Miksi kovista pakkasista valitetaan?

Susiturkissa

Miksi kovista pakkasista valitellaan, ja harmitellaan niistä?
Missä on tämän kansan sisun ja kylmän sieto?
Nytkin pihalla on -30 astetta pakkasta, ja lähden pitkälle hiihtolenkille, ja sen jälkeen avantoon.
Vaatteita vaan päälle, ja pihalle nauttimaan kylmästä.

16

1412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keijjo

on kyllä kummaa porukkaa kun pikkupakkasista valittaa. itsekin olen juuri lähdössä ottamaan aurinkoa nallikariin ja ajattelin käydä uimassakin. se tässä on hyvää kun on kylmää niin ei tarvitse rannalla katsoa kännisiä teinejä.

• joo ihan totta kyl joo

ei se pakkanen niinkään haittaa, mutta kun autot ja pyörät tahtoo jäätyä. eilenkin jäätyi auto juna asemalle... tällä hetkellä -31 astetta, ja yöllä taitaapi laskea jonnekkin -35 tuntumaan, mutta ei se tahtia haittaa. onhan se kuitenkin 237 celviniä.

• K kirjaimella kelvin ::P

• ........

Siksi koska lämmin on miellyttävää ja kylmä on inhottavaa. Itselleni sopiva lämpötila on 25-35. Alle 15 asteessa pitää jo käyttää mm. kaulaliinaa ettei kurkku tule kipeäksi kylmän ilman takia. Enpä ulkona käy juuri muuten kuin kesä-, heinä-, ja elokuussa juuri kylmän ilman takia.

• sullakaan

Koita nyt hyvä ihminen jo sopeutua Suomen ilmastoon. Talvi on parasta aikaa ja kyllä kunnon pakkasetkin siihen kuuluu. Ei oo normaalia, jos aina on kurkku kipee kylmän takia. Vika on sussa ja sun pukeutumisessa. Hommaa nyt kunnon toppavaatetta jostain niin ei tarvii ens kesään asti oottaa ulkoilemaan pääsyä.

• Viihdyt

Jossain 25-35 asteen lämpötiloissa niin ei kannata Suomessa asua. Etelä-Suomessakin voisit käydä ulkona vain 5-10 kertaa vuodessa (siis jos ylin lämpötila on 25) ja joinain vuosina et kertaakaan.:) Kyllä kannattaa muuttaa vaikka Tanskaan :) Sielläkin helleraja on 30.

• ihmiset

aina valittaa kesällä on liian kuuma ainakin työpaikalla ja talvisin on kylmä työpaikalla ei koskaan hyvä.

• jepjep

pyörällä vaan aamulla töihin, oli pakkasta mitä vaan ja hiki siinä tulee! :)

• Väärinajattelija

kuulemma pakkanen haittaa junavuoroja. Minkälaisia tolloja VR:n suunnittelijat ym ovat, kun eivät huomioi Suomen säätä? Eihän tämä sää ole lähelläkään mitään pakkasennätyksiä, vähän kun lisää pakastuu niin normaalia talvea.
        Sama juttu muutamia vuosia sitten pohjoisessa, kun sähkölinjat katkeili pakkasessa. Mitä torveloita siellä on linjoja suunnittelemassa ja rakentamassa, kun ei pakkasta huomioida?
        Meidän pitäisi olla arktisten olosuhteiden asiantuntijoita, mutta pitääkö tähänkin asiaan hakea osaaminen muualta, vaikkapa Venäjältä? Kai sielläkin Siperiassa nämä hommat osataan, vaikka olosuhteet ovat kovemmat?

• astmanen

Astmaatikkona ottaa tosiaan koville ulkoilla noissa paukkupakkasissa. Kun elohopea painuu 10-15 pakkasasteen huonommalle puolelle, täytyy kaikenlainen ulkoilu karsia minimiin, tyytyä sisällä norkoiluun ja toivoa, että ilmavirtaus kääntyisi pian. Onneksi töihin pääsee sentään työkaverin kyydillä, on korvaamaton apu kun muuten joutuisi kävelemään semmoiset reilu puoli tuntia ohuessa, pistävässä pakkasilmassa.

Ei siis todellakaan tule omalla kohdalla mieleen "nauttia" näistä kylmistä, kun kuitenkin haluan tehdä muutakin kuin olla neljän seinän sisällä.

• NoJust

Olen lähes kolmekymmentä vuotta yrittänyt tottua Suomen keleihin, mutta ei auta. Vihaan, vihaan, vihaan tätä. Pakkasen ansiosta hiukset lähtevät, iho halkeilee, ei saa henkeä. Ja voin kertoa, ettei maailmasta löydy sellaisia vaatteita, jotka minut pitäisivät lämpinä 25 asteen pakkasessa kun juna on myöhässä puoli tuntia.
      Vihaan, vihaan ja vihaan. Olisi edes kesäisin lämmin, mutta kun ei.

• Vilukissa.

Niin minäkin kohta kolme vuosikymmentä olen yrittänyt tottua ilmastoon ja opetella pukeutumaan, mutta huonolla menestyksellä. Jotkut vaan eivät voi käsittää että ihmiset ovat erilaisia, ja toiset palelevat helpommin. Pari vuotta sitten uutisissa kerrottiin kymmenien ihmisten kuolleen kylmyyteen Aasiassa, kun lämpötila oli laskenut 10:een. Onhan sellainen "kylmänsietogeenikin" muistaakseni löydetty, ja se on mm. eskimoilla ja muillakin pohjoisen asukkailla hyvin yleinen. Itselläni sitä tuskin on, sukunikin on alkujaan Välimeren lämpimästä ilmastosta kotoisin, joten geenit ja ruumiinrakenteeni eivät varmasti ole optimaalisia pakkasille. En minä vittuillakseni palele, usein se kuitenkin ymmärretään muiden taholta niin.

• yksi viluinen lisää
        Vilukissa. kirjoitti:

Niin minäkin kohta kolme vuosikymmentä olen yrittänyt tottua ilmastoon ja opetella pukeutumaan, mutta huonolla menestyksellä. Jotkut vaan eivät voi käsittää että ihmiset ovat erilaisia, ja toiset palelevat helpommin. Pari vuotta sitten uutisissa kerrottiin kymmenien ihmisten kuolleen kylmyyteen Aasiassa, kun lämpötila oli laskenut 10:een. Onhan sellainen "kylmänsietogeenikin" muistaakseni löydetty, ja se on mm. eskimoilla ja muillakin pohjoisen asukkailla hyvin yleinen. Itselläni sitä tuskin on, sukunikin on alkujaan Välimeren lämpimästä ilmastosta kotoisin, joten geenit ja ruumiinrakenteeni eivät varmasti ole optimaalisia pakkasille. En minä vittuillakseni palele, usein se kuitenkin ymmärretään muiden taholta niin.

Kiitos kohtalotoverit. Ärsyttää tuo joidenkin uho ja pullistelu itsensä ja autojensa pakkasenkestosta. Ihmiset on tosiaan erilaisia ja sille ei voi mitään. Olen yrittänyt totutella kylmään mutta ei onnistu tällä perimällä. Käsissä ja jaloissa ei kierrä veri, valkosormisuus iskee ja astma pahenee. Kylmä ja lisäastmalääkitys rasittaa elimistöä niin että nukuttaa koko ajan. Painoa kertyy epäterveellisesti. Kun olin kuukauden paikassa jossa oli yli 30 astetta lämmintä, olin koko ajan energinen, söin paljon mutta laihduin kuusi kiloa. Olen kuitenkin suomalainen, työpaikkani ja perheeni on täällä, en voi muuttaa niiden luota muualle. Pidän kyllä talvesta kun on 10 astetta pakkasta tai alle mutta siitä yli, kamalaa. Antakaa minun rauhassa olla pitämättä paukkupakkasista.

• ihme
        yksi viluinen lisää kirjoitti:

Kiitos kohtalotoverit. Ärsyttää tuo joidenkin uho ja pullistelu itsensä ja autojensa pakkasenkestosta. Ihmiset on tosiaan erilaisia ja sille ei voi mitään. Olen yrittänyt totutella kylmään mutta ei onnistu tällä perimällä. Käsissä ja jaloissa ei kierrä veri, valkosormisuus iskee ja astma pahenee. Kylmä ja lisäastmalääkitys rasittaa elimistöä niin että nukuttaa koko ajan. Painoa kertyy epäterveellisesti. Kun olin kuukauden paikassa jossa oli yli 30 astetta lämmintä, olin koko ajan energinen, söin paljon mutta laihduin kuusi kiloa. Olen kuitenkin suomalainen, työpaikkani ja perheeni on täällä, en voi muuttaa niiden luota muualle. Pidän kyllä talvesta kun on 10 astetta pakkasta tai alle mutta siitä yli, kamalaa. Antakaa minun rauhassa olla pitämättä paukkupakkasista.

Ei sinun tarvitse pitää paukkupakkasista.
        Ei ole siitä kysymys. Ainoastaan ärsyttää ainainen ihmisten valitus pakkasista.
        SUOMESSA on kovia pakkasia talvella tykkäsi tai ei.

• Vilukissa.
        ihme kirjoitti:

Ei sinun tarvitse pitää paukkupakkasista.
        Ei ole siitä kysymys. Ainoastaan ärsyttää ainainen ihmisten valitus pakkasista.
        SUOMESSA on kovia pakkasia talvella tykkäsi tai ei.

Itsekin valitat valittajista. Kumpi loppujen lopuksi voitti?

• ihme
        Vilukissa. kirjoitti:

Itsekin valitat valittajista. Kumpi loppujen lopuksi voitti?

Kyllä kai sentään ymmärrät mistä on kysymys?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe