http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=68&_dad=julia&_schema=PORTAL30&kieli=fi&menu=6237&_pageid=71&kieli=fi&linkki=10073&julkaisu=3920
Me tavalliset kuljettajat nukuimme ruususen unta
Poliisin ohella tutkijalautakunnan psykologit haastattelivat kymmeniä onnettomuuksissa mukana olleita kuljettajia. Haastatellut olivat kokeneet aamun kelin normaaliksi talvikeliksi. Puolet kuljettajista oli kuullut säätiedotuksista varoituksia lumisateesta, ja osa kertoi varanneensa hiukan lisää aikaa matkantekoon. Kuljettajien kertoman mukaan sää ja keli muuttuivat nopeasti vasta hyvin lähellä onnettomuuspaikkaa ja näkyvyys katosi äkillisesti.
Suuri osa kuljettajista ei kokenut voineensa vaikuttaa omalla toiminnallaan onnettomuuden kulkuun. He ajattelivat, että liikenteessä ei aina voi välttää onnettomuuksia tai, että he olivat väärässä paikassa väärään aikaan. Enemmistö haastatelluista kuljettajista luotti siihen, ettei heille satu mitään, koska aiemminkaan ei ollut sattunut. Suurin osa kuljettajista ei pitänyt matkan tekoa pelottavana, vaan koki moottoritien turvalliseksi.
Lähde: Tiehallinto/ Jorma Helin
Huhhuh mitä luettavaa.. keli oli kaukana hyvästä ja silloin olisi pitäny herätyskellojen soida ja toimia sen mukaan! Ei kauheasti tee mieli lähteä liikenteeseen tommosien amatöörien sekaan.
Karmaisevaa luettavaa...
49
4914
Vastaukset
- Aatoilija
Olitko itse paikalla, vai mistä voit olla niin varma että omat hälytyskellosi olisivat soineet ?
Tuolla tieliikennelaitoksen sivuillakin sanottiin, että keli muuttui äkisti, ja niin kauan kun mitään ei tapahdu, auton sisältä voi olla vaikeaa huomata että jokin olisi muuttunut. Mitään telepaattista linkkiä kuskin ja renkaiden välillä kun ei ole...- Yamaa
Jos keli muuttuu äkisti niin sen myös näkee omilla silmillä ja vauhdin hidastamiseen ei mene montaa sekunttia, eikö? Lunta tuli taivaan taydeltä ja jengi ajo kuten ei olisi mitään tapahtunut.. kyllä siinä saa silloin saa itseään syyttää jos kolariin on joutunut. Ei ne kartano Volvot kumoa fysiikan lakeja, se on monelta unohtunut jo kauan sitten..
- ;-)
Itse ajoin kyseisenä aamuna Lahden moottoritietä Järvenpään liittymästä Helsinkiin. Olin liikkeellä n. seitsemän aikoihin aamulla ja jo silloin oli katastrofin ainekset olemassa. Lunta molemmilla kaistoilla ja liukasta alla. Liittymistä (Kerava, Korso jne.) tultiin hyvin hitaasti ja varovainen kiihdytys alkoi vasta moottoritielle päästyä. Samaan aikaan vasenta kaistaa painettiin satasta ja varmaan kovempaakin. Itsellä oli vauhtia 80-90.
Ja lunta tuli lisää koko ajan...
Kiittelin jo silloin, etten ollut yhtään myöhempään liikkeellä. Ainakin meikäläisen hälytyskellot soi ja melkosen kovaa! - voi,
voi mikä aatoilija.
Mitä mahdat tarkoittaa sanomisellasi "niin kauan kun mitään ei tapahdu, auton sisältä voi olla vaikeaa huomata että jokin olisi muuttunut"
Huomaatko vielä siinä vaiheessakaan mitään kun olet liukkauden takia autollasi ojassa katollaan, vai oliko siinä vaiheessa jotain tapahtunut ja tajuat, että olipa liukasta.
Eikö autoilijan ole hyvä tietää millaisella tienpinnalla ajaa ja ajaa oikealla tilannenopeudella.
Hyvä keino on välillä katsoa lentääkö sieltä auton rengaista vesi vai ei, jos ei lennä tie on jäässä tai kuiva... - Yamaa
voi, kirjoitti:
voi mikä aatoilija.
Mitä mahdat tarkoittaa sanomisellasi "niin kauan kun mitään ei tapahdu, auton sisältä voi olla vaikeaa huomata että jokin olisi muuttunut"
Huomaatko vielä siinä vaiheessakaan mitään kun olet liukkauden takia autollasi ojassa katollaan, vai oliko siinä vaiheessa jotain tapahtunut ja tajuat, että olipa liukasta.
Eikö autoilijan ole hyvä tietää millaisella tienpinnalla ajaa ja ajaa oikealla tilannenopeudella.
Hyvä keino on välillä katsoa lentääkö sieltä auton rengaista vesi vai ei, jos ei lennä tie on jäässä tai kuiva...Kyllä ne muutokset huomaa. Jos sitä ei tunnista niin varmasti kuuluu tähän amatöörien joukkuun.
- sinivilkku
voi, kirjoitti:
voi mikä aatoilija.
Mitä mahdat tarkoittaa sanomisellasi "niin kauan kun mitään ei tapahdu, auton sisältä voi olla vaikeaa huomata että jokin olisi muuttunut"
Huomaatko vielä siinä vaiheessakaan mitään kun olet liukkauden takia autollasi ojassa katollaan, vai oliko siinä vaiheessa jotain tapahtunut ja tajuat, että olipa liukasta.
Eikö autoilijan ole hyvä tietää millaisella tienpinnalla ajaa ja ajaa oikealla tilannenopeudella.
Hyvä keino on välillä katsoa lentääkö sieltä auton rengaista vesi vai ei, jos ei lennä tie on jäässä tai kuiva...>>Hyvä keino on välillä katsoa lentääkö sieltä auton rengaista vesi vai ei, jos ei lennä tie on jäässä tai kuiva...
- voi,
sinivilkku kirjoitti:
>>Hyvä keino on välillä katsoa lentääkö sieltä auton rengaista vesi vai ei, jos ei lennä tie on jäässä tai kuiva...
Taisin jo sanoa äsken, että täytyy ajaa oikealla tilannenopeudella. Suosittelen julkisia kulkuneuvoa käytettäväksi niille autoilioille jotka ei erota onko tie jäässä vai kuiva.
Enkä pidä sinua mitenkään tyhmänä, ainakaan näistä kommenteista päätellen mitä tänne kirjoittelet yleensä. juttuni pääasia oli, että kuskin pitäisi tietää millaisessa kelissä milloinkin ajaa ja suhteuttaa vauhti sen mukaan. - Kallonkutistaja
voi, kirjoitti:
Taisin jo sanoa äsken, että täytyy ajaa oikealla tilannenopeudella. Suosittelen julkisia kulkuneuvoa käytettäväksi niille autoilioille jotka ei erota onko tie jäässä vai kuiva.
Enkä pidä sinua mitenkään tyhmänä, ainakaan näistä kommenteista päätellen mitä tänne kirjoittelet yleensä. juttuni pääasia oli, että kuskin pitäisi tietää millaisessa kelissä milloinkin ajaa ja suhteuttaa vauhti sen mukaan.Ja joskus oli käynnissä kampanjalause: "Jätä kelivaraa". Eli talvella kelin vaihtelut yllättävät, ja siksi ei aina riitä, että varautuu vain siihen todennäköisimpään. Pitää varautua myös siihen melko epätodennäköiseen, mm kelin nopeaan vaihtumiseen.
Ja se käytännössä tarkoittaa hieman pienempää nopeutta ja vieläkin pidempää turvaväliä. Eikä sujuvuuskaan siitä kärsi, varsinkin jos vertaa tilanteeseen, että edessä kahdella kaistalla on satakunta ryppyistä autoa ...pysähdyksissä.
Vaikka noissa kolareissa useat autoilijat pääsivät osoittamaan tyhmyytensä, niin kyllä myös keli on ollut erittäin poikkeukselinen. Pakkasta oli liki 10 astetta, mutta keli oli yhtäkkiä kuin nollakeli. Monin paikoinhan satoi alijäähtynyttä vettä. - sinivilkku
voi, kirjoitti:
Taisin jo sanoa äsken, että täytyy ajaa oikealla tilannenopeudella. Suosittelen julkisia kulkuneuvoa käytettäväksi niille autoilioille jotka ei erota onko tie jäässä vai kuiva.
Enkä pidä sinua mitenkään tyhmänä, ainakaan näistä kommenteista päätellen mitä tänne kirjoittelet yleensä. juttuni pääasia oli, että kuskin pitäisi tietää millaisessa kelissä milloinkin ajaa ja suhteuttaa vauhti sen mukaan.>>että kuskin pitäisi tietää millaisessa kelissä milloinkin ajaa ja suhteuttaa vauhti sen mukaan.
- voi,
sinivilkku kirjoitti:
>>että kuskin pitäisi tietää millaisessa kelissä milloinkin ajaa ja suhteuttaa vauhti sen mukaan.
Vastasin kysymykseesi. Sinä aamuna olisi pitänyt ajaa sen aamun kelin mukaan oikealla tilannenopeudella.
Tiedän jos on huono näkyvyys, liukas keli ja tiellä on yllättävä este niin sitä on todella vaikea ennakoida. Noilla liikennemäärillä äkkiä menee peltiä ruttuun paljon, kun suuri osa ajaa kuin pullopersesiat huonossa kelissä.
Olet suotta vetänyt herneen nenään tässä jutussa koska yhtenä osallisena sattui olemaan tuttusi.
Paljon siellä kolareissa oli mukana myös syyttömiä jotka oli saanut pysähtymään ennen tiellä olevaa estettä, mutta toiset ajoivat niitten perään.
Edelleen olen sitä mieltä, että kuskin pitää tietää koko ajan onko tie jäässä vai ei. Kysy vaikka pojiltasi miten rekkakuskit tarkkailee koko ajan kelin/tienpinnan muutoksia, näissä hommissa se on todella tärkeää. - sinivilkku
voi, kirjoitti:
Vastasin kysymykseesi. Sinä aamuna olisi pitänyt ajaa sen aamun kelin mukaan oikealla tilannenopeudella.
Tiedän jos on huono näkyvyys, liukas keli ja tiellä on yllättävä este niin sitä on todella vaikea ennakoida. Noilla liikennemäärillä äkkiä menee peltiä ruttuun paljon, kun suuri osa ajaa kuin pullopersesiat huonossa kelissä.
Olet suotta vetänyt herneen nenään tässä jutussa koska yhtenä osallisena sattui olemaan tuttusi.
Paljon siellä kolareissa oli mukana myös syyttömiä jotka oli saanut pysähtymään ennen tiellä olevaa estettä, mutta toiset ajoivat niitten perään.
Edelleen olen sitä mieltä, että kuskin pitää tietää koko ajan onko tie jäässä vai ei. Kysy vaikka pojiltasi miten rekkakuskit tarkkailee koko ajan kelin/tienpinnan muutoksia, näissä hommissa se on todella tärkeää.sen herneen nenuunsa vetäisi ;)
>>Edelleen olen sitä mieltä, että kuskin pitää tietää koko ajan onko tie jäässä vai ei. - Lada
Yamaa kirjoitti:
Jos keli muuttuu äkisti niin sen myös näkee omilla silmillä ja vauhdin hidastamiseen ei mene montaa sekunttia, eikö? Lunta tuli taivaan taydeltä ja jengi ajo kuten ei olisi mitään tapahtunut.. kyllä siinä saa silloin saa itseään syyttää jos kolariin on joutunut. Ei ne kartano Volvot kumoa fysiikan lakeja, se on monelta unohtunut jo kauan sitten..
joka tuntuu tietävän kaiken. Jos itse et ollut ko. tilanteessa, niin ole hiljaa. Tuona aamuna keli oikeasti muuttui aivan hetkessä ihan toisen laiseksi kuin mitä se oli ollut, joten ihan turha on elvistellä! Karmaisee lukea juuri kaltaistesi besserwissereiden kirjoituksia, jotka on kirjoitettu vain kuvitelmien pohjalta.
- mie vuan
sinivilkku kirjoitti:
>>että kuskin pitäisi tietää millaisessa kelissä milloinkin ajaa ja suhteuttaa vauhti sen mukaan.
Itse olin juuri kääntymässä Lahden motarille kun tuli radiosta ilmoitus. Silti en meinannut uskoa kun ajelin vanhaa tietä että mikä oli todellinen tilanne. Ajattelin että taas ovat tonttuilleet oikein urakalla ja taisi päästä pari kirosanaakin, mutta kun Keravan kohdille tulin, niin huomasin, että melkein veisellä leikaten keli muuttui järjettömän liukkaaksi! Isekin ajelen yli 45tkm autolla/vuosi muut välineet ja enpäs osaa sanoa miten olisi käynyt jos motarille olisin ko. tilanteeseen joutunut! Onni oli mukana.
Työkaverini oli kuullut ko. jutusta ja tuli motaria varovaisesti ja todella hiljaa ja silti meinasi joutua mukaan soppaan. Sanoi että vähän kovempaa ja ei olisi enää pysähtynyt. Niin nopeasti se jono pysähtyi vaikka hän siis ajoi varovasti ja tiesi mitä on edessä! Ajaa muuten aina aika hiljalleen, joten jos sanoo ajavansa vielä hiljempää, niin se on sitten aika hidasta menoa.... - Lada
voi, kirjoitti:
Vastasin kysymykseesi. Sinä aamuna olisi pitänyt ajaa sen aamun kelin mukaan oikealla tilannenopeudella.
Tiedän jos on huono näkyvyys, liukas keli ja tiellä on yllättävä este niin sitä on todella vaikea ennakoida. Noilla liikennemäärillä äkkiä menee peltiä ruttuun paljon, kun suuri osa ajaa kuin pullopersesiat huonossa kelissä.
Olet suotta vetänyt herneen nenään tässä jutussa koska yhtenä osallisena sattui olemaan tuttusi.
Paljon siellä kolareissa oli mukana myös syyttömiä jotka oli saanut pysähtymään ennen tiellä olevaa estettä, mutta toiset ajoivat niitten perään.
Edelleen olen sitä mieltä, että kuskin pitää tietää koko ajan onko tie jäässä vai ei. Kysy vaikka pojiltasi miten rekkakuskit tarkkailee koko ajan kelin/tienpinnan muutoksia, näissä hommissa se on todella tärkeää.Eli eipä onnistu ammattilaiseltakaan aina. Vähän väliä kuulee radiosta että tie poikki rekan noston takia....
- Yamaa
Lada kirjoitti:
joka tuntuu tietävän kaiken. Jos itse et ollut ko. tilanteessa, niin ole hiljaa. Tuona aamuna keli oikeasti muuttui aivan hetkessä ihan toisen laiseksi kuin mitä se oli ollut, joten ihan turha on elvistellä! Karmaisee lukea juuri kaltaistesi besserwissereiden kirjoituksia, jotka on kirjoitettu vain kuvitelmien pohjalta.
Ai, no lumisadetta oli jo ollu useamman tunnin akselilla Hki-Porvoo. Ja vaikka se olisi muualla tullu äkillisesti niin sen rintaman näkee edellleen omilla silmillä, säälittävää väittää jos isoa rintamaa ei osaa nähdä. En ole mikään super-mies mutta faktaa on kaikki mitä kerroin. Ei kuulu rattiin jos ei osaa lukea tietä/säätä varsinkin jos merkit ovat selvät.
- yli milj/km
sinivilkku kirjoitti:
>>Hyvä keino on välillä katsoa lentääkö sieltä auton rengaista vesi vai ei, jos ei lennä tie on jäässä tai kuiva...
Oikea tilanne nopeus ja kelin edellytämä rittävä välimatka edellä ajavaan.
Näillä eväillä pärjää hyvin. - ppp
Lada kirjoitti:
Eli eipä onnistu ammattilaiseltakaan aina. Vähän väliä kuulee radiosta että tie poikki rekan noston takia....
no joo onhan niitä ammattilaistenkin autoja ojassa mutta mietippä sitä että jos henkilö-autot ois rekkojen pituusluokkaa niin ei täällä suomessa vois ajaa yhdelläkään tiellä ku aina lukis että tie poikki henkilö autoa nostetaan.ja niitä on keskimäärin ojassa 30km välein
- Lada
ppp kirjoitti:
no joo onhan niitä ammattilaistenkin autoja ojassa mutta mietippä sitä että jos henkilö-autot ois rekkojen pituusluokkaa niin ei täällä suomessa vois ajaa yhdelläkään tiellä ku aina lukis että tie poikki henkilö autoa nostetaan.ja niitä on keskimäärin ojassa 30km välein
olis munat niin se olisi setä. Eli toteamuksesi/väitteesi on oma mielipiteesi ja sillä ei oletodellisuus pohjaa.
Aina voi jossitella. Kuitenkin totuus on, että rekkoja päivittäin ojassa, osa omia virheitä osa muiden aiheuttamia. Mutta täydellisiä tekään ette ole, vaikka ammattilaisia olettekin! - Lada
Yamaa kirjoitti:
Ai, no lumisadetta oli jo ollu useamman tunnin akselilla Hki-Porvoo. Ja vaikka se olisi muualla tullu äkillisesti niin sen rintaman näkee edellleen omilla silmillä, säälittävää väittää jos isoa rintamaa ei osaa nähdä. En ole mikään super-mies mutta faktaa on kaikki mitä kerroin. Ei kuulu rattiin jos ei osaa lukea tietä/säätä varsinkin jos merkit ovat selvät.
lumisade ole syy ruveta ajamaan hiljaa. Ja sittenkin se sade olihyvin jyrkkärajainen. Vaikka sen näet, niin ei se välttämättä ole syy olettaa että nyt pitää ajaa 60km/h! Se vain on helppo huutaa rannalta kun merellä on hätä...
Eli, jos et itse ollut kokemassa tuota, niin pidä mölyt mahassasi. - selittelyä..
Lada kirjoitti:
joka tuntuu tietävän kaiken. Jos itse et ollut ko. tilanteessa, niin ole hiljaa. Tuona aamuna keli oikeasti muuttui aivan hetkessä ihan toisen laiseksi kuin mitä se oli ollut, joten ihan turha on elvistellä! Karmaisee lukea juuri kaltaistesi besserwissereiden kirjoituksia, jotka on kirjoitettu vain kuvitelmien pohjalta.
keli ei muutu koskaan muutamassa sekunnissa....Älä viitsi edes piloillasi kirjoittaa moista sontaa..
Jos ratin ja penkin välissä mikään ei toimi niin jää kotiin. Auton nopeuden laskeminen on älyttömän helppoa siinä vaiheessa kun jättää sen kiireen pois ja ajattelee muitakin kuin itseään...
Tuon älyn pois jäämisen huomaa esim. motarilla, ajellaan satasta lumisateessa ja kiinni toisen perseessä. Onko se sitten jotain "besserwisseriä tai elvistelyä" Ajellaanko siinä kuvitelmien pohjalla??? - jos se
sinivilkku kirjoitti:
>>että kuskin pitäisi tietää millaisessa kelissä milloinkin ajaa ja suhteuttaa vauhti sen mukaan.
tie onkin liukas kun kokeilet sitä jarruttamalla...
mitähän mahtaa seurata, kun runttaset sitä jarrupetaalia, tiet kun ovat aina kaltevia ojaan päin.
Vaaratilanne syntyy aina kun pito renkaista häviää ja kun pito häviää niin auto lähtee liusuun ja aina "alamäkeen"
Edellämainittu asia on yksi suurimmista syistä rekkojen pyllähtelyihin, kun on jonkun "syyn" takia joutunut polkaisemaan jarrua.
Itse tänä syksynä ensimmäisellä loskakelillä, mikä osui kohdalleni ajelin ajoneuvoyhdistelmällä Paneliasta Euran kautta Raumalle... Panelia - Eura väli on aika mutkasita kallistelevaa pientä tietä ja tiellä märkää lunta ja loskaa n.5-10cm
yhdessä kohtaa tietä oli reunalla painauma ja vetoauto lähti samantien sivuluisuun kun kallistui ja vauhtia oli sillä kohtaa n.55 km/h koska oli juuri ollut jyrkkä mutka.
Eli pointtini... kun pito on herkässä, niin ei tarvita edes ohjaus tai muutakaan virhettä kuljettajan kantilta vaan tienpinnan epätasaisuudetkin aiheuttavat niin isojen kuin pientenkin kulkuneuvojen suistumisia.
No tais kyl vähän jo mennä tuon aiheesi edellekkin tämä... - sanoisi
Lada kirjoitti:
lumisade ole syy ruveta ajamaan hiljaa. Ja sittenkin se sade olihyvin jyrkkärajainen. Vaikka sen näet, niin ei se välttämättä ole syy olettaa että nyt pitää ajaa 60km/h! Se vain on helppo huutaa rannalta kun merellä on hätä...
Eli, jos et itse ollut kokemassa tuota, niin pidä mölyt mahassasi.tuota pelkäksi lumisateeksi. Näkyvyyttä oli pahimmillaan pari metriä, ja edessämenijöitä ei kyllä sitä ennen näkynyt. Hiljaa ajaessakin pelotti, että koska sieltä tulee joku satasta perään.
selittelyä.. kirjoitti:
keli ei muutu koskaan muutamassa sekunnissa....Älä viitsi edes piloillasi kirjoittaa moista sontaa..
Jos ratin ja penkin välissä mikään ei toimi niin jää kotiin. Auton nopeuden laskeminen on älyttömän helppoa siinä vaiheessa kun jättää sen kiireen pois ja ajattelee muitakin kuin itseään...
Tuon älyn pois jäämisen huomaa esim. motarilla, ajellaan satasta lumisateessa ja kiinni toisen perseessä. Onko se sitten jotain "besserwisseriä tai elvistelyä" Ajellaanko siinä kuvitelmien pohjalla???Esimerkiksi ti-ke välisenä yönä satoi aivan pirhanasti lunta ja räntää, siis niin paljon kun vain voi sataa. Yks kaks heitti sen lumisateen, ehkä noin 2-3 sekunnissa.
"keli ei muutu koskaan muutamassa sekunnissa...."
Tarkoititko tienpintaa = ajokeliä vai pelkästään säätä?
Etkö ole koskaan ajanut sellaisella tiellä jossa ensin on pitoa "normaalin" talvikelin verran ja sitten seuraavan mutkan/mäen nyppylän takana onkin peilijäätä? Minä olen, monen monta kertaa. Viimeksi tällä viikolla.
"Tuon älyn pois jäämisen huomaa esim. motarilla, ajellaan satasta lumisateessa ja kiinni toisen perseessä. Onko se sitten jotain "besserwisseriä tai elvistelyä" Ajellaanko siinä kuvitelmien pohjalla???"
Tuo on totta, ja asia johon en osaa vastata. Kesällä ja talvella ajetaan samalla tavalla puskurissa kiinni.- voi,
sinivilkku kirjoitti:
sen herneen nenuunsa vetäisi ;)
>>Edelleen olen sitä mieltä, että kuskin pitää tietää koko ajan onko tie jäässä vai ei.Vai ei sinivilkku erota jäistä tietä kuivasta?
Onneksi samanlaisia kuskeja ei ole suomessa paljoa, muuten liikenneonnettomuudet kymmenkertaistus.
P.S. Pelkästään almanakkaan katsominen auttaa asiaan paljon. - minmaarit
yli milj/km kirjoitti:
Oikea tilanne nopeus ja kelin edellytämä rittävä välimatka edellä ajavaan.
Näillä eväillä pärjää hyvin.Extrim testi ja maksulliseksi
Peränuuhkijat valvottuun maksulliseen Yleisötilaisuuteen.
Sama vauhti ennen betoniseinää kun "nuuhkintatilanteessa" ja jarrut toimii vasta "ratsausetäisyydellä"
Tomppelit poistuu joukosta ja yleisö saa "infoelämyksiä" ihan aidosti ja valtio pääsymaksutuloja joita voi ohjata jopa teiden kunnostukseen - Lada
sanoisi kirjoitti:
tuota pelkäksi lumisateeksi. Näkyvyyttä oli pahimmillaan pari metriä, ja edessämenijöitä ei kyllä sitä ennen näkynyt. Hiljaa ajaessakin pelotti, että koska sieltä tulee joku satasta perään.
kun minä olin liikkeillä. Järvenpäässä satoi hiljalleen ja vasta lähellä Keravaa alkoi tulla kunnolla ja hetkessä, vaikka vanhalla tiellä ajettiin ruuhkan takia todella hiljaa. Siellä sateessa väitteesi pitää paikkansa, mutta ENNEN tuota sadetta keli ei kovinkaan ihmeellinen ollut.
antaa varmasti monille ajattelemisen aihetta :)
"...tapahtui Helsinkiin johtavilla moottoriteillä seitsemän onnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli kolme henkeä, loukkaantui noin 30 henkeä ja osallisina oli kaikkiaan yli 300 ajoneuvoa."
Jännä, on tapahtunut seitsemän onnettomuutta, mutta kuitenkin osallisina oli yli 300 ajoneuvoa. Eikö voisi puhua myös yli 300:sta onnettomuudesta... ;)- Dharma
Kyllä te taas ootte niin VITUN viisaita tässäkin asiassa... lähes kaikki tästä asiasta jauhavat asuvat kehä kolmosen sisäpuolella, eivätkä ole koskaan ajanut rekkaa... Se on karu totuus, että jos se perävaunu lähtee heittelehtimään niin se menee... Sitten te haluaisitte että rekkojen nopeus laskettaisiin tasaan 70 km/h, joka aiheuttaisi vielä enemmän tällaisia onnettomuuksia. Sitä perävaunua ei saa oikaistua muulla kuin kaasulla... jos ei rajoittimia olisi, olisi ehkä tämäkin onnettomuus vältetty. Kaikki syyttävät kuljettajaa, sillä häntähän on niin helvetin helppo syyttää. Toinen kuljettajahan on kuollut. Ei se hänen vikansa voi näemmä ollakaan.
Syvimmät osanottoni kyseisen onnettomuuden uhreille ja jaksamista kuljettajalle, jolle tämä on todella rakasta.- Yamaa
Itselläni on ammattiajolupa taskussa joten .. ja rekat ei ollu tässä niin suuressa roolissa muutenkaan vaan liian suuret nopeudet henkilöautoilijoilla.
- ptdq
" Ajoneuvotietokoneisiin ja matkaviestimiin tulevia varoitusjärjestelmiä kehitellään."
Miksi pitää mennä perse edellä puuhun. Miksei oteta käyttöön Saksasta tuttua rds:ään perustuvaa liikennetiedotusjärjestelmää, joka olisi erittäin toimiva. Lopettaisi muut lähetykset, cd:n/kasetin soiton ja kertoisi liikennetiedotteen. Tämä toiminto löytyy jo lähes kaikista radioista.
Sehän vasta turvallista on, kun on todella paha keli ja kännykkä puskee viestiä joka varoittelee siitä kelistä. Ei ole hirveän turvallista keskittyä siinä kännykän lukemiseen ja taitaapi olla vieläpä laissa kielletty.- ennen matkaa
Luulisin että sen silloin voi vielä lukea. Sitä en sitten tiedä, lähetetäänkö se tekstiviesti vain tiellä oleville, mikä lienee täysin mahdollista teknisesti nykyään. Mutta hyvä jos tulee niitä muuttuvia opasteita. Luulisi sen vähän auttavan, jos motarin nopeusrajoitus muuttuu 30km/h. Tai tuskin ainakaan kovin moni enää satasta silloin painaa.
- Yamaa
ennen matkaa kirjoitti:
Luulisin että sen silloin voi vielä lukea. Sitä en sitten tiedä, lähetetäänkö se tekstiviesti vain tiellä oleville, mikä lienee täysin mahdollista teknisesti nykyään. Mutta hyvä jos tulee niitä muuttuvia opasteita. Luulisi sen vähän auttavan, jos motarin nopeusrajoitus muuttuu 30km/h. Tai tuskin ainakaan kovin moni enää satasta silloin painaa.
On pelottavaa ajaa muiden joukossa jotka eivät tunnista keliolosuhteita. Ei tarvi olla mikään ruudinkeksijä kun näkee että tie on jäässä tai kokonaan kuiva. Porvoon moottoritiellä oli sitäpaitsi jo pyryttäny jonkin aikaa. Laki velvoittaa että auto on saatava pysähtymään tien näkyvällä osuudella ja sitähän tässä tapauksessa ei ole tapahtunut koska autoilijat ajoivat kovaa sankassa pyryssä.
- pelottaa
Yamaa kirjoitti:
On pelottavaa ajaa muiden joukossa jotka eivät tunnista keliolosuhteita. Ei tarvi olla mikään ruudinkeksijä kun näkee että tie on jäässä tai kokonaan kuiva. Porvoon moottoritiellä oli sitäpaitsi jo pyryttäny jonkin aikaa. Laki velvoittaa että auto on saatava pysähtymään tien näkyvällä osuudella ja sitähän tässä tapauksessa ei ole tapahtunut koska autoilijat ajoivat kovaa sankassa pyryssä.
Ja mitä sitten? Ihmiset on tyhmiä kuin lampaat ja niitä pitää paimentaa. Ikävää, mutta se totuus on syytä hyväksyä ja laatia systeemit sen mukaan.
- Ykä 59
Olin kerran tulossa ylöspäin Hannoverin kehällä, jossa oli 6-kaistaa samaan suuntaan. Oli elokuu ja tämän tästä ravautti melkoisia iltapäiväkuuroja.
Kaikki kävi kun hidastetussa elokuvassa, yht äkkiä vesisumun keskeltä edestä tuikki satoja hätävilkkuja, siinä samassa kaikki seisoivat jarrupedaalin päällä ja jatkoivat vilkutusta eteenpäin. Tilanne tuli todella äkkiä vesisumun keskeltä vaikka nopeutta ei ollut vielä kun noin 80km/h. Ilman hätävilkutusta siihe röykkiöön olisi niittaantunut varmaan yli 1000 autoa. Syy pysähdykseen oli vesiliirtoon lähtenyt Opelin farmari, joka oli iskeytynyt peltikaiteeseen ja syttynyt tuleen.
Meillä on samoja tilanteita lumimyräkässä jos moottoritielle tulee tulppa ja lumipöllyn seasta ei parkit näy. Jaksan edelleen kummastella ovatko Suomen viranomaiset muka fiksumpia kun Saksan vastaavat, koska meillä tuntuu olevan monia aivan ikiomia lakeja kuten; hätävilkkujen käytön kielto ja tilan anto moottoritielle tuleviklle, muutamia mainitakseni.- Jarski
Sama tilannehan tässä on kuin oli aikoinaan lisäjarruvalon kanssa. Suomessa senkin tuloa pitkitettiin loppuun saakka. Kun uusissa autoissa on nykyään kaikissa kolmas jarruvaloa takaikkunalla, eivät Suomen viranomaiset enää voi pullikoida. Milloinkas Suomessa päätöksiä olisi järkiperustein tehty?
- suomessakin vilkuttelu
eikä viranomaisten järjellä tai millään ole mitään väliä.katsos kun ensin pohditaan ja perustetaan komitea tutkimaan,sitten katsotaan mitä ruotsissa on tehty ja taas tuumataan.seurasitko aikoinaan lisäjarruvlojen tuloa suomeen,niistäkin oli kaikkialta vain positiivistä tutkimusta ja täällä jahkataan niin että karrikoidusti puolessa autoista oli ne ennenkuin ne sallittiin.sama meinasi toistua mopo-autojen kanssa.kansa käsittääkseni oli sitä mieltä että 40km/h liikkuvassa vehkeessä pitää olla kolmio perässä kuten muissakin samanlaista nopeutta käyttävissä,yllätys yllätys:alle viiden vuoden jahkailulla ne on tulossa,vai onko tulleetkin jo.ei tarvitse olla mikään järjen jättiläinen ymmärtääkseen vaaran kun ihmiset ovat tottuneet että kolmio on joka traktorin ym.hitaan koneen perässä.sitten sallitaan mopoautot eri määräyksillä ja yht.äkkiä ajelet mäen yli pimeässä 100 rajoituksella ja edessäsi matelee "auto" 30-40km/h nopudella,kauanko kestää ennenkuin tajuat että se "seisoo" kaistallasi.
- on.
Mistä sellanen laki löytyy? Tää on kopioitu Liikenneturvan sivuilta, enkä usko et siel mitään vitsejä on.
"Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle."
Kyl se on autoilijoissa itsessään vika ettei käytetä hätävilkkuja. Opetelkaa käyttämään niitä nii jää monta kolaria tapahtumatta.
- sama toistuu
päivittäin.itse en koe olevani tientukkona,nopeus on kelin salliessa rajoituksen mukaan ehkä vähän päälle ja mittarivirhe huomioiden.menneenä vkl oli esim.VT 3 :lla loskaa aika paksusti.oikea kaista spooreissa hyvä mutta ohituskaista paikoitellen hyvinkin pahassa kunnossa.ajelin n.105 nopeutta mittarin mukaan enkä juurikaan ohitellut,mutta koko ajan jouduin ohitetuksi melko kovilla nopeuseroilla.olen onnettomuuspaikalle itsekin osunut,koskaan en ole päässyt kuulemaan koottuja selityksiä mitä kuskin päässä liikkuu,perhe kyydissä ja loska tai muuten vaarallisella kelillä mennään 110-130(rutiinisuoritus talviaikaan 3-tiellä)ja sitten lähtee peli hanskasta enemmän tai vähemmän ikävin seurauksin.
Toinen ihmetyttävä asia on ohitus kurakelillä,oikealla kaistalla autoja harvakseltaan ja ohittajalla tyhjä kaista jota voisi jatkaa rauhassa:miksi pitää turhaan kiilailla väleihin(turvallisuusväleihin) ja sotkea toisten lasit,poistaa hetkellisesti turvavälit,SOTKEA OMA LASI ajamalla lähelle edelläajavaa ?itse ainakin pyrin ohittamaan koko letkan jos ohituksen tarvetta on,ei yhtään pelota ajaa vaikka pari kilometriä vasenta kaistaa jos tilaa on,pysyy oma lasi puhtaana,eikä tarvitse vaarantaa tilannetta turhaan loikkimalla loskavallin yli moneen kertaan,sitten viimeisen ohitetun jälkeen reilu väli ja rauhassa oikealle kaistalle.ei hirveän vaikeaa,ja itsellekin miellyttävää sekä säästää hki-tre välilläkin varmasti useamman litran lasinpesuainetta ja kivien/nastojen iskemiä oman ja muiden nokassa ja laseissa.aika harvassa näkee näitä suorituksia,mieli tekisi jollain kiittää kun satunnaisesti näkee jonkun ajatteluun kykenevän kuskin.Valitettavsti näemme taas kelien vaikeutuessa näitä onnettomuus uutisia,ehkä se on kiireiseltä liikaa vaaditty että niinä 10-20 pvnä vuodessa kun keli on todella vaarallinen,käytettäisiin 10min. enemmän aikaa,se on pienempi vahinko myöhästyä töistä kuin vammautua tai kuolla,toki kuolema on perempi syy kuin huono keli töistä pois jääntiin.onhan se noloa kun en uskaltanut ajaa kovaa kun pelotti paha keli ja myöhästyin.paskat,menkää täysillä ja tappakaa,minä itse ajattelu kunniaan.- YrjöJurri
Kirjoitat asiaa, mutta tekstiäsi on v***n vaikea lukea, koska siitä puuttuu välimerkit ja jäsentely. Minäkin wanha äijä jouduin opettelemaan kirjoittamisen uudestaa, kiitos internetin.
Tutustu tämän miehen sivuun:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/henkkoht.html
Siellä on aikuiselle selkokieliselle kirjoittajalle pelkkää asiaa. - Kallonkutistaja
YrjöJurri kirjoitti:
Kirjoitat asiaa, mutta tekstiäsi on v***n vaikea lukea, koska siitä puuttuu välimerkit ja jäsentely. Minäkin wanha äijä jouduin opettelemaan kirjoittamisen uudestaa, kiitos internetin.
Tutustu tämän miehen sivuun:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/henkkoht.html
Siellä on aikuiselle selkokieliselle kirjoittajalle pelkkää asiaa.Ainakin minulta jää (valitettavasti?) tuollaiset pätkimättömät tekstit lukematta kokonaan, vaikka niissä kuinka olisi asiaa. Sinä siis jaksoit lukea sen?
- oikeassa
YrjöJurri kirjoitti:
Kirjoitat asiaa, mutta tekstiäsi on v***n vaikea lukea, koska siitä puuttuu välimerkit ja jäsentely. Minäkin wanha äijä jouduin opettelemaan kirjoittamisen uudestaa, kiitos internetin.
Tutustu tämän miehen sivuun:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/henkkoht.html
Siellä on aikuiselle selkokieliselle kirjoittajalle pelkkää asiaa.Olipahan kiireessä väsätty purkaus.
Yritän parantaa tapani.
Mutta itse asia:
Mikä tekee asiallisesta,vastuullisesta ihmisestä eläimen kun nenän edessä on laminoitu lasi ? - varaudu siihen
YrjöJurri kirjoitti:
Kirjoitat asiaa, mutta tekstiäsi on v***n vaikea lukea, koska siitä puuttuu välimerkit ja jäsentely. Minäkin wanha äijä jouduin opettelemaan kirjoittamisen uudestaa, kiitos internetin.
Tutustu tämän miehen sivuun:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/henkkoht.html
Siellä on aikuiselle selkokieliselle kirjoittajalle pelkkää asiaa.... että omaa tekstiäsikin arvostellaan.
Ei pitäisi neuvoa toisia, jos omaan lyhyeen tekstiin saa mahtumaan virheen.
Vihje: Se on otsikossa.
Minä en kirjoita virheettömästi, mutta toisten yläpuolelle asettuvat yesustelijat ottavat pattiin.
Voisiko ensi kerralla yrittää rakentavasti? - Ykä
varaudu siihen kirjoitti:
... että omaa tekstiäsikin arvostellaan.
Ei pitäisi neuvoa toisia, jos omaan lyhyeen tekstiin saa mahtumaan virheen.
Vihje: Se on otsikossa.
Minä en kirjoita virheettömästi, mutta toisten yläpuolelle asettuvat yesustelijat ottavat pattiin.
Voisiko ensi kerralla yrittää rakentavasti?päivittäin.itse en koe olevani tientukkona,nopeus on kelin salliessa rajoituksen mukaan ehkä vähän päälle ja mittarivirhe huomioiden.menneenä vkl oli esim.VT 3 :lla loskaa aika paksusti.oikea kaista spooreissa hyvä mutta ohituskaista paikoitellen hyvinkin pahassa kunnossa.ajelin n.105 nopeutta mittarin mukaan enkä juurikaan ohitellut,mutta koko ajan jouduin ohitetuksi melko kovilla nopeuseroilla.olen onnettomuuspaikalle itsekin osunut,koskaan en ole päässyt kuulemaan koottuja selityksiä mitä kuskin päässä liikkuu,perhe kyydissä ja loska tai muuten vaarallisella kelillä mennään 110-130(rutiinisuoritus talviaikaan 3-tiellä)ja sitten lähtee peli hanskasta enemmän tai vähemmän ikävin seurauksin.toinen ihmetyttävä asia on ohitus kurakelillä,oikealla kaistalla autoja harvakseltaan ja ohittajalla tyhjä kaista jota voisi jatkaa rauhassa:miksi pitää turhaan kiilailla väleihin(turvallisuusväleihin) ja sotkea toisten lasit,poistaa hetkellisesti turvavälit,SOTKEA OMA LASI ajamalla lähelle edelläajavaa ?itse ainakin pyrin ohittamaan koko letkan jos ohituksen tarvetta on,ei yhtään pelota ajaa vaikka pari kilometriä vasenta kaistaa jos tilaa on,pysyy oma lasi puhtaana,eikä tarvitse vaarantaa tilannetta turhaan loikkimalla loskavallin yli moneen kertaan,sitten viimeisen ohitetun jälkeen reilu väli ja rauhassa oikealle kaistalle.ei hirveän vaikeaa,ja itsellekin miellyttävää sekä säästää hki-tre välilläkin varmasti useamman litran lasinpesuainetta ja kivien/nastojen iskemiä oman ja muiden nokassa ja laseissa.aika harvassa näkee näitä suorituksia,mieli tekisi jollain kiittää kun satunnaisesti näkee jonkun ajatteluun kykenevän kuskin.Valitettavsti näemme taas kelien vaikeutuessa näitä onnettomuus uutisia,ehkä se on kiireiseltä liikaa vaaditty että niinä 10-20 pvnä vuodessa kun keli on todella vaarallinen,käytettäisiin 10min. enemmän aikaa,se on pienempi vahinko myöhästyä töistä kuin vammautua tai kuolla,toki kuolema on perempi syy kuin huono keli töistä pois jääntiin.onhan se noloa kun en uskaltanut ajaa kovaa kun pelotti paha keli ja myöhästyin.paskat,menkää täysillä ja tappakaa,minä itse ajattelu kunniaan.
eikä viranomaisten järjellä tai millään ole mitään väliä.katsos kun ensin pohditaan ja perustetaan komitea tutkimaan,sitten katsotaan mitä ruotsissa on tehty ja taas tuumataan.seurasitko aikoinaan lisäjarruvlojen tuloa suomeen,niistäkin oli kaikkialta vain positiivistä tutkimusta ja täällä jahkataan niin että karrikoidusti puolessa autoista oli ne ennenkuin ne sallittiin.sama meinasi toistua mopo-autojen kanssa.kansa käsittääkseni oli sitä mieltä että 40km/h liikkuvassa vehkeessä pitää olla kolmio perässä kuten muissakin samanlaista nopeutta käyttävissä,yllätys yllätys:alle viiden vuoden jahkailulla ne on tulossa,vai onko tulleetkin jo.ei tarvitse olla mikään järjen jättiläinen ymmärtääkseen vaaran kun ihmiset ovat tottuneet että kolmio on joka traktorin ym.hitaan koneen perässä.sitten sallitaan mopoautot eri määräyksillä ja yht.äkkiä ajelet mäen yli pimeässä 100 rajoituksella ja edessäsi matelee "auto" 30-40km/h nopudella,kauanko kestää ennenkuin tajuat että se "seisoo" kaistallasi.
PS. Kyse ei ole pilkunnussinnasta eikä pikkuvirheistä näitä tekee kaikki. Kyse on palstoituksesta ja jäsentelystä, jos on lähes A4 tiivistä tekstiä ilman ainuttakaan väliä on se melkovaikeaa lukea. - dsfdsd
Ykä kirjoitti:
päivittäin.itse en koe olevani tientukkona,nopeus on kelin salliessa rajoituksen mukaan ehkä vähän päälle ja mittarivirhe huomioiden.menneenä vkl oli esim.VT 3 :lla loskaa aika paksusti.oikea kaista spooreissa hyvä mutta ohituskaista paikoitellen hyvinkin pahassa kunnossa.ajelin n.105 nopeutta mittarin mukaan enkä juurikaan ohitellut,mutta koko ajan jouduin ohitetuksi melko kovilla nopeuseroilla.olen onnettomuuspaikalle itsekin osunut,koskaan en ole päässyt kuulemaan koottuja selityksiä mitä kuskin päässä liikkuu,perhe kyydissä ja loska tai muuten vaarallisella kelillä mennään 110-130(rutiinisuoritus talviaikaan 3-tiellä)ja sitten lähtee peli hanskasta enemmän tai vähemmän ikävin seurauksin.toinen ihmetyttävä asia on ohitus kurakelillä,oikealla kaistalla autoja harvakseltaan ja ohittajalla tyhjä kaista jota voisi jatkaa rauhassa:miksi pitää turhaan kiilailla väleihin(turvallisuusväleihin) ja sotkea toisten lasit,poistaa hetkellisesti turvavälit,SOTKEA OMA LASI ajamalla lähelle edelläajavaa ?itse ainakin pyrin ohittamaan koko letkan jos ohituksen tarvetta on,ei yhtään pelota ajaa vaikka pari kilometriä vasenta kaistaa jos tilaa on,pysyy oma lasi puhtaana,eikä tarvitse vaarantaa tilannetta turhaan loikkimalla loskavallin yli moneen kertaan,sitten viimeisen ohitetun jälkeen reilu väli ja rauhassa oikealle kaistalle.ei hirveän vaikeaa,ja itsellekin miellyttävää sekä säästää hki-tre välilläkin varmasti useamman litran lasinpesuainetta ja kivien/nastojen iskemiä oman ja muiden nokassa ja laseissa.aika harvassa näkee näitä suorituksia,mieli tekisi jollain kiittää kun satunnaisesti näkee jonkun ajatteluun kykenevän kuskin.Valitettavsti näemme taas kelien vaikeutuessa näitä onnettomuus uutisia,ehkä se on kiireiseltä liikaa vaaditty että niinä 10-20 pvnä vuodessa kun keli on todella vaarallinen,käytettäisiin 10min. enemmän aikaa,se on pienempi vahinko myöhästyä töistä kuin vammautua tai kuolla,toki kuolema on perempi syy kuin huono keli töistä pois jääntiin.onhan se noloa kun en uskaltanut ajaa kovaa kun pelotti paha keli ja myöhästyin.paskat,menkää täysillä ja tappakaa,minä itse ajattelu kunniaan.
eikä viranomaisten järjellä tai millään ole mitään väliä.katsos kun ensin pohditaan ja perustetaan komitea tutkimaan,sitten katsotaan mitä ruotsissa on tehty ja taas tuumataan.seurasitko aikoinaan lisäjarruvlojen tuloa suomeen,niistäkin oli kaikkialta vain positiivistä tutkimusta ja täällä jahkataan niin että karrikoidusti puolessa autoista oli ne ennenkuin ne sallittiin.sama meinasi toistua mopo-autojen kanssa.kansa käsittääkseni oli sitä mieltä että 40km/h liikkuvassa vehkeessä pitää olla kolmio perässä kuten muissakin samanlaista nopeutta käyttävissä,yllätys yllätys:alle viiden vuoden jahkailulla ne on tulossa,vai onko tulleetkin jo.ei tarvitse olla mikään järjen jättiläinen ymmärtääkseen vaaran kun ihmiset ovat tottuneet että kolmio on joka traktorin ym.hitaan koneen perässä.sitten sallitaan mopoautot eri määräyksillä ja yht.äkkiä ajelet mäen yli pimeässä 100 rajoituksella ja edessäsi matelee "auto" 30-40km/h nopudella,kauanko kestää ennenkuin tajuat että se "seisoo" kaistallasi.
PS. Kyse ei ole pilkunnussinnasta eikä pikkuvirheistä näitä tekee kaikki. Kyse on palstoituksesta ja jäsentelystä, jos on lähes A4 tiivistä tekstiä ilman ainuttakaan väliä on se melkovaikeaa lukea.aivan.olensamaamieltä.loppu
- rysähti
Olin silloin Helsinki-Porvoo motarilla ja näkyvyys muuttui äkillisesti tuonne suuruusluokkaan 10-20 metriä.
MUTTA MIKSI HELVETISSÄ PITI JATKAA MATKAA 100 KM/T NIIN ETTÄ EDELLÄ AJAVAN TAKAVALOT NÄKYI????
MIKÄ ON TURVAVÄLIN MERKITYS????? MIETTIKÄÄ!!!!
Itse pelästyin sitä tilannetta niin että siirryin Uudelle Helsingintielle, tie no. 170, siellä ajettiin vähän enemmän järjen kanssa.
Lipsui autot sielläkin mutta ei niin tuhoisasti.- Lada
en osaa vastata, mutta se että rysähti johtuu ehkä osin turvaväleistä, mutta myös siitä, että tuo rampin kohta Lahden tiellä on se kohta jossa usein on ruuhkaa ja sellaisia tyyppejä jotka vaihtavat eteen kaistaa. Siis aivan surutta. Olenpa kerran kesäkelissä ajanut melkein kolarin, kun rampista tuli auto, vaihtoi kaistaa eteeni, minä vaihdoin ohituskaistalle ja heti perään vaihtoi tuo nuija ja alkoi jarruttaa voimakkaasti tehden U-käännöksen! Oli hieman ohjelmaa.... Jos jotain tämän kaltaista lievempänä ehkäpä sattui tuossa silloin niin ei ole ihme jos rysähtää. Vielä kun siihen lisätään äkillisesti alkanut sade ja hurja muutos pidossa niin....:(
Olen vuosien varrella havainnut, että on helppo arvostella muita tietämättä asioista mitään... Siksi en lähde missään nimessä arvostelemaan mitä kenekin olisi pitänyt tehdä tai jättää tekemättä, jos en ole ITSE ko. tilanteessa mukana tai omaa varmaa tietoa mitä oikeasti on tapahtunut ja miksi.
- Pena
Mutta en mä kehtaa ajaa huonolla kelillä varovaisesesti. Toiset luulee, että mä olen huono kuski. Yritän itse asiassa ajaa vähän yli sallitun nopeuden ja ohittelen mahdollisimman paljon. Näkeeväthän muut, että kyllä huonollakin kelillä voi ajaa kovaa, jos osaa. Se on ihan kuskista kiinni. Pysykööt papat ja mammat lieden ääressä, jos eivät uskalla ajaa niin kuin liikenteessä tulee ajaa, ettei tule niitä ruuhkia ja kaikki sujuu.
- hävettää
Tunnustan, että pidän kesänopeudet aina oli keli mikä hyvänsä. Todellakin hävettää hiljentää jonkun kelin takia kun muut saattavat luulla, etten olekaan hyvä kuski...
Anteeksi kaikille vilpittömästi! Olen saattanut aiheuttaa vaaratilanteita, mutta tähän asti selvinnyt vahingoitta. Se vaan on tapa, kilpailuvietti, pitää olla parempi kuin muut. Huonot geenit? - automaanikko
hävettää kirjoitti:
Tunnustan, että pidän kesänopeudet aina oli keli mikä hyvänsä. Todellakin hävettää hiljentää jonkun kelin takia kun muut saattavat luulla, etten olekaan hyvä kuski...
Anteeksi kaikille vilpittömästi! Olen saattanut aiheuttaa vaaratilanteita, mutta tähän asti selvinnyt vahingoitta. Se vaan on tapa, kilpailuvietti, pitää olla parempi kuin muut. Huonot geenit?Ohitetuksi tuleminen on alentavaa ja henkilökohtainen tappio. Siksi ajan niinkuin ajan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197526Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista776494- 955244
- 524595
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494256- 2304159
- 444065
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283938- 583080
- 482576