Moi! Oon lähdössä Chicagoon tammikuussa au pairiksi. Olisi kiva kuulla kokemuksia Chicagosta tai yleensäkin Usasta. :)
USA Chicago
14
1766
Vastaukset
- Hups
Talvi muistuttaa Suomea paitsi valoisampaa. Lättänä maasto. Ihmiset tukevammanpuoleisia. Kesäaikaan Grant Parkissa (ja muuallakin) erinomaisia festivaaleja. Rantaa riittää. Heinä- ja elokuu helteisimpiä. Joukkoliikenne amerikkalaiseksi hyvä, mutta oma auto on etu. Suurkaupunki, jossa kannattaa vähän katsoa missä liikkuu (vaarallisia slummeja erityisesti etelä- ja länsipuolella). Hyviä museoita. Kiintoisaa arkkitehtuuria. Mielenkiintoinen historia. Legendaarisia klubeja, hyvää bluesia. Omaleimaisia lähiöitä. Lukuisia harrastusmahdollisuuksia. Chicago ei ole Hollywoodia tai New Yorkia, vaan jotain muuta.
Ihan Chicagon läheisyydessä ei ole juuri sen kummempaa nähtävää kuin pohjoinen Milwaukee tai etelärannan Indiana Dunesin tienoo. Keskeinen sijainti sallii kuitenkin siedettävät kaukomatkat sinne ja tänne.
Viihdyin Chicagossa mainiosti useita vuosia. Jotenkin kaikesta jäi kuitenkin sellainen mielikuva, että Chicago oli 1920-luvulla the paikka olla, mutta ei ole koskaan täysin toipunut 1929 pörssiromahdusta seuranneesta lamasta.- usalainen
Milla vuosikymmenella olit taalla? Mihin perustat kommenttisi lamasta. Tamahan on erittain elavainen kaupunki. Juuri viime kesana avattiin Milennium Park, joka on kylla nakemisen arvoinen. Trump rakentaa uutta tornia, jne. New Yorkilaisilta turisteilta jaa suu auki Michigan Avenuen istutuksia katsellessa.
Chicago on iso ja laaja kaupunki, tuollainen 50 x 100 kilometria esikaupunkeineen. Itse ydinkeskusta on aika pieni eika siella asua juuri kukaan. Au pairiksi paadyt varmastikin jonnekin esikaupunkialueille. Etelaiset esikaupungit ovat osin aluetta, jolle valkoihoisen ei pahemmin kannata eksya, ainakaan naisihmisen eika pimean aikaan. Pohjoisissa esikaupungeissa asuu rikkaampaa vakea ja ne muistuttavat enemman hiljaista suomalaista pikkukaupunkia kuin miljoonakaupungin osaa. Moottoriteilla on paljon autoja, mutta liikenne on paa-asiassa ihan kohtuullisen sujuvaa, kun ajamiseen tottuu, kunhan valttelee aamu- ja iltapaivaruuhkaa.
Windy City on nimensa veroinen, joten kunnon talvivaatteet Suomesta mukaan niin tarkee. Kesalla taas on sitten valilla liiankin kuumaa ja myos Chicagon ilma on aika saastunutta, jonka huomaa kesalla, kun ilma pysyy paikoillaan. Ulkoilumahdollisuuksia on puistoissa, joita loytyy esikaupunkialueilta ja kaupungin ulkopuolelta. Mikaan eurooppalaisen mittakaavan "vihrea" kaupunki Chicago ei kylla ole.
Tekemista ja katseltavaa loytyy Chicagosta tarpeeksi. Huono puoli on, etta kun kaupunki on koluttu, niin sitten on pidempi matka muualle, missa olisi nahtavaa. Maissipeltoa kun kaupungin ymparilla riittaa ainakin paivan ajomatkalle. Toisaalta, kun tietaa, mita lahtee katsomaan, niin pikkunahtavyyksia kylla loytyy muutaman tunnin sisaan.- eLLe
Kiitoksia teille hyvistä vastauksista! Paljon paremmin saa käsitystä toisten kokemusten pohjalta kun, että pelkästään netistä jotain faktaa etsisi.
Joo ja tosiaan esikaupunkialueelle olen menossa ja siis keskustasta Pohjoiseen (onneksi).
Niin ja jos jollain on lisättävää, omia kokemuksia tai jotain vinkkejä, luen toki mielellään vielä lisää. :) - Ayame^
eLLe kirjoitti:
Kiitoksia teille hyvistä vastauksista! Paljon paremmin saa käsitystä toisten kokemusten pohjalta kun, että pelkästään netistä jotain faktaa etsisi.
Joo ja tosiaan esikaupunkialueelle olen menossa ja siis keskustasta Pohjoiseen (onneksi).
Niin ja jos jollain on lisättävää, omia kokemuksia tai jotain vinkkejä, luen toki mielellään vielä lisää. :)Oletkos sinä elle lähdössä euraupairin kautta 16.1? Jos olet, niin minä olen lähdössä kuulemma samoilla lennoilla New Yorkiin. Tosin jään sitten New Jerseyyn, mutta kuitenkin.
- eLLe
Ayame^ kirjoitti:
Oletkos sinä elle lähdössä euraupairin kautta 16.1? Jos olet, niin minä olen lähdössä kuulemma samoilla lennoilla New Yorkiin. Tosin jään sitten New Jerseyyn, mutta kuitenkin.
Joo oon lähdössä samana päivänä. Pistin sulle mailia. :)
- ...
Ayame^ kirjoitti:
Oletkos sinä elle lähdössä euraupairin kautta 16.1? Jos olet, niin minä olen lähdössä kuulemma samoilla lennoilla New Yorkiin. Tosin jään sitten New Jerseyyn, mutta kuitenkin.
Sina joka tulet Euraupairin kautta ja jaat New Jerseyyn, utelen etta mihin pain tarkalleen? Itse tulin saman jarjeston kautta ja asustelen iha New Jerseyn rajalla... silla vaan oon kiinnostunut :)
Tervetuloa tanne! - Ayame^
... kirjoitti:
Sina joka tulet Euraupairin kautta ja jaat New Jerseyyn, utelen etta mihin pain tarkalleen? Itse tulin saman jarjeston kautta ja asustelen iha New Jerseyn rajalla... silla vaan oon kiinnostunut :)
Tervetuloa tanne!Joku kyseli mihin päin New Jerseytä menen, menen Morristownin alueelle, tarkemmin sanottuna Mendhamiin.
- henzu
Olin tasan vuosi sitten Chicagon lähellä Deerfieldissä. Chicago paikkana on todella kiva:o) lunta on talvella ja muutenkaan ilmasto ei poikkea ihan hirveästi Suomesta. Tosin en ollut reissussa ku kuukauden ja se oli varmaan elämäni ahdistavinta aikaa. Perhe oli täysin jotain muuta mitä he itsestään oli puhunut. Järkytyin heidän tavastaan "kasvattaa" lapsia. OLen todella oppinut arvostamaan Eurooppalaista vapautta ja nykyaikaisuutta. Joten ota selvää tarkasti perheestä ja mieti onko sinulle muita perheitä tarjolla. Tiedän, että minulla oli todella huono tuuri ja monet perheet eivät ole läheskään samanlaisia kuin minun, mutta pitäkää silmät auki ja korvat höröllä :o)Kyselkää rohkeasti perheen arvomaailmasta, minun ja perheeni arvomaailma oli täysin erilainen ja toivon ettei kenenkään tarvitse joutua samanlaiseen tilanteeseen kuin minä itse olin. Perheen vaihto ei välttämättä onnistu kesken vuoden vaikka sitä sinulle luvattaisiin.. Usalaisista..Mielikuvani muuttui kerta heitolla heistä, kun sinne menin. Asiat ovat melko erilaisia kuin telkkarissa. :o) Mutta toivottavasti vuotesi sujuu hyvin ja jos haluat kysellä lisää, vastailen mielelläni :o)
- eLLe
Kiitos vastauksesta! Jopas sattui, oon itekin menossa Deerfieldiin. Mielellään kuulisin lisää myös siitä pikku lähiöstä.. :)
- Sikako siella
"Perheen vaihto ei välttämättä onnistu kesken vuoden vaikka sitä sinulle luvattaisiin.. "
Mut jos menee jarjeston kautta perheet on niinku tarkkaan valikoitu ja aluevalvoja puuttuu heti peliin ja paaset uuteen perheeseen.
Tai ehka sitten ei. - henzu
Sikako siella kirjoitti:
"Perheen vaihto ei välttämättä onnistu kesken vuoden vaikka sitä sinulle luvattaisiin.. "
Mut jos menee jarjeston kautta perheet on niinku tarkkaan valikoitu ja aluevalvoja puuttuu heti peliin ja paaset uuteen perheeseen.
Tai ehka sitten ei.menin järjestön kautta, eikä vaihto onnistunut.
- henzu
eLLe kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Jopas sattui, oon itekin menossa Deerfieldiin. Mielellään kuulisin lisää myös siitä pikku lähiöstä.. :)
minkä niminen perhe sulla on? jos haluat jutella enemmän niin antaisitko s.postiosoitteen/mese-osotteen niin voidaan jutella.
- eLLe
henzu kirjoitti:
minkä niminen perhe sulla on? jos haluat jutella enemmän niin antaisitko s.postiosoitteen/mese-osotteen niin voidaan jutella.
Hejps, tässä siis tää mun maili. :)
elle@surfnet.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496345Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6432641Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821133
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.831114Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601078Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2991076- 841055
- 66951
- 228854