moi, oon kohta 15-v tyttö ja kaipaisin neuvoja ja mielipiteitä.
mitä mieltä olette siitä, että vanhempani, eivät anna mennä ulos/lähellä asuvalle kaverille ilman, että TÄYTYY KYSYÄ LUPA? äiti ihan resseissä, ku yks päivä lähdin vaan pyöräileen viiden aikaan. soitti heti paniikis, et minne meen.
ja minkä ikäisenä poiaystävän voi/saa tuoda yöksi? turha pelätä seksiä, mä en kotonani hommailis mitään, jos porukat häärää huoneen alapuolella.... vaan sais nukkua sen vieressä jne.
aina porukoilla kauhee kysely, et mihin meen ja kenen kans, en mä aina osaa vastata. porukan kokoonpano muuttuu aina illan myötä. samoin paikka. ihan ku ne ei luottais muhun, vaikka en koskaan ootehny mtn pahaa!
eikö ne tajua, että mulla on omat aivot joita osaan käyttää??
vanhemmat, katseet tänne!
19
1828
Vastaukset
- yksi rasittava äitee
Tämmösiä me vanhemmat ollaan,sun täytyy nyt vaan kestää.
Joskus me ylihuolehditaan mutta parempi niin kuin alihuolehtia.
Poikaystävän vieressä ehdit kuule nukkua vielä kyllästymiseen asti.Oma tyttöni ei saanut tuoda poikakaveria yöksi tuon ikäisenä,eikä liioin jäänyt pojan luo yöksi.
Mälsiä,kalkkiksia ja fossiileja muinaisjäännöksiä me ollaan,(ainakin kuulemma minä)mutta se on kaikki välittämistä tuo meidän kysely ja kyttääminen.
Olet onnellisessa asemassa kun sinusta huolehditaan.
Ja nyt nukkumaan,huomenna koulupäivä.Hop hop.- Äiti myös
Ei kai tarvitse ärsyttää toista. Olen itsekin teini-ikäisen äiti, mutta en tosiaan joka liikettä vahtaa. Meillä oli samanlainen vahtaaminen kuin itselläsi kuulostaa olevan ja kaikki paheet tuli tehtyä ennätysajassa. Jos olisimme asuneet rennomman vanhempamme (todella kunnollinen silti), olisinkin säästellyt itseäni enemmän, koska olisin voinut viedä kavereita kotiin.
- kohtuutonta
Äiti myös kirjoitti:
Ei kai tarvitse ärsyttää toista. Olen itsekin teini-ikäisen äiti, mutta en tosiaan joka liikettä vahtaa. Meillä oli samanlainen vahtaaminen kuin itselläsi kuulostaa olevan ja kaikki paheet tuli tehtyä ennätysajassa. Jos olisimme asuneet rennomman vanhempamme (todella kunnollinen silti), olisinkin säästellyt itseäni enemmän, koska olisin voinut viedä kavereita kotiin.
että päivällä uloslähtiessä täytyy KYSYÄ LUPA. Kyllä meilläkin pitkälle asti kysyttiin lupa meiltä vanhemmilta, mutta en halua nöyryyttää lapsiani liikaa, eikä enää 15-vuotis kai ihan joka liikeeseen lupaa tarvitse?. Kohtuus kaikessa, niin vahtaamisessa kuin löysäämisessäkin.
t. sama kuin yllä
että sinun vanhemmat välittää sinusta. Monet vanhemmat eivät välitä missä heidän laps liikkuu tai mitä tekee. Tuntuu se varmasti sinusta aika surkeelta toi, mut semmosia me äidit ollaan.
- äeti.
välittämisen mittari tuo "kyttääminen". Minäkin haluan tirtää, missä lapseni luuhaa.
Olen kuullut kaverin kertovan, ettei "koskaan kukaan ikinä" kysellyt, missä se on,ja mitä tekee ja se tykkäs siitä huonoa, ja oli kateellinen muille siitä "kyttäämisestä".
Mutta liika on liikaa silläkin saralla, kohtuus kaikessa.
ja poikaystävä, älä vielä! elä omaa elämääsi, poikaystävä on kuin pallo jalassa, oma vapaus menee! - omaa nuoruuttanne
äeti. kirjoitti:
välittämisen mittari tuo "kyttääminen". Minäkin haluan tirtää, missä lapseni luuhaa.
Olen kuullut kaverin kertovan, ettei "koskaan kukaan ikinä" kysellyt, missä se on,ja mitä tekee ja se tykkäs siitä huonoa, ja oli kateellinen muille siitä "kyttäämisestä".
Mutta liika on liikaa silläkin saralla, kohtuus kaikessa.
ja poikaystävä, älä vielä! elä omaa elämääsi, poikaystävä on kuin pallo jalassa, oma vapaus menee!.. Niinkö se ihastus päättyy kun äiti sanoo? Se kestää minkä kestää, mutta ei me voida olla nuorten tunteita säätämässä. Kyllä 15-vuotias jo voi harjoitella seurustelemista. Pysyypähän yhden kanssa. Liika tiukkismaisuus vaan pahentaa asioita. Kokemuksesta puhun.
Teinien kohtuullinen äiti - mooom
omaa nuoruuttanne kirjoitti:
.. Niinkö se ihastus päättyy kun äiti sanoo? Se kestää minkä kestää, mutta ei me voida olla nuorten tunteita säätämässä. Kyllä 15-vuotias jo voi harjoitella seurustelemista. Pysyypähän yhden kanssa. Liika tiukkismaisuus vaan pahentaa asioita. Kokemuksesta puhun.
Teinien kohtuullinen äitimiten niin pysyy yhden kanssa.
minä ainakin toivon että oma teinini älyää vähän kokeillakin ja hakea itselleen oikeaa ihmissuhdetta. kamalaa jos ryntäisi ekan kanssa naimisiin jne. - että...................
mooom kirjoitti:
miten niin pysyy yhden kanssa.
minä ainakin toivon että oma teinini älyää vähän kokeillakin ja hakea itselleen oikeaa ihmissuhdetta. kamalaa jos ryntäisi ekan kanssa naimisiin jne.pysyy edes jonkin aikaa yhden kanssa. Minun ystävättäreni seurusteli saman pojan kanssa 15-18 vuotiaana, söi pillereitä ja vanhemmat tunsivat pojan ja sillee. Kaunis rakkaustarina, joka tietenkin päättyi, mutta mitä sitten? Yleensä nuo nuoren ajan stoorit päättyvät. Mutta minä tyttö, jolla oli kovaakin kovempi kuri tiesin, ettei meille ole pojilla asiaa ja "seurustelin" varmaan 20 pojan kanssa tuona aikana. Risainen nuoruus ja itsensä jakaminen usealle pojalle ei jätä hyviä muistoja eikä rakenna tervettä itsetuntoa. Ts minun ei annettu seurustella, joten elin irtosuhteissa ja vaikka mikä tauti olisi voinut tulla. Tämä toinen tyttökin on ehtinyt sen nuoruuden stoorin jälkene kokeilla muitakin ja nyt on perheellinen nainen. Itse ainakin annan nuorilleni rippikouluiästä seurusteluvapauden jos heillä on sellainen halu, sillä ahdasmielisyydellä ei lapsen itsetuntoa rakenneta. Think about that!
t. nyt 35-v
- Liina
Äidit pelkäävät aina pahinta. Sua selvästikin rakastetaan, ole onnellinen siitä. On myös äitejä jotka eivät välitä missä ja kenen kanssa lapset liikkuvat. On hyvä tapa kertoa minne menet ja koska tulet ja se lisää luottamusta vaikka se varmasti välillä turhalta tuntuukin. Pienellä vaivalla saat äitis mielen rauhoitettua ja vältyt turhilta riidoilta ja mielipahalta.
Ei ole olemassa mitään pykäliä siitä milloin saa nukkua poikaystävän kainalossa. Meillä pidettiin vanhanaikaisesti rippikoulua rajana. Äidit pelkäävät AINA että tytär tulee raskaaksi liian nuorena. Sitä huolta hälventää ainoastaan hyvä avoin rehellinen suhde sekä sinuun että poikaystävään ja ehkäisyn hoitaminen kuntoon ajoissa. Olet vielä mielestäni liian nuori kuitenkin nukkumaan poikaystävän vieressä, ehdottomasti! - asemassa
Sun vanhempien suhtautuminen on IHAN NORMAALIA rakastavien vanhempien suhtautumista.
Jokainen sukupolvi käy samat jutu läpi omalla kohdallaan.
Ymmärrät sen vasta kun sinulla on omia lapsia!
Moni olisi onnellinen kun omistaisi noin ihanat vanhemmat.
He tekevät aivan oikein!
Ehdit kyllä täysi-ikäisestä eteenpäin omassa kodissasi yöpymään poikakaverien kanssa.
Vanhempien huoli tosin ei hellitä silloinkaan..
=)))
terv. Lyytiäiti - Katsa
Minulla on 15 v, tytär, ja olen todellakin kiinnostunut hänen menemisistään aivan samoin kuin aiemminkin. Hän on todella rakas. Nyt hän haluaa tiettyjä vapauksia mm. kotiintuloaikoihin, mutta haluan ehdottomasti, että kotiin tullan arkisin viimeistään 21.30, jolloin itse laitan nukkumaan.Viikonloppuisin aikaraja on viimeistään 24.00, jonka jälkeen rupean soittelemman, ja mahdollisesti hakemaan. Muutamat railakkaat keskustelut asian tiimoilta on käyty, mutta välit ovat pysyneet, samoin vanhemman auktoriteetti on säilynyt. Poikaystävä on ihan ok, mutta yhteiset yöt vielä tässä vaiheessa ovat mielestäni pois suljettuja. Riittää, että halii ja on onnellinen nuoruudestaan.
- ...
riittää että halii? itse olen viisitoistavuotias tyttö, ja mulle ei riitä "haliminen". minäkin haluan viettää aikaa rakkaani kanssa ja olla lähellä.
- Kohta 40
... kirjoitti:
riittää että halii? itse olen viisitoistavuotias tyttö, ja mulle ei riitä "haliminen". minäkin haluan viettää aikaa rakkaani kanssa ja olla lähellä.
Joo, mutta vanhempien ei tarvitse antaa lupaa seksiin alaikäiselleen. Viistoistavuotiaita lappaa töpeksimisten jölkeen ihan tarpeeksi aborttiklinikoilla niin, että itse, en vanhempana suostu lupaa antamaan turhien syyllisyydentuntojen takia.
Sama pätee kaljan ja viinasten ostoon; Ollessani itse 17vee, yhden muijakaverini äiti osti tyttärelleen bilekaljat. Niissä bileissä tytär ryyppäsi niin innokkaasti, että kiipesi parvekkeenkaiteelle taiteilemaan pojille esittääkseen. Muija putosi alas ja stuu tänä päivänä pyörätuolissa, hyvä kun hengissä selvisi.
Varmaan ihan kiva olla se viinat ostanut äiti... - taas..
Kohta 40 kirjoitti:
Joo, mutta vanhempien ei tarvitse antaa lupaa seksiin alaikäiselleen. Viistoistavuotiaita lappaa töpeksimisten jölkeen ihan tarpeeksi aborttiklinikoilla niin, että itse, en vanhempana suostu lupaa antamaan turhien syyllisyydentuntojen takia.
Sama pätee kaljan ja viinasten ostoon; Ollessani itse 17vee, yhden muijakaverini äiti osti tyttärelleen bilekaljat. Niissä bileissä tytär ryyppäsi niin innokkaasti, että kiipesi parvekkeenkaiteelle taiteilemaan pojille esittääkseen. Muija putosi alas ja stuu tänä päivänä pyörätuolissa, hyvä kun hengissä selvisi.
Varmaan ihan kiva olla se viinat ostanut äiti...nähdään, se, että kuinka aikuiset vetävät sen seksin joka asiaan! kuka on seksistä puhunut?
- pyhäkoululainenko?
taas.. kirjoitti:
nähdään, se, että kuinka aikuiset vetävät sen seksin joka asiaan! kuka on seksistä puhunut?
ehheh..et voi olla noin hölmö oikeasti!
15vee tyttö ja poika samassa sängyssä. Haloo!!!!!!!!
Itsekin sen ikäisenä eläneenä TIEDÄN mitä ajattelee 15 vuotias.
Ei ainakaan barbieleikkejä ja iltasatuja! - ...
pyhäkoululainenko? kirjoitti:
ehheh..et voi olla noin hölmö oikeasti!
15vee tyttö ja poika samassa sängyssä. Haloo!!!!!!!!
Itsekin sen ikäisenä eläneenä TIEDÄN mitä ajattelee 15 vuotias.
Ei ainakaan barbieleikkejä ja iltasatuja!Tuosta seksistä aina jaksetaan. Eikö se pääasia nyt ole, että ehkäisy on kunnossa? Ja eivät vanhemmat viime kädessä päätä, milloin jälkikasvu alkaa seksiä harrastamaan...
- on sulle se totuudentorvi!
... kirjoitti:
Tuosta seksistä aina jaksetaan. Eikö se pääasia nyt ole, että ehkäisy on kunnossa? Ja eivät vanhemmat viime kädessä päätä, milloin jälkikasvu alkaa seksiä harrastamaan...
Ei tietenkään. Mutta ei heidän siihen myöskään tarvitse lupia antaa.
Seksiä varmaan harrastaa minunkin tyttäreni ennen 18ikää, mutta en silti aio olla luvanantajana.
Silleen se menee!
(myös omassa nuoruudessani ;D)
- ...jukka
vanhemmat ovat vain huolissaan, miksi et siis voi ilmoittaa minne menet jos et kerran mitään väärää tee.
Meillä ainkain on itsestään selvää, että lapseni ilmoittavat minne menevät ja koska tulevat, se kuuluu iha perusasioihin jos samassa huushollissa asutaan. Meillä ei aikuisetkaan vaan häivy ovesta ilmoittamatta, että lähden nyt ja palaan silloin ja silloin. - Naksu
Kyllä minäkin jouduin selittämään jokaisen menoni, tosin nyt ymmärrän että eivät he halunneet menemisiäni rajoittaa, vaan tietää missä liikun. Nyt kun asuu kaverin kanssa saman katon alla, yhtälailla kerromme toisillemme mihin olemme menossa ja koska tulossa, ei kytätäksemme toisiamme vaan siksi, että tiedämme kaiken olevan kunnossa. Tosin on vähän liioiteltua, että ei oo 5 minuuttiin näkynyt ja pitää soittaa perään. Mut hei, luottamus(samalla vapaudet) kasvaa!
Ja kyllä minusta poikaystävän voi tuoda kotiin, vaikka yöksi, kielteisempi kanta voisi tulla siitä, että menet hänen luokseen(elleivät vanhempasi tunne pojan vanhempia)...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1063014- 101874
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371855Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3941723Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211631Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191287
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201049