Hyvästi palstalaiset

"Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa? Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava? Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen."

Tämä roomalaiskirjeen paikka tuli mieleeni, kun kuuntelin illan saarnaa Jellivaarasta. On turvallista tehdä matkaa, kun ei jää mitään muuta mahdollisuutta kuin Kristuksen tuoma ansio.

Kiitän kaikkia, jotka ovat kommentoineet puheenvuorojani - myös niitä, joiden mielestä ne ovat olleet epäraamatullisia, lapsellisia tai muten vaan idioottimaisia. Niistäkin puheenvuoroista on voinut oppia jotakin siitä, millaista on ihmisellä, jolla on hengellinen perusta luhistunut hajottavan työnteon tuloksena. Jäljelle on jäänyt vain se karvas juuri ja piikki sydämessä. Pyhä Kirja sanoo, että "sydämen kyllyydestä suu puhuu" ja siksi tällainen ihminen ei pysty kätkemään katkeruuttaan, ennen kuin Jumala armossaan hänet siitä vapauttaa.

Eniten mieltäni ovat lämmittäneet ne puheenvuorot ja kommentit, joissa olen tunnistanut veljen ja sisaren äänen - sen että olen heidän kanssaan saman tien kulkija. En voi alkaa luetella tässä nimimerkkejä, koska varmaankin unohtaisin jonkun. Toisaalta joku henkilö voi esiintyä useammallakin nimimerkillä ja siksi on hieman hankalaa pitää erillään eri persoonia. Ehkä sitten iankaikkisuudessa voimme selvitellä näitä nimerkkejä...

Kuitenkin haluan esittää arvostukseni Lasse-sedän asialliseen kommentointiin noin yleensä. Vaikka en olekaan kaikista asioista hänen kanssaan samaa mieltä, voin monessa asiassa yhtyä hänen harkittuihin mielipiteisiinsä.

Olen myös monesti ajatellut "nuorempaa kolleegaani" El Kirahwia ja lähetän hänelle nytkin lämpimät terveiseni ja toivotan kaikkea Jumalan siunausta ja oikeaa viisautta taivastielle. El Kirahwi on ainoa, jonka henkilöllisyyden täällä tiedän. Samoin luullakseni ainoastaan hän tietää minun henkilöllisyyteni.

Nyt minun osallistumiseni tämän palstan keskusteluun päättyy. Uusi armon vuosi 2006 alkaa muutaman päivän kuluttua niille, jotka silloin elävät.

Muistutukseksi itselleni ja toisille lainaan Paavalia:
"Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin."

Jumalan rauhaa. Muistakaa minua rukouksissanne.

PS. Täältähän pääsee minulle vietittämään sähköpostiini, jos joku haluaa vaihtaa mielipiteitä privaatisti.

63

5421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen mukana kaikki

Yksi kysymys jäi silti vaille vastausta.
      Miten mikään uskonnäkemys kestää, jos se pelkää rehellisyyttä.

• Lasse-setä

Yhdessä koimme pienen hetken elämää, Jumalan rakkaus sydämiä lämmittää,pitkä matkamme on, mutta muuttumaton, Jeesus Kristus aina vierellemme jää...

Näillä hengellisen laulun sanoilla, toivotan sinulle hyvää taivasmatkaa. Ihan perille asti.

• Deuteronomion

Oikeastaan hienoin tällä palstalla moniin aikoihin.

Kuuntelin itsekin Jellivaarasta tämän illan saarnan. Ei voi kuin vain ihmetellä, mistä voimasta GP sai kaiken tuon esille; tai oikeastaan sehän selvisi jo saarnan alussa;rukous, että Jumala ottaisi pois kaikki omat ajatukset ja vain Hänen henkensä saisi johdattaa puhetta. Ihmeellinen Jumala ja Hänen lahjansa!

Ymmärsin tuosta saarnasta myös, että elävien kristityiden paikka ei ole näillä Internet-palstoilla olla väittelemässä kaikenmaailman jumalisten ja jopa jumalattomien kanssa kristillisyyden ja uskon asioista. Kallis armon aika kuluu täällä hukkaan!

Yhdyn täysin kirjoitukseesi, pELerin ja kiitän niistä mielipiteistä ja kirjoituksistasi, joilla olet puolustanut uskon ja kristillisyyden oikeita perusteita. Vaikka en persoonaasi tunnekaan, kuin vain nimimerkkinä, olen vakuuttunut, että olet todellinen Jumalan lapsi. Jumalan rauhaa ja Siunausta sinulle eteenkin päin. Toivon tapaavani sinutkin; jos ei ennen, niin kuitenkin Kunnian valtakunnassa ajan rajan tuolla puolen. Itse olen jo vanha ja menen pian Jumalan paratiisiin.

Olkaamme toivossa iloiset! Olemmehan tulleet johdatetuksi esikoisten seurakunnan tykö ja Sionin vuoren tykö, joka on tämä elävä kristillisyys ja Jumalan seurakunta täällä maanpäällä. Siinä meitä hoidetaan rakkauden käsivarsilla. Kiitos Karitsalle.

Samalla sanon omalta osaltani hyvästit tälle palstalle. Kaksi vuotta olen sitä seurannut ja joskus joitakin kannanottoja esittänyt. Nyt tämä palsta on nähty ja omalta kohdaltani myös sen tarpeettomaksi kokenut. Riidelkööt täällä ne, jotka tahtovat oman viisauden ja kunnian perään tavoitella. Mutta vanhurskauden hedelmä rauhassa kylvetään.

• Lasse-setä

Jos olet saanut saarnasta kimmokkeen lähteä kälppimään, olen pettynyt. Nimittäin poisvetäytyminen syntisten seurasta EI OLE Kristuksen esikuvan mukaista. Paina tämä mieleesi.

Jokainen, häiriintynyt oman kunnian tavoittelijakin on yhtä kallis Herran edessä, kuin kuka tahansa. Jokainen on Jeesuksen veren hintainen.

• Elizza

Peleriinin ja Deuteronomiumin kirjoitukset ovat kuin olisi saanut saavillisen kylmää vettä niskaan; kuin läheinen ja rakas olisi poistunut ovesta; kuin tikkari olisi vedetty suusta.

Pelerin, olen saanut Sinulta paljon. Asiasisältöä ja se tapa millä olet asiat tuonut on ollut usein yhtä arvokas kuin itse sisältö.

Nyyh.

• Esa T
        Lasse-setä kirjoitti:

Jos olet saanut saarnasta kimmokkeen lähteä kälppimään, olen pettynyt. Nimittäin poisvetäytyminen syntisten seurasta EI OLE Kristuksen esikuvan mukaista. Paina tämä mieleesi.

Jokainen, häiriintynyt oman kunnian tavoittelijakin on yhtä kallis Herran edessä, kuin kuka tahansa. Jokainen on Jeesuksen veren hintainen.

>Jos olet saanut saarnasta kimmokkeen lähteä kälppimään, olen pettynyt. Nimittäin poisvetäytyminen syntisten seurasta EI OLE Kristuksen esikuvan mukaista. Paina tämä mieleesi.<

Lasse-setä olet oivaltanut todella tärkeän asian, mikä on ilo huomata. On helppoa repiä rikki ja lähteä pois, mutta sietäessä erilaisuutta joutuu usko käytännön koetukselle.

>Jokainen, häiriintynyt oman kunnian tavoittelijakin on yhtä kallis Herran edessä, kuin kuka tahansa. Jokainen on Jeesuksen veren hintainen.<

Tässä voi sanoa että on Kristuksen mukaista rakkautta, jota ei revitä enää omista sormista.

Kynttilä pitää laittaa kynttiläjalkaan, että se valaisee koko huoneen, eikä viedä valoa pois, lähtemällä itse pois.

Pimeys poistuu itsestään kun huoneeseen tuodaan valoa. silloin ainoastaan meissä itsessämme oleva pimeys joutuu poistumaan.

Tietysti jos rakastaa pimeyttä, eikä halua luopua siitä pimeydestä, niin silloin on parempi pysyä pimeydessä.

• Elizza
        Esa T kirjoitti:

>Jos olet saanut saarnasta kimmokkeen lähteä kälppimään, olen pettynyt. Nimittäin poisvetäytyminen syntisten seurasta EI OLE Kristuksen esikuvan mukaista. Paina tämä mieleesi.<

Lasse-setä olet oivaltanut todella tärkeän asian, mikä on ilo huomata. On helppoa repiä rikki ja lähteä pois, mutta sietäessä erilaisuutta joutuu usko käytännön koetukselle.

>Jokainen, häiriintynyt oman kunnian tavoittelijakin on yhtä kallis Herran edessä, kuin kuka tahansa. Jokainen on Jeesuksen veren hintainen.<

Tässä voi sanoa että on Kristuksen mukaista rakkautta, jota ei revitä enää omista sormista.

Kynttilä pitää laittaa kynttiläjalkaan, että se valaisee koko huoneen, eikä viedä valoa pois, lähtemällä itse pois.

Pimeys poistuu itsestään kun huoneeseen tuodaan valoa. silloin ainoastaan meissä itsessämme oleva pimeys joutuu poistumaan.

Tietysti jos rakastaa pimeyttä, eikä halua luopua siitä pimeydestä, niin silloin on parempi pysyä pimeydessä.

Tiedän erään henkilön, joka vietti pitkät ajat eräällä palstalla vastustaen kiivaasti muita. Sitten hän ns "heräsi". Kyse ei ollut kuitenkaan uskonnollisesta heräämisestä. Sen jälkeen hän omaksui tämän vastustamansa ajatusmaailman ja on nyt sen puolustaja kaikkine lahjoineen. Hän onkin erittäin lahjakas ja osaa perustella sanottavansa.

Kun Jeesuksen tykö tuotiin mies heivaamalla hänet katon kautta sisään huoneeseen, missä Jeesus oli, tätä on selitetty hengellisesti. Hän tuli Jeesuksen tykö järjen kautta.

Miksipä ei näin voisi tapahtua nytkin. Aate voi muuttua netissäkin. Niin uskonnollinen kuin maallinenkin aate.

• Lalli
        Lasse-setä kirjoitti:

pilkkajat ovat. Eihän kukaan ala humalaisen ihmisen kanssa väittelemään, mitä siitä tulee.

Mutta tämä on ollut kivaa (ainakin lihalle) seurata eri väittelijäiden ajatuksia, mutta vähän pelkään että jotakin on myös minulle tarttunut korvien väliin. Ainakin kriittisyyttä ja luulen ettei se ole aina niin hyväksi.

• Esa T
        Elizza kirjoitti:

Tiedän erään henkilön, joka vietti pitkät ajat eräällä palstalla vastustaen kiivaasti muita. Sitten hän ns "heräsi". Kyse ei ollut kuitenkaan uskonnollisesta heräämisestä. Sen jälkeen hän omaksui tämän vastustamansa ajatusmaailman ja on nyt sen puolustaja kaikkine lahjoineen. Hän onkin erittäin lahjakas ja osaa perustella sanottavansa.

Kun Jeesuksen tykö tuotiin mies heivaamalla hänet katon kautta sisään huoneeseen, missä Jeesus oli, tätä on selitetty hengellisesti. Hän tuli Jeesuksen tykö järjen kautta.

Miksipä ei näin voisi tapahtua nytkin. Aate voi muuttua netissäkin. Niin uskonnollinen kuin maallinenkin aate.

>Tiedän erään henkilön, joka vietti pitkät ajat eräällä palstalla vastustaen kiivaasti muita. Sitten hän ns "heräsi". Kyse ei ollut kuitenkaan uskonnollisesta heräämisestä. Sen jälkeen hän omaksui tämän vastustamansa ajatusmaailman ja on nyt sen puolustaja kaikkine lahjoineen. Hän onkin erittäin lahjakas ja osaa perustella sanottavansa.<

Näin siinä usein käy, laittaessaan itsensä likoon joutuu samalla miettimään asioita, ja samalla totuuskin kylväytyy huomaamatta.

Väärä ajatusmaailmamme pitää meitä vankilassa, ja kun vapautuu väärästä mielipiteestä, tietää totisesti ettei halua enää joutua ainakaan samaan vankilaan. Ja samalla pystyy perustelemaan myös toisille, koska on itse noussut kantapäänkautta ylös.

Paavali on tästä hyvä esimerkki raamatussa, ja itsessänikin huomaan monta kertaa tämän saman asian. Ensin vastustaa, mutta siitä noustuaan julistaa myös samalla voimalla totuutta.

Netti keskustelupalsta, seurakunta, koti, yms. ei ole rikkomisen tai jättämisen paikka silloin kun tulee ongelmia, koska silloin ongelmat oikein pesiytyvät sinne.

Levitin aikanani itsekin tuota ulosajamisen sanomaa Jumalan nimissä monta vuotta, ja sainkin taakseni ison joukon lähtijöitä. Löysin sanasta kymmeniä kohtia joilla perustelin tätä sanomaa, mutta jälkeenpäin silmät avautui näkemään miten olin ollut putkinäköinen tässä asiassa. Tätä voisi verrata vaikka nuoreen joka tietää kaikki asiat paremmin kuin muut, ja siinä on paljon tottakin, nuori katsoo yhtä asiaa tarkasti, mutta samalla jää huomaamatta mitä on vieressä.

”Kaikki on kuitenkin niiden parhaaksi jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat.” Uskon että Jumala on kääntänyt kuitenkin sen voitoksi, minkä olin rikkonut, sillä he ovat lähtiessään joutuneet juurtumaan Kristukseen yhä kovemmin, koska ei ole ollut mitään muuta suojan paikkaa.

Halusin täydestä sydämestä säästää uskovia eksytykseltä, joka seurakunnissa oikein hakkaamalla hakataan päähän, mutta en ajatellut miten käy jos valo lähtee pois, sillä silloin pimeys kasvaa entisestään, ja lopputulos on pahempi. ”Kynttilä pitää laittaa kynttiläjalkaan eikä vakan alle.”

Se on hyvää että tuodaan totuutta seurakuntaan, että tämän päivän seurakunnat elävät valheessa, luottamalla pelkkään armoon, eikä opeteta luopumaan myös synnistä.

Kirjoitin myös kerran aikaisemmin jollekin toiselle, miten sodankäynnin tehokkaimpia iskuja tehdään hajottamalla vihollinen hajalleen toisista. Yksinäisen kimppuun on helppo mennä, eikä ketään ole silloin auttamassa kun on haavoituttu.

Antamalla kirkot vapaaehtoisesti Saatanalle, saa vihollinen yhteyden ja silloin ne pystyvät tekemään suunnitelmia ja tehokkaampia iskuja. Ja samalla uskovien jäädessä yksin on heidän yhteyden voima rikottu. Tätä ei varmasti ketään halua, eikä kukaan varmaan halua myöskään antaa viholliselle kaksinkertaista voittoa.

” Yksi ajaa takaa tuhatta vihollista ja kaksi ajaa takaa kymmentätuhatta” Siksi juuri tämä vihollisen yhteys on ensimmäisenä rikottava jos haluaa voittaa. Meidän uskovien pitää olla viisaampia, ettei anneta yhteyttä viholliselle ja itseltä sitä rikota?

• Manager
        Lalli kirjoitti:

pilkkajat ovat. Eihän kukaan ala humalaisen ihmisen kanssa väittelemään, mitä siitä tulee.

Mutta tämä on ollut kivaa (ainakin lihalle) seurata eri väittelijäiden ajatuksia, mutta vähän pelkään että jotakin on myös minulle tarttunut korvien väliin. Ainakin kriittisyyttä ja luulen ettei se ole aina niin hyväksi.

EK usein muisteli kuinka jollekin humalaiselle Julistettiin pyynnöstä synninpäästö. Ja tämä mies kuoli aikanaan autuaan kuoleman.

Oppisi on farisealainen, se on itsetyytyväisen ja toisten kuolemattomasta sielusta välinpitämän ihmisen oppi. On hyvin helppoa juosta pakoon syntisiä ja mennä hyville pillakahveille tuttujen samanmielisten seuraan "hyijyttelemään" maailman pahuutta.

Jeesus ei kuitenkaan tuonut mukanaan tällaista viestiä, vaan millaisen viestin MESSIAS toi?

Luuk. 10:3   Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.
        Luuk. 10:4   Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä, älkääkä tervehtikö ketään tiellä.

Luuk. 10:5   Kun tulette johonkin taloon, niin sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle talolle!'

Luuk. 10:6   Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille.
        Luuk. 10:7   Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.

Luuk. 10:8   Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,

Luuk. 10:9   ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.'

• oikea päöätös
        Lasse-setä kirjoitti:

Autuas se joka ei istu pilkkaajien seurassa.

• Lasse-setä
        oikea päöätös kirjoitti:

Jos tulkintasi on oikea, niin tuomitset lähes kaikki muut kirjoittajat pilkkaajiksi.

Tähän rohkenen sanoa suoraan, että tulkinta on tehty heikoin perustein. Vaikka lestadiolainen perinne hyväksyy vain joo-miesten mielipiteet, olisi terveellistä ottaa vastaan se kritiikki, jota joskus pilkahtelee.

Luulisi olevan sen verran kiinnostusta ihmisten sieluja kohtaan, että edes kiinnostaisi, miltä tämä "hakomaja" muitten mielestä näyttää.

Nimittäin järjestelmä pitää keskustelun asiallisilla linjoilla, eikä tällainen julkinen ja avoin foorumi voi olla pelkästään jonkin liikkeen hallelujaa palsta.

Tuosta hakomajasta tuli mieleeni, että se saattaa näyttää siltä, mutta se voi myös olla sitä.
        Jos katselemme hakomajan ominaisuuksia niin se ei oikein pidä tuulta eikä sadetta kunnolla, eikä sinne voi sytyttää tulta, ettei senät pala. Siellä siis värjötellään vilussa ja nälässä.

• Siellä on pyhyys
        oikea päöätös kirjoitti:

Autuas se, joka ei istu pilkkaajien seurassa.

Missä on Kristuksen pilkka?

Huoratalossa, diskossa, elokuvissa, kapakassa?
        Sielläkö häntä pilkataan?

Missä on pahin Kristuksen pilkka?

Ei suinkaan maailmassa juoppojen joukossa, vaan Herran Omassa Temppelissä, missä Hannas, Kaifas,
        paavi, metropoliitta ja muut sellaiset istuvat opettamassa krstittyjä omaan pyhyyteen ja väärään vanhurskauteen Kristuksen vanhurskauden sijasta.

• Tomi H.
        Elizza kirjoitti:

Peleriinin ja Deuteronomiumin kirjoitukset ovat kuin olisi saanut saavillisen kylmää vettä niskaan; kuin läheinen ja rakas olisi poistunut ovesta; kuin tikkari olisi vedetty suusta.

Pelerin, olen saanut Sinulta paljon. Asiasisältöä ja se tapa millä olet asiat tuonut on ollut usein yhtä arvokas kuin itse sisältö.

Nyyh.

Tuntuu, kuin olisi viisaudenhammas vedetty leukaperistä.
        Mutta pELerin ja Deuteronomion eivät varmaankaan lähteneet elävästä kristillisyydestä mihinkään; ei edes talvilomalle!

Hyvää vuodenloppua teille kaikille ja Onnellisempaa uutta vuotta- 2006.

• esles
        Elizza kirjoitti:

"Kun Jeesuksen tykö tuotiin mies heivaamalla hänet katon kautta sisään huoneeseen, missä Jeesus oli, tätä on selitetty hengellisesti. Hän tuli Jeesuksen tykö järjen kautta."

Kuka niin on selittänyt? Järkeisoppineetko?

18. Ja katso, miehet kantoivat vuoteessa ihmisen, joka oli halvattu, ja he pyysivät häntä viedä sisähälle ja panna hänen eteensä.
        19. Ja kuin ei he löytäneet kansan tähden, kusta puolesta he olisivat hänen saaneet sisälle, astuivat he katon päälle ja laskivat hänen lävitse katon vuoteinensa juuri Jeesuksen eteen.
        20. Ja kuin hän näki heidän uskonsa, sanoi hän sille: ihminen, sinun syntis anteeksi annetaan sinulle.
        21. Ja kirjanoppineet ja Pharisealaiset rupesivat ajattelemaan, sanoen: kuka tämä on, joka pilkkasanoja puhuu? kuka voi synnit antaa anteeksi, paitsi ainoastaan Jumala?
        22. Mutta kuin Jesus tunsi heidän ajatuksensa, vastasi hän ja sanoi heille: mitä te ajattelette sydämessänne?
        23. Kumpi on keveämpi? sanoa: sinun syntis anteeksi annetaan sinulle! taikka sanoa: nouse ja käy!
        24. Vaan että te tietäisitte Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa (sanoi hän halvatulle:) minä sanon sinulle: nouse ja ota vuotees, ja mene kotias!
        25. Ja hän nousi kohta heidän nähtensä ja korjasi vuotehensa, jossa hän maannut oli, ja meni kotiansa, kunnioittain Jumalaa.

Tämä ei ole järjen työtä, vaan niinkuin Jeesus itse sanoo, niin uskon vaikuttamaa. Järkeisoppineet eivät hyväksy tällaista!

• Elizza
        esles kirjoitti:

"Kun Jeesuksen tykö tuotiin mies heivaamalla hänet katon kautta sisään huoneeseen, missä Jeesus oli, tätä on selitetty hengellisesti. Hän tuli Jeesuksen tykö järjen kautta."

Kuka niin on selittänyt? Järkeisoppineetko?

18. Ja katso, miehet kantoivat vuoteessa ihmisen, joka oli halvattu, ja he pyysivät häntä viedä sisähälle ja panna hänen eteensä.
        19. Ja kuin ei he löytäneet kansan tähden, kusta puolesta he olisivat hänen saaneet sisälle, astuivat he katon päälle ja laskivat hänen lävitse katon vuoteinensa juuri Jeesuksen eteen.
        20. Ja kuin hän näki heidän uskonsa, sanoi hän sille: ihminen, sinun syntis anteeksi annetaan sinulle.
        21. Ja kirjanoppineet ja Pharisealaiset rupesivat ajattelemaan, sanoen: kuka tämä on, joka pilkkasanoja puhuu? kuka voi synnit antaa anteeksi, paitsi ainoastaan Jumala?
        22. Mutta kuin Jesus tunsi heidän ajatuksensa, vastasi hän ja sanoi heille: mitä te ajattelette sydämessänne?
        23. Kumpi on keveämpi? sanoa: sinun syntis anteeksi annetaan sinulle! taikka sanoa: nouse ja käy!
        24. Vaan että te tietäisitte Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa (sanoi hän halvatulle:) minä sanon sinulle: nouse ja ota vuotees, ja mene kotias!
        25. Ja hän nousi kohta heidän nähtensä ja korjasi vuotehensa, jossa hän maannut oli, ja meni kotiansa, kunnioittain Jumalaa.

Tämä ei ole järjen työtä, vaan niinkuin Jeesus itse sanoo, niin uskon vaikuttamaa. Järkeisoppineet eivät hyväksy tällaista!

Sanavalintaniko nyt mättää ? Olisiko minun pitänyt sanoa että ymmärryksen kautta ? Vaikka niin sitten.

Tämä käsitys asiasta saatiin kanssapuheissa. Minun mielestäni siellä oli koolla kristityitä eikä järkeisoppineita.

• Elizza
        Tomi H. kirjoitti:

Tuntuu, kuin olisi viisaudenhammas vedetty leukaperistä.
        Mutta pELerin ja Deuteronomion eivät varmaankaan lähteneet elävästä kristillisyydestä mihinkään; ei edes talvilomalle!

Hyvää vuodenloppua teille kaikille ja Onnellisempaa uutta vuotta- 2006.

Muistan, kun eräällä muulla palstalla kirjoittava Make kuoli sairauden murtamana. Hän oli kaunosielu, kaunokirjoittaja, lämmin ihminen ja perusteellinen ja tosi viisas. Tapasin hänet kerran. Löimme leikkiä siitä, olivatko esi-isämme kavereita, he kun taistelivat yhdessä Balkanin vuorilla.

Kerran tuli viesti, että hän on poissa. Tuntui pahalta.

Siihen verrattuna muunlainen poistuminen on pehmompaa kuulla. Kuitenkin, ihan sama tulos. Kun on tavoittamattomissa, se on niinkuin olisi kuollut, siltä kannalta että ollaan kuin peililasin takana jonka läpi näkee vain toiselta puolen.

Kirjoitusten perusteella voi profiloida kirjoittajaa ja tunnistaa, käyttäen naisen vaistoa....

• Rekommented

"Niistäkin puheenvuoroista on voinut oppia jotakin siitä, millaista on ihmisellä, jolla on hengellinen perusta luhistunut hajottavan työnteon tuloksena. Jäljelle on jäänyt vain se karvas juuri ja piikki sydämessä."

Mitä on tässä avauksesta lainatussa tekstissä mainittu hajottava työ?

Mikä on sellainen hengellinen perusta, joka hajoaa kuin korttitalo, jonkun (?) työn seurauksena.

On aivan selvä asia että jos ihmisiä on lapsesta asti kiinnitetty toisiin ihmisiin ja erilaisiin perinteisiin opin mutoihin ja ulkoisiin seikkoihin Kristuksen asemesta, niin viha on silloin aivan oikeutettua ja terveen merkki.

Joh. 20:27   Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."

Joh. 20:28   Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Joh. 20:29   Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

Joh. 20:30   Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;

Joh. 20:31   mutta nämä ovat kirjoitetut,

- että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja
      - että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

Room. 1:1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
      Room. 1:2   jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
      Room. 1:3   hänen Pojastansa - joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä

Room. 1:4   ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,

Room. 1:5   jonka kautta ...

- me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,

Room. 3:20   sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista;

- sillä lain kautta tulee synnin tunto.

Room. 3:21   Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat,

- on ilmoitettu ilman lakia,

*) Room. 3:22   se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

Room. 3:23   Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      Room. 3:24   ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

Room. 3:25   jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      Room. 3:26   jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Room. 3:27   Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois.

Minkä lain kautta?

Tekojenko lain?

Ei, vaan uskon lain kautta.

Room. 3:28   Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

• ??????????!...

"Rekommented"?
        Pirkanmaan ulkopuolella käytetään yleisesti sanotaa "Rekommended".

• meiliosoite on ?

Ei löydy galleriasta.

• frans kakka

Ja pärjäile. Miellyttäneet ovat vain veljen ja sisaren (luen samanmielisten) kommentit. Ahdasta on ja puutteellista, etten sanoisi puhdasta ja aatteelista. Eipä ole Jeesuksen laajasta sydämestä paljon sinullekaan herunut. Mutta onhan armonaikaa jäljellä. Samaa mieltä voi olla siitä, että Laase-sedän kirjoitukset yleensä ottaen ovat antoisia (niissä on kylläkin eri henki)

• EssuL

Ilman mitään vihaa, kaunaa tai ylenkatsetta joudun toteamaan saman kuin nimimerkki Frans Kakka. (eikö ole parempaa nimimerkkiä??)
        En huomannut, että poistuva nimimerkki olisi koskaan punninnut omia väitteitään.
        Kiitokset ja kaipaus suuntautuu sinne, missä vankimmin on puolustettu ansiosidonnaisuuden kristillisyyttä.

• fran kakka
        EssuL kirjoitti:

Ilman mitään vihaa, kaunaa tai ylenkatsetta joudun toteamaan saman kuin nimimerkki Frans Kakka. (eikö ole parempaa nimimerkkiä??)
        En huomannut, että poistuva nimimerkki olisi koskaan punninnut omia väitteitään.
        Kiitokset ja kaipaus suuntautuu sinne, missä vankimmin on puolustettu ansiosidonnaisuuden kristillisyyttä.

parempaa nimimerkkiä. Ei nimi miestä pahenna. Sitäpaitsi se viittaa molempiin esi-isiini Frans Parakkaan, vanhaan Prahan saarnaajaan sekä Frans Kafkaan, Junosuannon armoitettuun julistajaan.

• Realisti
        EssuL kirjoitti:

Samat "tuntemiset" poistuneen nimimerkin suuntautuneisuudesta.

• Eräs lukija

Kiitoksia itsellesi. Olen monissa aloituksissa lukenut vain sinun kirjoitukset kun ne on tuntuneet niin omilta ajatuksilta. Muistelen, että yhden kerran olisi ollut, etten ollut kanssasi samaa mieltä ja olinkin vähän pettynyt. Itse en ole tänne juuri kirjoitellut, kunhan vaan lukenut näitä kirjoituksia.

Jumalan rauhaa sinullekin

• Kristuksen sisällisen tunte...

En oikeasti osaa ikävöidä, koska itsekin olen tähän kirjoitteluun työlääntynyt samoja asioita jauhaa päivästä toiseen. Olen myöskin jättäytynyt sivummalle enkä ole panostanut sisältöön kuin lyhyillä riveillä, jota suosittelen muillekin jättäytyessä hiljalleen kokonaan pois täältä. Pimeys näyttää lisääntyvän päivä päivältä enemmän yhtä maailmanjoukkojen kanssa. Mutta olen kuitenkin pELerin kirjoituksissa havainnut yhtä kristillisyyden opetuksien kanssa joihin omakin sydän on voinut luottamuksella yhtyä. Sen huomaa kuinka sivummalle joutuneissa on alkanut näkyä hengellisen vihan-ja pilkanhenki sekä väärin ymmärretyillä hengellisillä vastineilla solvaaminen.

• essuL

Kaikkea sitä sanoa voidaan, mutta mikä sitten
        on aitoa ja mikä totta?
        Paha olo ainakin on aitoa.
        En sellaista soisi sinulle, enkä muillekaan.

Minä sanon sinulle, kuka sitten lienetkin: Yhtään ainutta kunnollista perustelua ette ole esittäneet uskon näkemyksillenne.
        Kun selvä todistus tulee eteen, te vaikenette.

>Sen huomaa kuinka sivummalle joutuneissa on alkanut näkyä hengellisen vihan-ja pilkanhenki sekä väärin ymmärretyillä hengellisillä vastineilla solvaaminen.>

Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä nämä "väärin ymmärretyt hengelliset vastineet" yms. ovat. Tiedän kysyväni turhaan.

Jos uskonne perusteet eivät kestä kirjoittelussa, miten ne kestävät kuolemassa?

• P. Nuivast
        essuL kirjoitti:

Kaikkea sitä sanoa voidaan, mutta mikä sitten
        on aitoa ja mikä totta?
        Paha olo ainakin on aitoa.
        En sellaista soisi sinulle, enkä muillekaan.

Minä sanon sinulle, kuka sitten lienetkin: Yhtään ainutta kunnollista perustelua ette ole esittäneet uskon näkemyksillenne.
        Kun selvä todistus tulee eteen, te vaikenette.

>Sen huomaa kuinka sivummalle joutuneissa on alkanut näkyä hengellisen vihan-ja pilkanhenki sekä väärin ymmärretyillä hengellisillä vastineilla solvaaminen.>

Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä nämä "väärin ymmärretyt hengelliset vastineet" yms. ovat. Tiedän kysyväni turhaan.

Jos uskonne perusteet eivät kestä kirjoittelussa, miten ne kestävät kuolemassa?

Tarkat "raamit" eli traditio luo monille turvallisuutta. Jos traditio ei sodi Jumalan sanaa vastaan, niin siinä ei ole mitään pahaa.

Es. lestadiolaisessa traditiossa on paljon myöskin hyvää ja Jumalan sanan mukaista
        opetusta, ja tapoja joita ei tarvitse hylätä.

Monet lähtevät pois herätysliikkeen vaikutuspiiristä mielestäni ehkä liiankin heppoisin perustein. Tosin ymmärrän kyllä senkin että jos tuo ehdottomuus ulkoisen "esikuvan" vaatimisessa kovasti sattuu rikottuun sisikuntaan, niin paras on silloin kyllä vetäytyä Kristus- keskeisempään seuraan.

Itse en lähde omasta hengellisestä kodistani ja ystävieni joukosta niin kauan, kun syntinen saa Kristuksen lunastustyön tähden uskoa itsensä armosta autuaaksi. Ja niin kauan kun saan vapaana Jumalan lapsena saarnan aikanakin kiittää Jumalaa siitä, että onneksi tuo mitä puhuja nyt sanoi, ei ole totta.

Ihmisethän ovat tunnetusti erehtyviä olentoja, ja niinpä monesti saammekin antaa amteeksi puhujille heidän heikkoja ja ymmärtämättömyydestä johtuvia sanojaan.

• Lasse-setä

Mielestäni tällainen juttu on hyvin surullinen. Miten voimme oppia ymmärtämään toisiamme, jos emme saa edes keskustella?

Olen täysin vakuuttunut, että yhteys löytyy vain sitä kautta, että altistamme itsemme toistemme vaikutukselle. Eri asia on sitten, jos yhteyttä ei pidetä tarpeellisena tai edes suotavina.

• miu mau

Tee parannus ja usko evankeiumin sanoma omalle sydämelle. Silloin löytyy yhteinen taivaallinen sävel.

• hau hau
        miu mau kirjoitti:

Tee parannus ja usko evankeiumin sanoma omalle sydämelle. Silloin löytyy yhteinen taivaallinen sävel.

Ei kenenkään, Lasse-sedänkään siitä tarvitse tehdä parannusta, ettei uskoa kaikkea sitä
        ihmisoppia, minkä miumau itse uskoo.

Luottamus ja Hengen yhteys syntyvät ainoastaan Kristuksessa Jumalan sanan kautta.

• Elizza

Kun on pimeyttä, sitä taustaa vasten valo näkyy erittäin kirkkaana. jos tällä(kin) palstalla ei olisi mustasta karvasäkistä kauhottua pimeyttä, ei syntyisi kirkkaita puheenvuorojakaan. Ei olisi muuta sanottavaa kuin joo joo.

Historiassa kun oikeat uskovat ovat kirjoittaneet vimmatusti, syynä on ollut ympärillä vellovat pimeät käsitykset. Hyvä siinä mielessä, että on syntynyt niin paljon hyvää kirjoitusta. Namupaloja nykyihmisellekin.

• Lasse-setä
        miu mau kirjoitti:

Kyllä minäkin sellaisen yksimielisyyden tunnen. Kun kaikki olisivat minun kanssani samaa mieltä, ei olisi mitään ongelmaa.

• vl uskovainen

On tämä teidänkin touhu aika moista. Kiivailette Jällivaarasta ja pidätte Lapin vanhimpia Jumalan sijaisina maan päällä. Kyllä on Kristus kärsinyt inflaaton. Sanoisinpa oikeastaan että keppihevosena käyttävät Kristusta siellä Jällivaarassa omaa vanhurskautta korostaessaan.

Oletteko todella noin sokeita, että ette näe tämän "Lapin vanhimpien" -opin kestämättömyyttä.

Kyllä Laestadius kääntyisi haudassaan jos kuulisi moisesta.

Meillä vanhoillislestadiolaisuudessa on omat "pienet" napinat tapa-asioista, mutta ei meillä sentään kukaan usko SRK:hon tai mihinkään muuhunkaan ajalliseen instanssiin tuolla tavalla. Pidän tuota teidän oppianne tuossa mielessä kyllä höpinänä.

Meiläkin jotkut kehoittavat hylkäämään tämän palstan. Jotkut lapselliset niin tekevätkin.

Kaikkea hyvää sinänsä. Olemmehan "serkkuja". Mutta nostakaa Kristus takaisin pylvään päähän ja pudottakaa se Lapin vanhimmisto lumikinokseen ja armahtakaa sitten.

• Tomi H.

Teillähän juuri uskovatkin tuohon SRK:hon. Tosin ei kaikki tahtoisi uskoa, mutta yritäpä olla uskomatta, niin käy, kuin 60-70-luvulla; Kick Out!

• vl uskovainen
        Tomi H. kirjoitti:

Teillähän juuri uskovatkin tuohon SRK:hon. Tosin ei kaikki tahtoisi uskoa, mutta yritäpä olla uskomatta, niin käy, kuin 60-70-luvulla; Kick Out!

Jo. Se 60-70 -luku oli murheellista aikaa. Mutta tänä päivänä ei tarvitse uskoa SRK:hon. Itse en ainakaan usko. Meillä on itse asiassa kohtuullinen sananvapaus, ja monet tapa-asiat ovat väistymässä.

En nyt halua leuhkia,mutta kun törmäsin tuohon teidän sivustoon, niin totesin että tuo sakki nyt ainakin on hakoteillä. Raamattu ei puhu moisista vanhimmista ja Jällivaarasta mitään. Riisukaa se porukka aseista.

• Järkyttynyt
        Tomi H. kirjoitti:

Kriisiapu vertaisryhmässä saa ihmeitä aikaan. Kokeile!

• vl-kinokseen

Vl-kinokseen on haudattu LLL puolittain, Isak Poromaa, Johan Takkinen, Meri-Pietari, Erkki Antti, Joonas Purnu ja lumitykki tykittää koko ajan lunta Kristus-kallion päälle; Kemin kylmä lumilinna kutsuu kiillollaan jäähyiseen ilmapiiriin, jossa sydämen ympärillä painaa jää.

• Vl:llä

Pidä sinä pääs kiinni, kun et tiedä asioista yhtään mitään.

• Tomi H.
        Järkyttynyt kirjoitti:

Kriisiapu vertaisryhmässä saa ihmeitä aikaan. Kokeile!

JÄRKYTTYNEET eniten ovat kriisiavun tarpeessa. Sinun kohdallasi lienee jo kiire sinne!

• EAJ
        vl-kinokseen kirjoitti:

Vl-kinokseen on haudattu LLL puolittain, Isak Poromaa, Johan Takkinen, Meri-Pietari, Erkki Antti, Joonas Purnu ja lumitykki tykittää koko ajan lunta Kristus-kallion päälle; Kemin kylmä lumilinna kutsuu kiillollaan jäähyiseen ilmapiiriin, jossa sydämen ympärillä painaa jää.

Jos viittaat hajaannuksessa el- tai vl-leiriin menneitä, niin tietosi ovat yllättävän huonot. Purnu ja meri-Pietari ovat selvät el-miehet, mutta Raattamaan lähin työtoveri Erkki-Antti on vl-kristillisyydessä ollut aina rakas veli ja hän kritisoi ennen kuolemaansa Gällivaaran poikasia lakihenkisyydestä.

• kyllä.
        EAJ kirjoitti:

Jos viittaat hajaannuksessa el- tai vl-leiriin menneitä, niin tietosi ovat yllättävän huonot. Purnu ja meri-Pietari ovat selvät el-miehet, mutta Raattamaan lähin työtoveri Erkki-Antti on vl-kristillisyydessä ollut aina rakas veli ja hän kritisoi ennen kuolemaansa Gällivaaran poikasia lakihenkisyydestä.

Erkki-Antti aloitti Raattamaan ja muiden vanhinten linjasta poikkeavan työnteon jo kymmenisen vuotta ennen kuolemaansa. Sen työn tuloksena syntyi vanhoillislestadiolainen eriseura. Näistä asioista on aika paljonkin jopa kirjallista tietoa. Mutta on muistettava, että Erkki-Antti kuoli jo vuonna 1900, jolloin tilanne ei vielä ollut selkiintynyt.

• puhua tosiasaa?
        EAJ kirjoitti:

Eivät ne hajaannuksen syyt niin yksioikoiset ole.
        Meidän uskomme perustus ei ole Purnun tai Fjäldahlin ajatuksissa, vaan Jumalan ikuisessa sanassa.

Mitäs jos Erkki-Antilla oli syytäkin nuhdella lakihenkisyydestä?
        Ovatko ne kalossit, topatut tuolit, verhot, seinäkellot ym. olleet muuta kuin uutta orjuutta "heikoissa ja köyhissä säädyissä", kuten Paavali sanoo.

Erkkiantin kirjeet on saatavilla ja luettavissa. Niissä kuvastuu selkeä Kristuksen oppi.

"Mutta se on Herramme ja Vapahtajamme oppi, että kaikille jotka syntinsä tuntevat, on hän aina sanonut: älä pelkää, ainoastaan usko ja joka uskoo se tulee autuaaksi j.ne.

Jospa sieltä ilmestyisi semmoiset isät, jotka meitäkin opastaisivat syvemälle siihen kalliiseen E v a n k e l i u m i i n, josta olemme Hengen ja elämän saaneet, jonka kautta olemme voitolla pysyneet, ja joka on Jumalan voima jokaiselle uskovaiselle autuudeksi."
        8.6.1900 Matti Kuulalle

Vaikka EA korostaa yhtenäisyyttä, sanoo hän elämän tuleen evankeliumista, Jumalan sanasta, eikä kristillisyydestä, kuten nykyään sanotaan.

• Justiina

pElerin.
      Nyt vain uutta nimimerkkiä miettimään! ;-)

• frans kakka

kaipaan kaulimesi mäjäyksiä kovaan päähäni ja syntiseen takalistooni. Ne aiheuttavat ennättäväisiä armon tuntemuksia.

Olisi muuten oikeastaan kiva tietää, ketkä tutut ja puolitutut paukapäät ovat näiden nimimerkkien takana täällä. Varmasti tiedän vain muutaman. Kyllä jutut muuttuisivat, jos omilla nimillä pitäisi kaikki kirjoittaa. Onko unohtunut, että taivaallinen isä tietää kaiken?

Kyllä tämä LLL:n kieltä käyttäen on yksi sontaläjä.

• Elävä Ihminen
        frans kakka kirjoitti:

kaipaan kaulimesi mäjäyksiä kovaan päähäni ja syntiseen takalistooni. Ne aiheuttavat ennättäväisiä armon tuntemuksia.

Olisi muuten oikeastaan kiva tietää, ketkä tutut ja puolitutut paukapäät ovat näiden nimimerkkien takana täällä. Varmasti tiedän vain muutaman. Kyllä jutut muuttuisivat, jos omilla nimillä pitäisi kaikki kirjoittaa. Onko unohtunut, että taivaallinen isä tietää kaiken?

Martti Luther:

9. Me kristityt kaikki muodostamme keskenämme kuin luonnollisen ihmisruumiin. Niin kauan kuin ruumis on täällä maan päällä, se koskaan ei sisäisesti enemmän kuin ulkonaisestikaan ole kokonaan puhdas: sisältä se on saastainen, täynnä räkää, näljää, ajettumia, visvaa,ulostuksia,saastaa ja löyhkää; ulkoa se on rupinen, siinä on ihottumaa ja täitä, se on syyhyinen, silmät ja korvat ovat juoksevaiset ja räämäiset; kuta kauemmin se elää, sitä vähemmän kaunista ja puhdasta siinä on.

Kuitenkin me tiedämme, että kristittyjen ruumis on oleva ihana ja puhdas tulevaisessa elämässä, nykyistä, kirkasta aurinkoakin kirkkaampi ja puhtaampi; mutta sitä ennen hänen on riisuttava likansa ja saastansa sekä mädättävä, tullaksensa niin hengen kuin ruumiinkin puolesta täysin puhtaaksi, sillä toisenlaisena Jumala ei häntä taivaaseen huoli.

10. Vaikka siis ihmisen ruumis onkin näin vastenmielinen, inhottava, saastainen ja epäpuhdas, meillä kumminkin täytyy olla tämä likasäkki: me emme voi olla sitä paitsi. Ilman sitähän emme voi elää, emme kasvattaa lapsia, emme hoitaa emmekä hallita.

Meidän täytyy siis, niin kauan kuin tätä elämää kestää, tätä löyhkäävää, saastaista ihramahaa kantaen pitää voimassa taloutta ja yleistä järjestystä maailmassa, kunnes ovat saaneet elämän ja syntyneet kaikki lapset, joista Jumala seurakuntansa kokoaa iankaikkiseen elämään. Näissä asioissa kukaan ei ole niin auttamattoman typerä, että viskaisi luotaan ruumiinsa tai sen jäseniä tai vihaisi sitä ja tuottaisi sille vahinkoa, vaikka se onkin epäpuhdas ja saastainen, vaan hän "ravitsee ja vaalii sitä», niinkuin pyhä Paavali (Ef. 5:29) sanoo; kuta raihnaisempi se on, sitä enemmän siitä huolehditaan, ja jos siltä jotakin puuttuu, silloin jalat kiiruhtavat ja kädet ripeästi rientävät avuksi: jos siinä on ihottumaa, etsitään keinoja ihottuman parantamiseksi tai ainakin suojaamiseksi, jos se alkaa ajettua ja märkii, se siivotaan ja puhdistetaan, kuitenkaan sairasta jäsentä vahingoittamatta; ellei se voi tehdä tarvettaan, turvaudutaan apteekkiin ja kaikenlaisiin lääkkeisiin, että puhdistautuminen ja purkaminen kävisi mahdolliseksi.

11. Lyhyesti puhuen, vaikka ruumis olisi mahdollisimman terve, ihminen kuitenkaan ei voi olla puhdas; hänen täytyy purkaa purettavansa, sylkeä ja niistää, yhä vain kuljettaen saastaisuuttaan mukanansa ja sitä poistaen; kaikesta huolimatta jääpi kuitenkin jäljelle inhottava, ihottumainen, löyhkäävä ruumis, ja sellaista häneltä ei voida poistaa eikä täydellisesti suojella, ruumista kokonaan turmelematta.

-------------
        Ja sitten saapuu se hetkinen, jona hän lasketaan maan poveen, peitetään multiin, ja madot ja toukat, osansa ottaen, syövät hänen saastansa; sitten hän vasta kokonaan uudistuu ja puhdistuu.
        ------------

Siihen mennessä täytyy sitä aina vain raahata mukana ja jättää se semmoiseksensa, leikkaamatta ja pois heittämättä siitä jäsentäkään siitä syystä, että se on kipeä, sairas, ehkäpä kelpaamaton ja turmeltu; ja vaikka se ei enää olisikaan parannettavissa, pidetään se kuitenkin kärsivällisesti mukana ruumiissa, ellei se kerta kaikkiaan ole niin kurja, ettei se jatkuvasti voi pysyä ruumiissa, vaan läpikotaisin mädäntyneenä ja kuolleena itsestänsä siitä lohkeaa, oltuansa jopa uhkana muillekin jäsenille.

• Justiina
        frans kakka kirjoitti:

taitaapi olla täällä päin samoja tuntemuksia etten sanois jopa liikutuksia! :-)
        Käyn täällä harvakseltaan. Lukasin muuten päivänä toisena nimimerkkisi syntyperästä. Olet näköjään hyvällä pohjalla myös maallisissa seikoissa ;-)
        t: yks paukapää sontaläjässä :-)

• Pekka Puupää
        Justiina kirjoitti:

taitaapi olla täällä päin samoja tuntemuksia etten sanois jopa liikutuksia! :-)
        Käyn täällä harvakseltaan. Lukasin muuten päivänä toisena nimimerkkisi syntyperästä. Olet näköjään hyvällä pohjalla myös maallisissa seikoissa ;-)
        t: yks paukapää sontaläjässä :-)

Justiina onkin ollut mierontiellä pitkät tovit.

• lähdit?

Ajattelin vaan tarkistaa. Muista että ei sitten enää vilkuilla näille sivuille. Soo soo.

• Kun nyt sattui olemaan aikaa ja luin saamiani palautteita, voin vielä antaa oman näkökantani joihinkin kommentteihin. Tästä tulee ihan liian pitkä, mutta kenenkään ei ole pakko tätä lukea.

sen mukana kaikki:
      Olen kanssasi samaa mieltä. Minustakin rehellisyys on kaiken A ja O.

Deuteronomion:
      Kiitos itsellesi puheenvuorostasi. Profeetta sanoo: "Teidän edellänne kulkee Herra, Israelin Jumala seuraa suojananne..." Eikö ole turvallista.

Lasse-setä:
      Kiitos toivotuksesta. Toivotan samaa itsellesi. Se, että aion lähteä täältä, oli kyllä harkittu jo ennen Gunnarin saarnaa. Eikä hän mitään kieltoa mielestäni sanonut, asetti kyllä kyseenalaiseksi hyödyn. Olen pitkälti hänen kanssaan samaa mieltä.

Elizza:
      Onhan pyyhe keksitty. Sillä kuivuu kylmänkin veden märkyys...
      Kiitos samoin, minäkin olen lukemattomia kertoja iloinnut sinun reippaista ja tuoreista kommenteistasi. Olen oikeasti utelias tietämään kuka olet, mutta se ei kuulu tämän palstan olemukseen.

Tomi H.:
      Samat sanat sinulle. Minulle muuten hammaslääkäri sanoi, että viisaudenhammas saattaa vielä pärjätä jopa 7-8 vuotta... Joten sitä ei toivottavasti tarvitse kiskoa irti. Sitten toinen juttu: Olin kuin olinkin eräänlaisella talvilomalla. Oli vapauttavaa pysyä poissa netistä muutama päivä.
      Mutta elävästä kristillisyydestä en halua lähteä minnekään. Eikä se edes minusta ole kiinni, sillä synnitön suu on lausunut: "Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni."

Rekommented, jonka minä vastaustyylistä päätellen arvelen olevan sama kuin entinen nim. Nuin:

Sinä kysyit: Mitä on tässä avauksesta lainatussa tekstissä mainittu hajottava työ?

Vastaukseni: "Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa."

Näin on ollut koko kristillisen kirkon historian ajan. Tai Lutheria lainatakseni: Minne Kristus rakentaa kirkkonsa, siihen viereen pystyttää perkele kappelinsa. Sitä hajottavaa työtä tarkotan ja siinä työssä sinäkin olet mukana.
      En tiedä millainen sinun hengellinen korttitalosi on ollut, mutta joku onnettomuus siinä on käynyt.

meiliosoite on ?:
      Luulin, että nimimerkistäni on jokin linkki meiliini, mutta eipäs ollutkaan. Minut tavoittaa mm. osoitteesta pelerin@suomi24.fi

frans kakka:
      Joku täällä haisee neljänneksen päähän, sanoi Laestadius...
      Minä en muuten sanonut, että miellyttää VAIN samanmielisten kommentit...
      Taas hyvä esimerkki siitä, kuinka totuus muuntuu joksikin toiseksi vain siirryttäessä repliikistä toiseen. Sellaisia me ihmiset olemme.
      Sanoin, että eniten mieltäni ovat lämmittäneet ne puheenvuorot ja kommentit, joissa olen tunnistanut veljen ja sisaren äänen... Ja onkos se nyt suuri ihme. Juhani Raattamaalta kysyttiin: "Mistä tiedätte, että teillä on Pyhä Henki?" Vastaus: "Siitä, että on Jumalaan halajavainen sydän, hengen huokaukset ja veljellinen rakkaus. Usein tunnet sydämesi niin kylmäksi, ettei tunnu mitään rakkautta, vaan kun kristitty tulee, niin ihastut. " Siitä on kyse, kun jonkun puheenvuoro lämmittää mieltä.

Totesit myös: "Laase-sedän kirjoitukset yleensä ottaen ovat antoisia (niissä on kylläkin eri henki)"
      Voi olla eri henki, hän ehkä itse osaisi parhaiten lausua siitä mielipiteensä, mutta minusta - mikäli osaan asioita oikein tulkita - Lasse-sedän puheenvuoroissa ei ainakaan ole sellaista katkeruutta esikoislestadiolaista kristillisyyttä kohtaan, kuin monella muulla täällä on. Olen jopa todennut hänen puolustavan esikoislestadiolaiuutta useammin kuin kerran.

EssuL (ja Realisti):
      Sanot: "En huomannut, että poistuva nimimerkki olisi koskaan punninnut omia väitteitään.
      Kiitokset ja kaipaus suuntautuu sinne, missä vankimmin on puolustettu ansiosidonnaisuuden kristillisyyttä."
      Minun täytyy myöntää, etten ymmärrä tuota ensimmäistä kommenttiasi, etten olisi punninnut omia väitteitäni.
      Toinen syytös on täysin tuulesta temmattu. Minä en ole koskaan puolustanut "ansiosidonnaisuuden kristillisyyttä". En myöskään tunnista sellaisesta syytöksestä omaa seurakuntaani. Minä jos kuka tiedän, millaista on olla syntikuorman alla, kun olen yksinäisyydessä tuskissani huutanut Jumalaa avuksi, kun mikään oma ei auta. Minä myös tiedän, miltä tuntuu kun kaikki syntivelka siirretään pois
      ja uusi ihminen pääsee iloitsemaan suuresta Jumalan armosta. Senkin olen saanut kokea, että matka ei ole päättynyt siihen hetkeen, jolloin sydän on puhdistunut Jeesuksen verellä. Ja vielä sekin on minun vaelluksessani todellisuutta, että vanhaa ihmistä on raahattava mukana. Ja se vanha ihminen tarvitsee vieläkin kuritusta, jotta uusi ihminen pysyisi voitolla. "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko."

Eräs lukija:
      Missäköhän asiassa meillä meni ajatukset eri suuntiin?
      Olen sitä mieltä, että vapaat kristityt voivat keskustella asioista vapaasti ja silloin voi tulla erilaisia näkemyksiäkin esille. Mutta on tietenkin hyvä, ettei lukittauduta omien mielipiteitten taakse niin jyrkästi, että pitää alkaa riidellä. Jos minä olen ollut väärässä, niin ajattelen Paavalin kanssa, että "jos te toisin ajattelette, niin Jumala on sen teille ilmoittava." Kiitos kommentistasi.

Kristuksen sisällisen tunte...:
      Minäkin toivon, että se sama sisällinen tunne saa hallita elämääni ja koko olemustani. Kiitos sinullekin.

essuL:
      En ole samaa mieltä kanssasi. Olen mielestäni vastaillut aika paljonkin. Sen sijaan olen kokenut, että kun olen esittänyt jonkun näkökulman, siihen on päättynyt koko keskustelu. Niitä esimerkkejä varmaan löytyisi tuolta arkistoista. Olen pyytänyt kommentoimaan monia seikkoja, mutta en ole saanut kommenttia. Mitä muuten tarkoitat, kun sanot: "Jos uskonne perusteet eivät kestä kirjoittelussa jne..." Kyllä minun mielestäni meidän uskomme perusteet kestävät oikein hyvin sekä kirjoittelussa että Raamatun rinnalla. En minä koe siinä mitään ristiriitaa.
      Mutta siihen minä en vieläkään suostu, että Jellivaara pitäisi mainita Raamatussa, niinkuin taas kerran täällä joku on vaatinut. Sellaisiin kommentteihin minun on todella vaikea suhtautua vakavasti.

vl uskovainen:
      "Kiivailette Jällivaarasta ja pidätte Lapin vanhimpia Jumalan sijaisina maan päällä." Sinä et pysy totuudessa. Kukaan ei pidä Lapin vanhimpia Jumalan sijaisina. Emme myöskään kiivaile Jellivaarasta. Asiahan on niin, että ne jotka vastustavat esikoislestadiolaisuuden hengellistä hallitusta, kiivailevat Jellivaaraa vastaan. Mutta sehän on kokonaan toinen asia, emmekä me esikoislestadiolaiset voi sille asialle yhtään mitään.

Justiina:
      En aio vaihtaa nimimerkkiä. Jos minulla tulee asiaa tänne palstalle, palaan samalla nimimerkilläni. Aikoinani kirjoitelin nimimerkillä "Matkaaja" jos Ruukun nettisivuille. Mutta kun en ole ko. lehden tilaaja, en sitten enää päässyt sinne sohlamaan. Täällä sitten eräänä päivänä huomasin, että joku oli rekisteröinyt itselleen "Matkaaja"-nimimerkin, ja siksi valitsin uuden. "Pelerin" tarkoittaa suunnilleen samaa kuin matkaaja. Se on erästä eurooppalaista kieltä, muissa kielissä se on esim. pilgrim tai pellegrino. Tähän pelerin-sanaan sai mukavasti matkittua El Kirahwilta tuon EL:län: pELegrin.

lähdit?:
      Tulin takaisin ja varmaan vielä joskus käyn kurkkimassa muulloinkin. Saa nähdä.

Tarkoitukseni kuitenkin on keskittyä muihin tekemisiin. Tämä vie ihan liiaksi aikaa hyötyyn nähden.

Nyt alkoi uusi vuosi. Naapurin pojat meinaavat räjäyttää tämän talon yläilmoihin.

Hyvää uutta vuotta!

• Lasse-setä

Kommenttisi oli minulle arvokas. Nimittäin olen pyrkimässä totuuteen ja tunnustan sen missä ikinä sitä tapaan. Uskallan sanoa esikoisten ja muiden uskovien kanssa sanoa: Tulkoon sinun valtakuntasi ja tapahtukoon sinun tahtosi!

• Rekommendet

Kaikki ne jotka lyövät tavalla taikka toisella kiilaa sen väliin ettei syntinen saisi uskolla omistaa Kristuksen lahjavanhurskaudella ilman omia ansioitaan ovat hajoittajia. Eivät siis kokoa laumaa Kristukselle, vaan vaikkapa jollekin laisuudelle. Nimimerkkini luit otsikosta. Todella ihana autuus on minulle koittanut uskon kautta Kristukseen, josta olen kiitollinen nyt ja kerran iankaikkisuudessa.
        Kiitos kunnia ja ylsitys tästä lahjasta Kristuksen kautta Jumalalle. Totisesti Jeesus Kristus minun Herrani on ylösnoussut ja Henki veri ja vesi ovat tämän todistajat. Joka muuta minun kohdallani väittää on valehtelija.

• Rekommetdnet
        Rekommendet kirjoitti:

Kaikki ne jotka lyövät tavalla taikka toisella kiilaa sen väliin ettei syntinen saisi uskolla omistaa Kristuksen lahjavanhurskaudella ilman omia ansioitaan ovat hajoittajia. Eivät siis kokoa laumaa Kristukselle, vaan vaikkapa jollekin laisuudelle. Nimimerkkini luit otsikosta. Todella ihana autuus on minulle koittanut uskon kautta Kristukseen, josta olen kiitollinen nyt ja kerran iankaikkisuudessa.
        Kiitos kunnia ja ylsitys tästä lahjasta Kristuksen kautta Jumalalle. Totisesti Jeesus Kristus minun Herrani on ylösnoussut ja Henki veri ja vesi ovat tämän todistajat. Joka muuta minun kohdallani väittää on valehtelija.

Täsmälleen noin!

• Rekommented
        Rekommetdnet kirjoitti:

Täsmälleen noin!

Abballe minä sanoin kiitokseni ja ylistykseni ja Abbani tuntee ja ymmärtää minun sydäntäni.

• cmjhgbx
        Rekommented kirjoitti:

Abballe minä sanoin kiitokseni ja ylistykseni ja Abbani tuntee ja ymmärtää minun sydäntäni.

maailmako se on.

• Wahana
        Rekommendet kirjoitti:

Näinhän se on, kun kiitokset täytyy repiä lihasta, todellinen kiitos nousee vilpittömästä sydämestä jossa ei kirjoitinta ole asennettu, joka printtaisi sen nettipalstoille.

• Rekommended
        cmjhgbx kirjoitti:

maailmako se on.

Minä iloitsen Abba Jumalassani, jonka lapseksi olen tullut veljeni ja Vapahtajani Jeesuksen Kristuksen kautta ja ansiosta. Kiitos sinulle Jeesus!

Ei olisi millään uskonut lain alla omassa vanhurskaudessa eläessäni miten ihanaa Kristuksessa on elää vapaana sekä saatanan että ihmisten kanteista ja orjuudesta.

Gal. 4:31   Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
        Gal. 5:1   

-----------
        Vapauteen Kristus vapautti meidät.
        Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        -----------

Gal. 5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.

Gal. 5:3   Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        Gal. 5:4   Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

Gal. 5:5   Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        Gal. 5:6   Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, ...

- vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

• Tuotanuin
        Rekommended kirjoitti:

Minä iloitsen Abba Jumalassani, jonka lapseksi olen tullut veljeni ja Vapahtajani Jeesuksen Kristuksen kautta ja ansiosta. Kiitos sinulle Jeesus!

Ei olisi millään uskonut lain alla omassa vanhurskaudessa eläessäni miten ihanaa Kristuksessa on elää vapaana sekä saatanan että ihmisten kanteista ja orjuudesta.

Gal. 4:31   Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
        Gal. 5:1   

-----------
        Vapauteen Kristus vapautti meidät.
        Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        -----------

Gal. 5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.

Gal. 5:3   Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        Gal. 5:4   Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

Gal. 5:5   Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        Gal. 5:6   Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, ...

- vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Nämä joulukuusen valot, lapinluottamuksen puutteet,
        solmiot, naisten lakit, urkuharmoonit, pianot, soittaminen, urkujen soitto kirkossa, kirkkokuorossa laulamiset, moniääniset virsilaulut perheissä, uuden käsikirjan ehtoollisrukoukset, ristit kokoushuoneen katolla, eriväriseksi maalatut seinät, ne ovat kaikki ´galatalaisten oppia ja uutta ympärileikkaamista.

• Rekommented
        Tuotanuin kirjoitti:

Nämä joulukuusen valot, lapinluottamuksen puutteet,
        solmiot, naisten lakit, urkuharmoonit, pianot, soittaminen, urkujen soitto kirkossa, kirkkokuorossa laulamiset, moniääniset virsilaulut perheissä, uuden käsikirjan ehtoollisrukoukset, ristit kokoushuoneen katolla, eriväriseksi maalatut seinät, ne ovat kaikki ´galatalaisten oppia ja uutta ympärileikkaamista.

Niin ovat!

Ihmiset vielä jotenkin tajuavat, että kaikenlainen ihmisen yletön kaunistelu
        koruin ja pakkelein (ihotasoittein) on
        syntiäl.

Sitä he eivät kuitenkaan tahdo millään tajuta, että myös vastakkainen toiminta, eli Jumalan työn rumentaminen ja turmeleminen, sen halveksiminen, - vähättely, - mitätöinti, ja Jumalan lahjojen käyttämättä jättäminen vanhurskauttavassa ja pyhittävässä tarkoituksessa ("köyhäily") on syntiä.

Sellainen toiminta on vielä paljon vaarallisempaa kaunistelua, se on itse itsensä kaunistelemista Jumalan edessä. Se on hyvän ja Jumalalle kelvollisen ihmisen teeskentelemistä, eli tekopyhyyttä.

Jumalalle ei kelpaa vanhurskaudeksi mikään muu kuin Kristuksen teko.

Ihmisen on suostuttava tulemaan lain kautta tyhjäksi kaikesta omasta ansaitusta hyvästään, voidakseen ottaa Kristuksen lahjavanhurskauden kiitollisena vastaan.

• ...

...

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe