9-5 check engine -valon resetointi ?

Miksu

Autossani (95w 2.3t -99) on jo toisen kerran syttynyt check engine -valo. Ekalla kerralla syy oli Metron mukaan jonkun potikan antama väärä arvo, joka meni yli säädettyjen ohjearvojen (liittynee kaasupolkimeen tms..). Huollossa laittoivat huoltosoftan (väljemmät parametrit) koneeseen, ja kehuivat että tuskin uusii. No nyt kuitenkin uusi, ja kysynkin että saako tuon systeemin kotikonstein resetoitua, ettei tarvitsisi viedä Metroon / Laakkoselle niin älyttömän pienen homman takia...?

11

7680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000LPT

      Irroittaa akkukaapelin joksikin aikaa. Kannattaa kyllä käydä varmistamassa vian tämän kertainen syy, varsinkin jos esiintyy usein.

      • Turbo Sensonic

        Saabin ohjeissa sanotaan, että akkukaapeli pitää irroittaa vähintään 5 minuutiksi, jotta järjestelmä nollautuu. Samalla kyllä sitten katoaa radion ja Trionicin asetukset. No radion voi aina ohjelmoitda uudestaan ja Trionicin voi totutusajattaa jälleen kerran :)


    • Miksu

      ..juu, kävin paikallisella Saab korjaamolla katsomassa miten se valo sammutetaan. 9-5:hän menee limb home -moodiin kun tuo valo syttyy, eli kaasu menee sähköstä vaijerille, cruiseri menee pois päältä jne.. eli autossa tapahtuu todella mekaanisia muutoksia kun tuo valo syttyy. Ja mekaaninen on korjaustoimenpidekin, ei tosiaan riitä että "irroittaa akusta piuhan 5 minuutiksi".
      Kaiffari hääräsi kaasutinläppäkotelon kimpussa pari minsaa, että sai systeemin vaijerimekanismilta takaisin servolle, ja sitten resetoi kompuutterin ajoneuvoväylän kautta. Hyvä niin. Hassua asiassa on se, että nuo kaasuläppäkoteloa ohjaavat potikat ovat siis syypäät tuohon virheilmoitukseen tässä tapauksessa, kuitenkin nuo huoltohemmot ovat herkästi vaihtamassa itse läppäkoteloa, vaikka vika on polkimen päässä (tuottaa siis väärät parametrit (=out of range) ohjauskäskyille).

      Autollani on ajettu reipas satatuhatta joista viimeiset 10tkm itse, ja tuntuu käsittämättömältä että tällainen KULUMISvika ilmenee jo näin varhain. Aiemmin omistamallani Bemarilla ajoin lähes 300tkm pelkillä normaaleila huolloilla ilman ainuttakaan vikaa, ja Opel Omegallakin lähes 200tkm. Pikkuhiljaa alkaa pelottaa, että 95 oli virheostos. Tämä vikahan on oikea insinööritaidon huippunäyte. Puolen Euron potikka aiheuttaa 1000 euron remontin. Ja tämä vain siksi, että auto on kasattu alunperinkin paskoista osista ??

      Anteeksi vuodatus, mutta ottaa meinaan päähän...

      • Neljäs Saab

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...


      • Turbo Sensonic
        Neljäs Saab kirjoitti:

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...

        Olisikohan Lambda-anturissa jotain häikkää, kun auto käyttäytyy noin? Jos jostain saisi kokeiltavaksi toisen Lambda-anturin, niin saisi selville, onko vika juuri tuossa anturissa.


    • o--o

      Mulla syttyi viime toukokuussa. Silloin vikakoodi viittasi sähköhäiriöön. Se nollattiin - maksua vastaan.
      Nyt elokuussa se syttyi taas. Löysin tämän jossa on neljä eri tapaa nollaukseen:
      https://axleaddict.com/auto-repair/How-to-Get-Rid-of-the-Check-Engine-Light
      Tapa kakkosessa auto käynnitetään kolme kertaa. Huomasin että riittää että virta-avainta kääntää kolme kertaa. Starttimoottorin ei tarvitse käynnistyä.
      Check engine valo sammui.

      • Anonyymi

        Noin se nollautuu. Virta päälle kolme kertaa peräkkäin, mutta ei kuitenkaan käynnistetä.


    • Larssonder

      Omassa -01 vuoden Saab 9-3:ssa ei virtojen kolmesti kytkeminen vikavaloa poistanut, mutta akunkengän irroittaminen muutamaksi minuutiksi tepsi.

    • Anonyymi

      sammui akun irrotuksessa vein korjaamolle ku öljyvalo paloio

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Homo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      3794
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2735
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      384
      2096
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1909
    5. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      1751
    6. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1657
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      32
      1619
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      14
      1297
    9. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      67
      1212
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1151
    Aihe