Onhan tästä ollut puhetta, mutta kertaus on opintojen äiti :D
Joo, että tekstin koon saa suuremmaksi jos klikkaa tuossa yläpuolella "Näytä" ja hakee siitä "Tekstin koko" ja valitsee niin suuren tekstikoon kuin haluaa.
Ei tarvitsee heikkoja silmiään vaivata suotta.
Tekstin koko
26
1579
Vastaukset
- näkyykö
Pidäppä control nappulaa alhaalla ja ja rullaa hiiren rullasta niin teksti koko kasvaa ja pienenee.heh kun somaa!!!
- saara.dma
Tämä hiirenrullajuttu oli minulle ihan uutta! Kertokaa lisää muita ideoita.
- uzma-m
somaa,ja kaikkein parsata etta tammonen tyhmeliinikin jotain oppi,olenkohan aliarvioinut itseani.En ymmaratanyt missa on tuo NAYTA,mitahan se on englanniksi?
uzma-m kirjoitti:
somaa,ja kaikkein parsata etta tammonen tyhmeliinikin jotain oppi,olenkohan aliarvioinut itseani.En ymmaratanyt missa on tuo NAYTA,mitahan se on englanniksi?
Nythän rullaus alkoi DDDDDDD
- Helena04 ejk.
Kiitos kivasta vinkistä! Ihan joululahjasta kävi. Kun silmiä rupeaa väsyttämään, siitä äkkiä tekstiä suurentamaan.
- Iili
Nykyisessä koneessani se ei enää toimi. Minulla on nyt Logitechin hiiri entisen Microsoftin asemesta. Vaikka tekisin mitä asetuksia, niin en saa hiirtä toimimaan kuten ennen.
Sillä ei voi edes rullata sivua ylös ja alas. On aina käytettävä "hissiä".
Se Ctrl hiiren rulla oli todella helppo ja nopea tapa suurentaa tai pienentää.
Sitä en ole vielä kokeillut, että valehtelisin koneelle, että se onkin Microsoftin hiiri. Mahtaisikohan toimia? Minä vain muistan, että kerran (kauan sitten) töissä huoltomies sai printterin toimimaan sillä, että hän yksinkertaisesti valehteli keskusyksikölle. Iili kirjoitti:
Nykyisessä koneessani se ei enää toimi. Minulla on nyt Logitechin hiiri entisen Microsoftin asemesta. Vaikka tekisin mitä asetuksia, niin en saa hiirtä toimimaan kuten ennen.
Sillä ei voi edes rullata sivua ylös ja alas. On aina käytettävä "hissiä".
Se Ctrl hiiren rulla oli todella helppo ja nopea tapa suurentaa tai pienentää.
Sitä en ole vielä kokeillut, että valehtelisin koneelle, että se onkin Microsoftin hiiri. Mahtaisikohan toimia? Minä vain muistan, että kerran (kauan sitten) töissä huoltomies sai printterin toimimaan sillä, että hän yksinkertaisesti valehteli keskusyksikölle.Miten ihmeessä koneelle VOI valehdella DDDDD
- Iili
muori67 kirjoitti:
Miten ihmeessä koneelle VOI valehdella DDDDD
...kirjoitti johonkin ohjelmaan, että koneella on enenmmän muistia kuin olikaan. Ja kone uskoi.
Iili kirjoitti:
...kirjoitti johonkin ohjelmaan, että koneella on enenmmän muistia kuin olikaan. Ja kone uskoi.
se ilmoittaa, ettei "sivua voi näytää". Minäpä olen oppinut huijaamaan sitä takaisin.
"Ruks" koneen oikeasta ylälaidasta ja uudelleen InterExploreriin. Ja homma pelaa!
Olen tosi tumpelo tämän koneen kanssa monessa asiassa. Harmittaa, kun en osaa siirtää linkkejä. (Kaikki muut varmasti sen taidon osaavat:)))- huijariko? :D
Frederiikka kirjoitti:
se ilmoittaa, ettei "sivua voi näytää". Minäpä olen oppinut huijaamaan sitä takaisin.
"Ruks" koneen oikeasta ylälaidasta ja uudelleen InterExploreriin. Ja homma pelaa!
Olen tosi tumpelo tämän koneen kanssa monessa asiassa. Harmittaa, kun en osaa siirtää linkkejä. (Kaikki muut varmasti sen taidon osaavat:)))Minä käyn vain "vasemmalla vihreellä nuolella edellisellä ja takaisin" , saattaakin taas pelittää ilman sulkemista.
Frederiikka kirjoitti:
Olen tosi tumpelo tämän koneen kanssa monessa asiassa. Harmittaa, kun en osaa siirtää linkkejä. (Kaikki muut varmasti sen taidon osaavat:)))Frederiikka välitä, olen toinen tumpelo, en osaa minäkään.
Jospa opitaan hissun,kissun, mutta aikaa menee,,,opetteluun;))
Tuo "edellinen" on hyvä konsti,kuten tuossa kerrottiin, ei tarvitse todella aina sulkea, sen olen jo minäkin ymmärtänyt.SkillaN kirjoitti:
Frederiikka välitä, olen toinen tumpelo, en osaa minäkään.
Jospa opitaan hissun,kissun, mutta aikaa menee,,,opetteluun;))
Tuo "edellinen" on hyvä konsti,kuten tuossa kerrottiin, ei tarvitse todella aina sulkea, sen olen jo minäkin ymmärtänyt.Kiitos vain ystävät.
Kyllä täälläkin on yks tumpelo.
Täällä vain on saanut niin hyviä vinkkejä,että väkisinkin alkaa jotain oppia,kun vain uskaltaa kokeilla.- uzma-m
Frederiikka kirjoitti:
Olen tosi tumpelo tämän koneen kanssa monessa asiassa. Harmittaa, kun en osaa siirtää linkkejä. (Kaikki muut varmasti sen taidon osaavat:)))tosiaankin,mulle tulee usein noita sivua 'ei voi naytta',kiitos vinkista kylla vaan pelas.
- saara.dma
Frederiikka kirjoitti:
Olen tosi tumpelo tämän koneen kanssa monessa asiassa. Harmittaa, kun en osaa siirtää linkkejä. (Kaikki muut varmasti sen taidon osaavat:)))Halusit oppia siirtämään linkkejä. Toimiakseen linkki tarvitsee eteensä http://www. -alun. Siis kirjoita linkki kokonaan käyttäen em. alkua
Helpoimmin kuitenkin teet siten, että kopioit linkin ja siirrät (liität) sen paikoilleen. Teen tässä pienen demonstraation: siirrän tähän plussa.comin linkin.
Se tapahtuu siten, että
- otat esille kopioitavan linkin (tässä siis plussa.com),
- "maalaat" sen sinisellä,
- valitset Muokkaa-pudotusvalikosta Kopioi (Ctrl C).
- Menet siihen paikkaan, mihin haluat linkin siirtää, (siis esim. viesti- tai sähköposti-tilaan),
- valitset taas Muokkaa ja
- Liitä (Ctrl V)
Kas näin: http://www.plussa.com/
Saat linkin toimimaan kaksoisnäpäytyksellä.
Voit myös käyttää pelkkiä Ctrl C ja V, mutta jos et näitä muista, niin Muokkaa-pudotusvalikosta ne aina löytyvät.
(Jos kopioit linkin sähköpostiin, muista käyttää sähköposti-tilan Muokkaa-valikkoa.)
Tässä ohjeet lyhyesti. Kun kokeilet, huomaat, että alussa voi mennä pieneenkin, mutta koeta uudestaan. saara.dma kirjoitti:
Halusit oppia siirtämään linkkejä. Toimiakseen linkki tarvitsee eteensä http://www. -alun. Siis kirjoita linkki kokonaan käyttäen em. alkua
Helpoimmin kuitenkin teet siten, että kopioit linkin ja siirrät (liität) sen paikoilleen. Teen tässä pienen demonstraation: siirrän tähän plussa.comin linkin.
Se tapahtuu siten, että
- Menet siihen paikkaan, mihin haluat linkin siirtää, (siis esim. viesti- tai sähköposti-tilaan),
- Liitä (Ctrl V)
Voit myös käyttää pelkkiä Ctrl C ja V, mutta jos et näitä muista, niin Muokkaa-pudotusvalikosta ne aina löytyvät.
(Jos kopioit linkin sähköpostiin, muista käyttää sähköposti-tilan Muokkaa-valikkoa.)
Tässä ohjeet lyhyesti. Kun kokeilet, huomaat, että alussa voi mennä pieneenkin, mutta koeta uudestaan.Näin menee minullekin perille ,kun joku jaksaa "vääntää"rautalangasta.DDDDD
- Iili
saara.dma kirjoitti:
Halusit oppia siirtämään linkkejä. Toimiakseen linkki tarvitsee eteensä http://www. -alun. Siis kirjoita linkki kokonaan käyttäen em. alkua
Se tapahtuu siten, että
- Liitä (Ctrl V)
Tässä ohjeet lyhyesti. Kun kokeilet, huomaat, että alussa voi mennä pieneenkin, mutta koeta uudestaan....kun maalaa osoitteen ja klikkaa siihen hiiren oikealla näppäimellä. Avautuu valikko, josta voi valita "kopioi" (copy), ja sen jälkeen palaa tekstiin, klikkaa sopivaan kohtaan uudelleen oikealla näppäimellä, jolloin voi valita "liitä" (paste). - Ainakin minun koneessani linkki näkyy klikattavana vasta esikatselussa, ei siinä kirjoitusikkunassa.
- Illi
Frederiikka kirjoitti:
Olen tosi tumpelo tämän koneen kanssa monessa asiassa. Harmittaa, kun en osaa siirtää linkkejä. (Kaikki muut varmasti sen taidon osaavat:)))...päivitä-painike (refresh). Myös siinä "sivua ei voi näyttää" -tekstissä on kohta, johon voi klikata. Useimmiten sivu avautuu sillä. Kannattaa ensin kokeilla sitä, ennen kuin lähtee ohjelmasta pois.
Kaikkien tietokonegurujen ensimmäinen ohje, jos ohjelma tökkii on: "Sulje tietokone ja yritä uudelleen." Se koskee lähinnä yksittäisiä ohjelmia tai jumiutumista. - Totta on, että pelkkä internetin sulkeminen ja uudelleen avaaminen auttaa monissa tapauksissa.
Yksi hyvä keino on myös se, että palaa sivulle jollakin muulla ohjelmalla. Jos on hakeutunut sinulle esim. InternetExplorerilla, eikä sivu vieläkään avaudu, niin voi kokeilla sitä, että meeneekin Googlella sisään. Tai, jos Google tökkii, niin Mozilla Firefoxilla voi hyvinkin päästä sisään. - Tämä Suomi24 tökkii aika usein. Silloin Mozilla auttaa.
PS: Joskus koneen jumiutuessa Ctrl Alt Del ei vaikuta yhtään mitään eikä sulje konetta eikä ohjelmaa. Jos niin käy, niin voi painaa käynnistysnappulaa 10-20 sek. ajan. Silloin kone sammuu eikä aiheuta muita vahinkoja kuin sen, että tallentamaton teksti häviää. Illi kirjoitti:
...päivitä-painike (refresh). Myös siinä "sivua ei voi näyttää" -tekstissä on kohta, johon voi klikata. Useimmiten sivu avautuu sillä. Kannattaa ensin kokeilla sitä, ennen kuin lähtee ohjelmasta pois.
Kaikkien tietokonegurujen ensimmäinen ohje, jos ohjelma tökkii on: "Sulje tietokone ja yritä uudelleen." Se koskee lähinnä yksittäisiä ohjelmia tai jumiutumista. - Totta on, että pelkkä internetin sulkeminen ja uudelleen avaaminen auttaa monissa tapauksissa.
Yksi hyvä keino on myös se, että palaa sivulle jollakin muulla ohjelmalla. Jos on hakeutunut sinulle esim. InternetExplorerilla, eikä sivu vieläkään avaudu, niin voi kokeilla sitä, että meeneekin Googlella sisään. Tai, jos Google tökkii, niin Mozilla Firefoxilla voi hyvinkin päästä sisään. - Tämä Suomi24 tökkii aika usein. Silloin Mozilla auttaa.
PS: Joskus koneen jumiutuessa Ctrl Alt Del ei vaikuta yhtään mitään eikä sulje konetta eikä ohjelmaa. Jos niin käy, niin voi painaa käynnistysnappulaa 10-20 sek. ajan. Silloin kone sammuu eikä aiheuta muita vahinkoja kuin sen, että tallentamaton teksti häviää.printtaan talteen kaikki arvokkaat ohjeenne! Ette arvaakaan, miten "tarpeellisen" joululahjan koen saaneeni.
* Lämmin Kiitokseni Kaikille! * §(*:*)§- saara.dma
Iili kirjoitti:
...kun maalaa osoitteen ja klikkaa siihen hiiren oikealla näppäimellä. Avautuu valikko, josta voi valita "kopioi" (copy), ja sen jälkeen palaa tekstiin, klikkaa sopivaan kohtaan uudelleen oikealla näppäimellä, jolloin voi valita "liitä" (paste). - Ainakin minun koneessani linkki näkyy klikattavana vasta esikatselussa, ei siinä kirjoitusikkunassa.
Tämäpä oli oivallinen lisätieto ..että hiiren oikealla näppäimellä!
- Iili
saara.dma kirjoitti:
Tämäpä oli oivallinen lisätieto ..että hiiren oikealla näppäimellä!
...näppäin on sellainen, jota kannattaa kokeilla aina, kun ei oiken tiedä, mitä tehdä. Kun sillä klikkaa voi löytää rakaisun tai sitten ei tapahdu mitään. Vahinkoa sillä ei saa aikaan. - Kokeile sitä eri puolille sivua, niin huomaat, että eri paikoissa ilmestyy erilaisia valikoita, ja usein etsimäsi asia löytyy niistä.
Iili kirjoitti:
...kun maalaa osoitteen ja klikkaa siihen hiiren oikealla näppäimellä. Avautuu valikko, josta voi valita "kopioi" (copy), ja sen jälkeen palaa tekstiin, klikkaa sopivaan kohtaan uudelleen oikealla näppäimellä, jolloin voi valita "liitä" (paste). - Ainakin minun koneessani linkki näkyy klikattavana vasta esikatselussa, ei siinä kirjoitusikkunassa.
juttu osata, jos haluaa tulostaa jotakin, mutta ei halua tulostaa kaikkia sivuja.
Vedä haluamasi kappale siniseksi, klikkaa hiiren oikeanpuoleista näppäintä.
Aukeaa pieni valikko, josta klikkaat vasemmalla näppäimellä "Tulosta", jolloin tulostimen valikko aukeaa.
Tulostimen valikosta klikkaat "Merkityt" (tai mitä mahtaa suomeksi lukea?) ja sitten klikkaat "Tulosta" tai "OK".
Tietenkin voi tehdä niinkin, että vetää tekstin siniseksi, klikkaa Ctrl c, aukaisee Word-ohjelmasta tyhjän sivun, klikkaa Ctrl v ja sitten säästää ja tulostaa tavalliseen tapaan.
Minä pelkäsin ensi alkuun että teksti joutuu hukkaan sillä aikaa kun aukaisen Word-sivuja, mutta se ei häviä mihinkään ennenkuin on klikannut Ctrl v!- Iili
MdK-MdK kirjoitti:
juttu osata, jos haluaa tulostaa jotakin, mutta ei halua tulostaa kaikkia sivuja.
Vedä haluamasi kappale siniseksi, klikkaa hiiren oikeanpuoleista näppäintä.
Aukeaa pieni valikko, josta klikkaat vasemmalla näppäimellä "Tulosta", jolloin tulostimen valikko aukeaa.
Tulostimen valikosta klikkaat "Merkityt" (tai mitä mahtaa suomeksi lukea?) ja sitten klikkaat "Tulosta" tai "OK".
Tietenkin voi tehdä niinkin, että vetää tekstin siniseksi, klikkaa Ctrl c, aukaisee Word-ohjelmasta tyhjän sivun, klikkaa Ctrl v ja sitten säästää ja tulostaa tavalliseen tapaan.
Minä pelkäsin ensi alkuun että teksti joutuu hukkaan sillä aikaa kun aukaisen Word-sivuja, mutta se ei häviä mihinkään ennenkuin on klikannut Ctrl v!Siinä Wordiin siirtämisessä pätee myös se oikeanpuoleinen näppäpin. Maalaamisen jälkeen "kopioi (copy)" -> ja sitten Wordissä joko uudelleen oikeanpuoleinen näppäin ja siitä "liitä (paste)" / tai Ctr v /tai ikoni "liitä".
Olet näppärä tietokoneen käyttäjä, ja varmaan tiedät seuraavan, mutta lisään tähän sellaisen asian jota jotkut muut eivät ole ehkä huomanneet. (En osoita tätä rautalankaohjetta sinulle, vaan yleisesti.)
Ohjelmasta toiseen siirtyminen:
On kaksi ohjelmaa auki, esim. Internet Explorer ja Word. Niiden välillä siirtyminen on kaikkein helpointa painamalla Alt tabulaattori (eli se iso näppäin, joka on vasemmalla qwerty-rivin ensimmäisenä.) Kone siirtyy toiseen ohjelmaan sulkematta edellistä.
Jos on auki enemmän kuin kaksi ohjelmaa niin aukeaa valikko, jossa on avoimien ohjelmien symbolit. Sitten vain pidetään sitä Altia alhaalla ja painetaan uudelleen tabulaattoria niin monta kertaa, että haluttu ohjelma korostuu. Et voilà, olemme toisessa ohjelmassa. Iili kirjoitti:
Siinä Wordiin siirtämisessä pätee myös se oikeanpuoleinen näppäpin. Maalaamisen jälkeen "kopioi (copy)" -> ja sitten Wordissä joko uudelleen oikeanpuoleinen näppäin ja siitä "liitä (paste)" / tai Ctr v /tai ikoni "liitä".
Olet näppärä tietokoneen käyttäjä, ja varmaan tiedät seuraavan, mutta lisään tähän sellaisen asian jota jotkut muut eivät ole ehkä huomanneet. (En osoita tätä rautalankaohjetta sinulle, vaan yleisesti.)
Ohjelmasta toiseen siirtyminen:
On kaksi ohjelmaa auki, esim. Internet Explorer ja Word. Niiden välillä siirtyminen on kaikkein helpointa painamalla Alt tabulaattori (eli se iso näppäin, joka on vasemmalla qwerty-rivin ensimmäisenä.) Kone siirtyy toiseen ohjelmaan sulkematta edellistä.
Jos on auki enemmän kuin kaksi ohjelmaa niin aukeaa valikko, jossa on avoimien ohjelmien symbolit. Sitten vain pidetään sitä Altia alhaalla ja painetaan uudelleen tabulaattoria niin monta kertaa, että haluttu ohjelma korostuu. Et voilà, olemme toisessa ohjelmassa.kaikkia neuvoja antavia,minä vähän niinkuin salaa täällä kokeilen ja yritän ottaa oppia.
Himpsatti kun osaisitte neuvoa, miten ne eri tilanteissa muistaisi,kai pitäisi tulostaa, mutta sitten etsin niitä lappusia.
Jossakin vaiheessa meinasin(höpsö) kuvanikin laittaa,mutta onnekseni en osannut;))DDDD
Aikaa menee muutenkin tässä koneella aivan liikaa,sitten kun vielä yrityksen jälkeenkin yrittää,väsy tulee.
- Sinikynä
On myös toinenkin keino tekstikoon suurentamiseksi ja pienentämiseksi.
Paina Ctrl näppylää ja samanaikaisesti plus-merkkistä näppylää. Kun painat uudelleen, niin tekstikoko vain suurenee.
Kun haluat pienentää tekstikoon jälleen, niin paina Ctrl näppylää ja samanaikaisesti miinus-merkkistä näppylää. Kerrassaan mainio joululahja! *Kiitos!*
Minulle tuntuu sopivan hyvin Ctrl rullaus hiirellä, samoin kuin "Näytä Tekstin koko". Mutta Ctrl /- hommeli ei tunnu onnistuvan. Onkohan minun koneessani plussat ja miinukset sekaisin?
Lisää opetusta/niksejä ilolla vastaanotan:)))- Lokari1
Oli hyvä neuvo tuo rulaaminen.
Vaikka luen kaikki ilman silmälasia niin nyt se käy vielä helpommin
Kiitos ja terv: Lokari1.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162087MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921193
- 941144