Sähkönkulutus korkealla kireän pakkasen takia

Suomi24toimitus

Kantaverkkoyhtiö Fingrid on antanut lyhyen ajan sisällä jo kolme varoitusta uhkaavasta sähköpulasta. Fingridin mukaan sähkönkulutus voi ylittää tuotantokyvyn aamun tunteina.

Torstaina sähkön kulutushuipun aikana sähköä kului Suomessa yli 14 300 megawattia tunnissa.

Lue uutinen Ylen uutisista:
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id25989.html

Riittääkä kapasiteetti, jos pakkaset jatkuvat, vai uhkaako Suomea sähköpula?

166

22398

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun puolestani joutais vaikka sähköt joksikin aikaa katketa kokonaan. Lämpöä riittää, leivinuunissa nytkin 250 astetta, sapuskat valmistuu siellä myös ja hammasharja toimii vaikka ilman sähköäkin. Auto käynnistyy ilman apuvirtoja ja lämmityksiä ja ajon aikana voi auton sähköillä ladata kaikkia tarvittavia pikkuakkuja, joten nettiyhteyskin pelaa. Kellari on kylmäsäilytyksiin ja jos hanasta ei tule vettä, niin otetaan lähteestä.

• poizu

pelaat pleikkarii, nuija?

• poizu kirjoitti:

Lasten leluja varmaankin? Minähän en mitään sellaisia pelaa ja televisiostakaan ei yleensä tule muuta kuin lastenohjelmia ja muuta hömppää, joten hyvin joutaa olemaan kiinni minun puolestani.

• timanttimies
        poizu kirjoitti:

pallolla

• kgoptrkgopkt
        Kairakettu kirjoitti:

Lasten leluja varmaankin? Minähän en mitään sellaisia pelaa ja televisiostakaan ei yleensä tule muuta kuin lastenohjelmia ja muuta hömppää, joten hyvin joutaa olemaan kiinni minun puolestani.

Työnnä kaira äsyriis!!

• kgoptrkgopkt kirjoitti:

Työnnä kaira äsyriis!!

Sattuu tuo lohijokikin virtaamaan tuossa vieressä ja sieltähän lähtee monenlaista herkkua talvellakin. "Kala kauniina pitää, veden vilja virkeänä".

Pilkkireissun jälkeen onkin sitten mukava siirtyä takkahuoneen lämpöön taljoille lepäilemään "naaraan" kanssa. Hiukan jaloa juomaa kala-aterian jälkeen ja jälleen on "kairalle" käyttöä takkatulen räiskyessä ja säestäessä iloisesti, että silleen...

• ilman Vuotosta

Jos Vuotos olisi rakennettu, antaisi se energiaa PUHDASTA ja UUSIUTUVAA tälläkin hetkellä

• ...(

tasan ei käy onnen lahjat :) Sinulla kerrankin etulyöntiasema. Ei oo hääviä tämäkään elämä täällä etelässä. Kaikkea hyvää Sinulle...

• Sähkömies

Ei huoleta. Sähköpulaa ei tule. Sen voin teille kertoa.

• Älykäs

Joten mitäpä sinä huolestumaan..

• Älykäs kirjoitti:

Joten mitäpä sinä huolestumaan..

Asun kuitenkin toisinaan myös Suomessa ja sehän voi olla myös ulkomailla asumista.

• KyllästynytBoustailuun
        Kairakettu kirjoitti:

Sattuu tuo lohijokikin virtaamaan tuossa vieressä ja sieltähän lähtee monenlaista herkkua talvellakin. "Kala kauniina pitää, veden vilja virkeänä".

Pilkkireissun jälkeen onkin sitten mukava siirtyä takkahuoneen lämpöön taljoille lepäilemään "naaraan" kanssa. Hiukan jaloa juomaa kala-aterian jälkeen ja jälleen on "kairalle" käyttöä takkatulen räiskyessä ja säestäessä iloisesti, että silleen...

Luulen, et se naakkas on just sen näkönen & olonen, et saat ihan vapaasti kairailla sitä minkä tahdot.. kukaan ei tuu estelemään. Eli muista ottaa sitä jaloa juomaa vähän reilummin, niin se 15 sekuntia ei ahdistaa niin paljon. Hyvä jos se kuitenkin tekee sut onnelliseks, se on tärkeintä.

Ja muista aina, et kun alkaa näyttää oikein pahalta, niin voit kairaa ittes sinne lohijokeen. Cool, eikö?

• KyllästynytBoustailuun kirjoitti:

Luulen, et se naakkas on just sen näkönen & olonen, et saat ihan vapaasti kairailla sitä minkä tahdot.. kukaan ei tuu estelemään. Eli muista ottaa sitä jaloa juomaa vähän reilummin, niin se 15 sekuntia ei ahdistaa niin paljon. Hyvä jos se kuitenkin tekee sut onnelliseks, se on tärkeintä.

Ja muista aina, et kun alkaa näyttää oikein pahalta, niin voit kairaa ittes sinne lohijokeen. Cool, eikö?

Voit puolestani luulla ja kuvitella mitä lystää, oikeaan et osu kuitenkaan. Sen huomaa jo tuosta surkeasta sepostuksestasikin ja päättelykykysi on nollaluokkaa, joten ennustajaeukoksikaan sinusta ei ole. Nahkiaispyydyksenä sinulla voisi olla edes hiukan tulevaisuutta.

• KyllästynytBoustailuun
        Kairakettu kirjoitti:

Voit puolestani luulla ja kuvitella mitä lystää, oikeaan et osu kuitenkaan. Sen huomaa jo tuosta surkeasta sepostuksestasikin ja päättelykykysi on nollaluokkaa, joten ennustajaeukoksikaan sinusta ei ole. Nahkiaispyydyksenä sinulla voisi olla edes hiukan tulevaisuutta.

Luuletko, että oikeasti välitän? Ymmärrätkö mitä eroa on päättelyllä ja ennustamisella? Pitäisiköhän se pilkkiminen, nahkiaiset ja kumppanit nyt jo jättää hetkeksi... käy vaikka välillä kaupungilla ihmisten ilmoilla, niin saat ehkä muuta ajateltavaa ja voit puhua siellä takan ääressä muustakin kuin lahnojen kutemisesta.

Luuletko, että oikeasti välitän? Ymmärrätkö mitä eroa on päättelyllä ja ennustamisella? Pitäisiköhän se pilkkiminen, nahkiaiset ja kumppanit nyt jo jättää hetkeksi... käy vaikka välillä kaupungilla ihmisten ilmoilla, niin saat ehkä muuta ajateltavaa ja voit puhua siellä takan ääressä muustakin kuin lahnojen kutemisesta.

Millä sinä päähänpotkittu nahjus mitään päättelisit, tai ennustaisit, siihen tarvitaan aivot. Minä taidan liikkua "ihmisten ilmoilla" enemmän kuin sinä ja lahnojen kutemisista ei ole vielä tullut tarvetta puhua.

Olet tyhmä kuin saapas ja tulit ottamaan nokkiisi vielä vapaaehtoisesti, hehheh, kaikenlaisia hölmöjä ja mitättömiä mikkihiiriä täällä taas lymyää.

• Dude
        Kairakettu kirjoitti:

Millä sinä päähänpotkittu nahjus mitään päättelisit, tai ennustaisit, siihen tarvitaan aivot. Minä taidan liikkua "ihmisten ilmoilla" enemmän kuin sinä ja lahnojen kutemisista ei ole vielä tullut tarvetta puhua.

Olet tyhmä kuin saapas ja tulit ottamaan nokkiisi vielä vapaaehtoisesti, hehheh, kaikenlaisia hölmöjä ja mitättömiä mikkihiiriä täällä taas lymyää.

alkoi tässä naurattaa tilanteen koominen puoli:)

Ihan yksinkertainen kysymys ja siitä saatiin tämä viestiketju aikaiseksi :D (suomi24 laatua)

Mielessäni näin jo kuinka sama tapahtuisi reali-ajassa esim baarissa. toinen kysyy kelloa ja toinen lyö turpaan :)

• KyllästynytBoustailuun
        Kairakettu kirjoitti:

Melkein onnistuit vastaamaan kysymyksiin. Onnittelut siitä... ehkä se sieltä sitten joskus tulee. ;) Kerrotko mulle vielä, et miten mä otan täällä nokkiini? Vuodanko ehkä virtuaalisesti verta ja koen elämäni suurimman nöyryytyksen? Olet varmasti koko pitkän virtuaalielämäsi ajan tutustunut useaan mitättömyyteen ja antanut heille nokkaan virtuaaliareenoilla, kaikki kunnia siitä sinulle.

Eikun venaas... mä arvaan, seuraavaks ehdotat tapaamista ehkä kotikyläs "keskustassa" (joo, just se ainut liikennemerkki siellä keskellä metsää), missä voidaan ottaa final showdown ja punnita veri? Siistii. Nappaahan se pilkkivapa kätees ja käy varrella virran jäähdyttelemässä.. näillä pakkasilla luulis jeesaavan oloa.

Kuten jo seuraavakin lukija totesi, niin komiikkaa ei ketjusta puutu. Joten hauskuuta mua "kaira" lisää ja kirjoita jotain söpöä. Vaikkapa uusi tarina siitä, miten kehittäisit seuraavan nickkisi, jos tämäkin olisi ollut varattu?

Lämmöllä & rakkaudella,
        mikkihiiri

• Mias...
        KyllästynytBoustailuun kirjoitti:

Melkein onnistuit vastaamaan kysymyksiin. Onnittelut siitä... ehkä se sieltä sitten joskus tulee. ;) Kerrotko mulle vielä, et miten mä otan täällä nokkiini? Vuodanko ehkä virtuaalisesti verta ja koen elämäni suurimman nöyryytyksen? Olet varmasti koko pitkän virtuaalielämäsi ajan tutustunut useaan mitättömyyteen ja antanut heille nokkaan virtuaaliareenoilla, kaikki kunnia siitä sinulle.

Eikun venaas... mä arvaan, seuraavaks ehdotat tapaamista ehkä kotikyläs "keskustassa" (joo, just se ainut liikennemerkki siellä keskellä metsää), missä voidaan ottaa final showdown ja punnita veri? Siistii. Nappaahan se pilkkivapa kätees ja käy varrella virran jäähdyttelemässä.. näillä pakkasilla luulis jeesaavan oloa.

Kuten jo seuraavakin lukija totesi, niin komiikkaa ei ketjusta puutu. Joten hauskuuta mua "kaira" lisää ja kirjoita jotain söpöä. Vaikkapa uusi tarina siitä, miten kehittäisit seuraavan nickkisi, jos tämäkin olisi ollut varattu?

Lämmöllä & rakkaudella,
        mikkihiiri

Ajatelkaas nyt oikeesti miehet, ootte naisenne kanssa jossai oikeen mukavassa paikassa ja sähkö loppu. Olisko niinku paras paikka olla mökillä mis vois vaa olla naisenne kanssa ja oleskella? Oon ite kokenu sen ja sanon ettei oo mitää mukavampaa :D

Lämmöllä & rakkaudella,
        mikkihiiri

Jos kuvittelit, että ryhtyisin vastailemaan typeriin kysymyksiis, kun et ole selvästikään tajunnut alun alkaenkaan yhtään mitään, niin olet tyhmempi kuin arvasinkaan.

Oikeassa metsässä et varmaan pärjäisikään ilman sähkövirtaa, joten menehän vaan sinne leikkipuistoos opettelemaan liikennemerkkejä ja opettele samalla käytöstapoja. Aikaa sinulla näyttäisi riittävän sellaiseen, kun yöllä puoli kolmen aikoihin joudat täälläkin vielä notkumaan. Eikö ole ketään kenen viekkuun kellahtaa, nukke kenties?

• KyllästynytBoustailuun
        Kairakettu kirjoitti:

Jos kuvittelit, että ryhtyisin vastailemaan typeriin kysymyksiis, kun et ole selvästikään tajunnut alun alkaenkaan yhtään mitään, niin olet tyhmempi kuin arvasinkaan.

Oikeassa metsässä et varmaan pärjäisikään ilman sähkövirtaa, joten menehän vaan sinne leikkipuistoos opettelemaan liikennemerkkejä ja opettele samalla käytöstapoja. Aikaa sinulla näyttäisi riittävän sellaiseen, kun yöllä puoli kolmen aikoihin joudat täälläkin vielä notkumaan. Eikö ole ketään kenen viekkuun kellahtaa, nukke kenties?

jep jep. Tässä on nyt varmaan todistettu kaikki tarpeellinen... ei oikeesti varmaan tarvii jatkaa pidemmälle? Argumentointis on olematonta, eikä se perustu mihinkään. Vastaukseks tulee vaan hatusta heitettyjä (hampaat irvessä ja pisara poskella) herjoja, kun virtuaaliegoas on luokattu. Ne edustavat varmaan mielestäsi niitä hyviä käytöstapoja. Ehkä tälläisen huutelun jälkeen ei niitä kannata miettiä. ;)

Oikeassa metsässä (onks ne niitä, missä kasvaa niitä oikeita puita?) varmaankin eksyisin ja sit tulis hukka kavereineen ja oisin tosi pulassa. Otitko huomioon, et saatan olla eri aikavyöhykkeellä? Tiedetäänkö siellä sun suunnalla semmoisista? Tai kenties sitä, että pariskuntien osapuolilla on välillä muutakin elämää, kuin nyhjätä kylkikyljessä? Toisin kuin ilmeisesti sinä, en keräile nukkeja sänkyyni.

Tää ketju pitäis varmaan siirtää nyt jonnekin hiekkalaatikko-osastolle, ehkä joku ylläpitäjä vois sen tehdä. Taitaa olla vähän eksynyt alkuperäisestä aiheesta.

jep jep. Tässä on nyt varmaan todistettu kaikki tarpeellinen... ei oikeesti varmaan tarvii jatkaa pidemmälle? Argumentointis on olematonta, eikä se perustu mihinkään. Vastaukseks tulee vaan hatusta heitettyjä (hampaat irvessä ja pisara poskella) herjoja, kun virtuaaliegoas on luokattu. Ne edustavat varmaan mielestäsi niitä hyviä käytöstapoja. Ehkä tälläisen huutelun jälkeen ei niitä kannata miettiä. ;)

Oikeassa metsässä (onks ne niitä, missä kasvaa niitä oikeita puita?) varmaankin eksyisin ja sit tulis hukka kavereineen ja oisin tosi pulassa. Otitko huomioon, et saatan olla eri aikavyöhykkeellä? Tiedetäänkö siellä sun suunnalla semmoisista? Tai kenties sitä, että pariskuntien osapuolilla on välillä muutakin elämää, kuin nyhjätä kylkikyljessä? Toisin kuin ilmeisesti sinä, en keräile nukkeja sänkyyni.

Tää ketju pitäis varmaan siirtää nyt jonnekin hiekkalaatikko-osastolle, ehkä joku ylläpitäjä vois sen tehdä. Taitaa olla vähän eksynyt alkuperäisestä aiheesta.

"Argumentointis on olematonta, eikä se perustu mihinkään. Vastaukseks tulee vaan hatusta heitettyjä (hampaat irvessä ja pisara poskella) herjoja, kun virtuaaliegoas on luokattu. Ne edustavat varmaan mielestäsi niitä hyviä käytöstapoja. Ehkä tälläisen huutelun jälkeen ei niitä kannata miettiä"

Katselehan tästä ketjusta ylöspäin niitä omia argumentointejas ja "hyviä" käytöstapojas, tasokastako? Hymyilen tässä taas tyhmyydelles tekstiä "näpytellessä", joten pieleen meni sekin kohta tuossa säälittävässä sepostuksessas. Mitä on "luokattu"? No, minua ei luokkaa mikään.

"Otitko huomioon, et saatan olla eri aikavyöhykkeellä? Tiedetäänkö siellä sun suunnalla semmoisista?"

Otitko huomioon itse? Minä joudun huomioimaan eri aikavyöhykkeitä viikoittain.

"Tai kenties sitä, että pariskuntien osapuolilla on välillä muutakin elämää, kuin nyhjätä kylkikyljessä? Toisin kuin ilmeisesti sinä, en keräile nukkeja sänkyyni"

Juu juu, jotkut tuhertavat netissä puolison nukkuessa tympääntyneenä. Aloittamasi tuhertelun perusteella sinä olet vielä alaikäinen niiskuttaja, joka on vasta noussut pinnasängystään nuken ja nallen vierestä ja opetellut käyttämään nettiä, kirjoitellen sivuille pelkkää sontaa.

Alkuperäisestä aiheesta eksyi joku muu kuin minä, sen voi joksinen tuosta ketjusta todeta.

• SotainsinooriKarlsson

Suomalaisten jokapäiväinen elämä on keskeisellä tavalla kiinni sähköenergian ja polttonesteiden, jossain määrin myös maakaasun, turvallisesta jakelusta ja kohtuullisesta hinnasta.

Energiahuoltomme on sidoksissa Venäjään. Yllättävätkin muutokset ovat mahdollisia, vertaa vaikka Venäjän ja Ukrainan viimeaikaisiin tapahtumiin!

Suomi ostaa sähköä Venäjältä mm. Suomenlahden etelärannalla sijaitsevasta Tshernobyl - tyypin rappeutuneesta ydinvoimala Sosnovyi Borista. Kaivammeko näillä ostoilla omaa hautaamme?

Energiaomavaraisuuttamme tulee kiireesti parantaa. Biopolttoaineiden käytön tehostamishankkeita tulee nopeasti selvittää.
      Maamme energiahankintaa täytyy monipuolistaa. Emme voi jäädä riippuvaisiksi Venäjän toimituksista!
      Venäjä on Suomelle tässäkin mielessä turvallisuusriski.

• seis humpuukimaakareille

Neste ja sen öljynjalostamon myynnistä venäläisille on huhuttu pitkään. Miten lienee Fortumin laita? Saisiko siellä johto lisää bonuksia ujuttaessaan yhtiön vanhalle vainoojalle?

Strategiset omistukset on säilytettävä Suomessa ja suomalaisten veronmaksajien hallinnassa

• tai päättäjät vaihtuu
        seis humpuukimaakareille kirjoitti:

Neste ja sen öljynjalostamon myynnistä venäläisille on huhuttu pitkään. Miten lienee Fortumin laita? Saisiko siellä johto lisää bonuksia ujuttaessaan yhtiön vanhalle vainoojalle?

Strategiset omistukset on säilytettävä Suomessa ja suomalaisten veronmaksajien hallinnassa

ilman optioita ennen lopullista myyntiä. kyllä on heikoilla ktm:n energiahuoltosuunnitelmat. jotenkin järjen määrässä liiraa

• olekin

hyvä, että rakennamme parhaillaan uutta ydinvoimalaa? Öljyä nyt ei voida tässä maassa tehdä omavaraiseksi, eikä pinta-alaakaan löydy riittävästi minkään biopolttoaineineen varassa elämiseksi.

• Mihin hukattiin?
        tai päättäjät vaihtuu kirjoitti:

ilman optioita ennen lopullista myyntiä. kyllä on heikoilla ktm:n energiahuoltosuunnitelmat. jotenkin järjen määrässä liiraa

Muistanpa kymmenisen vuotta sitten kuunnelleeni radiosta, miten Nesteen joku pamppu rinta kaarella selvitti polttoaineen korkeita hintoja ja kertoi, että Neste on panostanut julmasti Pohjanmeren öljynetsintään. Ja ostanut porausoikeuksia. Hyvältä näytti. Sanottiin, että kymmenen vuoden päästä Suomi on öljyn osalta omavarainen.

Missä ovat nämä öljykentät tänään? Kuka niistä pusertaa öljynsä? Miksi ne piti myydä?

• paperiteollisuus karkaa
        olekin kirjoitti:

hyvä, että rakennamme parhaillaan uutta ydinvoimalaa? Öljyä nyt ei voida tässä maassa tehdä omavaraiseksi, eikä pinta-alaakaan löydy riittävästi minkään biopolttoaineineen varassa elämiseksi.

paperiteollisuus karkaa maasta jos ei ole halpaa energiaa. Lisää suomalaista ydinvoimaa

• kelopuu
        paperiteollisuus karkaa kirjoitti:

paperiteollisuus karkaa maasta jos ei ole halpaa energiaa. Lisää suomalaista ydinvoimaa

Oliskohan nyt kun sähkön kulutus on reilusti yli oman
        maan tuotannon, tarvetta lisätä vieläkin lisää saas-
        teetonta ydinvoimaa ja samalla säätövoimaksi Vuotoksen saasteetonta vesivoimaa ym. mahdollista
        vesivoimaa?

• Tiedemies
        kelopuu kirjoitti:

Oliskohan nyt kun sähkön kulutus on reilusti yli oman
        maan tuotannon, tarvetta lisätä vieläkin lisää saas-
        teetonta ydinvoimaa ja samalla säätövoimaksi Vuotoksen saasteetonta vesivoimaa ym. mahdollista
        vesivoimaa?

Onkos se ydinjäte jotain ympäristöystävällistä ainetta? Ja Uraani ilmestyy tyhjästä?

• asioita ihmettelevä

Myös Ruotsista tulevat sähkötoimitukset näyttävät olevan "turvallisuusriski", koska niissäkin on ollut katkoja, mikä on yhtä ymmärrettävää, kun heilläkin on hieman kovemmat pakkaset, vaikakaan ei mitään venäjän pakkaslukemiin verrattuna.

Myös Fortum tuntuu olevan melkoinen "turvallisuusriski", sillä sen jakelut ja toiminnathan ovat melkeinpä useammin toimintakelvottomia kuin toimivia, kuten tänäänkin Oulussa. Kunnossapitohalut, -taidot ja-kiinnostus kun täysin puuttuvat, sillä nehän vievät tietenkin optiotuloja "väärään" suuntaan.

Siispä hieman enemmän objektiivisuutta ja asiallisuutta sekä tosiasioihin pohjautuvaa keskustelua jokaiselle palstalle odottaa

asioita ihmettelevä

• asioita ihmettelevä
        Tiedemies kirjoitti:

Onkos se ydinjäte jotain ympäristöystävällistä ainetta? Ja Uraani ilmestyy tyhjästä?

Kiitos hyvistä ja nasevista kysymyksistäsi. En oikein ymmärrä, mihin on hävinnyt suomalaisten ns. maalaisjärki ja kyky ajatella omilla aivoillaan, kun uskotaan kaikenlaiseen hölynpölyyn ja törkyyn.

Haluan kuitenkin uskoa, että sitä järkeä löytyy suomalaisilta vieläkin, vaikkei se juuri näillä keskustelupalstoilla näytä kukoistavankaan.

Käsitykseni onkin, että näitä pakkasia sekä Venäjällä että meillä käytetään pohjustamaan jo kuudetta ydinvoimalaa. Näinhän se aivopesu alkaa pikkuhiljaa ja kuin huomaamatta.

aina vain enemmän asioita ihmettelevä

• Nesteläinen
        Mihin hukattiin? kirjoitti:

Muistanpa kymmenisen vuotta sitten kuunnelleeni radiosta, miten Nesteen joku pamppu rinta kaarella selvitti polttoaineen korkeita hintoja ja kertoi, että Neste on panostanut julmasti Pohjanmeren öljynetsintään. Ja ostanut porausoikeuksia. Hyvältä näytti. Sanottiin, että kymmenen vuoden päästä Suomi on öljyn osalta omavarainen.

Missä ovat nämä öljykentät tänään? Kuka niistä pusertaa öljynsä? Miksi ne piti myydä?

...Liliukselta tuosta. Ne öljykentät hankki aikanaan Neste tarkoituksenaan saada ne pikällä tähtäimellä tuottamaan ja ne taas möi Fortum pikavoittojen takia. Voi vaan arvata paljonko ne näillä öljynhinnoilla tuottaisivat...

• herätys

olen kanssa sitä mieltä että omavaraisuus sähkön osalta PITÄÄ turvata ydinvoimaloita vaikka pitkä rivi.ja muukin omavaraisuus esim elintarvike ym,,,ym.kyllä se pitää uskoa että kukaan ei myy jos ei ole yli oman tarpeen

• pikatoimituksena

Venäjä varmaankin mielellään niitä myy meille.

• SIUNAUKSENSA
        Nesteläinen kirjoitti:

...Liliukselta tuosta. Ne öljykentät hankki aikanaan Neste tarkoituksenaan saada ne pikällä tähtäimellä tuottamaan ja ne taas möi Fortum pikavoittojen takia. Voi vaan arvata paljonko ne näillä öljynhinnoilla tuottaisivat...

Sillä Thaimaassa on lämmintä ja kultakin.

• töpselipower?

Veli venäläinen vetää kohta töpselin seinästä ja hanan kiinni maakaasuputkesta, kun tarvitsee itse kaiken lämmitykseen. Tässä nähdään mihin päästiin, kun jarrutettiin ydinvoiman lisäämistä. Kaikki viherpiipertäjät voivat nyt pyöritellä käsiään tuulimyllyn lailla lämmikkeeksi.

• Valto

Juu ja hyppiä "KALAKAUPPIASTA", hehheh

• keskustella

Missäs ne ydinvoiman vastustajat ovat Halonen ja kumppanit?
      Mielestäni julkisvastustajilta voisi ottaa sähköt pois nyt, kun siitä kerran on pulaa.

Jos Ruotsissa olisi yhtä kylmä kuin täällä, ei varmaankaan olisi antaa kapasiteettia Suomeen. Venäjähän jo vähensi Suomeen siirrettävän sähkön määrrää, että pysyy Pierari sähköissä.

• Pena

Loppuipahan vähäksi aikaa höpinä kasvihuoneilmiöstä. Pieni kasvihuoneilmiö olisi meille nyt tarpeen. Säästyisipä energiaa.

• ...

Kun on pari päivää pakkasta niin itketään että sähkö ei riitä, mutta meiltä kyllä pitäisi riittää loputtomiin rahkeita maksaa korotuksia.

• Valto

Tällaiset varoitukset ovat hyviä esimerkkejä nyky-yhteiskunnan tilasta. Pieni lumipyry aiheuttaa liikennekaaoksen, sähköt katkeilevat ja ovat pois tuntitolkulla, jopa päiviä, muutaman päivän pakkasjakso (-30 pakkaslukemat ovat aivan tavallisia näillä leveysasteilla) aiheuttaa sähköpulan (no hehheh). Energiapolitiikkaa ei ole lainkaan. Keskinkertaiset poliitikot tuskin edes ymmärtävät millaisiin sopimuksiin sitoutuvat hyväksyessään päästökaupan, eivätkä ainakaan seurauksia. Ostetaan sähköä muualta? - Venäjältä?, mutta mitäs sitten kun siellä pannaan tulppa toimituksille? Energia pitää pystyä tuottamaan omassa maassa ja vielä hajautetusti mikäli mahdollista, jos halutaan, että oma maa yleensä on olemassa. Nytkään ei ole mitään sähköpulaa, on vain haluttomuus tuottaa sitä. Eiköhän jostain sähköyhtiöstä taas marssiteta kuvaruutuun joku insinöörinplanttu, joka selittää, että kovien pakkasten vuoksi on kuluttajasähkön hintaa nostettava. No täytyyhän rahaa kerätä, että saavat "spessut bonarit" siellä terävässä päässä. Että sellainen sähköpula.

• grrrrrr

aivan käsittämättömän lyhytnäköistä toimintaa poliitikoilta, ruoan ja energian osalta meidän tulisi olla omavaraisia. No, eipä ne siellä eduskunnassa ajattele, kuin neljä vuotta kerralla eteenpäin, miten tullaan valituksi ensi vuonna.

• PPP

Otollista aikaa pedata hinnankorotuksia.

Muistatteko viimeksi kuivan kesän oli heti nostettava sähkön hintaa.

Mutta sitten kun tuli vettä kuin aisaa, niin eipäs se vaikuttanutkaan toisinpäin.

On kuulemma niin pieni osuus sähköntuotannosta vesivoiman osuus, että se ei tunnu missään.

• sähkäri
        PPP kirjoitti:

Otollista aikaa pedata hinnankorotuksia.

Muistatteko viimeksi kuivan kesän oli heti nostettava sähkön hintaa.

Mutta sitten kun tuli vettä kuin aisaa, niin eipäs se vaikuttanutkaan toisinpäin.

On kuulemma niin pieni osuus sähköntuotannosta vesivoiman osuus, että se ei tunnu missään.

Sähköyhtiöiden propakandaa koko sähköpula,onhan sitä ollu ennenkin pakkas talvia eikä ole ollu pulaa sähköstä,eihän nyt ole vielä ollu kuin muutama päivä pakkasia.Myydään hähemmän ulkomaille niin riittää omaan käyttöön enempi.

• Puhut
        sähkäri kirjoitti:

Sähköyhtiöiden propakandaa koko sähköpula,onhan sitä ollu ennenkin pakkas talvia eikä ole ollu pulaa sähköstä,eihän nyt ole vielä ollu kuin muutama päivä pakkasia.Myydään hähemmän ulkomaille niin riittää omaan käyttöön enempi.

Ennenkin on ollut pakkasia ja nyt on heti kauhee narina päällä

• Ottakaa huomioon
        sähkäri kirjoitti:

Ne maat missä ei ole totuttu talveen. Siksi heitä pitää tukea,kyllä suomella siihen on varaa. Muualla ehkä ei ole varauduttu että tulee talvi,meillä on asiat toisin T: TH ja kannattajat.

• näin on

Ajatelkaapa paljon kuluu energiaa, kun pitkillä tieosuuksilla poltetaan valoja yölläkin ( arvio kulutus 500w/lamppu).Vois vaikka sammuttaa niitä kun pakkasta esim. yli -15 niin energiaa säästyy tärkeimmille asioille ja maailma pelastuu.

• YLI-PÄÄLLIKKÖ mukaan

Jospa me miehet nyt vain odottelisimme ja antaisimme Suomen feministien nyt hoitaa tämän työn!

Heillähän on armeijaa käymätön huippupalkkainen feministinainen, vain miehille pakollisen palkattoman armeijan yli-päällikkönäkin - eli eiköhän he osaa hoitaa nämä hommat...

muutenkin nuo kaikki lumityöt ja katutyöt voitaisiin nyt siirtää kokonaan vaikkapa Hkin feministien tehtäviksi - eikun kolaamaan vaan jne, ehkä se miesviha vähäksi aikaa laantuu sieltä mielestä...

• Valto

Juu, mää tiätäsin monta muutakin hyvää jobia noille feministeille... hekoheko

• KOLAAMAAN JNE
        Valto kirjoitti:

Juu, mää tiätäsin monta muutakin hyvää jobia noille feministeille... hekoheko

Joo - ydinvoimaa ja miehiä vihaavat feministit nyt yli-päällikköineen katuja kolaamaan tasa-arvon nimissä !

• asioita ihmettelevä

Näiltä palstoilta tuntuu kyllä löytyvän huomattavasti enemmän naisvvihajia kuin miesvihaajia, kun olen nyt monta päivää käyttänyt näiden palstojen lukemiseen järkytyksekseni.

En olisi osannut arvata, että suomalaisissa kytee näin mieletön määrä vihaa ja alhaisia tunteita sekä ala-arvoista kielenkäyttöä - ja kaikkein merkillisintä on se, että se viha tuntuu kohdistuvan aina huono-osaisiin ja heidän puolustajiinsa.

Mitä kadehdittavaa on työttömissä, kodittomissa ja kaikissa niissä ihmisissä, jotka joutuvat sinnittelemään toimeentulorajan alapuolella???

Tätäkin ihmettelee naispuolinen eläkeläinen.

• lumitöistä on jo nyt

Naisten vastuulla,ainakin päättäviällä taholla,kyllä se kovaa työtä on miettiä lumenpoisto hiekoitus auraus,ym. asiaan liittyvä päätöksen teko.

• Jippii, vihdoin tuli talvi!

Ootteko muuten huomannu yhen asian: Suomessa on talvi, ja vieläpä joka vuosi! Ja talvella esiintyy pakkasia, lapsikin sen tietää! Joten kyllä on ihmeellistä tämä löpinä, ettei sähkö muka riitä! Taitavat olla aika yksinkertasta porukkaa nämä jotka sähköntuotannosta huolehtivat, jos eivät ole talven normaaleja pakkasia huomioineet! Sitä paitsi talvi on ollu poikkeuksellisen lämmin.

• polle

ekat pakkaset suomessa...ja heti iskee sähköpula...pulaajan meinikiä...konsti jolla saavat hilattua sähkönhinnan pilviin ja vietyä meiltä kuluttajilta viimisetkin eurot

• 123

Heh heh, juuri meinasin samasta asiasta aloittaa keskustelun mutt aonhan täällä muitakin jotka asian tajunneet. Millonhan ne oikeat pakkaset edes alkaa? Tää on vasta "lämmittelyä".

• hölyä
        polle kirjoitti:

ekat pakkaset suomessa...ja heti iskee sähköpula...pulaajan meinikiä...konsti jolla saavat hilattua sähkönhinnan pilviin ja vietyä meiltä kuluttajilta viimisetkin eurot

Olen samaa mieltä kanssasi. Tämä on vain sellaista peliä, ihan samanlaista kun pikkulapselle tömistellään jalkoja, että hänet saadaan tekemään vaaditut temput.
        Muistan nuoruuressani Etelä-pohjanmaalla asuessani kuinka Jyllinkosken sähkö oy nosti hintoja ,sillä perusteella,että kulutus oli kasvanut yli burjetin. Seuraavana vuonna sama firma nosti sähkön hintaa, mutta tällä kertaa sillä perusteella, että kulutus ei ollut noussut niin paljon kun oli burjetoitu. Kyllä syy löytyy aina.

• vedättää kansaa

Onhan se ihme, ettei ennen ole näin paljon puhuttu sähkön loppumisesta.

Nyt kun tulee viikon mittaiset kovat pakkaset niin tuntuu, että joukkohysteria saa vallan ja aletaan kuvittelemaan, että sähköloppuu.

Viimeksi sama hysteria saatiin aikaan vessapaperin loppumisella ja mitä seuraavaksi?

Jos kuitenkin sähkö "loppuminen" on todellinen uhka niin kenen käyttöä aletaan ensimmäisenä rajoittamaan, kotitalouksien tai yritysten?

• kilowatti

kyllä sähköä piisaa,se on varma mutta herää kysymys minkä takia kaikenmaailman mainosvalot pouhaa yötä päivää?aivan turhaa ja laskun maksaa kuluttajat jokatapauksessa tuotteiden hinnoissa kuten muutkin mainos kulut.

entäs teollisuus?mitä kokemuksesta tiedän teollisuudessa on aika paljon täysin turhaa sähkönkulutusta.koneet pouhaa 24h vaikka käyttöaste olisi 16h ketään ei kiinnosta vaikka ajastimet on keksitty.

ja mitä yksittäis talouksiin tulee mitä vähemmän kulutat sitä enemmän maksat sähköstä.näin se menee ja sitten jeesustellaan et kyl pitäis ihmisten olla tarkkana sähkönkulutuksen kanssa ei kannata tehdä kotona ruokaa vaan mennä ulos syömään niin sähköä ei kulu ja sademetsät säästyy.

itse kulutan n.200euron edestä sähköä.ja päästökaupan ansiosta lasku kasvaa60eurolla,pikku summia maailman pelastamisessa.ei saatana täytyy mennä laittaan auto troikkaan niin säästää bensa kuluissa ja moottorikin tykkää ja sitten on kiva lähteä saastuttamaan vanhalla auton romulla ja..............

• ja tässä tulos

Pari päivää pakkasia ja sähkö alkaa loppua???

Kallistunut on jo roimasti.

Kyllä on hiton huonosti hoidettu asiat. Vaihtoon koko porukka, Halonen etunenässä. Koko energia-kuvio haisee pahasti sisäpiirijutulta. Ja missä SDP:n Sinikka Mönkäre on? Sai palkkioksi johtajavakanssin optioskandaalista Raha-automaattiyhdistyksistä.

Eikös edellisiin RAY:n johtajiin kuulunut Matti "kähmintä" Ahde, jonka poika jäi kiinni huumekaupasta?

Kyllä on todella mädäntynyt SDP:n johto!

• Valto

Olematon energiapolitiikka on heijastus demarivetoisesta muustakin politiikasta. Höpöhöpöä koko touhu. Ethän unohtanut "yhteissaunaBackmania", Rajamäkeä, joka oli sälyttämässä juoppokuljetukset palomiehille, Haatainen/Kalliomäki, romuttavat ammattikorkeakoulujärjestelmän (insinöörille tuskin edes teknikon tiedot), Huovinen, jonka pitäisi kuuleman mukaan hoidella liikenneasioita (osaa se hymyillä kestohymyä), oikeusministeri, jolla ei ole alan koulutusta (osaahan se rekkakuskikin varmaan lentokonetta ajaa), ja sokerina pohjalla 15donan kielimies, joka ei ole saanut mitään aikaiseksi (odottelen vielä milloin saamme kuulla hänen ensimmäisen englannin kielisen puheensa) niin, että pimeässä onkin varmaan mukavampaa

• nimetön

Ei ollut matti ahde vaikka poika jäikin kiinni huumeista,se oli veikkauksen johtaja

• Kiki

Vai että "Suomessa yli 14 300 megawattia" olisikohan helpommin sanottu 14,3 gigawattia...

• saaukko

Onko tämä ensimmäinen talvi suomessa kautta aikojen? jos menemme ajassa 10 tai enemmän vuotta taaksepäin niin tämmöisiä pakkasia oli viikotolkulla joka ikinen talvi ja se oli aivan normaalia,nyt kun talvet(joulu-tammikuu) ovat olleet useita vuosia plussan puolella niin heti kun tuleekin "yllättäen" normaali talvi puhutaan sähköpulasta,kaikkea sitä näkee ja kuulee..

• uupo

Teollisuus on jo vuosikausia varoittanut siitä, että sähkön kulutuksen kasvaessa edessä on sähköpula. Samoin Kokoomus ja jotkut fiksut demarit. Mutta kaikenlaiset idealistiset piipertäjät ovat tuulivoimahaihatteluineen jarruttaneet tärkeiden päätösten tekemistä.

Onneksi saatiin sentään päätös 5. ydinvoimalasta, tosin sekin tuli liian myöhään...

• Päästö
        uupo kirjoitti:

Teollisuus on jo vuosikausia varoittanut siitä, että sähkön kulutuksen kasvaessa edessä on sähköpula. Samoin Kokoomus ja jotkut fiksut demarit. Mutta kaikenlaiset idealistiset piipertäjät ovat tuulivoimahaihatteluineen jarruttaneet tärkeiden päätösten tekemistä.

Onneksi saatiin sentään päätös 5. ydinvoimalasta, tosin sekin tuli liian myöhään...

Meillähän laihdevoimalat seisovat kun niillä ei ole päästöoikeuksia, kovan hinnan takia niitä ei ole voitu ostaa. Voimaloita siis olisi ja polttoainetta muttei lupa käyttää. Tämän asian sinetöivät mm. nykyiset presidenttiehdokkaat Halonen ja Niinistö v.1998 kun Lipposen hallitus sopi päästökaupasta ja silloin o(s)tettiin jälleen kerran Suomelle se mallioppilaan rooli.

• Petteri2

On ihan luonnollista, ettei sähköntuotantokapasiteettia rakenneta tolkuttomasti.

Viimeiset megawatit, joita käytetään vain muutamia kymmeniä tai satoja tunteja vuodessa, maksavat aivan tolkuttomasti.

On paljon tehokkaampaa säästää vähän sähköä vuoden muutamien huippukulutuspäivien aikana kuin rakentaa suuri määrä ylimääräisiä voimaloita, joita käytetään vain muutamina päivinä vuodessa.

Energian säästön tehostamiseksi sähkölämmittäjiltä pitää periä riittävän korkea maksu viimeisistä kilowattitunneista. Näin sähkölämmittäjät saadaan säästämään sähköä. Kun tulee kovat pakkaset _viimeisten_ kilowattien tulisi olla markkinahintaisia esim. 1 €/kwh eikä kaikkea sähköä pitäisi saada samaan hintaan.

Jos tiputtaa sisälämpötilan vaikka 20 asteeseen sähkönkulutus laskee paljon.

• jokuiyt

vittu kun kiinnostaa

• jokiyiy

Vittu kun kiinnostaa

• .....
        jokiyiy kirjoitti:

Vittu kun kiinnostaa

Miksi sitten luit nämä ja kirjoititkin jopa ;)

• säästä ees vähän

Jokainen voi ruveta säästötalkoisiin,
        sammuttaa turhat lamput, lämmittää saunaa harvemmin laittaa pattereita pienemmälle ym.ym.
        pienistä virroista tulee suuri joki.

• Energiaallalla työskentelevä

Sähköpula on puhtaasti seuraus poliittisista päätöksistä, joita valtiovalta on tehnyt.

1. Sähkökauppa päätettiin kilpailuttaa. Hetkellisesti kuluttajahinnat putosivat johtuen hyvistä vesivuosista, kunnes pari huonoa vesivuotta nosti hintoja kautta linjan. Energiayhtiöiden intressiin ei kuulu pitää yllä kallista tai vain joskus käyvään varavoimaan, koska se syö tulosta.
      Eikä ministerien eikä yleisen mielipiteen negatiivisuus hiili- ja turvehuippulaitoksia vastaan ole auttanut tilannetta yhtään.
      Energiayhtiöt ovat kaikessa hiljaisuudessa vähentäneet huippulaitosten valmiutta.
      Vasta kun hinta on riittävän korkea, niin bisnes kannattaa.

2. Nyt Suomi korjaa CO2-kaupan hedelmiä, jolloin huippulaitosten valmius on vieläkin kalliimpaa sekä niiden käyttäminen ilmansuojelupoliittisesti epäseksikästä.

3. Sähkö(pörssi)yhtiöiden intresseihin kuuluu, että myytävän tuotteen hinta on mahdollisimman korkea. Eikö puute nosta hintaa?

4. Sähköyhtiöt ovat ajamassa kulutusta kulutushuippuihin nostamalla yösähkönhintaa kaksitariffijärjestelmässä, jolloin varaavan sähkölämmityksen päivä ja yösähköeron tasaava vaikutus pienenee.
      Edelleen bisnes on bisnes ja mooses on mooses.

5. Politikot (kuten eräs ympäristöministeri) kaatavat ongelmat kansalaisten päälle. Esim syyttämällä suoraa sähkölämmitystä käyttäviä, että heidän takiaan joudutaan käynnistämään huippulaitoksia. Viitaten edellisiin (yösähkön hintanosto, huippulaitosten valmiuden ylläpito) politikon vain yrittävät kerätä rahaa valtion kirstuun.
      Siirtyminen sähkölämmityksestä öljylämmitykseenkö olisi ilmansuojelullisesti oikein?

6. Suomi luottaa ja nojaa liikaa tuontiin. Lisää tuonti rakennetaan ja suunnitellaan. Lauhana päivänä naapureillakin on myytävää, mutta entäs pakkasilla. Ehkä naapureilla ei olekaan myytävää ja se tuottaa ison ongelman Suomen sähköverkkoon.
      Tämä jos mikään on poliittinen päätös!
      Kovilla pakkasilla 14000 MW kulutuksesta 3000 MW katetaan tuonnilla. Suomessa ei ole reserviä kattamaan, jos naapurit päättävät tehorajoituksista tai lopettaa tuonnin.

7. Odotettavissa on, että kovilla pakkasilla teollisuutta joudutaan ajamaan alas, jotta kantaverkko pysyisi pystyssä.
      Käytännössä Fingridin varoitus tarkoittaa sitä, että Suomen sähköverkko on vaarassa kaatua ja joudutaan mahdollisesti "pudottamaan" teollisuutta pois verkosta.
      Miksi sitten teollisuutta, eikä kotitalouksia? Koska teollisuudessa on erittäin tärkeää sähkön hyvä laatu. Verkkoheilahteluihin reagoi herkät suojareleet. Myös että teollisuus on suurkuluttaja, tarkoittaa että sieltä on helppo säästää.

8. Odotettavissa on myös, että piensähkönkäyttäjiä syyllistetään (esim. juuri suoraa sähkölämmitystä käyttäviä) ja lisäveroja kaavaillaan.
      Sähkönhinta tulee nousemaan radikaalisti, koska sillä juuri rahoitetaan "reservikapasiteetti".

9. Huomatkaa myös, että sähköyhtiöt ovat saaneet valtiovallan taholta ns. yrityskohtaiset päästökiintiöt, jotka ne ovat voineet myydä pörsissä. Kun hiili- ja turvevoimaloita käynnistetään, voidaan CO2-päästötonnihinta lisätä korkeaan markkinahintaan ja tehdä lisää voittoa. Parhaassa tai huonommassa vaihtoehdossa CO2-päästöt maksatetaan sähkönhinnassa kaksi kertaa, kun sähköyhtiö on jo kertaalleen rahastanut päästökiintiönsä pörssissä.
      Lopulliset maksajat löytyvät valitettavasti kansalaisista.

10. Niin hyvä syntipukki kun sähköyhtiöt olisivat, niin nehän tekevät juuri sitä (rahaa!), mihin ne ovat luotu.
      Ja ketkä ovat luoneet kaupalliset sähkömarkkinat ja -yhtiöt?

• Dr. Doctor

Kun valosi sammuvat niin muista kiittää Tarjaa.

• youngrascal

Eri mieltä ei voi olla !

• grrrrrrrr

tätä kukaan poliitikko lukea tai edesvastuussa olevat kehdata myöntää, että housuun tuli kustua ja hetkenhän se tosiaan vaan lämmitti.

• asioita ihmettelevä

Olipa asiallista tekstiä. Enemmän tämän tyyppistä infoa ala-arvoisen lokapostin sijaan. Miksi nuoriso on organisoitu Niinistön likaisen työn tekijäksi. Tällä syövytetään nurten moraalia yhä alemmaksi. Hyvät nuoret, yrittäkää käyttäytyä edes puolisivistyneesti, kun ette ole syntuneet mihinkään ns. alikehittyneeseen maahan, vaan olette saaneet ilmaisen koulutuksen, jota ette myöskään näytä osavan arvostaa. Toisaalta ei ole vaikea kuvitella, että nuo ns. alikehittyneiden maiden nuoret missään tilanteessa käyttäytyisivät noin ala-arvoisesti, kuin te suomalaisnuoret näytte tekevän jokaisella näistä keskustelupalstoista. Joten oppimiset ovat tainneet jäädä vain loanheiton tasolle.
        Tätä minä aivan erityisesti ihmettelen

• nimetön
        Dr. Doctor kirjoitti:

Kun valosi sammuvat niin muista kiittää Tarjaa.

Mites se tarja nyt tähänkin on syyllinen ?Kerro mulle

• Hiski Kutiainen

En nyt muista vuotta, kun esitys uudesta ydinvoimlasta kaadettiin eduskunnassa. perustuslain säätämässä järjestyksessä. Kepu oli yhtenä miehenä kaatamassa. Demareista lähes puolet! Vasemmistoliitto ja entiset taistolaiskomunistit eli vihreät yhtenä miehenä! Tavoitteet oli sama. Ydinvoiman lisäämisen estäminen. Tosin joillakin eri näkökulmasta.Kepulaiset ajoivat risuilla lämmitystä! Vihreät energiapajua ja tuulivoimaa!!
        Syitä löytyi, kun anargistit oli asialla!
        Tästä syystä elimme energia-alalla 15 vuotta pysähtyneisyyden aikaa! Nyt siitä maksetaan!

• FORTUM
        nimetön kirjoitti:

Mites se tarja nyt tähänkin on syyllinen ?Kerro mulle

Optio juttua,NUIJA.

• tyytyväinen mies

kaikki laitteet päällä täällä lämpimässä iloitsen!

• Muoko

Fortum voisi muuttaa nimensä Enroniksi , sen verran optionmetsästyksen makua touhuissa !

• äiteee

uskomatonta eihän pakkasia oo vielä kestänny ko muutama päivä.Eri asia jos viikkoja.Meillä ainakin sähköä menee normaalisti, pattereita ei kierretä isommille eikä mitään käytös tapoja muuteta ees pakkasen aikana, paitsi TUULETUS!..IKKUNOITA ei turhaan pitedä eikä ilmastointia auki!vettä käytettään vähempi.
      Olispa oma uuni..laittas pökköä pesään.Ei sähköö tarttes ko välttämättömään.
      On avotakka mutta se vetää lämmöt tietysti pihalle.Lämmitys avotakalla turhaa.

• 7,62

montakohan sieltä ylemmästä johto portaasta pitäisi lopettaa että asiat rupeaisivat oikeasti kiinostamaan.
        kansan-etu on tärkein ja kansan hyvin vointi.
        näitä asioita pitäisi heidän siellä ajaa.. muuttunut omaksi eduksi.. monessa muussa valtiossa olisi jo suoraan hoidettu turhat oman edun tavoitteliat pois päivltä.

lammas kansaa...

puhutan puhutaan eikä kukaan tee mitään..
        kotona/netissä sitten valitetaan..
        muutaman julkinen hirttäminen HKi torille saattaisi pistää miettimään asioita toisella tavalla..
        pitäähän päättäjänkin olla teoistan vastuussa.

mies tulee,mies menee ja mies vastaa teoistaa.

tämä vanha viisaus pitää päteä jokaiseen.

• Takan omaavat ohoi!

Nyt varmastikkin viimeistään kaikki ne joilla on mahdollisuus käyttää takkaa tai puuhellaa lämmönlähteenä kannattaa sitä käyttää ennemin kun sähköä. Meillä ainakin käytetään nyt enemmän takkaa. Siinä säästää ihan oikeasti. Ja se on monella tapaa hyödyllisempikin tuo puulämmitteinen.

• kassu45

On tämäkin sit korkean teknolokian maa pari päivää pakkasta ja puhutaan jo sähkön riittävyys ongelmasta
      kunhan puhuvat et saisivat taas jonki syyn nostaa hintoja ja rahastaa paska puhetta

• Maalainen...

Rakennetaan vaan lisää sähköllä lämpiäviä taloja (myös öljy ym. lasketaan, koska tarviavat sähköä toimiakseen). Jos kuitenkin muistaisimme perinteiset takat ja leivinuunit ja muut "pönttömuurit", niin kenelläkään ei olisi hätäpäivää, eikä uhkaisi sähköpula. Ai niin! Se vaiva mitä siinä joutuu itse tekemään, sytyttämään ja lisäämään puita,voi että sentään.

• nimetön

kyllä sille puulämmitys kunnaankin talossa varmaan tarvitaan sähköä ei se peikällä puulla pelaa

• Samaa mieltä!

Olen täysin samaa mieltä, uusiin taloihin enemmän puukiukaita, uuninlämmitystä ja leivinuuneja. Mikään ei ole parempaa kuin mennä puusaunaan..aito löylytunne. =) Ja se vastaleivottu leipä..ja takkatuli pienen "virvokkeen" kanssa. Iiihanaa!
        Eikä kulu niin paljo sähköä muihinkuin sitä tarvitseviin laitteisiin.

• HALOILOSIL
        Samaa mieltä! kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä, uusiin taloihin enemmän puukiukaita, uuninlämmitystä ja leivinuuneja. Mikään ei ole parempaa kuin mennä puusaunaan..aito löylytunne. =) Ja se vastaleivottu leipä..ja takkatuli pienen "virvokkeen" kanssa. Iiihanaa!
        Eikä kulu niin paljo sähköä muihinkuin sitä tarvitseviin laitteisiin.

Niin on ennenkii tehty.

• Anti Kioto

Turvetta pannuihin!!!

• Just mä.

Ajatelkaapas maatiloja(esim meidän) ja vesi putkistoa, jos sähkö loppuu putket jääty ette saa mistään vettä, jos pitemmäs aikaan loppuu, jääkaapissa kaikki pilaantuu, ja sitten maatiloilla kaikki eläimet ei saa juomaá sinne tulee todella kylmä, ei kaikki sitä kestä ne yksinkertaisesti kuolee. simppeli homma.

• energiaa puusta

Minulla iso omakotitalo, 185 m2 ja sähköä kuluu noin 6 000kw/h vuodessa, Öljyö 0 litraa vuodessa.
      Hake / turve lämmitys kunniaan

• pulaa

niin mitä hittoa poltellaan teiden varsila tuhansia kilometrejä katu lamppui,pimeeks lamput kun sähkö on kortilla perskeles.AUTOISSA ON VALOT.

• just mä.

Ajatelkaapas maatiloja(esim meidän) ja vesi putkistoa, jos sähkö loppuu putket jääty ette saa mistään vettä, jos pitemmäs aikaan loppuu, jääkaapissa kaikki pilaantuu, ja sitten maatiloilla kaikki eläimet ei saa juomaá sinne tulee todella kylmä, ei kaikki sitä kestä ne yksinkertaisesti kuolee. simppeli homma.

• kuullut

.laitteesta nimeltä "varavoimala"

• öhjlhljöjl

Asiahan on sillä viissiin että näillä isojen sähköyhtiöiden johtoportaalla on taas hirveä hinku saada OPTIOITA! Eipä ole ennenkään mikään sähköpula tullut kun muutama päivä on ollut pakkasta. Sähköyhtiöillä on vain tarkoitus keksiä joku syy jotta voisivat nostaa taas sähkön hintaa ja kylmyydestähän näyttävät äkkiä keksineen tekosyyn nostaa sähkön hintaa!!

• kalliiksi tuleekin

koska sähkön hinnalla on kovat korotuspaineet,onhan se nähty että nyt on talvi jo sellaisissa maissakin kuin espanja ja muut lämpimät maat,kyllä suomen pitää nyt tukea näitä maita. Ja tiedätte kyllä että Tarja on samaa mieltä tästä,ajatelkaa muitakin kuin itseänne tässäkin asiassa.

• jestas sentään

Siis miten voi olla että on pari pakkaspäivää täällä pohjoisella pallonpuoliskolla ja heti valitetaan sähköpulasta? Eikö Suomessa osata valmistautua paukkuviin pakkasiin, ollaanhan me maantieteellisesti Siperian ja Grönlannin leveysasteilla. Mitä nyt päättäjät, mihin ovat rahat menneet? Uskomatonta.

• kainuusta

olen aivan samaa mieltä!!! onhan tuo sähkö aina ennenkin riittänyt niin miksi ei nyttenkin??? jos jostain pitää säästää niin ei ainakaan veroa maksavien kansalaisten päivittäisistä tarpeista ja lämmöstä!!! Eduskuntatalo kylmilleen vaan ja katuvalot pois jos kerran virta loppuu!!!

• VIRTAA VIRTAA ?????

OPTOI=miljonäärit mällää,ja puhutaan säkö riittävyydestä,eikö suomessä ole mitään,järjestystä,missään,ei Tarja Halonen puhunut sanallakaan,kun Nesteen johtaja,sai mijardi optiot,ei ollu vara,kun itse on mijonääri.JA sitten tekeytyy,köyhien ystäväksi.Vaalien alla.

• kiitos vihreät

Höpö höpö energiapula, kulutushuippuihin voidaan vastata jos halutaan.
      Se vain maksaa rahaa päästöoikeuksien takia.. kiitos vaan kun ne lasketaan vuoden 1990 tilanteen mukaan. Nyt itä-eurooppa saa kerätä hyödyt.

• Lapista vaan

Jos, siis jos sähköä aletaan rajoittaa niin esitän, että kaikilta niiltä, jotka vastustivat ydinvoimaa ja Vuotoksen allasta pannaan piuhat ensin poikki. Minä en huomaa tuleeko sähkö Venäjältä, Ruotsista vai mistä, mutta sen tiedän, että ydinsähkö olisi turvana ja Vuotoksen allas säätelysähkönä. Hesarin toimitukselta virta vois...

• agrekaatti

Sen kuin katkeaa vaan, saapahan korvauksia sähköyhtiöltä.
      Ja kun on hyvät tulisijat, puuta ja agrekaatti niin voi muutaman päivän laulattaa Hondaa pihalla ja jo sähköä tulee!

• pasi

Kyllä se on paska puhetta ,että suomesta loppuu sähkö.Sähkö yhtiöt haluavat vain sähkön hinnan huippuunsa , että voisi kohta jakaa taas hurjia optioita.Mä käytän ainakin sähköä niin kuin ennenkin.Sit vähennän sen käyttöä kun hinnat nousee taas tollasilla verukkeilla,että sähkö loppuu.saunan takana olis tilaa vielä herrat!

• Watti

Nyt kaikki sähkönkulutustalkoisiin, että saadaan se kuudes ydinvoimala. Eli hellat, uunit, pesukoneet, saunat ym. sähköllä toimivat päälle!

• nostetaan hintoja ;)

Suomeen tuodaan sähköä enemmän kuin koskaan ja tehtaiden energinkulutus on laskenut uudempien koneiden johdosta sekä uusia teollisuuslaitoksia ei ole tehty vuosikymmeniin. Kotitaloudet ovat sähkönkulutuksessa vain viideosa!

• asioita ihmettelevä

Niin aika outoa sinänsä, että shkönkuluts olisi muka kasvanut, kun Suomessa ei nykyään tuoteta juuri muuta kuin työttömiä - joten sepä taitaa olla todella sähköä syövää "tuotantoa".

Meillähän pakkastaso on vielä pientä verrattuna tuonne itänaapuriin, jossa Siperian puolella on yli -60Castetta, joten tuntuu käsittämättömäältä, että siellä joku ylipäänsä kykenee pysymään hengissä - edes ihmiset - eläimistöstä puhumattakaan.

Täällä kun asiat ovat edes vähän siedettävämmin, niin on varaa energiayhtiöillä leikkiä vaikka mitä leikkejä. Suomen kansa kun on tottuneet aina vaieten nielemään epäoikeudenmukaisen kohtelun - ja oudotkin selitykset, kuten Fortumin selityksen, kuinka lumikuorma kaatoi sähköpylvään. Haluaisin löytää niin taitavan insinöörin, joka osaisi minulle selittää, miten se olisi teknisesti mahdollista.

Näitäkin asioita ihmettelee eläkeläinen.

• mielikuva

Viikko sitten pullisteltiin,että nyt on sähköasiat kunnossa.Vettä on jne.
      Sitten on yhden päivän pakkasta ja sähköpula edessä.Me asutaan Suomessa ja vuoden keskilämpötila on aika vakio, joten pakkaset oli varmuudella tulossa.Ilmasto muutos tarkoittaa 0,jotain muutosta,ei sitä että shortsit on meidän jokapäivän asu.
      Vastaava on se kun pääkaupunkiseudulla talvi yllättää autoilijat joulukuussa!!

• sähköä säkistä ??

tulee semmoinen kuva näistä teidän kirjoituksista että tosissaan luulette että sähköä varastoidaan säkkiin hyvänä aikana jota voidaan käyttä reservinä sitten pakkasilla..eiei poijjaat ja tytöt,sähköä tuotetaan kädestä suuhun menetelmällä..se mikä tuotetaan tai tuodaan menee saman tien jakeluun ja kulutukseen,tämä aiheuttaa sen että jos ei ole tuotantoa niin todellakin on mahdollisuus tehopulaan josta nyt on keskusteltu !!

• Hiski Kutiainen

käänetään selkä Venäjälle ja liitytään Natoon!
      Meille tulevat hanat on helppo sulkee, kun meidän takana ei ole ketään! Sähkö kyllä saadaan riittämään,kun otetaan kaikki hiilivoimalat ym. käyttöön! Mutta joudutaan maksamaan vihreitten meille hommaama päästömaksu,joka korottaa sähkön
      ja lämmön hintaa parillakymmenellä prosentilla!
      Ai niin onhan meillä tuulivoimaloita!Heureka!
      Mutta mun pieru taitaa olla isompi energia lähde!

• skeptinen

ei tää oo ensimmäinen talvi kun on kovia pakkasia. eikä sähkö mihnkään lopu. meitä yritetään vaan pelotella kaikin keinon joittenkin ihme prosenttien kanssa ja yritetään saada jotain hysteriaa aikaiseksi! IHMISET HYVÄT! älkää olko noin hemmetin luulosairaita.. vaatetta päälle jos on kylmä!!!!!

• Se vaan on niin että

Kapasiteetin rajoilla ollaan. On liikaa luotettu tuontisähköön idästä ja lännestä. Kun ylempänä viitattiin vanhan ajan talviin niin tilanne oli toinen; energian kulutus on kasvanut mutta uutta kapasiteettia ei ole rakennettu.

• hölynpölyä

Mitenkä sähkö voi loppua parin pakkaspäivän tiimoilta. Onhan meillä ollut ennenkin monien viikkojenkin pakkasjaksoja ja muutoinkin kylmiä talvia.
      Nyt kun on ollut vielä poikkeuksellisen lämmin talvi muutoinkin.
      Pitäähän sitä herrojen taas jauhaa sontaa, että voivat nostaa sähkön hintaa jollain perusteella, periaatteessa nyt pitäisi sähkön hinnan laskea tämän lämpimän talven johdosta.
      Kyllä meitä suomalaisia pissitetään oikein rankasti.

• asioita ihmettelevä

Oikeassa olet! On ilo huomata, että edes tältä palstalta löytyy myös sitä kaipamaani suomalaista tervettä järkeä ja arvostelukykyä, kuten myös kykyä ajatella omilla aivoillaan. hyvä, hyvä, hyvä!!!

Kaikkea ihmettelevä eläkeläinen.

• ihmeellistä

Joka talvi ihmettelen, miksi ei esim. kaupungit säästä sähköä kinttupolkuvalaistuksesta. Joka ikinen vuosi on kovat pakkaset ja joka ikinen talvi poltetaan kaikkia katuvaloja ja kinttupolku/pururatavaloja läpi yön. Ja nimenomaan kovilla pakkasilla ei kukaan liiku niillä reiteillä. Jotkut ilta ja yö työtä tekevät ihmiset toki joutuvat liikkumaan, mutta jos etukäteen kerrottaisiin, mitkä polut on valaisematta, niin silloin sellainen liikkuja osaisi etsiä muun reitin jo etukäteen. Entäs kauppakeskukset, millätavalla ne säästää sähköä? Espoon sellossa lämmitetään ulkona olevat pihalaatatkin, voi perhana. Ja joka ikinen lamppu ja mainosvalo palaa läpi yön. Olisko asenteessa vikaa?

• asioita ihmettelevä

Kyllä asenteissa on vikaa, kun ottaa esimerkiksi kerrostalojen parkkipaikat, niin siellä on tosi mahtavia valonheittimiä lukematon määrä, jotta rosvot näkisivät paremmin tiirikoida autoja, eikä tarvitsisi pimeässä tuhertaa.

Myös katuvalot palavatusein aurinkoisinakin päivinä päivälläkin, kun kukan ei ole viitsinyt sammuttaa. Myös noita hiihtolatujen yövalaistuksia olen aina ihmetellyt, kun en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän niitä öisin.

Mutta kyllähän ne kulutusmiljoonat kelpaavat Fortumin johdolle, joten jatkakaa iloisina kulutusta vain, jos haluatte nähdä Mikael Liliuksen onnelliset kasvot.

Ihmettelevä eläkeläinen

• ????

Onpas hyvä konsti yhtiöillä rajoittaa sähkönkulutusta NYT ja sit keväällä nostaa hintaa koska kulutus on mennyt yli rajojen talvella..voi helvetti mitä juonittelua,rikkaat rikastuu.!!. Onhan suomessa ennenkin ollut pakkasia.!!..mutta tämä on sitä pyrokratiaa parhaimillaan.!!..

• SÄHKÖMIES

LUKEKAAPAS MEIKÄN AIKAISEMPI KOMMENTTI YLEMPÄÄ..VINKVINK..!!SIIS ONKO VAIKEE YMMÄRTÄÄ KUN KULUTUS NOUSEE JOKA VUOSI JA LISÄÄ KAPASITEETIÄ EI OLE RAKENNETTU,JOS ULKOA EI TUODA TARPEEKSI TULEE TEHOPULA PAHIMMILLAAN !!!TÄSSÄ EI OLE KYSYMYS OPTIOISTA VAAN KAPASITEETISTÄ !!

• teollisuuden työntekijä
        SÄHKÖMIES kirjoitti:

LUKEKAAPAS MEIKÄN AIKAISEMPI KOMMENTTI YLEMPÄÄ..VINKVINK..!!SIIS ONKO VAIKEE YMMÄRTÄÄ KUN KULUTUS NOUSEE JOKA VUOSI JA LISÄÄ KAPASITEETIÄ EI OLE RAKENNETTU,JOS ULKOA EI TUODA TARPEEKSI TULEE TEHOPULA PAHIMMILLAAN !!!TÄSSÄ EI OLE KYSYMYS OPTIOISTA VAAN KAPASITEETISTÄ !!

Mihin sitä kuluu kun tehtaiden teho/hyötysuhde paranee ja uusia tehtaita ei ole rakennettu vuosikymmeneen? Kotitaloudet vain viidennes sähkön kulutuksesta...

• Kekkis

Vasta kuukausi sitten venäjä tarjoutui tuomaan sähköä suomeen merikaapelia pitkin johon suomi vastasi että ei ole tarvetta.

Tosiasia on että jos se kaapeli olisi vedetty niin kilpailu olisi pudottanut sähkön hintaa.

Nyt kun on ns. kulutuspiikki niin sähköpula jutuilla yritetään saada kansan hyväksyntää reilulle sähkön hinnan korotukselle.

AVATKAA SILMÄT HYVÄT IHMISET! KANSAA KUSETETAAN JA LYPSETÄÄN AINA KUN VOIDAAN!

• hei haloo...

... heti kun on pikkasen pakkasta ollut PARIN PÄIVÄN AJAN, niin heti on sähkö lopussa....

no voi että.

• Tulta

Niin uskokaa nyt että lauhdevoimalat on pois pelistä päästösopimuksen takia. Kyllä kapasiteettia periaatteessa on mutta sitä ei oteta käyttöön kun ei ole päästöoikeuksia. Sama tilanne jos asunnossa on sähkölämmitys ja takka, tulee kovat pakkaset ja sähköpatterien teho ei riitä tai sähköt katkee mutta takkaan et voi tehdä tulta vaikka klapeja olisi. Koska olet tehnyt naapuriesi kanssa sopimuksen että jos teet takkaan tulet joudut ostamaan niiltä päästöoikeuksia 10000 eurolla.

• Oikosulku

tälläkin hetkellä palaa valo huoneessa, jossa kukaan ei oleskele?
      Moniko parhaillaan pesee astianpesukoneessa kolmea lautasta ja kahta haarukkaa?
      Monellako on pakastin päällä, vaikka pakastettavaa ei ole muuta kuin edellisvuotiset pakastevihannekset...?
      Lohkolämmitintäkin on pakko pitää päällä, vaikka seuraavan kerran autoa tarvitaan vasta ensi viikon tiistaina?
      Kahvinkeittimessä lojuu viimeisen päälle hyvin lämmitettyä mämmiä, jota kukaan ei tule juomaan?

Joku "sähkäri" vois arvioida noista edellisistä ja vastaavista jonkun keskiarvokulutuksen. Sitten vois laskea, että jos n.40% suomen 2,35 miljoonasta kotitaloudesta sammuttaisi yhden sähkösyöpön, niin paljon se vaikuttaisi esm. tohon mainittuun kulutushuippuun?

• Mie Vain

Täällä palaa ainakin kaks - kolme valoa turhaan huoneessa missä ketään ei ole sekä telkkukin turhaa vois kyl käyä sammuttaa ihan oman kukkaronkin takia.

Jos jokainen suomalainen talous sammuttaisi yhden 80w hehkulampun sänköä säästyisi 188 megawattia siis 1,3% huippukulutus laskisi.

Sekä jos energia pula todellisuudessa uhkaisi, niin kaupungit, kaupat jne... sammuttaisivat aika nopeesti turhat ulkovalonsa ja sähköä säästyisi paljon. Nythän vain sähkönkulutus ylitti ensinmäisen hälytysrajan ainaskin näin ymmärsin uutisista. Ja nyt kun asiasta on uutisoitu, niin tuskin kulutushuippukaan enään ylittyy.

• Hiski Kutiainen

ei kovin suuriin säästöihin päästä. Valaistuksen vähentämisellä ainakaan! Kotitalouksien suurimpia kuluttajia ovat lämmitys ja saunat! Monissa paikoissa lämmityksen ja saunan - jopa lieden yhtäaikainen käyttö on teknisesti estetty! Näin on voitu saada siirtokapasiteetti riittäväksi. Tällä on myös sähkön kulutusta estävä vaikutus.
        Kaikesta Suomessa käytetystä sähköstä. Kotitalouksien osuus pahimmassakin tapauksessa on
        alle 30% koko sähköenergia määrästä, mutta sähköyhtiöiden laskutuksesta vähintään kaksinkertainen! Kun uusia omakotitaloja rakennetaan, niin niinhin tulisi vaatia varalämmitysjärjestelmä, että jos jostain syystä jouduttaisi säätelemään sähkönsaantia. Nyt se on täysin mahdollista, kun noudatettiin huuhaa energia politiikkaa, eikä moneen vuoteen rakennettu uutta ydinvoimaa. Ollaan tuontienergian
        varassa aika pitkälle! Kiitos vihreille ja heidän hännystelijöilleen!

• Mie Vain
        Hiski Kutiainen kirjoitti:

ei kovin suuriin säästöihin päästä. Valaistuksen vähentämisellä ainakaan! Kotitalouksien suurimpia kuluttajia ovat lämmitys ja saunat! Monissa paikoissa lämmityksen ja saunan - jopa lieden yhtäaikainen käyttö on teknisesti estetty! Näin on voitu saada siirtokapasiteetti riittäväksi. Tällä on myös sähkön kulutusta estävä vaikutus.
        Kaikesta Suomessa käytetystä sähköstä. Kotitalouksien osuus pahimmassakin tapauksessa on
        alle 30% koko sähköenergia määrästä, mutta sähköyhtiöiden laskutuksesta vähintään kaksinkertainen! Kun uusia omakotitaloja rakennetaan, niin niinhin tulisi vaatia varalämmitysjärjestelmä, että jos jostain syystä jouduttaisi säätelemään sähkönsaantia. Nyt se on täysin mahdollista, kun noudatettiin huuhaa energia politiikkaa, eikä moneen vuoteen rakennettu uutta ydinvoimaa. Ollaan tuontienergian
        varassa aika pitkälle! Kiitos vihreille ja heidän hännystelijöilleen!

Niin siis eipä kovin usein tule näin kovia pakkasia eurooppaan sekä Venäjällekkään joten turhaa sentakia on uutta ydinvoimaa rakentaa. Sekä nyt tämä pakkasjakso on kestänyt kauan.

Ei Suomea kannata energian suhteen tehdä kokonaan omavaraises. Kuinkahan monta ydinvoimalaa pitäisi tehdä että näin tapahtuisi?

• asioita ihmettelevä

olet oikeassa. Yksityistalouksilta säästyisi yhteensä uskomattomia määriä hyvinkin pienillä säästöillä, koska olemme lukumääräisesti niin suuri kuluttajaryhmä.

Silloin olisi myös vaikeampi nostaa hintoja vedoten liian suureen kulutuksen kasvuun. Nytkään energia- yhtiöt eivät ole kehoittaneet yksityistalouksia säästämään, koska haluavat käyttää huonoja tapojamme hintojen nostoon - ja tekosyynä uusille ydinvoimala- hankkeille. Lämpimästä syksystä johtuen sähkönkulutus on näet ollut tavanomaista vähäisempää, eikä ole näin ollen lihottanut riittävästi Liliuksen optiotiliä.

Itse olen omaehtoisesti aloittanut jo tiukat säästötoimet, kun tajusin mitä aiheutan itselleni ja muille ajattelemattomilla sähkönkulutustottumuksillani.

asioita ihmettelevä

• keke71

suomi myy älyttömän määrän sähköä pilkkahintaa,kuinkas muuten kuin ruotsille,suomi on omavaranen sähköstä,ei tarvitsis ostaa eikä myydä puhumattakaan uudesta ydin voimalasta

• Hiski Kutiainen

Itse voit tarkistaa asiantilan millä hetkellä hyvänsä. Käy Fingridin sivulla ja ota sieltä esille: Voimajärjestelmän tila, niin et tarvii puhua paskaa! Näet että tätä kun kirjoitan, niin
        Suomeen tuodaan sähköä 3000MW tunti teholla,jos yleensä noita suureita ymmärrät. Eli kahden keskikokosen ydinvoimala yksikön verran.Mitä oma varaisuuteemme tulee, niin se tulisi olla 100%! Jos olemme tuontienergian varassa, niin meille käy huonosti! Enenkuin kasvihuone ilmiö täällä vaikuttaa! Nyt tuo näkyy vaan tiivistyvän!
        Hah hah haa kasvihuoneilmiöstä puhujat!

• Ei uhkaa sanon minä ja joka toista väittää se ei ymmärrä kuinka paljosta tiukan paikan tullen voidaan sähköä säästää. Otetaan nyt vaikka valaistus esimerkisi, jokainen tien varrella oleva katuvalo kuluttaa sähköä ja niiden sammuttaminen osaksi, on jo tiukan paikan tullen suuri helpotus pulaan. Luulen että yhä tästäkin pakkasesta huolimatta sähköä riittää, siis jos vain laitteet kestää pakkasen, vaikka en toki usko että suurempia ongelmia tulee, ellei pakkanen ole yhä purevampaa, noin 45 astetta. Sillä silloin saattaa tulla eteen tilanne, että monet elektroniseti valmistetut komponentit lamaantuvat, joka aiheuttaa katkoksia jakeluun..... Eli,, mennään kesää kohden tusvallisin mielin ja luotetaan yhä sähköön ja sen toimittajiin :)

• nainen puuppa

Ei voi imuroidakkaan enää!

• ihanaa 1957

Tervetuloa talvi.On ihanaa kävellä ulkona vaikka mittari näyttäisi -30.On asennekysymys miten tähän suhtautuu,olemme Suomessa ja meidän ilmastoomme kuuluu myös talvi.Joten älkää valittako.Toivottavasti tulisi -30 ja pohjoistuuli,lumisade se on ulkoilukeleistä ihanin.

• kaija

Ei muutakuin vähennetään katuvaloja joksikin aikaa, kaikki julkiset rakennukset pimeiksi myös eduskuntatalo säästöön mukaan

• mieltä
        kaija kirjoitti:

Ei muutakuin vähennetään katuvaloja joksikin aikaa, kaikki julkiset rakennukset pimeiksi myös eduskuntatalo säästöön mukaan

idea on aivan loistava. miksi katuvalojen pitää syttyä jo niin aikaisin kun ei vielä ole edes pimeää kunnolla. ja muutenkin esim. moottoriteille on kylvetty katuvaloja aivan liian tiheään. onhan autoissakin valot, miksi valaista teitä hirveällä määrällä lamppuja, vähempikin määrä riittää.kyllä rupee sähköö säästymään kun tehdään järkeviä ratkaisuja sen säästämiseksi. samaa mieltä myös siitä että tyhjillään olevat rakennukset voivat olla ihan hyvin pimeinä yöajan. kenelle siellä ne valot palaa? ja kotitaloudet vois myös miettiä esim. huoneiden lämpötiloja. monilla saattaa olla jopa 25 astetta lämmintä sisällä ja vielä valitetaan että on kylmä. kyllä sekin on ihan totuttelu kysymys mitä kestää ja mitä ei. 20 astetta on ihan ok lämpö sisällä ja jos kylmä tulee niin villasukkaa jalkaan ja villatakkia päälle ja taas tarkenee.

• Kartsa71
        kaija kirjoitti:

Inkossakin seisoo 2 tosi isoo voimalaitosta.
        oon käynyt siellä ja ne on tosi isoja
        ja katuvalot vois huoletta sammuttaa moottoriteiltä ja kaupungeistakin vähentää puoleen
        ja säästöä tulee ja voimaloista sähköä

• delafonte
        Kartsa71 kirjoitti:

Inkossakin seisoo 2 tosi isoo voimalaitosta.
        oon käynyt siellä ja ne on tosi isoja
        ja katuvalot vois huoletta sammuttaa moottoriteiltä ja kaupungeistakin vähentää puoleen
        ja säästöä tulee ja voimaloista sähköä

niinpä niin,taisi olla leuto alkutalvi ja eipä mennyt sähkökaupan.nyt täytyy tehdä pula siitä ja nostaa hintoja, voi tätä kusetettujen maata

• hatti

eduskuntalo pimeäksi niin säästyy sähköä ja eivät näe tehdä virheitä,olkoot kynttilän valossa nii tietävät millaista on elämä
      maaseudulla

• Hiski Kutiainen

jos luulet, että eduskuntatalon kulutuksella saadaan suuret säästöt! Valitettavasti täytyy todeta sähköalan ammattilaisena, että maaseutuverkostojen ylläpitäminen on sähköyhtiöille kaiken kalleinta bisnestä! Myös veronmaksajille! Jos sähkönhinnassa perittäsi haja-asutusalueilta kaikki kulut, niin sähkönhinta siellä olisi aivan toista luokkaa!
        Eli olisi turha suunsoitto hyvä jättää pois.

• tässä se nähdään

venäjän kanssa on niin riskaapelia tehdä mitään sopimuksia ja ei kannata olla riippuvainen mitenkään venäjästa he pääsee hyvin pompottaan ja hallitteen ja ikävällä tavalla vielä tekevät
      (koskaan ei ole venäjänkanssa kautta historian nähtävissä , sujunut mikään ). Niin he viis välittää ihmistenpaleltumisesta ja ihmisistä omassa maassa saati sitten naapurimassa täälä suomessa tai muualla maissa.
      Energia pitää sopia ihan muualle norjaan ruotsiin ym ei missään tapauksessa venäjänkanssa noinkin tärkeitä asioita joista ollan riippuvaisia .
      Olishan se venäjän etu jos suomea pääsee hallitsemaan .

• järki

Totta! Numero 3.Kiitos

• Omavaraisuutta lisää

Pari uutta ydinvoimalaa niin ei ole niin riippuvainen muista .
      Ikävää lukea uutisia ja kuulla että ihmiset paleltuu pakkaseen ja kuolee sinne.
      Vähät välitetään nykyisin toisista siellä vain istutaan jossain lämpimässä ja nautiskellaan ja naureskellaan ihmisten kurjuuden kustannuksella.
      Pitäsi sentään ison rikkaan venäjänkin osata huolen pitää omista ihmisistä muta eivät välitä yhtään mitään.
      Rikkautta ois heillä kun viitsisivät laiskat tehdä töitä ja ottaa sen rikkauden maastaan
      Eivät vieläkään ole mitään alkaneet tekemään ja oppiman kun ovat kolhoosissa aiemmin eläneet ei ole kykyä ei taitoa tehdä eikä kukaan välitä .
      Olis paljon rikkaampi kuin moni muu maa maailmassa jos vain välittäisivät sen tehdä ja alkaa töihin ja omanmaansa asioita hoitamaan

• Antti

Voitaisiin rakentaa uraanijalostamo, niin oltais energian suhteen omavaraisia ja tulevaisuuden energiakriisin ulkopuolella.

• pula

heti kun alkaa pakkanen lähennellä 20 astetta niin ja herran jestas joskus jopa ylikin, niin jo alkaa sähköyhtiöt itkee sähköpulaa ja hinnat kattoon. JUMALISTE, täällä ollaan pohjolassa ja talvi on joka vuosi, toisena päivänä on enemmän pakkasta ja toisena vähemmän.niin ja talven jälkeen tulee kevät ja kesä, mutta eipä sähkön hinta laske vaikka lämpötila on hellelukemissa. MIKSI EI!!!!!!!!!!!! jossain mättää ja pahasti. miksi me suomalaiset ollaan niin kilttejä ja tehdään ja maksetaan kiltisti kaikki mitä käsketään. joskus ehkä kannattas kaikkien herätä ja alkaa kapinoimaan kunnolla ja laittaa luut kurkkuun kaikille hinnan korotuksille ja muille kotkotuksille joille ei oo mitään järkevää perustetta.

• Jusu

Niinhän se on, että lampaita on helppo kyykyttää.
        Suomalainen herääminen on sitä kun huomataan epäkohta(joita tässä maassa kyllä riittää)niin jupistaan itsekseen hiljaa,ja heristetään nyrkkiä nurkantakana että kukaan ei vaan huomais.

• jooooo

normaali talvi, eiks täällä ole ennen kylmiä talvia ollu tai parin päivän pakkaset pistää maan sähköt sekaisin,ja hinnat nousee.

• Vihtahousu

Tismalleen samaa mieltä edellisen kanssa! Miettikää mitä se oli joskus talvisodan aikaan, pakkasta oli jopa -40! Ja nyt valitetaan että on kylmä yms. Perkeleen PULLAMÖSSÖSUKUPOLVI! KERMAPERSEET! Jos nyt jouduttais tappelemaan Veli Venäläistä vastaan, niin häviäisimme sata nolla.

• kun rapataan
        Vihtahousu kirjoitti:

Tismalleen samaa mieltä edellisen kanssa! Miettikää mitä se oli joskus talvisodan aikaan, pakkasta oli jopa -40! Ja nyt valitetaan että on kylmä yms. Perkeleen PULLAMÖSSÖSUKUPOLVI! KERMAPERSEET! Jos nyt jouduttais tappelemaan Veli Venäläistä vastaan, niin häviäisimme sata nolla.

----27,82 pakkasta, sisälämpö 20,02 eikä palele,,,70v enkä paljon sodasta muista,kuullut kovista pakkasista silloin!

Kaikista selvitään!

• -------------
        Vihtahousu kirjoitti:

miten talvisota ja nykyinen energiapula liittyvät toisiinsa?(siis sota ja rauhan aika?)

• ---------------

Tässä nähdään miksi suomi tarvitsee sen viidennen ydinvoimalan.
        Eu sedät haluaa saada aikaan yhtenäisen politiikan. Helposti se onnistuisi, jos kaikki maat olisivat samoilla leveysasteilla, mutta mielestäni niillä ei ole hajuakaan tai ne ei yksinkertaisesti välitä suomen ilmastollisista ongelmista.
        Sama se on maataloudessa. Saksa ja Ranska mielellään myis tänne pohjolaan kaiken tukiaisilla tuotetun ylimääräruokansa joka nyt menee afrikkaan hätäapuna rappeuttamaan paikallista maataloutta talouskehitystä. Entäs sitten siinä tilanteessa, jos keskieuroopassa onkin katovuodet tai vaikka sisäinen kriisi ja Suomi olisi tuonti ruoan varassa?

• herra

nuoren miehen nuoska keli,ei tunnu missään pakastakoon vaan ja kun lumisade alkaa niin taas lauhtuu,aina kesä tulee talven jälkeen!

• liisää pakkasia

sitten kaikki kaikki sähköt poikki...... ei haittaa mua! meikälläpä onki oma generaattori, ei se porskuttaan ja elämä jatkuu entiseen malliin!!
      kyllä maalla on mukavaa!

• tosi on

TOSI NAURETTAVAA!!! NYT JOS VIIKON ON PAKKASTA,NII HETI ALETAAN PUHUU JOSTAIN PULASTA...PELKKÄÄÄ KUSETUSTA.MUUTAMA VUOS SITTE OLI PITKIÄKIN JAKSOJA KYLMÄÄ,EIKÄ PUHUTTU MISTÄÄN PULASTA..NO,TÄN MAAN KANSALAISET OSATAA VAA PURNATA TÄLLÄSILLÄ PALSTOILLA,MUT OIKEEST EI TEHÄ MITÄÄN.JOSSAIN RANSKAS OLIS JO TÄYDET MELLAKAT..SIIS,PELKKÄÄ POLITIIKKAA.HINNAN KOROTUKSELLE PITÄÄ VAAN LÖYTÄÄ SELITYKSIÄ!!!PERKELE KU OTTAA PÄÄHÄN...

• sähkölaitteet offille

siksi aikaa, niin johan huiput leikkautuu, katsotaan
      vaikka pimeässä uutisvuotoa.

• otto wonner

Myydään vaan kaikki energialaitokset ulkomaille. Saadaan ehkä "voittoa". Niinhän siinä kävi, kun myytiin sähköyhtiöitä muualle, kuin sen saapasteollisuuden ja paperiteollisuudenkin kanssa. Ensin oli kova kysyntä itään jalkineista mutta sitten mentiin ja rakennettiin sinne helle oma saapastehdas. Nyt ei mene kaupaksi vientiin enää saappaan saapasta. Nämä paperikoneet sitten, sama juttu. Kyllä Suomessa teknologiaa löytyy, mutta se annetaan pois aivan älyttömällä tavalla. Jatkuvuutta ei ajatella ei niin yksinkertaisimmassakaan muodossa.

• Ajattelematon

Jos ei tälläisiin 20 asteen pakkasiin olla omalla kapasiteetilla varauduttu niin heikosti menee. Entä jos nyt vikaantuu joku rajalta tuleva linja, tai voidaanko joku OL2 ajaa alas tarvittaessa... Eli verkko on alhaalla, niinkuin ruotsissa tuossa taannoin. Jos huippukuormalla tippuu yksikin laitos alas, niin sit mennään.

Heikkoa on tuo suunnittelu, "talvi yllätti tyhmät autoilijat taas" "talvi yllätti poliitikot taasko" Siis sähköhän on poliittinen päätös. Voimayhtiöiden antaminen pois valtioilta on jo politiikkaa. Nyt niiden osakkeet myydään ulkomaille... on sama tuodaanko sähkö meillä vai tuotetaanko se meillä, jos raha menee joka tapauksessa ulos...

Jos niin kävis niin mä ainakin lämmittäisin ensin saunan, keittäisin sen jälkeen kahvit ja jäisin olkkarin sohvalle lukemaan kirjaa.

• muka kylmä

eihän pakkasta ole vielä edes ollut kunnolla. on niitä ollut kylmempiäkin talvia. ja kumma juttu että höpistään ilman lämpenemisestä noin yleensä mutta sähköyhtiöillä jo 25 asteen pakkasilla loppuu kapasiteetti tuottaa tarpeeksi sähköä! hei haloo, täälä on ollut huomattavasti kylmempiäkin talvia ja aina on sähkö riittänyt. taitaa "sähköjohtajilla" olla vaan paineita korottaa omaa palkkapussiaan ja meidän selkänahastahan ne rahat on revittävä keinolla millä hyvänsä. ei mee läpi!!!!!!!!!!

• Matleena

Ihan sama aina kun pakkanen kiristyy ns. huippulukemiin, aloitetaan pelottelemaan sähköpulalla. Voihan sitä jonkinmoinen pula tullakin. Saapahan media myllytettyä ihmiset uskomaan, että sähköyhtiöillä on "oikeus" nostaa sähkön hintaa. Kyllä sitä heti nostetaan, kun pakkanen kiristyy, mutta eipä sitä todella lasketa, jos on leuto talvi! Leutoina talvina nostetaan vaan "optioita". Joku vetää aina välistä.

• joka sana

pelkkä tekokeino saada herroille rahaa.

• Muoko

Mikä vaivaa kontrollia herrapelkoko vai ruskea kieli ?????????????????????????

• kun on ollut niin

Ihmeen halpaa tuo sähkön hinta,että oikein on ihmetyttänyt miten sähkö on niin halpaa. Kyllä se voisi nousta öljyn hinnan mukaan, niin kulutus automaattisesti laskisi. Myös muualla näin toimitaan.

• Aukusti

Vihreillä lienee varastossa sähköä...hehän vastustavat lisävoimaloita mm. Vuotosta...Kemijärven eräs lääkäri Helena ja lapin vas.liiton kansanedustaja Esko, heiltä kai voi sähköt katkaista ensimmäisenä.
      Venäjän lupauksiin energiasta??? Voi kauhistus...ei koskaan!!!

• Suomi pystyy auttamaan

Muitakin maita tässä asiassa,täällä on totuttu talveen,muualla ei,kysy vaikka Haloselta olen hänen kanssa samaa mieltä tässäkin asiassa.

• annukka

En voi muutakuin ihmetellä,jos pakkasta on viisi päivää vuodessa ja jo nyt uhkaa sähköpula niin mihin tässä on oikein valmistauduttu?Talvihan on noin neljäkuukautta kestä luonnonilmiö silloin täytyisi ottaa huomioon myös kylmät päivät ja jo heti tulee varoituksia,saako tässä pelätä kun vuokransa maksaa että me vielä joku kaunis talvi joudutaan evakkoon lämpimämpään paikkaa,en ymmärrä tätä sähkötouhua lainkaan!

• Aukusti

Suomen vihreät ajavat juuri tuota sähköpulaa...kysykää vaikka kEMIJÄRVEN LÄÄKÄRILTÄ TAI LAPIN VASEMMISTOLTA...PURETAAN KAIKKI NYKYISETKIN VOIMALAT...UUSIA EI SAA MISSÄÄN TAPAUKSESSA RAKENTAA, EI AINAKAAN VUOTOSTA!!!

• oma varaisuuteen

Tänäänhän on on nähty se kaasun toimitusten turvallisuus, uutisissa hanakiinni, tai räjäytetään kaasu putki, kuka sen tekikään.
      Jo naapuri laski edellisinä päivinä sähkön myyntiään suomeen.
      Äkkiä toisen ydin voimalan , nyt rakenteilla olevan lisäksi, rakenuslupa asiat kuntoon ,jo toiminnassa olevien ydin voimaloiden lisäksi.
      Tänään pakkaspäivänä ajelin suurekossa kaupungissa, katselin sen kaupungin kaukolämpö voimaloiden savuja, mietin jos tulisi ns: sota ja jonkun vihamielisen valtion sodan johto haluaisi tuhota jonkun kaúpungin lämpöhuollon,
      ei tarvittaisi kun 2 hävittäjää olisi nyky aikainen kaukolämmöllä toimiva kaupunki kylmänä.
      Minne ne asukkaat sitten joutuisivat, maalle jossa mekin lämmitämme öljyllä.
      Oma mieli piteeni on että. Ydin, kaasu ja öljy enrgia on haavoittuvaista, on siirryttävä kotimaiseen ja uudistuvaan energiaan,joita on myös varastoitava riittävästi jotta voimme turvata toistemme, mahdollisuuden selvitä pakkas kausien ohi myös kriisi tilanteissa.
      Josku tulee mietittyä asioita.

• tie vähän ja huiloo

Eipä näytä sähköpula vaivaavan, kun katselee noita tievalaistuksia. Nyky autoissa on jo kunnon valot ei sitä tarvitseis joka tien pätkällä apuvaloja

• pakkasia kerran tai kaks

ja Niinistö kiirehti jo uutta ydinvoimalaa
      pakkasverukkeilla. Oliko meillä edes kaikki varavoimalat auki?
      Ja osa on päästökaupantakia suljettuja.
      Nehän voidaan tällaisessa tilanteessa avata!
      Mut kattoo ny, jos golf-virta pysähtyy, saattaa arktinen hysteria olla helsinkiläistenkin arkipäivää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe