Löytyykö kokemusta siitä, että minkä kokoinen Volvo Pentan dieselkone on sopiva Flipper 700:een (tyyppi, nopeus, kuormankesto ja kulutus)?
Flipper 700 koneteho
15
7492
Vastaukset
omien mittausten mukaan joissa ei kerrota polttoainemäärää eikä kuormaa muutenkaan,mutta vertailukelpoista aineistoa.Flipper 700 ja
vp 3.0 l gs/sx 150hv 27s 4400 1/min 1,7 l/mpk
19s 3400 1,3
vp 4,3 l sx 205hv 33s 4600 2,0
20 3000 1,25
ad31 DP 130hv 30 3800 0,9
21 3000 0,8
tamd22 /sx 105hv 25 4500 1,0
20 3900 0,9- R K-S
on asennettu muutamaan Flipper 700 veneeseen. Sekä Volvon 280 vetolaitteeseen, että Mercruiser vetolaitteeseen. Erittäin hyvät tulokset. Huiput vähän yli 30 solmua. Marssivauhdilla 18 -20 solmua kulutus on vain vähän yli 10 l./h. Jos maltaa ajaa nätisti, nin pääsee tosi pienellä kulutuksella. Kuman kesto ja paaniin nousu, eivät ole mikään ongelma. FNM kone painaa vetolaitteineen n. 280 -290 kg. Se on yli 100 g. ähemmän kuin esim. V-P AqAd 30.
hihnan vaihto kyseiseen koneeseen maahantuojan sanomana ,300tuntia , eli 2-3 kesää.Kannattaa muuten huomioida koneen eteen jäävä tila,että mahtuu ulosvetäjä kampuran päähän. Ja jos ei itse pysty tekemään mitä maksaa osineen /300t.Volvon 31 sarjassa ei ainakaan moisia kustannuksia ole,ehkä sitten muita.
- R K-S
sr.v kirjoitti:
hihnan vaihto kyseiseen koneeseen maahantuojan sanomana ,300tuntia , eli 2-3 kesää.Kannattaa muuten huomioida koneen eteen jäävä tila,että mahtuu ulosvetäjä kampuran päähän. Ja jos ei itse pysty tekemään mitä maksaa osineen /300t.Volvon 31 sarjassa ei ainakaan moisia kustannuksia ole,ehkä sitten muita.
FNM ATMP-155 on Fiatin 1,9 l. dieselin peruskone. Se on jo koettu konstruktio, jota on ollut autokäytössä eri versioina n. 25 vuotta.
Jakohihan vaihtoväli on n. 1000 h. tai autossa 100.000 km. Veneessä joutuu vaihtamaan useammin, sillä aika tulee vastaan. Järkevä suositus 7-8 vuotta. Hihna ei mene itsekseen rikki, kun sen vaihtaa ajoissa.
Vaihtotyö en helppo, mutta vaatii vähän moottorin tuntemusta. Pitää osata laittaa jako oikein. Kampiakselin päässä oleva kiilahihnan pyörä on irroitettava. Se ei vaadi ulosvetäjää.
Hihnan vaihtotyö on n. 1 h. Voi hyvin antaa ammattimiehen tehdä. R K-S kirjoitti:
FNM ATMP-155 on Fiatin 1,9 l. dieselin peruskone. Se on jo koettu konstruktio, jota on ollut autokäytössä eri versioina n. 25 vuotta.
Jakohihan vaihtoväli on n. 1000 h. tai autossa 100.000 km. Veneessä joutuu vaihtamaan useammin, sillä aika tulee vastaan. Järkevä suositus 7-8 vuotta. Hihna ei mene itsekseen rikki, kun sen vaihtaa ajoissa.
Vaihtotyö en helppo, mutta vaatii vähän moottorin tuntemusta. Pitää osata laittaa jako oikein. Kampiakselin päässä oleva kiilahihnan pyörä on irroitettava. Se ei vaadi ulosvetäjää.
Hihnan vaihtotyö on n. 1 h. Voi hyvin antaa ammattimiehen tehdä.jonkun kanta muuttunut loppukesästä, kun meitä oli 3 heppua kuulemassa.
Mutta sehän on hyvä jos nyt on 1000 tuntia vaihtoväli.
Tosin aihe jo poikkesi alkuperäisestä kysymyksestä.- 31:nen
sr.v kirjoitti:
hihnan vaihto kyseiseen koneeseen maahantuojan sanomana ,300tuntia , eli 2-3 kesää.Kannattaa muuten huomioida koneen eteen jäävä tila,että mahtuu ulosvetäjä kampuran päähän. Ja jos ei itse pysty tekemään mitä maksaa osineen /300t.Volvon 31 sarjassa ei ainakaan moisia kustannuksia ole,ehkä sitten muita.
Pääsekö tässä koneessa venttiili lyömään mäntään, jos remmi katkeaa.Tuntuisi että veeneen moottorin varmin jakopään ratkaisu on tehty ratastolla, niin kuin volvolla. Toiseksi moottorin viritysaste tuntuu aika korkealta. 1,9 koneesta kun otetaan 163hv, niin miten kone kestää. Se olisi vielä kiinnostannut koneen omistajilta, miten savuton kone on. Volvon 31:nen 400h ajettuna (vm 97) pölläyttelee käynnistettässä ja vähän ajossakin. Mistä muuten johtuu, että talven jälkeen ensimmäisellä käynnistyskerralla veneen ympäristö on täynnä sinistä savua jonniin aikaa. Lämmintä on ollut yli 10 astetta.Seuraavalla kylmäkäynnistyksellä savutus on normaalia.
- R K-S
31:nen kirjoitti:
Pääsekö tässä koneessa venttiili lyömään mäntään, jos remmi katkeaa.Tuntuisi että veeneen moottorin varmin jakopään ratkaisu on tehty ratastolla, niin kuin volvolla. Toiseksi moottorin viritysaste tuntuu aika korkealta. 1,9 koneesta kun otetaan 163hv, niin miten kone kestää. Se olisi vielä kiinnostannut koneen omistajilta, miten savuton kone on. Volvon 31:nen 400h ajettuna (vm 97) pölläyttelee käynnistettässä ja vähän ajossakin. Mistä muuten johtuu, että talven jälkeen ensimmäisellä käynnistyskerralla veneen ympäristö on täynnä sinistä savua jonniin aikaa. Lämmintä on ollut yli 10 astetta.Seuraavalla kylmäkäynnistyksellä savutus on normaalia.
Dieselin männän ja kannen välissä ei ole yhtään ylimääräistä tilaa. Venttiilit, mäntä ja usein myös kansi on hajalla jos näin tapahtuu. Jakohihna on kuitenkin ollut autonmoottoreissa ja joissakin venemoottoreissa yleisesti käytetty rakenne jo vuosikymmeniä. Ei siihen liity mitään erityistä ongelmaa.
Jos olet seurannut asiaa, niin olet huomannut, että dieselmoottoreiden viritysaste on viime vuosina noussut aivan huimasti. Oikein valittu, oikein asennettu ja huollettu kone kestää siitä huolimatta aivan riittävästi.
Muuten eräät Volvon moottorit, kuten Aq 146/151
ja D-3 käyttävät myös jakohihnaratkaisua. - R K-S
31:nen kirjoitti:
Pääsekö tässä koneessa venttiili lyömään mäntään, jos remmi katkeaa.Tuntuisi että veeneen moottorin varmin jakopään ratkaisu on tehty ratastolla, niin kuin volvolla. Toiseksi moottorin viritysaste tuntuu aika korkealta. 1,9 koneesta kun otetaan 163hv, niin miten kone kestää. Se olisi vielä kiinnostannut koneen omistajilta, miten savuton kone on. Volvon 31:nen 400h ajettuna (vm 97) pölläyttelee käynnistettässä ja vähän ajossakin. Mistä muuten johtuu, että talven jälkeen ensimmäisellä käynnistyskerralla veneen ympäristö on täynnä sinistä savua jonniin aikaa. Lämmintä on ollut yli 10 astetta.Seuraavalla kylmäkäynnistyksellä savutus on normaalia.
epänormaali savutus tai se, ettei kone reagoi kaasuun avaukseen niinkuin pitäisi saatta johtua siitä, että ruiskutuspumpun säädin on "jumittunut" pitkän seisonta-ajan aikana. Sen voi estää syöttämällä polttoainejärjestelmään diesellaitteiden suojaöljyä viimeiseksi ennen talviunia-
- Keväällä
31:nen kirjoitti:
Pääsekö tässä koneessa venttiili lyömään mäntään, jos remmi katkeaa.Tuntuisi että veeneen moottorin varmin jakopään ratkaisu on tehty ratastolla, niin kuin volvolla. Toiseksi moottorin viritysaste tuntuu aika korkealta. 1,9 koneesta kun otetaan 163hv, niin miten kone kestää. Se olisi vielä kiinnostannut koneen omistajilta, miten savuton kone on. Volvon 31:nen 400h ajettuna (vm 97) pölläyttelee käynnistettässä ja vähän ajossakin. Mistä muuten johtuu, että talven jälkeen ensimmäisellä käynnistyskerralla veneen ympäristö on täynnä sinistä savua jonniin aikaa. Lämmintä on ollut yli 10 astetta.Seuraavalla kylmäkäynnistyksellä savutus on normaalia.
Keväällä savutus voi johtua ainakin bensakoneissa siitä, että syksyllä kone on sammutettu ruiskuttamalla öljyä imuun , jottaa saataisiin koneeseen talveksi suojaava öljykerros. En tiedä , tehdäänkö nain dieselisssä.
- 31:nen
Keväällä kirjoitti:
Keväällä savutus voi johtua ainakin bensakoneissa siitä, että syksyllä kone on sammutettu ruiskuttamalla öljyä imuun , jottaa saataisiin koneeseen talveksi suojaava öljykerros. En tiedä , tehdäänkö nain dieselisssä.
Ei ainakaan diisselin huolto-ohjeissa neuvota käyttämään mitään säilytysaineita, eikä ole tullut käytettyä. Oletteko huollattaneet ruiskusuuttimia missään huoltoliikeissä? Öljylabran Matti Karhunen neuvoi venelehdessä huollattamaan n.4 vuoden välein niitä. Onko ollut suuttimissa mitä sanomista, vai menikö homma vain testailuksi. Uudet tiivisteet joutuu kuitenkin vaihtamaam suuttimiin. Mitä veloitettiin hommasta?
- 700
31:nen kirjoitti:
Ei ainakaan diisselin huolto-ohjeissa neuvota käyttämään mitään säilytysaineita, eikä ole tullut käytettyä. Oletteko huollattaneet ruiskusuuttimia missään huoltoliikeissä? Öljylabran Matti Karhunen neuvoi venelehdessä huollattamaan n.4 vuoden välein niitä. Onko ollut suuttimissa mitä sanomista, vai menikö homma vain testailuksi. Uudet tiivisteet joutuu kuitenkin vaihtamaam suuttimiin. Mitä veloitettiin hommasta?
yanmarinin 34 heppasella oli ajettu 10 vuoden aikana 700 tuntia ilman suutin huoltoja. Savutti vähän täysillä ajettaessa. Suutin huollon jalkeen täysin savuton, joten kyllä suuttimetkin kuluvat ajan myötä.Huolto ei ollut kallis Lee-veneellä, kun itse irrotti suuuttimet ja toimitti ne sinne.
- R K-S
31:nen kirjoitti:
Ei ainakaan diisselin huolto-ohjeissa neuvota käyttämään mitään säilytysaineita, eikä ole tullut käytettyä. Oletteko huollattaneet ruiskusuuttimia missään huoltoliikeissä? Öljylabran Matti Karhunen neuvoi venelehdessä huollattamaan n.4 vuoden välein niitä. Onko ollut suuttimissa mitä sanomista, vai menikö homma vain testailuksi. Uudet tiivisteet joutuu kuitenkin vaihtamaam suuttimiin. Mitä veloitettiin hommasta?
On totta, että monien dieselmoottoreiden huolto-ohjeet ovat sikäli puutteelliset, että pitkän seisonta-ajan tuomia mahdollisia ongelmia ei ole riittävästi painoitettu. Jos epäilet ohjetta, niin kysy Matti Karhuselta tai jostain diesel-huollosta. Tottakai suuttimet myös kuluvat, mutta suojaöljy suojaa korroosiolta.
- ei ole mutta...
Kaverilla oli moinen vene ja siinä muistaakseni n. 130hv bensakone. Oli liian pieni. Sanoisin, että vastaavan kokoinen diesel on sieltä alarajalta. Merkun "ihmediesel" saattaa olla hieman turhan köykäinen väännön puolesta, mutta en ole varma. Vene on todella kevyt kulkuinen kokoisekseen eli pienellä kulkee. Optimi olis varmaa joku 150hv kone alle 400kg. Sillä kantaa niin paljon kuormaa kuin ikinä jaksaa veneeseen raijata. Sopiva potkuri vaan jolla huiput asetettu tonne 30s. Toimiva. Sais varmaan pidettyä hyvällä kelillä tollaista 22-24 solmun marssivauhtia luokkaa alle 1 litra/mpk kulutuksella.
- utelias
Taitavat jäädä nuo Volvon dieselvaihtoehdot vähiin. Perä ei ilmeisesti kanna kunnolla 6-sylinteristä, ja 4-sylinterisistäkin kelpaavat tehonsa puolesta vain uudemmat versiot. Tuo mainittu FNM tietysti sopisi, mutta takaisinmaksuaika tulee toivottoman pitkäksi. On ilmeisesti taloudellisinta jatkaa bensakoneella ajamista...
- omc
Omassa 700:ssa on vanha -80 omc v6 175hp bensa ja se kuluttaa n. 20-25l tunnissa ( nopeus n 18-25 knots) riippuen nopeudesta, se ei mielestäni ole paljon, kun ottaa huomioon että kone on kulkenut jo 25 vuotta. Uuden dieselin asennus on niin kallis että sen voi unohtaa. Täytyy myös muistaa, että kohta me veneilijät maksamme saman hinnan dieselistä kun autoilijat, en nyt muista koska löpön saanti loppuu. Kuka tietää???.....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394923Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6614109Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732291Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162057MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401858- 961696
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671441OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 941134
- 871131