http://www.iltalehti.fi/2006/01/18/200601173975530_uu.shtml
Tietenkin oikeus kääntyi moottorin avulla kulkeneen syyllisyyteen vaikkei se edes osunut.
Miksi ajellaan kapealla tiellä rinnakkain, ettei ohi meinää päästä?
Nysväri kuoli, syytön tuomiolla
34
3286
Vastaukset
- hmh..
Olet oikeassa siinä, että polkypyöräilijät itse vaaransivat tilanteen ajamalla rinnakkain, joten mopolla ei ohi mahdu menemään sivulta.
MUTTA tässä tapauksessa mopoilijatyttö olisi voinut mennä vasemmallapuolella ajavan taakse ja odotella, että tämä kyseinen polkupyöräilijä väistyy!!
Elämässä ei ole niin kiire, että täytyy vauhdissa huitaista keskeltä. - 43y8537
Mitäs ajoivat rinnakkain ja vielä ilman kypärää. Liekö kuulolaitekin unohtunut kotiin jos ei lähestyvän mopon ääntä kuullut.
- joo
mopoissa on torvi jolla voi ilmoittaa asiansa. no joo mitä sitte tytön vanhemmat maksaa hurjat 90euroo sakkoo ja kaikki on taas hyvin
- ??????
Joo paitsi tyttö tappoi sen vanhuksen ja saa kantaa tappajan taakkaa loppuikänsä.
- -Julli-
?????? kirjoitti:
Joo paitsi tyttö tappoi sen vanhuksen ja saa kantaa tappajan taakkaa loppuikänsä.
Nojaa miten sen nyt ottaa. Ehkäpä kyseinen mopoilija tyttö ei tunne juurikaan olevansa syyllinen tapahtumaan ja unohtaa sen pääpiirteissään muutamassa vuodessa.
- finnbulli
kun tiedät ettei osunut?
- Auto--Antero
Vastaantulija valehtelee koska vihaa päriseviä laitteita. Päättelen, sillä hän ajoi myös pyörällä.
- Elmeri
Kyllä ne ohittajan vastuut ja velvollisuudet ulottuvat tähänkin tapaukseen, olkoon Antero mitä mieltä tahansa......
- Elmeri
Että nimimerkkiä ruvetaan pöllimään..
Pyöräteillä ajellaan liikaa rinnakkain. Sitten kun ei vielä väistetä, perhana.
- Kallonkutistaja
Eikös se toinen ollut ohittamassa toista? Ja kuinkas se ohitus muuten kävisi kuin ajamalla hetki rinnakkain?
- hmh..
Kallonkutistaja kirjoitti:
Eikös se toinen ollut ohittamassa toista? Ja kuinkas se ohitus muuten kävisi kuin ajamalla hetki rinnakkain?
Pyöräilijät EIVÄT olleet ohittamassa toisiaan. Ainut ohittelija tässä oli mopoilija.
hmh.. kirjoitti:
Pyöräilijät EIVÄT olleet ohittamassa toisiaan. Ainut ohittelija tässä oli mopoilija.
tarkoitin ihan yleensäkkin pyöräteillä ajelua
- tehnyt
Varovaisuutta ei kyllin noudatettu. Näillä tiedoilla, joita käytettävissä on, mopoilija ei varonut riittävästi, koska aiheutti kaatumisen osumatta tai osuen.
Tästä ei yksiselitteisesti ilmene, ohittiko pyöräilijä toista vai ei ja kaatuiko hän omineen vai autettuna. Joka tapauksessa osa syytä näyttää ilmiselvästi olevan mopoilijan: ei riittävää varovaisuutta ja toisten huomioimista.
Tyhmälyä oli myös pyöräilijöissä, ainakin kypärän käyttämättömyys.
Antero vain on kaikkein yksipuolisin mitä olen koskaan tavannut. Onneksi hän on jo poistunut ns. luonnollisella tavalla liikenteestä ennen kuulolaiteikää. Näet vanhuksillakin on oikeus liikkumiseen ank(t)eroisten joukossa. Toivottavasti jaksavat mahdollisimman pitkään omin voimin. Ja me muut ennakoikaamme tilanne. Tätä eivät mm. nuoret ja antero osaa.- Auto--Antero
Nysväri olikin näköjään kaahari, joka lähti sotkemaan toisen ohi, tavanomaiseen suomalaistyyliin, katsomatta peiliin.
Otsikoksi sopisikin KAAHARI KUOLI, SYYTÖN TUOMIOLLA! Tosiasiassa syyllisenä kuitenkin oli nysväri, joka aiheutti ohitustarpeen! - tehnyt
Auto--Antero kirjoitti:
Nysväri olikin näköjään kaahari, joka lähti sotkemaan toisen ohi, tavanomaiseen suomalaistyyliin, katsomatta peiliin.
Otsikoksi sopisikin KAAHARI KUOLI, SYYTÖN TUOMIOLLA! Tosiasiassa syyllisenä kuitenkin oli nysväri, joka aiheutti ohitustarpeen!Jos tietosi ovat oikeita, niin perustelepa nyt, anteroiseni, kuinka mopoilija ei tiennyt, että A) edellä tapahtuu juuri ohitus ja B) että yleensä ohittaja palaa tien/pyörätien oikeaan laitaan (ainakin tervejärkinen olettaa niin ). Kun ennakoi ja ymmärtää tilanteen, ei joudu ko. kaltaiseen tilanteeseen ajamalla ohittajan ja ohitettavan väliin.
- avuton aatu
tehnyt kirjoitti:
Jos tietosi ovat oikeita, niin perustelepa nyt, anteroiseni, kuinka mopoilija ei tiennyt, että A) edellä tapahtuu juuri ohitus ja B) että yleensä ohittaja palaa tien/pyörätien oikeaan laitaan (ainakin tervejärkinen olettaa niin ). Kun ennakoi ja ymmärtää tilanteen, ei joudu ko. kaltaiseen tilanteeseen ajamalla ohittajan ja ohitettavan väliin.
ei ensin katso tuleeko joku takaa kovempaa.Sama ilmiö on tuttu autoilijoillekkin motarilla.Lähdetään ohittamaan kahdeksaa kymppiä edellä ajavaa eikä katsota kun takaa tulee joku sataakahtakymppiä.siinä ne on draaman ainekset valmiina.
- Auto--Antero
tehnyt kirjoitti:
Jos tietosi ovat oikeita, niin perustelepa nyt, anteroiseni, kuinka mopoilija ei tiennyt, että A) edellä tapahtuu juuri ohitus ja B) että yleensä ohittaja palaa tien/pyörätien oikeaan laitaan (ainakin tervejärkinen olettaa niin ). Kun ennakoi ja ymmärtää tilanteen, ei joudu ko. kaltaiseen tilanteeseen ajamalla ohittajan ja ohitettavan väliin.
Mopoilija oli lähestymässä pyöräilijöitä aikeenaan ohitus, kun ykskaks fillari tuikkaa eteen. Mopoilija näkee "aukon" pyöräilijöiden välissä ja yrittää välttää törmäyksen. Tollo fillaristi "sulkee aukon".
Pyörätiellä, kuten ajoradoilla on kaistoja niin monta, kuin ajoneuvoja sopii vierekkäin, kun muita merkintöjä ei ole.
Ohittava pyöräilijä teki sevästikin kahden kaistan ohitusta.
- ja näkemys uusi
Ohittavan mopoilijan ohitus aiheutti kaatumisen osumasta riippumatta jo pelästyksen vuoksi. Ohituksen olisi pitänyt tapahtua vasemmalta, kuten muillakin teillä. Ohittaja vastaa aina ohituksen turvallisuudesta.
Tapaus on traaginen, mutta laajemmin ajateltuna mielenkiintoisempi kysymys on, kuuluvatko mopot jalankulku- ja pyöräteille. Mielestäni eivät: tilanne on sama, jos rekoilla olisi 90 km/h nopeusrajoitus teillä, joilla muut ajavat 45 km/h.
Pyöräteiden käytäntö vaihtelee. Mopot on ohjattu esimerkiksi Kotkassa pyöräteille, mutta Riihimäellä näitä Sallittu mopoille -kylttejä on vain parissa paikassa kaupungin laitamilla.
Skootterimopo painaa noin 90 kiloa ja kuljettajan kanssa yli 150 kiloa. Nopeus on rajoitettu 45 km/h.
Ajopeli on melkoinen möntti kevyen liikenteen väylällä, jossa liikkuvat omaa vauhtiaan pyöräilijät, kymmenen metrin narun päässä koiriaan ulkoiluttavat ja lastenvaunujen sekä edestakaisin pomppivien vanhempien lasten kanssa kulkevat ihmiset.- Todennut ja tehnyt
Jälleen oikein. Tuo "nopeus rajoitettu 45 km/h" on pääosin teoriaa. Olen nähnyt lukuisia kertoja viereistä pyörätietä yli 80 km/h kulkevan "mopon". Olen myös jalankulkijana ollessani kohdannut edestä tai takaa tulevan mopoilijoita, jotka eivät hiukkaakaan hiljennä nopeuttaan. Ei, vaikka molemmin puolin kevyen liikenteen väylää olisi kulkijoita.
- -Julli-
Mopot/Skootterit ajelemassa kevyenliikenteenväylällä ei ole sama asia kuin rekat ajelemassa teillä tuplasti kovempaa kuin autoilijat.
Tämä siksi, että:
Rekka painaa suhteessa 10-20 kertaa enemmän kuin henkilöauto. Mopoilija painaa vain noin tuplasti enemmän kuin muut kevyenliikenteenväylällä kulkevat.
Kiperän paikan tullen 20 000 tonnia painavalla rekalla, joka kulkee esim 90km/h on paljon vaikeampi väistää muita tiellä liikkujia kuin mopolla. Rekan potentiaalinen tuhovoima on myös moninkertainen verrattuna mopoon eikä se välttämättä rajoitu pelkästään ajoradalle.
Sellaisia mopo-onnettomuuksia, jossa sivulliset loukkaantuvat sattuu varsin harvoin. Mopot sekä skootterit kuuluvat kevyenliikenteen väylälle. Sinä väität, että eivät kuulut.
Laittaisitko mopedistit sitten varsinaisille ajoteille muiden kulkuneuvojen sekaan, jotka kulkevat sekä kiihtyvät 2-4 kertaa kovempaa ja painavat kymmeniä kertoja enemmän. Paljonko autoilijoiden turhautuneita ohitustilanteita rupeaa syntymään kun tien tukkeeksi ilmestyy mateluvauhtia etenevä teini skootterillaan. - avuton aatu
Todennut ja tehnyt kirjoitti:
Jälleen oikein. Tuo "nopeus rajoitettu 45 km/h" on pääosin teoriaa. Olen nähnyt lukuisia kertoja viereistä pyörätietä yli 80 km/h kulkevan "mopon". Olen myös jalankulkijana ollessani kohdannut edestä tai takaa tulevan mopoilijoita, jotka eivät hiukkaakaan hiljennä nopeuttaan. Ei, vaikka molemmin puolin kevyen liikenteen väylää olisi kulkijoita.
Oppivat jalankulkijatkin vähän herranpelkoa ja katsomaan miten liikutaan.Ymmärtävätpä ehkä vähän paremmin autoilijoiden harmittelutkin.
Tämän päivän liikenteessä ei ole vapaamatkustajia kaikkien on noudatettava sääntöjä jos meinaa hengissä selvitä. - Auto--Antero
-Julli- kirjoitti:
Mopot/Skootterit ajelemassa kevyenliikenteenväylällä ei ole sama asia kuin rekat ajelemassa teillä tuplasti kovempaa kuin autoilijat.
Tämä siksi, että:
Rekka painaa suhteessa 10-20 kertaa enemmän kuin henkilöauto. Mopoilija painaa vain noin tuplasti enemmän kuin muut kevyenliikenteenväylällä kulkevat.
Kiperän paikan tullen 20 000 tonnia painavalla rekalla, joka kulkee esim 90km/h on paljon vaikeampi väistää muita tiellä liikkujia kuin mopolla. Rekan potentiaalinen tuhovoima on myös moninkertainen verrattuna mopoon eikä se välttämättä rajoitu pelkästään ajoradalle.
Sellaisia mopo-onnettomuuksia, jossa sivulliset loukkaantuvat sattuu varsin harvoin. Mopot sekä skootterit kuuluvat kevyenliikenteen väylälle. Sinä väität, että eivät kuulut.
Laittaisitko mopedistit sitten varsinaisille ajoteille muiden kulkuneuvojen sekaan, jotka kulkevat sekä kiihtyvät 2-4 kertaa kovempaa ja painavat kymmeniä kertoja enemmän. Paljonko autoilijoiden turhautuneita ohitustilanteita rupeaa syntymään kun tien tukkeeksi ilmestyy mateluvauhtia etenevä teini skootterillaan.Mopedistin paikka niin kauan, kun ne eivät kulje tarpeeksi kovaa pysyäkseen kaupunkiliikenteen kyydissä.
Jos mopo kulkisi 70km/h, sen paikka olisi ajoradalla.
Itsekin mopoa ajaneena tiedän, minkälaista tuskaa on ajella liikenteen seassa jatkuvaa alinopeutta. Autot ohittelevat läheltä jatkuvati ja sukat pyörivät kintuissa.
Pyörätietkään eivät ole turvallisia, kun kaiken maailman koirankusettajat valtaavat koko leveyden.
Lisäksi autot vetävät risteyksissä ja pihoille ajaessaan kymästi eteen.
Mopojen pitäisi oikeasti kulkea lujaa!!! Vauhti on trvallisuutta. Matka-ajat lyhenevät ja altistumisaika kolarille vähenee. Lisäksi voi väistää eteenpäin, kun on tehoreservejä. - Kallonkutistaja
Auto--Antero kirjoitti:
Mopedistin paikka niin kauan, kun ne eivät kulje tarpeeksi kovaa pysyäkseen kaupunkiliikenteen kyydissä.
Jos mopo kulkisi 70km/h, sen paikka olisi ajoradalla.
Itsekin mopoa ajaneena tiedän, minkälaista tuskaa on ajella liikenteen seassa jatkuvaa alinopeutta. Autot ohittelevat läheltä jatkuvati ja sukat pyörivät kintuissa.
Pyörätietkään eivät ole turvallisia, kun kaiken maailman koirankusettajat valtaavat koko leveyden.
Lisäksi autot vetävät risteyksissä ja pihoille ajaessaan kymästi eteen.
Mopojen pitäisi oikeasti kulkea lujaa!!! Vauhti on trvallisuutta. Matka-ajat lyhenevät ja altistumisaika kolarille vähenee. Lisäksi voi väistää eteenpäin, kun on tehoreservejä.Tähän ilmeisesti ehkä auttaisi, jos mopo-ikä nostettaisiin 16-vuotiaaksi. Silloin saisi jo vähän isomman mopon, joka kulkisi edes 80km/h.
- vipottaa
-Julli- kirjoitti:
Mopot/Skootterit ajelemassa kevyenliikenteenväylällä ei ole sama asia kuin rekat ajelemassa teillä tuplasti kovempaa kuin autoilijat.
Tämä siksi, että:
Rekka painaa suhteessa 10-20 kertaa enemmän kuin henkilöauto. Mopoilija painaa vain noin tuplasti enemmän kuin muut kevyenliikenteenväylällä kulkevat.
Kiperän paikan tullen 20 000 tonnia painavalla rekalla, joka kulkee esim 90km/h on paljon vaikeampi väistää muita tiellä liikkujia kuin mopolla. Rekan potentiaalinen tuhovoima on myös moninkertainen verrattuna mopoon eikä se välttämättä rajoitu pelkästään ajoradalle.
Sellaisia mopo-onnettomuuksia, jossa sivulliset loukkaantuvat sattuu varsin harvoin. Mopot sekä skootterit kuuluvat kevyenliikenteen väylälle. Sinä väität, että eivät kuulut.
Laittaisitko mopedistit sitten varsinaisille ajoteille muiden kulkuneuvojen sekaan, jotka kulkevat sekä kiihtyvät 2-4 kertaa kovempaa ja painavat kymmeniä kertoja enemmän. Paljonko autoilijoiden turhautuneita ohitustilanteita rupeaa syntymään kun tien tukkeeksi ilmestyy mateluvauhtia etenevä teini skootterillaan.20 000 tonnia on rahtilaivan paino. Sellaisen rekan kun näkisin tiellä. Heh. :D
- -Julli-
vipottaa kirjoitti:
20 000 tonnia on rahtilaivan paino. Sellaisen rekan kun näkisin tiellä. Heh. :D
Lastatun rekan paino on lähes aina vähintään 20 000kg ja maksimissaan yli 60 000. Revippä siitä huumoria kun tuollainen määrä massaa pamahtaa hanuriisi.
Kannattaa käyttää arviohin myös faktoja eikä pelkästään rahtilaivoja.
- Enkeli
anteroa kiväärillä sen verran ohi, että käy vain lämmin henkäys ohimolla, niin olen täysin syytön - enhän edes osunut...
- avuton aatu
Kaikki missä on moottori niin aiheuttaa sen että syyllisyys on etukäteen selvä.Toisaalta on hyvä,että vastapuolikin saa kärsiä omat vahinkonsa mitäs eivät noudata sääntöjä.Kypäräpakko on kai ollut jo iät ja ajat mutta ei voi käyttää.Syyttäkööt itseään.
- Juho-Kusti
Sullahan on ajatusmaailma kun itänaapurin pojilla.
- Tuomion pasuuna
Ihminen ei voi muuttaa luonnonlakeja!
Totuus on että mopot ei kuulu pyöräteille.
Ja toinen asia, josta me kaikki onneksi olemmekin yhtä mieltä: naisväki ei kuulu likenteeseen.- vaiti
0,524
Kumma luku sinänsä. Se kertoo kuitenkin todennäköisyyden, jolla lapsi on tyttö.
Eli siis tyttöjä syntyy pirunpitkän ajanjakson tilastojen mukaan hiukan enemmän kuin poikia.
Naisia on siis liikenteessä hiukan enemmän kuin miehiä. Nuoret miehet pitävät asenteillaan ja ajotavoillaan huolen siitä, että liikenteessä on enemmän vanhoja naisia kuin vanhoja miehiä.
- ...........
Kypärä pakolliseksi pyöräilijöille sakon uhalla!
- aikamoisen pettynnyt selailija
Hyvä seriffi
Olet poistanut täältä nimim "papalla pääsee" kirjoituksen mopoaiheeeesta?
Kerro miksi,? lyhyesti ja tähän ketjun, jotta voin lukea sen esim huomenna lauant. 21.1 2006 eikä muiden tarvi nähdä selitystäsi.
Oliko se jotenkin sääntöjenvastainen?
Luin sen päivällä, ja se oli hauska ja tavallaan asiallinen ja aiheeseen liittyvä. Olisin halunnut jatkaa ketjua ja keskustelua!
Jos tunnet olevasi sellainen kinki, että voit poistaa mielesi mukaan kirjoituksia, vaikka ne eivät olisi yleisen tavan mukaan edes huonosti kirjoitettuja, niin tee jatkossakin sitten niin. Mutta jos sinulla ei ole mikään henkilökohtaista kannanottoa hauskoja kirjoituksia vastaan, niin miksi sitten niitä käpälöit?
Mieti vähän, ja toivottavasti saan vastauksen tähän tiedusteluuni.
Täällä kirjoitellaan niin paljon haistatteluja ja muuta sontaa, että joskus ihmettelen linjaasi? Tuosssa mainitsemassani kirjoituksessa ei tainnut olla edes yhtään kirosanaa?!?!
Mieti hetki illan pimeydessä, ja tule järkiisi!
En viitsi ruveta haistattelemaan sulle, vaikka se sinun linjasi mukaan olisi ihan korrekti tapa ottaa kantaa asioihin!! - no haloo
miksi pitää ohittaa, jos kapealla tiellä ajetaan rinnakkain?
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1056358
- 2223575
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183405Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663328Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po332721Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162555Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242524Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282373- 2742181
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441786