Tämä keskustelusivuja vellovaan ”rekkakeskusteluun” on suurin syyllinen iltapäivälehdistö. Jos vähänkin on juttupulaa aina löytyy raflaava otsikko ”rekkaturmaan”, jossa usein pelkällä otsikolla johdatetaan ihmisten ajatukset tiettyyn suuntaan. Konginkankaan turma tuli kun taivaan lahjana juupas/eipäs keskusteluun, joka jatkuu hamaan tulevaisuuteen.
Minua ”perskohtaisesti” potuttaa otsikoiden ja keskustelujen asenne, ammattikuljettaja = IDIOOTTI. Kysynkin mistä te rekkojen vihaajat löydätte ne sivistyneet virheettömät kuljettajat, kun niitä ei löydy edes henkilöautojen puikoista? Pitäisikö kehittää/jalostaa uusi ihmisrotu, ”rekkakuski”, joka on oraakkelin ja teräsmiehen risteytys. Oraakkelin ominaisuudet tarvitaan ”ennakoivassa ajossa” siis siinä, että tietää jo ennakkoon kaiken tulevan ja osaa käyttää AINA oikeaa tilannenopeutta. Jos taas syystä tai toisesta onnettomuus on syntymässä kuljettaja loikkaa trikoissaan yhdistelmän eteen ja pysäyttää sen ennen turmaa – siis absoluuttien rekkakuski.
Jos palataan asioissa tienpinnalle, kuinka on mahdollista, että 100…200 000 km/vuosi ajavat ammattikuljettajat eivät osaa ajaa? Jokainen tuntuu olevan parempi kuljettaja, kun nämä ”rekkakuskit”, siis myös sellainen jolla ei ole edes ajokorttia. Kun alalla on pulaa ”hyvistä kuljettajista” miksi ette mene ammattikursseille ja suorita yhdistelmäkuljettajan tutkintoa, kun kerran sitä tietoa ja taitoa löytyy.
No, varmasti jo joku parkaisee, miksi rekkakuskeja ei saa arvostella. Toki jokaista ammattikuntaa saa arvostella, siinä lienee yksi vapaan keskustelun perusasioista. Jokainen kaasun ”dallaaja” näkee rekkakuskin työssään ja voi huudella mitä sylki suuhun tuo, mutta muut ammattimiehet, ovat työmailla joihin ei ole sivullisilla asiaa. Kun tuo arvostelu on jo karannut ajat sitten käsistä, arvosteluja ei perustella ja toisekseen arvostelunkohde on melko monelle täysin tuntematon, kolmanneksi koko arvostelu on saanut julkisen herjaamisen tuntomerkit. Väittämä, että tämä ammattiryhmä olisi tavallista tienkäyttäjää tyhmempää sakkia on pelkkä herjaamista ja toisten provosointia.
Vanha totuus on , että mielipiteen esittäminen ei edellytä asiantuntemusta ja sen näissä ”rekkakeskusteluissa” todella huomaa.
Nyky-logistiikka-tuotantopolitiikka on sellainen mitään ei juuri varastoida, tavara on jatkuvasti liikkeellä, joko raaka-aineina tai valmiina tuotteina. Yksi suuri logistiikka palvelujen ostaja on vähittäistavarakauppa, joka arkiyö siirtyy suuri määrä tavaraa ympäri Suomen. Suomi on vähäväkinen suuri maa ja etäisyydet ovat pitkät, millään muulla kun ajoneuvoyhdistelmillä ei tätä tavaraa liikutetaan – siinä pähkäilyä tietäjille. Tavara liikkuu satoi tai paistoi, äärimmäisen harvoin kelin vuoksi ei saada tavaraa perille, siksi rekat kulkevat vaikka muu liikenne on jo tienpenkoilla myräkän vuoksi. Talviliikenteessä tavarankulkuun vaikuttavana tekijänä tienhoito yksi tärkeimmistä, vaikka sen merkitystä ei aina muisteta. Ei tiet tarvitse olla kesäkunnossa vaikka täällä siitä on leukailtu, jos ne edes olisivat aurattu sekin auttaisi jo kummasti. Tietenkään pahimpien mäkien hiekoittaminen ei ole pahitteeksi, poikittain luisunut yhdistelmä tulppaa liikenteen tunneiksi.
Sitten tarinaa tietäjille. ABS = lukkiutumattomat jarrut, ALB = kuormituksen mukaan säätyvät jarrut. Niin hienolta kun tämä näyttää ja kuulostaa, ”Siperian” kestävää järjestelmää ei ole vielä tehty ja se ei todella ole rekkakuskien vika. Kesäkelillä ne jo nykyisin toimivat kohtuullisesti, mutta varsinkin vetäjän ja perävaunujen jatkuvan vaihdon yhteydessä voi niistä tulla välillä melkoisia pommeja. Pöllikuskeilla on samat yhdistelmä aina, mutta varsinkin talviajossa ”siperia” aiheuttaa ongelmia jarrujärjestelmissä. Täytyy muistaa, että talvella vuorokauden sisällä lämpötilat heittävät usein 3 asteen vesisateesta – 15 asteen pakkaseen ja pakkasta löytyy välillä enemmänkin. Suolavesi ja loska jäätyy alustassa kaikkiin paikkoihin, kaikenlisäksi suolavesi syö ja hapettaa liitoksia sekä sähkölaitteita. Toki nämä ABS- jarrut ovat hyvästä, mutta mikään absoluuttinen väline sekään ei ole. Nämä ajonvakautusjärjestelmät ovat vielä tulollaan ja niitä vaivaa samat ongelmat kun muutakin elektroniikkaa kuorma-autoissa.
Ei ne ammattikuljettajat ole siellä tienpäällä huvikseen ”ajamassa terveisiä mummolle”. Se on heidän työtään, olla suuren yleisön silmätikkuna ja teiden tukkona. Varmasti siinäkin ammattikunnassa on omat hunsvottinsa, mutta monelle pienyrittäjälle autossa ja ammatissa kiinni koko elämä, joka varmasti lisää vastuuntuntoa työssä. Nykyisin isommat rahtiyrittäjät ja suuret logistiikkayhtiöt vaativat kuskilta pätevyyttä, töppäys pari, niin tulee neljäseiska takalistoon. Kaiken kaikkiaan rekkakuskit ovat ihmisiä siinä kun muutkin tienkäyttäjät, eikä ihmiset ole samasta muotista joka näkyy myös liikenteessä.
Rekkakuski = ali-ihminen?
20
2007
Vastaukset
- Rattimatti
Hattua nostan, hyvää tekstiä.
- qazwsx
Mutta ei myöskään sellainen yli-ihminen jollaista näiden logistiikkahirviöiden turvallinen kuljettaminen ilmeisesti vaatisi. Varmasti koulutus ja ne miljoonat kilometrit tiellä ovat tehneet rahtarista paljon keskitasoa paremman kuljettajan. Kuljettaja kuitenkin vastaa lain mukaan ajoneuvostaan sen ollessa liikenteessä. Häneen siis myöskin kohdistuu rekan aiheuttamien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden aiheuttama oikeutettu arvostelu. Sillä johtuvatko nämä tapahtumat kuljettajista tai Suomen olosuhteissa turvattomasta kalustosta ei meidän kanssaliikkujien kannalta ole mitään eroa.
Konginkankaan tapahtuma oli sen verran vakavia että siitä pitää keskustella. Myös tällä palstalla asiantuntijoina esiintyneet ovat kokeneet ns. vähältäpiti tilanteita. Samoin on todisteltu että tällaisen hirvityksen ohjaaminen on tietyissä Suomessa tyypillisissä talviolosuhteissa mahdoton kokeneellekin kuljettajalle. Tässä tapauksessa kuljettajan syyllistämisellä ei ole mitään vaikutusta turvallisuuteen. (Mielestäni hän on uhri siinä missä muutkin uhrit.) Jotain todella kongreettista täytyy tapahtua. Tutkijalautakunta on tehnyt omat ehdotuksensa. Olisiko toisella osapuolella jotain parempaa ehdotusta, siis jotain muuta kuin että "tällaista sattuu ja se on vaan hyväksyttävä koska venäläiset vie muuten bisnekset"? Mainitsemasi juupas/eipäs keskustelu on todellakin täysin hyödytöntä. - voit?
Miten voit kirjoittaa noin typerää tekstiä?
Esimerkiksi nämä olosuhteet...? Jos auto on jäässä, pitäisikö se ennen sitä sulattaa? Älä valita olosuhteista, niin kuin pikkutytöt!- Rattimatti
Turhaan pillastut, vietiinkö mollamaija piiloon tytöltä, hä? Tuskin se auto nyt umpijäässä on, että nuotiota alle tarvis laittaa.
- Tepa
...siis oraakkeli, että osaisi aavistaa, jos ajon aikana on vaikka perävaunun jarrujen venttiilit jäätyneet.
- kullervo
Aika hyvä viesti tähän typeryyksiä täynnä olevaan palstaan. Viime aikoina on paljon ollut puhetta noista nopeuksista. Oma mielipiteeni on että se jumalaton KOKONAISPAINO jolla suomessa (ja ruotsissa) saa ajella, on suurin ongelma. Mutta siitähän ei puhuta, koska teollisuuspamput ja lainsäätäjät kylpevät samassa saunassa. Nykyiset kahdeksanakseliset yhdistelmät, jossa vain kolme akselia vetävässä ajoneuvossa, mukaanlukien painoero, ovat aika vaikeita vempuloita kun mennään ääriolosuhteissa. Suoraanhan ne kyllä menevät vaikka peilijäällä ja hienosti. Mutta kun pitäis "kurssia" muuttaa niin aika helposti vetäjästä tulee työnnettävä.
(nimim. kokemusta on) ps. luojan kiitos ettei tarvi olla suomessa rahtarina, sellanen lynkkaustunnelma tuntuu olevan.- Ykä 59
Olen sen verran jo ikämies, että en ole ehtinyt näitä 5-akselisia kärryjä ajamaan, saan toki päivittäin alan tuoretta tietoa kentältä. Yleinen kokemus/näkemys on se, että 5-akselinen on vakaampi ajettava, toki tämä painosuhde tulee joillakin kuljetettavilla ongelmaksi, varsinkin ns. pääkallokeleillä. Täytyy muistaa, että vakiolinjoilla kappaletavara-ajossa ei kärryssä ole aina täyttä pokaa, kuten tuossa paperirullien ajossa. Ongelma on usein siinä, että vetäjään ei saada täyttä konttia ja kärryssä on pääosa kuormasta. Pöllipuolella 4-akselinen kärry on säästänyt tienpohjia paljon, takavuosina vietiin 2-akselisilla kärryillä suurempia(yli) kuormia kun nyt 4-akselisilla, siis kysymys on ennen kaikkea akselipainojen pudottamisesta.
Mitä tulee lynkkaustunnelmaan ei sitä juuri noilla kuljettajien suosimilla kahvittelupaikoilla ole. Kysäisin juuri viikonloppuna pojaltani onko kukaan "vittuillut" poika totesi, että ajojärjestelijöitä lukuun ottamatta sivulliset ovat olleet hiljaa. Ykä 59 kirjoitti:
Olen sen verran jo ikämies, että en ole ehtinyt näitä 5-akselisia kärryjä ajamaan, saan toki päivittäin alan tuoretta tietoa kentältä. Yleinen kokemus/näkemys on se, että 5-akselinen on vakaampi ajettava, toki tämä painosuhde tulee joillakin kuljetettavilla ongelmaksi, varsinkin ns. pääkallokeleillä. Täytyy muistaa, että vakiolinjoilla kappaletavara-ajossa ei kärryssä ole aina täyttä pokaa, kuten tuossa paperirullien ajossa. Ongelma on usein siinä, että vetäjään ei saada täyttä konttia ja kärryssä on pääosa kuormasta. Pöllipuolella 4-akselinen kärry on säästänyt tienpohjia paljon, takavuosina vietiin 2-akselisilla kärryillä suurempia(yli) kuormia kun nyt 4-akselisilla, siis kysymys on ennen kaikkea akselipainojen pudottamisesta.
Mitä tulee lynkkaustunnelmaan ei sitä juuri noilla kuljettajien suosimilla kahvittelupaikoilla ole. Kysäisin juuri viikonloppuna pojaltani onko kukaan "vittuillut" poika totesi, että ajojärjestelijöitä lukuun ottamatta sivulliset ovat olleet hiljaa.sen verran, että vetää niitä siinä missä muitakin kärrejä. Sitten jos ajatellaan ääritilanteita (liukkaus, sohjo, syrjemmässä pehmeys) niin siinäpä se ei enää olekkaan niin hyvä. Yleensähän juuri nämä 5-akseliset ovat ykköspyörillä.
ABS:stä sen verran, ettei ne todellakaan aina sitä kesää tee, vaikka jotkut sitä mieltä ovatkin. Kun on SE KAIKKEIN LIUKKAIN keli niin eihän niillä oikein pysty edes jarruttelemaan. Vetoautossa ainakin vetää pyörät sujoksi vaikka miten varovasti painaisi jarrua.
- nuori kuski
mukavaa, että täällä on asiallisiakin keskusteluja.
- nuori kuski
mukavaa, että täällä on asiallisiakin keskusteluja.
- TMR
Kerrankin asiaa jonka kirjoittaja tietää alasta jotain muutakin kuin sen mitä on peräpeilistä nähnyt
- keskiverto
"Pitäisikö kehittää/jalostaa uusi ihmisrotu, ”rekkakuski”, joka on oraakkelin ja teräsmiehen risteytys. Oraakkelin ominaisuudet tarvitaan ”ennakoivassa ajossa” siis siinä, että tietää jo ennakkoon kaiken tulevan ja osaa käyttää AINA oikeaa tilannenopeutta. "
- Tässäpä se. Kalusto on nyt niin ylisuurta ja nopeudet kovia, että tuollainen uusi rotu todellakin pitäisi kehittää, jotta yhdistelmän hallinta kaikissa olosuhteissa onnistuisi.
Mutta kun tuollaista rotua ei toistaiseksi ole olemassa, niin pitäisi painoja ja vauhtia laskea, jotta normaalitkin ihmiset pystyvät nämä maantiejunat tiellä pitämään. Tai alkajaisiksi pitäisi tinkimättä alkaa edes noudattamaan nykyisiä rajoituksia ja määräyksiä kuljetuksissa.- Rattimatti
Minkäs rekkakuskit sille voi, että työkalut ja -olot on mitä on. Harvassa ammatissa on työpaikalla yhtä paljon säheltäjiä kuin tässä. Olishan se varmaan kiva istua jonkun konttorin hiljaisimmassa nurkassa ja päivät näppäillä tietokoneen kanssa ja turista puhelimessa niitä näitä. Vaan me ollemme valintamme tehneet ja näin se on elettävä. Samanlaista leipää autokuski syö niin kuin sinä, ei se mikään ihmemies ole.
- keskiverto
Rattimatti kirjoitti:
Minkäs rekkakuskit sille voi, että työkalut ja -olot on mitä on. Harvassa ammatissa on työpaikalla yhtä paljon säheltäjiä kuin tässä. Olishan se varmaan kiva istua jonkun konttorin hiljaisimmassa nurkassa ja päivät näppäillä tietokoneen kanssa ja turista puhelimessa niitä näitä. Vaan me ollemme valintamme tehneet ja näin se on elettävä. Samanlaista leipää autokuski syö niin kuin sinä, ei se mikään ihmemies ole.
Niin, minkäs kuskit sille voi millainen kalusto ja kulttuuri on. Ei kun kuormaa vaan niin paljon kuin lavalle mahtuu ja tiiliskivi kaasupolkimelle...Niinhän muutkin tekee.
Ja kun ylikuormattu härveli lähtee ylinopeudella käsistä, niin tiessähän se vika on... - Rattimatti
keskiverto kirjoitti:
Niin, minkäs kuskit sille voi millainen kalusto ja kulttuuri on. Ei kun kuormaa vaan niin paljon kuin lavalle mahtuu ja tiiliskivi kaasupolkimelle...Niinhän muutkin tekee.
Ja kun ylikuormattu härveli lähtee ylinopeudella käsistä, niin tiessähän se vika on...Ei mun ainakaan tarvi ottaa kiloakaan ylikuormaa, katsos säiliöautoon mahtuu vain rajallinen määrä. Eikä tarvi ajaa tiiliskivi kaasupolkimella. On semmoiset liemet kyydissä, että turha niitä on pientareelle levittää. Aina on tavattu viedä asiakkaille. Ota sinä vaan keskiverto rauhallisesti, ettei ota pumpun päälle.
- Sami_
Rattimatti kirjoitti:
Minkäs rekkakuskit sille voi, että työkalut ja -olot on mitä on. Harvassa ammatissa on työpaikalla yhtä paljon säheltäjiä kuin tässä. Olishan se varmaan kiva istua jonkun konttorin hiljaisimmassa nurkassa ja päivät näppäillä tietokoneen kanssa ja turista puhelimessa niitä näitä. Vaan me ollemme valintamme tehneet ja näin se on elettävä. Samanlaista leipää autokuski syö niin kuin sinä, ei se mikään ihmemies ole.
Vaikka työmoraali raksoilla on ala-arvoista, niin sieltä voi saada potkut, kun kiipeää rikkinäisille telineille.
Ei saa olla niin nössö, että ajaa viallisella kallustolla.
- Sami_
Jokainen joka ajaa paljon, näkee jatkuvasti raskaan kaluston kuskeilta erittäin piittaamatonta käytöstä. Rekat painaa poikkeuksetta yhdeksää kymppiä, eli ylinopeutta tasan niin paljon kuin mitä rajotin sallii.
Jos joku erehtyy ajamaan kahdeksaa kymppiä, niin on melko todennäköistä, että ensimmäinen rekka joka hänet saavuttaa, alkaa hiillostamaan viiden metrin päässä.
Kaikki rekkakuskit ei tietenkään ole välinpitämättömiä, mutta vaikka vain joka kymmenes olisi, niin he jo mustaavat koko ammattikunnan.- stycke
Tuossa perjantaina ajelin ykköstietä länteen päin, kun toinen kuorma-auto saavutti ja tuli melkein kärryn häntään kiinni. Aikani katselin, sitten tokaisin länkkyyn että "takimmaisena on lava jotain syövyttävää pesuainetta ja vieressä elektroniikkaa, jos se niin kovasti kiinnostaa". Ei vastannut mutta jätti rakoa :-)
- Sami_
Jos todella on noin että kuskin töpit voi johtaa kuskin potkuihin, niin näistä räikeistä tapauksista kannattasi varmaan soitella rekkafirmaan. Jos kyse on laiminlyönnistä jossa rikotaan lakia, niin ne voi kiinnostaa poliisiakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3218267Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1016513Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1753755- 772998
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402610- 452573
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222316- 1242301
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962054Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista281687