Lantakompostin teko?

Puutarhasta innostunut

Miten esim. hevosenlantakompostin saisi tehty sellaiseksi, ettei se haisisi, eli että sekä oma että naapureiden viihtyvyys säilyisi hyvänä? Tiedän kyllä kompostoinnin perusperiaatteet, eli kosteutta, happea ja materiaalia sopivissa suhteissa toisiinsa, mutta koskapa olen tähän asti kompostoinut vain keittiö- ja puutarhajätettä, niin vähän ihmetyttää tuo "uusi" juttu. Haluaisin kuitenkin käyttää ko. lannoitetta, koska muutenkin olen luonnonmukaisuuden kannalla. Ilmeisesti käytetään heinäpaitaa ja / tai turvetta kasan päällä, mutta onko muita tapoja estää hajujen karkaaminen?
Entä miten olisi parasta kompostoida käymäläjäte; aion hankkia tarvittavat "tuotteet" (tms.) esikompostointiin, mutta olisiko jälkikompostointi hyvä suorittaa muiden kompostien seassa, vaiko omassa kasassaan / kompostorissaan?

5

904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puutarhasta innostunut

...eikö kukaan tosiaan tiedä, miten ko. auman saisi tehtyä hajuttomaksi?

• KAAMOS

Kyllä se ei haise kuin hetken kun se siihen tuodaan.Sehän palaa itsekseen.Laita havuja päälle naamioideksesi sen .Tai jos asut kaupunkialueella kompostikehikkoon ,palaessaan menee kasaan ja ei haise kyllä.

• Puutarhasta innostunut
        KAAMOS kirjoitti:

Kyllä se ei haise kuin hetken kun se siihen tuodaan.Sehän palaa itsekseen.Laita havuja päälle naamioideksesi sen .Tai jos asut kaupunkialueella kompostikehikkoon ,palaessaan menee kasaan ja ei haise kyllä.

Voiko siis kehikolla estää hajujen karkaamisen? Mikä materiaali olisi parasta; puusta olisi varmaan helpoin tehdä, mutta se lahoaa suht' nopeasti. Muovi olisi ikuista, mutta mistä saisi sopivaa levyä tms.? Entä hapensaanti; laitanko alle risuja, salojaputkia, tms.? Paikka on maaseudulla, mutta aivan lähellä on naapureita.

• ei haise

Kun laitat haketta,sahajauhoja ym vastaavaa ja ruokajätteitä tai nurmijätettä kerroksittain niin ei minulla ole koskaan haissut.jos jätät pois hakkeen niin kyllä tulee kamalat hajut.Vähän kaikkea sekaisin niin hyvä tulee

• Alkup. kysyjä

Suurkiitokset neuvosta! Noin ajattelinkin auman rakentaa; onko talous- ja lantakompostin teko siis käytännössä samanlaista? Ensin mainittua on tullut kompostoitua jo vuosia, mutta jälkimmäistä vasta suunnittelen. Missä suhteessa esim. haketta tulee käyttää? Kuinka paljon haketta tarvitaan esim. kuutioon lantaa? Siitä on sitten helppoa laskea erikokoisille lantamäärille sopiva seosainemäärä, kunhan vain tietäisin seossuhteen. Olisiko tarpeen käyttää auman päällä esim. olkikatetta? Tarvitaanko turvetta tms.? Saisikohan olkea talleilta, vai mistä sitä kannattaisi kysellä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7105
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3428
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2157
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      43
      2112
    Aihe