Leikintäänkö ihmishengillä
Eilisissä uutiskuvissa rekkakuski imuroi levikkeeltä lunta kun kaksiakselinen yhdistelmä oli äkäytynyt parkkipaikalle. Eikö näiltä leluyhdistelmiltä pitäisi kieltää perävaunun vetäminen kun vetäjän ominaisuudet eivät riitä liukkaalla tiellä edes nupin liikutteluun. Lisäksi autossa näkyi olevan täysin nuljaantuneet renkaat. Muutenkin raskas liikenne varustautuu talveen kepoisasti. Rekoissa ei ole talvirenkaita kuin korkeintaan vetopyörissä ja 6 x 2 vetäjän ominaisuudet eivät riitä lumikelissä. Perävaunut ovat yleisimmin kesärenkailla varustettuja ne liippaavat tien kertavedolla eikä tällainen varustus ei läpäise tiessä olevaa loskakerrosta ja hiijenhoijakka on valmis.
Leikitäänkö
18
3029
Vastaukset
- pönttö
Linkittäisitkö kuvan 'kaksiakseliseen yhdistelmään'? Kolmiakselisen olen nähnytkin, mutta että kaksiakselinen...
Vai ettei ole talvirenkaita kuin korkeintaan vetopyörissä? Ihmeesti on tuo selkä kastunut tänäkin syksynä talvirenkaita vaihtaessa. Kyllähän se Misukan XDE -vetopyörä on ihan hyvä kesällä ja syksyllä (kunhan kuviota piisaa), mutta ei sillä lumella tehdä mitään. Katselepa vaan puu-, maito-, rehu- ja öljyautoja, kaikissa on talvirenkaat niin edessä kuin vetosillakin.
'6x2 vetäjän ominaisuudet eivät riitä lumikelissä'. Ai jaa. Tietysti lumikelejäkin on erilaisia (Helsinki vai pohjois-Norja), mutta vähänpä niitä telivetoisia näkyy. Tietysti ihan mepa-hommissa, kun on koko ajan kuorma päällä, telivetoinen on hyvä. Puuautot sitten erikseen. En tunnusta nähneeni yhtään telivetoista maitoautoakaan.
Perävaunut kesärenkailla varustettuja? No joo, miksi mikäkin rengas taas lasketaan. Ihmeemmin mainostamatta mutta pitäydytään taas Misukassa; jotkut väittää ZTE2:sta kesäpyöräksi, mutta kyllä sitä meillä on käytetty kärryssä talvisin niin kauan kun sitä on saanut. Uudet alle syksyllä, niin hyvin pelaa. Ei yhtään sen levottomampi vetää kuin mikään muukaan, vaikka välillä pitää käydä pienemmilläkin teillä.
Puoliperäveturi ilman kärryä on aika vipu ajettava, oli sitten kaksi- tai kolmeakselinen. Mutta äkkiseltään telivetoinen veturi voisi olla se kaiken kamalin, ainakin etenemiskykyä ajatellen. Vähä paino jakautuu aina neljälle pyörälle, nostotelisessä saa edes vähän apua.- ajavani
telivetoista maitoautoa
- ne meidän autot
ruostuvat kun ns autonkulettelijoille pitää aina olla kesäkeli. Kyllä asia on tutkittu, sen mukaan puoliperävaunu on nykyisin ajo-ominaisuuksiltaa parempi yhdistelmä kuin neliakselisella perävaunulla varustettu yhdellä akselilla vetävä ajoneuvo. Faktaa asiata on on turha kiistää tosiasioita.
- pönttö
ne meidän autot kirjoitti:
ruostuvat kun ns autonkulettelijoille pitää aina olla kesäkeli. Kyllä asia on tutkittu, sen mukaan puoliperävaunu on nykyisin ajo-ominaisuuksiltaa parempi yhdistelmä kuin neliakselisella perävaunulla varustettu yhdellä akselilla vetävä ajoneuvo. Faktaa asiata on on turha kiistää tosiasioita.
tai olla olemattakii..
Mitä tarkoitat ajo-ominasuuksilla? Sivuittaisliikkeille vakaampi, kyllä joo. Mutta jos puhutaan liikkellepääsykyvystä tai yleensäkin talviolosuhteissa selviämisestä, niin ei ole puolikkaalla kahta sanaa. Mitenkähän niitä puolikkaita oli 30.11. kaikissa ykköstien mäissä kiinni ja täysperät (plus kolmiakselisella veturilla olevat puolikkaat) menivät menojaan. Kun kaksiakselinen puolikkaan veturi pääsee kerran potkaisemaan tyhjää, niin siinähän olet. Kolmiakselisella nostetaan teli ylös ja lähdetään menemään...
Mutta jos sitä faktaa on, niin tutustuisin mielelläni.
- hienoa
Nyt se on keksitty! Jo kouluaikaan suunnittelimme yksiakselista jakoautoa, jolloin kaikki mekaniikan ja statiikan laskennalliset tehtävät olisivat olleet huomattavasti helpompia. Päädyimme hylkäämään projektin sen epävakaan liikennekäyttäytymisen ja pienten markkinoiden (kehno hyötykuorma) vuoksi.
Miten tuossa kaksiakselisessa on saatu toteutettua nuo meidän kohtaamamme ongelmat? Löytyykö mistään kuvia moisesta tekniikan uudesta aluevaltauksesta?
Talveksi raskas liikenne on saatava ehdottomasti pois maanteiltä vaaraa aiheuttamasta! Kun liikenteessä alkaa talvirengaspakko, pitäisi mielestäni siirtää kaikki raskas liikenne rautateille! Rautateiden rakentaminen ja ylläpito toisi todella paljon työtä, sitä etsiville, keskustelupalstoilla notkuville ressukoille.- mene
kiskoja joka kaupan ja tehtaan oville. Saattas loppua kaupoistakin tavara jos raskas liikenne pysäytettäisiin.
- mutta
mene kirjoitti:
kiskoja joka kaupan ja tehtaan oville. Saattas loppua kaupoistakin tavara jos raskas liikenne pysäytettäisiin.
jos rakennettaisiin!! Hieno olisi semmoinen pieni juna, joka kiertäisi kiinteistöstä toiseen tyhjentämässä roskikset. Paljonkohan menis kiskoa?
- stycke
mutta kirjoitti:
jos rakennettaisiin!! Hieno olisi semmoinen pieni juna, joka kiertäisi kiinteistöstä toiseen tyhjentämässä roskikset. Paljonkohan menis kiskoa?
Jep, sellaista sitä ajaisikin mielellään. Erityisesti siksi, että ajoneuvo on junaan nähden väistämisvelvollinen ~aina. Lisää tasoristeyksiä...
- kölli
sun kirjoituksesta saa saatana mitään tolkkua.. opettele perusasiat ensin..
- tarkoitettukaan
apukoululaisille.
- kölli
tarkoitettukaan kirjoitti:
apukoululaisille.
noi kaksiakseliset yhdistelmät ole niitä apukoulun ajokkeja just..;)
- Tervo+
No tuota tekstiä ei ainakaan tarvitse totisella naamalla lukea. Oli niin mahtava sekoitus tietämättömyttä.
- tekstiä
Kyllä tuolla asiantuntemuksella kannattais pitää suunsa visusti kiinni. Ja kysellä ja seurata miten nämä asiat oikeasti ovat.
- todellakin leikitään muttei...
vaan ihan tuolla henkilöautopuolella.
Rattiin lähdetään, vaikka olis ITSELLÄÄN neliveto päällä. Ei mitään itsekontrollia, jos ei muuten penkissä kestetä kun ollaan niin humalassa, niin vedetään senverta turvavyö kiinni, ettei kuskinpenkiltä tiputa. - teli
Kyllä 6x2sella pärjää talvella kärryn vedossä jos vain on hyvät renkaat ja oikein lastattu.
Kuinka monta kertaa olette muuten nähnyt puutava-autoa ojassa tai kiinni?
Onko kalusto tai kuljettajat niin paljon parempia.mainitsit: renkaat tekevät kesän. Tai ainakin puolet siitä. Onhan tuota tähänkin asti autoilijat/kuskit pärjänneet 6x2:silla, monessa ajossa omiaan. Mutta kaikkeen ajoon 6x2:nen ei ole se paras vaihtoehto.
- pöhelit
Kyllä ne pölkkymiehetki välillä kyljellään ojassa on. Taitavia jätkiä remuamamaan metsän mäkiä ylös ja alas, mutta joskus se kohellus näyttää jatkuvan vielä isolla tielläkin! Ensimmäinen lumimyteri Kyyjärveltä Vaasaan päin ja ensi mmäinen ojassa puoliksi istuva oli pölli yhdistelmä!
pöhelit kirjoitti:
Kyllä ne pölkkymiehetki välillä kyljellään ojassa on. Taitavia jätkiä remuamamaan metsän mäkiä ylös ja alas, mutta joskus se kohellus näyttää jatkuvan vielä isolla tielläkin! Ensimmäinen lumimyteri Kyyjärveltä Vaasaan päin ja ensi mmäinen ojassa puoliksi istuva oli pölli yhdistelmä!
Näinkin voi käydä :)
Ollaan niin mielissää siitä, että päästiin metsässä se perkeleen paha mäki ja käännyntipaikkakin oli sellainen, että ei siinä kaikki kyllä käännä, niin sitten kun päästään isolle tiel... OHO!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197526Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista776494- 955244
- 524595
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494256- 2304159
- 444065
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283938- 583080
- 482576