Zetec-hyvä vai huono????

mape

Joissain Fordin malleissa on tyyppimerkintä Zetec? Onko se hyvä vai huono ominaisuus? Muistuttaa erehdyttävästi Zetoria...Vai onko se lyhenne sanoista Tsekkien tekniikkaa???

23

10681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fordimiäs

      tuleeko se R-kioskilta? Ja Bemarilla on M-malli ja tuleeklo se Moskovasta? Mersulla on S-malli ja onko se lyhenne Swazimaasta (tai mikä lie)? ZETEC on vain moottorin mallinimi, jota Ford on runsaasti mainostanut ja on ihan hyvä peli.

      • Nimetön

        kuullemma kun sanot että pellin alla on zetec niin porukka sonoo OOOH! mutta en tiiä itellä ei o ni en voi sanoa muuta ku et KUULLEMMA parempi malli. no eipä mua kiinnosta


      • Nipponisti
        Nimetön kirjoitti:

        kuullemma kun sanot että pellin alla on zetec niin porukka sonoo OOOH! mutta en tiiä itellä ei o ni en voi sanoa muuta ku et KUULLEMMA parempi malli. no eipä mua kiinnosta

        Ja Nissaneissa on ihan multi-link ripustukset takapyörissä.

        Olen kuullut, että se on jotenkin parempi kuin tavalliset ripustukset. :)

        Jätä tuollaiset Zetecit omaan arvoonsa. Käyttäjän kannalta sillä ei ole mitään muuta merkitystä kuin se, että valmistaja on jostain syystä nimennyt aikoinaan uuden moottorin Zeteciksi.


      • höhlä
        Nimetön kirjoitti:

        kuullemma kun sanot että pellin alla on zetec niin porukka sonoo OOOH! mutta en tiiä itellä ei o ni en voi sanoa muuta ku et KUULLEMMA parempi malli. no eipä mua kiinnosta

        Katoppa vastaustas tuohon kysyjään, eipä tyhmempää voes olla!!!


    • kyllä lähtee

      Zetec on Fordin perusrivinelosen nimi. Duratec on paljon parempi. Mieti miksi.

    • Nmpä niin

      Se että fordin mallimerkinnässä lukee zetec ei tarkoita että ko.autossa välttämättä olisi zetec-moottori. Mm. joissakin Fiestoissa se tarkoittaa varustelutasoa, kuten myös jos fiestan lokarissa lukee focus. Moottorina Zetec on ihan ok, aikalailla normi 16v pata, joka löytyy mm.Focus RS-mallista ahdettuna(vaikkakin Ford on sen nimennyt Duratec:iksi). Duratec I4 puolestaan on Fordin ja Mazdan yhteistyössä kehittämä kone millä ei ole Zetecin kanssa mitään yhteistä...

    • Juupasjuu

      Jos lukee zetec jossain niin ei kannata koskea kyllä pitkällä tikullakaan, saatika sitten duratec tms. Parasta olis jos pysyis erossa koko f alkuisesta merkistä. Mutta tosiaan zetec/duratec (ja muutkin foordin moottorit) ovat aivan suunnattoman laiskoja, taas että jos tehoa löytyy niin onpi niin kummalliset teho/vääntökäyrät että uskomattoman vittumainen ajaa..... Zetec moottoreissa tarvitaan jotain foordin omaa ihme litkua öljyksi, normaali ei käy. En tiiä onko kaikissa zeteceissä mutta joissaina ainakin. Sitten moottorin nokkaakseleissa/kampiakselissa ei ole minkäänlaista lukitus pistettä esim hahloa tms. vaan nokkapyörät pyörii kuin hullun mulkku kun ei ole kirrattu, jotkut tampiothan tekee näihin jotain omia ajoitusmerkkejä/asentomerkkejä pyöriin ja akseleihin, tämä ei kuitenkaan siis toimi joten kannattaa unohtaa ja viedä foordille vaan. Onkos muuten kellään tietoa miten tuonkaltaisesta virityksestä saa ajotuksen kohdalleen jos on ottanut pyörijät irti?

      • Tule voorttia.

        Nokka-akseleissa (1.8 zetec) oli nokka
        pyörissä reikä toisin isompi kuin takana moottorissa oleva m6 kierre joten nokka-akselit sai ainakin mondeon koneessa lukittua. Samaa mieltä olen muuten ei kannata koskea pitkällä tikullakaan 300tkm ajettu ja toinen kone laukeamassa. Olen varmaan sitten yksi niistä tampioista vedin nokkapyöriin hihnaan ja joka muuhun paikkaan omat merkit laskin hampaat ja siirsin uuteen hihnaan tosin mulla hihnanvaihto onnistui, niin ei tarvi kysellä neuvoja miten jaon saa kohilleen.


      • ransitmies

        kaikista zeteceistä saa kampuran ja nokat lukittua paikalleen hihnanvaihdon ajaksi. kampura lukitaan tappia vasten lohkon kyljessä olevasta reiästä ja nokka-akselien päissä oleviin hahloihin laitetaan lattaraudanpätkä. siis nokkien hahlot on vaihteiston puoleisissa päissä eli venakoppa irti niin näkee ne. vanhemmissa zeteceissä joissa on kiila kampuran hihnapyörässä on myös ajoitusmerkit alapyörälle. uudemmissa joissa alapyörässä ei ole kiilaa tarkka ajoitus vaatii lukitustapin. suosittu tapa jos ajotusmerkkejä ei alapyörässä ole on ykköspytyn tulppa irti, pitkä rukari männän päälle ja pyörittää konetta kunnes mäntä on ylimmässä asennossa.


      • selkokielistä
        Tule voorttia. kirjoitti:

        Nokka-akseleissa (1.8 zetec) oli nokka
        pyörissä reikä toisin isompi kuin takana moottorissa oleva m6 kierre joten nokka-akselit sai ainakin mondeon koneessa lukittua. Samaa mieltä olen muuten ei kannata koskea pitkällä tikullakaan 300tkm ajettu ja toinen kone laukeamassa. Olen varmaan sitten yksi niistä tampioista vedin nokkapyöriin hihnaan ja joka muuhun paikkaan omat merkit laskin hampaat ja siirsin uuteen hihnaan tosin mulla hihnanvaihto onnistui, niin ei tarvi kysellä neuvoja miten jaon saa kohilleen.

        tekstiä. öaouhgapioganöiojfcmogpquovhpaoduihfcanjfhmvsjpijfmchgs9epreikäöaohföfojhcföaoihspödvituttaaaöougdhoughapufvöuonvavkyrpäjhkgjyutyudjnfngjsdperseenreikä


      • Ja jos tosta
        selkokielistä kirjoitti:

        tekstiä. öaouhgapioganöiojfcmogpquovhpaoduihfcanjfhmvsjpijfmchgs9epreikäöaohföfojhcföaoihspödvituttaaaöougdhoughapufvöuonvavkyrpäjhkgjyutyudjnfngjsdperseenreikä

        Ei mitään ymmärrä, niin kannattaa ottaa edellisestä viestistä neuvo ja viedä merkkihuoltoon.


      • että sellasta

        meikäläisen 2 litran bensa -zetecillä rullailtu 370tkm ilman kummempia ongelmia konehuoneen puolella.. :) itse noista kilometreistä ajanut 270tkm.. ja ihan hyvin mylly pyörii kun sinne vain lisäilee öljyä joka on bensakoneelle tehty, ei ole ainakaan tässä 9 vuoden sisällä tarvinnut kertaakaan foortin omia litkuja pannuun laittaa.


    • gear

      http://www.autowiki.fi/index.php/Ford_Zetec_-moottori

      Dohc, Twincam, Duratec. kahdella nokka-akselilla toteutettu moottori.


      aikanaan foordeissa oli ongelmia nokka-hihnan kanssa. Zetec-moottoreissa tätä ongelmaa ei mielestäni ole ollut ja siksi sitä suositellaan, varsinkin jos olet hankkimassa escortia tai muuta vanhempaa foortia.

      • ransitmies

        zeteceissäkin on ollut jakopäävikoja. erityisesti 1.8 litrasissa, joista hajoaa jakohihnankiristin usein paljon ennen hihnanvaihtoaikaa. muuten hyvä perusmoottori joiden viat ovat lähes aina ns. sähkövikoja eli antureita säätimiä tms.


      • jos ei
        ransitmies kirjoitti:

        zeteceissäkin on ollut jakopäävikoja. erityisesti 1.8 litrasissa, joista hajoaa jakohihnankiristin usein paljon ennen hihnanvaihtoaikaa. muuten hyvä perusmoottori joiden viat ovat lähes aina ns. sähkövikoja eli antureita säätimiä tms.

        Niin jos säästi eikä vaihtanut hihnanvaihdon yhteydessä myös kiristin rullaa..., ainakin merkkiliikkeen osat kestivät.


      • ransitmies
        jos ei kirjoitti:

        Niin jos säästi eikä vaihtanut hihnanvaihdon yhteydessä myös kiristin rullaa..., ainakin merkkiliikkeen osat kestivät.

        siis kiristinrulla hajoaa ennenkuin hihnaa on kertaakaan vaihdettu. ja ihan alkuperäiset osat siellä taitaa tehtaan jäljiltä olla. kyseinen "tyyppivika" on siis focus98-04 1.8 koneissa.


    • zzztek

      Ja lässyn lässyn taas jos on Zetek niin kyllä siellä semmonen mootori on alumperin ollu,ei se mitään varustelua ole ikinä tarkoittanu!

    • fortsua pahimmillaan

      Zetek tarkoittaa ihan p*askaa.

      • Mossessa

        Setec on tojotan kone


    • Zetecci

      Zetec on kyllä hyvä ja laadukas kone! tosin Zetecit ovat tarkkoja sytytyksestä joka oli ainut pieni miinus siinä. kestävä ja varma kone kuitenkin on kun tekee huollot ajallaan:) Ne kateelliset Opelin omistajat voisi suksia ´´eco´´ moottoreillaan huitsin V........n .. .. Valitse Ford Niin ei tarvitse seistä korjaamonpihalla ;)

      • Setecci

        Valitse Ford Niin ei tarvitse ajaa oikealla autolla


    • hapelo

      "Vuonna 1998, Britannian Ford käytti Zetec -nimeä Fiestan varustelutasona, ja se korvasi Si -tason. Fiesta LX:n bensaversiot myös uudelleennimettiin Zetec LX:ksi, vaikkakin tämä loppui muutaman kuukauden sisällä.
      Sen jälkeen, Zetec nimeä on käytetty Fordin varustelutasona, toimien sporttityylisenä versiona useimmissa tapauksissa. Lokakuussa 1998 julkaistu uusi Focus käytti myös nimeä, kuten myös Mondeo ja Galaxy ottivat nimen omakseen ennen vuosituhannen vaihtoa."

    • Anonyymi

      Zetec on foorin käyttämä malli jo viime vuostuhannella esgotissa ja kortinassa oli näitä,myös fiestassa,on hyvä kone toki huoltaa kaikki pitää,ihmettelen näitä kommentteja,itsellä on näistä kokemusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      28
      5702
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      33
      5100
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2924
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2414
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      28
      1730
    8. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1579
    Aihe