On selvää,että Konginkangas on nostattanut tunteita, niin vihantunteita kuin myös myötäelämistä turmarekan kuljettajan kanssa.
Yleistä on kuitenkin täydellinen lynkkaus, rekkakuski tappoi, on murhaaja jne. Onko?
Ko.kuljettajan tietäen, olen varma, että hän teki kaikkensa estääkseen törmäyksen, hän oli itsekin uhri. Moni on eri mieltä, tiedän. Kuljettaja on perheellinen mies, joten tietää, miten tapahtuma on vaikuttanut moneen perheeseen, hän kantaa vastuuta sisällään loppuelämänsä. Kaikesta huolimatta järkyttävä turma oli inhimillisten asioiden loppusumma, hän ei tehnyt sitä tahallaan.
Koko ajan Suomen teillä kulkee piittaamattomien suuri joukko, jotka riskitekijät tietäen, piittaamatta muista, vaarantavat jatkuvasti liikennekäyttäytymisellään muiden turvallisuutta. Päivittäin jossain rytisee, syynä henkilöautojen, kuten myös yhdistelmien, kuljettajat.Monessa tapauksessa vain toisten reagointi pelastaa uhkaavat tilanteet ja päästään vain säikähdyksillä. Ja meno jatkuu.Pahenee vuosi vuodelta.
Ymmärrän muiden autoilijoiden närkästyksen rekkakuskeja kohtaan, koska totuus on se, että joukossamme on niin asennevammaisia kuskeja, ettei ole tosikaan. Kun heitä sitten riittävän kauan joutuu katselemaan ja pelkäämään tien päällä, mielipide muodostuu päässä varmasti meitä vastaan.
Sitten tapahtuu tieliikenteen pahin onnettomuus, mukana rekkakuski.Vaikka ko.kuljettaja ei ollut aikaisemmin ollut osallisena liikenteen vaarantamiseen tmv.,hän sai osakseen ne kaikki vihan tunteet, mitä vuosien mittaan muut kuskit ovat aiheuttaneet patoutumiksi tavallisten autoilijoiden päähän.Ja siitä yhä enemmän lumipallo on alkanut isota ja vyöryä.
Aina kun yhdistelmä on mukana missä tahansa kolarissa, yritetään etsiä syytä sen kuljettajasta. Media aloittaa jo etusivujen uutiset siten,että raskaan liikenteen mukana olo tulee selvästi esille. Ja kaikille muodostuu jo ennen koko tapauksen lukemista MUTU-ajattelu,että rekkakuski se kuitenkin taas syyllinen on. Vaikka ei olisikaan.
En puolusta ammattiryhmääni, koska tiedän,että osa "maineesta" on kyllä ihan itse hankittua.Silti toivon,että kaikkia rekkakuskeja ei aina syyllistettäisi samanlaisiksi, suurin osa meistä on kuitenkin aivana asiallista ja vastuuntuntoista joukkoa, LP:n mukaan peräti 75%:lla asiat ovat, kuten pitää.
Vanha totuushan on,että hyvä kello kauas kuuluu, huono kello hel..tin kauas!!
Ajateltavaa puolin ja toisin
32
1516
Vastaukset
- Jarski
Tekstisi oli hyvä, ja yhdyn täysin sen sanomaan. Puutun kuitenkin yhteen yksityiskohtaan.
"Silti toivon,että kaikkia rekkakuskeja ei aina syyllistettäisi samanlaisiksi, suurin osa meistä on kuitenkin aivana asiallista ja vastuuntuntoista joukkoa, LP:n mukaan peräti 75%:lla asiat ovat, kuten pitää."
Minusta tuo on järkyttävää tekstiä, jos luku 75 % pitää paikkansa. Sehän tarkoittaa sitä, että 25 % raskaan liikenteen kuljettajista tai ajoneuvoista on lain vastaisia. Minusta luku on aivan liian suuri, kun mietitään, mitä vaikkapa nyrkeistä lähtenyt rekka saa aikaan. Minulle ei tullut tuosta luvusta mieleen, että suurimmalla osalla asiat ovat hyvin. Minulle tuli mieleen, että suurella osalla asiat ovat huonosti.- Rekkanainen
... lukuni viittasi siihen asiaan, kun yleensä saa lukea, että 90% rekkakuskeista on ku..päitä. Ja kaikilla jotain vikaa yhdistelmissä.
Totuus on se, että yksikin asennevammainen kuski liikenteessä on liikaa. Yksikin kuolema liikenteessä on liikaa ja turhaa!!!! - Ykä 59
Kun tarkastellaan kokonaisuutena koko pakettia, yhdistelmä, kuljettaja ja kuorma, lakikirjakourassa joka jumalan yö sieltä löytyy lainvastaisia paketteja enemmän kun se kolmasosa.
Tämä lainvastaisuus on kun veteenpiirretty viiva, koska monissa tapuksissa ei ole edes mahdollisuutta noudattaa lakia kirjaimellisesti. Tärkeintä asiassa on se mikä asia tässä paketissa on lainvastaista, koska prosentuaalisesti eniten lainvastaisuuksia tulee kuorman sidonnasta, koska sitä yhtä oikeaa tapaa ei ole sitoa kuorma. Toisaalta, jos tarkastellaan lainvastaisuutta siinä valossa, että se aina suoraan johtaa onnettomuuteen ollaan täysin hakoteillä.
Onnettomuus on aina monen tekijän summa, kun nämä tekijät kohtaavat hyvin harvoin onnettomuuden perus syy on jokin asian laittomuus. Vaikka raskaassaliikenteessä olisi joka jumalan yö kaikkia asiat 100% lainmukaisia onnettomuuksia tapahtuu silti, koska autoja ajavat ihmiset , jotka tekevät virheitä. Onnettomuuden voi käynnistää vaikka tien poikki joukseva eläin, joka usein sattuu olemaan lainmukainen valtion omistama hirvieläin.
Toki ymmärrän , että kuljettajan ja ajoneuvon pitää olla lainmukaisessa kunnossa, silloin kun tämä paketti seikkailee muiden lainkuuliasten kanssa-autoilijoiden joukossa teillämme. - Äijälä
Kyllä pitäisi jollain tavalla saada karsittua pois vaaralliset asennevammaiset kuskit.
Itse jännitän aina kovasti, kun vastaan ajaa talvisaikaan se rekka vauhdilla ja sen jälkeen lumi pöllyää.
Vasta se pelottaa, kun se mutkassa lähestyy, koska silloinhan on suurin vaara, että perä luistelee minun eteeni.
Rekkojen pitäisi älytä vähentää matkanopeuttaan huomattavasti mutkissa ja pahoissa kohdissa, ettei se yhdistelmä siellä takana vainkaan lähtis luistelemaan.
Rekan kuljettajaksi aikovalle pitäisi laittaa yhtä tiukat kriteerit kuin on ammattilentäjälle, sillä niin suuresta vastuusta on kysymys.
Ketä tahansa heitemannia ei pitäisi löyhin perustein päästää rekan rattiin.
Tunnen muutaman rekkakuskin, joille panisin oitis kiellon ajaa. He ovat monasti krapulaisia ja väsyneitä ja hermostuneita.
He yrittävät kuitata väsymystään älyttömällä kahvinjuonnilla ja ketjupolttamisella.
Jokainenhan tietää, että jatkuva tupakointi ja kahvinjuonti ei lisää vireyttä kuin hetken ja taas on entistä turtuneempi olotila päässä ja mahassa.
Kun työmaalle tulee se rekkakuski, hän rientää ensiksi taukotuvalle tyhjentämään kahvipannumme.
Hänellä on iso maha, tupakka palaa jatkuvasti.Rekkahytti haisee kuin ketunpesä,kun menen ohjaamoon näyttämään reittiä kuskille, mihin lasti jätetään.
Kun kysyin, milloin olet syönyt viimeksi, rekkakuski vastaa hymähtäen. Eihän tässä syömään ehdi kun vasta iltamyöhällä kotona.
Kahvin ja tupakan voimalla rekkakuski siis kuittaa työpäivänsä, joka on alkanut aamu neljältä päättyen joskus iltakuuden aikaan.
Haluttais laulaa tämmöiselle rekkakuskille: "Hei rekkamies, mikä pitää miehen tielläää.."
Sanomattakin on selvää, että tälläinen rekkakuski on turvallisuusriski, joka ei muista edes syödä.- - YrjöJurri
Äijälä kirjoitti:
Kyllä pitäisi jollain tavalla saada karsittua pois vaaralliset asennevammaiset kuskit.
Itse jännitän aina kovasti, kun vastaan ajaa talvisaikaan se rekka vauhdilla ja sen jälkeen lumi pöllyää.
Vasta se pelottaa, kun se mutkassa lähestyy, koska silloinhan on suurin vaara, että perä luistelee minun eteeni.
Rekkojen pitäisi älytä vähentää matkanopeuttaan huomattavasti mutkissa ja pahoissa kohdissa, ettei se yhdistelmä siellä takana vainkaan lähtis luistelemaan.
Rekan kuljettajaksi aikovalle pitäisi laittaa yhtä tiukat kriteerit kuin on ammattilentäjälle, sillä niin suuresta vastuusta on kysymys.
Tunnen muutaman rekkakuskin, joille panisin oitis kiellon ajaa. He ovat monasti krapulaisia ja väsyneitä ja hermostuneita.
He yrittävät kuitata väsymystään älyttömällä kahvinjuonnilla ja ketjupolttamisella.
Jokainenhan tietää, että jatkuva tupakointi ja kahvinjuonti ei lisää vireyttä kuin hetken ja taas on entistä turtuneempi olotila päässä ja mahassa.
Kun työmaalle tulee se rekkakuski, hän rientää ensiksi taukotuvalle tyhjentämään kahvipannumme.
Hänellä on iso maha, tupakka palaa jatkuvasti.Rekkahytti haisee kuin ketunpesä,kun menen ohjaamoon näyttämään reittiä kuskille, mihin lasti jätetään.
Kun kysyin, milloin olet syönyt viimeksi, rekkakuski vastaa hymähtäen. Eihän tässä syömään ehdi kun vasta iltamyöhällä kotona.
Kahvin ja tupakan voimalla rekkakuski siis kuittaa työpäivänsä, joka on alkanut aamu neljältä päättyen joskus iltakuuden aikaan.
Haluttais laulaa tämmöiselle rekkakuskille: "Hei rekkamies, mikä pitää miehen tielläää.."
Sanomattakin on selvää, että tälläinen rekkakuski on turvallisuusriski, joka ei muista edes syödä.-Olet pelkkä provokaattori, koska koko tekstisi vilisee samoja kliseitä rekkakuskeita joita sivulla on viljelty ennenkin - Et tunne tuskin ainuttakaan rekkakuskia.
- Pelkuri
Äijälä kirjoitti:
Sanomattakin on selvää, että tälläinen rekkakuski on turvallisuusriski, joka ei muista edes syödä.-Olen lukenut viestejäsi kuukausikaupalla. Tuntuu, että siinä et osaa muuta kuin syyllistää muita kuljettajia, vaikka olet itse aika tunari ja raukka!
Montako kuljettajaa joutuu päivittäin kohtaamaan raskaan ajoneuvon lumipyryssä? Ei siinä itku auta! Jos pelottaa niin jätä auto kotia.
Se sinun tunarointi siellä mökkitiellä naurattaa vieläkin. En ymmärrä miksi ajelit kinttaat käsissä, lämpimässä autossa lämpimään vuodenaikaan! - Jarski
Ykä 59 kirjoitti:
Kun tarkastellaan kokonaisuutena koko pakettia, yhdistelmä, kuljettaja ja kuorma, lakikirjakourassa joka jumalan yö sieltä löytyy lainvastaisia paketteja enemmän kun se kolmasosa.
Tämä lainvastaisuus on kun veteenpiirretty viiva, koska monissa tapuksissa ei ole edes mahdollisuutta noudattaa lakia kirjaimellisesti. Tärkeintä asiassa on se mikä asia tässä paketissa on lainvastaista, koska prosentuaalisesti eniten lainvastaisuuksia tulee kuorman sidonnasta, koska sitä yhtä oikeaa tapaa ei ole sitoa kuorma. Toisaalta, jos tarkastellaan lainvastaisuutta siinä valossa, että se aina suoraan johtaa onnettomuuteen ollaan täysin hakoteillä.
Onnettomuus on aina monen tekijän summa, kun nämä tekijät kohtaavat hyvin harvoin onnettomuuden perus syy on jokin asian laittomuus. Vaikka raskaassaliikenteessä olisi joka jumalan yö kaikkia asiat 100% lainmukaisia onnettomuuksia tapahtuu silti, koska autoja ajavat ihmiset , jotka tekevät virheitä. Onnettomuuden voi käynnistää vaikka tien poikki joukseva eläin, joka usein sattuu olemaan lainmukainen valtion omistama hirvieläin.
Toki ymmärrän , että kuljettajan ja ajoneuvon pitää olla lainmukaisessa kunnossa, silloin kun tämä paketti seikkailee muiden lainkuuliasten kanssa-autoilijoiden joukossa teillämme.Tartuit nyt tuohon käyttämääni lainvastainen-sanaan. Alkuperäisessä viestissä kuitenkin sanottiin, että poliisin mielestä 75 prosentilla oli asiat kunnossa. Minä oletan tuon tarkoittavan sitä, että poliisin mielestä 25 prosentilla asiat eivät ole kunnossa. Kun ottaa huomioon, että poliisit eivät pikkurikkeistä edes pysäytä, uskon poliisin jättäneen ne nyt huomiotta.
- Äijälä
Pelkuri kirjoitti:
Olen lukenut viestejäsi kuukausikaupalla. Tuntuu, että siinä et osaa muuta kuin syyllistää muita kuljettajia, vaikka olet itse aika tunari ja raukka!
Montako kuljettajaa joutuu päivittäin kohtaamaan raskaan ajoneuvon lumipyryssä? Ei siinä itku auta! Jos pelottaa niin jätä auto kotia.
Se sinun tunarointi siellä mökkitiellä naurattaa vieläkin. En ymmärrä miksi ajelit kinttaat käsissä, lämpimässä autossa lämpimään vuodenaikaan!Minäkö täällä muka yksin syyllistän. Eiköhän ne muut hauku paljon enemmän kuin minä.
Eikähän minun tarkoitus ole pelleillä, niinkuin esim.Auto-Anterolla ja muillakin Paska-Anteroilla.
Minun tarkoitukseni on vaan valistaa ja neuvoa.
Vai väitätkö, että neuvoni olisivat perseestä.
Ja sekö, että minulle on sattunut liikenteessä erinäisiä kommelluksia, tekee minusta täydellisen tunarin.
Kaikki ne sattumuksethan ovat johtuneet siitä, kun toiset töppäilee ajamalla perääni.
Monta kertaa olen omalla varovaisuudellani pelastanut kiperän tilanteen.
Niin kinttaat käissä mökkitiellä.
Yleensä ajelen aina sormikkaat käjessä kylminä vuodenaikoina. Auto kun on lähtiissä kylmä, niin minulla on sormikkaat ja karvareuhka päässä.
Sitten kun auto tuntuu lämpimältä, heitän sormikkaat ja reuhkan pois, jos muistan.
Mökille mentäessä oli tosiaan kinttaat käjesä, kun siellä on halontekoa ja muuta. En ollut muistanut heittää kintaita pois,vaan ne aiheutti luultavasti sen, että vilkku meni pois päältä tai väärään suuntaan. - Äijälä
YrjöJurri kirjoitti:
Olet pelkkä provokaattori, koska koko tekstisi vilisee samoja kliseitä rekkakuskeita joita sivulla on viljelty ennenkin - Et tunne tuskin ainuttakaan rekkakuskia.
Oletko jurrissa Yrjö, kun tuommoisia kirjoitat.
Oletko itse ehkä kuvailemani rekkakuski isoine mahoineen, väsynyt ja riutunut ulkomuoto, aina kahvimuki kädessä ja tupakka suupielessä.
Kirjoitin arkipäivän realismia tyypillisestä rekkakuskista. Onkai niitä parempiakin, mutta kun nyt tuli puheeksi ne epätavallisen vaaralliset kuskit, niin annoin yhden esimerkin.
Siskonmieheni on yksi tuntemistani rekkakuskeista.
Hänestä sanoisin. Oli laiha, pitkäkoipi koipeliini. Hänellä oli koko uransa ajan sama kulunut salkku, jossa kuljetti kotoaan tuomiaan eväitä.
Kerran hän toi lastia meidänkin työmaalle ja tuli ruokailemaan taukotupaamme.
Hänellä oli mahtavat eväät mukanaan. Iso pino voileipiä, maitohinkki,kananmunia, litran termospullo kahvia, suolaläskiä, jota hän leikkasi puukollaan leipäin päälle. Hän ei siis ajanut tyhjin vatsoin, vaan söi hyvin ja oli virkeä.
Siinä hänen syödessään eräs mies pilaili sanoen:
Tuon kaiken kunhan syöt, niin lähtee kyllä iso paska. Hyh, mitkä ruokapuheet. Annappa kun minä kerron yhen jutun. Työmaalla oli kerran mies, joka puhui aina paskasta ja oli lisäksi juoppo.
Ruokatunnit hän aina nukkui yli ja herättyään haukotteli raskaasti pannen kämmenen suun eteen.
Sitten työkaverit keksivät pilan. Kun kaveri taas nukkui kuorsaten syvää unta, joku laittoi paskan hänen kourakuppiinsa. Herättyään mies aukoi suunsa syvään haukotukseen vetäen samalla kämmenen paskoneen suuhunsa.Kuului mahtava mylväisy:"Kuka saatanan juntti tämän teki, tapan kyllä heti!" Silloin kaikkosivat pilantekijät äkkiä paikalta. - Rekkanainen
Äijälä kirjoitti:
Sanomattakin on selvää, että tälläinen rekkakuski on turvallisuusriski, joka ei muista edes syödä.-... on nykyään ne isomahaiset ja kiroilevat kuskit.Olemme asiakaspalvelu-työssä.
Työnantaja/kuljettaja-roolissani korostan aina ruokailun ja liikunnan tärkeyttä.
Ei ainoastaan meillä, vaan myös muissa pienemmissä kulj.firmoissa on alettu painostaa kuljettajien hyvinvointiin liikunnan osalta.
Suuret yritykset, varsinkin öljypuoli, maksaa kuljettajille käyntejä liikuntasaleilla, uimahalleissa jne. Fyysinen hyvä kunto auttaa myös psyykkisesti kestämään rasitukset tien päällä paremmin.
Meillä,kuten monella muullakin, on autoissa ehdoton tupakointikielto. Valitettavasti itsekin kyllä poltan, ainoa paheeni, mutta kiellon olen asettanut kuitenkin minä itse. En siedä tupakan hajua autoissa, ristiriitaistako?? Ei ole.
Ja tupakka ei todellakaan virkistä hetkellisestikään, päinvastoin. Kuppi kahvia virkistää. Kaikista paras virkiste on suklaa.
Minäkö isomahainen, en ole ;-) Jarski kirjoitti:
Tartuit nyt tuohon käyttämääni lainvastainen-sanaan. Alkuperäisessä viestissä kuitenkin sanottiin, että poliisin mielestä 75 prosentilla oli asiat kunnossa. Minä oletan tuon tarkoittavan sitä, että poliisin mielestä 25 prosentilla asiat eivät ole kunnossa. Kun ottaa huomioon, että poliisit eivät pikkurikkeistä edes pysäytä, uskon poliisin jättäneen ne nyt huomiotta.
En ole ikinä kuullut tuollaisista prosenteista, mutta mahdollisesti poliisi olettaa nuo prosentit tekemiensä pysäytysten/ratsioiden tulosten perusteella. Jos niiden perusteella poliisi päättelee 25 prosentilla olevan asiat lain vastaisesti niin siihen EHKÄ sisältyy myös "pienemmät" rikkeet. Siten siihen SAATTAA sisältyä ajoaika rikkeet ja vaikkapa dynamometritulokset. Ajoaikarike on esim. se jos ajat 30 minuuttia liian pitkän päivän vain sen takia, ettei ole mitään järkeä jäädä nukkumaan 25-30km:n päähän kodistaan tai kutsua toinen kuljettaja ajamaan auto kotiin ja ajella sitten itse ha:lla perässä. Tai jos ajaa 30 minuuttia liian pitkään ennen kuin pitää tauon koska on mukavampi istua kahvittelemassa huoltoasemalla kuin istua jossain bussipysäkillä.
Yhtälailla dynamometrissä saattaa tulos kertoa sen, että yhdellä perävaunun akselilla ei jarrut toimi tarpeeksi tehokkaasti. Tämäkin on rike ja voi sisältyä siihen "25 prosenttiin".
Nämä ovat rikkeinä pienimmästä päästä, en todellakaan tiedä ovatko poliisit ottaneet nämäkin siihen 25 prosenttiinsa vaiko ei...- Äijälä
Rekkanainen kirjoitti:
... on nykyään ne isomahaiset ja kiroilevat kuskit.Olemme asiakaspalvelu-työssä.
Työnantaja/kuljettaja-roolissani korostan aina ruokailun ja liikunnan tärkeyttä.
Ei ainoastaan meillä, vaan myös muissa pienemmissä kulj.firmoissa on alettu painostaa kuljettajien hyvinvointiin liikunnan osalta.
Suuret yritykset, varsinkin öljypuoli, maksaa kuljettajille käyntejä liikuntasaleilla, uimahalleissa jne. Fyysinen hyvä kunto auttaa myös psyykkisesti kestämään rasitukset tien päällä paremmin.
Meillä,kuten monella muullakin, on autoissa ehdoton tupakointikielto. Valitettavasti itsekin kyllä poltan, ainoa paheeni, mutta kiellon olen asettanut kuitenkin minä itse. En siedä tupakan hajua autoissa, ristiriitaistako?? Ei ole.
Ja tupakka ei todellakaan virkistä hetkellisestikään, päinvastoin. Kuppi kahvia virkistää. Kaikista paras virkiste on suklaa.
Minäkö isomahainen, en ole ;-)Maltatkos itse olla polttamatta hytissäsi, vai oletko tosiaan niin tunnollinen, että pysäyttäisit kiireisestä aikataulusta huolimatta aina tupakanhimon iskiessä.
En usko alkuunkaan, että kukaan tupakoiva rekkamies joutaisi matkallaan pysähtymään joka puolen tunnin perästä tupakkatauvolle.
Ei veikkoste, kyllähän ne vetää tupakat aina hytissään.
Yleensäkin omien havaintojeni mukaan autonkuljettajissa on suuri osa tupakoivia.
Johtunee varmaan siitä, että autonkuljettajan ammatti on niin stressaavaa, että siinä pitää jatkuvasti vetää hermosavuja. - sinivilkku
Äijälä kirjoitti:
Maltatkos itse olla polttamatta hytissäsi, vai oletko tosiaan niin tunnollinen, että pysäyttäisit kiireisestä aikataulusta huolimatta aina tupakanhimon iskiessä.
En usko alkuunkaan, että kukaan tupakoiva rekkamies joutaisi matkallaan pysähtymään joka puolen tunnin perästä tupakkatauvolle.
Yleensäkin omien havaintojeni mukaan autonkuljettajissa on suuri osa tupakoivia.
Johtunee varmaan siitä, että autonkuljettajan ammatti on niin stressaavaa, että siinä pitää jatkuvasti vetää hermosavuja.käsityksiä Sinulla.
Olen itsekin polttanut aikanaan. En koskaan kotona sisällä, en autossa, enkä työpaikallani muulloin kuin lakisääteisen tauon aikana.
Tietäisitpä vaan kuinka siistejä monet rekkojen ohjaamot ovat. Kannattaisi perheenäitienkin ottaa mallia siisteydestä.
Joka porukassa on tietenkin myös sottapyttynsä, niitä on kodeissa, sairaaloissa, päiväkodeissa, toimistoissa, kaikissa ryhmissä, niin esimiehissä kuin alaisissakin.....ihan kaikilla ammattialoilla. - on kaikkenmaailman
sinivilkku kirjoitti:
käsityksiä Sinulla.
Olen itsekin polttanut aikanaan. En koskaan kotona sisällä, en autossa, enkä työpaikallani muulloin kuin lakisääteisen tauon aikana.
Tietäisitpä vaan kuinka siistejä monet rekkojen ohjaamot ovat. Kannattaisi perheenäitienkin ottaa mallia siisteydestä.
Joka porukassa on tietenkin myös sottapyttynsä, niitä on kodeissa, sairaaloissa, päiväkodeissa, toimistoissa, kaikissa ryhmissä, niin esimiehissä kuin alaisissakin.....ihan kaikilla ammattialoilla.pornokuvia ja joulukuusia ripustettuina pitkin ohjaamoa häiritsemään näkökenttää
- Rattimatti
on kaikkenmaailman kirjoitti:
pornokuvia ja joulukuusia ripustettuina pitkin ohjaamoa häiritsemään näkökenttää
Nämä roinankerääjät ottavat mallia ulkomailta. Hytissä voi olla koristeena melkein mitä vain. Meidän työmaalla jos käyt vilkasemassa autojen hytteihin, sieltä ei löydy yhtään ylimääräistä tavaraa. Vain välttämättömin on hytissä, muille rojuille on omat säilytyskotelonsa. Kyllä on eri mukava mennä töihin siistiin ympäristöön.
- Rekkanainen
Äijälä kirjoitti:
Maltatkos itse olla polttamatta hytissäsi, vai oletko tosiaan niin tunnollinen, että pysäyttäisit kiireisestä aikataulusta huolimatta aina tupakanhimon iskiessä.
Johtunee varmaan siitä, että autonkuljettajan ammatti on niin stressaavaa, että siinä pitää jatkuvasti vetää hermosavuja....ikinä missään autossa enkä sisätiloissa muutoinkaan.En edes baarissa siis. Voin huoleti ajaa sallitun 4,5h yhtä soittoa ilman yhtäkään tupakkaa. Tänä päivänä tupakoivien kuljettajien määrä on muuten laskusuunnassa.
Ja on aloja, esim.öljykuljetukset,missä tupakointi hytissä tai lastaus/purkupaikoilla on kielletty, syyn ymmärtää varmasti jokainen.
Autonkuljettajan työ ei ole stressaavaa, mikäli asenne on oikea ja olet omasta tahdostasi alalla. - Rekkanainen
on kaikkenmaailman kirjoitti:
pornokuvia ja joulukuusia ripustettuina pitkin ohjaamoa häiritsemään näkökenttää
...niitä pornokuviakaan enää näe kuin sinkkujen nuorten mieskuljettajien hytissä ja tuskinpa ne taka-tai sivuseinillä kovasti näkökenttää häiritsee. Suotakoon se ilo pojille :)
Ja jos joulukuusilla tarkoitat wunderbaumeja,niin hyi olkoon, päänsäryn niistä saa!!! Omassa veturissani voi huoleti kävellä valkoisia sukkia sotkematta, kun ei astu kuljettajan jalkatilaan,kun sinne väkisinkin kertyy ulkoa jalkojen mukana likaa :(
Hajusta voi päätellä kyllä,että autoa ajaa pääsääntöisesti nainen...ei,ei haise hajuvesi, mutta parfymoidut ihovoiteet :) - Äijälä
sinivilkku kirjoitti:
käsityksiä Sinulla.
Joka porukassa on tietenkin myös sottapyttynsä, niitä on kodeissa, sairaaloissa, päiväkodeissa, toimistoissa, kaikissa ryhmissä, niin esimiehissä kuin alaisissakin.....ihan kaikilla ammattialoilla.Nyt tultiin taas siihen, että sinä ja minä näemme asiat eri kantilta.
Sinä näet vain puhdasta ja kaunista, minä näen kielteiset puolet.
Minäkin olen esittänyt työmaallani, ettei poltettais sitä tupakkia missä sattuu ja varsinkaan työmaan sosiaalisissa tiloissa.
No minulla on oma taukotila, mutta menen aina pelaamaan korttia työmiesten kanssa ja raatailemaan mukavia.
Koska enemmistö on tupakan ystäviä, he myös polttaa sisällä, kuuluu tähän kulttuuriin.
Myös ne vakiorekkakuskit tulee aina istumaan tupakalle taukotilaan ja kahvia kittaamaan.
Ainoa työmaan naisihminen toimii myös siivoojana.
Vaikka hänkin itse polttaa, niin hän kyllä kuuraa kämpän aina putipuhtaaksi roskasta ja roinasta.
Mutta minua inhottaa sellaiset tupakoitsijat, jotka toimivat hoitoalalla ja ravitsemustyössä.
Olin kerran terveyskeskuksessa vuodepotilaana ja minua hollasivat vinkerästi tupakalle lemuavat hoitajat. Ne oli justiin tulleet ulkoa savuilta ja niillä oli kylmät käjet.
Alahan nousta, että saadaan lakanat vaihtaa!
Kun en tarpeeksi rivakasti päässyt ylös, tarttuivat kylmät hoiturien tupakkakädet minuun ja kiskoivat ylös. Se inhotti.
Olin ollut pikkujoulussa paikallisessa ravintolassa ja kun eteeni tuotiin sitten ruoka-annos, en ollut tyytyväinen pihvini laatuun.
Kääntelin pihviä joka puolelta ja näyttelin kavereillekin, että tämmöinen verinen raaksi jäänyt, kalvoja ympäriinsä oleva klöntti.
Ruokahaluni katosi ja lähdin menemään lautaseni kanssa ravintolan keittiön puolelle näyttämään pihviäni.
Saisinkohan minä uuden pihvin, kun tämmöinen epäonnistunut inhottava klöntti eksyi minun lautaselleni?
Iso lihava emäntä mulkaisi lautastani ja sanoi;
Mihin se Irja meni,joka näitä on tehnyt.
Taisi mennä tupakille, meneppä itse pyytämään se nainen tänne.
Könysin lautaseni kanssa ahtaita käytäviä ravintolan takapihalle ja tapasin siellä naisen, joka veteli tuskastuneen näköisenä tupakkaa.
Kuultuaan asiani, nainen alkoi paasaamaan:
"Mitä sinäkin ukon könttyrä tulet tänne märisemmän, olisit syönyt, etkä valita, kaikki ne on samanlaisia!" Puhuessaan nainen yski ja syljeskeli jatkaen taas;" Minä en ole voinut tehdä parempia, kun raaka-aineet ovat mitä on.
Lihan laatu on niin huonoa, ettei siitä tahdo saada kunnollista. Taas hän kaivaa uuden tupakan ja jatkaa: "Ja kun täällä on niin hankala keittiömestari, ei sen kanssa mene yhteen ja aina niin kiire, että pitäis olla monessa paikassa yhtäaikaa!"
Ruokalystini katosivat lopullisesti ja häivyn isommitta puheitta takaisin salin puolelle.
Kerron kavereilleni, ettei minun tee enää mieli pihviä ja että ensi pikkujouluna valitsen paremman ravintolan. Kaverini taputtavat selkääni ja sanovat tarjoavansa konjakkipaukun.
Olen niin tuskastunut, että otan tarjouksen vastaan ja siemaisen konjakkipaukun naamariini. - Rekkanainen
puukuski kirjoitti:
En ole ikinä kuullut tuollaisista prosenteista, mutta mahdollisesti poliisi olettaa nuo prosentit tekemiensä pysäytysten/ratsioiden tulosten perusteella. Jos niiden perusteella poliisi päättelee 25 prosentilla olevan asiat lain vastaisesti niin siihen EHKÄ sisältyy myös "pienemmät" rikkeet. Siten siihen SAATTAA sisältyä ajoaika rikkeet ja vaikkapa dynamometritulokset. Ajoaikarike on esim. se jos ajat 30 minuuttia liian pitkän päivän vain sen takia, ettei ole mitään järkeä jäädä nukkumaan 25-30km:n päähän kodistaan tai kutsua toinen kuljettaja ajamaan auto kotiin ja ajella sitten itse ha:lla perässä. Tai jos ajaa 30 minuuttia liian pitkään ennen kuin pitää tauon koska on mukavampi istua kahvittelemassa huoltoasemalla kuin istua jossain bussipysäkillä.
Yhtälailla dynamometrissä saattaa tulos kertoa sen, että yhdellä perävaunun akselilla ei jarrut toimi tarpeeksi tehokkaasti. Tämäkin on rike ja voi sisältyä siihen "25 prosenttiin".
Nämä ovat rikkeinä pienimmästä päästä, en todellakaan tiedä ovatko poliisit ottaneet nämäkin siihen 25 prosenttiinsa vaiko ei......on mukana KAIKKI!!! Koskien kuljettajaa ja yhdistelmää. Ei ainoastaan kuljettajaa, en huomannut tarkentaa sitä alkutekstissäni.
- on vaarantamista
"Sitten tapahtuu tieliikenteen pahin onnettomuus, mukana rekkakuski.Vaikka ko.kuljettaja ei ollut aikaisemmin ollut osallisena liikenteen vaarantamiseen tmv"
Oliko lepoaika pitämättä ja miten oli muuten kuoraman sidonta ja ylikuorma! Aika monta rikkomusta samalla kertaa!
Mittarivirheet pois luettuna tuota tietä ajetaan yleisesti rekoilla jopa 110km/h nopeudella öiseen aikaan ja harvinaisuus on se jos sattuu näkemään rajoitusten mukaan ajavan- Rattimatti
Satakymmenen lasissa, älä unta nää! Tuollaista huuhaata ei kukaan viitsi lukea. Ja kehtasit mainita vielä sanan YLEISESTI. Joo, Jeesushan oli venäläinen kantoraketti.
- Rekkanainen
...sidonnat olivat täysin oikein tehtyjä, periaatteessa normaaleissa olosuhteissa "ylisidottu". (Otetaan huomioon kitka.)
Yhdistelmän nopeus oli alle 80, kun tapahtuma alkoi kehittyä.
Ylikuormalla ei ollut turmaa ajatellen vaikutusta, toki ylikuormilla ei pidä tietystikään ajaa!!!!
Äläkä puhu potaskaa, yhdistelmät eivät aja 110 lasissa. Pysys nyt realiteeteissa, kun kirjoitat!
Kun ensinnäkään yhdistelmät eivät kulje kuin max.90, alamäessä toki rajoitin ei rajoita tuohon nopeuteen,kun mennään "omalla painolla", mutta en ole kenenkään silti nähnyt 110 ajavan. 95 on aika realistinen arvio joidenkin kohdalla alamäessä, sen myönnän minäkin, mutta ei kovinkaan monella. - yks rahtari kans
taitaa tällä tyypillä joka väittää rekkojen menevän 110 vauhtia olla korollan mittarissa vähän enempi heittoa... niinkuin aikanaan mossessa, jonka mittari näytti 120km/h ja kaikki meni ohi - todellinen nopeus kun olikin vain 85km/h...
- tarkistettu
yks rahtari kans kirjoitti:
taitaa tällä tyypillä joka väittää rekkojen menevän 110 vauhtia olla korollan mittarissa vähän enempi heittoa... niinkuin aikanaan mossessa, jonka mittari näytti 120km/h ja kaikki meni ohi - todellinen nopeus kun olikin vain 85km/h...
ja se näyttä minulla tuossa nopeudessa 5km/h liika, jonka olen huomioinut ja on täysi totuus öiseen aikaan tuo nopeus rekoilla!
Corollaa ei ole eikä tule olemaankaan ikinä yhtään nipponia! - vielä...
tarkistettu kirjoitti:
ja se näyttä minulla tuossa nopeudessa 5km/h liika, jonka olen huomioinut ja on täysi totuus öiseen aikaan tuo nopeus rekoilla!
Corollaa ei ole eikä tule olemaankaan ikinä yhtään nipponia!ei ole mikään salaisuus noiden rajoittimien raplaaminen ja on muutaman kerran ollut lehdessäkin ratsian yhteydessä kiinnijääneistä!
Varmaan sen itesikin tiedätt ratti-naiset ym. - Rattimatti
vielä... kirjoitti:
ei ole mikään salaisuus noiden rajoittimien raplaaminen ja on muutaman kerran ollut lehdessäkin ratsian yhteydessä kiinnijääneistä!
Varmaan sen itesikin tiedätt ratti-naiset ym.Jotkut uunot haluaa leikkiä omalla ja muiden turvallisuudella. Kuitenkin pääosa porukasta toimii kuten pitääkin eikä harrasta mitään vilunkipelejä, tiedä se!
- pitää voida
Rattimatti kirjoitti:
Jotkut uunot haluaa leikkiä omalla ja muiden turvallisuudella. Kuitenkin pääosa porukasta toimii kuten pitääkin eikä harrasta mitään vilunkipelejä, tiedä se!
jotakin tehdä! Enempi ne toisia tuolla vaarantaa, kuin itseään kyseisellä toiminnalla!
Onko tosiaan vielä noin, että monesti siihen riittää sulakkeen irroitus, kuten tuolla eräässä keskustelussa joku neuvoi toista? - Rattimatti
pitää voida kirjoitti:
jotakin tehdä! Enempi ne toisia tuolla vaarantaa, kuin itseään kyseisellä toiminnalla!
Onko tosiaan vielä noin, että monesti siihen riittää sulakkeen irroitus, kuten tuolla eräässä keskustelussa joku neuvoi toista?En ole varma, mutta luultavasti ei. Ei ole ollut mitään tarvetta harrastaa moista, mennään niillä mitä on.
- Rekkanainen
pitää voida kirjoitti:
Onko tosiaan vielä noin, että monesti siihen riittää sulakkeen irroitus, kuten tuolla eräässä keskustelussa joku neuvoi toista?...sitten enää sulakkeen irroituksella rajoittimen pelaaminen pois pelistä. Ja pitää olla melkoinen elektroniikan hallitseva kuski/isäntä,joka alkaa räplään nykyisiä laitteita. Ei nimittäin ole tuosta vain tehty ja jos itse alkaa pelleillä,niin tuloksena on muidenkin kohtien pimeäksi meno sähköpuolella.
Nykyäänhän ei pysty edes perusvikoja korjaamaan itse, vaan merkkihuoltoon ja piuhat kiinni. Ainoastaan vikakoodin auton tietokone ilmoittaa ja saman koodin alta voi löytyä useampikin mahd.vika.
Eli lopetetaas nyt tämä vänkäys, mahdotonta, mikä mahdotonta käytännössä ja rekat eivät 110 aja!! Piste!!
Tai niin, jos löytyy vanhoja autoja liikenteestä,niin toki kaikki on mahdollista. Kysymys vaan kuuluu,kuinka monella on vielä käytössä niin vanha auto, missä esim.rajoittimen voi sulakkeen poistolla ohittaa??? Aika harvalla.
- hyvin kirjoitettu
voi p....le, vieläkö sitä jaksetaan jauhaa... lopettakaa jo sen vatvominen. mistä näitä sikiää.
- Teidentukko
En usko, että vihanpurkaukset kohdistuu niinkään suoraan kyseiseen rekankuljettajaan kuin rekkoihin yleensä.
Nämä teiden giljotiinit ovat aika pelottavia.
Ja kun sitten osuu kaikki huono säkä kohdalle, niin käy niinkuin kävi.
Montakos rekkaa talvisin teidenvarsilla ojia pitkin käy ? Joku näistä osuu aina joskus jonkun päälle. Ja jälki on rumaa.
Kyse on oikeastaan vain todennäköisyydestä.
Mitä enemmän rekkoja liikenteessä, sitä enemmän rekkakolareita.
Ellei jotain uusia ihmeellisiä sääntöjä keksitä, jotka sopisivat kaikille. Ja joita myös noudatettaisiin. (Vitsi ?) - Ohjaamotarkkailija
Joka on alalla jo hyvin pärjänneenä ja haluaa kantaa "lippuaan" ylväästi,ovat nyt tarkkaileet ja vielä parantaneet tapojaan. Ettei turhaan tulisi "siviileille" syytä osoitella sormeaan. Kaikkea näkee ja kokee teidän kanssanne töissä ja siviilissä kulkiessaan. Paras lääke on se että,ei näytä "vastapuolelle" vitutustaan. Vastapuoli ei tiedä itse kuinka tyhmä onkaan. Ja kun ei reagoi ärsytykseen,se vituttaa taas "vastapuolta".
Onnekkaita ohituksia asiansa osaaville.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066852- 954341
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista463606Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483462- 503379
- 1833360
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242889- 672534
- 422414
- 131784