tilanteen olevan jo sellainen, että niillä on jo auto käynnissä ja vekslaavat sitä jo kuumeisesti takaisin oikeaan ajosuuntaan. NÄIN toimi mielestäni todellinen AMMATTIMIES. Kannattaisi varmaan itsekunkin miettiä seuraavan kerran tätä, kun joku roiskii pitkiä pimeällä tiellä....

        Siis se SUMU oli niiden kahden harjanteen välissä olevassa notkossa niin tiheää. Ei muualla.

        TÄRKEÄ yksityiskohta, ennenku alkaavat taas minua ja sitä puuautomiestä vastuuttomaksi ja muutoinkin järjettömiksi psykopaateiksi haukkua.


      • karkoski kirjoitti:

        Nimittäin just tuota, että kun vastaantuleva roiskii niitä pitkiä, niin ENSIMMÄINEN teko on VAUHTI POIS. Ihan sellaiseks lirutteluks. SITTEN pähkäillä sitä, oliko syytä vai ei.

        Sattuipa kerran niinkin, että ajoin jäistä ja pimeää tietä pitkin. Oli erittäin tiukka sumu, näkyvyyttä KORKEINTAAN sata metriä. Edessäni oli jyrkkä alamäki ja sen jälkeen ylämäki, joka kaartui vasemmalle. Mäennotkossa oli henkilöauto lipsahtanu päin jäistä auravallia ja kääntynyt poikittain vastaantulijoiden kaistalle. Tilannenopeuteni oli sellainen, että ojaanajo olisi muutoin ollut ainoa vaihtoehto, mutta YRITIN kuitenkin mennä vaan oikean puolen pyörillä päin sitä auravallia ja sitten samantien takaisin tielle. Se onnistui. Noustuani mäen päälle näin puuauton tulevan täysi höyry päällä kohti sitä mäennyppylää. Roiskaisin muutaman kerran pitkiä. Puuauton keula painui välittömästi ja kärry huojahteli muutamia kertoja, kun se aloitti jarruttamisen oikein TOSISSAAN. Kerroin la-puhelimessa tilanteen, ja kaveri kertoi ARVANNEENSA sen, että "siellä notkossa on TAAS joku hässäkkä." Lähti sellaisesta reilusta juoksuvauhdista sitten laskemaan sinne notkoon ja sanoi tilanteen olevan jo sellainen, että niillä on jo auto käynnissä ja vekslaavat sitä jo kuumeisesti takaisin oikeaan ajosuuntaan. NÄIN toimi mielestäni todellinen AMMATTIMIES. Kannattaisi varmaan itsekunkin miettiä seuraavan kerran tätä, kun joku roiskii pitkiä pimeällä tiellä....

        Pitäisi painottaa joo. Ajokulttuuria tuntien asian kääntöpuolena olisi sitten se mikä aikoinaan tapahtui eräässä syrjäkylässä Pikku-Matille ja muille kyläläisille. Pikku-Matilla oli tapana juosta kylään huutaen: -Susi tulee! Susi tulee! Se oli Pikku-Matista niin siistiä. Kyläläiset juoksivat aina turvaan, vaan eipä sitä sutta näkynyt kuulunut. Aikaa kului ja erään kerran Pikku-Matti juoksi taas kylään huutaen: -Susi tulee! Susi tulee! Kyläläiset eivät lotkauttaneet korviaan Pikku-Matin huudoille, arvelivat vain ettei sitä oikeaa vaaraa ole, kunhan vain suotta varoittelee.
        Mutta sillä kertaa se susi sitten tuli ;)


      • Kallonkutistaja
        karkoski kirjoitti:

        ..ja silloin, kun kärry oli ojassa sivuluisussa, näkyi SIVUVALOT. Kun kärry taas tuli takaisin tielle, näkyi kulmavalot. Todennäköisesti sivuvalotkin erottuivat, mikäli se oli asteenkin verran vinossa...

        Katseleppas niitä pieniä tuikkuja sillai oikein ajatuksen kanssa, niin niitä näkyy yllättävänkin paljon, mikäli ei katso johonkin muualle, kuten esim ajovaloihin tai tien omaan reunaan tai johonkin muualle..

        Mutta joka tapauksessa, EN tosiaankaan TIEDÄ ihan tarkalleen, mikä se näkyväisyys siellä oli, mutta kirkkaalla ilmalla ne ainakin näkyy jo matkojen päästä, ja niistä erottaa tosi hyvin kaikki perävaunun heilahdukset, kun ne kulmavalot ikäänkuin "vilkkuu" sieltä vetäjän kontin takaa..

        Olisko mahdollista, että esim lumipöly olisi haitannut näkyvyyttä, kun kärry puuhkäisi ojan puolelle? Ja edelleen on mahdollista, että yhdistelmä oli sellaisessa asennossa, että vetoauto peitti kärryn taakseen. En minäkään tiedä, mitä on linja-auton kuljettajalle näkynyt, mutta uskoisin, että niinkin kokenut kuljettaja olisi vähintään jarruttanut, jos olisi havainnut heiluvan perävaunun.


      • Rattimatti
        puukuski kirjoitti:

        Kaikkihan täällä yrittää olla asiantuntijoita :D
        Ennen kaikkea ne, jotka tietävät vähiten.


        Jos ajatellaan sitä bussikuskin toimintaa, niin eipä ole kovin moni kyseenalaistanut sitä. Syytetään VAIN sitä rekkakuskia.

        Mietitään vähän: todennäköisesti bussikuskillakin on ollut alhainen vireystila. Varmaan on painanut pääkopassa ajatus siitä miten pitkä matka on vielä edessä. Väsyttää. Mieleen vain hiipii se matkan mittavuus. Ajetaanpa vähän kovempaa (100-105km/h:ssa, myötäleissä kovempaa 113km/h:ssa rajoituksen ollessa 80). Väsyttää. Vitja että sinne on vielä pitkä matka. Mahdollisesti satanut vähän vettäkin. Pimeää. Väsyttää. On sinne kyllä pitkä matka, oltaisiinpa lähempänä. Tullaan pitkälle suoralle. Suoran päässä näkyy vastaantulevan rekan valot. Tässähän on hyvä suora ajella, ajan vähän kovempaa kuin sallittua 80:ä. Vaihdan jo lyhyet. Rekka lähestyy. Olisi niin mukava olla jo nukkumassa. Rekka alkaa vilkutella kaukovaloja. Mitä? Miksihän tuo vilkuttelee valojaan. Väsyttää. Onkohan siellä hirviä tiellä kun vilkuttelee? Vai kenties tie tukossa. Silmiä painaa. No löysäänpä varalta hieman kaasua. Hitsi kun on pimeää. Miksihän tuo vilkuttelee valojaan? Kylläpä kauas on pitkä matka. Pidän nopeuden hyvänä matkavauhtina, hirviä siellä varmaan vain on. Onkohan tuo rekka omalla kaistalla, valot on jotenkin hassusti? Sitten bussin valoihin alkaakin piirtyä perävaunu.

        Sitten onkin jo myöhäistä hölläillä

        Helppo olla jälkiviisas. Jutut on kyllä välillä sitä tasoa, että tuntuu kuin nämä suuret viisaat tietäjät kevyemmän liikenteen puolelta, jotka suolaa meitin, ois ajannut enemmänkin tuommoisella 60 tonnin vekottimella. Olis pitänyt tehdä näin ja olis pitänyt tehdä niin... Sitten kun ei muuta tiedä sanoa, niin keksitään tutkintalautakunnan raportti, josta saa lisää pontta suolata meitin. Voi helkkari, kun kaikki oliskin niin yksinkertaista ja helppoa...


      • luulija
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Olisko mahdollista, että esim lumipöly olisi haitannut näkyvyyttä, kun kärry puuhkäisi ojan puolelle? Ja edelleen on mahdollista, että yhdistelmä oli sellaisessa asennossa, että vetoauto peitti kärryn taakseen. En minäkään tiedä, mitä on linja-auton kuljettajalle näkynyt, mutta uskoisin, että niinkin kokenut kuljettaja olisi vähintään jarruttanut, jos olisi havainnut heiluvan perävaunun.

        Kyllä se vaan vastaantulijan valot häikäiseeniin paljon että ei huomaa perävaunua joiden valot on lisäksi sotkeentuneet likaisessa vesisumussa, hetkeä aijemmin oli ollut sulaa. Lisäksi etäisyyden arviointi heittää, luulleen että valo on taaempana ei millään voi olle minun kaistalla, kun sen tajusi oli jo liian myöhäistä.
        Animaatiossa näkyi kuinka rekka ajoi keskiviivan väärää puolta kauan oikaasteekseen yhdistelmän. Jälkiviisautta olisi pitänyt antaa mennä ojaan, mutta kyllä siinä yrittää pelastaa kalusto loppuunasti, ja kun tajuaa että tulee linjakas vastaan, ojaan ajo olisi vaan kääntänyt perävaunun poikittain tielle. Mitenhän jos olisi valot sammuttanut, silloin olisi linjakas kuski nähnyt perävaunun edessään, ehkä ajoissa.


      • luulija
        karkoski kirjoitti:

        Nimittäin just tuota, että kun vastaantuleva roiskii niitä pitkiä, niin ENSIMMÄINEN teko on VAUHTI POIS. Ihan sellaiseks lirutteluks. SITTEN pähkäillä sitä, oliko syytä vai ei.

        Sattuipa kerran niinkin, että ajoin jäistä ja pimeää tietä pitkin. Oli erittäin tiukka sumu, näkyvyyttä KORKEINTAAN sata metriä. Edessäni oli jyrkkä alamäki ja sen jälkeen ylämäki, joka kaartui vasemmalle. Mäennotkossa oli henkilöauto lipsahtanu päin jäistä auravallia ja kääntynyt poikittain vastaantulijoiden kaistalle. Tilannenopeuteni oli sellainen, että ojaanajo olisi muutoin ollut ainoa vaihtoehto, mutta YRITIN kuitenkin mennä vaan oikean puolen pyörillä päin sitä auravallia ja sitten samantien takaisin tielle. Se onnistui. Noustuani mäen päälle näin puuauton tulevan täysi höyry päällä kohti sitä mäennyppylää. Roiskaisin muutaman kerran pitkiä. Puuauton keula painui välittömästi ja kärry huojahteli muutamia kertoja, kun se aloitti jarruttamisen oikein TOSISSAAN. Kerroin la-puhelimessa tilanteen, ja kaveri kertoi ARVANNEENSA sen, että "siellä notkossa on TAAS joku hässäkkä." Lähti sellaisesta reilusta juoksuvauhdista sitten laskemaan sinne notkoon ja sanoi tilanteen olevan jo sellainen, että niillä on jo auto käynnissä ja vekslaavat sitä jo kuumeisesti takaisin oikeaan ajosuuntaan. NÄIN toimi mielestäni todellinen AMMATTIMIES. Kannattaisi varmaan itsekunkin miettiä seuraavan kerran tätä, kun joku roiskii pitkiä pimeällä tiellä....

        Nyt ymmärrän miksei bussikuski nähnyt perävaunua vaikka on korkealla, ja rekan valot ei häikäise. Tietysti kun sata vattiset pamahtaa silmille. Eikö niitä valoja pitaisi sammutelle HÄH. miksi pitää haikaistä. Yhtä tehokas on jos käyttää parkilla, ja se joka vilkuttelee se tietää tilanteen, mutta sen, työ ammattikuskit, jonka häikäisette, se ei sitten tiedä sitäkään vähää. VOI VITTU. Ajan sitten kuorma-autoa ja henkilö autoa, ja aina on merkki mennyt perille, kun räpsäytän parkille ja takaisin, enkä häikäise pitkillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      316
      8095
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      97
      6309
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3651
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      38
      2346
    5. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      66
      2260
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      39
      2153
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2136
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2004
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      83
      1867
    10. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      48
      1575
    Aihe